Tamelijk rampzalig: WinXP install gooit 'My Documents' weg

Pagina: 1
Acties:

• mcouzijn
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-06-2024
Vandaag heeft zich bij mij een kleine ramp voltrokken. Een herinstallatie van WinXP Pro SP3 is uitgemond in het deleten van de map 'Mijn documenten'. De laatste backup is van een paar maanden geleden, dus je begrijpt..... GRMBLLGRRR...!

Wat was het geval? Ik had (en heb) twee vaste harde schijven in mijn PC. De C-schijf, waarop ik het systeem en de map Program Files (en nog zo wat) had staan, en een D-schijf, die ik als dataschijf gebruikte, en waarop dus alle zelfgemaakte en gedownloade bestanden terechtkwamen, in de map 'Micheldocs' die in de root stond, en die ik Windows had laten aanmerken als locatie voor de systeemmap 'Mijn documenten', Daarnaast nog een map 'Archieven' met oudere stukken, foto's, wat software etc. Handig, dacht ik, systeem en eigen bestanden gescheiden houden, dan kan de een crashen of andere kuren vertonen, terwijl mijn eigen data relatief veilig is, zolang ik deze regelmatig backup. Tot zover het goede voornemen.

In het afgelopen, nagenoeg crashvrije jaar, werd Windows wel steeds een stukje trager; een bekend verschijnsel. Deze week was het niet meer om te harden, dus tijd voor een verse install. Dat deed ik vanaf DVD-Rom en alles liep vlekkeloos. Na de opstart bleek Windows weer lekker snel.

Tot ik op zoek ging naar mijn data. Huh? Niet op D, waar ze hoorden te staan. Daar is nog wel een map 'Micheldocs', maar die is nu helemaal leeg! De mappen op D deden mij verdacht veel denken aan mijn ouwe trouwe C-schijf. En andersom bleek mijn C-schijf nu een map 'Archieven' te bevatten. Shit! De verse Windows-install heeft kennelijk de bestaande D-schijf aangemerkt als nieuwe C-schijf, daarop Windows geïnstalleerd, en de systeemmap 'Micheldocs' verwijderd!

Op de nieuwe C-schijf (voorheen dus D) blijkt nu een map 'Documents and Settings\michel\Mijn documenten' aangemaakt, die ook helemaal leeg is. Ik weet niet precies hoeveel ruimte er vanochtend op die schijf was; nu is er 44 GB vrij (van de 250 GB), dus het zou kunnen dat de voormalige map met mijn databestanden echt gewist is. Ik baal als een stekker. Maar dan een heel erg boze stekker, want het waren geen plezierbestanden maar echt werk dat nu verdwenen lijkt.

Héél graag jullie adviezen over hoe te handelen. Ik zorg intussen dat ik geen bewerkingen doe die data schrijven op de nieuwe C-schijf, uit angst gedelete bestanden te overschrijven.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

Gaitman

The Real One

Ten eerste altijd backup maken bij installatie/upgrade ;)

Er zijn genoeg recovery tooltjes te vinden zie ook in de OM FAQ

En belangrijk naar een andere schijf recoveren!!!

[ Voor 16% gewijzigd door Gaitman op 19-03-2009 22:52 ]

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:00
Even een recovery tool pakken en kijken wat er nog te redden valt. Hoe heb je de instalatie gedaan? met een format of bestandsysteem niet aanpassen?

(ik zoek ff naar een tooltje voor je)

• Slashx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-02 20:51

Slashx

WOT: Mr_Slashx

Je kunt "recuva" proberen.
http://www.recuva.com/

Daarmee kun je heel wat terughalen mits de schijf voor de install niet is geformateerd.

If the shit hits the fan everybody get a piece of it

• cossy nl
Slashx schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:51:
Je kunt "recuva" proberen.
http://www.recuva.com/

Daarmee kun je heel wat terughalen mits de schijf voor de install niet is geformateerd.
Die bedoel ik ook :) :>

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:29

jmk

Geen schijfbewerkingen betekend dus ook niet booten van deze fysieke harde schijf.
Je kan het beste de schijf "offline" houden tot je weet wat je wel/niet kan redden.

