Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Legaal of illegaal games downloaden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 10.279 views

Onderwerpen

• iGamer
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-06-2009
Er zijn op het moment meerdere manieren om computerspellen legaal te downloaden. Ik vraag me echter af of games legaal downloaden iets is waar wij als gamers op zitten te wachten. Downloaden op zich is ons niet meer vreemd maar je mist toch iets van een dvd box die je zelf uit het rek kan pakken. Als een dvd box je niet interesseert waarom download je dan niet illegaal? Vind je het vervelend dat je dan updates mist of weet je niet hoe je beveiliging moet omzeilen?

Voor jullie heb ik de volgende vragen:
Downloaden jullie spellen al legaal? Of blijft de winkel favoriet?
Wat is voor jullie de reden dat je een spel legaal of illegaal haalt?
Vinden jullie ook (net zoals Warren Spector) dat games goedkoper moeten worden?

Naast deze discussie heb ik voor mijn opleiding een enquête opgezet om onderzoek te doen naar het legaal en illegaal downloaden van computerspellen. Als je weleens computerspellen koopt en/of download zou ik je willen vragen om mij te helpen en deze enquête in te vullen. Zo kunnen we zien of de meningen en voorspellingen ook uit het onderzoek komen! De enquête is anoniem en zal niet voor andere doeleinden dan dit onderzoek worden gebruikt. Wel zal ik de uitkomsten uiteraard nog hier publiceren!

http://www.thesistools.com/?qid=71211&ln=ned

[dit topic is van tevoren goedgekeurd door een mod]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 14:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Reden voor mij voor de 'extended trial version' is dat ik de laatste jaren te vaak een miskoop gedaan heb, in de vorm van een spel dat achteraf gezien dusdanig zwaar tegengevallen is dat ik het zonde van mn geld vond. Belangrijkste criteria hiervoor zijn:
  • onopgeloste bugs
  • replay value
  • onmogelijke/slechte besturing (voornamelijk met console ports)
Ik gebruik hierboven bewust de term 'extended trial', daar ik m ook zo gebruik. Een spel dat me wel boeit / de moeite loont / zijn geld waar is, wordt door mij gekocht. Een demo gebruiken is niet voldoende om een goeie beoordeling te kunnen maken. Meestal te kort en vaak laat dat precies het best afgewerkte deel van een spel zien.

Verder is een belangrijk argument de nocd patch. Ik heb er een hekel aan om schijfjes te wisselen en te weinig spellen hanteren alleen de online key check.
Tot slot is voor mij een belangrijke reden de afwezigheid van met name Securom in de gekraakte versies. Waar ik een grote hekel aan heb, is de beperking die dat in spellen stopt waardoor je maar een x aantal keer kan installeren (zonder te deinstalleren). Ik denk er namelijk zelden/nooit aan om mn spellen te deinstalleren bij een schone installatie of het terugplaatsen van een image.

De prijs is voor mij een minder bepalende factor. Buiten dat ik een goed salaris heb en het kan missen, ben ik niet iemand die een spel direct na de release moet hebben (althans, de meeste spellen niet). 2 a 3 maanden geduld en meestal is het in een budgetbak te vinden. Of van de bekende webshops bestellen, scheelt ook 10 tot 20 euro per spel.

De enquete zal ik later invullen

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• DaMarcus
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:26

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dat hangt van de game af.

Een demo is voor mij niet voldoende, ik wil graag de complete playability. Zo heb ik een flashcartridge voor de DS Lite. Niet zozeer om gedownloade spieltjes, maar om de games uit te testen. Mocht de game mij bevallen, dan schaf ik hem ook aan. Ik heb hier dan ook een stapel (16 games geloof ik) games liggen die ik interessant genoeg vond om aan te schaffen. Enkel Need for Speed is een miskoop geweest, maar toen had ik ook nog geen flashcartridge.

Zo gaat dat ook met de PC. Command and Conquer - The First Decade vind ik een prachtige serie, ik had hem ooit als complete ISO binnengehaald. Nu zag ik hem laatst voor 30,- bij Dixons liggen, dat vond ik geen geld voor zo'n serie.

Kortom: het hangt er voor mij vanaf of de game mij een plezier doet of niet. Ik koop niet altijd het spel in de winkel / via webshop, ook schaf ik wel eens legale serial key aan zoals voor Call of Duty. Dat scheelt een boel gezeur met het zoeken naar servers en dergelijke.

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 15:19
Ik download niet legaal. Het is wel een beetje goedkoper maar ik heb toch liever het spel zelf in m'n handen vast. Zoals DaMarcus heb ik ook wel eens dat ik een spel eerst illegaal heb gedownload, het dan later in de winkel zie en toch koop.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Frostbite
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-08 12:45
quote:
iGamer schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:04:
Ik haal het meestel spul van nieuwsgroepen. (oude en nieuwe (console)spellen) )
De reden zijn met name de kosten van de spellen (daar kan ik kort over zijn)
Denk dat het goedkoper maken van games de illegaliteit niet zal tegengaan. Hoe goedkoop je ze ook zullen worden. Zo is een groot voordeel (al genoemd) dat je meerdere games op een cartridge kan zetten (nds)

Al hoewel ik best wel eens een budget titel koop omdat ze (flink) goedkoper zijn.

Frostbite wijzigde deze reactie 02-04-2009 14:36 (12%)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 256Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S7

• g0tanks
quote:
Sc0rPi0N schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:30:
[...]

Denk dat het goedkoper maken van games de illegaliteit niet zal tegengaan. Hoe goedkoop je ze ook zullen worden.
Ik denk dat het goedkoper maken wel helpt tegen piraterij, alhoewel het natuurlijk nooit helemaal zal verdwijnen. €50 vind ik redelijk veel voor een game, en ik koop ze dus daarom ook nooit meteen bij de release. Maar toen Crysis Warhead uitkwam deed ik dat wel, omdat het maar €30 kostte, en dat vind ik een mooie prijs. Als het was uitgekomen voor €50 had ik het misschien wel helemaal nooit gekocht. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• DenTeD123
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 28-05 15:02
Ik maak zwaar gebruik van newsgroups. Ik zal ook uitleggen waarom.

Dvd´s: Is het jullie niet opgevallen, dat als je 300plus dvd´s gekocht hebt, dat de lol van dat geld uitgeven er wel een beetje eraf is? Ik heb megaveel officiele aangekochte dvd´s. Als ik dat aantal keer 10 euro doe, kom ik op een niet grappig bedrag uit. Ik verdien veel geld op me werk, maar ach, je hebt ook leukere dingen om je geld aan uit te geven (vakantie´s, auto´s een motor, een vriendin haar haar, etc..). Ik weiger dus nog de free record shop in te lopen, als ik binnen een half uur een dvd kan binnenhalen en kan streamen naar m´n tv, beamer of zoiets. tevens worden dvd´s te duur vind ik, zeker als je erbij bedenkt hoeveel "#"&%- films er op dit moment op dvd uitkomen/in de bios draaien.

Games: beetje het zelfde verhaal eigenlijk, hoeveel kost een game tegenwoordig, tegen de 60 euro aan? Ik heb een ps3 en een xbox360 en daar koop ik wel mijn games voor. Ik heb een gamebak waar ik alles op download en op speel.

Puur vermaak heeft een prijsje, alleen is die op dit moment te hoog. Als de prijzen dalen, praten we verder

Nvidia 10800gt 3.5gig, amd 1000000+ , 60 terabyte, 21cm

• Rye
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09-08 05:25
Spellen die mij erg bevallen en ook nog replay waarde bieden koop ik geheid. Online spellen vallen hier dus vaak onder. Ik ga gewoon voor de voordeligste die ik op dat moment kan vinden, week wachten; nou en?

Singleplayer-only games koop ik eigenlijk niet. Bioshock beviel wel enorm dus die heb ik dus ook aangeschaft.
En mocht ik een game vinden op steam die op dat moment in de aanbieding is tussen de 5€ a 10€ dan schaf ik het meestal ook wel aan als het mij een leuk spel lijkt. :)

www.ping-win.nl

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor de mensen die een TR zetten (waarvoor dank): het was ons vooraf gevraagd. En voor de anderen: het is natuurlijk niet de bedoeling dat er URL's of andere tips waar warez te vinden gaan langskomen ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• koendt
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11-08 17:28
Belangrijkste reden voor mij om een game te kopen is dat er updates voor verschijnen en dat de multiplayer zonder problemen (cracks, etc.) te spelen is.
Reden om niet te kopen is de prijs en het niet voldoen aan bovenstaande.
Daarom 'test' ik de games meestal eerst voordat ik tot een aankoop over ga.

Zo heb ik een aantal Hitman games legaal omdat ik die met regelmaat overnieuw kon beginnen.
Call of Duty heb ik omdat de multiplayer leuk is.

• Frostbite
quote:
DenTeD123 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:36:
Ik maak zwaar gebruik van newsgroups. Ik zal ook uitleggen waarom.

Dvd´s: Is het jullie niet opgevallen, dat als je 300plus dvd´s gekocht hebt, dat de lol van dat geld uitgeven er wel een beetje eraf is? Ik heb megaveel officiele aangekochte dvd´s. Als ik dat aantal keer 10 euro doe, kom ik op een niet grappig bedrag uit. Ik verdien veel geld op me werk, maar ach, je hebt ook leukere dingen om je geld aan uit te geven (vakantie´s, auto´s een motor, een vriendin haar haar, etc..). Ik weiger dus nog de free record shop in te lopen, als ik binnen een half uur een dvd kan binnenhalen en kan streamen naar m´n tv, beamer of zoiets. tevens worden dvd´s te duur vind ik, zeker als je erbij bedenkt hoeveel "#"&%- films er op dit moment op dvd uitkomen/in de bios draaien.

Games: beetje het zelfde verhaal eigenlijk, hoeveel kost een game tegenwoordig, tegen de 60 euro aan? Ik heb een ps3 en een xbox360 en daar koop ik wel mijn games voor. Ik heb een gamebak waar ik alles op download en op speel.

Puur vermaak heeft een prijsje, alleen is die op dit moment te hoog. Als de prijzen dalen, praten we verder
Correct, Ik heb daarom een hdx-1000 gekocht en hiermee kan ik direct films kijken op tv. Kinderfilms wil ik nog wel bewaren maar als je ziet hoeveel gebrande film dvd ik heb (soms nog slechte TS-en) dan vind ik dat al te veel. Nu dus downloaden, kijken en na een week of zo weggooien.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 256Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S7

• -AzErTy-
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-08 20:20

Bij mij blijft de winkel de favoriet, een fysiek doosje met mooie albumart vind ik een must. Al was het maar omdat je op den duur een mooie verzameling opbouwt.
Daarnaast is het voor mij ook gemakkelijker omdat ik geregeld spellen deinstalleer en dan 2 maand later plots terug zin krijg, effe dvd in de dvd drive en enkele minuten later is het terug geïnstalleerd dat zie ik met digitale versies niet zo lukken in 123.

De laatste tijd probeer ik alle spellen die me interesseren eerst te downloaden, enkele uurtjes te spelen en dan om te besluiten of het goed genoeg is om aan te schaffen. Indien niet is het bijna altijd per direct naar de prullenbak.
Multiplayer geörienteerde games ben ik dan weer sneller geneigd om direct te kopen, goede ondersteuning en extra content helpen hierbij ook.

Euh, ja vaak wacht ik met games te kopen tot ze in de 15-20€ zone terecht komen, voor die prijs kan je er bijna 3 aanschaffen ipv de hoofdprijs te betalen voor 1 of geld uitsparen om in een videokaart te stoppen. Enkel Oblivion en CoD zijn hierop een uitzondering geweest ;)

God does not play dice

• Joni
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Ik koop al mijn spellen, voornamelijk via buitenlandse webshops. Niet vanwege het hoesje, maar gewoon omdat ik dat wel zo eerlijk vind. Ik werk ook niet graag fulltime voor niks en een goed spel ontwikkelen kost nou eenmaal aardig wat tijd en geld. Een goed geprijsd legaal download alternatief ben ik nog niet tegengekomen, maar daar heb ik ook niet echt naar gezocht. Ik ken eigenlijk alleen Steam en EA Downloader.

