Danku vriendelijk voor de heldere uitleg voor de beginner
Hey
Ik moet voor een ander een computer upgraden, dus had ik dit:
(let niet op de laptops, die moeten er ook bij)
is dit compatibel in een gewone Acer Aspire?
Al gesteld bij een andere BGG
die verwezen me naar hier
Ik moet voor een ander een computer upgraden, dus had ik dit:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 89,50 | € 89,50 |
2 | Dell Studio 15 (N0055802) | € 599,- | € 1.198,- |
1 | AMD Athlon II X3 400e | € 59,98 | € 59,98 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 48,65 | € 48,65 |
1 | Asrock 880GMH-USB3 | € 75,46 | € 75,46 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.471,59 |
(let niet op de laptops, die moeten er ook bij)
is dit compatibel in een gewone Acer Aspire?
Al gesteld bij een andere BGG
die verwezen me naar hier
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Als die Acer een normale ATX of mATX kast is moet het gewoon kunnen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Mijn moederbord (Asrock dual Sata2) is er waarschijnlijk mee opgehouden en het systeem heeft zijn beste tijd wel gehad. Ik wil mijn pc daarom upgraden naar een midrange pc worden waar ik even meer vooruit kan. Maw niet het langzaamste spul (en goedkoopste), maar ik hoef ook niet de nieuwste en snelste processor te hebben.
Wordt gebruikt voor: internet/e-mail, office, photoshop, skype, lichte videobewerking, filmpjes afspelen, spelletjes
Wensen:
• Moederbord
-Systeem wat mogelijkheid geeft in de toekomst evt te upgraden (dus geen verouderde socket etc)
-Fancontrollers op moederboard om snelheid koelers automatisch te regelen (wat resulteert in een stil systeem)
-USB3.0
• Mid-range processor
• Mid-range videokaart of goede on-board
• 2 tot 4 GB geheugen
• DVD-rewriter
Ik heb nog een aantal onderdelen die ik graag zou hergebruiken:
• Voeding Corsair HX450 watt
• Harddisk 500Gb Seagate barracuda 7200.11
• IDE harddisk (backup)
• CPU Cooler Freezer 7 Pro Rev.2 (Intel core i5/i5, socket 775, AMD socket AM3, AM2+ AM2m 979)
• Losse cooler Scythe gentle typhoon
• Behuizing (Chieftech Big Tower (CA-01B-B-SL)
• toetsenbord +muis+beeldscherm
Budget 300,-
Dit is wat ik heb samengesteld als upgrade:
Wat vinden jullie van deze configuratie?
En is het misschien beter om er meteen 4GB geheugen in te stoppen of is dat nauwlijks merkbaar (windows7)?
Kun je met deze videokaart goed games spelen of is deze daar te zwak voor?
Alvast bedankt voor het advies.
Wordt gebruikt voor: internet/e-mail, office, photoshop, skype, lichte videobewerking, filmpjes afspelen, spelletjes
Wensen:
• Moederbord
-Systeem wat mogelijkheid geeft in de toekomst evt te upgraden (dus geen verouderde socket etc)
-Fancontrollers op moederboard om snelheid koelers automatisch te regelen (wat resulteert in een stil systeem)
-USB3.0
• Mid-range processor
• Mid-range videokaart of goede on-board
• 2 tot 4 GB geheugen
• DVD-rewriter
Ik heb nog een aantal onderdelen die ik graag zou hergebruiken:
• Voeding Corsair HX450 watt
• Harddisk 500Gb Seagate barracuda 7200.11
• IDE harddisk (backup)
• CPU Cooler Freezer 7 Pro Rev.2 (Intel core i5/i5, socket 775, AMD socket AM3, AM2+ AM2m 979)
• Losse cooler Scythe gentle typhoon
• Behuizing (Chieftech Big Tower (CA-01B-B-SL)
• toetsenbord +muis+beeldscherm
Budget 300,-
Dit is wat ik heb samengesteld als upgrade:
1 | Sony Optiarc AD-7240S Zwart | € 19,70 | € 19,70 |
1 | AMD Athlon II X4 635 | € 92,72 | € 92,72 |
1 | Corsair VS2GB1333D3 | € 45,39 | € 45,39 |
1 | Asus M4A89GTD PRO/USB3 | € 127,23 | € 127,23 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 285,04 |
En is het misschien beter om er meteen 4GB geheugen in te stoppen of is dat nauwlijks merkbaar (windows7)?
Kun je met deze videokaart goed games spelen of is deze daar te zwak voor?
Alvast bedankt voor het advies.
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?
Een OC beinvloed de levensduur minimalistisch, het is ook niet slecht mits het stabiel is en goed gekoeld. Geloof me in dit geval is het gewoon de multiplier met 1 verhogen. (wat echt 0.0 ervaring kost
gewoon CPU multiplier 1 verhogen) Je hebt een 3rd party cooler in je lijstje staan dus koeling is ook geen probleem.
Mag ik alleen vragen: Vanwaar dat moederbord? voor 50~60 euro heb je zo goed als het zelfde, en je hebt ook geen rare RAID opstellingen die een bepaalde chipset ect vereisen. Crossfire kan niet met dat mobo dus je levert niks in?
Mag ik alleen vragen: Vanwaar dat moederbord? voor 50~60 euro heb je zo goed als het zelfde, en je hebt ook geen rare RAID opstellingen die een bepaalde chipset ect vereisen. Crossfire kan niet met dat mobo dus je levert niks in?
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Verwijderd
945 is geen BE.D4NG3R NL schreef op maandag 12 juli 2010 @ 21:15:
Een OC beinvloed de levensduur minimalistisch, het is ook niet slecht mits het stabiel is en goed gekoeld. Geloof me in dit geval is het gewoon de multiplier met 1 verhogen. (wat echt 0.0 ervaring kostgewoon CPU multiplier 1 verhogen) Je hebt een 3rd party cooler in je lijstje staan dus koeling is ook geen probleem.
Is de goedkoopste met USB3 en SATA3....Mag ik alleen vragen: Vanwaar dat moederbord? voor 50~60 euro heb je zo goed als het zelfde, en je hebt ook geen rare RAID opstellingen die een bepaalde chipset ect vereisen. Crossfire kan niet met dat mobo dus je levert niks in?
Kan goedkoper en wat beter leverbaar en 4GB erbij.-Wahtah- schreef op maandag 12 juli 2010 @ 21:08:
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,79 | € 18,79 |
1 | AMD Athlon II X4 635 | € 92,72 | € 92,72 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 88,26 | € 88,26 |
1 | Asrock 890GM PRO3 | € 88,13 | € 88,13 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 287,90 |
Zou ik wel aanraden en dan meteen ook Windows 7 64-bits installeren.En is het misschien beter om er meteen 4GB geheugen in te stoppen of is dat nauwlijks merkbaar (windows7)?
Het zou kunnen op low/medium maar het is ook afhankelijk van de game. De nieuwste games moeten waarschijnlijk op lage instellingen.Kun je met deze videokaart goed games spelen of is deze daar te zwak voor?
eergisteren is mijn netwerk door de bliksem gefrituurd. Ondanks overspanningsbeveiliging is mn fritz en alles wat er hardwired aan zat uitgerookt. Ik had een oud setje aan het netwerk hangen waar ik wel heel erg gelukkig mee was, het deed precies waar ik het voor nodig had. Nou ben ik al heel erg lang niet meer aan het tweaken geweest, maar nu moet ik. En ik zie door de bomen het bos niet meer.
De specs van de basisset lijken me ruim voldoende voor mijn beperkte gaming (maximaal Doom, halflife dat soort grafica) en de online role games die de kids doen.
ik heb (had) een oud socket 478 mobo met een SB kaart, een Asus6800 videokaart (AGP) en 2HD's, een SATA en een wat oudere P-ATA. Zalman 400W voeding . OS: XPsp3
als ik mn mobo/cpu/geheugen vervang door de elementen uit de basisset, en mn OS opnieuw installeer, is dat voor mij voldoende? ander advies?
De specs van de basisset lijken me ruim voldoende voor mijn beperkte gaming (maximaal Doom, halflife dat soort grafica) en de online role games die de kids doen.
ik heb (had) een oud socket 478 mobo met een SB kaart, een Asus6800 videokaart (AGP) en 2HD's, een SATA en een wat oudere P-ATA. Zalman 400W voeding . OS: XPsp3
als ik mn mobo/cpu/geheugen vervang door de elementen uit de basisset, en mn OS opnieuw installeer, is dat voor mij voldoende? ander advies?
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Is alleen het mobo gefrituurd?
AMD Nieuwsdiscussie
ja. voorzover ik kan zien wel. harddisks doen het nog. videokaart ben ik nog niet zeker van (fan draait, geen beeld).
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Dank voor je feedback.
Ik heb de configuratie iets aangepast.
Een goedkoper/simpeler moederboard toegevoegd. Daarbij van de wens USB3 afgestapt (hoeveel apparaten zijn er die deze snelheid al aankunnen?), kan later altijd nog met een apart kaartje.
Daarnaast een mid-range videokaart gepakt 5570, die volgens mij veel meer mogelijkheden geeft om games op gemiddelde instellingen te spelen dan de onboard HD4290 op het duurdere moederbord.
4GB geheugen van gemaakt, te gebruiken met windows 7 64bit
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,80 | € 18,80 |
1 | AMD Athlon II X4 635 | € 95,22 | € 95,22 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 88,44 | € 88,44 |
1 | Asus M4A77T | € 64,35 | € 64,35 |
1 | Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2 | € 78,84 | € 78,84 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 345,65 |
Wel grappig trouwens dat de artikelen ten opzichte van 2 dagen geleden iets duurder zijn geworden
Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?
Een insteekkaartje van USB 3.0 gaat een beetje moeilijk met dat mobo, je hebt immers geen PCIe slot over. 
pricewatch: MSI 770-G45 heeft dit bijvoorbeeld wel.
En in plaats van een HD5570 met 1GB kun je beter een HD5670 nemen kost ongeveer evenveel maar is een stuk sneller.
pricewatch: MSI 770-G45 heeft dit bijvoorbeeld wel.
