Goed, ik ben degene die op de knop heeft gedrukt dat het allemaal even zwart stond, dus een kleine toelichting.
Het is niet alleen voor de tweede wereldoorlog tegenwoordig, het is ook voor bijvoorbeeld de nederlandse slachtoffers in
Afghanistan. En niet alleen daar, maar voor een ieder die omgekomen is in orrlogssituaties en vredesmissies.
Dat wij bij tweakers daar bij stil staan is geen actie die wij nu voor het eerst doen, al zolang ik server admin ben zorgen we ervoor dat de site rond dit tijdstip even op zwart is uit respect voor allen die hun leven voor ons en onze idealen gegeven hebben.
Wij vinden het zo belangrijk dat wij ook daar op de site even stil bij willen staan, en het vervelende; als we dat niet doen blijven mensen posten. Zij het omdat ze het gewoon niet belangrijk genoeg vinden om er 2 minuten per jaar bij stil te staan, of omdat zij zeggen dat ze er elke dag al bij stil staan en niet nog eens er twee minuten lang aan herinnerd willen worden, of omdat die mensen gewoon niet in nederland wonen en/of het vergeten zijn. Als mensen toch posten, dan zullen ze rare reacties krijgen van mensen die het zeer ongepast vinden dat mensen op dat tijdstip posten, het is dus aan de ene kant preventie, en aan de andere kant dat wij het gewoon belangrijk vinden.
Ik hoop ook dus dat 4/5 mei nooit verdwijnt, en ik denk ook niet dat dat gebeurd; kijk bijvoorbeeld naar het VK, daar herinneren ze ook gewoon 11-11 11:11 aka rememberance day, en dat is uit de eerste wereldoorlog.
En dat wij mensen verplichten om te herdenken, tja, ik zou persoonlijk al blij zijn als slechts 1 persoon de site ziet en ineens herinnert welke dag en tijd het is en even stil is; en ik denk dat het wel meer dan 1 persoon geweest is. En ja, we verplichten mensen om mee te doen, net zoals de treinen stil staan, het autoverkeer grotendeels plat ligt, de tv zenders geen programma hebben. Het is niet om mensen te irriteren, maar juist de andere kant op; er zijn gelukkig in nederland talloze mensen meer die zich ergeren aan mensen die niet die 2 minuten stilte houden dan mensen die zich ergeren aan die 2 minuten stilte.
Kortom, volgend jaar mag je weer posten dat je het er niet mee eens bent, en het jaar daarop ook, en de jaren erna.
Als laatste, voor de mensen die het gemist hadden, en het toch willen zien,
dit is de pagina die je gezien zou hebben op elke pageview tussen 20:00 en 20:02
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan