Toon posts:

Nieuw proc, Overclocking failed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gisteren heb ik een nieuwe processor op mijn moederbord gezet.

Op zich werkt hij prima, maar met opstarten heb ik een aantal problemen.

Als ik de stroom erop zet, en de knop van de pc indruk, duurt het even voordat er iets gebeurd. Langer dan voorheen. (1 minuut ofzo)
Als ik dan eindelijk iets zie, krijg ik de melding: "Overclocking failed" Press F1 to enter setup, en press F2 to use default settings. (of iets in die trant).

Als ik op F2 druk, start windows gewoon op. Alhoewel ik daarnet wel een BSOD kreeg, maar waar ik de details niet van heb kunnen noteren, omdat hij gelijk uit ging.

Voor zover ik weet overclock ik hem helemaal niet. Dit wil ik ook absoluut niet. Omdat ik ook niet zo thuis ben in al die bios settings, durf ik er ook niet zomaar wat op los te testen.. |:(

Dit is mijn systeem:

Mobo: Asus P5b;
Processor: Core 2 duo, E8500
Geheugen: 2Ghz DDR2-800, van kingston, hyper-x.
Videokaart: Asus 9800GTX+

Hiervoor had ik een Pentium D (weet het typenummer even niet te vinden)

Wat ik al geprobeerd heb is om de settings overal op auto te zetten, maar ik durf niet te ver overal in te gaan kloten, voordat ik het verziek. Ik heb gisteren mijn bios nog geupdate, om deze CPU te ondersteunen.

De CPU temperatuur is 43C, het moederbord is 28C, de HDD is 25C. In de bios staat ook een lijstje met voltages:

VCORE Voltage: 1.184V
3.3V: 3.248V
5V: 5.017V
12V: 12.196V

Is er iets wat ik over het hoofd zie? Kan ik de instellingen niet gewoon op "default" zetten o.i.d? Zodat hij niet meer denkt dat hij overclocked wordt? Ik weet het allemaal niet.

Verwijderd

Controleer of het voltage van je CPU klopt. Controleer ook of je geheugen wel op het correcte voltage staat ingesteld.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ik heb een soortgelijk probleem ook met mijn asus P5KC , dat heeft ie alleen als ie zegmaar koud is , eenmaal warm heb ik geen probleem meer .

maar mij staat bij dat er ook een topic is over dit probleem ik kon hem zo snel alleen even niet vinden :+

EDIT

Hebbes Asus P5K - "Overclocking failed"

[ Voor 19% gewijzigd door BGB4rn op 04-03-2009 11:27 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:22:
Controleer of het voltage van je CPU klopt. Controleer ook of je geheugen wel op het correcte voltage staat ingesteld.
Ik heb dus deze CPU:
http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SLB9K

Alleen, zie ik hier niet bij staan wat de default Vcore is.

Zoals ik al zei ben ik hier niet echt bekend mee, en durf ik hem dus ook niet zomaar op 1.3625V (wat bij VID Voltage Range staat) te zetten bijvoorbeeld. |:( Is er ergens waar ik dit wel kan vinden?

Edit: De CPU Vcore Voltage staat ingesteld op AUTO. Ik neem dus aan dat dit goed is?
BGB4rn schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:24:
ik heb een soortgelijk probleem ook met mijn asus P5KC , dat heeft ie alleen als ie zegmaar koud is , eenmaal warm heb ik geen probleem meer .

maar mij staat bij dat er ook een topic is over dit probleem ik kon hem zo snel alleen even niet vinden :+

EDIT

Hebbes Asus P5K - "Overclocking failed"
Of die van mij het alleen heeft wanneer die koud is weet ik niet. Dit is pas de derde keer dat ik hem met de nieuwe CPU opstart. Maar ik ben dus als de dood dat ik het hele systeem verneuk.. dus ik ben nogal voorzichtig.

