Toon posts:

Stap(je) verder gegaan en beetje de weg kwijt nu;)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wel allereerst ben ik nieuw hier op dit forum,dus srry als er simpele dingen door me gevraagd worden;)

Ik ben van het nivo dat ik een paar pc's zelf heb gebouwd door de jaren heen en dat was redelijk te doen daar je als hobbygenoot genoeg leert van mensen om je heen.

let wel ik doe dit puur als hobby ik heb in mijn dagelijks werk totaal niks met computers te maken dus al dat ik weet is puur selflearning,mijn dagelijks werk is het bouwen van klantgerichte zuig/blaas machine's meestal voor de industrie

Ok back to topic
ik ben de volgende uitdaging begonnen ik ben begonnen aan een heuse netwerkopslag van om te beginnen 6 TB

dit is de machine die het gaat doen

voeding coolermaster powersupply 700 watt modulair
processor intel core 2 duo e8400 3.00 ghz
moederbord(serverboard) intel s3210 shlx is3210 glan
werkgeheugen 2x2gb ddr2 sd ram van kingston
tower (kan tot 20 schijven bevatten) lian li big tower pc-201a
besturingssysteem windows xp pro
brander/cdrom nec alles speel/brand geval
schijven om te beginnen 6 WD van 1 TB sata300 32 mb schijven

het moederbord heeft ook 2 pci-x sloten voor ltr 2 extra sata controllers erin te plaatsen

de opstelling is als volgt 1 game pc met xp-pro met een duo core 3.2 ghz
1 download en kinder computer met xp-home en een enkele 2.9 ghz processor
canon netwerkprinter/scanner
xbox 360 elite +50 inch plasma scherm

nu denk ik dat ik er ben omdat alles werkt en kan films streamen van de opslag vandaan kan de printer gebruiken kan scans gewoon goed terug vinden,dus nu zie ik je denken wtf is dan je vraag en/of je probleem

het is voor mij compleet nu dat server en of netwerk beheer dus tips zijn nu van harte welkom
-onderhoud?
-beheer?
-wat kan ik automatiseren?
-24/7 aanlaten?
dit is wat mij zo te binnen schiet en ik denk dat de rest wel zal volgen naar mate ik reactie's ga krijgen

de reden dat ik dit allemaal zo gekozen heb is in overleg gegaan met zoeken en vragen aandiverse mensen in mijn omgeveing en natuurlijk kan ik hun het wel vragen maar daar leer ik te weinig van want het is hun werk en ik hoop hier meer teleren daar we allemaal hobbyidioten zijn hier neem ik aan hahahah

zo let my class begin _/-\o_

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-03 18:53
Allereerst, mooi PC'tje !

Maar het is ook een beetje de vraag wat je er allemaal mee wilt gaan doen ?
Ervandaan streamen, printer en scanner zit erop.

Ik weet niet tot hoever je kennis gaat maar noem maar wat.

Je kunt PC in ieder geval met "remote desktop" overnemen.
Je kunt er een FTP server van maken (zodat je van buitenaf bij je data kan)
Je kunt evt. Server 2003 R2 installeren, kun je nog meer dan met XP pro.

24/7 dan gaat er wel wat stroomverbruik in zitten, dat is een keuze die je zelf moet maken. Maar dat ligt er dus maar aan wat je er allemaal mee gaat doen.
Stel je gaat je eigen site hosten, dan is het verstandig 24/7 aan te laten staan.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
-24/7 aanlaten?
voeding coolermaster powersupply 700 watt modulair
Lijkt me niet bepaald gunstig voor je CO2-uitstoot.

En wat ga je in hemelsnaam in 6 tera stoppen? Dat zijn best veel films.
schijven om te beginnen 6 WD van 1 TB sata300 32 mb schijven
Lijkt me erg onverstandig om een fileserver op te gaan zetten met niet-redundante schijven. Ik zou me eens wat verdiepen in RAID enzo,

Geen idee wat je precies van plan bent, maar kun je niet beter een echte server met RAID-krat eraan ergens gaan laten hosten, in plaats van een of andere bigtower in de meterkast stoppen?