De prijs van games in de gemiddelde Nederlandse (web)winkel (richting de € 70,- voor een nieuwe console game) vind ik te hoog. Ik koop daarom bijna al mijn games via buitenlandse webshops en de prijs die ik daar meestal betaal (€ 40,- voor een nieuw spel en € 10 - 20 voor een wat ouder spel) vind ik wel redelijk.

• MuddyMagical
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:23
Ik heb een tijdje geleden weer eens een game gekocht, maar daar ben ik echt van een koude kermis thuis gekomen. Far Cry 2 viel me zo zwaar tegen dat ik hem misschien 3 uur gespeeld heb en toen weer heb uitgezet (subjectief. geen discussie). Hij ligt nu stof te vergaren.

Dus ben ik weer rustig via usenet op zoek gegaan. Heb nu wel GTA 4 besteld omdat ik updates wil hebben en geschift wordt van die crack erbij. Ook de prijs van een game vind ik echt te. Ik haal ze nu bij Play.com waar je nog een beetje redelijke prijzen vind.

Enquete ingevuld trouwens, al wil ik wel weten wat je met mijn woonplaats van plan bent...

404 error.

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15:02

Spellen die ik online moet spelen zoals WoW etc moet je legaal kopen en zoals Cod4 etc ook, andere rpg's download ik wel

Omdat tegenwoordig 90% van de spelen niet afgewerkt zijn, bugs en het motto van we sturen wel een update geld en me dit erg dwarszit zelfs zo erg dat ik weer lekker bezig ben met dosboxen en nintendo 8bit, dat waren nog is games

inden jullie ook (net zoals Warren Spector) dat games goedkoper moeten worden?

Ja maar als het maar niet tenkoste gaat van het spel of van die waan ideen zoals ingame reclame..

Hou er niet om in bv games zoals Oblivion tegen een onzichtbare muur te lopen, en als het goedkoper moet is het vaak slechter dus mag van mij best 15 euro duurder zijn als het maar wel goed gemaakt is

• Elijan9
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15-08 18:54
Gedownloade spellen hebben geen CD gebaseerde kopieerbeveiliging, dat vind ik een groot voordeel als je een game kunt downloaden, dat is voor mij een meerwaarde. Het hoesje en de CD, daar geef ik niet zo om... Het liefst/waar mogelijk speel ik spellen "gewoon" via wine onder Linux en dan werken de (meeste) CD beveiligingen niet. Daar heb ik dan al snel een no-CD patch voor nodig of ik download een spel, zonder deze beveiliging...

Maar het is toch ook gewoon voor iedereen heel irritant dat een spel volledig op je harde schijf gekopieerd staat, maar dat je desondanks elke keer de CD-rom/DVD er weer in moet stoppen...? 8)7

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• McVirusS
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-07 11:10

McVirusS

Freelance Frontend Developer

Ik zou het wel relaxed vinden als alle games op mijn PS3 gewoon gedownload konden worden (met een licentie, zodat ik 'm eventueel opnieuw kan downloaden als m'n PS3 crashed/schijf vol is). Scheelt opbergruimte voor de doosjes en ik hoef tenminste geen discs te wisselen.

kayenta - (freelance) interactive media development
technische realisatie: online campagnes / games / websites for premium brands
JavaScript | SASS | CSS3 | jQuery | GruntJS | RequireJS | PHP | HTML5

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:05

Mystikal

It never hurts to help

quote:
MuddyMagical schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:50:
Ik heb een tijdje geleden weer eens een game gekocht, maar daar ben ik echt van een koude kermis thuis gekomen. Far Cry 2 viel me zo zwaar tegen dat ik hem misschien 3 uur gespeeld heb en toen weer heb uitgezet (subjectief. geen discussie). Hij ligt nu stof te vergaren.
Herkenbaar. Ik had precies dezelfde ervaring met het zelfde spel. Toen heb ik besloten om nooit meer meteen een spel te kopen, maar eerst te downloaden, inderdaad kijken of het aan de verwachtingen voldoet en DAN zal ik pas het spel kopen.

Basement Bios ---- Exo-S

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:

Lampen: Is het jullie niet opgevallen, dat als je 5plus lampen gekocht hebt, dat de lol van dat geld uitgeven er wel een beetje eraf is? Ik heb een aantal aangekochte lampen. Als ik dat aantal keer 100 euro doe, kom ik op een niet grappig bedrag uit. Ik verdien veel geld op me werk, maar ach, je hebt ook leukere dingen om je geld aan uit te geven (vakantie´s, auto´s een motor, een vriendin haar haar, etc..). Ik weiger dus nog de ikea/lampenwinkel in te lopen, als ik binnen een half uur een lamp kan stelen en kan ophangen of zoiets.
Beetje flauwe vergelijking, maar ik vind je verhaal nergens op slaan. Huur dan die DVD's in plaats van de nieuwsgroepen leeg te zuigen. Of zeg gewoon dat je geen geld wilt uitgeven aan DVD's terwijl je er wel plezier van wilt hebben
quote:
tevens worden dvd´s te duur vind ik, zeker als je erbij bedenkt hoeveel "#"&%- films er op dit moment op dvd uitkomen/in de bios draaien.
Daar moet ik je gelijk in geven, maar dan is huren of de budgetbak nog steeds een oplossing.
quote:

Nogmaals, huren of de budgetbak.

Bij mij staat de plank redelijk vol met (voornamelijk) budget spellen (qua prijs, niet qua titel), maar heb sinds een maand of wat steam ontdekt. Ook daar koop ik alleen de spellen die afgeprijsd zijn, heel soms koop ik spellen die de volle pond kosten, maar dan wil ik ze ook echt in mijn handen hebben. Dus (legaal) downloaden mits afgeprijsd, fysiek kopen voor de volle pond

• Joni
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
quote:
Elijan9 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:57:
Maar het is toch ook gewoon voor iedereen heel irritant dat een spel volledig op je harde schijf gekopieerd staat, maar dat je desondanks elke keer de CD-rom/DVD er weer in moet stoppen...? 8)7
Mee eens, daar erger ik mij ook aan. Naar mijn mening zou activatie dat overbodig moeten maken, maar zelfs spellen die je moet activeren vragen nog om de DVD. :)

• mhindrik
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01-07 14:06
Ik doe meestal alle spellen die ik heb downloaden tenzij er echt geen fatsoenlijke crack voor is. Dan laat ik het spel meestal links liggen en wacht tot de spellen onder de 20 euro komen. Dan heb ik belangstelling voor zo'n game.

In de budgetbak (5 euro games) haal ik er ook wel eens uit. Leuke game niet duur wel oud. Maar ja er zitten ook soms juweeltjes in de budgetbak.

En de redenen om een spel te downloaden is dat ik het spel eerst wil uitproberen. Dat geeft een completer beeld dan een demo.
Zo had ik CC red alert3 gekocht voor 60 euro!!! eenmaal thuis vond ik het een beetje tegen vallen. 60 euro door de plee spoelen heeft hetzelfde effect en veel sneller...

Noobmeter

• Radagast74
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 02-04-2009
Mwjaah, de game en muziek industrie loopt gewoon hopeloos achter. Afgezien van de ontwikkeling en de ontwikkelaars van bijv. een game zelf. Maar daarna gaat het toch helemaal mis, moest pas wel een ISO image downloaden omdat het spel alleen verkrijgbaar was op Cd-rom/DVD, terwijl het apparaatje waarvoor ik het spel wilde hebben helemaal niet over een Cd-rom station beschikt. Wat ik bedoel is dat steeds meer informatie per harde schijf gaat, en dan moet je toch voorbij gaan aan bijv. Cd-rom beveilgingen. Maar als ik voor een spel betaal wil ik toch wel een fysieke back-up, verpakking en een mooi gedrukt boekje hebben. Waarvan ik dan ook nopg eens gebruk kan maken wanneer ik dat wil! De server van de fabrikant zie ik vanwege deze voor de hand liggende redenen, toch niet als back-up. Ik ben een versie van Half-Life op Steam kwijtgeraakt, omdat ik na een paar jaar een ander eMail account had, en zo het wachtwoord en gegevens van de aanschaf niet meer kan terugkrijgen. Terwijl ik het schijfje met serienummer heb liggen, mag ik het spel via Steam niet opstarten. Maar ik heb er desatijds wel voor betaald, dit geeft mij niet het vertrouwde gevoel dat ik ook de eigenaar van het artikel ben. Zo handig. . , en dan is Steam nog een van de beste toepassingen op dit gebied, kan je nagaan. Kan me wel voorstelen dat 'zware' beveiligingen en zeker het ongevraagd installeren van andere applicaties door comsumenten worden gemeden als de neten. Een slechte ervaring heb je zo opgelopen, en dan ga je toch naar alternatieven kijken, welke je als verslingerd gebruiker wel zelf kan controleren.

• McVirusS

McVirusS

quote:

Voor jullie heb ik de volgende vragen:
[b]Downloaden jullie spellen al legaal? Of blijft de winkel favoriet?
Ik download geen spellen, koop ze meestal gewoon via een webshop (meestal in buitenland omdat dat goedkoper is). Vroeger downloade ik nog weleens PC games en moet eerlijk zeggen dat ik ze dan meestal ook niet kocht als ik ze leuk vond. Doen jullie dat echt of 'vergeten' jullie dat nog weleens?

Sinds ik een console heb (Wii een PS3) koop ik gewoon mijn games. Bijkomend voordeel is dat je er dan meer waarde aan hecht en er meer moeite in steeks om 'm uit te spelen (ik wel tenminste). Als ik een spel niet leuk vindt verpats ik 'm via marktplaats.
quote:
Eerlijker, ik wordt ook graag betaald voor mijn werk. Daarnaast kan je hoop games tegenwoordig uitproberen via downloads (op PS3 tenminste, moet op de Wii nog komen).

Daarnaast dus wat ik hierboven zei; dat ik meer geneigd ben om er moeite in te steken als ik ervoor betaald heb en zo eigenlijk meer plezier heb in gamen.
quote:
Vinden jullie ook (net zoals Warren Spector) dat games goedkoper moeten worden?[/b]
Nederlandse prijzen (70 euro voor een game, kom op zeg) zijn echt veel te hoog. Ik koop vrijwel alles via buitenlandse webshops voor rond de 40 euro voor nieuwe games en bestaande games meestal tussen 15 - 25 euro. Dat zijn wat mij betreft eerlijke prijzen.

Dus; 40 euro voor een nieuwe game en 25 euro voor wat oudere game zijn wat mij betreft prima prijzen. Maar ik ga voor de goedkoopste legale oplossing; dus ik haal mijn games via webshops waar ze het goedkoopste zijn.

• McVirusS

McVirusS

Een paar grote nadelen van legale download games (via PS3):

- Je kan ze niet verkopen (groot nadeel)
- Prijs, scheelt meestal vrijwel niks met een fysieke variant, zou stuk (10 euro minstens) goedkoper moeten zijn
- Onduidelijk wat er gebeurd als mijn PS3 crashed of ik het spel verwijder (is vast wel te achterhalen maar ik weet dat nu dus niet)
- Als alle games download games worden moet ik flink wat opslag erbij kopen in mijn PS3 ;)

Voordelen:
- Je hoeft geen schijfjes te wisselen
- Je hoeft niet te wachten tot de game binnen is (bestel alles online, nooit in fysieke winkel vanwege prijs)

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik ben een grote fan van xbox live arcade, dus ja, ik download eens om de paar maand ofzo wel eens een spel daarvan. Verder probeer ik zoveel mogelijk op schijf te hebben omdat ik niet graag van DRM services afhankelijk ben.

Om de gameproducenten te steunen en aan te moedigen, vooral omdat ikzelf veel nichegames speel die zowiso geen al te groot publiek aanspreken.

