Toon posts:

Q6600 Quad Core Processor loopt slecht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Q6600 Quad Core Processor
een 8800 GTS Grafische Kaart
4 GB Kingston HyperRAM
500 GB SATA harddisk
en een GA P35 DS3 Moederbord

Mij probleem is dat mijn processor tijdens en na het opstarten bij verscheidene processen op vrijwel 100% idle blijft staan, en het een tijd duurt voor mijn spellen, programma's het doen.
Vaak loopt het programma, spel vast.
Ik heb nog geen 2 weken terug mijn PC opnieuw geconfigureerd, maar geen resultaat.
Op de achtergrond draaien alleen C:/windows microsoft corporation programma's.
Kan ik me een volgende tip geven zodat mijn probleem verholpen kan worden?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Zou nuttig zijn welke die "processen" danwel niet zijn?
Heb je al je drivers geinstalleerd, denk aan je chipset drivers,
Heb je overal de nieuwste drivers van?

Wat voor voeding zit erin, merk, wattage?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 600 Watt Zalman voeding
Ik heb de nieuwste Chipset driver van nvidia gehaald.
Met processen bedoel ik vooral games

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Dus je start je computer op, en al direct beginnen er games idle te draaien :z.
Dan is de oplossing in ieder geval gemakkelijk, maar ik vermoed dat je thijszor verkeert begrepen hebt ;).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 19:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je hebt niet veel aan een chipset driver van NVIDIA als je een Intel chipset hebt. ;) Probeer die eens zou ik zeggen. Verder kan een BIOS update hier wellicht nog wel wat oplossen, maar met deze beperkte informatie blijft het erg vissen in het donker.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
goed goed, heel leuk

Zodra ik dubbel klik op het execute bestand om een spel te starten of het laadt een nieuw level,
dan zit er een vertraging in, kheb een G15 Logitech toetsenbord die laat zien dat mijn processor een flinke tijd 0% presteert. Regelmatig blijft dat zo en loopt mijn spel vast. Anders duurt het een geruime tijd en begint het proces, het opstarten van het spel of microsoft outlook, msn, internet explorer eindelijk te lopen

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Staat je harddisk toevallig in PIO-mode?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:41:
Staat je harddisk toevallig in PIO-mode?
wat is PIO-mode?

Edit:
Ik heb net bij Intel een identication Utility gedownload
en die gaf aan dat mijn speed van alle 4 de cores maar 2.13 GHz is ipv 2.40 GHz
kan ik me daar info over geven?

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 17-04-2009 22:45 ]

• Malantur
Uitleg:
Wikipedia: Programmed input/output

Bekijk in apparaatbeheer bij de eigenschappen van het IDE kanaal of hij op DMA of PIO modus draait.

Oplossing als hij op PIO modus draait:
http://winhlp.com/node/10

Over die 2,13GHz:
Download CPU-Z en Orthos, en bekijk eens of je snelheid omhoog gaat bij het stressen van je processor.
Als de snelheid weer daalt na het afsluiten van Orthos, dan staat Speedstep (EIST) en/of C1E aan voor stroombesparingen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

en loop dan gelijk even in je taskmanager ( of nog beter process explorer van sysinternals) de verschillende processen na die jouw hele cpu-tijd opvreten...

edit: draai even superPI mod 1.5, post je 1M benchmark score hier.
Draai ook even HDtune en plak hier ook even een screenshotje van de test (printscreen, paint --> plakken, selecteren --> knippen --> nieuw --> plakken --> opslaan als JPG en uploaden bij plaatjesupload.nl oid)

[ Voor 62% gewijzigd door M2M op 17-04-2009 19:56 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
CPUz geeft gewoon aan dat alles goed is
Ik heb DMA modus aanstaan
kga ff kijken met orthos

Edit:
Met stressen met Orthos blijft CPU op 2.14 GHz
kga nu ff M2M advies volgen

Edit2:
Met process explorer die ik al langer gebruik staan alleen Microsoft Corporation processen, mijn Internet Security Zone Alarm en mij G15 Toetsenbord.

Ik heb met Sandra gekeken, wat alleen aangaf dat mijn Processor iets tager loopt.

