Intel E6600 -> Q6600. Niet, nu, of later?

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik werk met HD Video op een Intel DG965wh mobo met een Core 2 Duo E6600 (2.40GHz, 4 MB Cache, 1066MHz FSB) proc. Zonder een nieuwe computer op te hoesten wil ik graag dat videobewerking e.d. (After Effects) sneller gaat. Ook grote Photoshop plaatjes mogen wel wat minder tijd reserveren voor filters.

Ik multitask veel, vaak veel programma's open en dat gaat opzich okay totdat iets aan het renderen is, maar volgens mij houd je dat toch. Als iets langzaam opbouwt op het scherm is denk ik mijn geheugen (4 GB) de grootste bottleneck maar aangezien ik geen lege slots heb vind ik het zonde eea weg te doen om grotere reepjes te nemen. Het gaat mij vooral om de snelheid.

Nu las ik dat mijn mobo alleen de Q6600 of de Q6700 ondersteunt (van de quad cores):
http://processormatch.int...lt.aspx?Boardname=dg965wh
Voor de volledigheid, hier een lijst met verouderde doch ondersteunde processors:
http://www.intel.com/supp.../dg965wh/sb/CS-026598.htm

E6600 (2.40GHz, 4 MB Cache, 1066MHz FSB)
Q6600 (2.40GHz, 8 MB Cache, 1066MHz FSB)
Q6700 (2.66GHz, 8 MB Cache, 1066MHz FSB)

De pricewatch kan amper die 6700 vinden, en die 6600 is ook niet in grote getale. Zijn ze al aan het uitsterven?

Eigenlijk vind ik €170 best veel geld en liever wacht ik nog even, maar niet als ze binnenkort een soort van zeldzaam zijn. Kan ik nog iets leuks voor mijn E6600 (niet meer in Pricewatch) krijgen of is dat een bedrag waarvoor ik het liever als reserveprocessor op de plank laat liggen?

Ook ben ik benieuwd of voor mijn wensen dit echt een verbetering is of dat het wel meevalt. Ik las in andere topics dat sommige apps het (4 cores) niet ondersteunen (terwijl ik dacht dat je OS de taken verdeelt), maar ook deze link wanneer het wel werkt: http://www.tomshardware.c.../3D-Studio-Max-9,369.html

Daar wordt een bepaalde scene in 3d Studio MAX gerendert en de tijd die het verschillende processors kost vergeleken:

E6600 in 86 seconden
Q6600 in 47 seconden
(Q6700 staat er niet bij)

Dat klinkt best als een lekkere verbetering, maar ik weet niet of zo'n dure app daar zwaar op is geoptimaliseerd.

Wat denken jullie?
(+ zie topictitel)

-edit-

Ojah, 'zuipt' ie ook 2 keer zoveel? Ik heb nu 450 Watt voeding, nooit problemen icm 3 hd's en een geForce 7600GS.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 06-04-2009 03:31 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

In de vraag en aanbod staan 2 van die quad core's en je kan je eigen dual core daar aanbieden dus je kan voor een aantrekkelijke prijs upgraden. De TDP's kan je zelf wel opzoeken ivm. je voeding :)

Verwijderd

Ik zou eerst even uitzoeken of de programma's die je wilt gebruiken ook allemaal 4 cores goed kunnen benutten. Anders is een snellere dual core mss een beter idee.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:18

Blord

Hello Kitty !

€170 is nog best veel geld voor een nieuw Q6600. Kijk maar eens in Vraag en aanbod. Daar kan je nog een tweedehands Q6600 op de kop tikken voor €110/120. De processor zal precies even snel werken als een nieuwe processor.

Het verbruik van Q6600 is niet 2x die van een E6600. Hoewel in principe 2 van E6600 in een Q6600 zit, zal het verbruik wat minder zijn door minder "overhead".

Voor renderwerk is een quad een heel geschikte cpu.