In veel gevallen: Zeker en vast. Uitgaande van de prijsverschillen tussen Europa en andere landen mag je gerust stellen dat wij sterk benadeeld zijn. Enkel Australiers worden nog harder genaaid

Wil ik overigens bijzeggen dat ik het prijsaspect nooit een bezwaar gevonden heb. Ik koop gemiddeld 1 spel per maand, soms 2 tijdens een drukke maand en betaal er gewoonlijk 40-50 euro voor. Als hobby zijnde vind ik dat nog ENORM meevallen qua prijs en ik kom nog altijd tijd te kort om al men games uitgespeeld te krijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Vesper64
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16-08 18:02
Ik probeer vrijwel altijd games uit (om het zo maar te noemen) of via internet zelf, of bij vrienden. Indien iemand erg lovend is of ik het leuk vind wordt de game gekocht.

Als de prijs van de game rond de 20 euro is ben ik snel geneigd een game te kopen, ook al heb ik het zelf niet gespeeld. Tot 35 euro worden de games gekocht waarvan ik van tevoren weet dat ze leuk zijn. En boven de 35 worden alleen games gekocht die Enorm goed zijn. Maar meestal wacht ik totdat de prijs hier van lager is, of er moet candy bij zitten, voorbeeld: Guitar hero.

Online games worden alleen gekocht als je niet maandelijks hoeft te betalen. Voorbeeld: Guildwars, dat je hiervoor om de zoveel tijd uitbereidingspakketten hebt maakt niet uit.

Verder wordt er ten alle tijden een nocd patch gebruikt als de dvd in de pc moet zitten. Een van de redenen waarom mijn voorkeur ook pc games is. En daarom heb ik ook altijd een hekel aan beveiliging. Als dat ook te hoog is en/of er teveel troep mee geïnstalleerd wordt wil ik de game niet meer. Denk aan GTA IV of fear 2.

Moderne games die zijn zoals het hoort: Sins of a Solar Empire. koste 39 euro, mooi hoesje en veel extra's, beveiliging: Geen. Volgens mij HAWX ook, alleen doet die het bij mij niet.

• Dipsausje
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Ik game alleen op de PS3 en heb geen CC dus behalve demo's download ik nooit iets. Verder vind ik een groot voordeel ook dat een niet leuke game weer verkocht kan worden (lokale gameshop neemt ze zo weer aan) en dat die blu-rays veel goedkoper in bijvoorbeeld GB te bestellen zijn.

• Mnstrspeed
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:20

Mnstrspeed

Aw, Snap!

quote:
Ik koop meestal bij webshops. Hoewel je met legale downloaddiensten wel het voordeel hebt dat je binnen een paar uur al kunt spelen zonder daarvoor het huis uit te hoeven, voelt een tastbare kopie imo toch een stuk veiliger.
quote:
Zoals hier al werd gezegd: om miskopen te voorkomen. Een hoge winkelprijs in combinatie met een singleplayer van 6 uur zonder multiplayer vind ik onaanvaardbaar. Vandaar dat ik games meestal gewoon via nieuwsgroepen binnenhaal. Mocht er een leuke multiplayer inzitten, dan koop ik de games vaak alsnog legaal ivm patches en online play :)
quote:
Ik vind het over het algemeen allemaal nog wel meevallen, eerlijk gezegd.. Als je goed zoekt, kun je nieuwe PC games al voor 40 euro krijgen, wat ik een heel redelijke prijs vind. Het probleem is echter dat er bij console games nog eens ~20 euro bovenop komt voor Microsoft/Nintendo/Sony zelf, en dan wordt het inderdaad wel te duur :(

Ehhh wat?

• Plakjekaas
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-08 06:52
Ik vind het leuk om spellen en cd's orgineel te hebben. Maar betaal er liever niet de volle pond ervoor.
Ik wacht altijd even tot ze wat goedkoper zijn. Laatst nog Stalker gekocht voor € 5 bij Bart Smit.

Leuk prijsje toch?

Films en series download ik wel af en toe eens.

• Ronwiel
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Ik koop (de paar games die ik nog speel) origineel. Puur omdat het veel meer waarde voor mij heeft en het ook een drive geeft om de game daadwerkelijk te spelen.

Overigens betaal ik nergens meer dan 3 tientjes voor. Budgetgaming.nl is daarom ook mijn steun en toeverlaat :P.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

quote:
Sc0rPi0N schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:30:
Waarom koop je dan uberhaupt een console vraag ik me altijd af als ik dit soort antwoorden lees. Een console zelf kost bij voorbaat al een veelvoud van een spel en je weet ook van te voren hoeveel de spellen kosten.

Is het geld dan ineens op of probeer je het zo voor jezelf goed te praten?

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• bnbaz
  • Niet online
Heeft toestemming.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:53

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

De laatste tijd koop ik eigenlijk alle games netjes. Een jaar of 6 geleden downloade ik zo een beetje elk spel dat ik tegenkwam, maar speelde er maar een paar. Heb tegenwoordig geen zin meer om te zoeken en financieel gezien kan ik het ook makkelijk missen. Red Alert 3, UT3, Grid, Dirt, allemaal spellen die ik het afgelopen jaar voor het volle pond gekocht heb en me elke cent waard geweest zijn.

En als er dan eens iets niet wil lukken of fout gaat, mag ik gewoon klagen en heb ik nog recht op support ook :).

Intel i5-2500K, GA-Z68XP-UD3, HD6970, 2x 4GB DDR3 1600, SB X-Fi XA, Samsung 830 Series 128GB, Samsung 24" TFT, Windows 7 64b

• Ruudjah
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15-08 08:03
Als er DRM op zit, koop ik het sowieso niet. Basta. Als ik het spel dan toch wil spelen, installeer ik het op een aparte machine (image) op een afgesloten netwerk gedeelte. De windows installatie word dan sauber for dat spel gebruikt. Gelukkig zijn goede spellen met DRM schaars.
Als er geen DRM op zit, overweeg ik het te kopen, als het een hele goede gameplay heeft. Huidge kandidaat: World of Goo.

TweakBlog

• kanzlooz
  • Laatst online: 21-11-2009
mijn muziek cd's en PS3 games zijn volledig legaal.
Die paar games die op mijn pc speel zijn ook altijd legaal.

Wel kijk ik vaak waar ik het goedkoopste mijn spellen vandaan kan halen. Dit is vaak, of een budget bak, of een buitenlandse webshop.

Films zijn niet altijd legaal door het feit dat er ZOVEEL k*t films tussen zitten! Goede films pik ik achteraf nog wel eens mee uit een budget bak. Wel ga ik 1 of 2x in de maand naar de bios.

kanzlooz wijzigde deze reactie 02-04-2009 16:21 (28%)

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:32

Grannd

da Granndest

PS3 games heb ik legaal een collectie van minstens 30 games.

Dan heb ik nog een steam account met een ruime 200 euro aan games, maar verder is het grootste deel wat ik op de PC game illegaal. Vooral omdat ik ff een spel wil checken, de meeste grote games die ik leuk vind koop ik dan wel op PS3, tegenwoordig toch bijna allemaal multiplatform.

• Ronwiel
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Wat ik nooit begrijp bij mensen die tegenwoordig nog illegaal pcgames downloaden is het volgende. Die cracks zitten toch allemaal stapvol virussen en malware? Teminste dat is wat http://virusscan.jotti.org/ aan geeft :).

• bFunk
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 27-11-2017
Alles legaal. Zowel muziek maar het gaat hier over games. Game collectie bestaat nu nog voor een aardig deel uit fysieke dozen, maar ik heb een flinke Steam verzameling (90+). Redenen:
- geen gezeik om DVD in de drive te stoppen als je een bepaalde titel wilt spelen.
- geen gezeik met backup maken van discs.

Waarom niets illegaal?
Ik wil zelf ook graag betaald worden voor mijn werk. En ik steun graag developers voor hun werk. Soms maak ik wel eens een foute aankoopbeslissing, maar dit komt tegenwoordig maar zeer zelden voor.

Moeten games goedkoper?
Zou fijn zijn, maar heeft weinig impact op de illegale downloaders. De meeste mensen die nu illegaal downloaden verzinnen altijd wel een reden om niet te kopen. En bijv. 50% verlaging in kosten betekent geen verdubbeling van verkopen, maar wel een halvering van budgetten.

. .. ...

• Phyxion
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14-08 19:25

Phyxion

_/-\o_

Sinds een tijdje koop ik veel games via Steam, ook al is de conversie niet geweldig gegaan. Ik vind download gewoon makkelijk en daar heb ik eventueel wel een euro extra voor over.

Goed spel.

Tsja, zoiets moet je niet aan een Nederlander vragen. Goedkoper is altijd mooi. 30 euro lijkt mij een prima prijs voor nieuwe games, maar dat zit er vast niet in.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
[b][message=31741053,noline]
Moeten games goedkoper?
Zou fijn zijn, maar heeft weinig impact op de illegale downloaders. De meeste mensen die nu illegaal downloaden verzinnen altijd wel een reden om niet te kopen. En bijv. 50% verlaging in kosten betekent geen verdubbeling van verkopen, maar wel een halvering van budgetten.
Valt wel mee:
http://www.co-optimus.com...Zombies_to_the_World.html
quote:
“Last weekend, we decided to do an experiment,” he says, referring to this past weekend’s Left 4 Dead sale, which brought the game down to $24.99 through Steam – sales rose 3000 percent, and revenue far eclipsed the game’s sales during its launch window.
Persoonlijk merk ik dat ik meer spellen koop als ze in de aanbieding zijn, en dan koop ik ook spellen die ik van te voren niet van plan was te kopen. Al zal het de die-hard leecher inderdaad niet overhalen om te kopen, ik denk dat een groot gedeelte van de mensen die het niet kan of minder wel wil betalen over de streep wordt getrokken als ze goedkoper zouden zijn. (tenzij de toegenomen verkoop geheel te wijten is aan het feit dat ze in de aanbieding zijn, niet zo zeer de prijs zelf)

• MeijsteR
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

Voor games op de pc kan ik kort zijn. Ik haal ze via nieuwsgroepen binnen, omdat er in de meeste games gewoon niet veel playtime zit en 3x uitspelen is ook nutteloos. En het meeste van de tijd speel WOW (Die ik wel legaal bezit). Voor me PS3 koop ik natuurlijk alles in de winkel. DVD films koop ik meestal ook legaal puur omdat ze voor een paar euro al te vinden zijn in de aanbiedings bak.

De meeste games hebben gewoon niet genoeg playtime of slechte besturing etc.
DVD's koop ik legaal omdat ik het wel leuk vind een paar plankjes te vullen met DVD's en series.

Als games een stuk goedkoper zouden worden (15-20 euro per stuk) zou ik overwegen hem te kopen nadat ik een fatsoenlijke en uitgebreide demo heb kunnen spelen. Meestal zijn de demo's gewoon versies waarin je maar een aantal opties van de game kan proberen. Ik zou liever demo's zien waarin je alles gewoon kan doen maar voor een bepaalde tijd(Paar uur?). Helaas kan dit niet met alle games aangezien je er vrij snel doorheen bent tegewoordig..

• DenTeD123
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 28-05 15:02
quote:
Fly-guy schreef op donderdag 02 april 2009 @ 15:01:
[...]
Beetje flauwe vergelijking, maar ik vind je verhaal nergens op slaan. Huur dan die DVD's in plaats van de nieuwsgroepen leeg te zuigen. Of zeg gewoon dat je geen geld wilt uitgeven aan DVD's terwijl je er wel plezier van wilt hebben

[...]
Daar moet ik je gelijk in geven, maar dan is huren of de budgetbak nog steeds een oplossing.

[...]
Nogmaals, huren of de budgetbak.

Bij mij staat de plank redelijk vol met (voornamelijk) budget spellen (qua prijs, niet qua titel), maar heb sinds een maand of wat steam ontdekt. Ook daar koop ik alleen de spellen die afgeprijsd zijn, heel soms koop ik spellen die de volle pond kosten, maar dan wil ik ze ook echt in mijn handen hebben. Dus (legaal) downloaden mits afgeprijsd, fysiek kopen voor de volle pond
Moet je gelijk geven, als je inderdaad die vergelijkin doet

Nvidia 10800gt 3.5gig, amd 1000000+ , 60 terabyte, 21cm

• iGamer
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-06-2009
Een vraag voor de illegale "extended demo" gebruikers; wanneer ga je dan over tot het kopen van een legale versie? Is de verleiding niet groot om het spel illegaal te blijven spelen?