En in plaats van een HD5570 met 1GB kun je beter een HD5670 nemen kost ongeveer evenveel maar is een stuk sneller.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Sja hoe belangrijk is het gamen? Als het toch een stuk belangrijker is dan zou ik het zo doen:
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,80 | € 18,80 |
1 | AMD Athlon II X3 440 | € 72,22 | € 72,22 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 88,44 | € 88,44 |
1 | Asus M4A77T | € 64,35 | € 64,35 |
1 | Sapphire HD5750 512MB GDDR5 PCIE | € 95,- | € 95,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 338,81 |
Hij kan niet in het eerste PCI-e x1 slot?-The_Mask- schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:55:
Een insteekkaartje van USB 3.0 gaat een beetje moeilijk met dat mobo, je hebt immers geen PCIe slot over.
Kan wel maar, de huidige USB 3.0 kaartjes zijn even duur als de USB 3.0/Sata 600 kaartjes en de laatsten hebben minimaal PCIe 2.0 x4 nodig, je kan hem wel in een uigezaagt PCIe 2.0 x1 slot steken maar dan kom je gewoon bandbreedte te kort.
En aangezien het MSI mobo ook nog goedkoper is zou ik dat gewoon doen.
En aangezien het MSI mobo ook nog goedkoper is zou ik dat gewoon doen.
AMD Nieuwsdiscussie
Goede Morgen,
Ik heb paar werken geleden van men pa de opdracht gekregen om wat basis onderdelen in zijn PC te vervangen. Mede ook omdat die hardware nu al meer dan 5 jaar draait en ontzettend sloom aan het worden is.
Ons Pa doet beetje wat fotos kijken, internet, office, bankieren, muziek luisteren etc. Dus geen echt zware taken. Dat is ook de reden dat hij een budget heeft voor niet meer dan 250 euro.
Hij draait nu uit mijn hoofd gezegd met:
AMD XP 2400
ASUS simpel moederbordje. (A7.nog iets..)
512 mb ram.
80GB IDE hard disk.
Andere componenten heeft hij al namelijk:
Kast, voeding, toetsenbord, muis, monitor met DVI (res 1280*1024 is groot genoeg voor hem)
Ik heb nog een 200GB s-ata hardeschijf liggen.
Dus het enige dat overblijft is cpu, moederbord en geheugen.
Nu heb ik deze BBG doorgelezen en tot wat configuraties gekomen waar hij wel wat jaartjes mee verder kan.
Maar kreeg ook een mailtje van de week binnen met:
Voor een prijs van 250 euro. Met wat kleine extra's.
Maar naar wat zoeken kwam ik er achter dat er op het MSI moederbord geen video kaart zit, en die er dus nog bij moet. Dan word het totaal plaatje te duur, dus deze optie valt dan naar mijn idee af.
Maar de andere optie die ik nog open heb, hoe zit het verschil in prestaties tussen de AMD Athlon X3 440 en de AMD Phenom X2 555 BE. Ook aangezien deze een 6 MB L3 cache heeft wat de Athlon X3 weer niet heeft.
En zoals ik verder heb gelezen zijn er maar nog heel weinig programmas die van meer dan 2 core's gebruik maken of gebruik kunnen maken. Dus is het dan niet slimmer om naar de Phenom te kijken?
Alvast bedankt.
Erik
Ik heb paar werken geleden van men pa de opdracht gekregen om wat basis onderdelen in zijn PC te vervangen. Mede ook omdat die hardware nu al meer dan 5 jaar draait en ontzettend sloom aan het worden is.
Ons Pa doet beetje wat fotos kijken, internet, office, bankieren, muziek luisteren etc. Dus geen echt zware taken. Dat is ook de reden dat hij een budget heeft voor niet meer dan 250 euro.
Hij draait nu uit mijn hoofd gezegd met:
AMD XP 2400
ASUS simpel moederbordje. (A7.nog iets..)
512 mb ram.
80GB IDE hard disk.
Andere componenten heeft hij al namelijk:
Kast, voeding, toetsenbord, muis, monitor met DVI (res 1280*1024 is groot genoeg voor hem)
Ik heb nog een 200GB s-ata hardeschijf liggen.
Dus het enige dat overblijft is cpu, moederbord en geheugen.
Nu heb ik deze BBG doorgelezen en tot wat configuraties gekomen waar hij wel wat jaartjes mee verder kan.
1 | AMD Athlon II X3 440 | € 69,99 | € 69,99 |
1 | Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 | € 83,80 | € 83,80 |
1 | Asrock 880GMH-USB3 | € 77,78 | € 77,78 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 231,57 |
Maar kreeg ook een mailtje van de week binnen met:
1 | Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 | € 83,80 | € 83,80 |
1 | AMD Phenom II X2 555 Black Edition | € 85,26 | € 85,26 |
1 | MSI 870A-G54 | € 81,65 | € 81,65 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 250,71 |
Voor een prijs van 250 euro. Met wat kleine extra's.
Maar naar wat zoeken kwam ik er achter dat er op het MSI moederbord geen video kaart zit, en die er dus nog bij moet. Dan word het totaal plaatje te duur, dus deze optie valt dan naar mijn idee af.
Maar de andere optie die ik nog open heb, hoe zit het verschil in prestaties tussen de AMD Athlon X3 440 en de AMD Phenom X2 555 BE. Ook aangezien deze een 6 MB L3 cache heeft wat de Athlon X3 weer niet heeft.
En zoals ik verder heb gelezen zijn er maar nog heel weinig programmas die van meer dan 2 core's gebruik maken of gebruik kunnen maken. Dus is het dan niet slimmer om naar de Phenom te kijken?
Alvast bedankt.
Erik
Die Phenom II cpu kan eigenlijk pas echt zijn spierballen laten zien in zwaardere applicaties, zoals games. Daar gaat je vader dus niets aan hebben. Gezien het eenvoudige gebruik, is zelfs een X3 al een pittig ding.
Waar ik me nog wel even over zou beraden is de oude voeding. Wat is het merk/type?
Waar ik me nog wel even over zou beraden is de oude voeding. Wat is het merk/type?
1 | AMD Athlon II X2 240 | € 48,56 | € 48,56 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 33,50 | € 33,50 |
1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 72,95 | € 72,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 232,79 |
voeding is een coolermaster 350W.
Vorig jaar gekocht omdat zijn andere voeding overleden was.
Type weet ik niet en kan ik ook niet controleren aangezien ik niet in NL ben nu.
Wat ook nog een puntje van mij was is dat het wel mogelijk moet zijn om over bv 2/3 jaar nog te kunnen upgraden met cpu/hd of iets dergelijks.
Wat zijn de verschillen tussen het GeIL geheugen en het corsair?
Vorig jaar gekocht omdat zijn andere voeding overleden was.
Type weet ik niet en kan ik ook niet controleren aangezien ik niet in NL ben nu.
Wat ook nog een puntje van mij was is dat het wel mogelijk moet zijn om over bv 2/3 jaar nog te kunnen upgraden met cpu/hd of iets dergelijks.
Wat zijn de verschillen tussen het GeIL geheugen en het corsair?
Als het bij fotos kijken, internet, office, bankieren en muziek luisteren blijft, is een Athlon II x3 meer dan voldoende. Waarom je naar een Phenom zou willen kijken is me daarom onduidelijk. Ik neem aan dat je dan zou willen kijken naar de Phenom II X2 550/555. In dat geval is deze review wel handig: daaruit blijkt dat bij veel toepassingen de Athlon II X3 440 beter presteert dan de Phenom II X2 555, terwijl de laatste wel iets duurder is.
Daarnaast kun je je afvragen of je zaken als USB3.0 wel nodig hebt. Je zou eventueel ook voor de wat goedkopere pricewatch: Asrock 880GM-LE kunnen gaan. Nadeel van dit goedkopere moederbord is dat het geen SidePort geheugen heeft. Dit is een op het moederbord aanwezig geheugen, speciaal voor de onboard-videokaart. Het is sneller dan het delen van je werkgeheugen, wat de prestaties ten goede komt. Ook hoef je met SidePort geheugen voor standaard huis-tuin-keuken gebruik zoals dat wat jij noemt geen deel van je werkgeheugen 'op te offeren' aan je videokaart. Dit SidePort geheugen zou voor mij persoonlijk doorslaggevend zijn in de keuze, maar wie ben ik
Als laatste: welke voeding heb je nu en hoeveel prik kan hij leveren? Cooler Master maakt niet de allerbeste voedingen, maar ik verwacht dat hij voor dit systeem wel zal volstaan.
Toevoeging:
Het verschil tussen GeIL en het Corsair geheugen is enkel de prijs.
Het voordeel van het AMD platform is dat toekomstige processors zeer waarschijnlijk nog zullen werken om AM3, dus dat maakt het upgraden over een paar jaar wel mogelijk.
Daarnaast kun je je afvragen of je zaken als USB3.0 wel nodig hebt. Je zou eventueel ook voor de wat goedkopere pricewatch: Asrock 880GM-LE kunnen gaan. Nadeel van dit goedkopere moederbord is dat het geen SidePort geheugen heeft. Dit is een op het moederbord aanwezig geheugen, speciaal voor de onboard-videokaart. Het is sneller dan het delen van je werkgeheugen, wat de prestaties ten goede komt. Ook hoef je met SidePort geheugen voor standaard huis-tuin-keuken gebruik zoals dat wat jij noemt geen deel van je werkgeheugen 'op te offeren' aan je videokaart. Dit SidePort geheugen zou voor mij persoonlijk doorslaggevend zijn in de keuze, maar wie ben ik
Als laatste: welke voeding heb je nu en hoeveel prik kan hij leveren? Cooler Master maakt niet de allerbeste voedingen, maar ik verwacht dat hij voor dit systeem wel zal volstaan.
Toevoeging:
Het verschil tussen GeIL en het Corsair geheugen is enkel de prijs.
Het voordeel van het AMD platform is dat toekomstige processors zeer waarschijnlijk nog zullen werken om AM3, dus dat maakt het upgraden over een paar jaar wel mogelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door RvL op 25-08-2010 10:21 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Die keuze voor het SidePort geheugen zou ik ook wel maken.
Net wat over gezocht en dat maakt wel een aardig verschil.
Aan de hand van de review ben ik ook overtuigd van de X3 ipv de X2 Phenom.
Aangezien die in het zogezegde huis-tuin-keuken gebruik beter scoort.
Voor het geheugen aangezien er geen verschil in zit is de keuze voor de hand liggend voor GeIL.
