Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-01 20:26
Geachte lezer,

Sinds enkele dagen loopt mijn vrouw rond met een leuk idee in haar hoofd. Zij heeft een week geleden ontdekt dat er in Nederland bepaalde baby/moeder kleding niet verkrijgbaar is, die zelf wel wilde bestellen en het noodgedwongen in engeland heeft gedaan, en ziet hier een gat in de markt. Ze is gelijk helemaal enthousiast, en is intussen al van alles aan het uitzoeken van wat er zou moeten gebeuren om zoiets te beginnen.

Thuissituatie
We hebben natuurlijk nog nooit zoiets gedaan, en ze is 21 jaar. Ze is vandaag precies een half jaar moeder, en is verder niet werkende maar dus full-time moeder. Zelf ben ik nog student.

Aangeboden producten en vaste/variabele kosten
De webshop zou vanuit huis worden gerund, met enkele tientallen verschillende producten. Die zullen dan in meervoud moeten worden ingekocht bij een groothandel. Daar gaat waarschijnlijk gelijk zo'n 1500 euro in zitten, voor ongeveer 500 kledingstukken. Natuurlijk kan dit ook veel minder zijn, maar hoe meer je tegelijk koopt, hoe meer voordeel per stuk, hoe minder je dus hoeft te vragen voor het uiteindelijke product. Voorbeeldje: 500 ineens kost EUR 2.50 per stuk, 50 ineens kost EUR 5 per stuk.

Inkopen moet wel van tevoren (denk dat dat heel normaal is?) want een levertijd van de groothandel van ongeveer 2 weken zou te lang zijn om klanten te laten wachten op hun bestelde kleding. Of kun je wellicht in de eerste weken van de webshop gewoon aankijken hoeveel mensen interesse hebben, met een levertijd van ruim 2 weken erbij, en dan na de eerste maand heb je een goed idee van wat mensen wel en niet zoeken? En dat je dan ondertussen groot in gaat kopen...

Enig startkapitaal hebben we wel: Een kleine spaarrekening (+/- 4000 euro) is ruim genoeg voor wat er in gedachten is. Kosten/opbrengsten-plaatje voor inkopen bij een bepaalde groothandel heb ik in excel in elkaar gedraaid.

De webshop wil ze opzetten door zo'n kant en klare webshop op internet te kopen a 19 euro per maand. Lijkt me een nuttige uitgave, want zelf heb ik nooit veel gedaan met html/php/mysql en dat is ook niet haar ding.

Bedrijfsnaam
Ze is nog bezig om een leuke en relevantie naam te bedenken, het liefste zou ze een naam nemen die heel erg lijkt op een deel van een andere bedrijfsnaam die al bestaat. Of dit toegestaan is moeten we nog uitzoeken.

Struikelblok
Als je het een klein beetje promoot, en je hebt 100 kopers per maand... is dit normaal? Echt heel erg onmogelijk om in te schatten hoe goed iets zal lopen. En dat maakt het zo frustrerend. Ik ben erg bang dat er straks een hoop kleding niet verkocht wordt, mensen de kleur/maat niet leuk vinden, etc. Ik ben ook een beetje bang voor een winst van 100 euro per maand, met 10 uur werk per week! Dan is het meer een leuke "bezigheid", en gaat de lol er wellicht snel af. Dat is ook gelijk de clou van dit verhaal.

Hoe komen we er achter of hier vraag naar is? We zijn bang het idee te veel rond te bazuinen dat iemand anders er mee aan de haal gaat, dus pollen bij andere moeders en een groot forum waar ze bij zit, ziet ze ook niet zitten. Of moet je er van uit gaan dat je de eerste maanden gewoon verlies draait, en pas na een paar maanden goed gaat lopen omdat je er achter komt wat mensen willen?

Conclusie
- Kan dit, een webshop runnen als full-time moeder? Want hoeveel tijd ben je er aan kwijt? Uitzoeken en bestellen bij groothandel, ontvangen van orders van klanten, inpakken voor de klant en opsturen bij het postkantoor...
- In hoeverre mag een naam van een webshop lijken op een naam of internetadres van een andere (web)shop?
- Hoe groot is het risico om straks met honderden kledingstukken te blijven zitten?
- Wat is een nuttige uitgave om je bedrijf bekendheid te geven?
- Kun je het concept van je winkel, de producten die je verkoopt, beschermen tegen concurrentie?

En alle eventuele andere tips zijn welkom! mijn vrouw is laaiend enthousiast, en daar wil ik graag in mee gaan, maar ik moet nog overtuigd worden...

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

in het begin zou ik zeker niet teveel bestellen , je moet dus op je orders af gaan , en niet klakkenloos 100 kledingstukken gaan bestellen, dat doen de meeste bedrijven niet,

maar hoe wil je dit gaan doen? heb je enige kennis van een bedrijf runnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:56

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De Kamer van Koophandel heeft een stappenplan dat je best eerst even doorneemt ;)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:05

Mystikal

It never hurts to help!

Leuk verhaal en erg herkenbaar. Ik heb ook een vrouw/vriendin die altijd met mooie ideeen komt. 1 groot verschil met jullie situatie en de onze is dat mijn vriendin nu ook een erg goede baan heeft waardoor er veel geld binnenkomt. Ergens anders mee beginnen is leuk, maar brengt mogelijk in het begin niet zo veel op als haar baan nu. Ik ben zelf controller en ben iets minder entrepreneur. Ik reken het haar graag realistisch voor :P.

Ik zou serieus beginnen in je vrienden en indirekte kenniskring. Daar kun je peilen of er daadwerkelijk een markt voor is. Bestel wat, regel een home-sale party en zie hoe 40-50 mensen hier op reageren. Dat lijkt me een goede test. Als er eenmaal oprechte vraag voor is, komt de rest vanzelf. Tuurlijk komt er veel bij kijken, maar als je eenmaal omzet hebt gaat de rest 'vanzelf'.

Ik heb laatst voor mijn zwager een ondernemingsplan (financieel) geschreven en er komt verdomd veel bij kijken waar de 'normale' entrepreneur niet aan denkt. Een financieel onderlegde kennis kan uitkomst bieden alleen al door kritische vragen te stellen en jou/jullie over zaken te laten nadenken.

Hopelijk heb je hier wat aan!

[ Voor 0% gewijzigd door Mystikal op 16-04-2009 12:20 . Reden: typo's ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 09:25
Belangrijkste lijkt mij de marketing. Je hebt straks een palet babykleding, een mooie Excel-sheet en een mooie website. Enige wat nog ontbreekt zijn klanten. Hoe gaan de potentiele klanten jouw website vinden? Dat zie ik niet terug in jouw verhaal. Marktplaats kan hier een rol in spelen bijvoorbeeld.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 13:04

IWriteCode

Less = more

Mja, wat je zou kunnen proberen, is om via www.samenkopen.net een actie te houden. Dan kan je kijken wat voor animo er is. Dit kan je dan in elk geval de eerste keer doen, en misschien alvast wat winst draaien.
- Kun je het concept van je winkel, de producten die je verkoopt, beschermen tegen concurrentie?
Misschien kan je met de leverancier afspreken dat jij de enige bent in NL die het mag verkopen... maar goed... dan zal je denk ik wel redelijke aantallen moeten wegzetten. Maar dat navragen kan altijd.

[ Voor 43% gewijzigd door IWriteCode op 16-04-2009 12:29 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Mystikal schreef op donderdag 16 april 2009 @ 12:19:
Ik zou serieus beginnen in je vrienden en indirekte kenniskring. Daar kun je peilen of er daadwerkelijk een markt voor is. Bestel wat, regel een home-sale party en zie hoe 40-50 mensen hier op reageren. Dat lijkt me een goede test. Als er eenmaal oprechte vraag voor is, komt de rest vanzelf. Tuurlijk komt er veel bij kijken, maar als je eenmaal omzet hebt gaat de rest 'vanzelf'.

Ik heb laatst voor mijn zwager een ondernemingsplan (financieel) geschreven en er komt verdomd veel bij kijken waar de 'normale' entrepreneur niet aan denkt. Een financieel onderlegde kennis kan uitkomst bieden alleen al door kritische vragen te stellen en jou/jullie over zaken te laten nadenken.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Het probleem is dat dit product een beperkte doelgroep heeft. Er zijn niet zo heel veel mensen die wij direct kennen in de omgeving om dit product op te testen.

Ik ben zelf ook kritisch maar heb vaak moeite om de juiste vragen te bedenken, zoals je zegt, dat zou een financieel persoon eens moeten bekijken.

Het is voor haar ook gewoon een leuke bezigheid natuurlijk, ik zal dr ook nog eens op moeten navragen of ze het nu echt wil doen voor de grotere inkomsten, of puur voor de bezigheid en de mogelijkheid bieden aan mensen dit in Nederland te halen.

Probleem is ook dat als je wilt groeien, ik geen idee heb hoe snel je uit je eigen pand gedreven wordt kwa omvang. Volgens de wet is er maximaal 33% van het oppervlak van een woonhuis toegestaan als praktijkruimte voor bedrijfsdoeleinden... maar goed met kleding in een paar dozen, en verzendenveloppen/dozen in een paar dozen, is het maximaal een paar vierkante meter zou ik zo denken.

Ik ben nogal sceptisch over haar idee, maar probeer haar te steunen erin.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Ik heb nog nooit een echt bussinessplan geschreven, maar sommige onderdelen daarvan zijn gewoon gezond verstand, en als je er niet over nadenkt ben je niet handig bezig. De al genoemde KvK heeft wel folders waar in staat waar je tenminste aan moet denken, zelfs al ga je niet een bank om startkapitaal vragen.