Zoals ik het lees zijn de partities door elkaar gehaald door de windows-install, en geeft booten van Windows mogelijk al schadelijke effecten voor je belangrijke databestanden.

Het is vaak mogelijk de computer op te starten vanaf een boot-cd, zodat je geen onnodige bewerkingen uitvoert.

Ik heb zelf geen ervaring met deze recovery werkzaamheden, maar hou dit topic in de gaten, hopelijk leer ik hiervan.

Yippie kayak, other buckets!

• mcouzijn
Gaitman schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:50:
Ten eerste altijd backup maken bij installatie/upgrade ;)
Ja, en altijd mijn handen wassen voor het eten, en mijn schoenen poetsen voor ik de deur uitga, en een brandblusser op elke etage, en... en... en... Maar ja, het echte leven, he?

Dank voor de twee tips. Ik zal zeker naar een andere schijf recoveren! Kijk, nu is het extra handig een paar externe HDD's te hebben.

• mcouzijn
Dank, jongens, die ga ik maar even gebruiken. Nee, ik heb goddank niet geformatteerd. Gewoon een install naast de bestaande. Als de PC opstart kan ik dan ook uit een aantal Windows-versies kiezen. Heeft het zin om te kiezen voor de 'oude' (dus traag geworden) Windows, om te zien of ik dan mijn oude bestanden terugvind? Of loop ik door die handeling het risico dat bestanden worden overschreven? Het ergste lijkt mij als de voormalige systeemmap 'Micheldocs' wordt overschreven, of submappen daarvan. Dan kan ik het terugvinden van de bestanden wel helemaal schudden, toch?

• cossy nl
mcouzijn schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:55:
[...]

Ja, en altijd mijn handen wassen voor het eten, en mijn schoenen poetsen voor ik de deur uitga, en een brandblusser op elke etage, en... en... en... Maar ja, het echte leven, he?

Dank voor de twee tips. Ik zal zeker naar een andere schijf recoveren! Kijk, nu is het extra handig een paar externe HDD's te hebben.
*** Hier stond een verwijzing naar illegale software, wat niet gewenst is op GoT.***

edit: of een knoppix cd (dan heb je een grafische interface vanaf cd).

[ Voor 20% gewijzigd door een moderator op 22-03-2009 00:12 ]

• mcouzijn
Ja, dat booten baart mij ook zorgen. Ik heb nu dus op mijn huidige C-schijf een Windows XP SP3-installatie in C;\Windows (dat was voorheen dus de D-schijf met data). En ik heb op mijn huidige D-schijf (was voorheen C) een Windows XP SP2-installatie in D:\Windows.0 (er was al eerder eens een Win installatie op gestaan).

Bedankt voor de tip om louter en alleen van CD-Rom (of DVD-Rom) te booten. Dat ga ik doen. Eerst even kijken hoe ik dat recovery-tooltje dan nog kan benaderen.

• mcouzijn
Over dat Knoppix-advies heb ik ook in eerdere threads hier gelezen. Even zoeken wat dat is, en waar ik die het beste van kan betrekken.

Wat heerlijk toch dat we tegenwoordig allemaal meer dan één PC thuis hebben. Zoals deze laptop, waarmee ik mij nu toch aan jullie adviezen kan laven!

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
mcouzijn schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:46:
Op de nieuwe C-schijf (voorheen dus D) blijkt nu een map 'Documents and Settings\michel\Mijn documenten' aangemaakt, die ook helemaal leeg is. Ik weet niet precies hoeveel ruimte er vanochtend op die schijf was; nu is er 44 GB vrij (van de 250 GB), dus het zou kunnen dat de voormalige map met mijn databestanden echt gewist is. Ik baal als een stekker. Maar dan een heel erg boze stekker, want het waren geen plezierbestanden maar echt werk dat nu verdwenen lijkt.
Als er van de 250GB nog maar 44 GB vrij is lijkt me dat er nog e.e.a. staat op de HD. Werkte je toevallig met Persoonlijke mappen? Zo ja, dan is de kans groot dat alles nog in je map "Micheldocs" staat. Probeer de schijf eens bij een vriend of kennis met Vista te lezen. Vista zal waarschijnlijk aangeven dat je geen toestemming heb om de map te benaderen, maar wanneer je voor Doorgaan kiest is de kans groot dat je gewoon weer bij je documenten etc kan komen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hier staat wat over wat er gebeurt bij herinstallatie van Windows. Commerciële software daar. Je kunt de demo evt. proberen. Er zijn zoals al gezegd veeeele programma's te vinden als je op 'file recovery' zoekt. Om het wat specifieker te maken kun je er Windows reinstallation aan toevoegen. Ik heb het zelf eigenlijk nooit nodig gehad. Andere mensen kunnen meer uit eigen ervaring iets aanbevelen.

