SnoeiKoei schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 10:56:
Ik ben t eigenlijk helemaal met Coltrui eens en wil er nog aan toevoegen dat we ook nog eens vreselijk hypocriet zijn in NL, inclusief GoT. Er zijn al meerdere cartoons langsgekomen over varkensgriep, waar in Mexico meer dan 100 mensen aan zijn overleden en je hoort niemand. Er wordt een smiley geplaatst in een topic over Apeldoorn, niet eens respectloos bedoeld en er is stront aan de knikker, het gaat daar om 6 doden tot nu toe. Ja tuurlijk is het erg. Tuurlijk vraagt iedereen zich af wat die kerel bezielde en iedereen vindt het vreselijk voor de nabestaanden van de slachtoffers. Maar reacties staan niet in verhouding.
Met hum daar.
Ik heb me werkelijk in de heel week nog niet zo verbaasd als over de rel "In een topic over iets ergs, geen smileys". wtf? Nota bananen was de zin nog "twitter is nou niet bepaald dé betrouwbare nieuwsbron

" of iets dergelijks - het had geeneens betrekking op het onderwerp van de discussie.
En deze:
koekoek2003nl schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 11:27:
Om mezelf nog even te verduidelijken, zou ik me ook heel goed kunnen voorstellen dat er andere mensen zijn die aanstoot aan zo'n plaatje kunnen hebben ivm de afgelopen gebeurtenis. En daarom zou ik het ook niet posten.
Ik zou me toch eerst eens afvragen of ik met elke niche groep rekening moet gaan zitten houden. Er zijn mensen die zich storen aan echt *ALLES* - daar ga ik geen rekening mee houden. Ik bekijk zelf waar de grens ligt, en als ik niet vind dat het er over ligt, dan vind ik dus dat het moet kunnen. Het kan ook niet anders, anders post ik nooit meer wat!
Ben ik dan raar als ik op deze manier door even rustig na te denken rekening probeer te houden met de medemens?

Naar mijn mening? Een beetje wel ja. Waarom schrijf je wel regelmatig teksten over van alles en nogwat waaraan een ander aanstoot neemt, maar is het ineens reden om na te denken bij plaatjes als er net een ramp is gebeurd? Als ik in W&L zo eens wat van jouw posts lees dan gaan mijn nekharen overeind, maar schijnbaar stoort je dat helemaal niet. Terwijl het niet wezenlijk anders is als wanneer iemand een plaatje post wat volgens mij absoluut niet door de beugel kan, omdat er nu toevallig iets gebeurd is wat buitengewoon is.
Je houdt alleen maar rekening met die dingen waaraan je zélf aanstoot zou (kunnen) nemen. Dat doet iedereen en is dus niet bijzonder en geen verwijt. Dat je aan meer dingen meer aanstoot neemt dan anderen maakt je niet superieur aan die anderen, noch maakt het die anderen superieur aan jou. In plaats van met een hoop poeha dan er wat van te gaan zeggen als ik iets lees wat me stoort volg ik de Methode Gambieter v 1.0: ik blijf weg uit W&L want wat ik te zeggen heb is per definitie aanstootgevend voor een ieder die gelooft, en wat die mensen terug schrijven maakt mij absoluut ongelukkig.
Een veelgehoord argument is dan "het is een openbaar forum, ik moet gewoon een topic kunnen lezen zonder dat m'n tenen uit m'n schoenen barsten van het krommen." Op dit argument is er een goed en deugdelijk antwoord: het is een openbaar forum, en net als in het echte leven zijn er meningen die je niet onderschrijft en die je als onsmakelijk voorkomen. In plaats van die op te gaan zoeken kun je ook gewoon dingen gaan doen die je wel leuk vindt - je gaat tenslotte ook niet in een een voetbalkantine zitten als je en pesthekel hebt aan voetbal, luidruchtig bierzuipend publiek en foute muziek, en je gaat niet naar een Slayer concert als je niet tegen lawaaierige gitaarmuziek, satanische teksten en wietrokende bierzuipende jongeren kunt.
en je leest geen reacties van mij als je er niet tegen kunt dat ik af en toe gruwelijk generaliseer om een punt duidelijk te maken. Bij Slayer waren er drie jonge dames die geen wiet rookten en wijn dronken, bijvoorbeeld.Mocht de poster het wel met de gedachte aan Apeldoorn gedaan hebben vind ik dat een misselijke actie,
Ik vind het persoonlijk getuigen van een groot gebrek aan inlevingsvermogen om er maar vanuit te gaan dat een ander een misselijke actie uithaalt omdat hij de gebeurtenis anders verwerkt. Dat iemand iets 'not done' vindt betekent niet dat hij gelijk heeft. Het zijn juist de mensen die vinden dat dingen "niet kunnen" die in mijn optiek hun mening bij anderen opdringen - iets dat maar mijn mening absoluut niet door de beugel kan.
Andere mensen gaan met ervaringen anders om. Sommige gaan zich zeer ernstig met dingen bezig houden, en al dan niet zoeken naar relaties (waar ze vervolgens al dan niet aanstoot aan nemen) en sommige mensen reageren dat wat anders af. Als je dit plaatje als "misselijke actie" betitelt dan val je dus in de categorie mensen die zich heel serieus instellen, en tevens in de sub-categorie "zoekt relaties met de ervaring" met de bemerking "en neemt aanstoot".
Zou ik dit plaatje gepost hebben? Zeer zeker niet - ik vind het helemaal niet grappig. Wat een slappe grap, dat kan zeker beter. De associatie met Apeldoorn is er nauwelijks, en de ster in de ruit is werkelijk té flauw om meer dan een verveelde zucht uit me te krijgen.
Zou ik een andere grap over Apeldoorn gepost kunnen hebben? Misschien wel, maar nu nog niet.
Op donderdag avond heb ik met vrienden uit Nederland COD4 zitten spelen en over Skype zitten wauwelen (hun feestjes waren afgelast tenslotte) en alhoewel we allemaal geschokt waren door de gebeurtenis, betekent dat niet dat er geen grappen over gemaakt kunnen worden. Laat ik het zó stellen: je zou je in die Skype sessie niet thuis gevoeld hebben als je dit plaatje al niet vind kunnen. Die grappen houden echter niet in dat we respectloos tegen de situatie aankijken, maar zijn gewoon een manier om de emoties erover te verwerken.
Dat ik dezelfde grappen niet op een forum als GoT post, is vooral omdat ik weet dat ik dan een hele horde mensen op de diverse uitstekende lichaamsdelen trap. Nu zijn er teveel mensen die er te zwaar opgefokt op gaan reageren als je er een grap over maakt, maar over 6 maanden kan het bij de meesten en als je volgend jaar een online competitie "Queens Day Carmageddon" organiseert zul je hooguit tien reacties krijgen.
Maar dán maak ik er geen grappen meer over, want dan heb ik het wel verwerkt. (Wat niet wil zeggen dat ik me niet nog steeds pislink kan maken door de beelden te bekijken van hoe een enorme droplul het leven van zoveel mensen voorgoed kan verneuken...)
Ben ik dan raar als ik op deze manier door even rustig na te denken rekening probeer te houden met de medemens?