Om eens ergens te beginnen: hoe groot is je doelgroep?

Daarvoor moet je ongeveer een schatting kunnen maken van het aantal vrouwen dat net moeder is geworden in Nederland, dat verder interesse zou hebben in de genoemde "bepaalde baby/moeder kleding" die dus niet in Nederlandse winkels te koop is, *en* die bereid is om kledings-artikelen via internet te bestellen.

Dat laatste lijkt me nogal een beperking, want zelfs als man zou ik niet zo snel kleding over internet bestellen (behalve voor een T-shirtje met tekst ofzo), omdat je gewoon eerst wilt weten hoe het er uit ziet. Then again, Wehkamp doet het schijnbaar ook dus misschien valt dat mee. Probeer dat eens te schatten in ieder geval. Desnoods in gradaties "optimistisch", "verwacht", "pessimistisch", en reken voor elk scenario een beetje door wat het effect is. Als je dan na twee maanden ofzo ziet dat het een bepaalde kant uit gaat, weet je in ieder geval een beetje wat het effect gaat zijn als je doorgaat..

Vervolgens moet je bedenken hoe je die doelgroep kunt bereiken, ik zou gokken dat mond-tot-mond-reclame en google adwords de beste startpunten zijn. Of misschien marktplaats, ebay e.d.?

Verder moet je "winst" per verkocht item groot genoeg zijn om het de moeite waard te maken. Hou er ook rekening mee dat je een deel van de voorraad waarschijnlijk niet verkoopt, verzendkosten, retour bij gebreken etc.

Om eerlijk te zijn vraag ik me af of de markt groot genoeg is om interessant te zijn. 100 items per maand is bv. al vrij optimistisch, dat is 4 bestellingen per werkdag. En stel dat eens als uitgangspunt, hoeveel winst maak je dan, als je (voor het gemak) de uren nog niet meetelt, maar wel verkoop - verzendkosten+inkoop? 5 euro per item? Wil je voor 500 euro/maand al dit gedoe (tijd, risico) hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Daarnaast is een shop niet alleen maar orders versturen maar je gaat ook mensen krijgen die bellen voor informatie, garantieproblemen etc. Ik heb ook weleens gedacht om een webshopje neer te zetten maar vooral dingen als klantenservice kan ik (alleen) gewoon niet waarmaken (naast mn bestaande baan dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
JaWSnl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 12:10:
Bedrijfsnaam
Ze is nog bezig om een leuke en relevantie naam te bedenken, het liefste zou ze een naam nemen die heel erg lijkt op een deel van een andere bedrijfsnaam die al bestaat. Of dit toegestaan is moeten we nog uitzoeken.

Conclusie
- In hoeverre mag een naam van een webshop lijken op een naam of internetadres van een andere (web)shop?
Waarom wil je vrouw een handelsnaam die zoveel lijkt op een bestaande handelsnaam, om mee te liften met het succes van die naam?

Bovendien ligt het er aan welk deel je overneemt als het bestaande bedrijf Babyshop Cetria heet en jij het gedeelte Babyshop overneemt is er geen probleem. Neem je het deel Cetria over, dan ligt het natuurlijk anders. Het ligt dus o.a. aan de trivialieit van de handelsnaam.

Daarnaast kan je hier eens kijken: [Domeinnaam] Iemand registreert mijn bedrijfs/handelsnaam. Daar staat heel wat informatie over het gebruik van handelsnamen en -namen die daar op lijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Cadezo op 16-04-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-04 23:37
Tuurlijk is het als moeder zijnde te doen, vanuit huis werken is dan toch juist perfect?
lijkt me geen reden om het niet te doen.

* Deviator79 's vrouw werkt gemiddeld zo'n 48 uur per week

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 10:27

Gast1981

room with a moose!

JaWSnl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:11:
[...]
Het probleem is dat dit product een beperkte doelgroep heeft. Er zijn niet zo heel veel mensen die wij direct kennen in de omgeving om dit product op te testen.
Dat geeft natuurlijk ook al enige informatie voor je webshop straks.
Het is een afgebakende doelgroep, dus een kleine vijver om uit te vissen.
Die moet je vervolgens zeer doelgericht weten te bereiken, anders hengel je niets binnen ;)
Google is daarbij uiteraard je vriend. Kom hoog in de resultaten, gebruik de AdWords, etc.
Maar adverteer ook op plaatsen (fora, sites) waar je doelgroep zich ophoudt.
Het is voor haar ook gewoon een leuke bezigheid natuurlijk, ik zal dr ook nog eens op moeten navragen of ze het nu echt wil doen voor de grotere inkomsten, of puur voor de bezigheid en de mogelijkheid bieden aan mensen dit in Nederland te halen.
Als het puur voor de bezigheid is, en wie weet een klein zakcentje, dan kan je zo klein beginnen als je zelf wilt. Desnoods eerst via marktplaats, ebay, (online) prikborden, home-sales. Dan heb je niet direct een (dure?) website nodig, en krijg je een beetje feeling voor de mate van populariteit.

100 kopers per maand lijkt me nogal optimistisch om mee te beginnen trouwens.
Je mag blij zijn met zoveel webshop bezoekers in de beginperiode ;)
Wellicht kan je bij vergelijkbare webwinkels achterhalen hoeveel unieke bezoekers zij registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Cartman! schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:00:
Daarnaast is een shop niet alleen maar orders versturen maar je gaat ook mensen krijgen die bellen voor informatie, garantieproblemen etc. Ik heb ook weleens gedacht om een webshopje neer te zetten maar vooral dingen als klantenservice kan ik (alleen) gewoon niet waarmaken (naast mn bestaande baan dan).
Nou ja, ideaal is dat idd niet, maar ook niet onmogelijk. Er zijn tenslotte ook zat kleine (1-mans) bedrijfjes in computer-onderdelen, alleen is daarvoor vermoedelijk de doelgroep groter (maar wel de markt verzadigd).

Je kunt bv. op de website zetten dat je communicatie bij voorkeur per mail doet (en e-mail form erbij zetten), verder een extra telefoonlijn nemen (kost ook geld, dat wel), en slechts enkele uren/dag telefonisch bereikbaar zijn, en de overige tijd een antwoordapparaat aan die lijn hangen.

Maar dat zijn praktische details, niet onbelangrijk, maar voor je over dat soort dingen denkt moet je echt eerst nadenken over de kern van je zaak en of dat wel een haalbaar plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Wat vooral vervelend is, is de mode... en zwangere vrouwen lijken daar op 1 of andere manier nog veel gevoeliger voor dan niet zwangere vrouwen (ervaring.....) Dus 500 stuks inkopen betekend ook meteen het risico bij niet verkopen. Plus dat ik gemerkt heb dat als het er niet binnen 3 weken is, mevrouw heel chagarijnig wordt :'(...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Maar even uitgaande van 50 verkochte items per maand, is het dan reeel om 500 stuks in te kopen? Want je wilt toch dat er keus is, anders verkoop je nog minder.

Ik heb m'n vrouw nagevraagd waar het voor is, en dat is:
- Niet echt voor de bezigheid. Ze heeft verder genoeg te doen, maar wel tijd over hiervoor. Leuk om te doen.
- Een deel is voor de inkomsten.
- Een deel is ook omdat het een boodschap uitdraagt, de doelgroep waar het over gaat. De doelgroep is overigens niet ZO beperkt.
Cadezo schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:12:
[...]

Waarom wil je vrouw een handelsnaam die zoveel lijkt op een bestaande handelsnaam, om mee te liften met het succes van die naam?

Bovendien ligt het er aan welk deel je overneemt als het bestaande bedrijf Babyshop Cetria heet en jij het gedeelte Babyshop overneemt is er geen probleem. Neem je het deel Cetria over, dan ligt het natuurlijk anders. Het ligt dus o.a. aan de trivialieit van de handelsnaam.
Je geeft een redelijk gelijkend voorbeeld met de echte situatie. Dat eerste gedeelte, Babyshop, draagt ongeveer de naam van het doel van de winkel. Dat zou je dus gewoon ook mogen gebruiken, als ik je goed begrijp? Maar zou je dan ook de naam "Babyshop" of "De Babyshop" als gehele bedrijfsnaam mogen nemen? Of mag dat uberhaupt niet omdat het te algemeen is?

Ik had verder nog gevraagd hoe ze het wil adverteren en dergelijken, daar blijkt ze ook 10-tallen ideeen over te hebben, die ik allemaal maar heb geprobeerd. Varieerd van advertentie bij de plaatstelijk Consultatiebureau tot het lospeuteren van een gratis artikel bij de krant en forums met100en/1000en waar ze bij zit en zich bij aan kan melden. Maar hier zal ik maar niet te diep op ingaan...

"klantenservice" bij kleding zal niet zo uitgebreid zijn als ergens anders. Het idee is om gewoon een mail-contactadres te hebben en een contact formulier op de website. Maar niet een telefoonnummer erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:21
JaWSnl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:16:
Maar even uitgaande van 50 verkochte items per maand, is het dan reeel om 500 stuks in te kopen? Want je wilt toch dat er keus is, anders verkoop je nog minder.
Dat ligt helemaal aan wat je gaat verkopen. Zijn de artikelen "trendy" of seizoensafhankelijk dan is 10 maanden teveel. Volgens mij wisselen normale kledingwinkels minimaal 2x per jaar van collectie. Misschien kun je contact opnemen met de fabrikant en proberen om importeur te worden ? Dat biedt een heel ander perspectief op de zaken. Vaak kun je dan ook betere deals over levertijden, betalingstermijnen en "demo"-collecties maken.