[ Voor 64% gewijzigd door dion_b op 17-04-2009 22:44 ]

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 16:01
gebruik aub de edit knop waarvoor die is gemaakt...

run anders even HiJackThis
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:58:
CPUz geeft gewoon aan dat alles goed is
Ik heb DMA modus aanstaan
kga ff kijken met orthos
dit is ook heel leuk, hoe weet je ofdat het allemaal goed is :z
post a.u.b. een screenshot

tweakers kunnen namelijk ook niet ruiken wat er mis is :X

[ Voor 7% gewijzigd door Killerbert op 17-04-2009 20:19 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Verwijderd

Topicstarter
http://picasaweb.google.c...Vx_9M_W0g?feat=directlink
http://picasaweb.google.c...SyGHZUtdw?feat=directlink
http://picasaweb.google.c...OPlnLuw_A?feat=directlink
http://picasaweb.google.c...53YMuEDHw?feat=directlink

tja, t ziet er niet spetterend uit

Edit:
http://picasaweb.google.c...eA0huspzQ?feat=directlink

CPUz

Edit2:
kmoet aflsluiten, klees de rest morgen en khoop dat t nog goed komt

Modbreak:Post alsjeblieft niet steeds meerdere berichten achter elkaar, het komt opdringerig/spammerig over :o

Heb je iets toe te voegen, gebruik aub de edit-knop. Deze keer heb ik je vele berichten achter elkaar samengevoegd, doe het volgende keer aub zelf...

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 17-04-2009 22:53 ]

• DjDuivert
  • Laatst online: 18-03 21:17
Ik heb ook eens bij iemand Q6600 geinstalleerd ook op een Gigabyte P35 bordje (misschien zelfs wel de DS3, maar dat weet ik niet zeker meer), stond in BIOS standaard op een 8x multiplier. Omdat Q6600 FSB van 266 heeft, komt dat neer op 2,13GHz (8 x 266 = 2133MHz). Q6600 kan echter een 9 keer multiplier aan, dus die heb ik omhoog gegooid. Dan draait de boel wel netjes op de 2,4GHz.

Ik denk overigens dat problemen met je software die traag opstart komt omdat meeste software maar 1 core gebruikt en op 2,13GHz gaat dat niet enorm snel. Verder is je CPU vaak niet de traagste schakel van de keten, dat moet je meer in de harde schijf zoeken en als je geen chipset drivers enzo hebt geinstalleerd verbaast het me niet zoveel dat je problemen krijgt (weet niet of je dat gedaan hebt of niet, dus geen kritiek). Ik zou eerst even kijken of de rest van je configuratie (qua software sowieso) wel in orde is, je CPU functioneert waarschijnlijk prima :).

Edit: Aangezien je XP hebt kun je je harde schijf nog even defragmenteren (als je zeker weet dat alle andere software dingen, qua drivers etc, in orde zijn). Dat wil de prestaties nog wel eens verbeteren. Verder heb je windows al opnieuw geinstalleerd, of bedoel je dat met "opnieuw geconfigureerd"?

[ Voor 13% gewijzigd door DjDuivert op 17-04-2009 22:29 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik vermoed dat het een virus is, is je Windows volledig legaal???? Heb je alles legaal opstaan, en ZoneAlarm kun je er wel afzwieren ;)
Probeer eens van een live-cd (je hebt er zo, met Windows), HDTune te laten lopen, wat zijn je resultaten daar??

[ Voor 29% gewijzigd door Dima_2005 op 17-04-2009 22:44 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• GertjeBE
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-03 17:20
Dima_2005 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:42:
Ik vermoed dat het een virus is, is je Windows volledig legaal???? Heb je alles legaal opstaan, en ZoneAlarm kun je er wel afzwieren ;)
Probeer eens van een live-cd (je hebt er zo, met Windows), HDTune te laten lopen, wat zijn je resultaten daar??
De live CD waar Dima het over heeft is denk ik Ultimate Boot cd 4 windows, en de setup kan je hier downloaden. Terwijl je de setup downloadt kan je best dit even doornemen, daar wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de CD aanmaakt ;)
Let op: Je moet wel een Windows installatie CD (liefst XP) bij de hand hebben om de Live CD te kunnen aanmaken.

Veel succes ermee

• Malantur
Dima_2005 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:42:
... HDTune te laten lopen, wat zijn je resultaten daar??
Resultaten staan 2 replies boven de jouwe, in de vorm van screenshots op picasa ;).