[edit]
Of misschien net wat bescheidener, kiezen voor een fraai NAS?

[ Voor 9% gewijzigd door Keypunchie op 16-04-2009 21:49 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

24/7 aanlaten kost redelijk wat geld per jaar.. ik zie wel dat je n zuinige processor hebt uitgekozen.. maar wel een die behoorlijk overkill is qua prestaties. ik zou eerder iets van de e7xxx series core 2 duo uitkiezen, of een zuinige amd (heb ik verder geen verstand van)

waarom pci-x, je kan beter een bord uitzoeken met wat pci-e 4x of 16x sloten dr op, die raid kaarten zijn/worden veel goedkoper, en zijn sneller.
daarbij is het moederbord ook goedkoper

beheer/onderhoud/automatiseren.
in principe kan je alles wat je maar wilt automatiseren, hoe meer je in de beginfase goed instelt, hoe minder werk je dr later aan hebt.. voor simpel filesharen hoef je niet zo veel te doen, maar je kan bijvoorbeeld ook je torrentclient en/of newsclient laten draaien, en dat kan je dan weer zo automatiseren dan je alleen n lijstje met "to download" ergens neer hoeft te plempen en het wordt vanzelf binnengehaald.
beheer moet je wel ff op letten, je zult natuurlijk wel af en toe updates moeten doen, uit security oogpunt iig, maar ook dit kan je instellen op n vast tijdstip iedere dag ff updates checken, etc.

Verwijderd

Topicstarter
ok wat ik echt wil gaan doen ermee weet ik nog niet helemaal vandaar deze post het is nl helemaal nieuw voor mij ;) en over het kopen hoef niet druk te maken het staat er nl al en draait zoals ik al zei ook in mijn startpost en 24/7 draait hij nu dus niet

automatisch is nu gewoon windows update en mijn virusscanner

en die 6 tb gaat inderdaad dienen om films te downen muziek en foto opslag o en belangrijke documenten en mails enzo

toekomst mischien id een forum of iets op zetten daar ik ook online game al 6 jaar speel ik eve-online

ik ben dit zo begonnen daar ik toe was aan verlenging van mijn hobby;)
en daar als je eenmaal films zou downen en branden neemt dit aanzienlijk minder plek in als ongeveer 500 dvd hahahahahaah

ik ben gewoon nu lerende maar wil niet gelijk hard op mijn bek gaan door het te verkloten het was allemaal duur genoeg maar de basis is in ieder geval goed had ik begrepen;)

weet niet eens wat ik er allemaal me kan;)

o en die overkill op processor is bewust want hij was goedkoop en misschien in de toekomst gaat hij reken werk doen om films om te zetten ivm dat de xbox maar bepaalde bestands formaten aankan

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
bump? is dat hier gewenst of hoe werrkt dat hier op het forum?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, is voor thuis toch? Dan valt er toch niet superveel te beheren of automatiseren? Als 't werkt dan werkt 't...

Zorg dat je zoveel mogelijk energiebesparende dingen fixt en hup. 24/7 aan laten staan is overigens voor de levensduur van je onderdelen het beste.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 18-04-2009 02:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:07:
weet niet eens wat ik er allemaal me kan;)

o en die overkill op processor is bewust want hij was goedkoop en misschien in de toekomst gaat hij reken werk doen om films om te zetten ivm dat de xbox maar bepaalde bestands formaten aankan
Waar je rekening mee kan houden is dat een hele snelle PC aardig wat kan verbruiken. En het is dan zonde om nu al zo'n snel monster in te zetten omdat de kans aanwezig is dat ie in de toekomst bepaalde taken moet uitvoeren. Ik zou dat niet door de server maar door een snel werkstation laten doen en de server wat meer op zuinigheid inrichten. :)
En als je over 2 jaar denkt: die bak is te sloom, dan geef je 'm een upgrade, maar dan heb je niet 2 jaar lang een veel te snelle machine veel teveel stroom laten verbruiken.
Hier wat meer info die wellicht interessant is voor je:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
[BBG] Zuinige Home Server Special mei 2009
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:36:
bump? is dat hier gewenst of hoe werrkt dat hier op het forum?
Dat soort dingen kan hier even nalezen, is wel een aanrader om te doen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
ok dus het is niet verstandig om dus hem nu 24/7 aan te laten daar ik alleen hem maar gebruik in mijn eigen netwerk en dat is niet constant nodig als alleen voor de printer ,of een film te kijken en/of eventueel gegevens wegschrijven cq backuppen