Verder vraag ik me af of ze het over 2 jaar nog steeds leuk vindt. Ze is niet heel lang geleden bevallen dus is ze misschien nog erg in de zwangerschapsmood. Is dat over een x periode nog steeds zo ? Aangezien jij sceptisch ben, hoe lang blijf je haar door dik en dun steunen ?

Wat betreft de klantenservice, mensen kunnen vaak wel een nummer achterhalen (domeinregistratie, KvK registratie). De kans lijkt mij groot dat de goed van hormonen voorziene huisvrouw snel aan de lijn hangt. Aangezien de fulltime moeder is moet telefonische bereikbaarheid (desnoods 1 dagdeel) toch niet zo'n probleem zijn ?

Voor je druk te maken over namen of marketing zou ik eerst eens goed in de financiele zaken (belasting !) duiken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202585

Mijn vrouw is bijna twee jaar geleden gestart met haar eigen webshop. Ook zij is full-time moeder.
Veel reclame gemaakt via marktplaats, google, en op bepaalde forums af en toe eens stiekem een linkje laten vallen...

Omdat ik toch een it-prutser ben, heb ik zelf de techniek in eigen handen met open-source winkel van zen-cart. Afgelopen periode heel veel extra modules geïnstalleerd, en tevens een aantal modules en wat losse functionaliteit er zelf bij gebouwd.

Wij zitten inmiddels op gemiddeld zo'n 25 bestellingen per dag en het groeit nog steeds. In de eerste maanden hebben we flink wat eigen kapitaal geïnvesteerd om voldoende voorraad te hebben om de klanten snel te kunnen bedienen.

Sinds we "open" zijn, is het dataverkeer van de website van het mini-pakket al snel gegroeid tot het maxi-maxi pakket. En dan ben ik nog enigszins bescheiden in het gebruik van foto's en plaatjes. Kosten lopen dus aardig op.
Financiele meevaller is dan weer de Google AdWords advertentie, die dit weer deels opheffen. (Niet stiekem zelf klikken hoor O-) )

Vergeet bij het registreren van de domeinnaam niet om ook de .eu, .com .be etc mee te nemen. Straks doet je concurrent het nog.

Kortom: als je het goed aanpakt, kun je er een leuke bijverdienste aan hebben. Er gaat echter wel veel tijd inzitten. (Alleen het versturen vd bestellingen is al een paar uur per dag.) Voorraad op pijl houden, nieuwe artikelen aan de winkel toevoegen, etc.

Oja... vergeet je boekhouding niet. Inmiddels hebben we het redelijk onder controle, maar met 25 uitgaande facturen per dag moet je wel iets handigs regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 12:05

Mystikal

It never hurts to help!

Anoniem: 202585 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:11:

Oja... vergeet je boekhouding niet. Inmiddels hebben we het redelijk onder controle, maar met 25 uitgaande facturen per dag moet je wel iets handigs regelen.
Ik wederom vanuit mijn vak. Boekhouding inderdaad. Is goed te doen in Excel, maar je hebt wel iemand nodig die hier handig in is om het in ieder geval op te zetten. Staat het eenmaal goed is het ook voor een redelijke leek goed te doen. In het begin geen probleem maar als je straks 10 fakturen op een dag verstuurt, weet je niet meer waar je het moet zoeken.

Het heeft ook in zijn algemeenheid te maken met het kennisniveau van je vriendin en jij. Helemaal niet generaliserend bedoeld, maar indien je een goede basiskennis hebt (HBO) ben je gewend juist kritische vragen te stellen (aan jezelf) en daarvoor vervolgens een oplossing voor te vinden.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
JaWSnl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:16:
Je geeft een redelijk gelijkend voorbeeld met de echte situatie. Dat eerste gedeelte, Babyshop, draagt ongeveer de naam van het doel van de winkel. Dat zou je dus gewoon ook mogen gebruiken, als ik je goed begrijp? Maar zou je dan ook de naam "Babyshop" of "De Babyshop" als gehele bedrijfsnaam mogen nemen? Of mag dat uberhaupt niet omdat het te algemeen is?
Lastig, lastig... Volgens de Kvk moet een handelsnaam onderscheidend genoeg zijn en kan 'Wasserette' geen handelsnaam zijn voor een wasserij. Een dergelijke handelsnaam is zo triviaal dat deze niet beschermd kan worden door de Handelsnaamwet (HNW) en je hier dus geen rechten aan kan ontlenen als een ander bedrijf deze naam ook gebruikt. De KvK kan trouwens ook een handelsnaamonderzoek (€ 90) uitvoeren en je zou zelf ook eens in het Handelsregister kunnen zoeken.

Als je vriendin echt serieus gaat beginnen is het niet onverstandig om gewoon eens advies in te winnen bij de KvK. Sommige mensen zijn niet echt enthousiast over de kamer, maar ze kunnen best goede adviezen en tips geven en het kan nooit kwaad om er eens langs te gaan.

Daarnaast moet je inderdaad de administratie goed in de gaten houden. De dagelijkse administratie is niet heel erg moeilijk als alles goed op de rails staat. Het eerste beginnetje kan best wel even lastig zijn, zeker als je het onverwacht 'druk' krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Ik heb nog even online zitten kijken of er een goed model te vinden is gratis, een excel template, maar dat is nog best lastig. Maar ik ken iemand die nu laatste jaars is in een economische opleiding HBO die veel met excel doet... wie weet heeft hij wat.

De naam van het bedrijf hebben we inmiddels besloten, en wordt nog niet gebruikt. Totdat we hem op alle fronten geregistreerd hebben (internetdomein, KvK, boip) noem ik het nog even niet ;) we hebben het .com en .nl domein geregistreerd... moet voldoende zijn denk ik!

We hebben een vraag gesteld via de website van KvK maar daar kwam een heel erg vaag antwoord op. Binnekort gaan we daar even langs, of zij alleen. (ik ben ziek :r )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:14
Waarom direct langs de Kamer van Koophandel voor een inschrijving? Je kan toch ook eerst gewoon beginnen, Ideal betalingsmodule erachter en zien waar het schip strand? Ik zou eerder met kleine voorraad beginnen om een beetje te peilen of er wat besteld wordt. Liever eerst een paar keer een nee verkopen of aangeven dat het wat langer duurt dan direct met een pallet kleding opgezadeld zitten.

Wat betreft de ruimte in je woning, als je het hebt gewoon gebruiken. Er komt echt niet direct iemand langs om te gaan meten oid.

Misschien is mijn manier niet helemaal correct maar aan de andere kant niet illegaal. Je mag best wat geld bijverdienen met het verkopen van producten op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36
Zorg schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:02:
Waarom direct langs de Kamer van Koophandel voor een inschrijving?
Ik weet niet hoe assertief de gemiddelde moeder in dit soort zaken is, maar ik zal mijn zus absoluut afraden om iets voor de kleine te kopen bij een webshop zonder kvk vermelding en algemene voorwaarden (vooral over levering en retour en betaling).
voor die paar tientjes op jaarbasis hoef je het niet te laten.

Ik zou denk ik eerst eens beginnen met marktplaats (dat kan dan weer wel zonder kvk). Bestel een paar artikelen en zet ze daar eens neer. Dan zie je in ieder geval of en hoeveel animo er is, zonder dat je meteen diepte-investeringen moet doen.
Nee verkopen omdat je door de voorraad heen bent is dan ook zo gedaan.
Blijkt er animo te zijn dan zet je op de achtergrond rustig alles klaar voor je webshop.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

Indien je een webshop hebt zonder KVK kan het zijn dat je op je vingers wordt getikt door instanties dus goed plan dat KVK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoda
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-01 13:17

Yoda

Can you feel it?

Bij mijn weten is een kvk inschrijving vanaf 2008 verplicht. Verder is er ook zeer veel informatie te vinden op de website www.kvk.nl voor de startende ondernemer.

Ik zou mijn inschrijving gewoon regelen + domeinnaam(en) en gewoon klein beginnen op marktplaats.nl, eventueel als erkende verkoper en url van je site alvast om meer vertrouwen te wekken. Kun je altijd kijken hoe het loopt en wanneer je de voorraad gaat verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:14
sanderb schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 00:45:
[...]

Ik weet niet hoe assertief de gemiddelde moeder in dit soort zaken is, maar ik zal mijn zus absoluut afraden om iets voor de kleine te kopen bij een webshop zonder kvk vermelding en algemene voorwaarden (vooral over levering en retour en betaling).
voor die paar tientjes op jaarbasis hoef je het niet te laten.
Het is natuurlijk meer dan een paar tientjes. Je zit met de jaarlijkse bijdrage inderdaad maar ook met de aangifte. Je moet opeens aangifte doen als ondernemer. Niet alleen de inkomstenbelasting maar ook de BTW aangiften. Als je dit zelf niet kan doen dan moet je alweer een boekhouder in dienst nemen. Daar gaan dan ook weer kosten inzitten.

