Toon posts:

Booten traag: 24s voordat de bios piept

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd is mijn pc enorm traag met booten. Wanneer ik de pc aan zet, of wanneer ik reboot duurt het 24 tot 30 seconden voordat ik het logo van Asus zie en de piep van het moederbord hoor.

Ik heb een Asus P5B moederbord, pentium E8500 CPU, asus 9800gtx+ en 2GB geheugen (kingston hyper-x o.i.d). Een tijdje geleden had ik dit probleem ook al. Maar ik heb gewoon het idee dat er iets niet goed zit.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb al geprobeerd om de alle wijzigingen die ik gemaakt heb in de bios ongedaan te maken (dingen als boot order, geheugen timing), maar niets baat. Misschien dat iemand enig idee heeft om wat voor settings het hier kan gaan die evt. fout zijn?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Is het overclocked, cold boot? Voeding getest?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het niet overclocked, ik heb de voeding niet getest, maar die is nog vrij nieuw dus ik verwacht niet heel veel problemen er mee. Maar als ik weet hoe ik het moet testen, kan ik dat wel even doen.. Het is ook niet alleen met een cold start, maar eigenlijk altijd.. :/

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb je deze guide al doorgelopen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zo nee, begin daar dan eens mee :P

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Brak geworden USB stick/apparaat? Even alle (voor zover mogelijk) USB apparaten losnemen.

Verwijderd

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:07:
Heb je deze guide al doorgelopen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zo nee, begin daar dan eens mee :P
Nou, ik heb het doorgelezen. Maar er staan allerlei dingen als:
  • VCore iets verhogen.
  • Klok de FSB/geheugenbus zo ver mogelijk terug en probeer het probleem te reproduceren. Blijft het probleem uit, dan heb je redenen om de voeding te verdenken. Andere goede verdachten zijn het moederbord en/of de koeling/airflow.
Die dingen 'durf' ik gewoon niet te doen. Ik heb het vermoeden dat het iets met de voeding is, maar ik vraag me dan af, kan ik die dingen gewoon veilig doen om het te testen? Ik ben gewoon als de dood dat er dadelijk ineens rook uit komt zegmaar ;)
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:09:
Brak geworden USB stick/apparaat? Even alle (voor zover mogelijk) USB apparaten losnemen.
Ga ik effe testen d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 20:12 ]

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:12:
[...]

Nou, ik heb het doorgelezen. Maar er staan allerlei dingen als:
  • VCore iets verhogen.
  • Klok de FSB/geheugenbus zo ver mogelijk terug en probeer het probleem te reproduceren. Blijft het probleem uit, dan heb je redenen om de voeding te verdenken. Andere goede verdachten zijn het moederbord en/of de koeling/airflow.
Die dingen 'durf' ik gewoon niet te doen. Ik heb het vermoeden dat het iets met de voeding is, maar ik vraag me dan af, kan ik die dingen gewoon veilig doen om het te testen? Ik ben gewoon als de dood dat er dadelijk ineens rook uit komt zegmaar ;)
Vcore verhogen hoeft niet perse, maar wat wel evt. nodig zou kunnen zijn het verhogen van het voltage voor het Hyper-X geheugen en/of de timings aanpassen (zie http://www.kingston.com/HyperX/products/khx_ddr2.asp)
Begin met een tijdje Memtest draaien.

Ook kun je proberen met een reepje "standaard"-geheugen op te starten dat op de QVL van Asus voorkomt (bijv. 512 MB 667 of 800 MHz Kingston Valueram, die modules kosten amper nog wat, euro of 7-8).
Just be safe, reset het bios even naar de "default settings", zodat je met een schone lei begint (standaard/budget DDR2 mem heeft meestal maar 1.8 volt nodig, i.t.t. sneller/speciaal geheugen dat vaak 1.9 of meer wil).

Verwijderd

Topicstarter
Heb net de bios gereset naar de default. Toen wilde die niet meer booten (ik kreeg na 24 seconden 2 piepjes). Nadat ik hem een tijdje uit had gelaten bootte hij weer wel. Dus ik weet ook niet wat het is. Ik heb nu memtest gebrand, en ga die even uitvoeren. :/ Als dit geen uitkomst biedt, ga ik morgen maar een nieuw moederbord halen.. daar gaat mijn vakantiegeld :')

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

BIos flashen, andere voeding proberen.

specs

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:59
ik kreeg na 24 seconden 2 piepjes
Heb je al opgezocht wat die beepcodes betekenen? Waarschijnlijk een RAM probleem volgens wat sites. Probeer het voltage wat te verlagen en de snelheid omlaag te gooien als je in het BIOS komt. Verder zou je kunnen proberen om de driver CD erin te doen. Sommige BIOS'es kunnen dan in geval van een fout terug flashen. Je kan ook nog de dingen doen die hier beschreven staan.
Als dit geen uitkomst biedt, ga ik morgen maar een nieuw moederbord halen.. daar gaat mijn vakantiegeld :')
Impulsaankopen zou ik niet doen. Het is nog helemaal niet zeker of het je mobo wel is.