Dan komt er er dus dit uit:
Het enige wat ik dan nog moet uit moet zoeken is waar je het beste alles tegelijk kunt bestellen. Aangezien daar ook nog onderlinge verschillen tussen zijn en niet alle shops hebben het zelfde.
Thanx voor de reacties so far!
ps:
Naar mijn idee zit er nog niet veel verschil in tussen het gebruik van sata-300 en sata-600?
Heeft zeker alleen nut bij SSD schijven?
Net wat over gezocht en dat maakt wel een aardig verschil.
Aan de hand van de review ben ik ook overtuigd van de X3 ipv de X2 Phenom.
Aangezien die in het zogezegde huis-tuin-keuken gebruik beter scoort.
Voor het geheugen aangezien er geen verschil in zit is de keuze voor de hand liggend voor GeIL.
Dan komt er er dus dit uit:
1 | AMD Athlon II X3 440 | € 69,99 | € 69,99 |
1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 72,95 | € 72,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 220,72 |
Het enige wat ik dan nog moet uit moet zoeken is waar je het beste alles tegelijk kunt bestellen. Aangezien daar ook nog onderlinge verschillen tussen zijn en niet alle shops hebben het zelfde.
Thanx voor de reacties so far!
ps:
Naar mijn idee zit er nog niet veel verschil in tussen het gebruik van sata-300 en sata-600?
Heeft zeker alleen nut bij SSD schijven?
[ Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 25-08-2010 11:15 ]
SATA-600 heeft voor normale HD's geen nut omdat een normale HD de bandbreedte van SATA-300 nog niet eens vol krijgt.
Er zijn wel een aantal SSD's die niet genoeg hebben aan SATA-300, maar als ik me niet vergis hebben de meeste SSD's op dit moment ook nog wel voldoende aan SATA-300. Met SATA-600 ben je natuurlijk wel wat meer op de toekomst voorbereid.
Wat betreft bestellen: als je deze producten in een Wenslijst hebt staan, dan kun je ook de bestelkosten incl. verzending laten berekenen. Je krijgt dan een mooi overzicht van de totaalprijs bij verschillende winkels. Ook kun je aangeven hoe je wil betalen (kan schelen in de prijs) en of/hoe je wil verzenden.
Er zijn wel een aantal SSD's die niet genoeg hebben aan SATA-300, maar als ik me niet vergis hebben de meeste SSD's op dit moment ook nog wel voldoende aan SATA-300. Met SATA-600 ben je natuurlijk wel wat meer op de toekomst voorbereid.
Wat betreft bestellen: als je deze producten in een Wenslijst hebt staan, dan kun je ook de bestelkosten incl. verzending laten berekenen. Je krijgt dan een mooi overzicht van de totaalprijs bij verschillende winkels. Ook kun je aangeven hoe je wil betalen (kan schelen in de prijs) en of/hoe je wil verzenden.
Nu de dekens nog...
bedankt zo ver. SSD is zowiezo overkill.
i zal eens kijken of ik die wenslijst kan uitzoeken.
Nog nooit mee gewerkt eigenlijk. Thanx voor de tip.
Windows 7 zal hier wel goed op draaien of niet helemaal soepel?
i zal eens kijken of ik die wenslijst kan uitzoeken.
Nog nooit mee gewerkt eigenlijk. Thanx voor de tip.
Windows 7 zal hier wel goed op draaien of niet helemaal soepel?
Windows 7 gaat hier absoluut goed op draaien, geen enkel probleem. Neem wel de 64 bits versie uiteraard.
Wenslijst maken is vrij makkelijk. Klik in het lijstje hierboven op Importeer producten, dan kun je 'm opslaan als wenslijst.
Wenslijst maken is vrij makkelijk. Klik in het lijstje hierboven op Importeer producten, dan kun je 'm opslaan als wenslijst.
[ Voor 8% gewijzigd door RvL op 26-08-2010 08:49 ]
Nu de dekens nog...
Verwijderd
Ik had eerst een aparte topic geopend, maar ik werd netjes hiernaartoe verwezen. Hierbij mijn originele topic:
Hallo,
Een vriend en ik zijn van plan een oude computer wat op te lappen. We willen de volgende onderdelen erin
gaan hangen en ik vroeg me af of dit enige complicaties op kan gaan leveren. Zowel met de onderdelen onderling
of misschien met een DVD drive die nu nog in de oude pc zit en ik wil behouden.
- Kingston HyperX - 4GB 1600MHz PC3-12800 (DDR3 - 240 pin - 1.7V - CL9 - KIT)
- Gigabyte GA-785GMT-USB3 (rev. 1.0) - Moederbord - (micro ATX - AMD 785G - Socket AM3 - UDMA133,)
- MSI R5570-MD1G - Grafische adapter - Radeon HD (5570 - PCI Express 2.1 x16 - 1 GB DDR3 - Digitale)
- AXP voeding ATX 630W Retail SLI (SATA Dimension mm(163x150x85) 20+4 pin)
- AMD Athlon-2 X3 445 3.1GHz 2MB AM3 Box (Triple Core)
Volgens mij moeten we wel even vooruit kunnen met de onderdelen in de pc. Het is geen high-end pc,
maar gewoon bedoeld als aardig goed systeem dat ook nog menig videospel op redelijke settings kan draaien
voor een niet al te hoge prijs. Ik hoor graag wat jullie er over te zeggen hebben!
Alvast bedankt!
Sander
Hallo,
Een vriend en ik zijn van plan een oude computer wat op te lappen. We willen de volgende onderdelen erin
gaan hangen en ik vroeg me af of dit enige complicaties op kan gaan leveren. Zowel met de onderdelen onderling
of misschien met een DVD drive die nu nog in de oude pc zit en ik wil behouden.
- Kingston HyperX - 4GB 1600MHz PC3-12800 (DDR3 - 240 pin - 1.7V - CL9 - KIT)
- Gigabyte GA-785GMT-USB3 (rev. 1.0) - Moederbord - (micro ATX - AMD 785G - Socket AM3 - UDMA133,)
- MSI R5570-MD1G - Grafische adapter - Radeon HD (5570 - PCI Express 2.1 x16 - 1 GB DDR3 - Digitale)
- AXP voeding ATX 630W Retail SLI (SATA Dimension mm(163x150x85) 20+4 pin)
- AMD Athlon-2 X3 445 3.1GHz 2MB AM3 Box (Triple Core)
Volgens mij moeten we wel even vooruit kunnen met de onderdelen in de pc. Het is geen high-end pc,
maar gewoon bedoeld als aardig goed systeem dat ook nog menig videospel op redelijke settings kan draaien
voor een niet al te hoge prijs. Ik hoor graag wat jullie er over te zeggen hebben!
Alvast bedankt!
Sander
Ik zou een betere voeding nemen, goedkoper geheugen, goedkoper mobo zonder IGP en iets snellere videokaart HD5750 bijvoorbeeld.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Zou je misschien iets specifieker kunnen zijn? Betere voeding als in meer Wattage of een ander merk? Goedkoper geheugen dus geen DDR3? Heeft die videokaart zoveel meer winst? Het scheelt namelijk wel
weer €30,00.
weer €30,00.
1 | AMD Athlon II X3 445 | € 69,- | € 69,- |
1 | be quiet! L7 350W | € 37,50 | € 37,50 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 69,99 | € 69,99 |
1 | MSI 770-G45 | € 57,23 | € 57,23 |
1 | XFX HD 5750 512MB GDDR5 PCI-E | € 95,24 | € 95,24 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 328,96 |
HD5750 is wel ongeveer twee keer zo snel.
AMD Nieuwsdiscussie
Meer dan genoeg, is maar de vraag of je ooit meer dan 150 Watt zal verbruiken met zo'n PC.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Haha ok. Dat MB lijkt niet veel nadelen te hebben t.o.v. onze keuze, waarom is hij dan toch zoveel goedkoper
?
Verwijderd
Hoi allemaal! Ik wil mn ruim 3 jaar oude PC wat nieuw leven in blazen.
Heb nu:
Behuizing / Voeding: GigaByte Behuizing GZ-X1 Zwart, 350 Watt
Moederbord: MSI Moederbord K9AG Neo2-Digital
Processor: AMD CPU Athlon 64 X2 5000+ 65 Watt 2.60 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Boxed
Intern geheugen: Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
Ik weet zelf eigenlijk niet zo goed wat ik het beste kan upgraden. Heb al een beetje zitten kijken en googlen maar twijfel aan wat slim is. Daarom graag jullie advies!
Ik denk zelf aan:
- Moederbord / CPU het zelfde laten
- Intern geheugen nog zo'n zelfde set van Kingston erbij kopen (2x 1GB)
- Een videokaart kopen
Ik wil het liefst Windows 7 (64bit) en Civilization V goed kunnen draaien. Verder geen echt belastende processen.
Vragen geheugen: is deze keuze voor geheugen goed? Of kan ik beter 1 strip van 2 GB kopen? Of niets met geheugen doen maar puur op de videokaart richten?
Vragen videokaart: hoeveel verschil gaat dit maken versus de onboard? Kan ik deze zomaar er bij prikken met dit moederboard? Welke kan ik het beste kopen als ik er max 100 euro aan uit wil geven? Budget totale upgrade zit ik aan zo'n 150 euro max te denken voor videokaart plus geheugen.
Alvast bedankt!
Heb nu:
Processor: AMD CPU Athlon 64 X2 5000+ 65 Watt 2.60 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Boxed
Intern geheugen: Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
Ik weet zelf eigenlijk niet zo goed wat ik het beste kan upgraden. Heb al een beetje zitten kijken en googlen maar twijfel aan wat slim is. Daarom graag jullie advies!
Ik denk zelf aan:
- Intern geheugen nog zo'n zelfde set van Kingston erbij kopen (2x 1GB)
- Een videokaart kopen
Ik wil het liefst Windows 7 (64bit) en Civilization V goed kunnen draaien. Verder geen echt belastende processen.
Vragen geheugen: is deze keuze voor geheugen goed? Of kan ik beter 1 strip van 2 GB kopen? Of niets met geheugen doen maar puur op de videokaart richten?
Vragen videokaart: hoeveel verschil gaat dit maken versus de onboard? Kan ik deze zomaar er bij prikken met dit moederboard? Welke kan ik het beste kopen als ik er max 100 euro aan uit wil geven? Budget totale upgrade zit ik aan zo'n 150 euro max te denken voor videokaart plus geheugen.
Alvast bedankt!