Ik zeg niet dat je jaren lang zonder KvK een webshop moet gaan draaien maar als je een paar maanden aanziet lijkt het mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus1971
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-12-2023
Een webshop is niet iets wat je zomaar even opzet mijns inziens. Hoe ga je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de spullen betaald worden? En hoe ga je dan om met geretourneerde artikelen? Klanten mogen immers, zonder opgaaf van redenen, de spullen 8 tot 14 dagen op zicht thuis hebben en dan weer terug sturen. Ga je dan weer crediteren? Of stel je de betaling uit tot na die zichttermijn?

Hoe ga je überhaupt om met retouren? Als je in een winkel bent neem je vaak verschillende kleuren / maten mee het pashokje in. Wat niet past of niet leuk staat hang je weer terug. In het geval van webwinkelen stuur je die artikelen dus terug. Houdt dus rekening met een groter retournstroom (30% lijkt me de ondergrens, ik heb ervaring bij een grote webwinkel....).

Denk dus nog eens goed na wat je allemaal zou moeten kunnen, voordat je ook daadwerkelijk als bedrijf start.

Kijk eens bij een club als www.thuiswinkel.org waar je idealiter aan zou moeten voldoen (ofwel vanuit een soort ideaal beeld wat je moet kunnen om deel te zijn van deze branche organisatie, ofwel vanuit wettelijke regels).

Past dit allemaal niet bij je eigen beeld, dan kun je bijvoorbeeld eerst starten met verkoop via Marktplaats, zoals al eerder gesuggereerd...

Succes!

guus1971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Laatst online: 27-04 18:52

McMiGHtY

- burp -

Kijk is op www.higherlevel.nl Mijn inziens het forum voor ondernemers, waar een heleboel informatie te vinden is.

Met een webshop moet je ook rekening houden met de wet koop-op-afstand

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Het een "paar maanden aanzien zonder KVK-inschrijving" lijkt me een enorm slecht idee. Sowieso staan KVK en belastingdienst opzich los van elkaar maar wat doe je als je nu ineens 10K verdient in die paar maanden en daarna schrijf je je in. Wat ga je doen met die 10K? Zwart doen?

Die inschrijving bij KVK kost je nog geen 10 minuten, BTW nummer vraag je ook gewoon aan en dan kun je beginnen. Gewoon goed bijhouden wat er in komt en wat er uit gaat is bijna al het werk al.

Sluit me verder aan bij guus1971 die verdergaat op het punt waar ik het al over had: service. Retouren moet je allemaal afhandelen, weer creditfacturen voor maken ed. Volgens mij zijn er n paar die t hebben van n 'webshopje' nogal onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Het inschrijven bij de KvK heeft iets meer dan 10 minuten gekost, maar minder dan een uurtje :) Vandaag dus gedaan, en staan inmiddels op hun website vermeldt :)

Ik heb ook een klein beetje het gevoel dat het vrij snel gaat met het opzetten van de winkel, maar heb ook het idee dat ze het heel erg secuur aanpakt allemaal.

Service is ook niet een punt waar we op achter willen blijven.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen: aan de ene kant ben ik bang voor een paar duizend euro verlies, aan de andere kant zou het heel leuk zijn als het inderdaad de juiste boodschap uit zou dragen, en daar ook een beetje winst mee gemaakt kon worden. Bovendien een leuke bezigheid, en het past goed in haar schema met de kleine.
guus1971 schreef op maandag 20 april 2009 @ 10:38:
Een webshop is niet iets wat je zomaar even opzet mijns inziens. Hoe ga je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de spullen betaald worden? En hoe ga je dan om met geretourneerde artikelen? Klanten mogen immers, zonder opgaaf van redenen, de spullen 8 tot 14 dagen op zicht thuis hebben en dan weer terug sturen. Ga je dan weer crediteren? Of stel je de betaling uit tot na die zichttermijn?
Alleen bij leden van thuiswinkel.org is deze periode 14 dagen, wettelijk gezien is het 7 dagen. Maar dat bevat natuurlijk ook een beetje service: ga je moeilijk doen als iemand 8 of 9 dagen er over doet? -> nee, wss niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Misschien is het volgende linkje handig voor je:

http://lifehacking.nl/web20/online-factureren-voor-zzpers/

(Niet vanmezelf, maar hiermee kun je voor lage prijzen je facturen opmaken.)

Deze is ook wel leuk:
http://www.webwinkelblog.nl/

Ik denk dat opzich de techniek ook niet het moeilijkst is (een regenachtige zondag en je hebt (met een klein beetje logisch nadenken en wat FAQ's volgen) een webwinkelpakket geinstalleerd. Hierna komt het wat lastigere.
- Hoe wil ik de opmaak?
- Welke kleuren wil ik gebruiken?
- Hoeveel categorieen wil ik?
- Hoeveel items per pagina?
- Via welke firma ga ik het opsturen?
- Open ik een zakelijke rekening?
- Waar open ik de zakelijke rekening?
- Word ik lid van een brancheorganisatie? (Op thuiswinkel.org hoor ik her en der wat commentaar)
- Van welke word ik lid?
- Wat doe ik met wanbetalers?
- Ga ik adverteren?
- Waar ga ik adverteren?
- Etc, etc :)

Volgend jaar naar: http://www.webwinkelvakdagen.nl/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Mja, wat ik al eerder zei, ik zou, als ik je vrouw was, een actie proberen te regelen via www.samenkopen.net Dan kan je kijken of er mensen geinteresseerd zijn in het product. Deze betalen dan vooraf, en dan bestel je pas als je voldoende orders hebt.
Ik heb dat zelf laatst ook gedaan, maar dan puur voor de hobby, maar dat is wel een heel laagdrempelige manier om te beginnen. Dan hoef je ook nog geen kvk e.d. te hebben. Mocht de producten nu aan slaan, dan kan je altijd nog met een volledige webwinkel beginnen.

Overigens ben ik van plan, mede naar aanleiding van deze thread, om zelf ook een webwinkeltje te beginnen... :)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Toch niet in computer(s)(onderdelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

McMiGHtY schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:33:
Toch niet in computer(s)(onderdelen)?
:) Waarom niet? (Niet dat het zo is :P)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:19

Wildfire

Joy to the world!

Jamal schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:14:
[...]

:) Waarom niet? (Niet dat het zo is :P)
Omdat er flink wat concurrentie is, de marges extreem laag zijn en je alleen door groot in te kopen nog enig voordeel kunt bieden voor je klanten. Kortom: als zelfstandige kun je het schudden.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

with stupid ^^

Ik werk zelf bij een bedrijf wat ook computers en aanverwante artikelen levert (en daarbij een heleboel diensten) maar de marges op computers en aanverwante artikelen zijn echt marginaal.

Je kunt het best in een niche markt gaan opereren, waar weinig aanbieders zijn om zo voldoende afzetmarkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ik mis in het hele verhaal het antwoord op 2 heel belangrijke vragen:

- Waarom is die kleding momenteel niet in Nederland te koop? Er zijn eindeloos veel handelaren in moeder/baby kleding. Zien zij er geen brood in? Is het een nieuw concept? Is de doelgroep zo extreem klein dat het voor hen niet uitkan? Kortom: wat zie jij dat de concurrentie niet ziet?

- Wat ga je doen op het moment dat een willekeurige concurrent het ook gaat invoeren? Hoe ga je opboksen tegen de prenatal en de wehkamp? Of erger nog, wat als de Hema hetzelfde spul in China laat maken voor een fractie van de prijs? Kortom: heb je exclusiviteit? En zoniet, wat ga je dan doen? Stoppen? Iets anders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

En? Door gegaan met het webshop verhaal?

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik was dit topic al eventjes uit het oog verloren, ben ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:02
Wat betreft telefoonnummer:
Lijkt me voor de 'betrouwbaarheids' uitstraling wel handig, alleen e-mail komt wat amateuristisch over. En dit is makkelijk goedkoop op te lossen door een mobiel prepaid-abonnement (je hoeft alleen gebeld te worden) of een Voip nummer (kost dacht ik 10,- per jaar).

Wat betreft web-shop software:
Zijn er geen makkelijkere methoden dan zelf een shop te bouwen? Bijvoorbeeld een ebay of marktplaats winkel of een website met kant-en-klare webwinkel die je alleen nog maar hoeft te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
ik had het nog even niet gepost omdat we nog niet klaar zijn, maar de webshop gaat iig door. We hebben zelf even wat marktonderzoek gedaan, en met een doelgroep van ongeveer 47.000 personen in nederland vonden we dat het wel het gokje waard is. Het startkapitaal loopt zo tegen de 7k aan (spaargeld).

De voorraad is nu in bestelling, de op-maat-gemaakte producten kosten ongeveer 3 weken voor het geleverd kan worden.

Dus: we zijn er langzaam mee begonnen. Maar over een paar weken, als de shop officieel geopend is, zal ik laten weten over het hoe en wat ;) het is iig voornamelijk een voor vrouwen interessante winkel.

croxz schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:12:
Wat betreft telefoonnummer:
Lijkt me voor de 'betrouwbaarheids' uitstraling wel handig, alleen e-mail komt wat amateuristisch over. En dit is makkelijk goedkoop op te lossen door een mobiel prepaid-abonnement (je hoeft alleen gebeld te worden) of een Voip nummer (kost dacht ik 10,- per jaar).