klopt niet met wat ik hieronder schrijf maar goed :+

ik laat dan zeg maar de comp van de kids dadelijk downloaden voor de films van een payserver daar ik dan het eerst allemaal kan leren zonder heel mijn server te belasten ,want ik maak me wel druk erom dat als ik nieuwsgroepen gaat downloaden van een pay server loop ik dan verhoogd risico i.v.m met virussen net als bij bv limewire (wat overigens hier niet meer geinstalled wordt want ik heb dus nu net de kids comp opnieuw moeten installen daar er dus een trojan of tig binnen waren gehaald door limewire, kreeg het niet weg maar het bleek zich binnen telaten door limewire en bleef zich hechten aan alle mp3 die binnenwas gekomen,probleem verholpen door schone installatie;))

o op alle 3 de pc draait norton 360 v3 ik heb met norton goede ervaringen een jaartje of 5 a6 al

@cyber dat snap ik maar ik wil graag dingen weten en of leren van anderen en misschien ben ik ook wel klaar omdat het werkt allemaal ik nl printen via de storage en ik heb ook al films gekeken via de xbox op mijn tv dus in dat opzicht ben ik klaar dan?

@cyphax ik heb daar zitten lezen en zoeken maar over topics bumpen kan ik niet wat vinden srry misschien lees ik eroverheen
CyBeR schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 02:02:
Euh, is voor thuis toch? Dan valt er toch niet superveel te beheren of automatiseren? Als 't werkt dan werkt 't...

Zorg dat je zoveel mogelijk energiebesparende dingen fixt en hup. 24/7 aan laten staan is overigens voor de levensduur van je onderdelen het beste.
wat bedoel je precies cyber ? cyphax zei ook al op zuinigheid in richten maar ik kom net om de hoek kijken dus ik zou graag weten wat jullie bedoelen? ik zal die 2 topics ook nog eens doorspitten misschien dat het na 4 keer lezen wel duidelijk wordt :P

ik schijf 0 t/m5 nu schijf 0 is windows schijf ,schijf 1 is films, schijf 2 is muziek, schijf 3 is foto's en documenten,schijf 4 is (nog) vrij en schijf 5 is ook (nog) vrij dus ik denk dat als mijn c schijf vast loopt dat dan de rest blijft bestaan klopt dit?

en ik heb vernomen dat ik met dat raid gebeuren dat al had moeten doen voor dat ik hem helemaal had geinstaleerd daar er een raid control op het moeder bord zit want het is een server mobo klopt dat ook?

ik vind wel allemaal een hoop lees voer en kom er niet echt uit hoe dat nu verder moet aanpakken :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 15:37 . Reden: extra aanvulling ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waar je in ieder geval aan moet denken is backups! Stel dat er wat gebeurd met die pc ben je namelijk alles kwijt.

Sowieso zou ik raid gaan draaien, dan met een vorm dat je niet alles kwijt bent als 1 schijf crasht. Maar dat neemt niet weg dat je nog steeds backups moet maken.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:53