[ Voor 3% gewijzigd door Blord op 06-04-2009 04:05 ]

Verwijderd

op ebay worden ze ook gedumpt voor rond de 100 euro

perfecte cpu voor videobewerking als je aan een low buget vast zit.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 11:16
Q6600 is overigens ook erg goed wat sneller te laten draaien, zie ook Core 2 Quad OC/ info Topic Misschien sowieso wel een goede link om even door te nemen. Je voeding moet het kunnen trekken denk ik. Als je heel veel rendert kan het er misschien qua tijdswinst uit, en anders kun je gewoon even een kop koffie gaan zetten terwijl je wacht :+ En kun je dat geld misschien gebruiken voor een nieuw systeem over een paar maand, mocht die behoefte dan gegroeid zijn.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor de reacties en adviezen! 8)

Aangeboden items schelen alweer lekker wat euro's, maar ik heb slechte ervaringen met 2e hands spul. Vooral wanneer:
Q6600 is overigens ook erg goed wat sneller te laten draaien
je weet van te voren niet of de proc zich al bijna dood heeft gewerkt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Sando schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:42:
Je weet van te voren niet of de proc zich al bijna dood heeft gewerkt.
Een processor werkt zich niet dood, ze zijn gemaakt om te werken :) En je komt alleen op 2de hands uit als je een snellere core wil voor je moederbord. Nee, dergelijk serie CPU's zijn met name snel uitgestorven in NL zodra Intel of AMD een nieuwe serie uitbrengen.

Genoeg keuze's lijkt me, 2de hands kopen en je eigen core al dan niet bewaren of doorsparen voor een nieuw systeem. Heb hier zelf een dual en quad core staan van de 6600 serie en met ieder progamma bemerk ik een verschil van bewerking. En nee, ik meet geen tijden ;)

Verwijderd

Als ze bekend staan als goede overklokkers is de kans aanwezig dat ie ook flink overklokt is. En dan is er sprake van verhoogde elektromigratie. Zo'n CPU is dan wel degelijk een stuk verder in zijn levensduur.

Gelukkig is de economische levensduur veel korter dan zijn hardwarematige levensduur. Ook overklokt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 03:36:
Als ze bekend staan als goede overklokkers is de kans aanwezig dat ie ook flink overklokt is. En dan is er sprake van verhoogde elektromigratie. Zo'n CPU is dan wel degelijk een stuk verder in zijn levensduur.

Gelukkig is de economische levensduur veel korter dan zijn hardwarematige levensduur. Ook overklokt.
Dat is het risico met alle 2de hands spullen, je weet nooit wat je koopt. Wil je dat risico uitsluiten dan hoef je daar verder niet voor open te staan en gewoon voor nieuw gaan. Ik begrijp dan ook persoonlijk niet zo goed waarom mensen dan zo in dubio staan :) Maar goed, niet iedere buidel is hetzelfde en dat begrijp ik wel maar ook een OC'ed processor mits goed gekoeld kan nog een lang leven hebben. Mijn ouide systeempjes draaien nog steeds, een P1 en een P2, al vraag ik me af hoe mensen daar nog mee kunnen werken na ongeveer 10 jaar :)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, ik ben vorige zomer overgestapt van een E6600 @ 3.4GHz naar een Q6600 @ 3.4GHz. 2e hands gekocht via V&A voor 110 euro (dacht ik). Nooit spijt van gehad en zoals HlpDsk al zegt, overgeklokte processoren hebben wel een kortere levensverwachting, maar die is alsnog zolang dat het beestje al jaren eerder als "oude troep" aangemerkt zal gaan worden. OC of niet, goede koeling blijft uiteraard altijd erg belangrijk ...

Vergeet verder niet dat processoren uit dezelfde serie vaak (bijna) gelijkwaardig zijn, maar onder verschillende typenummers verkocht worden. Zo halen vrijwel alle E6x00 processoren makkelijk de 3.0GHz. Maar volgens mij heb je een officieel Intel bordje waarmee OCen vrijwel onmogelijk is en is dat dus sowieso al geen optie ...