Is het bij jou al opgelost? Of niet? :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 11:38 ]

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:53
Het lijkt een probleem met de interne spanningsvoorziening van de Asus moederborden (vooral de P5k varianten). Zoek maar eens op "overclocking failed". Er zijn meerdere topics over, en de meeste melden problemen tijdens het koud opstarten.

Bij mij is het weer net andersom (P5k): ik krijg de overclocking failed melding na het gebruiken van de reset-knop, of het hardwarematig uitschakelen van de Pc. (Dit hoort ook niet, maar soms kun je niet anders)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maarja, met de andere processor had ik nergens geen last van :/ Klote zooi |:( :(

En is het normaal dat de Core speed in CPU-Z staat aangegeven als 1997.0 mhz, ipv 3.16Ghz? (Hij schommelt, tussen de 1997 en 3161)

Zou dat te maken kunnen hebben met een te lage spanning oid? (heb er echt geen verstand van) Die Core voltage schommelt ook, tussen 1.288V en de 1.280V.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 11:58 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Het schommelen komt doordat je processor zich terugklokt als hij niet zwaar belast wordt, je ziet dan ook in cpu-z de multiplier veranderen, uit mijn hoofd zou dat tussen 9,5x en 6x moeten zijn, het voltage zal daarmee ook ietwat schommelen

Wees gerust, zolang je niet voltages (extreem) verhoogt of hoge temperaturen tegenkomt kan er niet zoveel gebeuren, dus ik zou rustig even de andere topics bekijken over dit bekend probleem icm jouw moederbord, zou me niets verbazen dat hier een BIOS flash aan te pas moet komen.

[ Voor 13% gewijzigd door the_RJ op 04-03-2009 12:03 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

Topicstarter
the_RJ schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 12:01:
Het schommelen komt doordat je processor zich terugklokt als hij niet zwaar belast wordt, je ziet dan ook in cpu-z de multiplier veranderen, uit mijn hoofd zou dat tussen 9,5x en 6x moeten zijn, het voltage zal daarmee ook ietwat schommelen

Wees gerust, zolang je niet voltages (extreem) verhoogt of hoge temperaturen tegenkomt kan er niet zoveel gebeuren, dus ik zou rustig even de andere topics bekijken over dit bekend probleem icm jouw moederbord, zou me niets verbazen dat hier een BIOS flash aan te pas moet komen.
Oke, ik zal de bios eens even flashen naar de nieuwste bios. Maar dit is volgens mij wel een beta. Is dit wel verstandig dan? (Althans, dit zag ik gisteren staan, en daarom had ik een eerdere versie genomen)

Ook zie ik dat de geheugensnelheid staat op DDR2-667, ipv DDR2-800. En de timings staan op 5-5-5-15, ipv 4-4-4-12. Ik heb dit eerder al eens aangepast, maar dit zal door die eerdere bios update wel weer gereset zijn.

Die topics zal ik ook nog even doorlezen. Ennehm, moet ik die voltages niet "vastzetten" ipv op auto? Zodat het niet schommelt? Nouja, ik weet het niet.. ik ga nog wel even proberen dat geheugen op DDR2-800 te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 12:11 ]

Verwijderd

Dan mag je het voltage ook verhogen want doorgaans is dat 2.1 volt of rond die koers. Ipv de 1.8 die het standaard is. Niet gek opkijken als je weer overclocking failed ziet dan.

Wat het moet zijn staat als het goed is op de verpakking van je geheugen of op de website van de fabrikant.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 12:12 ]

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

4-4-4-12 klinkt als "overclock" geheugen. Dat soort "snel" geheugen vraagt inderdaad om meer voltage, dus zoek dat even op op de site van je geheugen fabrikant.

En over de BIOS, ik heb dit bord nooit gehad of gezien, weet dan ook niet meer van dit probleem dan wat er hier op GoT staat, ik weet niet of een BIOS update een oplossing is, maar het is in ieder geval de moeite waard naar de "changelogs" te kijken van de BIOS versies die je kunt vinden om te zien of er ergens een oplossing tussen staat. Zolang die beta BIOS geen oplossing hiervoor geeft in de bijbehorende changelog dan zou ik de beta BIOS vermijden en de laatste BIOS daarvoor, niet beta dus, gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door the_RJ op 04-03-2009 12:30 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geheugen op 4-4-4-12 gezet, en de voltage op 2 volt. Dit had ik nog ergens opgeschreven van de vorige keer.