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:02:
ok dus het is niet verstandig om dus hem nu 24/7 aan te laten daar ik alleen hem maar gebruik in mijn eigen netwerk en dat is niet constant nodig als alleen voor de printer ,of een film te kijken en/of eventueel gegevens wegschrijven cq backuppen
Hmmm je kunt 'm standby laten springen na een tijdje, en weer wakker maken als je 'm nodig hebt in principe. Dan bespaar je ook wat stroom, zeker als je 'm maar kort nodig hebt steeds.
ik laat dan zeg maar de comp van de kids dadelijk downloaden voor de films van een payserver daar ik dan het eerst allemaal kan leren zonder heel mijn server te belasten ,want ik maak me wel druk erom dat als ik nieuwsgroepen gaat downloaden van een pay server loop ik dan verhoogd risico i.v.m met virussen net als bij bv limewire (wat overigens hier niet meer geinstalled wordt want ik heb dus nu net de kids comp opnieuw moeten installen daar er dus een trojan of tig binnen waren gehaald door limewire, kreeg het niet weg maar het bleek zich binnen telaten door limewire en bleef zich hechten aan alle mp3 die binnenwas gekomen,probleem verholpen door schone installatie;))
Hmmm ja je moet wel uitkijken met limewire, daar zwerft enorm veel afval rond, maar dat had je al in de gaten. :P
@cyphax ik heb daar zitten lezen en zoeken maar over topics bumpen kan ik niet wat vinden srry misschien lees ik eroverheen
Ja het staat er wel onder het kopje "Andere zaken die we ook duidelijk niet op prijs stellen". :)
Niet binnen 24 uur omhoogschoppen (bumpen), maar dat deed je ook niet.
wat bedoel je precies cyber ? cyphax zei ook al op zuinigheid in richten maar ik kom net om de hoek kijken dus ik zou graag weten wat jullie bedoelen? ik zal die 2 topics ook nog eens doorspitten misschien dat het na 4 keer lezen wel duidelijk wordt :P
Dat richten op zuinigheid houdt in een server opzetten die echt niet meer verbruikt dan nodig. Geen dikke dual- of quadcore processor, maar een instapmodelletje dat wellicht ook nog lager geklokt kan worden. De 'groene' lijnen van bijvoorbeeld Samsung en Western Digital op 5400 toeren, in plaats van snelheidsmonsters die meer verbruiken en heter worden.

ik schijf 0 t/m5 nu schijf 0 is windows schijf ,schijf 1 is films, schijf 2 is muziek, schijf 3 is foto's en documenten,schijf 4 is (nog) vrij en schijf 5 is ook (nog) vrij dus ik denk dat als mijn c schijf vast loopt dat dan de rest blijft bestaan klopt dit?
en ik heb vernomen dat ik met dat raid gebeuren dat al had moeten doen voor dat ik hem helemaal had geinstaleerd daar er een raid control op het moeder bord zit want het is een server mobo klopt dat ook?

ik vind wel allemaal een hoop lees voer en kom er niet echt uit hoe dat nu verder moet aanpakken :?
Je moet het denk ik op een rijtje zetten voor jezelf. Begin echt eerst met de eisen: wat moet ie straks kunnen en moet ie altijd aan staan? En hoe wil je graag de opslag regelen, heb je vele terabytes nodig of is een schijf van 1TB genoeg? En wil je de data echt veiligstellen (dan kan je gaan kijken of je een RAID-array op wilt zetten - veel moederborden bieden wel een RAID-mogelijkheid, en anders kan je software-RAID overwegen, dat ook wel voldoet voor een thuisservertje), of is gewoon 1 HD voldoende, dan hoef je ook niets met RAID te doen. Het is op zich niet zo heel ingewikkeld, je moet eerst duidelijk hebben wat je wilt hebben.

Saved by the buoyancy of citrus

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CyBeR schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 02:02:

I call bullshit. Maakt voor je levensduur echt niet uit. Genoeg pc's die de 10 jaar halen en die amper aan staan en genoeg pc's die dat niet halen en bijna 24/7 draaien.

Ik heb een beetje hetzelfde zoals jij, ook een server gekocht (stukkie zuiniger wel ;)) en zit een beetje te kijken wat allemaal mogelijk is.
Ik heb Server 2008 geïnstalleerd (tja als je MSDN toegang hebt moet je het gebruiken) en gebruik de pc voornamelijk voor data opslag en backups.

Mijn pc bestaat uit een 4850e van AMD met een M3N HD moederbord (vanwege 6xsata) en 2GB geheugen.
Nu heb ik er 1x160GB in zitten voor Windows en backup, 1x320GB voor series en 1x1TB voor films en series.
Nu ga ik over een week of twee er 3x1TB bijkopen, dan heb ik 4 schijven en die ga ik in softwarematige raid5 zetten. Dit zorgt er dus voor dat de data zo verdeeld word dat als er 1 schijf uit valt de verloren data nog hersteld kan worden. Een full backup van al m'n films en series gaat te ver, dus probeer het zo veilig te houden.