En ik maak daarnaast dus op uit jullie reacties dat de kwaliteit van de meeste games beneden peil is en het goed zoeken is naar goed spel?

Bedankt voor jullie reacties!
http://www.thesistools.com/?qid=71211&ln=ned

Alvast een paar leuke opmerkingen op/uit de enquête?
- Ik had moeten vragen wie heeft er meer dan 20Mbit internet (kwijl, ik wil ook 50Mbit glasvezel)
- er is GEEN koffiezet apparaat te winnen :P
- 99% weet wel wat cracks zijn en hoe ze te gebruiken
- en JA ik gebruik een legale versie van SPSS bij het analyseren

iGamer wijzigde deze reactie 02-04-2009 23:34 (46%)

• g0tanks
Het is niet dat er geen goede games zijn, het is eerder dat ze te weinig bieden voor een te hoge prijs.

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 14:15

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Zojuist de enquete ingevuld. Hij klopt niet. There's no such thing als illegale muziek downloads hier in NL. De vraag is derhalve overbodig. Ik download al mijn muziek aangezien dat gewoon mag. En dat is legaal, ook al betaal ik er geen cent van.

Verder, met de (belangrijkste?) stellingen (optie 1, 2, 3, 4) klopt de vraagstelling niet: "Je wilt een spel aanschaffen. Dat sluit dus de optie 'illegaal downloaden' uit...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Ruudjah
  • Laatst online: 15-08 08:03
Enquete ingevuld. Er wordt volledig naast het feit gegaan (bewust of onbewust) dat er mensen zijn (zoals ik) die (vrijwel) uitsluitend legale gratis games spelen. Dus bijvoorbeeld OSS games die ik gratis download en zelf patch.

Ruudjah wijzigde deze reactie 03-04-2009 00:40 (4%)

TweakBlog

• Woutoud
  • Laatst online: 13:38

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Gamen is goedkoopste hobby - Nu.nl
Misschien wel een leuke toevoeging :)

Verder, waar is de optie: "Ik weet wat cracks zijn, maar ik gebruik ze niet."?

Woutoud.com

• NinTeNdO_FrEaK
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 07-05 23:49

NinTeNdO_FrEaK

Most Wanted: Anthem

Ik koop eigenlijk al mijn spellen orgineel (ds, wii en ps3), op pc spelen doe ik niet veel eigenlijk.

Het enige wat ik nooit zou doen is legaal downloaden omdat het geen enkele toegevoegde waarde heeft ten opzichte van illegaal downloaden en de prijzen (imho) te hoog liggen.
Meeste spellen wacht ik op een goede aanbieding / importeren. En ik vind altijd een mooi hoesje/doosje leuk, geeft toch meer het gevoel van een mooie collectie dan dat ze op je harddisk staan (heb ook al stuk of 7 CE op ps3).

Ps4/switch gamer

• Cum Grano Salis
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:04
Mijn Xbox 360 is omgebouwd en daar maak ik volop gebruik van. Ik heb zo'n 13 spellen origineel aangeschaft, voor zo'n 910 euro. Ik kocht mijn games bij een gameshop, dus een prijs van 70 euro was normaal. Dit vind ik te veel van het goed. Nu brand ik de spellen voor zo'n 1,8 euro per stuk. Ik koop uiteraard een goed merk DVD, Verbatims, zodat de kans op een fout tijdens het branden zo klein mogelijk is.

Gaude et aude

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:54
Het punt voor mij is dat de games gewoon te duur zijn. Ik vind het prima om originele games te kopen (doe ik ook regelmatig), maar 60 euro neertellen voor een game vind ik gewoon te gek.
Om die reden download ik de meeste spellen eerst, en kijk wat ik er van vind. Een tijdje daarna wacht ik tot de prijs onder de 30 euro is, waarna ik de spellen die ik leuk vind alsnog koop, de rest gaat subiet de prullenbak in.
Op dit moment staat er op mijn PC maar één spel wat ik niet legaal heb, om de simpele reden dat deze alleen via internet te koop is per creditcard. En laat ik die laatste nu niet hebben (en vind het daarbij niets om via creditcard te moeten betalen vanwege de vele fraude die mogelijk is).

EDIT wijzigde deze reactie 03-04-2009 12:17 (4%)

• Frostu
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 03-08 00:49
De meeste games download ik illegaal. Als arme student heb ik lang niet de financiële middelen alle games die ik zou willen spelen/proberen te kopen. Echter voor online games maak ik veelal uitzonderingen (dit zijn ook de games die ik het meeste speel, vanwege de replayability). Spellen als BF2142, Counter-Strike, TF2, L4D, heb ik allemaal legaal gekocht en gedownload. Vooral omdat illegale servers vol cheaters zitten, wat gewoon gaar is.

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:28

Bor

Frontpage Admin / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

quote:
bFunk schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:12:
En bijv. 50% verlaging in kosten betekent geen verdubbeling van verkopen, maar wel een halvering van budgetten.
Dat is niet meer dan een waarschijnlijk foute aanname. Wanneer je bv kijkt naar de weekeind aanbiedingen op Steam zie je dat er dan veel meer verkocht word dan voor de normale hoge prijs.

Frontpagemoderatie Forum

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
quote:
thefabiman88 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:08:
Mijn Xbox 360 is omgebouwd en daar maak ik volop gebruik van. Ik heb zo'n 13 spellen origineel aangeschaft, voor zo'n 910 euro. Ik kocht mijn games bij een gameshop, dus een prijs van 70 euro was normaal. Dit vind ik te veel van het goed. Nu brand ik de spellen voor zo'n 1,8 euro per stuk. Ik koop uiteraard een goed merk DVD, Verbatims, zodat de kans op een fout tijdens het branden zo klein mogelijk is.
Waarom doe je dat dan? Ik heb zo'n 40-50 Xbox 360 spellen, en betaal er gemiddeld 25,- per spel. De must have games koop ik zodra die uitkomen, meestal via Gamehubs voor een euro of 30,- tot 35,-. Met alle andere games wacht ik gewoon een maand of 6, waarna ik ze voor een euro of 20, tot 25,- bij de Videoland of elders vandaan trek.

Er zijn meer dan 1000 games voor de Xbox 360, waarvan een 700 inmiddels minder dan 30,- kosten. Ik heb net Brothers in Arms besteld, voor 11,99 inclusief verzending :+

PWM wijzigde deze reactie 04-04-2009 11:55 (3%)

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:

Maar die prijzen zijn al (door de jaren heen) gezakt. 60 euro is omgerekend naar guldens FL132.23.
'Vroeger' betaalde je met gemak voor een NES of SNES spelletje FL189,-. Scheelt dus wel FL 56.77, wat neerkomt op zo'n 25 euro.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ach ja, dat is de oude discusie van mensen die melden dat vroeger de games 50,- gulden kostte.

Ik heb hier dozen vol met games, varierend van heel oud, tot oudere DOS spullen als Dune 2, Red Alert, Command & Conquer, Simcity (2000), etc. etc.

Deze games hebben allemaal prijskaartjes van 99,- tot en met 139,- gulden, wat ook een beetje de standaard prijs was. Uitschieters aan beide kanten, zijn Wing Commander voor 179,- en Civilization 1 voor 89,- gulden.

PC games nu trek je voor ongeveer 45,- euro uit het schap, wat overeenkomt met 99,- gulden in the old days, 20 jaar inflatie bestaat blijkbaar gewoon niet. Als gaming iets is geworden, is het wel goedkoper :)

PWM wijzigde deze reactie 04-04-2009 12:05 (3%)

• xPhantom
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
De echt goede games zijn hier legaal , als ik niet zeker weet of een game wel z'n geld waard is , zoek ik gameplay video's op youtube. Bij mij is er dus weinig illegaal , hoogstens een film die ik eens in de zoveel tijd download.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Na veel, heel veel geld uitgegeven te hebben in het verleden voor games die ik
-na een week niet meer speelt
-na een maand 10x goedkoper in de winkel ziet
-niet verder kwam omdat het vol met bugs zat
- x maanden later pas kreeg terwijl andere downloaders deze al uitgespeeld hebben
heb ik besloten om geen games meer "vanzelfsprekend" te kopen

Games die ik dus meerdere keren en lang genoeg speelt zal ik kopen als de prijs goed is (dus ik ga niet de volle mep betalen als ik weet dat een half jaartje later de prijs 3x lager is)
En games die ik ongeacht de prijs wilt hebben (SF4 Collector's Edition) zal ik gewoon ASAP bestellen maar toch de download starten voordat ik het binnen heb.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12-07 19:39

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik download alles illegaal en als het de moeite blijkt dan koop ik het spel. Ik heb vroeger teveel spellen gekocht die na een uurtje hun geld niet waard bleken. De meest recente spellen die ik hun geld waard vond zijn Fallout 3 en GTA IV. Bij online spelletjes heb je natuurlijk niet veel keuze - tenzij je op brakke illegale servers wil spelen.

Dan is er ook nog specifiek Valve: de Half Life series vond ik de moeite waard. Deel 1 en 2 heb ik netjes gekocht, maar sindsdien download ik enkel nog hun programma's omdat mijn afkeer van Steam geweldig groot is. Ik ga er geen discussie over beginnen hier aangezien dat offtopic is, maar zonder steam had ik de episodes en Portal gekocht ipv. gedownload.

Wat de prijzen betreft: als de spelletjes zo goedkoop worden dat de moeite om ze te downloaden groter is dan ze betalen is de keuze snel gemaakt.

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• Nakebod
  • Laatst online: 16-08 22:11

Nakebod

Nope.

Ik download bijna nooit spellen. Ik koop de spellen waarvan ik weet dat ik ze veel ga spelen.
Wel heb ik van alles een fysieke CD/DVD, wat van mij niet per se hoeft, maar legaal downloaden heb ik nog nooit goedkoper gezien (De spellen die ik wil dan) dan dat ik ze importeer/koop.
Bedenk me net, 2 spellen van 10 dollar gekocht ooit, die wel downloads waren.

Alle spellen die ik veel speel op de PC heb ik legaal, en nu scheelt het dat ik niet veel spellen speel, er zijn wat blijvende games die ik dan wel veel speel (Zoals GTA SA via SA-MP, CoD4 en CoD5) maar normaal verdwijnen spellen na het uitspelen redelijk snel de kast in.
Op de PS3 heb je vanzelfsprekend alles wel legaal, gezien dat vooralsnog de enige manier is om spellen te spelen :P Maar wel grotendeels import, zodat nieuwe spellen ook betaalbaar blijven.

Blog items | Last song played: The Last Internationale - I'll Be Alright

• HaseMike
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Donwload alles, games / muziek / films maar er wordt ook gekocht :

- Pc games staan er hier veel vooral uit het verleden, want tegenwoordig is het aantal beperkt tot 1 a 2 per jaar
- Muziek, heb ongeveer 40 gekochte cd's, maar ook weer uit een ver verleden
- Films, rond de 80 gekochte dvd's maar de laatste is ook al weer 2 jaar terug ongeveer
- Online downloads waarvoor betaald is : een game of 5 op Steam en Wipeout op de ps3

Waarom downloaden ipv kopen ?

- Prijs : games en bluray's zijn erg prijzig
- Gemak : niet naar de winkel, parkeren, lopen, gedoe
- Snelheid : vaak zijn games en vooral films stukken eerder beschikbaar dan legaal
- Opslag : Alles op een server, geen doosjes en schijven
- Gebrek aan alternatief : Ik kan niet eens betaald blurays / dvd's downloaden

Wanneer stop ik met downloaden :

- Games rond de 10-15 euro voor top titels, als ze als download beschikbaar zijn
- HD films : Rond de 3-5 euro per titel, films kijk ik 1x meer geld is het niet waard imho
- Dvd films : eigenlijk geen interesse meer in sinds HD beschikbaar is

Dan woon ik ook nog eens in een land waar downloaden, integenstelling tot Nederland, niet legaal is. Alles komt dus versleuteld binnen via usenet.

