Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Als je een PC neemt voor gamen, moet imho de videokaart het duurste onderdeel zijn.
Natuurlijk moet het nog wel in verhouding blijven tot de rest.
AMD Nieuwsdiscussie
WB 640GB, Caviar GreenPower SATAII € 59,95
AMD Phenom II X4 940 € 209,00
LG DVR 22X DL,LS,SATA € 29,95
MS Vista Home premium 32b SP1 € 129,95
Cooler Master Centurion 5 € 49,95
Corsair 650W ATX PSU, CMPSU-650TX € 94,95
ASUS M4N78 PRO,sAM2/AM3 € 86,95
Sapphire ATI HD4830,512MB € 89,95
Totaal € 825
Ik denk dat dit hem wordt. Even kijken naar de kast en misschien een poging om het fan geluid naar beneden te brengen.
Commentaar toegevoegdHappyGilmore schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:44:
Corsair 4 GB XMS2 DHX TWIN2X4096-6400C4DHX € 74,95 waarom zo duur geheugen?
WB 640GB, Caviar GreenPower SATAII € 59,95
AMD Phenom II X4 940 € 209,00
LG DVR 22X DL,LS,SATA € 29,95
MS Vista Home premium 32b SP1 € 129,95
Cooler Master Centurion 5 € 49,95
Corsair 650W ATX PSU, CMPSU-650TX € 94,95 Zoveel Watt heb je niet nodig
ASUS M4N78 PRO,sAM2/AM3 € 86,95 Waarom een bord met oudere (non AMD) chipset?
Sapphire ATI HD4830,512MB € 89,95 Waarom een tragere en duurdere videokaart als de HD 4770?
Totaal € 825
Ik denk dat dit hem wordt. Even kijken naar de kast en misschien een poging om het fan geluid naar beneden te brengen.
De keuze voor DDR2 is nog tot daar aan toe, maar ik mis echt heel veel van ons advies waardoor je onnodig geld verspild zonder dat je extra performance krijgt.
Verder lijkt het er op dat je bij 1 shop besteld, bij welke en waarom? We hebben http://pw.tweakers.net niet voor niets. Ben je zelf tot deze producten gekomen bij die shop, of proberen ze je daartoe te "sturen". Het lijkt wel alsof men eerst de oude voorraad er doorheen wil halen...

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 10:50 ]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 218,30 | € 218,30 |
1 | Cooler Master CM 690 Zwart | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Cooler Master Real Power M620 | € 79,- | € 79,- |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 111,95 | € 111,95 |
1 | OCZ Platinum OCZ3P13334GK | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Samsung SH-S223F | € 18,- | € 18,- |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 70,75 | € 70,75 |
1 | Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E | € 199,- | € 199,- |
1 | Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 | € 32,24 | € 32,24 |
Importeren | Totaal | € 849,09 |
Ik ben overigens niet van plan te gaan overclocken, de keuze om een extra koeling erin te zetten is dan ook meer omdat ik met mijn huidige pc veel warmte problemen had. Nou is dat een zeer verouderde kast, waarbij de kast zelf weinig voor weinig koeling zorgt. Volgens mij is dat tegenwoordig wel anders, waardoor de koeling wellicht niet nodig is. Graag advies.
Een nieuwe monitor komt ook binnekort, vandaar ook de keuze voor deze grafische kaart.
Is er groot verschil tussen het OCZ gold of platinum geheugen?
Stock wil ook wel prima (ze leveren die krengen niet voor niets mee uiteraard). De Mugen 2 is wel stiller. Ook zal ik het je wel aanraden. Je zegt wel niet over te gaan clocken, maar het is wel lekker als je, zelfs als absolute noob, even AMD Overdrive op kunt starten om hem tijdelijk op 3,6-4GHz te zetten als het nodig is. Overclocken is niet moeilijk met AMDsignz schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:49:
Ik ben overigens niet van plan te gaan overclocken, de keuze om een extra koeling erin te zetten is dan ook meer omdat ik met mijn huidige pc veel warmte problemen had. Nou is dat een zeer verouderde kast, waarbij de kast zelf weinig voor weinig koeling zorgt. Volgens mij is dat tegenwoordig wel anders, waardoor de koeling wellicht niet nodig is. Graag advies.

*Let wel op het voltage, maar de 955 haalt 3,6GHz wel op stock voltage volgens mij.
Check de specs en de timings. Als ze gelijk zijn is er geen verschil. Maar ik denk dat het sowieso niet veel uitmaakt.Is er groot verschil tussen het OCZ gold of platinum geheugen?
Verder: Houden zo. De koeler naar eigen inzicht weg halen of behouden. Specs zijn verder prima. Je hebt je huiswerk goed gedaan
[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 10:57 ]
Eens met GENETX en waarom 32 bit Windows?HappyGilmore schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:44:
Zo blijft er maar zo'n 3GB over van je al veel te duur geheugen.
Net zoals alle onderdelen van de PC ze lijken wel allemaal 25% te hoog te liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 22-05-2009 11:06 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb me inderdaad in eerste instantie gericht op MyCom. Ik heb niet zo'n zin in een bouwpakket (lees: lui)GENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:48:
[...]
Verder lijkt het er op dat je bij 1 shop besteld, bij welke en waarom? We hebben http://pw.tweakers.net niet voor niets. Ben je zelf tot deze producten gekomen bij die shop, of proberen ze je daartoe te "sturen". Het lijkt wel alsof men eerst de oude voorraad er doorheen wil halen...
Maar misschien moet ik dat meer eens heroverwegen
Er zijn zat zaken die gewoon de optie bieden om te assembleren, MyCom is echt niet de enigste.HappyGilmore schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:05:
[...]
Ik heb me inderdaad in eerste instantie gericht op MyCom. Ik heb niet zo'n zin in een bouwpakket (lees: lui)
Maar misschien moet ik dat meer eens heroverwegen
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 218,30 | € 218,30 |
1 | Asus EAH4870/HTDI/1G | € 156,87 | € 156,87 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 61,90 | € 61,90 |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 111,95 | € 111,95 |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM | € 95,22 | € 95,22 |
1 | OCZ Platinum OCZ3P13334GK | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Western Digital Caviar Green WD6400AACS, 640GB | € 52,- | € 52,- |
Importeren | Totaal | € 834,09 |
Dat kost zo'n 870 euro bij Azerty (de eerste shop die alles kan leveren). Wel iets duurder als je systeem bij de Mycom. Maar dan heb je wel een veel betere videokaart, een beter moederbord en DDR3. Enkel je CPU + koeler + Moederbord inelkaar zetten kost je daar 20 euro, een heel systeem 60. Maar, een moederbord inbouwen, samen met de schijven is niet zo moeilijk.
Maar verder: Ik zou geen Windows kopen en tijdelijk even de Windows 7 Release Canidate draaien en later Windows 7 aanschaffen.
[ Voor 84% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 11:20 ]
Oke, nja als ik met dit systeem de mogelijkheid heb, doe ik het wellicht nog is.GENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:55:
[...]