Verwijderd
Ben zelf ook nog rond aan het kijken, zien hoe ver ik kom met de keuze voor een videokaart. Voor zover ik heb kunnen uitvinden moet ik een kaart hebben die in een PCI-e 16x slot gaat, en gebruikt de huidige onboard kaart tot max 512 van de interne RAM. Dat zou betekenen dat ik in mn nieuwe kaart minimaal 512 MB wil neem ik aan?
Wie kan helpen met een aankoop tip, of suggesties voor de juiste specificaties?
Wie kan helpen met een aankoop tip, of suggesties voor de juiste specificaties?
Mobo ondersteund nog heel wat nieuwe Athlon II X4 en Phenom II X4 CPU's als je een nieuw bios erin flasht, dus ik zou kijken naar bijvoorbeeld een Athlon II X4.Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 16:36:
Ook niet verkeerd.- Intern geheugen nog zo'n zelfde set van Kingston erbij kopen (2x 1GB)
Dit is alleen afhankelijk van de voeding en die benoem je niet, heb je een merk en type?- Een videokaart kopen
Twee keer 1GB is beter, kun je dual-channel behouden.Vragen geheugen: is deze keuze voor geheugen goed? Of kan ik beter 1 strip van 2 GB kopen? Of niets met geheugen doen maar puur op de videokaart richten?
AMD Nieuwsdiscussie
Nee, er zijn ook gewoon videokaarten met 256MB welke een stuk sneller zullen zijn, want het aantal MB's op een videokaart is best wel van ondergeschikt belang.Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 21:51:
Ben zelf ook nog rond aan het kijken, zien hoe ver ik kom met de keuze voor een videokaart. Voor zover ik heb kunnen uitvinden moet ik een kaart hebben die in een PCI-e 16x slot gaat, en gebruikt de huidige onboard kaart tot max 512 van de interne RAM. Dat zou betekenen dat ik in mn nieuwe kaart minimaal 512 MB wil neem ik aan?
Is handig om eerst het huidige moederbord, CPU, geheugen en voeding te benoemen en wat je met de PC gaat doen is ook wel handig.Wie kan helpen met een aankoop tip, of suggesties voor de juiste specificaties?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Voor specs en toepassingen zie eerdere bericht 
Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 16:36:

Maar welke voeding heb je?
[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 03-11-2010 22:17 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
No worries!
Het enige dat ik er over kan vinden is de review op tweakers:
productreview: GigaByte GZ-X1 (ATX, 350W, Zwart) review door glangeveld
Quote:
Voeding :
De voeding kost in het principe maar 16 euro omdat de kast zonder voeding maar 45 euro kost.
Er zit een P4 stekker op , en een Pci Ex stekker
voor de rest gewoon zoals alle andere voedingen.
Wel heeft deze voeding 2 12V lijnen waar bij elk 22 Amp op staat wat ik zelf wel heel veel vind voor een merkloze voeding
Ik zou de kast nog eens open kunnen maken om te zien of er iets op staat.
Het enige dat ik er over kan vinden is de review op tweakers:
productreview: GigaByte GZ-X1 (ATX, 350W, Zwart) review door glangeveld
Quote:
Voeding :
De voeding kost in het principe maar 16 euro omdat de kast zonder voeding maar 45 euro kost.
Er zit een P4 stekker op , en een Pci Ex stekker
voor de rest gewoon zoals alle andere voedingen.
Wel heeft deze voeding 2 12V lijnen waar bij elk 22 Amp op staat wat ik zelf wel heel veel vind voor een merkloze voeding
Een foto van de zijkant (waar ongetwijfeld iets op staat) zou helemaal mooi zijn.Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:34:
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Als ik goed heb gekeken heb ik een AM2 socket en zijn er geen Athlon II X4 die daar op passen. Ik zou wel voor een 3 Ghz Athlon 64 X2 kunnen gaan, maar heb geen idee hoeveel dat in de practijk scheelt. Mijn huidige CPU zit op 2.6 Ghz-The_Mask- schreef op woensdag 03 november 2010 @ 22:04:
[...]
Mobo ondersteund nog heel wat nieuwe Athlon II X4 en Phenom II X4 CPU's als je een nieuw bios erin flasht, dus ik zou kijken naar bijvoorbeeld een Athlon II X4.
Er passen heel wat AM3 CPU's op jouw mobo hoor, zie de site van de fabrikant maar.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Hee wat goed!
Misschien dat ik de CPU upgrade dan later nog kan doen. Is zo'n Phenom II X4 bijvoorbeeld een aan te bevelen upgrade tov mijn huidige Athlon 64 X2? Ga ik daar in de praktijk echt veel van merken? En zitten er ook nadelen aan om een AM3 processor op een AM2 socket te zetten?
Voor de voeding heb ik net even gekeken:

En de volgende 4 vrije stekkers kon ik nog vinden:

Ga ik het daar nog mee redden of kan ik beter wat meer geld uitgeven en een nieuwe voeding kopen?
Misschien dat ik de CPU upgrade dan later nog kan doen. Is zo'n Phenom II X4 bijvoorbeeld een aan te bevelen upgrade tov mijn huidige Athlon 64 X2? Ga ik daar in de praktijk echt veel van merken? En zitten er ook nadelen aan om een AM3 processor op een AM2 socket te zetten?
Voor de voeding heb ik net even gekeken:

En de volgende 4 vrije stekkers kon ik nog vinden:

Ga ik het daar nog mee redden of kan ik beter wat meer geld uitgeven en een nieuwe voeding kopen?
Verschil is best wel groot ja en met een Athlon II X4 of Phenom II X4 (of Phenom II X3 of Athlon II X3) kan de PC ook weer prima de alle nieuwste games aan. Ik zou dus opzoek naar een leuk tweedehands CPU welke op het moederbord werkt.Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:14:
Is zo'n Phenom II X4 bijvoorbeeld een aan te bevelen upgrade tov mijn huidige Athlon 64 X2? Ga ik daar in de praktijk echt veel van merken?
Ja in theorie is het iets trager, maar denk niet dat het in de praktijk merkbaar zal zijn.En zitten er ook nadelen aan om een AM3 processor op een AM2 socket te zetten?
Voeding die je hebt kan nog wel een redelijke videokaart aan, tweedehands HD4770 zou bijvoorbeeld geen probleem mogen zijn, al zul je wel een verloopje van molex naar PCI-e erbij moeten nemen (als die al niet bij de videokaart zit) Tweedehands HD4770 haal je voor zo'n 60 euro inclusief verzenden. 2x1GB geheugen er nog bij (vanaf zo'n 30 euro) en je PC kan weer prima bijna alle huidige games op high draaien.Ga ik het daar nog mee redden of kan ik beter wat meer geld uitgeven en een nieuwe voeding kopen?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Zou je een HD5770 aanraden met deze voeding?
Ik zit net op deze site te kijken voor het verbruik:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Met mijn huidige opstelling + 2GB RAM extra + HD5770 kom ik niet boven de 300 watt recommended uit dus dat lijkt me prima!
Als ik er dan vanuit ga dat ik er ook nog een keer een Phenom II X4 CPU inzet, kom ik op 332W recommended, dus dan zit ik nog steeds veilig denk ik.
Zit ik daarnaast eigenlijk nog met 1 vraag: ik denk dat ik een PCI-e 1.0 slot heb ipv een 2.0 die de kaart eigenlijk nodig heeft. Is het dan zonde om veel geld uit te geven voor een 2.0 kaart? Ga ik dat verschil echt merken?
Ik zit net op deze site te kijken voor het verbruik:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Met mijn huidige opstelling + 2GB RAM extra + HD5770 kom ik niet boven de 300 watt recommended uit dus dat lijkt me prima!
Als ik er dan vanuit ga dat ik er ook nog een keer een Phenom II X4 CPU inzet, kom ik op 332W recommended, dus dan zit ik nog steeds veilig denk ik.
Zit ik daarnaast eigenlijk nog met 1 vraag: ik denk dat ik een PCI-e 1.0 slot heb ipv een 2.0 die de kaart eigenlijk nodig heeft. Is het dan zonde om veel geld uit te geven voor een 2.0 kaart? Ga ik dat verschil echt merken?
Ja, Nee.Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:47:
Zou je een HD5770 aanraden met deze voeding?
De 5770 is zuiniger dan de HD4770, dat gaat prima. PCIe 1.0 x16 == PCIe 2.0 x8.
Simpel gezegt, nog altijd meer dan genoeg bandbreedte.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Nee een HD5750 en HD4770 zijn aardig vergelijkbaar qua verbruik en prestaties een HD5770 verbruikt wel wat meer.Madrox schreef op donderdag 04 november 2010 @ 19:53:
De 5770 is zuiniger dan de HD4770
Niet helemaal, alleen qua theoretische bandbreedte. Maar als in de praktijk een PCI-e x16 kaart in een PCI-e 2.0 x8 slot zet heb je maar de bandbreedte van een PCI-e x8 slot. Nog eens de helft van het slot dus.PCIe 1.0 x16 == PCIe 2.0 x8.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Maar gaat het dan een merkbare beperking in prestaties opleveren als ik de HD5770 in mijn PCI 1.0 16x slot zet?
Nee, alleen een HD5770 op die voeding zou ik niet doen, HD5750/HD4770 is echt de max wat aan te raden is.
Niet vergeten trouwens dat lang niet elke Phenom II X4 werkt op jouw mobo.
Niet vergeten trouwens dat lang niet elke Phenom II X4 werkt op jouw mobo.
[ Voor 121% gewijzigd door -The_Mask- op 04-11-2010 20:25 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Dan dus toch maar de nieuwe voeding ook meteen aanschaffen. Kan ik inderdaad waarschijnlijk in een volgende PC gewoon weer gebruiken. Voor de videokaart geldt het zelfde. Alleen het RAM geheugen gaat inderdaad niet mee als er nog eens een nieuwe PC komt, maar dat zal wel weer een jaar of 2 duren.
Dan kijk ik naar:
Kingston 2x1GB DDR2 PC6400 CL6.0 € 39.00
OCZ Voeding ModXStream Pro 500W € 55.50
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD5770 1GB 2xDVI/HDMI/DP € 119.00
Totaal: 213.50
De HD5770 is 30 euro duurder dan de HD4870, maar heeft wel weer DirectX 11 en is zuiniger. Hoe zwaar moet ik aan die Dx11 tillen? Is dat echt een stuk toekomstvaster, of weggegooid geld?