Wat ik verder nog draai is uTorrent en Sabnzbd, kan ik webbased gebruiken. Verder draai ik HSF (HTTP file server) zodat ik makkelijk bestanden kan downloaden en uploaden als ik ergens anders zit.

Via Live Sync zorgt ik er voor dat vanaf elke pc (desktop pa, laptop ma en mijn desktop en laptop) de bestanden met de server gesynchroniseerd worden en dat mijn desktop en laptop ook synchroniseren. Elke twee uur schrijf ik vervolgens een backup van die mappen weg naar een andere plek zodat mocht iemand via Live Sync iets verwijderen het gewoon veilig staat. Vervolgens gaat zodra ik mijn HTPC aan zet ook nog een backup lopen vanaf de server naar mijn HTPC voor extra veiligheid.

Ik draai AMD Cool n Quiet zodat de processor of op 1000mhz aan 1v of 1800mhz aan 1v draait, dit bespaart wat stroom en zorgt voor minder warmte. Altijd handig als hij 24/7 draait. Hij gebruikt standaard zo'n 45watt als hij aan staat.

Ik heb ook remote desktop ingesteld dat waar ik ook ben ik er bij kan, router forward dat alles keurig.

Onderhoud is niet echt nodig, server blijft lekker draaien. Zit maar 1 fan in samen met de voedingfan en als die uit valt blijft hij alsnog koel genoeg.

Op den duur wil ik er nog Exchange server op draaien om te testen aangezien ik dan m'n agenda makkelijk kan bijhouden. Verder tja... misschien eens naar domein server kijken en daar mee klooien. Misschien is dat handig. Niet echt nog grote plannen, voornamelijk file server en backup server.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 19-04-2009 23:16 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
ok dat begrijp ik denk ik wel cyphax dat zit bij prestatie en onderhoud en dan energie beheer
dan kiezen denk ik voor minimaal energieverbruik en staat dan alles automatisch goed?en gaat de machine dan volledig werken als er om vraag of moet dan weer een ander schema erop zetten?

of volstaat alleen systeem op standby na bv 15 minuten? of als ik film aan het kijken ben gaat hij dan ook op standby?

kijk op dit moment is het zo als ik wat moet doen dan gaat hij aan ,printen of film kijken of werken eraan , of films die al binnenzijn via torrent op de xp-home machine ff overzetten naar de opslag,maar als ik klaar ben gaat hij gewoon uit(misschien is dat nu ook het beste voorlopig :*) )

en ook al gaat ik nu door met 6 apart ingedeelde schijven ik kan ltr als ik het beter begrijp het dan alsnog raid maken?
mede ook om dat ik de theorie erachter wel een beetje begrijp maar het enigste wat nu fout zou kunnen gaan is als ik echt zou gaan downloaden met de server en dat er dan rommel binnenkomt daardoor ,ik download nu met de xp-home machine (GEEN LIMEWIRE)

maar is het wel mogenlijk om met zo'n payserver te downloaden is dat wel veilig omtrent virus shit en trojans met wormen enzo?

kijk want in dat geval gaat ik dus wel met raid beginnen ,de reden dat ik dit gebouwd heb is ook voor de grote hoeveelheid films die ik wil gaan downloaden in de nabije toekomst

het wordt gelukkig wel wat duidelijker steeds naarmate ik antwoorden krijg van jullie keep up the good work _/-\o_

ik heb het wel onderschat dat wel hahahahah dacht dat het makkelijker zou zijn maar wat ik begrijp hier van de meeste mensen is dat ik (voorlopig) nog geen tweaker ben

maar goed wat niet is kan best komen

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 19:54:
[...]
en ook al gaat ik nu door met 6 apart ingedeelde schijven ik kan ltr als ik het beter begrijp het dan alsnog raid maken?
[...]
Je kan op zich prima later een raid-array aanmaken, maar hou er dan wel rekening mee dat je de data op de schijven kwijt bent dan ;)