8)

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Aangezien je map met documenten waarschijnlijk niet gewist is (anders zou je heel wat meer vrije schijfruimte over hebben), kan je proberen met een simpele filesearch te zoeken naar een bestandje waarvan je weet dat deze tussen je documenten zat.

Wat ik weleens meegemaakt heb bij een herinstallatie zonder formateren, is dat er een map wordt aangemaakt in Documents and setting, met naam van je oude profiel met de toevoeging .old, waar dan al je oude troep in staat. (of was dat alleen met de Program Files? Ik weet het niet meer, ik backup altijd eerst alles voordat ik iets ga herinstalleren...)

meh.

• mcouzijn
Zoeken naar bekende bestandsnamen was het eerste dat ik deed om vast te stellen dat de bestanden *echt* weg waren. Ze zijn er echt niet meer, althans niet zichbaar voor mij. Was het maar zo simpel!

Maar toch bedankt voor de tip!

• mcouzijn
CaptJackSparrow schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 23:08:
Hier staat wat over wat er gebeurt bij herinstallatie van Windows.
Dank. De uitleg daar is inderdaad duidelijk. De software is stevig aan de prijs!

Vijftien jaar geleden, in het goede oude DOS-tijdperk, wist ik wel weg met Norton File Recovery, of PC Tools. Het eerste karakter van een bestand was gewoon vervangen door een vraagtekentje. Daarmee was het bestand 'gedeletet'. Vraagtekentje weer vervangen door echt karaktertje en.... POP! daar was het bestandje weer. Was het bij NTFS maar zo eenvoudig.... !

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog een tip voor de toekomst. Voor iedereen eigenlijk.

Wat mij betreft is RAID-1 tegenwoordig eigenlijk de norm. Het beschermt niet tegen alles en je moet nog steeds backups van je data maken maar met de huidige hard disk prijzen is er nauwelijks nog een reden om het niet te gebruiken en er zijn goede argumenten vóór.

Wat je dan nl. ook kunt doen bij dit soort operaties die je meestal maar zelden uitvoert en waar je dus geen/nauwelijks ervaring mee hebt is het verbreken van de RAID array zodat je twee identieke schijven hebt. Een backup dus. Dan verricht je de 'enge operatie' op een enkele schijf. Gebeuren er gekke dingen dan heb je altijd die duplo schijf waar alles nog op staat. Is de operatie geslaagd en heb je de zaken getest en alles is OK dan herbouw je de RAID array door de nieuwe schijf over de oude heen te kopiëren. Wil je toch terug naar de oude situatie dan herbouw je de array met de oude schijf.

Ik heb het een tijdje terug gedaan toen ik een Windows partitie wat wou vergroten met Partition Magic 8 omdat die partitie vol liep. Was er ook niet gerust op dat dit goed zou gaan met de RAID controller. Kon nergens vinden of PM8 dat/die controller ondersteunde. Had dat ook nog nooit gedaan, een partitie re-sizen op een RAID-1 array. Omdat ook een aantal aangrenzende partities verplaatst moeten worden is het een vrij ingrijpende operatie en ik wou niet het risico lopen dat dit mis zou gaan. Ik heb toen dus ook deze procedure gevolgd. Nadat alles goed was verlopen de array weer herbouwd en alles loopt weer.

8)

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 19:47
Ben je zeker dat alles weg is? Ik heb eens gehad dat hij kwam klagen over user rights en ik zag mijn files niet meer omdat die files nog user rights hadden van mijn oude windows.
Pagina: 1