Zonder download mogelijkheden, zou ik vooral huren, want kopen van games en films is wat onzinnig gezien het feit dat ik ze maar 1x kijk/speel. Wie weet is er een toekomst voor Onlive (streaming games) en een HD film stream service waar je voor een vast abo bedrag zaken zou kunnen huren.

Voordelen van illegaal downloaden voor de economie : Er wordt meer hardware verkocht, zo heb ik 2x een ps3 staan + een server voor hd films. Daarbij schijnen veel downloaders ook meer legale content te kopen. Is dit een excuus : welnee.

Ach als ik eerlijk ben : Zolang het gratis en met meer gemak dan kopen kan, zie je mij niet betalen.

HaseMike wijzigde deze reactie 04-04-2009 12:29 (11%)

• bFunk
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 27-11-2017
quote:
Bor de Wollef schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 22:30:
[...]

Dat is niet meer dan een waarschijnlijk foute aanname. Wanneer je bv kijkt naar de weekeind aanbiedingen op Steam zie je dat er dan veel meer verkocht word dan voor de normale hoge prijs.
Dit zegt allemaal niets. Er zijn spellen die goedkoop zijn vanaf het begin en die niet hardlopen op legale wijze maar net zo hard illegaal blijven lopen. Aanbiedingen blijken ook dan weer te werken. World of Goo is zo'n mooi voorbeeld. Iedereen vond 5 euro wel een mooie prijs. Je baas zou jouw salaris zo iedere maand ook maar moeten beoordelen: "Weet je wat, ik betaal je deze maand maar 500 euro ipv je standaard salaris van 2000 euro uit"

. .. ...

• plankton123
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 27-02-2013
Nee, ik download niks legaal.
Ik download meestal eerst illegaal en koop daarna spellen wel legaal als het een goede game is of als het nodig is (mmorpg).

Al word het argument van "ik koop wel als ik het een goed spel vind" vaak misbruikt door mensen die toch nooit iets zullen kopen, voor mij geld het echt :P Ik heb rond de 100 spellen legaal thuis liggen schat ik.

EDIT: ok.. heb mezelf een beetje overschat.. zijn der 82 :P

plankton123 wijzigde deze reactie 05-04-2009 17:47 (8%)

Quote van FP: " alles wat jij zegt gaat totaal in tegen mijn ervaring. Heb windows 8 nog niet geprobeerd, maar [...] "

• P-Nut
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15-08 19:32

Koop spellen aangezien ik een ps3 heb. Verder koop ik alleen multiplayer games voor de pc. Laatste die ik heb aangeschaft waren Half-Life 2 en daarvoor Guildwars (voor deze 2 games heb ik Half-Life 1 gekocht ;):P ). Als de mogelijkheid er was om spellen illegaal te downloaden voor de ps3 zou ik het ook hebben gedaan. Veel games zijn achterlijk duur (ja online bestellen is mogelijk maar kvind altijd zo'n rompslomp)

P-Nut wijzigde deze reactie 09-04-2009 09:34 (6%)

• -d-
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-08 17:39
PC Games koop ik bij voorkeur op Steam (indien beschikbaar) - anders online (uit UK of US). Ik koop bijna nooit iets in fysieke winkels. Ik download geen enkel spel/film/etc illegaal. Ik deed het wel met MP3's die DRM hadden op iTunes. Maar sinds DRM pleite is koop/download ik muziek legaal.

Games/Films/etcetera kunnen tegenwoordig goedkoop gekocht worden (in tegenstelling tot een aantal posts hier) - echter moet je hiervoor wel importeren. Ik vind 25-30 euro voor een (nieuw) spel prima, maar ik zal nooit 60 of 70 euro uitgeven (idem dito voor DVD - mijn max prijs is 10 Euro DVD en 15 Euro BluRay). Als het ooit zal voorkomen dat importeren niet meer voordelig is zal ik waarschijnlijk niet meer legaal gaan kopen.

Vinden jullie ook (net zoals Warren Spector) dat games goedkoper moeten worden
In NL ja - echter kan je met importeren bakken met geld uitsparen.

Ik ben zeer prijsbewust - en als ik voor een goede prijs legaal kan kopen doe ik dat absoluut (ik heb ongeveer 1400 legale DVD's/BluRay/HD-DVD - en zal nooit meer dan bedrag X uitgeven voor een film of game). Prijs is dus de factor voor mij om legaal te kopen. Op dit moment vind ik dat alle media (muziek,games,films) tegen goede prijzen legaal te koop zijn. Dus ik heb geen reden om te downloaden.

Ik vind 'oh er zitten misschien wel bugs in' of 'deze game is te kort' geen redenen om illegaal te gaan downloaden maar meer excuses om downloaden te rechtvaardigen imho. Dan koop/speel je het toch niet?

• Moortn
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 27-07 08:38

Moortn

Hallo

Games download ik niet, ik koop alles via amazon. Films idem dito, en 50/50. Als ik iets koop wil ik iets "tastbaars" hebben, legaal downloaden vind ik niks. Als ik 50% van een album goed vind, koop ik hem.

Heb nu 6 spellen op de ps3 voor nog geen 90 euro.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• Frostbite
quote:
Gunner schreef op donderdag 02 april 2009 @ 15:51:
[...]

Waarom koop je dan uberhaupt een console vraag ik me altijd af als ik dit soort antwoorden lees. Een console zelf kost bij voorbaat al een veelvoud van een spel en je weet ook van te voren hoeveel de spellen kosten.

Is het geld dan ineens op of probeer je het zo voor jezelf goed te praten?
Heel simpel een console heb je nodig om de spellen te spelen. :)
Verder heb ik diverse assecoires gekocht dus weer nodig zijn voor enkele spellen. Niet alleen ik maar mijn familieleden maken ook gebruik van de spelcomputer.

Laatst nog een kinderspel gebrand en laten spelen binnen 2 (!) dagen was het uitgespeeld. Tuurlijk leuk, maar ik vind het zonde om de kinderspaarpot te moeten legen (wat ze gespaard heeft) voor een spel wat zo uitgespeeld is.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djuice
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 01-07-2009
bij ** kun je gratis films downloaden in dvd formaat, helemaal top inlcusief ondertitels. vervolgens kun je ze rechtstreeks bekijken op de tv via een mediastreamer zoals die van mvix of lacie

mvix helpt ook nog met downloadlijsten: **

vooralsnog is deze wijze van downloaden voor persoonlijk gebruik legaal!

Modbreakje: Ik laat even in het midden of het geven van links (ook) legaal is, het is in ieder geval niet de bedoeling van dit forum om te worden tot een link exchange.

F_J_K wijzigde deze reactie 04-05-2009 18:25 (38%)

zonder spanning geen licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik download ook geen games, zij het legaal dan wel via de illegale manier verkregen. Ik importeer de games die ik wil spelen uit het buitenland. Met een beetje speuren kun je voor de helft van het geld dat ze hier in NL vragen voor een game een exemplaar ervan op de kop tikken elders. Dat je dan doorgaans ong. 14 dagen moet wachten tot het arriveert, hoort erbij. Ik vertik het namelijk niet om niks van mijn geld uit te geven aan games, ik vertik het daarentegen wel om en nabij de 60 euro te moeten neerleggen. Dus tja, dan ga ik ebay/marktplaats/buitenlandse webshops wel bezoeken. Lang leve de grijze import enzo.

Ik vind het handiger om games in een tastbaar formaat te hebben. Dus met boekjes en schijfje. Waarom? Zo kun je het altijd weer door verkopen zodra je de game zat bent. En dat is iets wat ik met grote regelmaat doe. Als ik het gehad heb met een game beland ie op de tweedehandse markt. Geen zin om het te laten verstoffen op een stapel. Daarnaast ben ik er ook niet eentje die na het uitspelen van games ze na xx maand weer ga doorlopen. Dus ik zorg ervoor dat mijn games collectie ververst wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:03

KneoK

Not in a million lightyears

quote:
Sc0rPi0N schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:44:
[...]

Heel simpel een console heb je nodig om de spellen te spelen. :)
Verder heb ik diverse assecoires gekocht dus weer nodig zijn voor enkele spellen. Niet alleen ik maar mijn familieleden maken ook gebruik van de spelcomputer.

Laatst nog een kinderspel gebrand en laten spelen binnen 2 (!) dagen was het uitgespeeld. Tuurlijk leuk, maar ik vind het zonde om de kinderspaarpot te moeten legen (wat ze gespaard heeft) voor een spel wat zo uitgespeeld is.
Want het leven van je kinderen is na het spelen van het spel wel significant verbeterd ? Ik moest vroeger ook sparen voor mijn knikkers hoor, mijn ouders hebben me nooit naar een vriendje gestuurd met de boodschap dat ik maar even een paar knikkers moest gaan stelen als ik wilde knikkeren; dat vriendje woonde immers dichterbij dan de winkel en dan waren ze nog eens gratis ook. Dan maakte het zelfs niet uit of ik ze na twee dagen zat was...

Voordat je een console aanschaft weet je al welke kosten je kunt verwachten, accessoires koop je nog altijd zelf, dus daarmee kun je niet goedpraten wat je doet ;) Wel de knikkerpot kopen, maar niet voor de knikkers willen betalen. Ik wil zeker niet de heilige uithangen, want ook ik download redelijk veel (om in te haken op TS, vooral veel HD films om de collectie DVD's te vervangen. Stukje bij beetje wordt de illegaal gedownloade collectie dan weer vervangen door originele Bluray's), maar je hebt nog altijd de keuze tussen downloaden of gewoon niet spelen. Zoals jij het stelt heb je eigenlijk geen andere keus dan downloaden. Schop die kinderen lekker met een (gestolen) bal de straat op als je je druk om de spaarpot maakt.

Hmm, ook maar even helemaal ontopic :)

Spellen download ik zo nu en dan, meestal als het spel voor release al uit is of ik nog een klein stukje maand moet vullen tot het volgende salaris. Titels die ik niet interessant vind download ik niet, 9 van de 10 andere downloads staan binnen een week origineel in de kast. Daarnaast is mijn Xbox360 origineel en blijft origineel, dus daar koop ik ook regelmatig een spel voor, al dan niet budget. Titels die achteraf niet bevallen verkoop ik dan door of ruil ik in voor andere spellen (en dan niet na twee weken met het bonnetje terug naar de FRS maar gewoon bij een winkel die tweedehands spul inneemt).
De reden is dan ook simpel en eigenlijk al genoemd, geduld en vooral het ontbreken daaraan.
Games mogen van mij uiteraard goedkoper, maar met een handjevol toppers die ik bij release koop, de tweedehandsjes, aanbiedingen en budgettitels red ik me wel.

Films download ik sinds kort weer, vooral omdat het budget er nog niet naar is om mijn volledige DVD collectie om te zetten in Bluray, maar ik kan zeker 4 titels per maand wegstrepen. De verleiding is erg groot, zeker gezien het geringe verschil soms bij een rip, maar ergens ben ik toch ook een sucker voor hoesjes en vooral SE's en CE's. Altijd ondertiteling, de juiste taal audio, geen artifacts, Dolby/DTS HD, hardware versnelling met 1 klikje, toch wel gemakken die het net weer de moeite waard maken.

Legaal downloaden voel ik dan ook niets voor, totdat het echt niet meer anders kan. Draagbare media wordt in discvorm steeds minder kwetsbaar en de beste hardware kan er theoretisch nog altijd eerder de brui aan geven. Veel oude audio CD's (synthesizer muziek van toen ik 11 was, 18 jaar geleden) hebben menig harddisk en USB stick overleefd.

KneoK wijzigde deze reactie 04-05-2009 21:38 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

quote:
Tuurlijk leuk, maar ik vind het zonde om de kinderspaarpot te moeten legen (wat ze gespaard heeft) voor een spel wat zo uitgespeeld is.
De meest droevige bagatellisering in het topic. Chapeau! Toch een prestatie an sich.