@ HDTune:
Het is normaal dat de snelheid vermindert naar mate de leeskop meer naar het einde van de platter beweegt. Wat echter minder gezond is zijn de gele puntjes die hoger dan de gele 'band' liggen, en de grote pieken naar beneden. Al bij al valt het allemaal nog wel best mee.

@ CPU-Z
CPU-Z ziet er gezond uit, mits hij naar 2,4GHz springt bij belasting. Als hij echter, zoals DjDuivert zegt, maar op multiplier 8 springt, dan moet je de juiste multiplier even instellen in de BIOS.

Post eens exact welk proces er bij het opstarten zo veel van je processor eet.

[ Voor 53% gewijzigd door Malantur op 17-04-2009 23:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie hier weer een goede reden om gewoon resultaten in platte text neer te zetten :z

Oslik blyat! Oslik!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 08:53

Dima_2005

T.net-verslaafde

Malantur schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 23:04:
[...]

Resultaten staan 2 replies boven de jouwe, in de vorm van screenshots op picasa ;).
Het ging meer om de resultaten onder de LiveCD... misschien is het toch een driver-probleem?

@TS:
Doe eens een BIOS-update (en reset)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Red-Front
  • Laatst online: 18-05 18:56
Being maar eens met het resetten (tijdens post zoeken).

Zoek in de bios naar "Restore default settings".

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de multiplier op 9x gezet en hij draait nu weer op 2.40 GHz. Bedankt voor de tip
Ik heb wel degelijk alle driver geïnstaleerd die bij de cd van mijn moederbord en grafische kaart zijn meegegeven, maar niet degene op de cd zelf, maar de nieuwste van internet.
Ik heb ook nog geen week geleden mijn PC gedefragmenteerd.
Met PC opnieuw configureren bedoel ik inderdaad opnieuw instaleren na het geformateerd te hebben.

Ik heb XP legaal en haal windows updates binnen. Verder is Zone Alarm 8 zeer goed in eruit vissen van virussen, bovendien bezoek ik niet alle sites en houd ik alles aan een kort lijntje, zodra een programma het internet op wil of iets wil downloaden, komt er meteen een bericht en vraag of ik het wil toestaan.

Verder nog iemand een idee waarom de processor op 0% blijft nadat ik de PC opdracht heb gegeven dat hij een spel of programma moet starten en daarmee blijft hangen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2009 11:14 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

ik heb eigenlijk geen flauw idee waar het aan kan liggen,

Maargoed, Brand het harde schijf lampje continue als je een programma wil opstarten?
Start eens een programma op via start --> run, gaat dat sneller?

Download en brand een linux live cd. Stop die in je pc en start op via de cd-rom drive. Als je eenmaal in linux zit heb je daar ook verschillende programma's. Probeer er daar eens een aantal van op te starten (om alle hardware problemen uit te kunnen sluiten)

anders de chipset drivers toch nog eens updaten (of downdaten) en een keer diagnostisch opstarten (msconfig --> diagnostisch opstarten). Let wel dat je dan enkel simpele programmas kunt draaien, maar deze moeten dat dan wel sneller doen.

-_-

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-05 09:58
welke merk is jou harde schijf
meer informatie aub
kan zijn dat je een seagate barracuda 7200.11 ad-15 hebt :)

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
AmazighQ schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:16:
welke merk is jou harde schijf
meer informatie aub
kan zijn dat je een seagate barracuda 7200.11 ad-15 hebt :)
Die information had je terug kunnen vinden als je op de picasa linkjes had geklikt. Het gaat om een Hitachi schijf van 500GB omvang.

• DjDuivert
  • Laatst online: 18-03 21:17
Waarschijnlijk een stomme suggestie, werkt het beter als je stroombesparende functie uitzet in de BIOS. Intel EIST en dergelijke (als alles uitstaat geeft CPUz nooit meer een 6x multiplier, alleen maar 9x, ongeacht de CPU Load.

Ik weet de vertraging niet voordat de CPU doorheeft dat hij naar een 9x multiplier moet gaan (gebruik het zelf nooit :9), maar misschien is dat het probleem. Lijkt me van niet, maar het is een gokje waard.

De linux live CD is een goede suggestie, als dat prima werkt zou je zeggen dat je systeem in orde is maar dat iets binnen XP vaag is. HDD Ledje dat constant aan staat als je niets doet, of uitblijft zodra je wat wil opstarten is ook goed teken of je HDD aan het stuntelen is.

