2e Hands spullen kopen, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Hier in de buurt staat een mooi setje te koop:

cpu - moederbord - geheugen.

Wil dit kopen als upgrade set. Echter ben ik niet zo heel erg thuis in zelfbouw. Een videokaartje inprikken of hardeschijf aansluiten lukt natuurlijk wel. Ook dit setje inbouwen gaat wel goed komen. Echter twijfel ik nog wel een beetje omdat het "2e hands is".

Heb ooit een p4 3,2 ghz cpu gehad met een defect. Deze zat toendertijd in mijn nieuwe pc. Echter na 1 uur gamen viel de pc uit en starten daarne weer vrolijk op zonder enige fout melding. Na veel zoeken (geheugen, moederbord) was het uiteindelijk toch de processor. Nieuwe erin en nooit meer problemen gehad. Zelf dacht ik altijd een processor doet het , of hij doet het niet. Maar zo zie je maar weer. Daarom ben ik wel een beetje huiverig , want dit kan je bij een particulier niet testen. Echter heeft hij wel aankoopbonnen en dus nog garantie.

Maar waar letten jullie nu allemaal op bij aankoop van 2e hands spullen. Welke testen draai je allemaal?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zult je moeten gaan inlezen, zie de PMG FAQ, specifiek de Hangen & Opstarten Troubleshooter. Echter, als ik je vraag zo lees heb je weinig basiskennis, en zul je die of eerst moeten vergaren (en dan moet je je inlezen), of je kunt er beter niet op ingaan :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Twanjo schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 19:48:
Hier in de buurt staat een mooi setje te koop:

cpu - moederbord - geheugen.
Waar ga je dit kopen eigenlijk? Bij een winkel of neem je het van iemand over?

Bij een winkel krijg je meestal 3 maanden garantie, genoeg tijd dus om 'm te testen.

Door de pc flink te stressen met Prime95, je geheugen te controleren met Memtest86 en gewoon je dagelijkse dingen op de computer te doen. Kom je er al gauw genoeg achter of er een defect is.

Ik weet niet hoe duur het is, maar vaak heb je voor €150 wel een leuk upgrade setje. Dan heb je alles wel nieuw.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
9 van de 10 tweedehands spullen zijn goed. Vraag altijd expliciet of alles 100% is. Laat de verkoper het werkend demonstreren.

Uiteindelijk blijft het altijd een beetje een gok.

Vraag de verkoper of je terug mag komen als het spul defect mocht zijn.

Draai Passmark BurnInTest 6.0 (shareware), memtest86+ enz.

Ik heb voor 2 maanden terug nog een tweedehands videokaart gekocht, bleek ook defect, heb m terug gedaan naar verkoper en geld terug gekregen. Gewoon netjes gevraagd.

mountainbiker

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
bij 2dehands hardware zal ik toch vooral letten op de reputatie van de verkoper.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:59

BCC

Volgens mij moet je nooit iets tweedehands kopen als je het geld eigenlijk niet kan missen. Doet het het wel: mooi, goede koop, doet het het niet en krijg je je geld niet terug: jammer, maar helaas.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Check de condensatoren. Die kunnen gaar zijn, kijk of er bruine prut (electrolyt) uit komt.

Hoe zien de plekken rond de schroefgaten van het mobo eruit? Is het bordje 100x in en uitgeschroefd, of maar 1 keer? ;) (dat laatste is fijner ivm ESD).

Hoeveelheid stof?
Zit het IO shield bij het mobo?

• Twanjo
Bedankt voor de tips:

Nou zo slecht is het nou ook weer niet met mijn basiskennis. Passmark, memtest etc ben ik wel bekend mee. Maar ik wil het inderdaad van iemand over nemen en dan ga je daar ook geen uren lopen testen. Het blijft dus inderdaad toch altijd een gok. Maar dacht misschien kan ik op een of andere manier nog wat dingen checken, pci sloten, iets in de bios natrekken etc?

Het gaat om Q9550 + Asus p5qe + 4gb ocz. Voor 300 euro.

Eigenlijk wilde ik nieuwe spullen pakken PhenomII 955+gigabyte bordje+ 4gb. Dan kom ik op 415 uit. Scheelt toch weer 100 euro en bijna net zo snel. En ja socket 775 loopt op zijn einde maar tegen die tijd zien we dan wel weer.

[ Voor 9% gewijzigd door Twanjo op 06-05-2009 20:33 ]

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Twanjo schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 20:24:

Het gaat om Q9550 + Asus p5qe + 4gb ocz. Voor 300 euro.
Misschien zit er nog garantie op?

• Twanjo
Ja zit inderdaar nog garantie op. Spullen komen van Azerty en zijn dus met factuur. Doos van het moederbord is compleet.

Enige nadeel is dat hij zegt dat hij niks meer van de processor heeft. Zit daar normaal geen manual bij? En misschien nog belangrijker , een garantie kaart voor eventuele fabrieksgarantie?

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Normaal gesproken heb je garantie bij de winkel waar je hem hebt gekocht en niet bij de fabriek.

Verwijderd

ja, zitten er allebei bij. Als je die er niet bij krijgt zou ik hem niet kopen als ik jou was, behalve als je hem eerst op proef mag nemen of uitgebreid mag testen. controleer of alle aansluitingspunten er nog normaal uitzien.

Verwijderd

Rikkiz0r schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 21:19:
Normaal gesproken heb je garantie bij de winkel waar je hem hebt gekocht en niet bij de fabriek.
ik heb een jaar bij informatique en drie jaar bij amd garantie hoor.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien het hier niet echt over een puur technische vraag staat geef ik deze een schopje richting SF, waar de algemene discussie beter gevoerd kan worden (gezien het voor meer geld dat proc mobo en geheugen).

• Twanjo
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 21:20:
[...]

ik heb een jaar bij informatique en drie jaar bij amd garantie hoor.
Inderdaad , Intel geeft ook 3 jaar (beperkte) fabrieksgarantie.

Heb net even een mailtje weggedaan naar Azerty. Maar ik gok zo dat als een helpdeskmedewerkster mijn vraag leest , wat in het kort neer komt op : heb ik nog garantie als ik geen doos en handleiding meer heb, uit gemakzucht "nee" wordt geantwoord. Toch eens kijken of ik dat ergens na kan zoeken. Zelf bewaar ik ook altijd alles. Maar ze kunnen je eigenlijk toch niet verplichten om dat 3 jaar te bewaren?

Ik mocht hem in iedergeval uitgebreid testen. Systeem zit nu nog in elkaar dus ik ga morgen even langs......

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wellicht dat \[V&A] Wat algemene tips ook nog wel handig is om even door te lezen voor wat algemene tips :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Twanjo
Orion84 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:28:
Wellicht dat \[V&A] Wat algemene tips ook nog wel handig is om even door te lezen voor wat algemene tips :)
Inderdaar ook handig.

Nou ik zie het vanavond wel.
Pagina: 1