Stock wil ook wel prima (ze leveren die krengen niet voor niets mee uiteraard). De Mugen 2 is wel stiller. Ook zal ik het je wel aanraden. Je zegt wel niet over te gaan clocken, maar het is wel lekker als je, zelfs als absolute noob, even AMD Overdrive op kunt starten om hem tijdelijk op 3,6-4GHz te zetten als het nodig is. Overclocken is niet moeilijk met AMD. Enkel in Windows de Multiplier omhoog zetten met een schuifbalkje*.
*Let wel op het voltage, maar de 955 haalt 3,6GHz wel op stock voltage volgens mij.
Oke fijnGENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:55:
Verder: Houden zo. De koeler naar eigen inzicht weg halen of behouden. Specs zijn verder prima. Je hebt je huiswerk goed gedaan
Ik ben overigens van plan om dit systeem tot Windows 7 officieel uitkomt, te gaan draaien met XP. Ik neem aan dat dat geen problemen opleverd, behalve dat het ram geheugen niet geheel ondersteund wordt?
De 520 Watt versie van CM kan ook prima.signz schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:13:
Oke fijnIk had mijn twijfels nog over de voeding, of die eventueel ook nog met minder watt kon..
XP werkt wel gewoon, alleen kan een 32 bit consumenten Windows maar tot zo'n 3GB gebruiken.Ik ben overigens van plan om dit systeem tot Windows 7 officieel uitkomt, te gaan draaien met XP. Ik neem aan dat dat geen problemen opleverd, behalve dat het ram geheugen niet geheel ondersteund wordt?
@GENETX
AMD Nieuwsdiscussie
De CM M520 will do the job wat betreft de voeding. Windows XP zou ook geen problemen, op de <4GB na, op moeten leveren. Maar * GENETX geeft uiteraard slechts garantie tot aan de "verstuur bericht" knopsignz schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:13:
Oke fijnIk had mijn twijfels nog over de voeding, of die eventueel ook nog met minder watt kon..
Ik ben overigens van plan om dit systeem tot Windows 7 officieel uitkomt, te gaan draaien met XP. Ik neem aan dat dat geen problemen opleverd, behalve dat het ram geheugen niet geheel ondersteund wordt?
* GENETX geeft The Mask een bitchslap
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 11:23 ]
OkeGENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:22:
[...]
De CM M520 will do the job wat betreft de voeding. Windows XP zou ook geen problemen, op de <4GB na, op moeten leveren.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 11:36 ]
De CPU tot 4GHz en de HD4890 op 1GHz GPU en 4,4GHz geheugen zou wel moeten kunnen.signz schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:32:
Okeen dat is ook voldoende mocht ik gaan overclocken? Dacht dat ergens gelezen te hebben
/me -The_Mask- geeft GENETX een bitchslap
[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 22-05-2009 11:37 ]
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 3% gewijzigd door XTREEMRaGE op 22-05-2009 11:54 ]
GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm
In hoeverre zorgt de kast en de fan niet voor geluidsoverlast. Heb je daar nog suggesties voor?GENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:07:
[...]
Er zijn zat zaken die gewoon de optie bieden om te assembleren, MyCom is echt niet de enigste.
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 218,30 € 218,30 1 Asus EAH4870/HTDI/1G € 156,87 € 156,87 1 Cooler Master CM 690 Zwart € 59,95 € 59,95 1 Cooler Master Real Power M520 € 61,90 € 61,90 1 Gigabyte GA-MA790XT-UD4P € 111,95 € 111,95 1 Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM € 95,22 € 95,22 1 OCZ Platinum OCZ3P13334GK € 59,90 € 59,90 1 Samsung SH-S223F € 18,- € 18,- 1 Western Digital Caviar Green WD6400AACS, 640GB € 52,- € 52,- Importeren Totaal € 834,09
fixedGENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:57:
Is al een tijdje zo. Ed_L en Reinman begonnen er volgens mij mee, gelukkig zijn ze nu wel aan het werk
. heeft de IT afdeling bij Ed_L's werk de boel niet in de hand.
Vervang de stock koeler voor een Mugen2 en de koeler op de graka voor een Accelero S1. Helaas kost dat laatste je wel de garantie op je graka en lees ik dat de CD690 sidefan eraf moet als je een Mugen2 plaatst. Als je het systeem te luid vind, kun je naderhand altijd nog de casefans 120mm vervangen voor Scythe Slipstreams.HappyGilmore schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 12:22:
[...]
In hoeverre zorgt de kast en de fan niet voor geluidsoverlast. Heb je daar nog suggesties voor?
[ Voor 47% gewijzigd door Edmin op 22-05-2009 12:39 ]
Verwijderd
Ik zou bij mijn vriendin zitten geen werk noemenGENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:57:
Is al een tijdje zo. Ed_L en Reinman begonnen er volgens mij mee, gelukkig zijn ze nu wel aan het werk
.
De CM690 is redelijk stil. Je moet de fan uit de zij paneel halen omdat ie een beetje een licht rabbelent geluid gaat maken(het paneel). Zet die boven in, dan is het zeker wel een stille kast.HappyGilmore schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 12:22:
[...]
In hoeverre zorgt de kast en de fan niet voor geluidsoverlast. Heb je daar nog suggesties voor?
Tuurlijk kan ik dat.Edmin schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 00:14:
[...]
Kom op, dat zijn geen reviews. Die eerste link test geen verschillende koelers tegen elkaar, maar alleen de Noctua tegen zichzelf in verschillende configuraties. De tweede link naar Noctua zelf is een lijst vol met onduidelijke reviews... Kun je niet gewoon linken naar een review waaruit blijkt dat het de beste koeler van het moment is?
http://www.tweaktown.com/...n_2_cpu_cooler/index.html
Inclusief zeer goede ceteris paribus
En voor de goede orde, ik versprak me dus die 1e keer, die typenummers lijken teveel op mekaar. Ik bedoelde dus de Noctua C12P

| system specs |

De enige conclusie die je op dit gebied kunt trekken is dat de high-end koelers enorm dicht bijelkaar presteren. Een of twee graden verschil maakt geen beter OC resultaat. Dan is imho het forse prijsverschil niet te verantwoorden.
Daar ben ik weer even... zoals een aantal posts hierboven aangegeven ga ik de Sapphire HD4890 in mijn systeem gooien. Nu ga ik voorlopig mijn tv als monitor gebruiken.
Het gaat om de Samsung LE32a330:
http://tweakers.net/price...ng-le32a330.html#tab:info
Nou ben ik volkomen noob op dit gebied, maar wordt gamen hierop nog wel wat? Zeker gezien de beperkte resolutie (1366 x 768) heb ik mijn twijfels...
Echt, ik ga het je afraden om te werken en te computeren op een TV. Tuurlijk kun je er op gamen, maar een TV is nou eenmaal niet gemaakt om op en PC aan te sluiten (uitzondering: HTPC). Ik hoor ook wel verhalen van mensen die het proberen dat het een ramp is om er een tijd achter te zitten.