Kun je ook een screenshot van taakbeheer posten met alle processen? (kan eerste 2 links van picassa niet openen, dus excuses als ze daarin staan :P)

En had je de problemen direct nadat je XP opnieuw geinstalleerd had ook al? Als je direct die crashes en traagheden hebt kan het niet aan een virus liggen, dan is je HDD vaag of je XP installatie is corrupt (door krasjes op de CD misschien ofzo). Hoop niet dat je virus hebt, maar ik vermoed van niet (virus geeft toch meestal hoog CPU gebruik, eerder dan erg laag, lijkt me?).

Merkte je nog wat verschil door de multiplier omhoog te zetten btw?

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Uit ander topics gehaald:

1
Probeer eens ander drivers, ook oudere, eerst de driver uninstall doen, dan met driver remover(www,guru3d.com) de drivers verwijderen(de resten), dan pas de nieuwe installeren.

weet dat dit topic al een jaar niet op gereageerd is, maar weet iemand al wat dit was?

Ik heb namenlijk ook een zelfde probleem voorbij zien komen bij een kennis.
Die had ook 100% cpu, muziek haperde. Ik dacht eerst aan virusen, maar die zaten er niet op, toen heb ik echt alle drivers (moederbord (chipset) vga, agp, sound etc.) de nieuwste ervan opgezet. echter het probleem bleef nog.

Toen ik inzag dat het geen software probleem was, ben ik met de hardware bezig gegaan, heb zijn 6800le eruit gehaald, en een 9600pro erin gedaan (allebeide 8xagp) en het probleem was zomaar weg :S. toen ik de 6800le er weer in deed, was het eerst ook goed, totdat ik de drivers installeerde.

Het lijkt erop dat het aan de videokaart ligt icm de drivers daarvan. maar een oplossing heb ik nog niet kunnen vinden
2

Troubleshooten van 100% CPU load terwijl je in TaskManager slechts 0% ziet kan met SysInternals ProcesExplorer. Kijk naar de interrupts/DPC, zijn die erg hoog, dan stack-trace doen. Ook eventueel RootkitRevealer draaien om nare rootkits (die hun bestaan en CPU load verbergen) te achterhalen ...

3

Alles wat de cpu snelheid regelt uitzetten, speedfan, in de bios kun je de cpu langzamer laten gaan indien er niks te doen is, zet dit eens uit, zie ook de driver cd daar staat ook vaak zulke software op.

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 19-04-2009 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen virus te bekennen.
hij staat al op 9x multiplier
Wat is C.I.A. 2? op welke stand is dat nog "veilig"?
Xp is niet corrupt, khaal alle windows updates binnen zonder problemen.
Ik heb helaas niet de financiën om even een nieuwe grafische aant te schaffen.
Kheb verschillende driver geïnstaleerd, maar t blijft knudde.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 12:26 ]

• Malantur
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 12:16:
Wat is C.I.A. 2? op welke stand is dat nog "veilig"?
Google...
Gigabyte CPU Intelligent Accelerator 2
Veilig is relatief en afhankelijk van je setup. Het is een vorm van dynamisch overclocken, en hoe ver je kan gaan in overclocken hangt af van je processor zelf en je koeling.

Note helemaal onderaan de website:
2) Please make sure that your CPU is capable to handle overclocking frequently. Please lower the percentage of acceleration or disable CPU Intelligent Accelerator function if your system encounters unstable state.

[ Voor 21% gewijzigd door Malantur op 19-04-2009 12:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
k ben van plan om weer opnieuw xp te instaleren, maar daarbij heb ik helaas ook een probleem.
Misschien is dat wel de boosdoener, maar ik wilde eerst andere oorzaken aanhoren en kijken of die van toepassing waren. Als ik xp wil instaleren, formateert de wincd de harde schijf en kopiërt bestanden. Vervolgens start de PC opnieuw op, maar ipv dat de wincd verder gaat met de installatie, begint het hele proces opnieuw. Na 5 a 10 keer doet hij het wel, maar misschien dat er toch iets mis is dat xp niet correct geïnstaleerd wordt. Ik heb een Windows XP cd, maar zonder service packs, die heb ik apart en instaleer ik daarna.
Kan iemand een goede tip geven zodat windows in 1 keer goed geïnstaleerd wordt?
Dan doe ik dat en kijk ik of het probleem daarna opgelost is.

