RAID 1 partities vergroten vanwege OS probleem of NAS ?

Pagina: 1
Acties:

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Hoi,

Een kennis van mij heeft een klein netwerkje met 4 werkstations en een HP proliant ML350 server met 3 SCSI hard disks van 18,6 GB.
1 schijf wordt gebruikt als data schijf en is geshared in het netwerk (na 6 jaar circa 4 GB aan data).
De 2 andere schijven staan in een RAID1 opstelling. De oorspronkelijke IT-boer heeft deze schijven echter voorzien van partities van 4GB (C: schijf), waarop het OS staat (Win Server 2000).
Deze 4GB partities zijn in de loop der tijd echter te klein geworden, met alle problemen van dien met het OS.
Waarom niet de gehele schijven (18,6 GB) zijn gebruikt voor het OS is niet duidelijk, maar goed.

Kan ik op de een of andere manier deze 4GB partities vergroten naar 18,6GB zonder dat ik het OS opnieuw moet installeren? (ala partition magic).

Ik heb de IT boer verzocht dit te doen, maar die zegt dat Win Server 2000 niet meer wordt ondersteund en zij daarom in geen geval nog een installatie met Win Server 2000 gaan uitvoeren. Er dus een nieuw OS moet worden aangeschaft (Win Server 2008), die dan weer niet op deze oude hardware kan draaien en er dus een nieuwe server moet worden aangeschaft. Kosten tussen 3.500 en 5.000 Euro.

De server wordt ALLEEN gebruikt voor filesharing (geen exchange, bedrijfsspecifieke software of iets dergelijks).
De 4 gebruikers hebben geen eigen e-mail account of iets dergelijks. Internet wordt gedeeld via de server.

Mij advies is geweest:
- Koop een NAS en gebruik deze om de files te sharen.
- Deel internet door het modem op de router aan te sluiten en het modem IP adressen uit te laten delen.

of

Onderzoek de mogelijkheden om de OS partities te vergroten, zodat Win Server 2000 weer gaat werken en houd de situatie zoals het is.

Graag jullie advies over het vergroten van de partities met het OS (van 4 naar 18,6 GB zonder het OS te opnieuw te moeten installeren) of het aanschaffen van een NAS en de server er helemaal uit te gooien.

Het enige "probleem" wat er dan ontstaat is dat er dan geen backups kunnen worden gemaakt van de 4GB data met de nu gebruikte tapestreamer (zit in de server gebouwd), maar hier zijn ongetwijfeld wel andere oplossingen voor te verzinnen.

Alvast bedankt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

ik zou zeggen: Router + NAS is een uitstekende oplossing. 4GB in 6 jaar, dan heb je aan de meest simpele goedkope NAS in raid1 vorm voldoende. Denk er dan nog wel even aan om eens in de tijd (zelf te bepalen) een externe backup te maken van je NAS, via internet of op een externe schijf die op een andere locatie komt te liggen. Dit IVM brandschade (waar je nu trouwens ook niet veilig mee zit. Vliegt je huidige server in de hens, dan ben je ook alle getapestreamde data kwijt, tenzij je die tapes ergens anders bewaard...)

het vergroten van partities gaat soms goed, en soms ook niet goed. Zeker met een OS partitie vind ik het nog steeds tricky business, maar in welk formaat zijn je partities geformatteerd?

Een alternatief is de data te backuppen op een stel USB sticks (in duplo of triplo), de server uit te schakelen, formatteren en er zelf de software weer op te zetten. Dan ben je je server wel een dag minimaal kwijt.

-_-

• chicky
@M2M

Ik zou het OS er natuurlijk zelf op kunnen zetten, maar ik ben er niet zo happig op om in iemand ander zijn bedrijfsnetwerk (hoe simpel ook) te gaan rommelen, omdat dit altijd verwachtingen schept. De IT boer gaf al aan niet het OS opnieuw te willen installeren.
Het zelf neer zetten van een NAS en internet via de router laten lopen is zo simpel dat ik daar nou net geen probleem van maak.

Het backuppen (is dit een werkwoord?) wordt nu gedaan met tapes op de server en deze worden elke week mee naar huis genomen.
Ik denk dat een back up maken van de data op de NAS wel vanaf een werkplek kan. Misschien ook met een tapestreamer of misschien zelfs wel door een DVD RW te branden, eens per week.

Maar even terug naar mijn eerste vraag is het uberhaupt mogelijk om 2 partities van 4GB op 2 schijven in RAID 1 met bijvoorbeeld iets als partition magic (zonder verlies van data, OS of integriteit) te vergroten naar de totale schijf grote 18,6GB? (de schijven zijn naar alle waarschijnlijkheid NTFS). Als dit namelijk kan, kunnen we aan de IT boer vragen dit uit te voeren.

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Geen idee of je ongestraft bij een raid1 set de partitie kan vergroten.
Wat voor partitietype? FAT(32) NTFS?
Voordat je iets doet, is het verstandig even een GHOST diskimage te maken ala 1:1 sector kopie.
Ook de instellingen van de raidset van de controler opschrijven? (weet niet of dit ook bij raid1 van toepassing is)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Natuurlijk kan dit. Er zijn gratis tools zoals Gparted, en betaalde zoals Paragon partition Manager en Acronis PDisk Director. Partition Magic is erg verouderd en heeft bij mij al te vaak problemen veroorzaakt, i.t.t. Paragon en Acronis. Er is wel één voorwaarde: het mogen geen dynamische schijven zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Fauna op 23-04-2009 22:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem eens een kijkje in OM FAQ - schijf indelen.
Daar staat meer dan zat in dat je kunt proberen. Maar maak wel altijd een backup!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is er op tegen om gewoon een 2e partitie aan te maken van die overgebleven 14 Gb?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier heb ik eens een behoorlijk veilige methode beschreven om dit soort operaties uit te voeren. Met deze kleine schijven moet tevens een back-up maken natuurlijk ook geen probleem zijn.

Zelf heb ik pas nog een 80GB PATA RAID-1 array op een Highpoint chip controller nu wel direct naar een nieuw 640GB SATA RAID-1 array op een Silicon Image chip controller gekloond en gelijk geresized met Partition Magic. Is foutloos verlopen.

Partition Magic voldoet bij mij gewoonlijk nog wel, zij het met soms wat eigenaardigheden waar je dan even omheen moet werken, Hier is een freeware Partition Magic kloon te downloaden maar die freeware versie kan niet overweg met server of 64 bits versies helaas. Daar moet je dan een betaalde versie voor gebruiken.

De Windows partitie is in principe veilig te vergroten omdat software als Partition Magic of Partition Master dat zal doen tijdens een reboot voordat Windows zelf weer actief is en nog 'off-line' is. Ik ben zelf niet bekend met Gparted en weet niet of dat het ook zo doet.

8)

• chicky
Iedereen bedankt voor de (hoopgevende) reacties.
Ik zal contact opnemen met de IT boer en vragen om de partities te vergroten.

Ik zal jullie nog wel even laten weten hoe en wat.
_/-\o_
Pagina: 1