Daar was ik al bang voor... Maar goed, in principe is dit een tijdelijke oplossing. Bedankt!GENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 15:37:
Dat wordt pixels tellen.
Echt, ik ga het je afraden om te werken en te computeren op een TV. Tuurlijk kun je er op gamen, maar een TV is nou eenmaal niet gemaakt om op en PC aan te sluiten (uitzondering: HTPC). Ik hoor ook wel verhalen van mensen die het proberen dat het een ramp is om er een tijd achter te zitten.
Ja in jouw test wel, maar heb je wel gekeken naar de test methodologie? Die setup is precies geoptimaliseerd voor heatsinks zoals de Mugen, hoge heatsinks met een ventilator die de lucht precies door de heatsink blaast én met hulp van die scythe vriend in de case (casefan). Zo krijg je dus een airflow van voren naar achter die redelijk geoptimaliseerd is. De C12P daarintegen blaast een compleet andere richting uit en zal dus veel minder hulp krijgen van die casefan.Edmin schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 15:29:
http://icrontic.com/articles/noctua_nh-c12p/5
De enige conclusie die je op dit gebied kunt trekken is dat de high-end koelers enorm dicht bijelkaar presteren. Een of twee graden verschil maakt geen beter OC resultaat. Dan is imho het forse prijsverschil niet te verantwoorden.
Dit is ook precies de reden dat ik die andere test postte, dat gaat feitelijk om een lab-setup waarbij dat soort invloeden worden uitgesloten.
Irl ga je ook na het installeren van je systeem de airflow zoveel mogelijk optimaliseren.
Als die test die jij aandraagt dus eerlijk zou zijn, zou je eigenlijk die scythe casefan eruit moeten halen en vervangen door een exemplaar wat in de zijkant (deur) van de case hangt, en dus de airflow van de C12P ondersteunt.
Als je die test die ik postte dus doorneemt kom je veel verder dan de paar luttele graadjes die jij aangeeft. Het is ook een pure test als het gaat om 'hoe koelt deze koeler' zonder enige vorm van hulp van casefans of whatever. (vandaar dat de temps in die test van mij ook redelijk hoog zijn)
| system specs |
Ook overclock3d is te lezen dat de C12P niet beter presteert dan de U12P, net als legit reviews en silent pc review geeft me het gevoel dat de prestaties van de C12P vooral te danken zijn aan de uitstekende fan. Koop je een Mugen2 + een losse Noctua fan, dan ben je nog steeds goedkoper uit (al scheelt het weinig). Ik ben erg benieuwd hoe de Mugen het dan doet.
Verwijderd
<~~~ (casefan) ~~ |||||| <~~(mugen2 fan)~~ (ram)
Dat de C12P beter presteert in een lab is leuk, maar in real-life omstandigheden doet de Mugen2 het gewoon net ietsje beter.
Mwa meer gelijk als ik de reviews zo zie, maar de paar graden dat de U/CP12 het beter doet dan de Mugen 2 is het geld niet veel waard.Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:38:
Dat de C12P beter presteert in een lab is leuk, maar in real-life omstandigheden doet de Mugen2 het gewoon net ietsje beter.
[ Voor 8% gewijzigd door XTREEMRaGE op 22-05-2009 23:41 ]
Ja, zover was ik ook al dat het minder goed op AM2/3 pastte. Dat doet niets af aan de cooling performance. Het enige verschil dat aangegeven wordt (review even kwijt) is dat de C12P niet met de rondingen in de heatpipes naarboven gericht moet worden. De richting op am2/3 is of met het grote stuk over het geheugen, of met de kromming in de heatpipes richting het geheugen. (zie pic hieronder) Ga je uit van een situatie waar de casefans en alle andere factoren uitgesloten worden, dan wint de C12P. Daarnaast heeft dus een Intel voetje als enig voordeel dat je deze op één andere manier kan positioneren, zie tevens plaatje hieronder.Edmin schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:08:
Die 'scientific test method' is leuk, maar legt dan ook niet de praktijkproblemen op tafel: De C12P past maar op 2 manieren op een AM2 systeem. Dat is ongetwijfeld de reden dat hij het (ook in het Icrontic artikel) veel minder doet op een AM2 systeem dan een i7 systeem. In de comments is dan ook te lezen dat de redactie van Icrontic verbaasd is over het resultaat van Tweak Town.

Wat staat hier? De reviewer verwachtte niet dat de C12P zoveel beter zou zijn dan de U12P. Wat wil je met die extra casefan die een soort push pull simuleert door de hoogte van de U12P en de Mugen 2. Die hotbox heeft dat soort externe invloeden niet, dus dan is het logisch dat deze test neutraler is.Icrontic comments
I'm surprised that their testing found the NH-C12P to outperform the NH-U12P by such a large margin. Based on our real-world testing methodology (TT uses a special hotbox for testing), the NH-U12P performs a bit better.
'For comparison, the temperatures obtained are displayed alongside those of the two other coolers, as well as results for the NH-U12P with two NF-P12 120mm fans fitted. 'Ook overclock3d is te lezen dat de C12P niet beter presteert dan de U12P
Dat heet appels en peren volgens mij, 2 fans, zo lust ik er ook nog wel een paar.
Je kan die C12P ook gewoon een extra fan geven door er een in de deur (zijkant van je pc) te hangen. Daarnaast koelt de C12P ook alle omringende hardware naast je CPU. In de review van Ed wordt er een casefan gebruikt, en in die van mij dus niet.Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:38:
Is het feit dat de Mugen2 M.A.P.S heeft (je kunt je fans aan meerdere kanten monteren, met meerdere fans als je wilt) een voordeel tov de C12P? Volgens mij is in beide reviews maar één airflow gehanteerd en wel deze:
<~~~ (casefan) ~~ |||||| <~~(mugen2 fan)~~ (ram)
Het is feitelijk:
Test 1 (Ed): Mugen 2 + casefan (die helpt overduidelijk de performance) (En zou evt zoals Ed al oppert bij de totaalprijs opgeteld moeten worden)
Test 2 (ride): Alle koelers worden getest zonder hulp van andere (case)fans
Welke paar graden? Graag even onderbouwen!XTREEMRaGE schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 23:15:
Mwa meer gelijk als ik de reviews zo zie, maar de paar graden dat de U/CP12 het beter doet dan de Mugen 2 is het geld niet veel waard.

Ik weet niet of jij kan lezen, maar PUUR en alleen de koeler beoordelend, en niet de andere meuk eromheen, kom ik toch echt tot:
Scythe Mugen 2: load 57,2 idle 53,8
Noctua C12P: load 49,2, idle 46,9
Meer dan een paar graden dacht ik zo, zeker als je gaat overclocken is dit verschil enorm

Mocht het nog onduidelijk zijn m.b.t. wat ik bedoel, hier nog een pic.