Wat betreft web-shop software:
Zijn er geen makkelijkere methoden dan zelf een shop te bouwen? Bijvoorbeeld een ebay of marktplaats winkel of een website met kant-en-klare webwinkel die je alleen nog maar hoeft te vullen?
Jah dat prepaidnummer lijkt me ook wel iets verstandigs, maar had VOIP nog niet bedacht. Dat is misschien nog wel handiger, wie weet. goed idee iig :)

We hebben de webshop software ingekocht bij zo'n online aanbieder: dus die hebben een heel pakket wat naar de wensen aan te passen is. Scheelt een hoop gedoe, voornamelijk omdat van alle ICT onderwerpen waar ik ooit mee te maken heb gehad, het maken van websites wel mijn minst favoriete bezigheid is. Ook met betalingen doen e.d. vrij ingewikkeld misschien. Kost nu wel 19,95 per maand, maar dat nemen we even voor lief.

Kwa marketing gaan we adverteren op een website die alleen door onze doelgroep wordt bezocht (of iig alleen voor de doelgroep bedoeld is). Daar hebben we een beetje mee onderhandeld, en hebben een optie op een mooi aanbod. Kost wel weer 65 euro per maand, dus goed in de gaten houden of dit echt zo veel extra klandizie opleverd.

Nadeel nu nog: zo ongeveer het meeste spaargeld wat we hadden is nu op aan de eerste lading producten. Nu maar hopen dat alles een beetje even goed verkoopt, anders heb je straks maar net genoeg geld om een paar dingen opnieuw in te kopen. En hoe meer je tegelijk inkoopt, hoe voordeliger. Eventueel kunnen we nog kijken naar een 2500 euro starterslening van ING (als ik me niet vergis) maar daar wil ik liever niet mee beginnen.

[ Voor 61% gewijzigd door JaWSnl op 15-05-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

JaWSnl schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:14:
Kwa marketing gaan we adverteren op een website die alleen door onze doelgroep wordt bezocht (of iig alleen voor de doelgroep bedoeld is). Daar hebben we een beetje mee onderhandeld, en hebben een optie op een mooi aanbod. Kost wel weer 65 euro per maand, dus goed in de gaten houden of dit echt zo veel extra klandizie opleverd.
Wat je ook kan doen is kijken wat adverteren bij de verloskundige in je stad kost. Gewoon vragen of je een flyer mag ophangen, dat komt voor zwangere vrouwen ook betrouwbaar over (het is immers hun verloskundige....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Had je mijn vragen in Pooh in "Een kleine webshop vanuit huis beginnen." nog gelezen? Ben wel benieuwd of je daar over nagedacht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Jaspertje schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:33:
[...]

Wat je ook kan doen is kijken wat adverteren bij de verloskundige in je stad kost. Gewoon vragen of je een flyer mag ophangen, dat komt voor zwangere vrouwen ook betrouwbaar over (het is immers hun verloskundige....)
Das wel een goeie tip. en daar heb je er wel meer van dan idd :) maar geloof dat mn vrouw dit al van plan was ;)
Pooh schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:55:
Ik mis in het hele verhaal het antwoord op 2 heel belangrijke vragen:

- Waarom is die kleding momenteel niet in Nederland te koop? Er zijn eindeloos veel handelaren in moeder/baby kleding. Zien zij er geen brood in? Is het een nieuw concept? Is de doelgroep zo extreem klein dat het voor hen niet uitkan? Kortom: wat zie jij dat de concurrentie niet ziet?

- Wat ga je doen op het moment dat een willekeurige concurrent het ook gaat invoeren? Hoe ga je opboksen tegen de prenatal en de wehkamp? Of erger nog, wat als de Hema hetzelfde spul in China laat maken voor een fractie van de prijs? Kortom: heb je exclusiviteit? En zoniet, wat ga je dan doen? Stoppen? Iets anders zoeken?
Op het moment van deze post hadden we er nog niet zo goed over nagedacht en kon ik het niet echt zeggen. Ook is je 2e vraag erg confronterend, want het is volgens mij niet echt een product wat je zo exclusief kan maken.

Het product is (vrijwel) niet te koop in nederland, maar goed als andere mensen hier mee in aanraking komen kan er natuurlijk altijd concurrentie komen. Het is wel een beperkte doelgroep dus 1 hele winkel specifiek voor dit soort producten opzetten zou misschien niet iedereen doen. Als de Hema het idee overneemt en goedkoper aanbieden zal wss onze verkoop afnemen... dat zullen we dus in de gaten moeten houden en onze inkoop erop aanpassen. Maar zo'n vaart zal het wss niet lopen (nogmaals door de beperkte doelgroep).

Dus lastig om heel specifiek te beantwoorden op het moment, dit zal voornamelijk de toekomst uit moeten wijzen. Maar ik kom er nog een keer op terug.

Mijn vrouw heeft wel op verschillende fora een beetje marktonderzoek gedaan, stiekempjes natuurlijk, en er is wel interesse voor bij de mensen die ze het vroeg. Geen garanties dus, maar wel positief.
En eind dit jaar is er nog een evenement speciaal voor de doelgroep en daar hebben we nu een optie op een kraampje (indoors).

[ Voor 7% gewijzigd door JaWSnl op 15-05-2009 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:08
Hoe heet de site/bedrijf/webshop trouwens? Wil je de naam al vrijgeven of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Awsom schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:54:
Hoe heet de site/bedrijf/webshop trouwens? Wil je de naam al vrijgeven of?
hah ik zou wel willen maar heb strikte orders van mijn vrouw ;) nog een paar weekjes geduld, dan verlos ik iedereen (hier) uit zijn lijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297491

Ik heb in het verleden in een vergelijkbare situatie gezeten m.b.t. bovenstaande VOIP oplossing.
Eventueel kan ik je wel wat tips/tricks geven zoals wij dat opgelost hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Anoniem: 297491 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:06:
Ik heb in het verleden in een vergelijkbare situatie gezeten m.b.t. bovenstaande VOIP oplossing.
Eventueel kan ik je wel wat tips/tricks geven zoals wij dat opgelost hebben? :)
Misschien kom ik daar later nog op terug. Mn vrouw heeft eerst het idee om alleen een mail-contact adres te hebben. Aangezien ze de hele dag ongeveer op de laptop zit, is dat net zo makkelijk en bijna net zo snel.

Als de hoeveelheid klanten groter wordt dan verwacht kan het altijd nog uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297491

Daar heb je inderdaad gelijk in. Al vinden sommige klanten het wel fijn 'ergens heen te kunnen bellen' als er wat is. Ik zou het persoonlijk dus altijd wel doen, maar dat is natuurlijk jullie keuze. :)
Eventueel kun je het altijd nog later besluiten toch te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Anoniem: 297491 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 16:57:
Daar heb je inderdaad gelijk in. Al vinden sommige klanten het wel fijn 'ergens heen te kunnen bellen' als er wat is. Ik zou het persoonlijk dus altijd wel doen, maar dat is natuurlijk jullie keuze. :)
Eventueel kun je het altijd nog later besluiten toch te doen.
De echt telefoon-willige klanten kunnen altijd nog voor een paar centen deze gegevens opvragen bij de kvk ;) maar idd: later besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-04 00:27
Ik onderhoud twee webshops en kan je snel uit de droom helpen. Het lijkt zo makkelijk, maar is het echt niet. De succesvollere van twee (ook in babyspullen, zoals 99 van de 100 webshops, gestart door nieuwe moeders) krijgt nu na ruim een jaar in de lucht te zijn, ongeveer 200 bezoekers per dag. De eigenaresse doet heel veel aan marketing en dat kost heel veel tijd. De minder succesvolle webshop met vintage speelgoed krijgt ongeveer 5 bezoekers per dag. Puur omdat ze weinig aan marketing doet.

Het is nu eenmaal niet zo dat, zodra je shop online komt, het geld binnen stroomt. De aanloop periode duurt minimaal een jaar, en zelfs dan is het afwachten of je je investering eruit krijgt.

Probeer de kosten van de initiele bouw van je webshop zo klein mogelijk te houden en verwacht niet dat binnen een maand de geldstroom begint te lopen.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
We hopen in een jaar of 2 de kosten van het opstarten eruit te hebben en dus wellicht winst te maken. We hebben niet al te hoge verwachtingen.

Maar het is leuk te horen van iemand met enige ervaring. Mijn vrouw gaat ook aardig wat aan actieve marketing doen. 5 bezoekers per dag lijkt mij ook niet niks... hoewel ik geen idee heb van een gemiddeld ratio o.i.d. van bezoekers vs kopers. enige idee?

Maar ik ga er stiekem zelf nog van uit dat het nooit winst zal maken... maar jah. Zij heeft er meer verwachtingen van en heeft natuurlijk beter zicht op wat vrouwen willen kopen en wat niet denk ik dan maar. En zonder risico's kom je iig nergens, dus als dit net een extraatje oplevert en mn vrouw vind het niet te veel moeite, vind ik het al prima :) mocht het niet lopen, dan stop je de betaalde marketing, en betaal je dus nog maar weinig vaste kosten, en verkoop je door tot het grotendeels leeg verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Laatst online: 27-04 00:27
Niet schrikken. De goedlopende site heeft ongeveer 1 a 2 bestellingen per dag, dus ongeveer 1 bestelling per 100 bezoekers.

Je initiele investering hoeft niet erg duur te zijn. Kijk eens naar Joomla+VirtueMart, osCommerce of Magento ( http://www.magentocommerce.com ). Heb je al een zakelijke rekening ? Probeer dan uit te zoeken welk pakket met welke betalingmethode kan werken. Een iDeal implementatie is een must voor een Nederlandse webshop.
Hosting met PHP en MySQL kost tegenwoordig niks meer.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
pasz schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:22:
Niet schrikken. De goedlopende site heeft ongeveer 1 a 2 bestellingen per dag, dus ongeveer 1 bestelling per 100 bezoekers.