Ik zou nu een Q6600 2e hands kopen (via T.net bij een verkoper met veel positieve feedback, geeft toch iets meer zekerheid dan een gemiddelde marktplaats advertentie) en dan afspreken dat de verkoper de processor eerst (bij hem/haar thuis) even werkend laat zien (liefst Prime95 draaiend ofzo).

De reden dat ik een upgrader aanraadt, is dat het een relatief goedkope upgrade is (CPU only, de oude kun je nog verkopen; kost je dan netto max 70 euro ofzo) en je toch wel zo'n 80~90% performance verbetering zult zien in de meeste gevallen. Kun je weer een jaartje voort, waarna een eventuele Core i7 (of een willekeurige andere nieuwe processor architectuur) alweer stukken betaalbaarder is. Wacht je nog 6 maanden dan is de Q6600 waarschijnlijk alweer "zo zeldzaam" dat ie duurder wordt, zowel nieuw als 2e hands.

Niet upgraden en doorsparen voor een compleet nieuwe PC is natuurlijk ook een optie, maar dat kost je al snel 500+ euro voor een beetje fatsoenlijk quad-core systeem (CPU + mobo + RAM). Daar komt dan misschien ook nog een nieuwe kast en voeding bij, etc. etc. etc...

Qua "verbruik", een E6600 heeft een TDP van 65W, een Q6600 stepping G0 (de meest actuele) heeft een TDP van 90W. Oudere Q6600 (stepping B3 b.v.) hebben een TDP van 105W en hebben over het algemeen ook een hogere "bedrijfstemperatuur". Deze "oudere variant" zou ik je dan ook willen afraden...

Als je niet OC't, zal het - mits je een kwaliteitsvoeding hebt - makkelijk met je huidige voeding moeten kunnen. Of je dan later nog een - energie vretende - nieuwe highend videokaart kan toevoegen hangt echt van de voeding af, maar zelfs met een Q6600 verstookt je systeem onder load nog geen 250W .

Ter vergelijking; ik heb een Antec NeoHE 500W voeding met een Q6600 @ 3.4GHz, 4 GB RAM, een Geforce 8800GTX (overgeklokt), 4 HDDs, 6x 12" fans, een smartcardreader en een DVD-fikker en die voeding wordt er niet koud of warm van onder full-load ( }:O ) (fan draait onhoorbaar langzaam en er komt hoogstens "lauwe" lucht uit).

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 04:16:
Wil je dat risico uitsluiten dan hoef je daar verder niet voor open te staan en gewoon voor nieuw gaan. Ik begrijp dan ook persoonlijk niet zo goed waarom mensen dan zo in dubio staan :)
Het is zoals vet cheap kopen uit Taiwan via eBay. "Dat ding is cool en veel cheaper, maar als er iets mis is (of ik pas 'm niet als het om kleding gaat" dan ben ik de sjaak. Doe ik het of niet? Dubio.." :P

@ SKiLLa
Bedankt voor uitgebreide reply. Hoe weet ik - of hoe kan ik de eventuele aanbieder laten uitzoeken - of het een oude of nieuwe Q6600 variant betreft?

-edit-
Ik zie trouwens nu al heleboel vraag maar geen aanbod (alleen op Tweakers, elders is het wel te vinden)

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 07-04-2009 18:02 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 12:34
Sando schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:58:
[...]

Het is zoals vet cheap kopen uit Taiwan via eBay. "Dat ding is cool en veel cheaper, maar als er iets mis is (of ik pas 'm niet als het om kleding gaat" dan ben ik de sjaak. Doe ik het of niet? Dubio.." :P

@ SKiLLa
Bedankt voor uitgebreide reply. Hoe weet ik - of hoe kan ik de eventuele aanbieder laten uitzoeken - of het een oude of nieuwe Q6600 variant betreft?

-edit-
Ik zie trouwens nu al heleboel vraag maar geen aanbod (alleen op Tweakers, elders is het wel te vinden)
Ik denk dat je dat best gewoon even vraagt aan de verkoper, via CPU-Z kom je er snel achter welke stepping de CPU heeft.
Pagina: 1