Hiervan heeft de C12P dus (veel) minder profijt, omdat de koeler op de heatsink een compleet andere richting opblaast, nl. richting het mobo, ipv richting de casefan, die dus een soort push pull ervan maakt.
[ Voor 76% gewijzigd door ride277 op 23-05-2009 02:21 ]
| system specs |
Doel:
- Mainstream systeem (dus geen games!)
- Bestanden downloaden (p2p, torrents, usenet) / PAR-en / RAR-en
- Video materiaal re-encoden (incidenteel)
- Full HD materiaal bekijken (zowel via scherm als via HDMI naar televisie)
- Bestanden opslaan (3 disks van 1 TB per stuk, totaal = 2TB in RAID 5)
- Virtual machines draaien (voor werk en testdoeleinden)
- Openhouden van uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst (vooral plaatsen extra schijfruimte)
- Beetje rekening houden met het milieu (en de energierekening)
- Een beetje stil zou wel fijn zijn
- 750 euro (met een bandbreedte van zo'n 10 tot 15 procent)
1 | AMD Phenom II X3 720 Black Edition | € 120,80 | € 120,80 |
1 | Cooler Master 4-in-3 Device Module | € 14,68 | € 14,68 |
1 | Cooler Master Centurion 590 Zwart | € 59,85 | € 59,85 |
1 | Cooler Master Real Power M620 | € 79,- | € 79,- |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 108,70 | € 108,70 |
1 | OCZ Gold OCZ3G13334GK | € 54,- | € 54,- |
3 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 70,75 | € 212,25 |
1 | XFX Radeon HD 4770 512 MB DDR5 | € 89,95 | € 89,95 |
Importeren | Totaal | € 771,47 |
Onderdelen die ik hier nog heb liggen en die ik voor dit systeem wil hergebruiken:
- Muis
- Toetsenbord
- Samsung SyncMaster 226BW (22')
- Win xp 32bit SP3 ENG
- DVD-Brander (ATA)
- WDC WD16 150GB SATA HD (voor OS installatie)
- SAMSUNG HD753LJ 700GB SATA HD (voor backup doeleinden)
- ik heb hier best lang op zitten puzzelen en vroeg me af of jullie me kunnen helpen met bevestigen dat ik de juiste keuzes heb gemaakt? gaat dit lekker samen werken?
- Is de extra CPU koeler noodzakelijk? Ik ga helemaal niets overclocken ofzo.. Of wordt ie daarmee wellicht ook wat stiller?
- Ik las hier ergens dat de Samsungs F1 niet lekker draaien in een RAID opstelling, maar kan dat inmiddels niet meer terug vinden. Kan iemand inderdaad bevestigen dat hier problemen mee zijn?
- is er een vergelijkbaar mobo, maar dan met onboard vga+dvi+hdmi en 6 sata aansluitingen (of meer) te vinden? Ik vrees dat ik (gezien het slechts kijken van full hd-materiaal) prima wegkom met een onboard gpu, maar kan gewoon geen goede vervanger vinden. De MSI 790GX-G65 komt nog het meest in de buurt, maar deze heeft maar 5 sata aansluitingen en die zitten dus al vol!
- kan een RAID set gewoon later worden uitgebreid met een extra disk? Zonder er opnieuw geformateerd hoeft te worden? Als dit niet het geval is, dan is het wellicht nu al zinvol om nog een extra schijf bij te bestellen..
- Vrijwel iedereen gaat hier voor de Real Power M620. De Cooler Master Silent Pro M600 heeft echter veel meer sata aansluitingen, en lijkt verder exact dezelfde eigenschappen te hebben (op die 20 watt na dan). Wat zie ik over het hoofd?
1 Ja, in principe werkt dit prima. Let wel even op dat OCZ geheugen i.c.m. je mobo. Dit vergt even wat rommelen met de timings.scorpion303 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 02:17:
Vragen
- ik heb hier best lang op zitten puzzelen en vroeg me af of jullie me kunnen helpen met bevestigen dat ik de juiste keuzes heb gemaakt? gaat dit lekker samen werken?
- Is de extra CPU koeler noodzakelijk? Ik ga helemaal niets overclocken ofzo.. Of wordt ie daarmee wellicht ook wat stiller?
- Ik las hier ergens dat de Samsungs F1 niet lekker draaien in een RAID opstelling, maar kan dat inmiddels niet meer terug vinden. Kan iemand inderdaad bevestigen dat hier problemen mee zijn?
- is er een vergelijkbaar mobo, maar dan met onboard vga+dvi+hdmi en 6 sata aansluitingen (of meer) te vinden? Ik vrees dat ik (gezien het slechts kijken van full hd-materiaal) prima wegkom met een onboard gpu, maar kan gewoon geen goede vervanger vinden. De MSI 790GX-G65 komt nog het meest in de buurt, maar deze heeft maar 5 sata aansluitingen en die zitten dus al vol!
- kan een RAID set gewoon later worden uitgebreid met een extra disk? Zonder er opnieuw geformateerd hoeft te worden? Als dit niet het geval is, dan is het wellicht nu al zinvol om nog een extra schijf bij te bestellen..
- Vrijwel iedereen gaat hier voor de Real Power M620. De Cooler Master Silent Pro M600 heeft echter veel meer sata aansluitingen, en lijkt verder exact dezelfde eigenschappen te hebben (op die 20 watt na dan). Wat zie ik over het hoofd?
2 Met dit mobo (heb deze zelf ook) kan je moeilijk de fanspeed van de CPU cooler aanpassen. Dit kan alleen (voor zover getest) met Gigabyte Easytune. Ik ben tot op heden er ook nog niet in geslaagd de fanspeed van de casefans die op het mobo aangesloten zijn te regelen dmv progjes zoals speedfan. Dit bordje leunt zwaar op auto settings als het gaat om fanspeeds. En het zijn tenslotte de fanspeeds die het geluidsoverlast veroorzaken. Uitgaande van deze settings zal de standaard CPU cooler best een rotherrie maken, vooral als je erg graag stilte wil. Die extra heatsink (Scythe Mugen II in jouw geval) zorgt ervoor dat je dus minder hoeft te koelen, omdat de CPU z'n warmte beter kwijtkan aan de heatsink van deze koeler., en dus zal de fan van deze koeler langzamer kunnen draaien, dus minder geluidsoverlast.
3 Geen idee, sorry.
4 Nee. Niet met onboard graphic card. Alleen de GX heeft dit, en alle bordjes die ik tot nu toe gezien heb met deze chip hebben maar 5x SATA. Wil je meer dan moet je voor het bordje in jouw setup gaan, de UD4P of je moet kiezen voor de UD5P, met FX chip, deze heeft nog meer SATA aansluitingen.