Van de CPU voltage ben ik verder afgebleven. Ben veel te huiverig dat ik iets kapot maak :') Ik zal zo nog eens even een paar keer rebooten, en de stroom er helemaal af halen. Kijken of ik dan nog een overclock melding krijg.. net kreeg ik die niet (tijdens het rebooten vanuit de bios).

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:36:
[...]
Is het bij jou al opgelost? Of niet? :X
nee maar ik heb er alleen af en toe last van dus ach , boeie :P

[ Voor 50% gewijzigd door BGB4rn op 04-03-2009 12:31 ]

Signature

Verwijderd

Topicstarter
the_RJ schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 12:26:
4-4-4-12 klinkt als "overclock" geheugen. Dat soort "snel" geheugen vraagt inderdaad om meer voltage, dus zoek dat even op op de site van je geheugen fabrikant.

En over de BIOS, ik heb dit bord nooit gehad of gezien, weet dan ook niet meer van dit probleem dan wat er hier op GoT staat, ik weet niet of een BIOS update een oplossing is, maar het is in ieder geval de moeite waard naar de "changelogs" te kijken van de BIOS versies die je kunt vinden om te zien of er ergens een oplossing tussen staat. Zolang die beta BIOS geen oplossing hiervoor geeft in de bijbehorende changelog dan zou ik de beta BIOS vermijden en de laatste BIOS daarvoor, niet beta dus, gebruiken.
Wat bedoel je precies met "overclock geheugen"? Ik snap er ook echt geen zak van he. Dat geheugen blijft maar staan als DDR2-667, terwijl het DDR2-800 is. Die timings zijn nu goed. (4-4-4-12). DDR2-800 is toch beter dan 667? Of niet.. :| ik raak nu een beetje in de war.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 12:48 ]

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Tja, misschien niet helemaal handige verwoording, maar geheugen dat op bepaalde timings draait dat buiten de JEDEC specs draait en dit bereikt door meer voltage. Hoewel dit niet helemaal klopt wat cas 4 valt dan weer binnen DDR2-800 JEDEC spec. Maar dat soort geheugen draait op auto dus cas 5 zoals je zelf al zag, en om cas 4 te draaien moet je in de BIOS het voltage dus verhogen en handmatig de timings instellen.

Om het geheugen op 800MHz te laten draaien in plaats van 667 moet je de bus<==>memory ratio aanpassen.

Zo heeft een E8500 een bus van 333 (of een FSB van 1333: 4x333). Je geheugen multiplier staat op nu op 2: 2x333=667. Om je geheugen op 800MHz te laten draaien moet je dus of de geheugen multiplier op 2,4 gooien: 2,4x333=800 of de bus verhogen (=overclocken) tot 400 om 2x400=800 te krijgen. Aangezien de E8500 een multiplier van 9,5 gebruikt, zou dan je processor op 9,5x400=3,8GHz draaien, dus zou je dan je cpu multiplier omlaag moeten gooien (of het voltage verhogen). Wil je dus niet overclocken is je geheugenmultiplier veranderen het makkelijkst, hoewel je geheugen liever op 1:2 draait dan op 1:2,4. Zou je de bus willen verhogen maar heb je hier geen ervaring mee, dan staan er guides hier op GoT en google geeft je ook wel resultaten.

[ Voor 51% gewijzigd door the_RJ op 04-03-2009 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
the_RJ schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 12:49:
Tja, misschien niet helemaal handige verwoording, maar geheugen dat op bepaalde timings draait dat buiten de JEDEC specs draait en dit bereikt door meer voltage. Hoewel dit niet helemaal klopt wat cas 4 valt dan weer binnen DDR2-800 JEDEC spec. Maar dat soort geheugen draait op auto dus cas 5 zoals je zelf al zag, en om cas 4 te draaien moet je in de BIOS het voltage dus verhogen en handmatig de timings instellen.