Dan kijk ik naar:
Kingston 2x1GB DDR2 PC6400 CL6.0 € 39.00
OCZ Voeding ModXStream Pro 500W € 55.50
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD5770 1GB 2xDVI/HDMI/DP € 119.00
Totaal: 213.50
De HD5770 is 30 euro duurder dan de HD4870, maar heeft wel weer DirectX 11 en is zuiniger. Hoe zwaar moet ik aan die Dx11 tillen? Is dat echt een stuk toekomstvaster, of weggegooid geld?
Zou wel een betere voeding halen dan die OCZ want dat is een stap terug qua kwaliteit vergeleken met de huidige voeding.
Een HD4870 voor 90 euro is best wel veel geld in mijn ogen ook al is die ongeveer even snel als een HD5770 ze zijn tweedehands gewoon veel goedkoper.
Maar waarom geen HD5750 of HD4770? Verschil is nu niet echt merkbaar groot.
Een HD4870 voor 90 euro is best wel veel geld in mijn ogen ook al is die ongeveer even snel als een HD5770 ze zijn tweedehands gewoon veel goedkoper.
Maar waarom geen HD5750 of HD4770? Verschil is nu niet echt merkbaar groot.
[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 04-11-2010 21:52 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ik koop liever niet 2e hands, in dit geval als ik voor 20 euro meer nieuw spul heb met garantie dan doe ik dat liever. Ik dacht dat die OCZ wel goed was, maar heb geen idee eigenlijk. De reviews waren wel positief, en het feit dat ze losse kabeltjes gebruiken spreekt me wel aan. Welke voeding zou je aanbevelen? De be quiet L7 530W uit de BBG?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2010 10:06 ]
Verwijderd
Mmmm... Ik zit er steeds meer over te denken om voor een compleet nieuw systeem te gaan, waarbij ik alleen de kast, randapparatuur, monitor en HD's meeneem.
Als ik namelijk voor de upgrade videokaart + geheugen + voeding + CPU ga ben ik meer dan 300 euro kwijt.
Als ik voor een nieuw systeem ga op basis van de Best Buy Guide Budget game systeem van tweakers:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2010
Dan ben ik iets minder dan 500 euro kwijt, maar dan heb ik ook een stuk meer:
Processor AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 122,00
Processorkoeling Cooler Master Hyper TX3 € 13,73
Moederbord Asrock 870 EXTREME3 € 72,23
Geheugen Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 55,65
Videokaart HIS HD 6850 1GB GDDR5 PCIe € 156,37
Voeding be quiet! Pure Power L7 530W € 57,50
Totaal € 477,48
Met name omdat ik net op de site van mn moederboard heb gezien dat een Phenom II X4 helemaal niet mogelijk is, terwijl ik die toch echt gezien dacht te hebben (?!)
Als ik namelijk voor de upgrade videokaart + geheugen + voeding + CPU ga ben ik meer dan 300 euro kwijt.
Als ik voor een nieuw systeem ga op basis van de Best Buy Guide Budget game systeem van tweakers:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2010
Dan ben ik iets minder dan 500 euro kwijt, maar dan heb ik ook een stuk meer:
Processor AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 122,00
Processorkoeling Cooler Master Hyper TX3 € 13,73
Moederbord Asrock 870 EXTREME3 € 72,23
Geheugen Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 55,65
Videokaart HIS HD 6850 1GB GDDR5 PCIe € 156,37
Voeding be quiet! Pure Power L7 530W € 57,50
Totaal € 477,48
Met name omdat ik net op de site van mn moederboard heb gezien dat een Phenom II X4 helemaal niet mogelijk is, terwijl ik die toch echt gezien dacht te hebben (?!)
-The_Mask- schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:51:
Zou wel een betere voeding halen dan die OCZ want dat is een stap terug qua kwaliteit vergeleken met de huidige voeding.

Soms vraag ik me af op welke basis jij adviseert.
Delta maakt heus wel goede voedingen, maar de specs van deze voeding zijn vrij dramatisch.
Een 300W voeding, die maar maximaal 285 mag verbruiken.
Dat is dan dus geen 300W voeding, maar een 285W voeding. Ik begin dan zelf al een beetje te steigeren. Welk merk het dan ook betreft.
Daarbij komt dat de 12V-lijnen maar 228 W mogen doen.
En dan durf jij zomaar te zeggen dat de Delta van betere kwaliteit is???
Voor de prijs van de OCZ kan je betere voedingen krijgen. Dat is waar.
Marijn83:
Als je het geld ervoor hebt: kies dan voor een rigoureuze upgrade.
Zo niet, dan kan je de eerder voorgestelde upgrade wel uitvoeren. Een betere processor en videokaart zorgen al voor een veel beter systeem,
Meer geheugen ook wel, maar let op dat je wel een 64 bit besturingssysteem nodig hebt om de volledige 4 GB te kunnen gebruiken. Geheugen kan je overigens ook 2ehands kopen: 2x GB moet wel geregeld aangeboden worden. Kingston biedt bijv 10 jaar garantie, dus dan boeit het niet echt dat het 2e hands is.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Jij hebt geen één ding genoemd waarom de kwaliteit van de Delta slecht zou zijn. Je zegt wel wat dingen maar je hebt het niet over de kwaliteit, dus waarom ben je het niet met mij eens? De beste voeding tegenwoordig te koop is door Delta gemaakt...Quacka schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:34:
[...]
En dan durf jij zomaar te zeggen dat de Delta van betere kwaliteit is???
AMD Nieuwsdiscussie
Ik ben eens verder wezen kijken voor mijn schoonzusje en nu heb ik het budget van €400,- euro gehoord, maar ik houdt het het liefst zo goed koop mogelijk voor haar en ben tot het volgende gekomen:
Ze houdt haar eigen rand apparatuur en een DVD-brander moet ik nog wel uit een oude pc kunnen slopen. Ze gebruikt haar computer als tekstverwerker en email. Ik denk dat ze hier een aardig eind moet komen, maar ik hoor graag tips hierover.
1 | Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD10EALX, 1TB | € 53,99 | € 53,99 |
1 | HKC 7045ND | € 34,13 | € 34,13 |
1 | AMD Athlon II X4 640 | € 82,85 | € 82,85 |
1 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 60,57 | € 60,57 |
1 | Asrock 890GM PRO3 | € 74,19 | € 74,19 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 305,73 |
Ze houdt haar eigen rand apparatuur en een DVD-brander moet ik nog wel uit een oude pc kunnen slopen. Ze gebruikt haar computer als tekstverwerker en email. Ik denk dat ze hier een aardig eind moet komen, maar ik hoor graag tips hierover.
neem een betere kast (met name om de voeding) -> apopen bijv
Bezuinig een beetje op moederbord + geheugen.
Bezuinig een beetje op moederbord + geheugen.
pricewatch: MS-Tech MC-300
Is deze kast een goede optie? Kan je deze gebruiken voor gewoon computer gebruik en in combinatie met de keuze hierboven? Hij ziet er namelijk klein uit en de USB openingen voor staan ver genoeg uit elkaar. Daarnaast is er in haar huis meer ruimte voor zo'n plat model ipv een toren.
Is deze kast een goede optie? Kan je deze gebruiken voor gewoon computer gebruik en in combinatie met de keuze hierboven? Hij ziet er namelijk klein uit en de USB openingen voor staan ver genoeg uit elkaar. Daarnaast is er in haar huis meer ruimte voor zo'n plat model ipv een toren.
Eerlijk gezegd?Obi-wan schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:08:
pricewatch: MS-Tech MC-300
Ms-tech is flut-kwaliteit. Nu boeit het qua kast nog niet eens zo erg, maar de voeding moet je dan wel gelijk op de grond gooien, plat stampen. met een auto overheen rijden enz net zolang tot ie echt onbruikbaar is...
De kast is bedoeld voor htpc's, dus voor naast/onder de tv. Nu kan je het wel als desktop gebruiken, maar dat is niet echt logisch.
Ruimte... Tja, volgens mij is er in het algemeen toch wel ruimte voor normale tower onder een bureau/computermeubel. Vaak is het moeilijker om een vast plaats voor monitor + desktopset te vinden, dan voor de kast.
Ik zou dus gewoon voor een normale kast gaan.
En stap aub af van kasten incl voeding van 20-25 euro... Als iemand een computer koopt met een laag budget, dan wil je 1 ding voorkomen: en dat is risico;s nemen met de voeding.
Het goedkoopste wat nog wel aardig is, zijn de Aopen-kasten.
Bijv:
pricewatch: AOpen ES45H
edit 2:
1 | Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS, 640GB | € 41,21 | € 41,21 |
1 | AOpen ES45H | € 39,19 | € 39,19 |
1 | AMD Athlon II X4 640 | € 82,85 | € 82,85 |
1 | Corsair CMV4GX3M2A1333C9 | € 50,55 | € 50,55 |
1 | Asrock 880GMH-USB3 | € 61,58 | € 61,58 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 275,38 |
Nette kast erin
Iets goedkoper moederbord.
Je kan nog 5-10 euro besparen, zonder dat je veel verschil gaat merken, maar dit moedrrbord heeft ook usb 3.0 -> op de lange termijn handig en ik schat zo in dat dit systeem wel een tijdje mee moet gaan.
Iets goedkoper geheugen
En een kleinere harde schijf: waarom 1 TB??
[ Voor 44% gewijzigd door Quacka op 09-11-2010 23:24 ]
Verwijderd
Een stomme vraag misschien, maar ik zit opeens te twijfelen of een HD5770 die twee slots in beslag neemt wel past in mijn PC.
Ik ben weer van de volledige upgrade afgestapt en denk nu aan voeding + HD5770 + 2GB RAM, en dan later misschien nog eens een nieuwe CPU.
Maar gaat de normale HD5770 wel passen in mijn PC (ATX) met dit moederbord ( MSI K9AG Neo2-Digital) of heb ik een single slot videokaart nodig?
Ik ben weer van de volledige upgrade afgestapt en denk nu aan voeding + HD5770 + 2GB RAM, en dan later misschien nog eens een nieuwe CPU.
Maar gaat de normale HD5770 wel passen in mijn PC (ATX) met dit moederbord ( MSI K9AG Neo2-Digital) of heb ik een single slot videokaart nodig?