5 Geen idee, sorry
6 De M620 heeft meer poorten voor modulaire uitbreidingen. De M600 heeft 2x PCI-E power en 4x HDD of andere rommel, de M620 heeft 2x PCI-E en 6x HDD of andere rommel. Daarnaast is die Silent Pro marginaal duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door ride277 op 23-05-2009 02:48 ]
| system specs |
Verwijderd
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 215,54 | € 215,54 |
1 | Antec Nine Hundred Zwart | € 89,95 | € 89,95 |
1 | Corsair TX750W | € 103,91 | € 103,91 |
1 | Creative Fatal1ty Gaming Headset | € 25,- | € 25,- |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 107,29 | € 107,29 |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 247,95 | € 247,95 |
2 | Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E | € 199,- | € 398,- |
Importeren | Totaal | € 1.344,63 |
Basically is dit een wat uitgeklede versie van de BBG (zonder dingen die ik al heb). En ook zonder SSD. Toch vind ik het nog steeds een beetje aan de dure kant. Belangrijkste vraag van mij is eigenlijk of er niet een stap tussen 1x en 2x die 4890 is. We zijn toch alweer een klein maandje verder.
Ook voor de monitor vind ik wat prijzig, 250 euro terwijl 24" al bij 180 of zo begint. Kan dit niet iets goedkoper of lever je dan toch iets te veel in?
Edit: Ik gebruik de PC alleen voor gamen (90% online) en voor films/muziek
Je kan er nu natuurlijk altijd 1tje in proppen en een paar maanden later een tweede bijprikken.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:10:
Basically is dit een wat uitgeklede versie van de BBG (zonder dingen die ik al heb). En ook zonder SSD. Toch vind ik het nog steeds een beetje aan de dure kant. Belangrijkste vraag van mij is eigenlijk of er niet een stap tussen 1x en 2x die 4890 is. We zijn toch alweer een klein maandje verder.
Samsung maakt IMO de beste monitoren. Heb zelf de T240 en die bevalt super! Hij kost nu vanaf 200 euro. Echt een aanrader!Ook voor de monitor vind ik wat prijzig, 250 euro terwijl 24" al bij 180 of zo begint. Kan dit niet iets goedkoper of lever je dan toch iets te veel in?
pricewatch: Samsung Syncmaster T240
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Verwijderd
Je kunt ook een 4870X2 nemen. Een 4870 is wel trager dan één 4890, maar een X2 is een stuk sneller. Je kunt ook overwegen om twee 4770's in CF draaien, deze zijn in veel gevallen sneller dan een enkele 4890 (maar moeten het wel met minder GDDR doen!)toaomatis schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:13:
[...]
Je kan er nu natuurlijk altijd 1tje in proppen en een paar maanden later een tweede bijprikken.
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 215,54 | € 215,54 |
1 | Antec Nine Hundred Zwart | € 89,95 | € 89,95 |
1 | Club3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU | € 322,93 | € 322,93 |
1 | Creative Fatal1ty Gaming Headset | € 25,- | € 25,- |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 107,29 | € 107,29 |
1 | OCZ ModXStream Pro 600W | € 70,44 | € 70,44 |
1 | Samsung Syncmaster T240 | € 208,49 | € 208,49 |
Importeren | Totaal | € 1.196,63 |
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Leuk en aardig dat je de zelfde review weer aanhaalt, zoek eens meer op voor vergelijking. Gezien Ed er een laat zien waar hij lang niet zo goed presteert(meerdere zelfs). Ben het daarom met Ed eens.
Ligt aan je eisen. De 2443 is voor het geld een hele goede monitor. En eigenlijk nog verekte goedkoop als je hem met PVA of IPS TFT's vergelijkt, die een factor 3 duurder zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:10:
Ook voor de monitor vind ik wat prijzig, 250 euro terwijl 24" al bij 180 of zo begint. Kan dit niet iets goedkoper of lever je dan toch iets te veel in?
Idd de C12P doet het beter in deze test die jij aanhaalt (ik had heel de C12P niet gezienride277 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 01:35:
Welke paar graden? Graag even onderbouwen!
Ik weet niet of jij kan lezen, maar PUUR en alleen de koeler beoordelend, en niet de andere meuk eromheen, kom ik toch echt tot:
Scythe Mugen 2: load 57,2 idle 53,8
Noctua C12P: load 49,2, idle 46,9
Verwijderd
Nee die zijn er dus niet. De airflow van al die towering heatsinks zoals de Mugen is van voor naar achter in de kast, of van achter naar voor. De airflow die het beste is voor een C12P is van links naar rechts. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de tests die Ed aanbrengt zie je dat:Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 13:42:
Hebben we tests waarbij beide koelers in hun optimale airflow zijn geplaatst? Zo'n lab test zegt niets omdat omgevingsfactoren worden uitgesloten, welke bepalend zijn bij temps. De koeler kan nog zo goed zijn, als de hitte niet goed wordt weggevoerd heb je er natuurlijk niets aan.
http://www.legitreviews.com/article/723/5/
Je ziet die welbekende casefan hier weer zitten. Hier heeft een Mugen gewoon meer profijt van dan een C12P.
http://www.silentpcreview.com/article846-page6.html
Hier wordt dus voornamelijk de fan getest. Daarnaast zegt de reviewer zelf, dat als je een heethoofd heb, de fan van Noctua best wel eens beter kan zijn. Wanneer zien we die heethoofden? Met overclocken.Hence, a much quieter stock fan could have been used. It's possible that a much hotter CPU or otherwise more extreme thermal conditions could bring out the advantage of the expensive, high pressure NF-P12 fan.
Maar okee, jullie vinden de C12P te duur. Ik heb nog even doorgezocht naar andere reviews, maar de meeste zetten de C12P weg tegen de stock cooler uit een BOXED versie van een proc, dat is een no-match en behoorlijk zinloos. Laat ik dan maar ter afsluiting een +/- maken voor beide koelers.
Scythe Mugen 2
+ Prijs
+ Op midrange en low processorhitte evengoed als een C12P
+ Kan meeprofiteren van de casefan vaak al aanwezig in de meeste kasten ter hoogte van je proc
- De fan is op hogere toerentallen niet echt stil (ik heb em getest, en ik hoor de fan een rotlawaai maken als ik de speed omhoog gooi)
- Je kast moet een behoorlijke breedte hebben wil dit bakbeest erin passen. (Ik kan bijv. niet meer de casefan in mijn zijdeur hangen zonder bij het plaatsen van de deur tegen de uiteinden van de heatsinks te botsen, en die wrijving lijkt me niet gezond, en ik heb btw geen kleine kast, maar een fulltower stacker ST-blabla)
- De bijgeleverde thermal paste zuigt bips
Noctua C12P
+ Zeer goede fan (stil)
+ Op high en very high processorhitte beter dan een Mugen 2
- Heeft voor verdere optimalisatie een fan nodig in de deur van je kast
- Is niet lekker compatibel met AM2/3 als je hoge heatsinks op je geheugen heb (1 minder plaatsingsmogelijkheid)
- Relatief duur
edit: Lol, las dus net dat die cooling paste van de Mugen 2 bout is, zie die linkjes daarboven bij de negatieve punten. Maar als je die gare rommel dus moet vervangen door wat beters, kom je bij de goedkoopste shop in pricewatch uit op een verschil van 1 euro
Wil je het zien, gooi maar bij Highflow een setje van
Mugen 2
Diezelfde fan als op de C12P (NF-P12)
Artic Silver 5.
vs
C12P
in je winkelmand
[ Voor 11% gewijzigd door ride277 op 23-05-2009 15:51 ]
| system specs |
Verwijderd
Vriendelijk dank BMG
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 21:23 ]
Denk dat de huidige setup best redelijk stil is. Als je toch niet iemand ben die snel upgrade, lijkt me een X4 940 ook nog een goede optie en weer zo'n 70 euro goedkoper. Je hebt alleen geen upgrade pad naar eventuele AM3 CPu's only. Maar of dat nou zo erg is mag je je afvragen. dan kom ik hier op uit:HappyGilmore schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 12:22:
[...]