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:59:
[...]

Heb je al opgezocht wat die beepcodes betekenen?
Dit zeggen een aantal sites: POST Error - error code shown on screen. En die error krijg ik juist niet te zien
Waarschijnlijk een RAM probleem volgens wat sites. Probeer het voltage wat te verlagen en de snelheid omlaag te gooien als je in het BIOS komt.
Wat ik juist vermoed is dat de snelheid te laag is. Zou dat kunnen? Ook omdat ik een melding krijg (zodra de pc opstart, in de enkele gevallen dat dit lukt) van " Overclocking failed"... Want ik ben nu memtest aan het draaien, en die geeft 2533MHz als snelheid van de CPU, terwijl dit 3.15GHz zou moeten zijn. Ook zie ik als FSB: 266mhz en DDR533 als geheugen staan, terwijl het geheugen DDR800 is. Dit zijn volgens mij waardes waar geen zak van klopt.
[...]
Impulsaankopen zou ik niet doen. Het is nog helemaal niet zeker of het je mobo wel is.
Nee :) Maar ik zat er al langer over te denken om een nieuw mobo te kopen. En wel om de volgende reden, dat 1333MHz als FSB niet wordt ondersteund door dit mobo (of door het chipset :? maar dat weet ik niet zeker, iemand in dat eerdere topic zei dit), maar het is alleen via een bios update toch ondersteund, terwijl het dus door het chipset niet ondersteund wordt.

Memtest is inmiddels afgelopen, en geeft geen fouten. Ik ben nu in de bios aan het kijken naar die voltages, en ook de bios geeft snelheid 2,5GHz aan.

Ik kijk nu even bij Harware monitor en VCORE Voltage staat op 1.184V. Maar ik heb werkelijk geen idee of dit goed is. Ik ga wel even op internet zoeken naar wat normale waardes voor deze CPU zijn.. |:(

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 21:42:
[...]

Dit zeggen een aantal sites: POST Error - error code shown on screen. En die error krijg ik juist niet te zien

[...]
Wat ik juist vermoed is dat de snelheid te laag is. Zou dat kunnen? Ook omdat ik een melding krijg (zodra de pc opstart, in de enkele gevallen dat dit lukt) van " Overclocking failed"... Want ik ben nu memtest aan het draaien, en die geeft 2533MHz als snelheid van de CPU, terwijl dit 3.15GHz zou moeten zijn. Ook zie ik als FSB: 266mhz en DDR533 als geheugen staan, terwijl het geheugen DDR800 is. Dit zijn volgens mij waardes waar geen zak van klopt.

[...]

Nee :) Maar ik zat er al langer over te denken om een nieuw mobo te kopen. En wel om de volgende reden, dat 1333MHz als FSB niet wordt ondersteund door dit mobo (of door het chipset :? maar dat weet ik niet zeker, iemand in dat eerdere topic zei dit), maar het is alleen via een bios update toch ondersteund, terwijl het dus door het chipset niet ondersteund wordt.

Memtest is inmiddels afgelopen, en geeft geen fouten. Ik ben nu in de bios aan het kijken naar die voltages, en ook de bios geeft snelheid 2,5GHz aan.

Ik kijk nu even bij Harware monitor en VCORE Voltage staat op 1.184V. Maar ik heb werkelijk geen idee of dit goed is. Ik ga wel even op internet zoeken naar wat normale waardes voor deze CPU zijn.. |:(
volgens mij ligt het ergens aan brakke hardeware, start eens kaal op en geef een wat meer specs over wat voor een systeem we hier praten.

heeft het mobo bvb een onboard VGA ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 19:56
Wat ook kan is dat je een brakke hardeschijf / IDE/SATA-kabel / DVD-speler hebt. Als dat namelijk het geval is kan je bios je apparaten niet goed detecteren en duurt het heel lang voordat je bios doorstart. Probeer dus eens te booten zonder HDD's en DVDspelers. ;)

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 12:32

lasharor

7 december 2004

Het is volkomen normaal dat de bios aangeeft dat de snelheid van je processor 2,5GHz, immers je mobo ondersteund geen 1333MHz waardoor je processor niet "vol" kan draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

Asus Nvidia geforce 9800gtx+;
asus p5b;
kingston hyper-x ddr800 2gb;
Core 2 duo E8500;
st3500320AS (500gb);
2 dvd branders;

Moederbord heeft geen onboard VGA. Wat wil je nog meer weten? Ik ga ondertussen even proberen te booten zonder hdd en dvd's aangesloten..