Rail Away!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 19:54:of volstaat alleen systeem op standby na bv 15 minuten? of als ik film aan het kijken ben gaat hij dan ook op standby?
Daar is maar één oplossing voor: trial en error. Een hele hoop van je vragen zijn zo basic (en zo makkelijk uit te vissen) dat je 't zelf kan doen. Het is door zelf te pielen dat je leert. Niet door anderen het je te laten inlepelen ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mede ook om dat ik de theorie erachter wel een beetje begrijp maar het enigste wat nu fout zou kunnen gaan is als ik echt zou gaan downloaden met de server en dat er dan rommel binnenkomt daardoor ,ik download nu met de xp-home machine (GEEN LIMEWIRE)

maar is het wel mogenlijk om met zo'n payserver te downloaden is dat wel veilig omtrent virus shit en trojans met wormen enzo?
Ik download al 2 jaar met Usenet en nog nooit een virus gehad. Wel paar keer dat een bestand verdacht was maar dat is voornamelijk bij applicaties en dergelijken. Films downloaden is in principe veilig. Gebruik een indexatie site/programma zoals FTD (www.ftd.nu) en dan kan je eigenlijk wel zeker zijn dat je veilig zit.
En natuurlijk sowieso een virusscanner installeren.
kijk want in dat geval gaat ik dus wel met raid beginnen ,de reden dat ik dit gebouwd heb is ook voor de grote hoeveelheid films die ik wil gaan downloaden in de nabije toekomst
Als je uiteindelijk Raid wilt moet je dat NU doen, niet mee wachten. Wil zelf ook raid met 4x1TB en heb al een enkele 1TB schijf. Die moet ik volledig gaan backuppen (overal externe schijven lenen) puur om even raid aan te maken. Om Raid aan te maken moet je eerst de schijven leeghalen. Dus doe dat gelijk. Eventueel software raid, wel minder snel maar compatible met zowat elk windows OS.

Ik zou sowieso aanraden om te kijken hoeveel stroom je server verbruikt op de meest zuinige modus en dan gewoon hem 24/7 aan laten staan. Scheelt je echt veel gedoe.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 20-04-2009 23:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
wel ik ben dat raid in gedoken mijn board kan raid 0,1,5,10 aan en ben druk lezende en zoekende om te kijken wat begrijp en dan laat ik hier wel weten als ik tot besluit ben gekomen zodat ik jullie mening erover kan horen

heb ook een ander idee heb nl een ide cotroller kaart erin met nog 1 slot over en wou eigenlijk een 80 gb ide hd daaraan zetten met het OS erop zodat ik mijn schijf 0 helemaal heb als opslag in plaats van 2 partities erop te maken

of gaat dit moeilijk doen met elkaar 6 sata schijven en 1 ide hoofdschijf met besturing erop?

want zat zelf eraan te denken aan raid 10 of 01 op de 6 schijven maar ik moet het allemaal nog eens goed doorlezen (lijkt wel of ik weer op school zit al dat geleer hahahahahah) maar goed ben druk bezig en het bovenstaande is denk al de goede richting op?

Verwijderd

Topicstarter
ik bump hem een keer _/-\o_

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Hardeschijven crashen met zekere regelmaat, raid is niet bedoelt tegen virussen maar tegen het crashen van je schijven. Als er 1 schijf crasht kan je systeem gewoon doorwerken en ben je geen data kwijt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als jij van je 6 TB aan autonome schijven later nog een RAID wil maken ga je ernstig mogen schuiven met je data. Ofwel doe je het nu, ofwel koop je nog een veelvoud aan externe schijven en gebruik je die later om je data te migreren. Houd ermee rekening dat je met RAID (van het type dat hier nut heeft - redundantie, geen striping, wel mirroring e.d.) je effectieve opslagruimte verkleint (naar 3 TB effectief met RAID 1, 4 TB effectief met RAID 5).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik snap het eigenlijk niet zo. Waarom vraag je ons of je je pc continue aan moet laten staan? Het kan wel, maar is het wenselijk gelet op stroomverbruik? Je zou b.v. ook gewoon een router kunnen aanschaffen waarom je een printer en b.v. een usb schijf op aan kan sluiten. En dan je server inschakelen als je deze nodig hebt.
Pagina: 1