Nee, absoluut niet - nadenken over wat je post, in woord en beeld, voor je een controversieel statement de open velden van GoT in gooit is in elk geval een teken dat je sociaal gevoel niet ontbreekt.
Ik weet dat dit precies het tegenovergestelde is van wat hierboven staat - het is dan ook nogal afhankelijk van wanneer je nadenkt: dat moet namelijk altijd, niet alleen bij plaatjes als het gaat om rampen, maar dus ook bij teksten als het gaat om alledaagse dingen.
Eigenlijk geldt voor iedereen die wil discussiëren over of iets kan of niet: je hebt voor mij absoluut het recht iets onsmakelijk te vinden, en als je d'r over wilt discussiëren moet je vooral iemand vinden die dat ook wil en eraan beginnen, maar doe dat dan ergens waar het geen strijd oplevert en ment mensen die het een zak boeit wat je mening is.
In
LA schijnt goed te werken.
GoT is een enorme community, waarschijnlijk voor 95% van actieve leden de grootste waar ze actief deel aan nemen. Daar zit nogal een grote verscheidenheid aan mensen bij - variërend van "niet ons soort mensen" tot mensen waar je het roerend mee eens bent. Het is absoluut onmogelijk hier een discussie te beginnen waarbij je niemand voor het hoofd stoot, waar niemand denkt "jeetje, waar maak jij je druk om?" en waar niemand zich afvraagt waarom je denkt dat je discussie ("brain-fart" denken ze eigenlijk) een topic waard is. Ik denk dat cynische, sarcastische en ironische grappen altijd wel bij sommigen aanstootgevend zijn, en ik weet tegelijkertijd ook dat voor een groep mensen alleen ironische, sarcastische en cynische grappen "grappen" zijn. Van die woordspelingsplaatjes als "een ster in je ruit, even Apeldoorn bellen" zie ik in elk geval absoluut de humor niet in (te flauw, te vergezocht).
Op GoT kun je je kont, verbaal, niet keren zonder iemand te beledigen, iemand te kwetsen of iemand te ergeren. Je kunt het proberen in de tech-fora maar zodra je in General Chat komt moet je je kwetsbaarheid bij de deur achterlaten, want net als in het echte leven waar vrije discussie tussen grote groepen mensen plaatsvindt, krijg je in die subfora dingen te horen en zien waar je niet blij van wordt.
Ik ben echter van mening dat daarover dan een beetje gaan zitten zeiken werkelijk het stomste is wat men kan doen: degene die de ander probeert te corrigeren wordt er niet wijzer van, degene die gecorrigeerd zou moeten worden wordt en alleen maar recalcitrant van (want die vind, naar mijn mening terecht, dat "de moraalridder zich met z'n eigen zaken moet gaan bemoeien") en de rest van de lezers kiest danwel een positie aan één of andere kant van de lijn en begint zich ertegenaan te bemoeien, danwel gaat weg uit het topic wegens heibel waar ze geen zin in hebben, danwel gaat lopen zeiken tegen beide partijen dat ze moeten ophouden tegen elkaar te zeiken. En dan zitten we weer in LA met meters-lange topics over dingen die niet door de beugel kunnen aan de ééne kant en "redt ons van de moraalridders" aan de andere kant.
Dat wil overigens niet zeggend at dat niet heel gezellig kan zijn, zo op vrijdag als je toch geen bal te doen hebt op je werk
Als het beleidsmatig niet kan (dat wil zeggen, als naar mening van een mod té veel mensen aanstoot gaan nemen aan een statement in woord of beeld) dan wordt er echt wel wat aan gedaan, en als het niet gebeurt, ook niet na je topic report, dan kun je er van uit gaan dat het allemaal wat minder erg is als jij denkt dat het is.
Dat is voor mij altijd een mooi moment om op te houden met erover te discussiëren.