Oke.-The_Mask- schreef op donderdag 04 november 2010 @ 20:08:
[...]
Nee een HD5750 en HD4770 zijn aardig vergelijkbaar qua verbruik en prestaties een HD5770 verbruikt wel wat meer.
Dat klopt, ik praat in theorie. Alleen zal het qua prestatie verlies wel meevallen wat je aanhaalt, die v1 x16 kaarten verliezen niet zoveel in x8 mode. 2 a 5% max? Het klinkt dus erger dan het lijkt, de helft van . . .Niet helemaal, alleen qua theoretische bandbreedte. Maar als in de praktijk een PCI-e x16 kaart in een PCI-e 2.0 x8 slot zet heb je maar de bandbreedte van een PCI-e x8 slot. Nog eens de helft van het slot dus.
Je bedoelt dit moederbord ?Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:11:
Een stomme vraag misschien, maar ik zit opeens te twijfelen of een HD5770 die twee slots in beslag neemt wel past in mijn PC.
Zolang jedat PCIe x1 slot eronder niet nodig hebt, gaat dat helemaal passen!
Dat upgradepad is natuurlijk ook een idee. Bouwen voor de toekomst
[ Voor 37% gewijzigd door Madrox op 12-11-2010 11:41 ]
Ja. (kijk maar eens goed naar de plaatjes van de videokaart(en). Alleen bij passieve kaarten heb je wel eens exotische koelblokken, die "aan de andere kant" (boven) zitten. Dan moet je opletten. Alle luchtgekoelde VGA kaarten is geen probleem.Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:55:
Ja die bedoel ik!
De ruimte erboven is dus niet van belang, alleen de ruimte er onder?
[ Voor 36% gewijzigd door Madrox op 12-11-2010 12:24 ]
CPU: Athlon II X2 240 @ 2,8 Ghz OC @ 3,2 Ghz
RAM: 4GB DDR2-667Mhz
Videokaart: 9800GT 512mb
Mobo: M4N78-AM (AM2+)
en wil graag betere perfomance krijgen in gamen.
Wat is dan beter op nu een grafische kaart te halen of een nieuwe quad core CPU?
Mijn budget is nu nog maar 120 euro.
Alvast bedankt.
Wat is dan beter op nu een grafische kaart te halen of een nieuwe quad core CPU?
Alvast bedankt.
Haal een nieuwe grafiche kaart. Je CPU is nog aardig nieuw/snel, maar je videokaart is al aardig verouderd. Ik zou een hd5770 kopen. Deze kaart verbruikt gloof ik minder dan die 9800gt, dus voeding zou geen progleem mogen zijn. pricewatch: Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE (€ 107,61)Desiler schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:21:
Alvast bedankt.
Stel dat je je budget twintig euro omhoog zou kunnen krikken, dan zou ik voor een hd6870 gaan. pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE (€ 139,48)
[ Voor 13% gewijzigd door Yamaha301 op 13-11-2010 11:43 ]
jammer dat je de vraag nu op meerdere plaatsen gaat vragen.Desiler schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:21:
Alvast bedankt.
WELKE VOEDING HEB JE NU???
Anders raden we je straks aan om een goede videokaart te kopen en dan blijkt de voeding binnnen notime kapot te gaan, omdat deze overbelast wordt.
Hey guys,
Uiteindelijk toch maar besloten om samen met de upgrade van mijn moeders pc dan toch maar ook mijn eigenste een stap voorwaarts te laten doen (en dan ondertussen mijn oude spullen door te schuiven: win-win)
Mijn huidige systeem bestaat uit
Hierbij draait op de 500 GB schijf mijn OS: Windows 7 Ultimate, 64-bit.
Daarvan wil ik het moederbord, processor en geheugen upgraden naar:
Een en ander gaat op een voeding van 500 Watt draaien en ik houd voorlopig mijn huidige videokaart. (Er moeten verbeterpunten blijven
)
Wat is hierover jullie mening? Want over het moederbord ben ik allerminst zeker, is niet zo mijn terrein.
Edit:
Gewoon de nieuwe games moeten er leuk op kunnen draaien, daarnaast moet ook Adobe CS5 geen enkel probleem zijn.
Uiteindelijk toch maar besloten om samen met de upgrade van mijn moeders pc dan toch maar ook mijn eigenste een stap voorwaarts te laten doen (en dan ondertussen mijn oude spullen door te schuiven: win-win)
Mijn huidige systeem bestaat uit
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 49,75 | € 49,75 |
1 | Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB | € 47,50 | € 47,50 |
1 | GeIL Value Dual Channel GX24GB6400DC | € 63,71 | € 63,71 |
1 | Asrock ALiveSATA2-GLAN | € 49,95 | € 49,95 |
1 | AMD Athlon 64 X2 5200+ | € 0,- | € 0,- |
1 | XFX Radeon HD 4830 512MB DDR3 | € 77,98 | € 77,98 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 288,89 |
Hierbij draait op de 500 GB schijf mijn OS: Windows 7 Ultimate, 64-bit.
Daarvan wil ik het moederbord, processor en geheugen upgraden naar:
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 48,50 | € 48,50 |
1 | AMD Phenom II X6 1090T | € 199,- | € 199,- |
1 | Asrock M3A770DE | € 52,75 | € 52,75 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 300,25 |
Een en ander gaat op een voeding van 500 Watt draaien en ik houd voorlopig mijn huidige videokaart. (Er moeten verbeterpunten blijven
Wat is hierover jullie mening? Want over het moederbord ben ik allerminst zeker, is niet zo mijn terrein.
Edit:
Gewoon de nieuwe games moeten er leuk op kunnen draaien, daarnaast moet ook Adobe CS5 geen enkel probleem zijn.
Kan je misschien beter deze nemen, die heeft tenminste USB 3.0 . Die je nu kiest kan wel, maar is wat oudere chipset en mist wat van de nieuwste features.
pricewatch: Asrock 880GMH-USB3
pricewatch: Asrock 880GMH-USB3
Mja, zou kunnen... Moet ik toch maar eventjes de mounting-holes in mijn kast na gaan lopen of u-ATX ook past, is namelijk al een kast uit het jaar nul (want leuk om een heel nieuw systeem in een oude kast te houden, don't ask...
)
Daarom had ik het op ATX gehouden.
het is gewoon micro-atx. Bestaat ook al eeuwensanderovich schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 15:29:
Mja, zou kunnen... Moet ik toch maar eventjes de mounting-holes in mijn kast na gaan lopen of u-ATX ook past, is namelijk al een kast uit het jaar nul (want leuk om een heel nieuw systeem in een oude kast te houden, don't ask...)
Ja dat weet ik wel, maar ik meende mij te herinneren dat het met mijn huidige ATX bord ook een gedoe was om het aan te sluiten.
Zojuist even template gemaakt en aan de achterkant van mijn kast gehouden, moet geen probleem zijn.
Dan is het dus zoeken naar een goed bord van rond de 50-70 euro met leuke specs maar ook nog een IDE aansluiting (rand-apparatuur).
Zojuist even template gemaakt en aan de achterkant van mijn kast gehouden, moet geen probleem zijn.
Dan is het dus zoeken naar een goed bord van rond de 50-70 euro met leuke specs maar ook nog een IDE aansluiting (rand-apparatuur).
Heb even gezocht en kom op de volgende 2 borden die mij wel wat lijken:
Asus M4A88T-M/USB3
en
Gigabyte GA-870A-UD3
Nou is die Gigabyte een erg leuk bordje dat uitpuilt van de opties, alleen is de chipset iets ouder geloof ik, ga ik daar veel van merken? Heb al naar benchmarks gezocht maar heb niets gevonden dat me echt verder hielp.
Asus M4A88T-M/USB3
en
Gigabyte GA-870A-UD3
Nou is die Gigabyte een erg leuk bordje dat uitpuilt van de opties, alleen is de chipset iets ouder geloof ik, ga ik daar veel van merken? Heb al naar benchmarks gezocht maar heb niets gevonden dat me echt verder hielp.
Verwijderd
Mijn pc begint aardig traag te worden, gebruik hem alleen voor internet en beetje Office gebruik.
Moederbord CPU Type Intel Pentium 4, 2833 MHz (21 x 135)
Moederbordnaam Chaintech 9VJL3 (5 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset VIA VT8754 Apollo P4X400
Systeemgeheugen 512 MB (PC2700 DDR SDRAM)
Video kaart NVIDIA GeForce FX 5200 (Microsoft Corporation) (128 MB)
Wat zouden jullie zelf aan deze pc verbeteren? Volgens mij is sowieso het geheugen wel aan vervanging toe.
Alvast bedankt!
ps waar kan ik zien hoeveel geheugen er maximaal op het moederbord kan?
Wat zouden jullie zelf aan deze pc verbeteren? Volgens mij is sowieso het geheugen wel aan vervanging toe.
Alvast bedankt!
Misschien wat geheugen erbij 256/512MB voor een tientje of zo maar meer upgraden heeft echt geen zin bij deze PC.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Het is zonde van het geld om nog maar één cent in deze configuratie te steken. Alles is compleet verouderd. Die grafische kaart kun je nog gebruiken, tenminste als het een PCI-e kaart is. Voor de rest zou ik kiezen voor een nieuwe CPU, moederbord en geheugen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 22:47:
Mijn pc begint aardig traag te worden, gebruik hem alleen voor internet en beetje Office gebruik.
Alvast bedankt!
Wat is je budget?
Met een AGP mobo zal de videokaart wel geen PCI-e zijn.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Mogelijk maakt het net dat verschil wat jij nodig hebt om weer lekker te kunnen surfen op het internet. Met de huidige browsers loopt je geheugen in no time vol. Die extra 512mb kunnen dus best wat uitmakenVerwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 23:53:
zou het al een groot verschil maken wanneer ik er wat extra geheugen plaats?