• Malantur
Na formateren en kopieren van bestanden moet je de cd uit het station halen.
Je kan ook snel de boot volgorde veranderen zodat hij niet meer opstart van de cd.

• jan99999
  • Nu online
Bij eerste keer opstarten(na installeren) de bootschijf wijzigen, dus naar de hardeschijf laten wijzigen, in de bios.

Of:
Bijna elke pc heeft met booten de mogelijkheid om eenmalig de bootschijf te kiezen, bijv f11 of f8, kan bijna elke toets zijn, zie scherm of handleiding moederbord.

Windows installeren:
Download alle drivers van je moederbord firma/site, dus niet nieuwere van bijv intel, deze zijn getest met je moederbord.

Internet loskoppelen,
Windows installeren, reboot
chipset driver installeren, reboot
videokaart installeren, reboot
Andere drivers installeren, reboot

Dan testen of pc het probleem heeft,

Dan firewall en virusscanner installeren(windows firewall is niet goed genoeg).
Weer testen probleem,
Windows updaten,
Weer testen probleem,
etc.

[ Voor 46% gewijzigd door jan99999 op 19-04-2009 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan geeft hij een wel eens een schijfleesfout
Wat is de oorzaak daarvan?

• Malantur
Nu is het voor mij al een tijdje geleden dat ik nog XP geïnstalleerd heb, dus ik kan fout zitten.
Volgens mij heb je na de reboot bij de verdere installatie nog eens de cd nodig, dus je moet dan de cd weer in het station steken.

In ieder geval, voor de schrijfleesfout:
[XP] installeert niet: schijf lees fout*

Meer de zoekfuncties gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
K geef toe, ben een beetje lui.
Ik zie ook maar 128 GB van de oorspronkelijke 500 GB.
Maar de BIOS update had ik ook al geprobeerd, helaas maakte dat géén verschil.
Dat was een pre-instal driver voor SATA RAID configuration.

• jan99999
  • Nu online
128Gb is omdat je een oude xp hebt.
Dus xp even slipstreamen naar sp3, dan zie je de 500Gb.

• Malantur
OM FAQ :P
Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en in sommige gevallen moet je daarbovenop ook nog een reghack doen. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
Wanneer je Windows op een partitie van groter dan 128 wil installeren, dan zul je de benodigde SP moeten slipstreamen met de installatie-CD. Of je kunt achteraf de partitie vergroten met o.a. PartitionMagic.

[ Voor 85% gewijzigd door Malantur op 19-04-2009 14:50 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
maak eerst een nieuwe setup cd van Windows
http://lifehacker.com/386...indows-xp-installation-cd
jouw pc is simpelweg te nieuw waardoor er bij de setup van alles fout gaat
daarna installeer je de drivers voor de videokaart en intel chipset drivers
als dat allemaal klaar is kan je wat performance testen doen

heb je overigens al eens je ram gechecked? (dat geeft soms ook vage erros)

Verwijderd

Klein vraagje.
Als je naar je taakbeheer gaat staan er bij prestaties dan wel 4 processoren afgebeeld (( dus 4 vakjes bij cpu-gebruik )).
Had een vriend van me ook een keer er stonden er maar 2. Werkte erg langzaam allemaal daardoor.
Dan moet je gewoon een bios update doen en dan werkt het weer prima.

Hoop dat dit het is. Lijkt me niet maar he moest het effe vragen voor de zekerheid.

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:39
Zone Alarm = prut (pardon my french)
Heb het er ooit even op gehad maar daarna werkten bepaalde spellen niet meer, pc werd traag en noem maar op. Zelfs na het deinstalleren bleven er nog onderdelen actief waardoor ik mn pc heb moeten formatteren. Komt er bij mij iig niet meer op.

Weet niet of dit de oorzaak van je probleem is maar mocht je een format gaan doen en een clean XP install zet er dan alsjeblieft eerst even een trial versie van bijvoorbeeld Kaspersky op. Mag je 30 dagen gratis gebruiken. Heb het jaren gebruikt tot ik een McAfee licentie van mn werk mocht gebruiken.

Suc6 met het vinden van de oplossing.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Pagina: 1