Voor de volledigheid en duidelijkheid volgt hier het complete verhaal:
06-03: veiling voor een Asus AH3650 videokaart gewonnen op de veilingsite van MyCom
07-03: bestelbevestiging. Opeens komt er € 4,95 verzendkosten bij, terwijl dat toen nog niet vermeld stond in de veiling spelregels (is inmiddels aangepast). Maar goed, ook met verzendkosten leek het me een leuke deal, dus ok.
10-03: order is verzonden, kaart komt kort daarna aan. Goed verpakt, dus ik aan de slag.
Helaas wil mijn pc er echter niet mee booten en geeft een foutcode: geen videokaart aanwezig. Ander moederbord gepakt, zelfde resultaat. Beide moederborden werken wel met twee andere AGP 8x videokaarten, dus daar ligt het niet aan.
15-03: RMA aangevraagd omdat de videokaart dus DOA (Dead On Arrival) is.
16-03: RMA nummer ontvangen en kaart opgestuurd.
31-03: mail van MyCom (die ik eerst een week lang over het hoofd heb gezien, stom): wij kunnen de kaart niet meer leveren, dus krijgt u uw geld terug.
Prima zou je denken, maar ik wil helemaal geen geld terug. Ik wil die videokaart, waar ik nu ook al twee keer verzendkosten aan kwijt ben. Ik kijk op MyCom.nl en zie dat bij vrijwel alle vestigingen de kaart gewoon op voorraad is. Stuur op 09-04 dus een mailtje terug met de vraag hoe dat zit.
Ik krijg antwoord op 10-04:
Ik stuur dezelfde dag nog een mailtje terug:
15-04 gooi ik er nog maar eens een mail tegenaan:
Eindconclusie blijft echter hetzelfde, geen nieuwe videokaart
Nu heb ik inmiddels vernomen dat MyCom behoort tot de BAS Group, waartoe hun leverancier (BAS Distributies) ook behoort. Even op hun site gekeken: van de videokaart in kwestie hebben ze er nog 34 (!) op voorraad.
Dan nu, mijn vragen:
Ligt het nu aan mij of probeert MyCom onder zijn verplichtingen uit te komen?
Belangrijker nog, wat kan ik nu het beste doen? Naar de rechter stappen? Kassa / Radar mailen? Mijn vriendin vragen of ze een lekkere cake wil bakken voor de Tweaker met een juridische achtergrond die MyCom eens goed op zijn plek zet?
En mochten ze echt niet zover zijn te krijgen om mij een nieuwe videokaart te sturen, kan ik dan ook de twee keer verzendkosten terug vorderen?
06-03: veiling voor een Asus AH3650 videokaart gewonnen op de veilingsite van MyCom
07-03: bestelbevestiging. Opeens komt er € 4,95 verzendkosten bij, terwijl dat toen nog niet vermeld stond in de veiling spelregels (is inmiddels aangepast). Maar goed, ook met verzendkosten leek het me een leuke deal, dus ok.
10-03: order is verzonden, kaart komt kort daarna aan. Goed verpakt, dus ik aan de slag.
Helaas wil mijn pc er echter niet mee booten en geeft een foutcode: geen videokaart aanwezig. Ander moederbord gepakt, zelfde resultaat. Beide moederborden werken wel met twee andere AGP 8x videokaarten, dus daar ligt het niet aan.
15-03: RMA aangevraagd omdat de videokaart dus DOA (Dead On Arrival) is.
16-03: RMA nummer ontvangen en kaart opgestuurd.
31-03: mail van MyCom (die ik eerst een week lang over het hoofd heb gezien, stom): wij kunnen de kaart niet meer leveren, dus krijgt u uw geld terug.
Prima zou je denken, maar ik wil helemaal geen geld terug. Ik wil die videokaart, waar ik nu ook al twee keer verzendkosten aan kwijt ben. Ik kijk op MyCom.nl en zie dat bij vrijwel alle vestigingen de kaart gewoon op voorraad is. Stuur op 09-04 dus een mailtje terug met de vraag hoe dat zit.
