[UG Aanschaf] Basissysteem

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.292 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 14:56
Hallo Tweakers,

Vraagje: Mijn ouders willen graag weer een vlot systeempje hebben zodat alles weer goed en snel opstart.

Wat ze nu hebben:
Intel Core 2 Duo E6550/2.33GHz FSB1333 4MB
Asus MB P5KPL-VM Intel G31/775
Kingston 2GB 667MHz DDR2 PC2-5300 Non-ECC CL5 Memory kit (2x1Gb).

Mijn ouders spelen niet echt games wel word er af en toe in Potoshop en Illustrator gewerkt en natuurlijk het normale gebruik van internetten en het office werk.

Zelf zat ik te denken om het RAM geheugen naar 4GB te upgrade en er een SSD schijf in te zetten zodat alles weer lekker snel opstart.

Maar is dat een goed idee? Of zeggen jullie van je kan beter totaal iets nieuws kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Aan het werkgeheugen en SSD dacht ik ook. :)

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
Bijvoorbeeld.

Welke OS zit er nu trouwens op? Als het een 32 bit Vista of 7 is, zou ik een 64 bit DVD nemen en Windows opnieuw installeren, je kunt gewoon dezelfde licentie gebruiken hiervoor.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 14:56
-The_Mask- schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:59:
Aan het werkgeheugen en SSD dacht ik ook. :)

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
Bijvoorbeeld.

Welke OS zit er nu trouwens op? Als het een 32 bit Vista of 7 is, zou ik een 64 bit DVD nemen en Windows opnieuw installeren, je kunt gewoon dezelfde licentie gebruiken hiervoor.
Dat waren precies de 2 producten die ik ook wou nemen (de Kingston SSD heb ik van het weekend ook hier erin gestopt wat een pracht ding) :) !

Volgens mij had ik daar al is de Windows 7 64bits opgezet anders word er de 32bits gedraaid. Maar een clean instal was sowieso het plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal :)

Ik zit erover te denken om zelf voor het eerst een pc in elkaar te zetten. De redenen zijn omdat ik geen kant en klaar systeem kan vinden dat voldoet aan mijn wensen (alleen van Medion, maar dat vertrouw ik niet helemaal). Ook lijkt het me eigenlijk wel leuk om zelf een systeem in elkaar te zetten.

Wat ik graag wil is sowieso Battlefield 3 goed kunnen spelen en voor de rest luister ik al mn muziek via de pc en draai ik bluray bestanden vaak via de pc. Dit is wat ik tot nu toe heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 155,20€ 155,20
1Hitachi HDS721010DLE630, 1TB€ 94,90€ 94,90
1Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 104,50€ 104,50
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,-€ 16,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Cooler Master Silencio 550€ 65,-€ 65,-
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 190,90€ 190,90
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 54,40€ 54,40
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5€ 153,-€ 153,-
1Gigabyte GA-Z68AP-D3€ 85,40€ 85,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.044,29

Ik heb erover gedacht een SSD te nemen, maar ik ben al over mijn oorspronkelijke budget heen dus dat laat ik maar zitten. De reden dat ik twee harde schijven heb is omdat ik de media-hardeschijf van mn huidige pc overzet naar de nieuwe pc. Ik had begrepen dat dat geen probleem zou zijn en dat ik die gewoon kan aansluiten straks zonder weer dingen te hoeven formatteren. De 1gb harde schijf wordt dan de hoofdschijf met Windows, vandaar dat ik voor goeie kwaliteit heb gekozen. De andere 2gb harde schijf gaat in mijn huidige pc als vervanging omdat iemand mn pc gaat overkopen.

Zouden jullie kunnen zeggen of de combinatie van elementen zo goed gekozen is? Is de voeding bijv. goed genoeg en het interne geheugen? En is dit moederbord geschikt voor dit systeem? En is een processorkoeler nodig voor wanneer ik alleen maar 3 uur achter elkaar BF3 speel?

Oh, ik heb gekozen voor een dure geluidskaart omdat ik recentelijk een duur audiosysteem heb gekocht en altijd mn muziek via de pc afspeel.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je dure audiosysteem optische ingangen heeft dan is een moederbord met optische ingang voldoende. Het is alleen de omzetting van digitaal naar analoog die goed dient afgehandeld, en met bv. SPDIF wordt dat door je versterker afgehandeld.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 04:13:
Als je dure audiosysteem optische ingangen heeft dan is een moederbord met optische ingang voldoende. Het is alleen de omzetting van digitaal naar analoog die goed dient afgehandeld, en met bv. SPDIF wordt dat door je versterker afgehandeld.
Het zijn met name de boxen die van erg goede kwaliteit zijn. Ik heb deze versterker:

pricewatch: Denon PMA-710AE

Ik kan zo niets vinden over een optische ingang en om eerlijk te zijn, weet ik ook niet zo goed wat dat precies inhoudt. Kun je daar iets meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 04:44:
[...]