Je initiele investering hoeft niet erg duur te zijn. Kijk eens naar Joomla+VirtueMart, osCommerce of Magento ( http://www.magentocommerce.com ). Heb je al een zakelijke rekening ? Probeer dan uit te zoeken welk pakket met welke betalingmethode kan werken. Een iDeal implementatie is een must voor een Nederlandse webshop.
Hosting met PHP en MySQL kost tegenwoordig niks meer.
We gebruiken dus een kant-en-bijna-klaar webshop pakket a 19,95 per maand. Een hele website ontwerpen is niet helemaal mijn ding, incl betalingszaken en een leuk uiterlijk. ... ik kijk nu dus even naar de free software die je voorstelt en dat is op zich best leuk, ik kende het ook niet. Wellicht iets voor de toekomst? Wie weet, iig bedankt voor de tip :)

Ik was al "bang" voor de aantallen die je noemt. Maar goed dit is een wat specifiekere website met specifiekere doelgroep. Levert wat hoger ratio, wie weet. Het belangrijkste voor mij is gewoon er niet te hoge verwachtingen van te hebben.

IDeal is geen punt, we hebben een nieuwe zakelijke ING rekening, en het webshoppakket ondersteunt IDeal. Je betaald alleen wel meer dan de standaard 75 cent per ideal transactie.

Over versturen van bestellingen, als hier kleine dingen tussen zouden zitten... is het dan een optie om zaken te versturen via briefpost (goedkopere verzendkosten) of is de zekerheid van een pakket belangrijker? Hoe gaan mensen om met de kosten van het verzenden? Ik heb een keer gelezen dat dit afschrikt, maar weinig keus met 6,65 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
JaWSnl schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:27:
[...]

Over versturen van bestellingen, als hier kleine dingen tussen zouden zitten... is het dan een optie om zaken te versturen via briefpost (goedkopere verzendkosten) of is de zekerheid van een pakket belangrijker? Hoe gaan mensen om met de kosten van het verzenden? Ik heb een keer gelezen dat dit afschrikt, maar weinig keus met 6,65 euro.
Of briefpost mogelijk is hangt af van wat je verkoopt, maar lijkt me zeker een optie. Verder, je hebt toch geen concurrentie? Waarom niet de verzendkosten in de prijs verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:02
Het probleem van briefpost is dat je als verzender geen bewijs hebt dat je iets verstuurd hebt. Aangezien je als verkoper wel verantwoordelijk bent voor het verzenden, zal je als de koper aangeeft niets ontvangen te hebben op eigen kosten een nieuw artikel moeten versturen. Aan de andere kant zijn de verzendkosten voor een pakket bij jullie bijna net zo hoog als de aanschafprijs van een artikel. Het is dan alleen 'lonend' om meerdere artikelen in 1 keer te bestellen. Dat maakt de drempel om daadwerkelijk een bestelling te plaatsen weer een stuk hoger.

[ Voor 21% gewijzigd door croxz op 18-05-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
als de koper aangeeft niets ontvangen te hebben op eigen kosten een nieuw artikel moeten versturen.
Ik heb geen idee hoe vaak dit mis gaat, maar stel dat het 1 op de 20 keer mis gaat (lijkt me vrij veel). Verhoog de prijs met 5% en je hebt dit afgevangen.

[ Voor 34% gewijzigd door BurningSheep op 18-05-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

BurningSheep schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:10:
[...]

Ik heb geen idee hoe vaak dit mis gaat, maar stel dat het 1 op de 20 keer mis gaat (lijkt me vrij veel). Verhoog de prijs met 5% en je hebt dit afgevangen.
En dan als het bij iemand verkeerd is gegaan, stuur je die wel met track'n'trace. Kost het wel wat meer... maar kan het geen 2 keer verkeerd gaan...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Jamal schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:55:
[...]

En dan als het bij iemand verkeerd is gegaan, stuur je die wel met track'n'trace. Kost het wel wat meer... maar kan het geen 2 keer verkeerd gaan...
Ik vind het een leuk idee, en idd: als je de 2e keer gewoon wel verzekerd stuurt kunnen ze moeilijk blijven frauderen eventueel. Maar toch praat je al over een aardige prijsstijging als je zoiets op moet vangen door standaard de producten duurder te maken...

Verzendkosten bij het product in lijkt me ook niet ideaal. Ik ga dr nog eens goed over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Goed ik heb goed nieuws... sinds vannacht 3 uur is de webshop online.

Trots Op Borstvoeding

Op www.trotsopborstvoeding.nl vind je allerlei producten die teksten over borstvoeding hebben. Daarnaast nog borstvoedingskettingen en slabbetjes. Binnenkort laat ik nog weten hoe het er aan toe gaat, ben zelf heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert_-_Jan
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik heb net het topic even doorgelezen. Leuk en spannend project voor jullie!

Nu de website dan bekend is, heb ik daar even gekeken. Twee dingen die je misschien kunt overwegen:
1) In het gastenboek staat nu een bericht met de tekst "wist je dat er nog een voedingskleding site bestond" en dan een URL. Daar wordt als het ware de concurrent met gepromoot, dat lijkt me niet echt handig. Even verwijderen of wijzigen dat bericht?
2) Ik weet niet in hoeverre het mag of door je gewenst is, maar als je bij de verschillende formulieren het vinkje bij "Ik wil tevens graag de nieuwsbrief ontvangen" standaard aangevinkt hebt, zul je waarschijnlijk meer abonnees op de nieuwsbrief krijgen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hmm, standaard staat het land voor versturing op België, met een NL webshop lijkt het me logischer Nederland als standaardkeuze te hebben :)

En, als ik vragen mag, waarom zijn je algemene voorwaarden nergens te vinden? Elke webshop zou die toch echt moeten vermelden.

Maar verder: toppie! Ik hoop dat het een succes wordt en dat je nog eens een keer moet gaan uitbreiden :P

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 03-08-2009 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 22:46

PromWarMachine

Forsaken Archer

Leuk om te zien wat het uiteindelijk geworden is!

Het ziet er leuk uit! Heb alleen wat kleinigheidjes kunnen vinden. Die staan hieronder.
Wildfire schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:28:
Hmm, standaard staat het land voor versturing op België, met een NL webshop lijkt het me logischer Nederland als standaardkeuze te hebben :)

En, als ik vragen mag, waarom zijn je algemene voorwaarden nergens te vinden? Elke webshop zou die toch echt moeten vermelden.

Maar verder: toppie! Ik hoop dat het een succes wordt en dat je nog eens een keer moet gaan uitbreiden :P
Beter kijken Wildfire, het staat zelfs in het menu: :P
http://www.trotsopborstvo...ategory&categoryID=458553
Er staat wel 62x Trots op Borstvoeding in. Is dat normaal? :X

Ook staan er wat kleine (type)foutjes in. Euro`s, in plaats van euro's. Soms een spatie te veel, etc.
Verder nog wat consequentheidsprobleempjes. Soms iDeal (FAQ), soms IDeal (Algemene voorwaarden). Meestal "Trots op Borstvoeding", soms "Trots Op Borstvoeding" (in de titel en in het hoofdmenupanel).

Dat mag de pret echter niet drukken. Veel succes verder!

Wel jammer dat je die iDealkosten doorberekent. Heeft misschien iets met de lage stuksprijzen te maken, maar als computerwebshops het doen, hebben ze een vrij grote kans dat ik doorshop.

[ Voor 14% gewijzigd door PromWarMachine op 05-08-2009 01:28 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:45
Je kan eventueel overwegen om de iDealkosten niet door te rekenen indien er voor een bepaald bedrag besteld wordt.

Dat kan mensen stimuleren om iets meer te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Wat ik in een ander topic al aangaf, let op de vereisten bij consumentenkoop: zet de algemene voorwaarden duidelijk en voordat de bestelling wordt geplaatst op de site. Dus voor dat men een bestelling gaat doen.

Update:
Is reeds gerealiseerd.

Even de av doorgenomen.
3.2: heel netjes :)
4.1: klant moet 100% vooruitbetalen? Tot 50% toegestaan om te verplichten.
4.1: klant mag niet voor een keer bijvoorbeeld werkadres opgeven?
4.2: aanbieden /= afleveren, risico voor verzending is voor de verzender tot aan de aflevering
4.3: houdt dus geen stand gezien mijn uitleg hierboven
4.4: ik vraag me af of je die kosten in rekening mag brengen aangezien andere kosten dan retourzending niet in rekening gebacht mogen worden bij b2c koop, zie ook 6.3. In geval van weigering van de zending, doe je er goed aan de koop gewoon te ontbinden, zie ook 6.3.
6: is dit overgenomen uit een zakelijke av?
6.3 oppassen met "uitdrukkelijk anders overeengekomen", er geldt hier dwingend recht
8.3: nieuwstaat is afhankelijk hoe het aankomt natuurlijk, misschien is "originele staat" beter?
9.1: zie mijn opmerking bij 4.1
9.4: houd geen stand, een EUR 250,00 kosten bij een factuurbedrag van EUR 50.00? 8)7

Je zou tot slot een artikel kunnen opnemen waarin staat dat indien je de av soepel hanteert dat het niet betekent dat de klant daarop in de toekomst moet rekenen.