Ik krijg antwoord op 10-04:
Oftewel we verkopen dingen waar we vanaf willen en als we er toevallig niet nog eentje van hebben liggen dan geven we gewoon geen garantie. Althans, zo komt het op mij over.Het aangeschafte product is een veiling product en kan alleen worden omgeruild als er op het hoofdkantoor een mogelijkheid is om deze voor u om te ruilen. Veiling producten kunnen niet worden omgeruild in de winkel. Als wij de mogelijkheid hadden om u een andere kaart te leveren dan was dit de eerste optie geweest. Mijn excuses voor het ongemak.
Ik stuur dezelfde dag nog een mailtje terug:
14-04 krijg ik hierop dezelfde reactie. Veiling product, niet op voorraad, dus geen omruil.Uw argument dat het product niet op het hoofdkantoor omgeruild kan worden accepteer ik niet. Dat u het product blijkbaar niet heeft liggen op het hoofdkantoor, is - met alle respect - niet mijn probleem.
Het product is nog volop verkrijgbaar bij MyCom (overigens ook nog bij een hoop andere winkels), en ik heb een koopovereenkomst met MyCom. Ik verwacht dus dat u mijn product repareert of vervangt. Hier heb ik wettelijk recht op, en MyCom's regels omtrent de afhandeling van garanties kunnen hier geen afbreuk aan doen.
15-04 gooi ik er nog maar eens een mail tegenaan:
Ik krijg dezelfde dag nog een reactie, dit keer niet van de retour afdeling, maar van de veilingmeester, die zich bedient van een soort Nederlands waar ik niet echt veel chocola van kan maken.MyCom's algemene voorwaarden, artikel 8.1.3:
"30 dagen directe omruil garantie op fabricage en materiaalfouten, mits onbeschadigd en in originele staat en verpakking"
In de algemene voorwaarden noch in de "veiling spelregels" wordt er gesproken over een beperking van deze garantie in het geval van veiling artikelen.
Dat het hier om een veiling product gaat dat u niet op voorraad heeft begrijp ik. Dat betekent dus dat u het product zult moeten bestellen. Of u dat doet bij een van uw eigen vestigingen, waar het product nog steeds ruim op voorraad is, of bij een concurrent of de fabrikant, moet u zelf weten.
Bij deze verzoek ik u dus nogmaals om conform uw eigen voorwaarden en conform de toepasselijke wetgeving mijn product binnen een redelijke termijn te repareren danwel te vervangen.
Niet in de originele verpakking? Ik heb de kaart teruggestuurd in dezelfde verpakking als ik hem heb ontvangen. Zo kan ik het ook jaGeachte Heer/Mevrouw,
wanneer het product in originele verpakking en staat verkeerd, dan is de regeling 30 dagen omruil garantie.
Echter gaat het hier om een OEM videokaart.
Deze is niet verpakt, echter maken wij dan de uitzondering een nieuwe naar u op te sturen voor dezelfde prijs ,
Wanneer er een product in de backorder valt op de veiling , en wij het product niet hebben zullen wij deze niet bestellen.
Mensen voeren alsnog de artikelen in , en daar kunnen fouten meegemaakt worden.
Het zijn namelijk vaak producten die uit het assortiment gaan, en dan ook niet meer besteld kunnen worden.
Met vriendelijke groet,
De veilingmeester
Eindconclusie blijft echter hetzelfde, geen nieuwe videokaart
Nu heb ik inmiddels vernomen dat MyCom behoort tot de BAS Group, waartoe hun leverancier (BAS Distributies) ook behoort. Even op hun site gekeken: van de videokaart in kwestie hebben ze er nog 34 (!) op voorraad.
Dan nu, mijn vragen:
Ligt het nu aan mij of probeert MyCom onder zijn verplichtingen uit te komen?
Belangrijker nog, wat kan ik nu het beste doen? Naar de rechter stappen? Kassa / Radar mailen? Mijn vriendin vragen of ze een lekkere cake wil bakken voor de Tweaker met een juridische achtergrond die MyCom eens goed op zijn plek zet?
En mochten ze echt niet zover zijn te krijgen om mij een nieuwe videokaart te sturen, kan ik dan ook de twee keer verzendkosten terug vorderen?
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"