Update: heb net geboot zonder hdd en dvd, zonder resultaat..
lasharor schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 21:49:
Het is volkomen normaal dat de bios aangeeft dat de snelheid van je processor 2,5GHz, immers je mobo ondersteund geen 1333MHz waardoor je processor niet "vol" kan draaien.
Dat vermoedde ik eigenlijk al :( Maargoed, dat verklaart niet de vertraging in het booten..

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 21:54 ]

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Het mooie is je hebt een Asus mobo, kijk in de handleiding of die crashfreebios support.

Cd erin, bios auto-recovery proces, presto (weet niet precies hoe het gaat, heb het zelf nooit gebruikt op mijn p5vd1-x)

maar is zeker te proberen waard.

edit: Blijkbaar kom je nu wel door de post

Dit probleem lijkt een beetje op de mijne, ik ging ook heel langzaam door de post, heb uiteindelijk mijn hdd geformatteerd wat mij de oplossing bood.

[ Voor 28% gewijzigd door SUD op 15-05-2009 22:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik kom wel door de post.. nouja, het gaat dus zo (nadat ik de bios op default settings heb gezet):

Eerst de stroom eraf
  1. 24 tot 30s niks
  2. beep
  3. asus p5b logo
  4. overclocking failed, press f1 to enter setup, f2 to load default settings
  5. f1 ingedrukt, en ik maak in de bios wat veranderingen (maakt vooralsnog niet uit wat)
  6. druk vervolgens op f10, om de veranderingen op te slaan
  7. 24 tot 30s niks
  8. beep beep
  9. hij blijft hangen op asus p5b logo, kan niet naar BIOS, en ik moet hem helemaal uitzetten.
Maar ik ben dus een beetje te huiverig om iets aan die Vcore dingen te veranderen, ik heb geen flauw benul van waar ik het op in moet stellen. Zodoende zit ik nu een beetje radeloos naar het biosscherm te staren.. |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 22:07 ]

• SUD

SUD

Dit is ook niet echt een overclock issue (lijkt mij)

heb je ander geheugen om te testen?

En als het niet daar aan ligt, zou ik toch even in de handleiding kijken en je bios te herstellen naar het gewoonlijke via de support cd. Misschien dat dat uitkomst biedt. (Als je moederbord dat ondersteunt natuurlijk.)

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 12:32

lasharor

7 december 2004

Hoe heb je je bios gereset? softwarematig doormiddel van f2 indrukken?

Probeer eens de jumper/switch/knop in te drukken/veranderen zodat de bios helemaal wordt gereset..

Verwijderd

Topicstarter
SUD schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:10:
Dit is ook niet echt een overclock issue (lijkt mij)

heb je ander geheugen om te testen?
Dat moet ik dan even uit een andere pc slopen :) Zal het wel even proberen.

• SUD

SUD

Ook om te testen of het niet aan je hdd kan liggen (had ongeveer hetzelfde probleem) is een andere hdd proberen te gebruiken om te kijken of er iets verandert. In tijden van oorlog is alles toegestaan (offtopic behalve zagen i.p.v. bajonetten, onmenselijk.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Oké, begin eerst eens met zoveel mogelijk dingen die niet essentieel zijn voor het booten eruit te halen.

Voorbeeldjes:
- Geluidskaart
- Alle niet essentiele aansluitingen (zodat je alleen scherm en toetsenbord overhoudt)
- Alle schijven behalve de OS-schijf

Dus eigenlijk met alleen je videokaart en je OS-disk opstarten, kijk eens wat hij dan doet.

Daarna kan je nog altijd proberen wat er gebeurt als je ook je OS-schijf disconnect.

Mocht dat allemaal niks uithalen, dan kan je eventueel nog ander geheugen en een andere videokaart proberen.

Verwijderd

Topicstarter
SUD schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:16:
Ook om te testen of het niet aan je hdd kan liggen (had ongeveer hetzelfde probleem) is een andere hdd proberen te gebruiken om te kijken of er iets verandert. In tijden van oorlog is alles toegestaan (offtopic behalve zagen i.p.v. bajonetten, onmenselijk.
Ik had de hdd en dvd's er al af gehaald. Dus ik denk niet dat er dan iets veranderd als ik er een andere hdd aan hang.

Ik heb zojuist het geheugen eruit gehaald, en er een normaal 1gb kingston valueram reepje in gestoken. Maar nog steeds blijft het 24 seconden stil.

Ik denk toch echt dat het mijn moederbord is...
Isdatzo schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:17:
Oké, begin eerst eens met zoveel mogelijk dingen die niet essentieel zijn voor het booten eruit te halen.

Voorbeeldjes:
- Geluidskaart
- Alle niet essentiele aansluitingen (zodat je alleen scherm en toetsenbord overhoudt)
- Alle schijven behalve de OS-schijf

Dus eigenlijk met alleen je videokaart en je OS-disk opstarten, kijk eens wat hij dan doet.