Om het geheugen op 800MHz te laten draaien in plaats van 667 moet je de bus<==>memory ratio aanpassen.

Zo heeft een E8500 een bus van 333 (of een FSB van 1333: 4x333). Je geheugen multiplier staat op nu op 2: 2x333=667. Om je geheugen op 800MHz te laten draaien moet je dus of de geheugen multiplier op 2,4 gooien: 2,4x333=800 of de bus verhogen (=overclocken) tot 400 om 2x400=800 te krijgen. Aangezien de E8500 een multiplier van 9,5 gebruikt, zou dan je processor op 9,5x400=3,8GHz draaien, dus zou je dan je cpu multiplier omlaag moeten gooien (of het voltage verhogen). Wil je dus niet overclocken is je geheugenmultiplier veranderen het makkelijkst, hoewel je geheugen liever op 1:2 draait dan op 1:2,4. Zou je de bus willen verhogen maar heb je hier geen ervaring mee, dan staan er guides hier op GoT en google geeft je ook wel resultaten.
Wat is jouw advies? Wel of niet doen? Omdat jij zegt dat het liever op 1:2 draait dan 1:2,4. Is het de moeite waard of is er nauwelijks een prestatiewinst mee te behalen?

Wat ik overigens zo vaag vind, is dat het wordt verkocht als DDR-800, maar je moet er klaarblijkelijk een hoop moeite voor doen om het daarop te laten werken.. :?

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Om je geheugen op DDR-800 te laten werken is geen instelling, dat pakt de BIOS automatisch aan de hand van je bus. Bij jou dus 333, dan maakt de BIOS er 667 geheugen van. Had je een bus van 400 zou hij 800 pakken. De timings van dit soort geheugen moeten altijd handmatig ingesteld worden omdat je een overvoltage moet toepassen (waar de geheugenmodules wel op ontworpen zijn).

Als jouw BIOS de optie voor 1:2,4 geeft dan is dit iig op de kortetermijn een simpele oplossing om de stabiliteit te testen. De bus verhogen zou altijd nog kunnen (zou dan wel even zoeken wat anderen als resultaat hadden met jouw mobo)

[ Voor 24% gewijzigd door the_RJ op 04-03-2009 13:18 ]

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk de laatste E0 stepping van de E8500 en het al wat oudere Asus P5B moederbord heeft met die allerlaatste beta bios daar ondersteuning voor.
De laatste officiele bios gaat tot E8*** C0 stepping.

Officieel wordt 1333 FSB niet ondersteund voor een Intel P965 chipset.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 00:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een hele tijd geen problemen gehad te hebben, kreeg ik gisteren ineens weer de hele tijd dezelfde problemen.

Het duurt ook weer een minuut voordat ik het piepje hoor.
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:53:
Je hebt waarschijnlijk de laatste E0 stepping van de E8500 en het al wat oudere Asus P5B moederbord heeft met die allerlaatste beta bios daar ondersteuning voor.
De laatste officiele bios gaat tot E8*** C0 stepping.

Officieel wordt 1333 FSB niet ondersteund voor een Intel P965 chipset.
Ik dacht dat inderdaad al, dat 1333 FSB niet ondersteund wordt, maar ik zag de CPU wel staan in het lijstje met ondersteunde CPU's.

Wat bedoel je met

"Je hebt waarschijnlijk de laatste E0 stepping van de E8500 en het al wat oudere Asus P5B moederbord heeft met die allerlaatste beta bios daar ondersteuning voor.
De laatste officiele bios gaat tot E8*** C0 stepping."?

Zou ik dan dus up moeten daten naar de beta bios? Wat houdt dat E0 en C0 eigenlijk in?

Ik had trouwens ook een nieuw moederbord kunnen nemen, alleen kan ik dan mijn OS geloof ik niet meer gebruiken (oem).
Pagina: 1