Is er nu een slot bezet met 1x 512mb? Er kan maximaal 2GB op dat moederbord. Via de Tweakers.net vraag en aanbod sectie kun je een reepje van 512mb PC2700 DDR aanschaffen. http://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=PC2700+ Let op je moet dus niet het laptop geheugen hebben
PC-2700 is niet perse nodig, PC-3200 kan ook gewoon en komt meestal meer voor.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Hola ik zou graag een upgrade willen doen.. (mijn moederbord heeft issues 
ik heb de volgende onderdelen:
cpu: AMD Athlon II X2 245, 2.9GHz, 2MB, AM3
geheugen 2gig DDR3 - KINGSTON1333D3N9K2/2G set van 2/2
videocard Club 3D 4770
voeding BeQuiet Pure Power 430W
hdd1Samsung 500gig HDJ501LJ
hdd2Samsung 750ig
hdd3Hitachi 1tb - HDT721010SLA360
Welk moederbord (en vooral welke chipset ( 870 / 880G / 890FX / 770 ) zou hier nu het beste voor geschikt zijn? en is extra geheugen een goed plan? heb nu maar 2 gig..
edit : het is een AS-ROCK 870 AM3 extreme3 geworden.. Moet wel bekennen dat het installeren van windows 7, beetje lastig was - je kunt maar 1 hdd tegelijk aansluiten. Anders snapt windows het niet (drivers as-rock - bug!) en ik kreeg blauwe schermen (page fault error, stop) omdat het bord niet overweg kan met de 2x1gig kingston valueram reepjes.. door er 2x2 gig in te zetten - geen blauwe schermen meer tijdens het installeren.
Is het nu wijs om een CPU upgrade te doen?
van een AMD 245 naar een 955 ? (dual core, naar quad core?) dus voor single core appz (games?) niet veel winst..
en / of een snellere hdd ? kijk ik in de passmark database dan zie ik dat mijn hdd's niet boven de score van 500 komen.
http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html
respectievelijk : (hitachi 1TB= 481) - Samsung 750gig = 431 - Samsung 500gig = 475
of meer geheugen? naar 8gig DDR3 intern?
ik heb de volgende onderdelen:
cpu: AMD Athlon II X2 245, 2.9GHz, 2MB, AM3
geheugen 2gig DDR3 - KINGSTON1333D3N9K2/2G set van 2/2
videocard Club 3D 4770
voeding BeQuiet Pure Power 430W
hdd1Samsung 500gig HDJ501LJ
hdd2Samsung 750ig
hdd3Hitachi 1tb - HDT721010SLA360
Welk moederbord (en vooral welke chipset ( 870 / 880G / 890FX / 770 ) zou hier nu het beste voor geschikt zijn? en is extra geheugen een goed plan? heb nu maar 2 gig..
edit : het is een AS-ROCK 870 AM3 extreme3 geworden.. Moet wel bekennen dat het installeren van windows 7, beetje lastig was - je kunt maar 1 hdd tegelijk aansluiten. Anders snapt windows het niet (drivers as-rock - bug!) en ik kreeg blauwe schermen (page fault error, stop) omdat het bord niet overweg kan met de 2x1gig kingston valueram reepjes.. door er 2x2 gig in te zetten - geen blauwe schermen meer tijdens het installeren.
Is het nu wijs om een CPU upgrade te doen?
van een AMD 245 naar een 955 ? (dual core, naar quad core?) dus voor single core appz (games?) niet veel winst..
en / of een snellere hdd ? kijk ik in de passmark database dan zie ik dat mijn hdd's niet boven de score van 500 komen.
http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html
respectievelijk : (hitachi 1TB= 481) - Samsung 750gig = 431 - Samsung 500gig = 475
of meer geheugen? naar 8gig DDR3 intern?
[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2011 16:33 . Reden: onvolledig bericht. ]
Hallo Tweakers,
Vraagje: Mijn ouders willen graag weer een vlot systeempje hebben zodat alles weer goed en snel opstart.
Wat ze nu hebben:
Intel Core 2 Duo E6550/2.33GHz FSB1333 4MB
Asus MB P5KPL-VM Intel G31/775
Kingston 2GB 667MHz DDR2 PC2-5300 Non-ECC CL5 Memory kit (2x1Gb).
Mijn ouders spelen niet echt games wel word er af en toe in Potoshop en Illustrator gewerkt en natuurlijk het normale gebruik van internetten en het office werk.
Zelf zat ik te denken om het RAM geheugen naar 4GB te upgrade en er een SSD schijf in te zetten zodat alles weer lekker snel opstart.
Maar is dat een goed idee? Of zeggen jullie van je kan beter totaal iets nieuws kopen?
Vraagje: Mijn ouders willen graag weer een vlot systeempje hebben zodat alles weer goed en snel opstart.
Wat ze nu hebben:
Intel Core 2 Duo E6550/2.33GHz FSB1333 4MB
Asus MB P5KPL-VM Intel G31/775
Kingston 2GB 667MHz DDR2 PC2-5300 Non-ECC CL5 Memory kit (2x1Gb).
Mijn ouders spelen niet echt games wel word er af en toe in Potoshop en Illustrator gewerkt en natuurlijk het normale gebruik van internetten en het office werk.
Zelf zat ik te denken om het RAM geheugen naar 4GB te upgrade en er een SSD schijf in te zetten zodat alles weer lekker snel opstart.
Maar is dat een goed idee? Of zeggen jullie van je kan beter totaal iets nieuws kopen?
Aan het werkgeheugen en SSD dacht ik ook. 
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
Bijvoorbeeld.
Welke OS zit er nu trouwens op? Als het een 32 bit Vista of 7 is, zou ik een 64 bit DVD nemen en Windows opnieuw installeren, je kunt gewoon dezelfde licentie gebruiken hiervoor.
Bijvoorbeeld.
Welke OS zit er nu trouwens op? Als het een 32 bit Vista of 7 is, zou ik een 64 bit DVD nemen en Windows opnieuw installeren, je kunt gewoon dezelfde licentie gebruiken hiervoor.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat waren precies de 2 producten die ik ook wou nemen (de Kingston SSD heb ik van het weekend ook hier erin gestopt wat een pracht ding)-The_Mask- schreef op maandag 25 juli 2011 @ 14:59:
Aan het werkgeheugen en SSD dacht ik ook.
Bijvoorbeeld.
Volgens mij had ik daar al is de Windows 7 64bits opgezet anders word er de 32bits gedraaid. Maar een clean instal was sowieso het plan.
Verwijderd
Hallo allemaal 
Ik zit erover te denken om zelf voor het eerst een pc in elkaar te zetten. De redenen zijn omdat ik geen kant en klaar systeem kan vinden dat voldoet aan mijn wensen (alleen van Medion, maar dat vertrouw ik niet helemaal). Ook lijkt het me eigenlijk wel leuk om zelf een systeem in elkaar te zetten.
Wat ik graag wil is sowieso Battlefield 3 goed kunnen spelen en voor de rest luister ik al mn muziek via de pc en draai ik bluray bestanden vaak via de pc. Dit is wat ik tot nu toe heb:
Ik heb erover gedacht een SSD te nemen, maar ik ben al over mijn oorspronkelijke budget heen dus dat laat ik maar zitten. De reden dat ik twee harde schijven heb is omdat ik de media-hardeschijf van mn huidige pc overzet naar de nieuwe pc. Ik had begrepen dat dat geen probleem zou zijn en dat ik die gewoon kan aansluiten straks zonder weer dingen te hoeven formatteren. De 1gb harde schijf wordt dan de hoofdschijf met Windows, vandaar dat ik voor goeie kwaliteit heb gekozen. De andere 2gb harde schijf gaat in mijn huidige pc als vervanging omdat iemand mn pc gaat overkopen.
Zouden jullie kunnen zeggen of de combinatie van elementen zo goed gekozen is? Is de voeding bijv. goed genoeg en het interne geheugen? En is dit moederbord geschikt voor dit systeem? En is een processorkoeler nodig voor wanneer ik alleen maar 3 uur achter elkaar BF3 speel?
Oh, ik heb gekozen voor een dure geluidskaart omdat ik recentelijk een duur audiosysteem heb gekocht en altijd mn muziek via de pc afspeel.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Ik zit erover te denken om zelf voor het eerst een pc in elkaar te zetten. De redenen zijn omdat ik geen kant en klaar systeem kan vinden dat voldoet aan mijn wensen (alleen van Medion, maar dat vertrouw ik niet helemaal). Ook lijkt het me eigenlijk wel leuk om zelf een systeem in elkaar te zetten.
Wat ik graag wil is sowieso Battlefield 3 goed kunnen spelen en voor de rest luister ik al mn muziek via de pc en draai ik bluray bestanden vaak via de pc. Dit is wat ik tot nu toe heb:
1 | Asus Xonar Essence STX | € 155,20 | € 155,20 |
1 | Hitachi HDS721010DLE630, 1TB | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB | € 104,50 | € 104,50 |
1 | Lite-On IHAS124 Zwart | € 16,- | € 16,- |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 85,- | € 85,- |
1 | Cooler Master Silencio 550 | € 65,- | € 65,- |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 190,90 | € 190,90 |
1 | be quiet! Pure Power L7 530W | € 54,40 | € 54,40 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5 | € 153,- | € 153,- |
1 | Gigabyte GA-Z68AP-D3 | € 85,40 | € 85,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.044,29 |
Ik heb erover gedacht een SSD te nemen, maar ik ben al over mijn oorspronkelijke budget heen dus dat laat ik maar zitten. De reden dat ik twee harde schijven heb is omdat ik de media-hardeschijf van mn huidige pc overzet naar de nieuwe pc. Ik had begrepen dat dat geen probleem zou zijn en dat ik die gewoon kan aansluiten straks zonder weer dingen te hoeven formatteren. De 1gb harde schijf wordt dan de hoofdschijf met Windows, vandaar dat ik voor goeie kwaliteit heb gekozen. De andere 2gb harde schijf gaat in mijn huidige pc als vervanging omdat iemand mn pc gaat overkopen.
Zouden jullie kunnen zeggen of de combinatie van elementen zo goed gekozen is? Is de voeding bijv. goed genoeg en het interne geheugen? En is dit moederbord geschikt voor dit systeem? En is een processorkoeler nodig voor wanneer ik alleen maar 3 uur achter elkaar BF3 speel?
Oh, ik heb gekozen voor een dure geluidskaart omdat ik recentelijk een duur audiosysteem heb gekocht en altijd mn muziek via de pc afspeel.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Als je dure audiosysteem optische ingangen heeft dan is een moederbord met optische ingang voldoende. Het is alleen de omzetting van digitaal naar analoog die goed dient afgehandeld, en met bv. SPDIF wordt dat door je versterker afgehandeld.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Het zijn met name de boxen die van erg goede kwaliteit zijn. Ik heb deze versterker:Borromini schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 04:13:
Als je dure audiosysteem optische ingangen heeft dan is een moederbord met optische ingang voldoende. Het is alleen de omzetting van digitaal naar analoog die goed dient afgehandeld, en met bv. SPDIF wordt dat door je versterker afgehandeld.
pricewatch: Denon PMA-710AE
Ik kan zo niets vinden over een optische ingang en om eerlijk te zijn, weet ik ook niet zo goed wat dat precies inhoudt. Kun je daar iets meer over vertellen?