Daarna kan je nog altijd proberen wat er gebeurt als je ook je OS-schijf disconnect.

Mocht dat allemaal niks uithalen, dan kan je eventueel nog ander geheugen en een andere videokaart proberen.
Heb alle USB troep er al afgehaald, de hdd en dvd losgemaakt, en een geluidskaart heb ik niet.

Het enige wat het nog kan zijn, is de videokaart en de voeding. Maar ik had dit probleem al vóór dat ik deze videokaart had. De voeding is een coolermaster 500W igreen voeding...

Ik zóu de videokaart nog even om kunnen wisselen met mijn oude... maar aangezien ik echt trauma's over gehouden heb aan die rottige krakende connectors waarbij je bijna je videokaart en moederbord doormidden moet breken om het los te krijgen, stel ik dat toch liever tot het allerlaatste uit.

• SUD

SUD

Dit heeft niks te maken met een videokaart, hij ziet gewoon beeld.

Verwijderd

Heb je gecontroleerd of je CMOS batterij nog goed is? Als deze leeg is verliest het moederbord zijn BIOS settings na het uitzetten van de computer en kunnen deze ook 'corrupt' raken.

De suggestie van 'Tripp' om je bios te flashen; Nooit doen op een onstabiele pc!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:24:
Heb je gecontroleerd of je CMOS batterij nog goed is? Als deze leeg is verliest het moederbord zijn BIOS settings na het uitzetten van de computer en kunnen deze ook 'corrupt' raken.

De suggestie van 'Tripp' om je bios te flashen; Nooit doen op een onstabiele pc!
Dan zou de datum toch ook iedere keer op 1970 moeten staan? :? Dat is in ieder geval niet het zo.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog wat suggesties voordat ik me ga orienteren op een nieuw mobo?

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-05 20:51

Ch3cker

Testlab Teamlead
Een P5B budget mobo, en dan allemaal andere high end onderdelen dr in steken. Gedoemd te falen lijkt mij.
Alhoewel die het eigenlijk moet kunnen trekken natuurlijk.

Mocht je een andere processor hebben liggen zou ik het daar even mee proberen, anders is je bordje gewoon dood lijkt me.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:26:
[...]
Dan zou de datum toch ook iedere keer op 1970 moeten staan? :? Dat is in ieder geval niet het zo.
Ik had laatst een computer die ik helemaal werkend kreeg. Volgende dag deed hij het niet meer. Weer werkend gekregen, volgende dag deed hij het niet meer.

De CMOS batterij had 2 Volt ipv 3 Volt (gemeten met een multimeter). Ik heb niet naar de datum gekeken maar ik heb het opstart probleem wel opgelost dmv een nieuwe batterij van € 5.

Verwijderd

Topicstarter
Ch3cker schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:32:
Een P5B budget mobo, en dan allemaal andere high end onderdelen dr in steken. Gedoemd te falen lijkt mij.
Alhoewel die het eigenlijk moet kunnen trekken natuurlijk.

Mocht je een andere processor hebben liggen zou ik het daar even mee proberen, anders is je bordje gewoon dood lijkt me.
Nouja, mijn bordje is nog niet dood. Maar hij ligt wel op sterven. Ik ga morgen wel even langs alternate om een nieuwe te halen.

Nu we toch bezig zijn: volgens deze faq heb ik 400mhz geheugen. DDR2-800 PC2-6400 dus. Aangezien ik hier destijds een behoorlijk bedrag voor heb neergeteld, zou ik het graag willen behouden :9 Moet ik dan een bepaalde FSB nemen bij de aanschaf van het mobo? Of is het aan te raden om een wat gangbaarder type geheugen te nemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2009 23:53 ]

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:46:
Moet ik dan een bepaalde FSB nemen bij de aanschaf van het mobo? Of is het aan te raden om een wat gangbaarder type geheugen te nemen?
PC2-6400 is op zich redelijk gangbaar, alleen zou het kunnen zijn dat niet alle mobo's fijn willen samenwerken met Kingston HyperX.
Mijn advies luidt dan ook: zoek een mobo uit, surf naar de site van de fabrikant, en spoor de QVL/supported memory list op, en kijk of jouw type HyperX ondersteund wordt.

Zo niet maar wil je dat bepaalde mobo wel graag: koop ander geheugen dat er wel op werkt (aan de hand van de memory list van de fabrikant), 4 GB heb je voor minder dan 50 euro, en kijk of je je HyperX kunt verkopen via bijv. de V&A van T-net
(je krijgt maar een fractie van wat jij destijds betaald hebt terug, maar hebt dan wel een combo waar je plezier van hebt, lijkt me ook wat waard).
Pagina: 1