1 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition | € 170,30 | € 170,30 |
1 | Antec Three Hundred Zwart | € 49,94 | € 49,94 |
1 | Asus EAH4870 DK/HTDI/1GD5 | € 163,91 | € 163,91 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 61,90 | € 61,90 |
1 | Gigabyte GA-MA790X-UD4P | € 98,90 | € 98,90 |
1 | Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G | € 51,95 | € 51,95 |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM | € 92,83 | € 92,83 |
1 | Western Digital Caviar Green WD6400AACS, 640GB | € 52,- | € 52,- |
Importeren | Totaal | € 759,73 |
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Is niet nodig. Heb dezelfde cpu bij iemand ingebouwt met stock koeler, die pc staat in zijn huiskamer dus ook hij wil het lekker stil hebben. Hij is zeer tevreden met de stock koeler.scorpion303 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 02:17:
[tr]
• Is de extra CPU koeler noodzakelijk? Ik ga helemaal niets overclocken ofzo.. Of wordt ie daarmee wellicht ook wat stiller?
ALs je voor de Samsungs gaat, neem de R editie, die zijn er voor gemaakt en dat werkt wel goed. Andere optie is WD's of Seagate's.• Ik las hier ergens dat de Samsungs F1 niet lekker draaien in een RAID opstelling, maar kan dat inmiddels niet meer terug vinden. Kan iemand inderdaad bevestigen dat hier problemen mee zijn?
hou er wel rekening mee dat vrijwel alle mobo's geen DVI en HDMI kanaal tegelijk ondersteunen. Met een DVI-monitor en een HDMI-TV scherm heb je dan alsnog een losse grafische kaart nodig. Dan hoef je je ook niet meer druk te maken over welk mobo je moet nemen, dan heb je veel meer keus.• is er een vergelijkbaar mobo, maar dan met onboard vga+dvi+hdmi en 6 sata aansluitingen (of meer) te vinden? Ik vrees dat ik (gezien het slechts kijken van full hd-materiaal) prima wegkom met een onboard gpu, maar kan gewoon geen goede vervanger vinden. De MSI 790GX-G65 komt nog het meest in de buurt, maar deze heeft maar 5 sata aansluitingen en die zitten dus al vol!
Kan alleen met de duurdere hw-matige losse raidcontrollers, zover ik weet.• kan een RAID set gewoon later worden uitgebreid met een extra disk? Zonder er opnieuw geformateerd hoeft te worden? Als dit niet het geval is, dan is het wellicht nu al zinvol om nog een extra schijf bij te bestellen..
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Wat voor geheugen heb je nu, dat is nogal belangrijk want als iemand een PC met DDR3 gaat samenstellen past jouw DDR2, DDR1 of wat je ook hebt er natuurlijk niet in.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 17:11:
Ik weet dat het afgezaagt is maar zou graag wat hulp krijgen, zelf kan ik een computer bouwen geen probleem het enige probleem is ik weet niet wat ik moet kopen mijn budget is rond de 600 euro en het enige wat ik op de computer doe, is spellen zoals WoW-Fallout3-aankomend Dia3 zou graag wat reacties hierop krijgen, of enig idee wat ik zou moeten hebben drives niet nodig geheugen ook niet vernamelijk Grafische kaart- Processor - Moederbord - Behuizing - Vens -en misschien Voeding gebruik zelf al een 450 watt.
Vriendelijk dank BMG
Wat voor voeding heb je nu? Merk en type.
Wat voor beeldscherm heb je nu? Resolutie?
Is misschien handig dat je eerst wat zelf wat samenstelt of wat meer info geeft zo is het voor ons makkelijker om dingen te verbeteren of een voorbeeld PC te maken.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
reviews: Tweakers.net Upgrade Guide - April 2009
Verwijderd
Moederbord : AM2NF3-VSTA AGP
Chipset : nVidia nForce3 250
Processor : AMD Athlon 64 4000+ @ 2600 MHz
Fysiek Geheugen : 4096 MB
Videokaart : NVIDIA GeForce 7600 GT 256 mb
Harde Schijf : ST3250410AS (250 GB)
DVD-Rom Station : PLEXTOR DVDR PX-708A
CD-Rom Station : LITE-ON LTR-40125S
Monitor Type : LG Electronics L1919S - 19 inches
geheugen : kingston DDR2 3 x 2048 mb leest alleen 4k mb op 32 bit windows ook een vraag is 64 bit beter ??
voeding : Coolermaster 12v ATX 450 WATT
dat is het nou juist ben al 2 dagen bezig om iets bij elkaar te zoeken. en ik kom er maar niet ,uit en zo te zien is mijn computer all wat veroudered
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 20:05 ]
En bijvoorbeeld een PC hier in het topic te nemen als voorbeeld dingen die je niet hoeft gooi je eruit.
Dan word het misschien wat duidelijker, want je bent nu niet echt duidelijk.
AMD Nieuwsdiscussie
Kijk eens naar de verschillende PhenomII X3 720 setups, in combinatie met een HD4770 videokaart. Daar staan ook al voedingen, moederborden en RAM bij vermeld. Kijk of het je wat lijkt, kom met een voorstel, dan schieten we erop.
Niet overdrijven he, of kan mijn PC2-5300 ook in de prullenbak.Edmin schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:29:
Dat geheugen is PC5300? In dat geval kan dat ook de prullebak in, helaas.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 20:44 ]
De meesten halen het bij 1 winkel alleen verzenden de meesten het, maar waarom begin je hier over?Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:41:
de mijne zijn 4GB(2x2) DDR2 667MHz C5 en het is alleen voor games, en weet je wat het ook is ik bestel en haal het liever op bij alternate of informatiq of andere in de buurt ,dan dat ik 20 verschillende winkes de spullen moet laten verzenden kost alleen maar meer geld
Maar veel meer info is nog steeds handig dus lees de reactie nog eens duur en beantwoord ze.
AMD Nieuwsdiscussie
ik vroeg me al af hoe lang het zou duren...-The_Mask- schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:36:
[...]
Niet overdrijven he, of kan mijn PC2-5300 ook in de prullenbak.