Optisch of SPDIF is een digitale overbrenging van geluid. Aansluitingen kunnen coaxiaal zijn of via toslink aansluiting. Ik heb even gekeken, maar jouw versterker heeft helaas geen optische in/uit..Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 04:44:
[...]
Het zijn met name de boxen die van erg goede kwaliteit zijn. Ik heb deze versterker:
pricewatch: Denon PMA-710AE
Ik kan zo niets vinden over een optische ingang en om eerlijk te zijn, weet ik ook niet zo goed wat dat precies inhoudt. Kun je daar iets meer over vertellen?
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Er zijn nauwelijks stereoversterkers met optische ingangen op de markt blijkbaar. Mijn Marantz heeft er ook geen.
Sowieso bepaalt de zwakste schakel de kwaliteit van je geluid. Voor 150 € heb je natuurlijk geen degelijke versterker die SPDIF ondersteunt.
Sowieso bepaalt de zwakste schakel de kwaliteit van je geluid. Voor 150 € heb je natuurlijk geen degelijke versterker die SPDIF ondersteunt.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Maar met die Denon versterker die ik hierboven doorlink, heeft het nog steeds wel zin om een goeie geluidskaart te nemen?Borromini schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:56:
Er zijn nauwelijks stereoversterkers met optische ingangen op de markt blijkbaar. Mijn Marantz heeft er ook geen.
Denon is een degelijk merk voor zover ik weet, heb zelf ook een instapversterker Marantz (stereo, 2.0, ~ 300 € nieuwprijs) staan hier met dezelfde kaart. Da's een afweging die je zelf moet maken. Als je later beslist om een receiver te kopen die HDMI/SPDIF ondersteunt dan wordt je kaart overbodig, en da's zonde (en het dilemma waar ik nu mee zit).
Verwijderd
Deze is net nieuw dus kan nog wel een aantal jaartjes vooruitBorromini schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 03:21:
Denon is een degelijk merk voor zover ik weet, heb zelf ook een instapversterker Marantz (stereo, 2.0, ~ 300 € nieuwprijs) staan hier met dezelfde kaart. Da's een afweging die je zelf moet maken. Als je later beslist om een receiver te kopen die HDMI/SPDIF ondersteunt dan wordt je kaart overbodig, en da's zonde (en het dilemma waar ik nu mee zit).
Verwijderd
Als ik heel eerlijk ben heeft een geluidskaart al zin bij een gewoon hifi-setje. Ik heb nu uitgebreid geëxperimenteerd met een Creative X-fi Xtrememusic, een mid-range onboard en een high-end onboard en hoewel de verschillen niet enorm zijn, zijn ze wat mij betreft wel hoorbaar. Na een tijdje de geluidskaart gebruikt te hebben viel het me pas weer op hoe dof het geluid klonk bij de mid-range onboard, hoe ik ook schroefde aan de instellingen. Hetzelfde gold in mindere mate voor de nieuwe, high-end onboard. Het geluid klinkt net wat dieper, scherper en belangrijker, roept daardoor net iets meer emotie op.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het geluidskaartje toevallig bij wat andere onderdelen voor een goede prijs kreeg. Anders was ik er niet aan begonnen en, wetende wat ik nu weet, zou ik er voor dat geld denk ik ook niet aan beginnen. Het verschil is echter wel waarneembaar
Ik sta overigens niet in voor resultaten met andere combinaties qua hardware en benadruk nogmaals dat dit verhaal strikt op persoonlijke ervaringen is gebaseerd.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het geluidskaartje toevallig bij wat andere onderdelen voor een goede prijs kreeg. Anders was ik er niet aan begonnen en, wetende wat ik nu weet, zou ik er voor dat geld denk ik ook niet aan beginnen. Het verschil is echter wel waarneembaar
Ik sta overigens niet in voor resultaten met andere combinaties qua hardware en benadruk nogmaals dat dit verhaal strikt op persoonlijke ervaringen is gebaseerd.
Verwijderd
Ik wil graag het volgende systeem in elkaar zetten:
Alleen vraag ik me af of de 300watt voeding wel voldoende is? Ik heb nog 2 normale harde schijven liggen die ik erop ga aansluiten en een brander. En heeft de voeding ook de juiste en voldoende stekkers voor het moederbord etc.?
1 | Asrock A75M-HVS | € 51,70 | € 51,70 |
1 | Cooler Master Elite 343 | € 30,70 | € 30,70 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 35,- | € 35,- |
1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile | € 23,- | € 23,- |
1 | AMD A6-3500 Boxed | € 60,50 | € 60,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 295,80 |
Alleen vraag ik me af of de 300watt voeding wel voldoende is? Ik heb nog 2 normale harde schijven liggen die ik erop ga aansluiten en een brander. En heeft de voeding ook de juiste en voldoende stekkers voor het moederbord etc.?
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 13:54 ]
Verwijderd
Wat ik me nog even afvraag: het interne geheugen van 8gb bestaat uit twee modules van 4gb.Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 03:18:
Hallo allemaal
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus Xonar Essence STX € 155,20 € 155,20 1 Hitachi HDS721010DLE630, 1TB € 94,90 € 94,90 1 Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB € 104,50 € 104,50 1 Lite-On IHAS124 Zwart € 16,- € 16,- 1 Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) € 85,- € 85,- 1 Cooler Master Silencio 550 € 65,- € 65,- 1 Intel Core i5 2500K Boxed € 190,90 € 190,90 1 be quiet! Pure Power L7 530W € 54,40 € 54,40 1 Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile € 39,99 € 39,99 1 Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5 € 153,- € 153,- 1 Gigabyte GA-Z68AP-D3 € 85,40 € 85,40 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.044,29
Het moederbord geeft aan: 4xDDR3.
Betekent dit dat ik gewoon 2 van deze slots gebruik op het moederbord met deze twee modules? Voor het moederbord maakt het toch niet uit wat voor intern geheugen je erin drukt qua grootte? Je kan er toch ook 1 van 4gb indrukken en 1 van 8gb bijv. en dan hou je alsnog twee slots over toch?
En maakt het een verschil om twee keer 4gb te nemen of is 1 keer 8gb beter?
2x 4GB is inderdaad het verstandigst, dan draait het sneller (in dual channel) dan met 1 reepje (of 2 verschillende).
Daarnaast hou je 2 sloten over voor eventuele uitbreiding later.
Kwa videokaart is er misschien een betere keus, een 6870 is goedkoper en in 90% van de gevallen sneller.
Ook de voeding is wat duur voor wat je ervoor krijgt, hier kun je misschien iets beters voor zoeken.
(corsair builder, xfx pro, thermaltake smart, etc).
Er staan 2 harde schijven in, vanwaar deze layout?
Als je de hitachi voor de snelheid hebt zou ik hem omruilen voor een SSD.
Kwa videokaart is er misschien een betere keus, een 6870 is goedkoper en in 90% van de gevallen sneller.
Ook de voeding is wat duur voor wat je ervoor krijgt, hier kun je misschien iets beters voor zoeken.
Verwijderd
Vind n SSD nog iets te duur. Dat komt later wel. En had al een andere voeding gekozen. Dit wordt denk ik de definitieve lijst:mitsumark schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 09:50:
2x 4GB is inderdaad het verstandigst, dan draait het sneller (in dual channel) dan met 1 reepje (of 2 verschillende).
1 | Asus Xonar Essence STX | € 155,90 | € 155,90 |
1 | Hitachi HDS721010DLE630, 1TB | € 95,- | € 95,- |
1 | Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB | € 104,50 | € 104,50 |
1 | Lite-On IHAS124 Zwart | € 16,- | € 16,- |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 85,- | € 85,- |
1 | Cooler Master Silencio 550 | € 65,- | € 65,- |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 190,50 | € 190,50 |
1 | Corsair Builder CX600 V2 | € 58,40 | € 58,40 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 43,40 | € 43,40 |
1 | Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5 | € 153,- | € 153,- |
1 | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | € 117,- | € 117,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.083,70 |
Ik snap nog steeds niet waarom je 2 schijven hebt.
Als het om de opslag gaat kan 3TB veel goedkoper: http://tweakers.net/pricewatch/compare/333/297051;281295
Als je de hitachi hebt voor de snelheid kun je beter een SSD nemen (of evt een kleinere 7200rpm schijf?)
De Xonar zul je wel een goede reden voor hebben, ik ben geen audiofiel en heb daar dus geen verstand van.
(doorgaans is die van het moederbord voldoende voor mij)
Voeding lijkt me wat overdreven, maar misschien heb je toekomstplannen?
Als het om de opslag gaat kan 3TB veel goedkoper: http://tweakers.net/pricewatch/compare/333/297051;281295
Als je de hitachi hebt voor de snelheid kun je beter een SSD nemen (of evt een kleinere 7200rpm schijf?)
De Xonar zul je wel een goede reden voor hebben, ik ben geen audiofiel en heb daar dus geen verstand van.
Verwijderd
Nou heb hier een interne 2GB harde schijf met veel media bestanden, die ik wil overzetten naar mn nieuwe computer. Het is een wat simpele schijf gewoon voor de opslag. Om Windows ed te draaien wil ik een iets betere schijf en ook niet alles samen op de huidige 2GB want dan staat ie zo weer vol. De 2GB schijf in het lijstje gaat in de oude pc en die wordt verkocht aan een vriend.mitsumark schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:57:
Ik snap nog steeds niet waarom je 2 schijven hebt.
Ik zou heel graag een SSD willen hoor, maar ik moet wel keuzes maken. Ga nu al ruim over mn budget heen
En die geluidskaart is idd omdat ik een soort van audiofiel ben.
De voeding daar weet ik weinig van af. Wat bedoel je met overdreven? Is 600W te veel? Ik wil er nog wel in de toekomst een SSD bij doen, meer intern geheugen en misschien wel een tweede videokaart. Maar als je iets meer kunt vertellen over de voeding dan luister ik graag
Dit topic is gesloten.