[ Voor 83% gewijzigd door PcDealer op 05-08-2009 10:11 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Bedankt voor je reactie! ik heb het doorgegeven aan mijn vrouw, die zal er zeker wat aan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

PromWarMachine schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 01:20:

Leuk om te zien wat het uiteindelijk geworden is!

Het ziet er leuk uit! Heb alleen wat kleinigheidjes kunnen vinden. Die staan hieronder.

[...]

Beter kijken Wildfire, het staat zelfs in het menu: :P
http://www.trotsopborstvo...ategory&categoryID=458553
Er staat wel 62x Trots op Borstvoeding in. Is dat normaal? :X
Toen ik maandag keek stond het er, voor zover ik me kan herinneren, toch echt nog niet bij :)

Wat betreft 62x de bedrijfsnaam in de AV: dat is niet normaal. Vaak wordt in het begin een bepaling opgenomen dat waar in de AV het over bv. "de webshop" gaat dat dan "bedrijfsnaam" wordt bedoeld. Scheelt toch weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JaWSnl schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:14:
Bedankt voor je reactie! ik heb het doorgegeven aan mijn vrouw, die zal er zeker wat aan hebben!
Let wel: ik ben geen advocaat. Ik ken er wel een in Eindhoven/Flight Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:47
Misschien eens kijken bij Google Adwords/Adsense? Ik kreeg laatst post van Google (echte brievenpost dus) met een "cheque" voor 50 euro aan gratis Adwords tegoed als ik me nu aan zou melden. Zoiets zou voor je beginnende webshop wat klanten kunnen trekken zonder dat je er in hoeft te investeren.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Warbringer schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 10:44:
Misschien eens kijken bij Google Adwords/Adsense? Ik kreeg laatst post van Google (echte brievenpost dus) met een "cheque" voor 50 euro aan gratis Adwords tegoed als ik me nu aan zou melden. Zoiets zou voor je beginnende webshop wat klanten kunnen trekken zonder dat je er in hoeft te investeren.
Die hadden wij ook, 50 euro, maar die was verlopen ruim voor de shop begonnen was :( misschien iets wat nog zou kunnen later, bedankt voor de tip.

At het bericht daarboven, in hoeverre weet je dat wat je zegt klopt? Je noemt veel punten, veelal klinkt het logisch. Maar mocht het niet kloppen met de wet kun je wss beter net iets te streng zijn dan net iets te mild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-04 07:48
JaWSnl schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:30:
[...]

Die hadden wij ook, 50 euro, maar die was verlopen ruim voor de shop begonnen was :( misschien iets wat nog zou kunnen later, bedankt voor de tip.

At het bericht daarboven, in hoeverre weet je dat wat je zegt klopt? Je noemt veel punten, veelal klinkt het logisch. Maar mocht het niet kloppen met de wet kun je wss beter net iets te streng zijn dan net iets te mild.
Heb hier ook nog zo'n cheque... heb je de code net in een DM doorgestuurd. Doe er niets mee, suc6 toegewenst met de website jullie beiden!

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Tekn0z schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 17:28:
[...]

Heb hier ook nog zo'n cheque... heb je de code net in een DM doorgestuurd. Doe er niets mee, suc6 toegewenst met de website jullie beiden!
Thnx ik had je bericht gezien :D Nog meer mensen die een code voor niks hebben zijn altijd welkom, maar wil niet inhalig overkomen hoor ;)

Inmiddels zijn er een stuk of 5 bestellingen geweest en er loopt ook een ander topic over iemand die zeurt over een copyright op een ketting. lijkt me sterk, modelrecht NL/UK.
Zie: [Legal] Verkoop rechten m.b.t. uiterlijk van een ketting

[ Voor 24% gewijzigd door JaWSnl op 06-08-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Laatst online: 26-04 23:37

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Hmm, zou je deze pagina niet even mooi kunnen uitlijnen:
http://www.trotsopborstvo...ategory&categoryID=387089
daarnaast zou ik nog iets van spam beveiliging op je formulier toepassen. Zodra deze door google op gepakt word is er een grote kans dat je dagelijks meerdere bots langs ziet komen!

Ook vind ik het persoonlijk niet netjes dat je mensen hun email toont in een mailto in het gastenboek, maar dat ben ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
swtimmer schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:13:
Hmm, zou je deze pagina niet even mooi kunnen uitlijnen:
http://www.trotsopborstvo...ategory&categoryID=387089
daarnaast zou ik nog iets van spam beveiliging op je formulier toepassen. Zodra deze door google op gepakt word is er een grote kans dat je dagelijks meerdere bots langs ziet komen!

Ook vind ik het persoonlijk niet netjes dat je mensen hun email toont in een mailto in het gastenboek, maar dat ben ik...
Goeie tips, hoewel ik niet snap wat je moet mooi uitlijnen bedoelt. De tekst dichter op elkaar?
Voor de rest: -> passing it to the lady! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:23

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/11ke179.jpg

Dit bedoelt ie met uitlijnen, je gegevens staan nu niet netjes boven elkaar. Logisch ook want het is gezien de bron met spaties uitgelijnd :P Dat gaat nooit 100% netjes uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
Sick Nick schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 19:13:
[afbeelding]

Dit bedoelt ie met uitlijnen, je gegevens staan nu niet netjes boven elkaar. Logisch ook want het is gezien de bron met spaties uitgelijnd :P Dat gaat nooit 100% netjes uitkomen.
hahahaa okeej clear :P zal het eens aankaarten bij het vrouwtje ;) thnx!

Edit:
Mijn vrouw heeft laten weten dat ze wil dat ik het volgende even post, omdat ze het gevoel heeft dat men denkt dat ze haar shop slecht heeft opgezet:
Ze koopt haar webshop in bij mijnwebwinkel waardoor ze beperkte vrijheid heeft in de aanpassingen aan haar winkel. Dus dat betekend dat ze veel dingen kwa layout en standaard vinkjes enzo niet kan aanpassen. Dus... :)

[ Voor 30% gewijzigd door JaWSnl op 06-08-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Sick Nick schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 19:13:
[afbeelding]

Dank, dat bedoelde ik, oogt een stuk strakker als het gewoon klopt (wil je persee met spaties werken dan zou je met <pre> tags moeten werken).

Anyway, mijn tips waren meer cosmetisch en hoe ik vind dat het zou horen (qua email adres posten van bezoekes in je gastenboek enz). Meestal zijn mijn sites bij het online brengen ook nog lang niet perfect en ben ik de weken na lancering nog druk dingen aan te passen. Maar ach, je bent klein en de basis dingen van je webshop werken, als je dan ook gewoon aan de kvk en wettige verplichtingen voldoet dan kan de rest allemaal gewoon rustig aangepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JaWSnl schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:30:
[...]

Zie KvK-krant, komt wel nog een paar keer voorbij.
Burgerlijk Wetboek Boek 7, Titel 1, Afdeling 1, 2 en 9a zijn de belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
Even een aandachtspuntje. Kijk voor je naar de KVK gaat even goed onder welke branche je valt. Waarschijnlijk val je onder mode & sport (oid) en ben je bij wet verplicht om €279,- over te maken naar de oplichters van het HBD. Ze doen wekelijk geen zak voor je maar je mag er wel flink voor dokken. Als je een winkeltje bent met een jaarwinst van zo'n €1000,- is dat een flinke hap.
Wellicht kan je creatief zijn met je inschrijving ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
70 euro moest er betaald worden aan een bedrijfschap detailhandel, niet die 279 euro gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Niet online
Nog €70 down the drain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 09:29
Hoe loopt het tot zo ver?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ben ook wel benieuwd ja :)

• JaWSnl
Ow heej ik wilde vorige keer reageren en toen kwam ineens mn zoontje ertussen en toen was de volgende keer het topic al niet meer zichtbaar in mn myreact enzo dus helemaal vergeten 8)7

De shop loopt naar mijn menig vrij goed. In de afgelopen 20 dagen zijn er 10 bestellingen geweest. Gemiddeld 2 artikelen per bestelling. Dus voor de eerste dagen vind ik het niet verkeerd, had ook niet op veel meer gerekend, maar vind wel dat de reclame vrij duur is in verhouding tot wat je er aan verdiend. Maar dat zal ook gewoon even tijd kosten wellicht. Onze winstmarge is vrij laag, en hoewel mn vrouw de prijs niet omhoog wil doen, zit ik daar toch sterk op te pushen... even afwachten hoe het loopt iig.

We hadden onze voorraad besteld bij een groothandel die babykleding had, en het gelijk kon bedrukken. Helaas was ruim 10% van de bestelling niet echt verkoopbaar, omdat de opdruk veel te laag zat :S Daar hebben we dan de helft korting voor gekregen, dus ruim 5% korting op totaal. Die leggen we bij onze stand op een borstvoedingsdag 3 oktober (link) en als mensen ze dan kopen, dan hebben ze zelf gezien wat ze kochten. Wel balen maar toch de beste manier. Een andere mogelijkheid is om een "prullenhoekje" te maken op de website o.i.d. maar dat vind ik wat minder professioneel staan en veel gedoe.