AMD Nieuwsdiscussie
Had ik inderdaad ook al naar zitten kijken. Ik ben bang dat de laatste AGP kaarten niet echt voor hem zullen voldoen.GENETX schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:28:
Bah, wat zonde dat je een AGP bord hebt, het bord zelf ondersteund namelijk nog wel de laatste Phenom's. Wilde al een heel verhaal neerplempen voor een leuke 250 euro upgrade, helaasch.
Verwijderd
klopt baalde er zelf ook van zonder van het bordje maarja tegenwoordig vraagt alles pciE ook jammer dat ik zelf niks van overclocking snap had ook gescheeldGENETX schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:28:
Bah, wat zonde dat je een AGP bord hebt, het bord zelf ondersteund namelijk nog wel de laatste Phenom's. Wilde al een heel verhaal neerplempen voor een leuke 250 euro upgrade, helaasch.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 21:46 ]
Waarom per DM, is een forum niet vele handiger zodat iedereen mee kan lezen, of gaan jullie erg intiem-The_Mask- schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:32:
DM al met hem dus zal straks wel wat neer gooien hier.
Ontopic dan maar
Op zich kun je nog een HD 3850 scoren voor AGP. Is niet slecht, maar goed is anders. Met een 720BE en 640GB HDD kom je dan een heel eind en ben je 250 euro kwijt. Een leuke upgrade waar je nog wel weer 1 a 2 jaar verder kunt. Voor AGP zijn er best leuke kaarten, maar het blijft jammer idd.
Zeker daar ik had meegenomen dat een videokaart met PCIe nog te hergebruiken was. In dat geval had je de HD 4700 genomen en wat het niet naar de zin dan kan je zo een ander moederbord en nieuw geheugen kopen zonder dat je je onlangs aangekochte upgrade het huis uit moet donderen. Is de AGP upgrade oplossing niet goed, dan heb je in principe 90 euro over de balk gesmeten voor die videokaart.
[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 23-05-2009 21:51 ]
Verwijderd

Aan de andere kant is de HD 3850 wel ongeveer 2x zo snel als de kaart die je nu hebt.
Problemen mee?GENETX schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:50:
[...]
Waarom per DM, is een forum niet vele handiger zodat iedereen mee kan lezen, of gaan jullie erg intiem![]()
Maar hier is een idee, heb eerst alle onderdelen die nodig zijn er neer gegooid onderdelen die BMG niet nodig vindt kunnen er uit. Maar hier kunnen we dus nog mooi een discussie over voeren.
1 | Asus EAH4870/HTDI/1G | € 154,82 | € 154,82 |
1 | Corsair CX400W | € 44,82 | € 44,82 |
1 | Gigabyte GA-MA78GM-UD2H | € 67,65 | € 67,65 |
1 | OCZ Gold OCZ2G10664GK | € 44,95 | € 44,95 |
1 | Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB | € 54,- | € 54,- |
Importeren | Totaal | € 564,99 |
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Natuurlijk zullen nieuwe spellen waarschijnlijk niet boven medium willen draaien (ligt aan de resolutie natuurlijk!).
Verwijderd
pricewatch: Club3D HD 4870 512MB GDDR5
gelijke prestaties op die resolutie. Komt er wellicht ook een grotere monitor bij?
Je moet echt eerst lezen wat je typt voordat je op verstuur bericht drukt.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:04:
heb een plextor die het nog goed doet dus misschien die Samsung SH-S223F overbodig heb sata schijf 250 gig in zitten ga er vanuit dat dat te weining ?
Je hebt dus al een Plextor DVD brander en een Sata HD van 250 GB als je niet meer nodig hebt hoef je ook geen grotere HD te kopen.
AMD Nieuwsdiscussie
Prijsverschil is niet groot en toekomstige games zullen meer vRAM nodig hebben.Edmin schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:08:
Waarom die 1GB kaart op een 19" bakkie?
pricewatch: Club3D HD 4870 512MB GDDR5
gelijke prestaties op die resolutie. Komt er wellicht ook een grotere monitor bij?
Dan hebben we nu dit:
1 | Asus EAH4870/HTDI/1G | € 154,82 | € 154,82 |
1 | Corsair CX400W | € 44,82 | € 44,82 |
1 | Gigabyte GA-MA78GM-UD2H | € 67,65 | € 67,65 |
1 | OCZ Gold OCZ2G10664GK | € 44,95 | € 44,95 |
Importeren | Totaal | € 492,99 |
Aanmerkingen nog?
Of toch maar een videokaart met 512MB vRAM.
[ Voor 71% gewijzigd door -The_Mask- op 23-05-2009 22:14 ]
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Nieuwsdiscussie
Venz dat is toch hagelslag.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:23:
zou ik ook nog extra vens nodig hebben ? zodat het daarbinnen niet te warm wordt
Denk dat je fans gedoeld. Volgens mij zitten er al genoeg in de kast.
Je hebt er volgens mij al 3 inzitten.
[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 23-05-2009 22:29 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
AMD Nieuwsdiscussie
http://www.informatique.nl/515149
[ Voor 10% gewijzigd door Edmin op 23-05-2009 22:47 ]
Verwijderd
Dat van mij wel misschien straks nog even laten zien wat je zelf hebt samengesteld.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:48:
toppie en dit alles gaat goed samen ??
Ja en het is nog erg simpel ook, maar als je echt veel wilt overklokken is misschien een betere CPU koeler handiger.en met deze setup zodra ik het door heb , is het mogelijk om te overclocken ??
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Verwijderd
Zijn alle twee geen standaard HD 4870 maar OC versies met een andere koeler. Een echt betere is niet te noemen verschil is maar heel klein.Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:55:
toppie heb net naar je twee links gekeken en het lijkt me dat die van 169 euro better is dan de duurdere van informatique of zit ik er naastkwa klok snelheid enzo of zit er geen verschil in beiden ?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Phenom II 955
Gigabyte 790XT-UD4P
OCZ Platinum PC12600 2x2GB x2
Club3D HD4770 x2
Seagate 7200.12 500GB
Samsung SH-S223F x2
Antec Nine Hundred Two
Mugen II
Scythe Slip Stream 800RPM x6
Nexus DiskTwin 2300B
Zalman FanMate
Zoals je kunt zien wil ik dus een kast met zo veel mogelijk koelvermogen voor zo weinig mogelijk geluid. Eisen zijn eigenlijk:
Minimaal 4x 120mm plaats
Stoffilters
Kabelmanagement
Stevig en goed bouwkwaliteit
Mooi uiterlijk
(uitneembaar mobotray zou leuk zijn).
De P182/P183 heb ik niet genomen omdat deze alsnog een heethoofd blijkt te zijn, tevens heeft de 902 ook wel kabelmanagement dus ik zie het nut niet in van de duurdere P kasten.
HAF932 vergelijkbaar met de 902, wat lelijker en geen stoffilters.
Stackers zijn te duur.