Echt. Ik heb hier geen woorden voor. Als je de spellen niet wilt of kunt betalen, koop dan geen console ofzo. Je koopt toch ook geen auto als je geen geld voor de brandstof hebt? Of steel je dat ook bij de pomp door weg te rijden zonder betalen?

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14-07 11:56
Spellen download ik vaak, om dan af en toe een originele te kopen die bevalt. Meestal wacht ik dan wel totdat hij in de budgetbak verschijnt.

Films koop ik helemaal niet meer. Ik baal al zo van de 500+ videobanden die inmiddels waardeloos zijn geworden dat ik het wel uit mijn hoofd haal om huidige films op DVD te halen. Series wil ik nog wel eens kopen voor mijn vriendin, die zet ze vaak aan als 'achtergrondmuziek'.

De prijs tegenover de levensduur en kwaliteit vind ik belangrijk. Een spel wat ik in 5 uur uitspeel ga ik niet orgineel kopen. Een spel waar ik na 10 uur nog steeds plezier aan heb koop ik orgineel. Een film waarvan ik 2 uur plezier heb koop ik helemaal niet meer.

Ja, ik ben groot voorstander van een abonnement concept. Laat mij maar 20 euro in de maand betalen als ik daarvoor spellen kan spelen die mij interesseren. Als ik het spel dan niet meer speel, betaal ik er ook niet voor. Dat is overigens ook ongeveer het bedrag wat ik nu uitgeef aan spellen in de maand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NinteX
  • Laatst online: 04-07-2015

NinteX

Gone Forever :W

quote:
[...]
Op deze manier leerde ik wel van mijn ouders dat ik mijn geld maar een keer kon uitgeven, ik kocht nog eens een heel verrot PC spel, en na een week was er een uitverkoop voor oude NES games in de buurt, maar ik had geen geld meer, dus toen zeiden me ouders: eigen schuld had je maar na moeten denken voor je iets kocht. Daarnaast hebben games waar ik vroeger mijn spaarpot voor geleegd heb nu nog steeds heel veel waarde. Ik kan nu Jazz Jackrabbit 2 uit de budgetbak vissen voor een euro, maar dat heeft lang niet de waarde als de originele versie die hier op mijn plank staat en waar ik destijds veel spaargeld aan uit had gegeven.

Winkel blijft favoriet, hoewel ik voorstander ben van WiiWare, Virtual Console en Steam heb ik liever een echt doosje op de plank.

Ik ben een echte verzamelaar geworden, dus een kopietje heeft voor mij totaal geen waarde, daarnaast draag je een steentje bij aan volgende spel en als ik geld heb uitgegeven aan een spel heb ik meer de neiging om het uit te spelen om mijn geld eruit te halen.

Het ligt eraan, games vind ik zoiezo niet heel erg duur vergeleken met andere hobby's. Een game kun je soms echt uren en uren mee bezig zijn, ik meen 50 uur op de klok bij mijn volledigste save-game van Zelda Twilight Princess. Nu moet ik zeggen dat ik een sucker ben die 5 tot 10 euro meer uitgeeft voor een Metallic doosje met een artboekje of action figure. Daarnaast is de prijs/kwaliteit verhouding tegenwoordig veel beter dan vroeger en zijn er dingen als WiiWare, Steam, XBLA etc. daarnaast zijn er winkels waar je alles voor een prikkie kunt krijgen, althans ik zie dat soort deals vaak voorbij komen op GoT.

Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten spelen als ik een omgebouwde Xbox 360 en Wii had, ik sta nu af en toe al eens naar mijn kast te kijken dat ik denk van... "iene - miene - mutte ".... geen idee wat ik moet kiezen. Het lijkt me echt een hel als ik alle 500+ Xbox 360 games kan downloaden en spelen, volgens mij speel je dan echt geen enkel spel uit.

Left for greener pastures(NeoGAF/Wii-DS) :W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12-07 19:39

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik amendeer mijn eerdere uitspraken:
quote:
YellowOnline schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:12:

Ik download alles illegaal en als het de moeite blijkt dan koop ik het spel. Ik heb vroeger teveel spellen gekocht die na een uurtje hun geld niet waard bleken. De meest recente spellen die ik hun geld waard vond zijn Fallout 3 en GTA IV. Bij online spelletjes heb je natuurlijk niet veel keuze - tenzij je op brakke illegale servers wil spelen.

Dan is er ook nog specifiek Valve: de Half Life series vond ik de moeite waard. Deel 1 en 2 heb ik netjes gekocht, maar sindsdien download ik enkel nog hun programma's omdat mijn afkeer van Steam geweldig groot is. Ik ga er geen discussie over beginnen hier aangezien dat offtopic is, maar zonder steam had ik de episodes en Portal gekocht ipv. gedownload.

Wat de prijzen betreft: als de spelletjes zo goedkoop worden dat de moeite om ze te downloaden groter is dan ze betalen is de keuze snel gemaakt.
Twee weken later ben ik gekapseisd voor het complete Valve pack. Dus nu speel ik zelfs die spelletjes legaal.

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:24

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb veel Xbox Live arcade spellen online gekocht, maar ook veel pc- en Xbox-spellen in de winkel.

Illegaal heb ik nog nooit een spel gehaald, maar de reden voor mij om een spel te halen is om het te spelen :P
Voordat ik een spel koop lees ik veel reviews, waardoor ik eigenlijk zelden een miskoop doe. Bevalt een spel niet, dan verkoop ik het weer.

De reden dat ik nog nooit iets illegaal heb gedownload is dat ik geen zooi op mijn computer wil. Voor mij dus ook geen vage mp3's of gecrackte software. Blijkbaar loont dat wel, want ik heb nog nooit een virus of spyware opgelopen doordat ik op bepaalde sites was geweest of via p2p een verkeerd bestand had binnengehaald. Verder vind ik een mooie verpakking (dus geen value editie) onderdeel van de aankoop van een spel (of dvd of cd) en zal ik nooit een spel kopen bij Steam.

Ik vind de huidige prijzen niet te hoog. Goedkoper mag wel natuurlijk, maar ik zal er niet meer spellen door kopen dan nu.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:31
ik gebruik steam om spellen legaal te downloaden omdat ik dit veel makkelijker vind met betalen en je weet zeker dat het spel altijd verkrijgbaar is(tenzij de servers in eens niks meer doen :'( )

ik download wel eens spellen illegaal om te kijken of het spel mij wel aan spreekt en of het de gameplay goed is. ik verdien op het moment niet zo veel dus is die 40 a 50 euro voor een spel dat ik mischien maar 1 keer speel best veel.
meestal koop ik een spel voor het online gedeelte wat je meestal niet kunt spelen als je een spel gecracked hebt.

dragon9114 wijzigde deze reactie 05-05-2009 00:11 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Downloaden jullie spellen al legaal? Ja, ik jat niet meer, sinds ik werk.

Of blijft de winkel favoriet?
Nee, al niet meer sinds jaren. Redenen:
-1 belangrijkste reden: winkels hebben maar een fractie te koop wat op pc gebied te koop is, veel specifieke genres en uitgevers gebruiken alleen digitale uitgifte of je moet de dvd/cd via hunzelf bestellen.
-2 Wil je toch een box dan geldt: Parkeergeld+reiskosten+aanschaf is stuk duurder dan online bestellen en laten bezorgen.
-3 Meeste gevallen is de box ook gewoon een niet bedrukte dvd, waarbij er een vodje papier als handleiding is toegevoegd en zorgt dus voor weinig extra waarde.
-4 Online "digital download" (dat is meestal de zoekterm die je moet gebruiken voor legaal) gekochte spellen hebben vaak wel een beveiliging, echter je hebt geen dvd nodig die ronddraait als een gek in je drive en eventueel kun je een spel ook is ergens anders downloaden en dan spelen. (hoewel sommige nieuwe aanbieders daar huiverig voor zijn en domme limieten stellen)

Ik wil niet jatten, als je een spel niet kunt betalen zijn er genoeg freeware versies en andere games te spelen tegenwoordig. Ook zijn veel demo's zo uitgebreid, dat de smoes: "ik download ze eerst illegaal om ze uit te proberen" totale flauwekul is. Sommige demo's zijn gewoon het volledige spel!
EDIT
FF vergeten, dat veel mensen gewoon te lui zijn en het makkelijker vinden om de illegale versie te verkrijgen en te installeren, dan de demo......
Simpel: kun je het niet betalen, kijk dan is verder dan je neus lang is, er is zo gigantisch veel te krijgen en veel oudere games zijn met behulp van mods nog steeds leuk, terwijl het oude spel minder dan een tientje kost.

Ja en dat kan ook, maar de game industrie moet meer kijken naar bestaande industrie takken, waarbij je veel meer onderleveranciers hebt van onderdelen van een product.

Game industry zit nog teveel in het straatje: engine zelf ontwikkelen, engine zelf totaal aanpassen etc.
Pas een kleine gedeelte van de spelen zijn gebaseerd op bestaande NIET aangepaste engines.
Een spel gaat om de content en hoe het er uitziet en speelt, niet op wat voor engine het draait.

Toekomst krijg je gewoon verschillende basis engines met zeer goede design pakketten, waarbij je eventueel toeters en bellen koopt van diverse onderleveranciers en waarbij de "ontwerper/architect" van een spel, zich kan concentreren op wat het spel is, hoe het speelt en dus zich kan focussen op de inhoud en zich nauwelijks meer bezig houdt, hoe het allemaal draait.
In de meest ideale situatie, heb je nauwelijks meer een programmeur nodig, maar heb je mensen, die weten hoe j met het design pakket om te gaan. (heel simpel vergeleken: voor een tekening maken, heb je ook geen cad programmeur meer nodig....alhoewel in zeer specifieke gevallen wel handiger kan zijn)
Game industry is nog steeds een nieuwe tak en die ontwikkeld zich bedrijfsmatig gigantisch. Kijk maar naar hoeveel nieuwe opleidingen er pas sinds de laatste paar jaar zijn, specifiek gericht op games ontwikkeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
Ik download al mijn spellen legaal ja. Ik speel eigenlijk alleen maar FM (Football Manager) en af en toe CS. CS Is al een hele tijd in mijn bezit en omgezet naar Steam. Zelfde voor FM, speel ik nu ook via steam en dat gaat eigenlijk helemaal perfect.

Winkels zijn absoluut niet mijn favoriet; duur en wat heb ik aan CD's / DVD's , vind ik totaal geen meerwaarde hebben.

Games mogen absoluut goedkoper, nadeel daar aan is dat je dan constant je hardware moet blijven updaten omdat je PC te traag wordt waardoor je uiteindelijk even duur uitkomt.. :+ Ik speel m'n games op een redelijk 'verouderde' PC en ga de komende tijd ook nog niet upgraden puur voor games :p.

a·rie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
quote:
Legaal downloaden heb ik nooit gedaan, zou ik mij eerst in moeten verdiepen maar ik vertrouw het principe van het kopen van een key niet zo.
Waarschijnlijk onterecht maar het is een onderbuikgevoel.
Verder vind ik het vaak wel leuk om een doosje te hebben.

De meeste spellen download ik echter illegaal.
quote:
De hoofdreden is dat ik geen fanatiek gamer ben, ik speel veel spellen maar enkele keren en dan nooit meer.
Weinig spellen die ik echt leuk vind hebben ook genoeg herspeelbaarheid en speelduur om geld aan uit te geven.
Bijvoorbeeld spellen als Starcraft, Warcraft II en die C&C Decade box geef ik graag geld aan uit, ook voor de uitbreidingen.
Maar een shooter waar ik een paar levels van speel en het dan toch niets vind ga ik dus echt niet kopen.
Of zo'n zogenaamde RTS die je dus in twee avonden uitgespeeld hebt.