Het zijn met name de boxen die van erg goede kwaliteit zijn. Ik heb deze versterker:

pricewatch: Denon PMA-710AE

Ik kan zo niets vinden over een optische ingang en om eerlijk te zijn, weet ik ook niet zo goed wat dat precies inhoudt. Kun je daar iets meer over vertellen?
Optisch of SPDIF is een digitale overbrenging van geluid. Aansluitingen kunnen coaxiaal zijn of via toslink aansluiting. Ik heb even gekeken, maar jouw versterker heeft helaas geen optische in/uit..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn nauwelijks stereoversterkers met optische ingangen op de markt blijkbaar. Mijn Marantz heeft er ook geen.

Sowieso bepaalt de zwakste schakel de kwaliteit van je geluid. Voor 150 € heb je natuurlijk geen degelijke versterker die SPDIF ondersteunt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:56:
Er zijn nauwelijks stereoversterkers met optische ingangen op de markt blijkbaar. Mijn Marantz heeft er ook geen.

Sowieso bepaalt de zwakste schakel de kwaliteit van je geluid. Voor 150 € heb je natuurlijk geen degelijke versterker die SPDIF ondersteunt.
Maar met die Denon versterker die ik hierboven doorlink, heeft het nog steeds wel zin om een goeie geluidskaart te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Denon is een degelijk merk voor zover ik weet, heb zelf ook een instapversterker Marantz (stereo, 2.0, ~ 300 € nieuwprijs) staan hier met dezelfde kaart. Da's een afweging die je zelf moet maken. Als je later beslist om een receiver te kopen die HDMI/SPDIF ondersteunt dan wordt je kaart overbodig, en da's zonde (en het dilemma waar ik nu mee zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 03:21:
Denon is een degelijk merk voor zover ik weet, heb zelf ook een instapversterker Marantz (stereo, 2.0, ~ 300 € nieuwprijs) staan hier met dezelfde kaart. Da's een afweging die je zelf moet maken. Als je later beslist om een receiver te kopen die HDMI/SPDIF ondersteunt dan wordt je kaart overbodig, en da's zonde (en het dilemma waar ik nu mee zit).
Deze is net nieuw dus kan nog wel een aantal jaartjes vooruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik heel eerlijk ben heeft een geluidskaart al zin bij een gewoon hifi-setje. Ik heb nu uitgebreid geëxperimenteerd met een Creative X-fi Xtrememusic, een mid-range onboard en een high-end onboard en hoewel de verschillen niet enorm zijn, zijn ze wat mij betreft wel hoorbaar. Na een tijdje de geluidskaart gebruikt te hebben viel het me pas weer op hoe dof het geluid klonk bij de mid-range onboard, hoe ik ook schroefde aan de instellingen. Hetzelfde gold in mindere mate voor de nieuwe, high-end onboard. Het geluid klinkt net wat dieper, scherper en belangrijker, roept daardoor net iets meer emotie op.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het geluidskaartje toevallig bij wat andere onderdelen voor een goede prijs kreeg. Anders was ik er niet aan begonnen en, wetende wat ik nu weet, zou ik er voor dat geld denk ik ook niet aan beginnen. Het verschil is echter wel waarneembaar :)

Ik sta overigens niet in voor resultaten met andere combinaties qua hardware en benadruk nogmaals dat dit verhaal strikt op persoonlijke ervaringen is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag het volgende systeem in elkaar zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 51,70€ 51,70
1Cooler Master Elite 343€ 30,70€ 30,70
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 94,90€ 94,90
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,-€ 23,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,80

Alleen vraag ik me af of de 300watt voeding wel voldoende is? Ik heb nog 2 normale harde schijven liggen die ik erop ga aansluiten en een brander. En heeft de voeding ook de juiste en voldoende stekkers voor het moederbord etc.?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 03:18:
Hallo allemaal :)

Ik zit erover te denken om zelf voor het eerst een pc in elkaar te zetten. De redenen zijn omdat ik geen kant en klaar systeem kan vinden dat voldoet aan mijn wensen (alleen van Medion, maar dat vertrouw ik niet helemaal). Ook lijkt het me eigenlijk wel leuk om zelf een systeem in elkaar te zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 155,20€ 155,20
1Hitachi HDS721010DLE630, 1TB€ 94,90€ 94,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 190,90€ 190,90
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 54,40€ 54,40
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1Gigabyte GA-Z68AP-D3€ 85,40€ 85,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.044,29
Wat ik me nog even afvraag: het interne geheugen van 8gb bestaat uit twee modules van 4gb.