Wat heel toevallig was en, hoe wel net te laat, goed voor ons uitpakt: een paar deuren verder zit een 'borduurstudio'. Nou hadden we daar niks mee, dat is veel duurder en iets heel anders dan gewoon opdruk, dus niet overwogen dat te gebruiken voor de kledingopdruk. Nou was de bestelling van de hele voorraad daar bezorgd, omdat er bij ons niemand thuis was op het moment van afleveren. Dus ik ging die halen, raakte ik aan de praat met de eigenaresse van die borduurstudio, bleek dat zij ook kleding kon bedrukken met een zo genoemde transferdruk. Dus mijn vrouw dr op af gestuurd, die heeft mee zitten kletsen, en nou hebben we het zo geregeld: als een klant een bestelling plaatst van een logo wat we wel aanbieden op de site maar niet op voorraad hebben, dan kunnen we die zelfde dag nog langs haar gaan, en die bedrukt ze dan dezelfde dag nog! _/-\o_ Op die manier hoef je niet te veel voorraad te hebben, behalve de kledingstukken. Maar daar kun je dan naar wens op bedrukken. Ik vind het verrekte handig! Als we verhuizen kan dat niet meer, maar tot die tijd gaat het lekker :)

Overige ervaringen:
Positief:
  • Nog geen bestelling retour binnen de afkoeltermijn.
  • Positieve reacties van klanten (soms kennisen, soms via gastenboek op de website).
Negatief:
  • Reclame vrij duur in verhouding tot voordelen daaruit.
  • Google ads: 60 cent gemiddeld per klik naar de website. Ben blij dat we een tegoedbon hebben (met dank aan TekN0z, onze eigen was verlopen). Als die op is, dan gaan we dr niet mee verder. Daar is de winstmarge op het moment te laag voor.

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Over je Adwords. Misschien moet je even goedkijken op welke zoekwoorden je nu bied, als ze te generiek zijn worden ze vaak duur. Soms is het dus beter wat meer op niche woorden te richten en wat minder bezoekers te krijgen (maar wel een lagere cpc).

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als prijs geen USP is (lees: als je geen prijsvechter bent), dan kun je meestal beter een iets hogere verkoopprijs hanteren om de marketing te bekostigen. Anders zal de verkoop stoppen en dat is een stuk duurder. Een veel gemaakte fout onder starters is een te lage verkoopprijs.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:21

Tank80

Cyanide&&Happiness

Mijn vriendin is verloskundige en werkt samen met deze lui: Borstvoeding WestBrabant. Hebben een (zij het technisch wat mindere) erg informatieve site over borstvoeding. Zie vooral hun FAQ. Misschien leuk om in je links te zetten (of contact opnemen en heen en weer linken ofzo)?

[ Voor 3% gewijzigd door Tank80 op 20-08-2009 16:59 ]

Je imiteert me mateloos.

• Rukapul
  • Laatst online: 16:37
Ik vraag me eigenlijk af hoe ik op de site uit zou moeten komen. Zijn er bepaalde termen die ik als kinderloze man niet ken? Zoekende op borstvoeding kom je de site in elk geval op de eerste 10 pagina's niet tegen.

Daarnaast vraag ik me af waarom specifiek deze (laaggeprijsde) producten gevoerd worden, maar bijvoorbeeld niet (duurdere) afkolfpompen of nicheproducten?

Wat onderscheidt deze shop nou echt van de andere, want mij is het niet direct duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-04 19:30
Heb je PM met adwords code gestuurd, succes ermee ;) Kan er zelf toch weinig mee momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:27
Mystikal schreef op donderdag 16 april 2009 @ 17:06:
[...]

Ik wederom vanuit mijn vak. Boekhouding inderdaad. Is goed te doen in Excel
Mijn broer heeft ook een eigen bedrijf.. de belastingen was over de vloer gekomen en ze vonden excel geen rechtmatig boekhoudkundig programma waardoor het niet rechtsgeldig was.. heeft iets van een 1500-3000euro moeten bij betalen...

't is maar dat je het weet.. het was dan ook een 'knai' en een oudere man.. maja

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:08
Rukapul schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:09:
Ik vraag me eigenlijk af hoe ik op de site uit zou moeten komen. Zijn er bepaalde termen die ik als kinderloze man niet ken? Zoekende op borstvoeding kom je de site in elk geval op de eerste 10 pagina's niet tegen.

Daarnaast vraag ik me af waarom specifiek deze (laaggeprijsde) producten gevoerd worden, maar bijvoorbeeld niet (duurdere) afkolfpompen of nicheproducten?

Wat onderscheidt deze shop nou echt van de andere, want mij is het niet direct duidelijk.
Borstvoeding online shop staat ie 1e en 2e. (1e is een doorlinker)
borstvoeding online staat ie 5e.

:)

Er zijn trouwens wel veel (online)borstvoedingshops :p had ik niet gedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Goh je hebt wel een niche in een nichemarkt te pakken zeg. Ten eerste ouders met jonge kinderen (nog wel vrij groot), maar dan ook nog ouders die de behoefte hebben om aan iedereen te showen dat ze aan borstvoeding doen (klein?).
Ik vind het moedig dat jullie dit aandurven en ben behoorlijk benieuwd naar het verdere verloop :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Icekiller2k6 schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 09:39:
[...]

Mijn broer heeft ook een eigen bedrijf.. de belastingen was over de vloer gekomen en ze vonden excel geen rechtmatig boekhoudkundig programma waardoor het niet rechtsgeldig was.. heeft iets van een 1500-3000euro moeten bij betalen...

't is maar dat je het weet.. het was dan ook een 'knai' en een oudere man.. maja
Is er een lijst met dingen waarop je je boekhouding NIET mag bijhouden dan? Vroeger mocht het toch ook met pen en papier, waarom zou dat niet meer mogen? Zaten er dan fouten in zijn berekeningen van het een of ander? Of had die naast Excel de facturen niet meer? Ik zou iig niet zomaar belasting gaan afdragen als ik zeker wist dat ik dat al gedaan had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:27
swtimmer schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:33:
[...]

Is er een lijst met dingen waarop je je boekhouding NIET mag bijhouden dan? Vroeger mocht het toch ook met pen en papier, waarom zou dat niet meer mogen? Zaten er dan fouten in zijn berekeningen van het een of ander? Of had die naast Excel de facturen niet meer? Ik zou iig niet zomaar belasting gaan afdragen als ik zeker wist dat ik dat al gedaan had....
als je met pen & papier werkt kun je het niet wijzingen.. in excel wel.. daar gaat het net om..

Hij moest nu 'papieren' journalen bijhouden waarbij wijzigingen effectief zichtbaar zouden zijn.

Broer had verlies en daarmee.. waren ze lastig ;).. Alles was in orde..
Was ook ivm dat ongeveer 40% van zijn huis deel uitmaakt van zijn bedrijf (kelder onder heel het huis voor voorraad + groot kantoor..)

[ Voor 13% gewijzigd door Icekiller2k6 op 22-08-2009 15:20 ]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:37
Awsom schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 10:00:
[...]

Borstvoeding online shop staat ie 1e en 2e. (1e is een doorlinker)
borstvoeding online staat ie 5e.

:)
Ondanks dat ik weinig claim te weten van SEO of marketing zegt mijn gezonde verstand dat niet discriminerende termen als "online shop" en "online" weinig waarde toevoegen. Wie probeer je te bereiken en wie bereik je?

Anoniem: 44718

Google ads: 60 cent gemiddeld per klik naar de website. Ben blij dat we een tegoedbon hebben (met dank aan TekN0z, onze eigen was verlopen). Als die op is, dan gaan we dr niet mee verder. Daar is de winstmarge op het moment te laag voor.
Dat is wel heel erg veel. Ik zelf zit in de affliate marketing en promote daarbij ook baby artikelen en zit meestal op circa 6 tot 8 cent de klik. Denk dat je campagne nog wel flink bijgeschaaft kan worden.

• Cartman!
  • Niet online
Waarom zou Excel niet voldoende boekhouding zijn? Ik gebruik Google Docs ervoor (Spreadsheet) en hou gewoon inkomsten en uitgaven erin bij met alle verplichte onderdelen zoals aangegeven door de Belastingdienst, niks meer en niks minder. Tijdens mn starteravond is me zelfs verteld dat t op pen en papier mag zolang je maar alles overzichtelijke bewaart.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat zoiets een boete van 3K oplevert, dan moet je echt wel iets meer verkeerd gedaan hebben :?
als je met pen & papier werkt kun je het niet wijzingen.. in excel wel.. daar gaat het net om..
euh...en als je de boel even overpent en dan een wijziging aanbrengt? Of je andere boekhoudprogramma de-installeert en alles opnieuw invoert met een wijziging.. klinkt erg onlogisch.

edit:
ik heb ook n omzet van een paar honderd euro per jaar dus ik heb al snel overzicht...

[ Voor 28% gewijzigd door Cartman! op 27-08-2009 16:16 ]

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Excel is voldoende voor de boekhouding. Uit de boekhouding moet duidelijk en eenduidig blijken hoeveel en waarom je welke belasting moet betalen. Voor een kleine webshop is een boekhoudpakket nodeloos ingewikkeld.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cartman! schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 16:11:

edit:
ik heb ook n omzet van een paar honderd euro per jaar dus ik heb al snel overzicht...
Waarbij je ontheffing kunt krijgen voor het voeren van een boekhouding. Maar goed, je kunt dan ook niets declareren.

• Cartman!
  • Niet online
Weet ik maar ik vind het goed zo, veel werk is het niet. Toch bedankt voor het meedenken :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cartman! schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:11:
Weet ik maar ik vind het goed zo, veel werk is het niet. Toch bedankt voor het meedenken :)
Volgaarne gedaan voor een medetweaker :p
Hoe vaak per jaar de je btw aangifte?

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 27-08-2009 22:41 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.