Dus het lijkt erop dat de 902 de beste keus is, alleen maak ik me dus zorgen over resonantie/luchtturbulentie, of ik met die 800rpms alsnog veel geluid zal horen omdat de kast zelf niet voor stilte is gemaakt.
Vragen:
- heeft iemand andere suggestie?
- helpt dempingsmateriaal genoeg om de prijs te rechtvaardigen?
- zijn er al (goede/passieve) koelers voor die 4770 uit?
- zijn er kleine ledjes te modden op de nieuwe fans die ik haal, aangezien dat juist de 902 zo mooi maakt? of zijn er andere fans met blauwe leds vergelijkbaar met de slip streams (30+ cfm, 20- dba)?
Wat ik ermee wil gaan doen:
-Downloaden
-Games spelen, niet fulltime maar 4 uurtjes per week.
-Photoshoppen, 3D renders maken.
AMD Phenom X3 720 2.8GHz HT 7.5MB Black AM3 Box € 131.00
Asus Videokaart PCI-e Radeon HD4870 DK 1GB DDR5 2xDVI/HDCP € 171.50
Cooler Master Midi Tower Elite 334 ATX No PSU (zwart) € 32.00
Cooler Master Voeding Real Power M520 520W Modular € 71.50
Gigabyte GA-MA780G-UD3H AMD 780G, SATA2 RAID € 79.00
LG DVD-/+/RAM GH22NS30 22x/22x/12x Bulk (zwart) € 21.00
LG TFT Monitor W2261V-PF 22", DVI, HDMI (zwart) € 166.50
OCZ 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Reaper € 48.00
Western Digital 640GB SATA300 16MB, WD6400AAKS € 58.00
Zalman Casefan ZM-F3 120mm € 7.10
Lijkt me een prima systeem, misschien zou je ook nog een quadcore kunnen overwegen (Phenom II 920/940) als je software er tenminste wat aan heeft.darkdesign schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:51:
Wat raden jullie aan als ik een game pc wil hebben voor rond de 800/850 euro (incl monitor). Heb er al eentje samengesteld met een triple core AMD, is dat wat? En wat voor 3d kaart is goed te doen zodat het binnen mijn budget past?
Wat ik ermee wil gaan doen:
-Downloaden
-Games spelen, niet fulltime maar 4 uurtjes per week.
-Photoshoppen, 3D renders maken. € 7.10
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Waarom dan?Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:15:
maar is makkelijker te upgraden in de toekomst.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb eerder alleen reviews gelezen waaruit blijkt dat de p180/182/etc. goed koel blijven. Kun je eens linken naar dat 'heethoofd' verhaal? Ben wel benieuwd...Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:47:
Ik heb een vraagje over de kast die in mijn komende systeem komt.
Dempingsmateriaal i.c.m. een case met window is natuurlijk niet goed voor het uiterlijk. Daarnaast denk ik dat windows per definitie een luidere case maken. De stilste case is volledig gesloten. Leds halen de balans uit je fans en dat zorgt voor snellere slijtage en meer geluid. Er bestaan vziw geen led fans die kunnen tippen aan slipstreams en andere high-end fans.Vragen:
- heeft iemand andere suggestie?
- helpt dempingsmateriaal genoeg om de prijs te rechtvaardigen?
- zijn er al (goede/passieve) koelers voor die 4770 uit?
- zijn er kleine ledjes te modden op de nieuwe fans die ik haal, aangezien dat juist de 902 zo mooi maakt? of zijn er andere fans met blauwe leds vergelijkbaar met de slip streams (30+ cfm, 20- dba)?
1 | AMD Phenom II X3 720 Black Edition | € 119,95 | € 119,95 |
1 | Antec Three Hundred Zwart | € 49,94 | € 49,94 |
1 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | € 92,37 | € 92,37 |
1 | Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G | € 51,95 | € 51,95 |
1 | OCZ ModXStream Pro 500W | € 55,70 | € 55,70 |
1 | XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC | € 89,95 | € 89,95 |
Importeren | Totaal | € 548,61 |
Overigens wil ik over de prijs van de AMD Phenom II X3 720 Black Edition even wat zeggen. Er staat maar één shop in de Pricewatch, terwijl meerdere webshops deze gewoon in stock hebben. Kijk bijvoorbeeld eens bij DataByte. Daar heb je hem al voor €123,- incl. BTW. Dat scheelt weer €32,- met de prijs in de Pricewatch.
Heeft iemand nog op- of aanmerkingen op bovenstaand systeem? Ik wil in de toekomst eventueel upgraden naar 2x 4770 en vraag mij af of de voeding dit trekt. Het systeem waar ik op doel is stil, koel en relatief zuinig totdat ik CrossFire ga gebruiken. Ik zal voornamelijk nieuwe games spelen, op het moment nog op 1280x1024 maar daar komt na een upgrade van mijn monitor verandering in. Op dat moment is het tijd om er nog een 4770 bij te plaatsen en dan kan ik lekker op 1680x1050 of zelfs op 1920x1200 gamen.
Mijn dank is groot.
Off-topic: Oh my, wat is die nieuwe HD 4770 van XFX mooi.
[ Voor 6% gewijzigd door Gojira op 24-05-2009 21:39 ]
pricewatch: AMD Phenom II X3 720 Black Edition
en die voeding moet 2 4770's wel trekken.
[ Voor 13% gewijzigd door Edmin op 24-05-2009 14:37 ]
De BBG heeft de link naar een verkeerde entry van de phenom II X3 720. Als je er op zoekt in Pricewatch zal je een tweede versie zien waar wel alle webshops in zitten.Overigens wil ik over de prijs van de AMD Phenom II X3 720 Black Edition even wat zeggen. Er staat maar één shop in de Pricewatch, terwijl meerdere webshops deze gewoon in stock hebben. Kijk bijvoorbeeld eens bij DataByte. Daar heb je hem al voor €123,- incl. BTW. Dat scheelt weer €32,- met de prijs in de Pricewatch.
Heeft iemand nog op- of aanmerkingen op bovenstaand systeem? Ik wil in de toekomst eventueel upgraden naar 2x 4770 en vraag mij af of de voeding dit trekt. Het systeem waar ik op doel is stil, koel en relatief zuinig totdat ik CrossFire ga gebruiken. Ik zal voornamelijk nieuwe games spelen, op het moment nog op 1280x1024 maar daar komt na een upgrade van mijn monitor verandering in. Op dat moment is het tijd om er nog een 4770 bij te plaatsen en dan kan ik lekker op 1680x1050 of zelfs op 1920x1200 gamen.
Mijn dank is groot.
500w lijkt me wel voldoende ja, maar je zou jezelf wel de vraag moeten stellen of je kosten aan AM3/DDR3 wilt doen. Je zou al moeten upgraden in de komende 1-2 jaar (ofzo?) om gebruik te kunnen maken van je duurder mobo/ram. Zoniet ben je imo beter af met een 920, pricewatch: Gigabyte GA-MA790X-UD4 en pricewatch: Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G .
Kost zo goed als exact evenveel als wat je nu hebt.
Dit topic is gesloten.