Maar ja, ik game hooguit drie a vier avonden per maand, en dan is het al veel. :+
Mario Party of Kart heb ik wel gekocht, dat is gewoon dubbel en dwars het geld waard.
Ik weiger echter 50 of 60 euro neer te leggen voor iets wat ik bijna niet zal spelen of geen reet aan blijk te vinden of binnen no-time uitgespeeld heb.
quote:
Jazeker, of in ieder geval in prijs moeten dalen na een tijd.
Ze worden nu vaak kunstmatig hoog gehouden, in het buitenland zie je vaak dat je makkelijk kunt inruilen en krijg je flinke kortingen.
Dat kost de gameindustrie nog meer gok ik. ;)

Zelfde geldt voor films, die heb ik bijna allemaal legaal. De films die ik echter maar één keer hoef te zien kijk ik op TV of bij iemand anders, ga ik dus ook geen geld aan uitgeven.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 31-07 13:20
Ik heb zojuist de enquete ook nog even ingevuld. Ik weet echter niet of het nog zin heeft, want ik kan nergens een einddatum vinden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 07-07 16:54

Steffy

Ayreonaut

Ik download ook wel eens een game, soms ook wel 10 stuks. Vooral als het oudere games zijn en niet meer te koop zijn. Zie bepaalde games van 10 jaar geleden nog maar eens te vinden, of uitbreidingen van games, bijna niet meer aan te komen. Verder download ik wel eens games als ik er gewoon geen geld aan wil of kan uitgeven, in ieder geval illegaal.

Legale games zijn er toch ook enkele per jaar koop ik altijd op vast medium, op console heb je vaak geen andere opties maar ook voor PC op vast medium. Downloaden online is me vaak teveel gedonder met aanmaken van accounts en het hebben van CC die ik uit princiepe niet wil hebben. Ik bestel nog wel eens online een game maar alleen als ik met ideal ofzo kan betalen maar dat is zelden.

Legaal downloaden doe ik niet aan, niet omdat ik alleen illegale games heb maar ik koop alles gewoon liever in een doosje.

Reden voor illegaal is zoals veel mensen al aangeven dat het lastig is om vooraf in te schatten hoe een game is. Vaak toch achteraf telleugesteld over een game. Ik heb laatst een rauwkoop gedaan aan Empire Total War, de meest verwachte game op de PC van de afgelopen jaren. Dat was €€ down the drain, ik heb het spel 2 weken gespeeld maar compleet invested met bugs, bijna onspeelbaar. En zo heb ik dat wel eens eerder gehad. Reviews zijn vaak te positief en er worden vaak uitspraken gedaan die dan weer totaal niet kloppen. Zeer spijtig maar reviewers werken illegale downloads sterk in de hand. Games als Empire TW en GTA4 kregen 9's en 10en maar waren achteraf amper een voldoende waard, als je dat een paar keer hebt gehad en je geeft er 50 a 60 euro aan uit dan baal je. Reviews worden gewoon betaald ofzo om zulke cijfers te geven, de markt gewoon op die manier zichzelf in de shit en draaien zichzelf de nek om.

Ook op consoles download ik wel games, ik heb een modchip maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik per jaar niet meer dan 2 of 3 games legaal kan betalen wil ik geld overhouden voor andere dingen. Ik heb wel een redelijk aantal legale games op mij Wii, een stuk of 9 en denk een evenveel aan demo's :z maar ik had die games toch legaal nooit gekocht want ik heb het geld gewoon niet.

Daarnaast zijn er nog regio's, op consoles soms wel anderhalf jaar later dan andere regio's en daar wil ik niet op wachten, vooral bij Nintendo heb je dat probleem, modchip lost dat probleem op. Wereldwijd releasen is ook iets dat van belang is.

Steffy wijzigde deze reactie 11-05-2009 09:47 (48%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F1k
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20-10-2015

F1k

Captain Obvious

Nee, ik download games illegaal. Legaal downloaden heeft voor mij geen meerwaarde. Goede titels ga ik kopen in een winkel/webshop.

Zoals zovelen hier, wil ik eerst een spel testen voordat ik er geld aan uitgeef. een mooi voorbeeld was Crysis. Begint leuk, beetje Koreaantjes knallen -> einde demo.
Download ik de volledige game, blijkt dat je t halverwege tegen aliens gaat opnemen. Dat was voor mij de reden om het spel meteen van m'n pc af te gooien.
Zelfde geld voor NFS:undercover: Leuke game hoor, maar echt vreselijk brakke code. Je gaat toch ook niet betalen voor een koude kop koffie?

Voorbeeld van een aantal games die ik wel origineel heb:
- C&C the first decade
- Supreme Commander

-> Games die niet eens lastig te cracken zijn, maar ik heb respect voor de mensen die hieraan gewerkt hebben. Goed werk moet beloond worden.

De prijs/kwaliteitverhouding is zoek in Nederland. Een brakke game gaat niet verkopen, ook niet als je die voor een euro aanbied. Een goede game krijgt mond-op-mond-reclame, en verkoopt wel als de prijs goed is.

edit:

Ik mis een hoop opties in je enquête. Jammer ;) Had op veel plaatsen graag meerdere antwoorden gegeven waar je maar 1 antwoor dmogelijk maakt.

F1k wijzigde deze reactie 11-05-2009 11:44 (5%)

If you do not like the answer, you should not have asked the question. Tard..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
Ik download spellen legaal via steam of koopt ze in de winkel/online, het ligt eraan waar het spel het goedkoopst is. Ik download zelf niet illegaal

Ik vind als ik een spel koopt dat het een goed gevoel geeft dat ik de ontwikkelaar steunt. Als je een spel illegaal krijgt dan maak je die markt alleen maar kapot. Vroeger downloadde ik wel eens een spel maar dat is al jaren niet meer zo. Tegenwoordig koop ik al mijn games, beetje zoeken en je hebt zo de nieuwste voor ongeveer 30 euro

De games in Nederland mogen wel iets goedkoper worden rond de 30 euro en voor echte toppers 35-40 euro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuhrtje
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16-08 09:41
Ik download nog niet legaal games. Ik vind een game kopen in de winkel veel leuker. Dan heb je een mooi doosje en boekje etc.
Ik download het meeste illegaal.

De reden is dat een demo vaak onvolledig is. Dan zul je denken, natuurlijk want het is een demo. Maar soms mist een demo de essentiele factoren van het volledige product. Ik download een game om te proberen. Vaak kun je dan niet online maar dat hinderd niet. Als ik een game goed vindt dan koop ik hem ook direct.
Daarnaast ben ik een student met een bijbaantje. Ik kan niet constant een game van 60 euro blijven kopen. Tegenwoordig zijn er ook site's zoals Cd-wow die dan games voor 38 euro aanbieden, dit vindt ik wel een prima iets. Zo heb ik ook CoD4 gekocht en alles is perfect.

Waarom legaal?
Als in de winkel, dit geeft een beter gevoel dan toch het download principe. Ik wil een boekje die ik kan lezen, een doosje waarvoor ik weer plek moet gaan zoeken.

Ik vind dat games goedkoper moeten. De directeur van EA heeft zelfs ooit gezegt dat games makkelijk voor 30 euro over de toonbank kunnen gaan, hierdoor halen ze nog steeds genoeg rendament.

Game PC || PS4 PSN: Kuhr25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik speel MMO's, dus dan kan ik zeggen ja :+ Ik heb wat gewone games ook, die zijn ook gekocht. Denk dat mijn laatste 'grijze download' zeker een jaar of 2-3 terug is. Daarbij heb een Playstation 3, daar koop ik alles of in de winkel of op de PSstore, zover ik weet bestaat daar nog niets voor en al zal het er zijn heb ik liever gewoon support :) De wereld van MMO's is zo enorm groot, dat ik weinig behoefte nog heb buiten dat FPS of race games te spelen, de uitzonderingen daarop koop ik op de PS3 of in geval van FPS op de PC (TF2, dat was het wel het laatste jaar).

Zie boven, wat ik speel is het niet nodig, console zit je al snel met ombouwen etc, nee dank je. Ik koop spellen enkel als ze in de aanbieding zijn of als ik er echt veel waarde in zie.

Moeilijke, ze kunnen en moeten mischien wel goedkoper, maar heeft dit echt zin? Gaat torrent-freak A opeens voor 30 euro wel een spel kopen, terwijl hij in z'n handjes klapt en 10-20 games heeft? Dit is imho enorm leeftijd afhankelijk, zeker de jeugd met weinig geld zal niet overstappen naar alles legaal ook al worden de spellen 20 euro. Nee, ik ben van de P2P principe, maarja zelfs daar zie je private servers.

SinergyX wijzigde deze reactie 11-05-2009 19:16 (8%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het ligt aan het spel. Als ik het leuk genoeg vind koop ik het en het boeit me niks dat ik er geen dvd-doos bij krijg. Als het net zo duur is koop ik het net zo lief via Steam of rechtstreeks bij de ontwikkelaars (zoals bij Live For Speed). De winkel is in ieder geval niet favoriet, DVD's nemen nutteloos plaats in, geven meer gedoe met verwisselen en kunnen beschadigen.

Hoe veel ik het speel. Als ik iets echt leuk vind koop ik het meteen.

Waarom legaal?
Omdat er geen games meer uitkomen als iedereen alles alleen via nieuwsgroepen en torrents gaat downloaden, en zeker kleine uitgevers gun ik het ook gewoon.

Nee.

Marzman wijzigde deze reactie 11-05-2009 19:35 (56%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10:28

Ik heb het niet zo op internet winkel en dergelijken. als ik iets moet hebben dan rij ik wel even een stukje richting de stad en haal een spel ofzo. ook al scheelt me dat af en toe iets geld. vind het fijn om een hoesje met key en al er bij te hebben.

Ik geef ook wel eerlijk toe dat ik over het algemeen spellen download.
ik speel ze gewoon niet lang genoeg om er een bak geld aan uit te geven.
er zijn een aantal games en reeksen waar ik ook helemaal geen problemen mee heb om geld aan uit te geven trouwens.

Ja absoluut. Dit is voor veel mensen ook aansporend om games toch te downloaden. al ben ik bang dat als je het eventueel goedkoper zou maken dat de mensen die nu toch al aan het downloaden zijn blijven downloaden. dus dat de omzet enorm daalt voor de ontwikkelaars.

-:Steam:- // -:Specs:- LoL EUW = BatsAap // PSN-ID = BatsAapNL //

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat betreft de enquete van de TS, de vraag 'download u wel eens muziek illegaal' klopt niet, volgens Nederlandse wetgeving kan je muziek niet illegaal downloaden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• F1k
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20-10-2015

F1k

Captain Obvious

quote:
DukeBox schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 00:18:
Wat betreft de enquete van de TS, de vraag 'download u wel eens muziek illegaal' klopt niet, volgens Nederlandse wetgeving kan je muziek niet illegaal downloaden.
Wanneer je niet in Nederland woont kun je wel degelijk muziek illegaal downloaden. Het was inderdaad niet de bedoeling van de TS, maar zo kun je deze wel interpreteren.

If you do not like the answer, you should not have asked the question. Tard..

• Cum Grano Salis
  • Laatst online: 12:04
quote:
PWM schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 11:49:
[...]

Waarom doe je dat dan? Ik heb zo'n 40-50 Xbox 360 spellen, en betaal er gemiddeld 25,- per spel. De must have games koop ik zodra die uitkomen, meestal via Gamehubs voor een euro of 30,- tot 35,-. Met alle andere games wacht ik gewoon een maand of 6, waarna ik ze voor een euro of 20, tot 25,- bij de Videoland of elders vandaan trek.

Er zijn meer dan 1000 games voor de Xbox 360, waarvan een 700 inmiddels minder dan 30,- kosten. Ik heb net Brothers in Arms besteld, voor 11,99 inclusief verzending :+
Als ik spellen kocht, kocht ik alleen net uitgebrachte. Andere games brandde ik gewoon en later kwamen daar ook de onlangs gereleasede spellen bij, of soms zelfs nog niet eens gereleasede spellen. Halo Wars LE heb ik overigens wel gekocht, maar dat was een van mijn laatste.