Het moederbord geeft aan: 4xDDR3.

Betekent dit dat ik gewoon 2 van deze slots gebruik op het moederbord met deze twee modules? Voor het moederbord maakt het toch niet uit wat voor intern geheugen je erin drukt qua grootte? Je kan er toch ook 1 van 4gb indrukken en 1 van 8gb bijv. en dan hou je alsnog twee slots over toch?

En maakt het een verschil om twee keer 4gb te nemen of is 1 keer 8gb beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
2x 4GB is inderdaad het verstandigst, dan draait het sneller (in dual channel) dan met 1 reepje (of 2 verschillende).
Daarnaast hou je 2 sloten over voor eventuele uitbreiding later.

Kwa videokaart is er misschien een betere keus, een 6870 is goedkoper en in 90% van de gevallen sneller.

Ook de voeding is wat duur voor wat je ervoor krijgt, hier kun je misschien iets beters voor zoeken.
(corsair builder, xfx pro, thermaltake smart, etc).

Er staan 2 harde schijven in, vanwaar deze layout?
Als je de hitachi voor de snelheid hebt zou ik hem omruilen voor een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 09:50:
2x 4GB is inderdaad het verstandigst, dan draait het sneller (in dual channel) dan met 1 reepje (of 2 verschillende).
Daarnaast hou je 2 sloten over voor eventuele uitbreiding later.

Kwa videokaart is er misschien een betere keus, een 6870 is goedkoper en in 90% van de gevallen sneller.

Ook de voeding is wat duur voor wat je ervoor krijgt, hier kun je misschien iets beters voor zoeken.
(corsair builder, xfx pro, thermaltake smart, etc).

Er staan 2 harde schijven in, vanwaar deze layout?
Als je de hitachi voor de snelheid hebt zou ik hem omruilen voor een SSD.
Vind n SSD nog iets te duur. Dat komt later wel. En had al een andere voeding gekozen. Dit wordt denk ik de definitieve lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar Essence STX€ 155,90€ 155,90
1Hitachi HDS721010DLE630, 1TB€ 95,-€ 95,-
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 190,50€ 190,50
1Corsair Builder CX600 V2€ 58,40€ 58,40
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,40€ 43,40
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 117,-€ 117,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.083,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:07
Ik snap nog steeds niet waarom je 2 schijven hebt.
Als het om de opslag gaat kan 3TB veel goedkoper: http://tweakers.net/pricewatch/compare/333/297051;281295
Als je de hitachi hebt voor de snelheid kun je beter een SSD nemen (of evt een kleinere 7200rpm schijf?)

De Xonar zul je wel een goede reden voor hebben, ik ben geen audiofiel en heb daar dus geen verstand van.
(doorgaans is die van het moederbord voldoende voor mij)

Voeding lijkt me wat overdreven, maar misschien heb je toekomstplannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:57:
Ik snap nog steeds niet waarom je 2 schijven hebt.
Als het om de opslag gaat kan 3TB veel goedkoper: http://tweakers.net/pricewatch/compare/333/297051;281295
Als je de hitachi hebt voor de snelheid kun je beter een SSD nemen (of evt een kleinere 7200rpm schijf?)

De Xonar zul je wel een goede reden voor hebben, ik ben geen audiofiel en heb daar dus geen verstand van.
(doorgaans is die van het moederbord voldoende voor mij)

Voeding lijkt me wat overdreven, maar misschien heb je toekomstplannen?
Nou heb hier een interne 2GB harde schijf met veel media bestanden, die ik wil overzetten naar mn nieuwe computer. Het is een wat simpele schijf gewoon voor de opslag. Om Windows ed te draaien wil ik een iets betere schijf en ook niet alles samen op de huidige 2GB want dan staat ie zo weer vol. De 2GB schijf in het lijstje gaat in de oude pc en die wordt verkocht aan een vriend.

Ik zou heel graag een SSD willen hoor, maar ik moet wel keuzes maken. Ga nu al ruim over mn budget heen ;)

En die geluidskaart is idd omdat ik een soort van audiofiel ben.

De voeding daar weet ik weinig van af. Wat bedoel je met overdreven? Is 600W te veel? Ik wil er nog wel in de toekomst een SSD bij doen, meer intern geheugen en misschien wel een tweede videokaart. Maar als je iets meer kunt vertellen over de voeding dan luister ik graag :)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.