Gaude et aude

• jan_va
  • Registratie: mei 2005
  • Niet online

Ik ben geen hardcore gamer (meer), ik heb ongeveer alle Half-Life spelletjes gekocht en heb in het verleden enorm veel op Steam gespeeld, maar nog nooit online gekocht, altijd eerst fysiek gekocht en dan geactiveerd via internet.

Ik koop mijn spelletjes meestal via online shops, de prijzen zijn er stukken lager. Meestal kies ik tussen amazon.co.uk of play.com

Illegaal speel ik geen spelletjes, als ik wil weten of iets goed is, dan wacht ik even op reviews en speel ik eens een demo. Als me dat goed bevalt koop ik de game.

Games zijn volgens mij veel te duur. Als ik al een spel koop, dan is het online waar de prijzen stukken lager liggen. Meestal wacht ik ook een tijdje tot het spel wat gezakt is in prijs, ik ben echt niet bereid om 50-60 euro neer te leggen voor een game.

Een van de grootste redenen waarom ik niet zoveel geld wil uitgeven, is omdat ik exact weet hoeveel marge op games genomen wordt. Een Xbox/PS3/... game kost in aanschaf nog geen 20 euro, soms iets boven de 20 en wordt verkocht tegen 50 euro of meer. De game studios en dergelijke vragen helemaal niet zoveel geld, het zijn de winkels die de prijzen systematisch hoog houden. Gelukkig zijn er de online shops veel redelijker in hun prijzen, hopelijk volgen de fysieke winkels en doen ze de prijzen wat dalen, marges van 100% of meer is toch iets te hebberig in mijn ogen (vergelijk eens even met hardware shops...daar liggen de marges nog niet boven de 15%...er mag dus gerust nog wat extra concurrentie komen :) )

Ik geef mijn geld dus liever uit aan een game die mij 25 euro kost, de game studio krijgt er evenveel voor terug, alleen de winkel zelf heeft minder marge per spel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beakzz
  • Nu online

Persoonlijk kom ik al meer dan een jaar niet meer in gamewinkels, maarja ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen nog maar voor kleding en voedsel naar de winkel loop want voor de rest is alles goedkoper op inet te vinden en meestal met een betere service. Ik zoek liever zelf uit wat goed is of niet zonder een hijgende verkoper in mijn nek, maar dat terzijde ;)
Sinds ik steam heb ontdekt haal ik daar weleens (al blijft het zelden) een game vandaan.

Op mijn Xbox 360 heb ik iets van 20 orginele games gekocht in het laatste jaar. Geen 1 daarvan was meer dan 35 euro. In de plaatselijke winkels kan ik nieuwe spellen niet vinden onder de 60 euro en oudere zelden onder de 25 terwijl een weekje wachten me 10 en 35 kost voor dezelfde games. Ik bestel dus gewoon alles in Engeland en Azie en het verzenden kost ook bijna niks tot zelfs echt niks.
Vroeger downloadde ik alles wat los en vast zat, maar ik wil geen gekloot met Xbox Live en ik vind wat ik nu betaal ook gewoon schappelijke prijzen. Ik ben er nu wel heel erg in geworden, want COD 5 heb ik bv al en COD4 die ik heel graag wil nog niet aangezien hij nog rond de 40 hangt :) Eigenlijk erg maar nog genoeg om uit te spelen dus het zal wel. Een game als Mafia zou ik dan juist wel weer zo 100 euro voor neer leggen.
Voor de Psp en Dslite heb ik alles illegaal gedownload en dat is eigenlijk gewoon zo gekomen door het gemak van de flashcard/Memorycard en als 2e reden dat daarbij de prijzen in verhouding (tegenover een veel mooier en uitgebreider consolespel) de prijzen totaal ! zoek zijn. Hoogsten 20 euro imo.

Vinden jullie ook (net zoals Warren Spector) dat games goedkoper moeten

Ja, Ja en nog eens Ja. 60 euro slaat gewoon nergens op of er moet een kwalificatie-norm komen die onderscheid maakt tussen bagger,gemiddeld en goed. Het kan toch niet waar zijn dat je net zoveel voor een slechte game betaald als voor bijvoorbeeld Fallout 3 en Grid (ik noem maar wat).
Voor mij is dus duidelijk de grens op 35 euro komen te liggen. Dat vind ik het waard en 40 kan me al afschrikken. De enige uitzondering kan hem liggen in een geweldige topgame waar veel geld en kunde in is gestopt. Dat gevoel heb ik bij Mafia, Fallout 3 en Gta Vice City bv. Oh en Gta 4 was nog niet eens de 25 euro waard die ik ervoor heb betaald :p dus aan reviews heb je ook niet altijd wat

Beakzz wijzigde deze reactie 18-05-2009 01:11 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ulekai
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14-09-2009

ulekai

wait, what?

Ik download wel eens illegale spellen, maar dan alleen oudere toppertjes die niet/makelijk nieuw te krijgen zijn. Ook uit nostalgische redenen download ik wel eens wat uit mijn jeugd. (carnivours 1/3)
Zelfs wel eens half life 1 + de 2 uitbreidingen gedownload omdat de versies van mijn steam het niet meer deden onder vista.

En de 60 euro en vaak zelfs 62,50 vind ik best prijzig tegenwoordig.

ulekai wijzigde deze reactie 18-05-2009 01:50 (9%)

And if there's anything good about me
I'm the only one who knows

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
quote:
jan_va schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 19:02:
Een van de grootste redenen waarom ik niet zoveel geld wil uitgeven, is omdat ik exact weet hoeveel marge op games genomen wordt. Een Xbox/PS3/... game kost in aanschaf nog geen 20 euro, soms iets boven de 20 en wordt verkocht tegen 50 euro of meer. De game studios en dergelijke vragen helemaal niet zoveel geld, het zijn de winkels die de prijzen systematisch hoog houden. Gelukkig zijn er de online shops veel redelijker in hun prijzen, hopelijk volgen de fysieke winkels en doen ze de prijzen wat dalen, marges van 100% of meer is toch iets te hebberig in mijn ogen (vergelijk eens even met hardware shops...daar liggen de marges nog niet boven de 15%...er mag dus gerust nog wat extra concurrentie komen :) )
Heb je daar dan ook serieuze bronnen van? :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14-08 13:59

sorcees

Atari 2600 woody

Ik speel hoofdzakelijk online, account based, dus legaal, en meestal niet meer dan 1 of 2 spellen per jaar.
Voor de rest uit de budgetbak, ik heb hier nog 10 spellen staan die ik wilde hebben, allemaal 10 euro of minder, en allemaal nog in de cellofaan, ik heb gewoon niet genoeg tijd!
Wel wil ik altijd een DVD box of nog beter een katonnen doos, liefst met extra's, en dat wordt dan in de vitrine uitgestald.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/sorcees-1781/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 10-02 23:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Nu speel ik EVE Online, een uitgebreide MMORPG met alles erop en eraan (een spelergestuurde sandbox). Maandelijkse kost is merkbaar hoger dan WoW, maar je krijgt elk half jaar expansion erbij. MMORPG's worden niet echt in winkels verkocht.

Maandenlang multiplayer plezier. In het verleden haalde ik weleens games af en na een nachtje knallen was het al voorbij. Dat is de moeite niet waard.

Ik heb de Half-Life generatie meegemaakt, toen was het nog in de winkel kopen (ongeveer 30 euro?). RTCW: ET is gratis. Battlefield 1942 met de uitgebreide Forgotten Hope mod, een afgeprijste BF in de winkel gekocht. Nu is het EVE Online en een World in Conflict demo.

Een correlatie tussen speelduur en prijs is nodig. 50 à 60 euro voor een nachtje singleplay knallen is het niet waard. Tussen 15 en 30 euro voor maandenlang gamen is een goede deal.

MMORPG's zijn een klasse apart, de servers moeten onderhouden worden, continue moet het bijgepatcht worden en EVE Online blijft groeien (zowel in game engines als in content). 2 maanden EVE kost nu 27 à 30 euro.

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

In het verleden heb ik vooral gekopieerde spellen gehad voor de simpele redan dat ik niet meer kon betalen. Inmiddels heb ik bijna alles legaal, ook de games die ik eerst illegaal had heb ik aangeschaft. Ze waren inmiddels toch al wat verouderd en daarmee behoorlijk afgeprijsd.

Voor legale games gebrijk ik vaak cracks omdat legale games vaak onnodig om de CD of DVD vragen, terwijl het spel toch helemaal op de harde schijf staan geïnstalleerd.

Ik koop graag een spel op een fysiek medium, ook als het een online spel is. Ik houd ervan om een mooie DVD hoes te hebben en een medium als bewijs van een legaal gekochte versie. Daarnaast hebben de fysieke versies vaak extra's zoals een gedrukte handleiding of referentieposter. Van spellen die ik heel goed vindt koop ik graag een duurdere collectors edition, zoals ik bij Guild Wars heb gedaan.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 6Pac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12-06 10:32

6Pac

"Roma Victor"

Soms, maar dan gaat het alleen om downloadable content voor de originele spelen die ik gekocht heb. verder In de meeste gevallen alleen illegaal.

Ik heb rond de 200 PC, 10 PS3, 35 XBOX (een), en ongeveer 75 PS2 spellen die ik in de winkel gekocht heb.

Alleen al 50% van de PC spellen heb ik spijt dat ik ze direct na de release gekocht heb - Of te buggy, of geen replay waarde, of mooie graphics maar louzy gameplay, of niemand om mee te samen te spelen (MMO's die snel doodbloeden, zoals bijv Conan en Warhammer online) - Over de console games maar niet beginnen.

Als ik uitga van gemiddeld 40,- voor een nieuw PC spel, is dat ongeveer 4000, - aan weggegooid geld.

Daarom heb ik besloten om eerst die 4000,- terug te verdienen voordat ik ooit maar een nieuw gereleast spel direct koop - dus is het voorlopig alleen try before you buy.
Is het echt de moeite waard koop ik alsnog het spel, maar in de afgelopen 3 jaar is het misschien nog maar 10x voorgekomen.

Ik download alleen PC spellen illegaal.
Console games niet - ik heb geen gemodde hardware, en wil de moeite ook niet nemen om te modden - die koop ik tegenwoordig alleen als ze flink zijn afgeprijsd.

Absoluut - Ik sluit me aan bij de meeste hier die het te duur vinden.

edit: wat beter gemotiveerd

6Pac wijzigde deze reactie 18-05-2009 21:10 (22%)

I'd like to see things from your point of view... But I can't seem to get my head that far up my ass

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hubert
  • Laatst online: 13:42

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

quote:
6Pac schreef op maandag 18 mei 2009 @ 18:59:

Absoluut
hoezo goedkoper? een beetje snes spel was vroeger 160 gulden. de echte toppers 200 gulden.
160 gulden is omgerekend 72.60 euro.
dus in feite zijn games wel goedkoper geworden :P

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
quote:
Hubert schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:45:
[...]

hoezo goedkoper? een beetje snes spel was vroeger 160 gulden. de echte toppers 200 gulden.
Maar dan kan je nog steeds vinden dat het goedkoper moet worden. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KneoK
  • Laatst online: 14:03

KneoK

Not in a million lightyears

quote:
Hubert schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:45:
[...]

Wanneer is dat geweest ? Het laatste spel dat ik in guldens gekocht heb heb ik voor 109 gulden gekocht, zo'n beetje de geldende prijs voor grote titels in die tijd, meer heb ik nooit uitgegeven aan een spel (de eerste Unreal bijvoorbeeld, Virtua Fighter 1 en 2, FX Fighter, Carmageddon, 7th Guest, 11th Hour, Phantasmagoria, zeker niet de minste titels). Moet wel zeggen dat het stuk voor stuk pc games zijn, wellicht dat het bij de consoles toen ook al anders was (ik spaarde voor pc titels, console games graaide ik uit de budgetbak of kreeg ik voor m'n verjaardag ofzo).
De enige titel waar ik ooit meer dan 120 gulden aan uit heb gegeven was Shenmue voor de Dreamcast (250 keiharde guldens).
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[html][norml][/norml][/html]

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True