Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Homeserver informatie..

Pagina: 1
Acties:
  • 785 views

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10 16:54
Goeiedag allemaal,

Ik ben al een tijdje van plan een homeservertje op te zetten. Deze wil ik dan gebruiken als web-/ftp-server en misschien (later) nog wel meer. Ik zit alleen met een paar vragen in mijn hoofd, namelijk:

- Is het mogelijk om een dual-socket moederbord in een midi-tower in te bouwen? Is het beter als ik een high-tower neem? (airflow enz)

- Heb een beetje rond zitten kijken en bij elke dual socket moederbord die ik heb gevonden staat 'E-ATX'. Klopt het dat ze allemaal E-ATX voedingen nodig hebben of zijn er ook cheap-ass dual-sockets met ATX?

- Is het mogelijk om ook 'normale' processoren te gebruiken in dual socket moederborden in plaats van Opterons of Xeons en werkt dit goed? Is het aan te raden als je een 'laag budget' heb?

- Ik wil een niet al te nieuwe socket gebruiken om goedkoper uit te zijn. Ik heb nog wel een sempron (Socket A) liggen. Is hier misschien een dual-socket moederbord voor, met SATA2 ondersteuning? Zijn er uberhaupt Socket A moederborden met SATA2 ondersteuning?

- Welke socket raden jullie mij aan? Het gaat mij dus echt om de mboard + cpu. Ik hou zelf van snelheid maar daar zal ik volgens mij geen problemen mee hebben op een homeservertje die toch niet veel draait, toch?

- Offtopic vraag: is het snelheidsverschil tussen SATA, SATA2 en PATA echt te merken? Zo niet, kan er ook gekozen worden voor een moederbord met SATA (+ PATA) ondersteuning in plaats van SATA2

Last but sure not least, bedankt voor jullie tijd en hulp :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 11:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat ben je überhaupt van plan? Hosten op een thuislijntje en dan dual-socket processors?? Heb je toevallig een mooie 100Mbit internetverbinding, of overschat je nu zwaar hoeveel kracht het ding moet hebben?

Neem gewoon een simpele sempron, of als je iets moderners wilt een atom. Qua kracht is een pentium 1 of 2 vaak nog genoeg.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Een 20/1 ADSL2+ Mbit lijntje is al met een Pentium 2 'vol' te krijgen. Dus zoek gewoon een betaalbaar en energie-zuinig systeem. Gezien een dergelijke server vrij weinig 'actief' zal zijn is vooral het idle-stroomverbruik belangrijk.

Qua koeling, een zuinig systeem is prima te koelen een enkele 12cm fan op 7 volt verplaatst al genoeg lucht voor de hele kast (samen met een temperatuur-gestuurde fan in de voeding).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11 18:11

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Soundless schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:24:
Goeiedag allemaal,

Ik ben al een tijdje van plan een homeservertje op te zetten. Deze wil ik dan gebruiken als web-/ftp-server en misschien (later) nog wel meer. Ik zit alleen met een paar vragen in mijn hoofd, namelijk:

- Is het mogelijk om een dual-socket moederbord in een midi-tower in te bouwen? Is het beter als ik een high-tower neem? (airflow enz)
Trial and error, maar ik vrees dat t erg krap en erg warm gaat worden
- Heb een beetje rond zitten kijken en bij elke dual socket moederbord die ik heb gevonden staat 'E-ATX'. Klopt het dat ze allemaal E-ATX voedingen nodig hebben of zijn er ook cheap-ass dual-sockets met ATX?
E-ATX staat voor Extended ATX, een grotere variant van t ATX formaat en dat gaat met alle waarschijnlijkheid niet in een midi tower passen. Ik heb zelf een Intel SAI2 E-ATX bord in een Coolermaster Stacker zitten en dan heb je wel wat speelruimte over.
- Is het mogelijk om ook 'normale' processoren te gebruiken in dual socket moederborden in plaats van Opterons of Xeons en werkt dit goed? Is het aan te raden als je een 'laag budget' heb?
In de regel niet, want vaak zijn enkel de 'server' varianten van CPU's dual CPU enabled (uitzondering in t grijze verleden kon je in de ABit BP6 twee celeron's in dual draaien, dat was wel plzier 2 x Celeron 300a OCed op 450MHZ)
- Ik wil een niet al te nieuwe socket gebruiken om goedkoper uit te zijn. Ik heb nog wel een sempron (Socket A) liggen. Is hier misschien een dual-socket moederbord voor, met SATA2 ondersteuning? Zijn er uberhaupt Socket A moederborden met SATA2 ondersteuning?
Bedenk wel dat bij een evt. defect je moeilijk aan vervangende onderdelen kunt komen. Een optie is een PCI SATA kaartje te gebruiken die kun je evt. meemigreren als t misgaat.
- Welke socket raden jullie mij aan? Het gaat mij dus echt om de mboard + cpu. Ik hou zelf van snelheid maar daar zal ik volgens mij geen problemen mee hebben op een homeservertje die toch niet veel draait, toch?
Waarom bloedig snel als de server niet veel staat te doen?, gaat enkel ten koste van je portemonnee (rekening van nuon/essent/who ever). Socket is niet zo relevant zowel Intel als AMD heeft server varianten van CPU's, maar ook een desktop CPU is vaak voldoende voor een uit de kluiten gewassen hobby server.
- Offtopic vraag: is het snelheidsverschil tussen SATA, SATA2 en PATA echt te merken? Zo niet, kan er ook gekozen worden voor een moederbord met SATA (+ PATA) ondersteuning in plaats van SATA2
In de regel zijn de SATA/SATA2 drives sneller tov de PATA modellen, vooral omdat er op PATA gebied nog nauwelijks ontwikkelingen zijn (vooral als t gaat om capaciteit) en is PATA dus eigenlijk ten dode opgeschreven.
Last but sure not least, bedankt voor jullie tijd en hulp :)
Kijk verder ook eens in topics als:

Nieuwe Zuinige Server (discussie) Test: energiezuinige moederborden en Het grote DIY RAID NAS topic deel 2
voor tips/hints rondom energe zuinige maar toch wel krachtige thuis server machine/data servertjes.

Om een indruk te geven onze eigen thuisserver (http/ssh/smtp/samba/ftp/rar/par/usenet/torrent services) bestaat uit:

* Intel D945GCLF (Intel Atom @ 1.6 GHz)
* Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G
* 2x Samsung 320GB HD321KJ (SATA II 7200RPM 16MB)
* E-IDE CD-950E/TKU (CD-ROM, standaard uit)
* Enermax PRO82+ 385
* Nexus Anti-Vibration Mounting Kit
* Nexus NHP-2200 Heatpipe Chipset Cooler

En doet alles in principe zonder zeuren

[ Voor 8% gewijzigd door Pantagruel op 29-03-2009 16:51 . Reden: de eigen thuis server config toegevoegd ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Soundless
Het is echt om te experimenteren. Zelfs het dual-socket ding is om te experimenteren, behalve als dat dus duur wordt qua prijs. En ik wil er graag een w2k8/w2k3 systeem op draaien dus een P2 zal denkk niet voldoen. Wat wel belangrijk is voor mij is dat hij SATA(2) ondersteunt. De rest is dus echt om te experimenteren.

• Soundless
Pantagruel schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:45:

Waarom bloedig snel als de server niet veel staat te doen?, gaat enkel ten koste van je portemonnee (rekening van nuon/essent/who ever)
Ik bedoelde ook niet echt 'bloedig snel', maar met snel bedoelde ik dus iets dat w2k8 leuk kan draaien (Had ik er bij moeten zetten)

Heel erg bedankt voor je reactie!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-11 00:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Een Opteron / Xeon is wat dat betreft zwaar overkill tenzij je daar voor een schappelijk bedrag aan kan komen. Met een Atom-based platform kom je al ver, maar gezien je gaat FTP'en (en GBit LAN dan wel zo fijn is) zal jet met een zuinig Athlon X2-systeem een heel eind komen.

W2K8 / W2K3 zal ook prima draaien op een Athlon X2.. W2K8 draaide hier al perfect op een Turion X2 TL-50 wat zeker geen snelle CPU is anno 2009. Zoals aangegeven, je overschat de kracht en snelheid van een CPU.

Trouwens, W2K3 werkt ook prima op een P2 :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat je helemaal niks kan vinden in een topic als [WHS] Windows Home Server ervaringen topic .

Windows Server 2008 - wat wil je ermee doen? WHS is namelijk op basis van 2003 Server.
Als je wat beter je research doet kom je er vanzelf achter dat elke Intel p35 of hoger met bijbehorende C2D of Quad naar keuze, of AMD Phenom + geschikt board je genoeg opties biedt om zelfs je WHS in HyperV te draaien als je echt perse wilt.

Om je nog een extra hint te geven: VMware ESXi welke hardware?
Daar wordt regelmatig een HP ML110G5 entrylevel servertje gesuggereerd.
En eigenlijk is dat niks meer dan een server-chipset van de P35 met een Xeon. Kun je dus ook zelf bij elkaar klikken in de pricewatch :)

[ Voor 24% gewijzigd door alt-92 op 29-03-2009 17:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Soundless schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:50:
Zelfs het dual-socket ding is om te experimenteren
Wat stel je je daar dan bij voor? Je hebt twee processoren op je moederbord in plaats van één en het maakt 2x zoveel herrie. In je OS merk je echt geen verschil met een dualcore processor.. Dus het enige 'nieuwe' dat je tegenkomt is dat je 2x een processor moet installeren. Joepie :P
Wat wel belangrijk is voor mij is dat hij SATA(2) ondersteunt. De rest is dus echt om te experimenteren.
Desnoods zet je er voor een paar euro een simpele SATA2 controller in. Waarom moet het per se onboard?

Dat je wil experimenteren snap ik wel, maar hou je dan bezig met de software kant (OS, serversoftware). Wat valt er zo leuk te experimenteren met een lomp groot moederbord, extra herrie en extra stroomverbruik? Je bouwt de boel 1x in en daarna ben je alleen met de software bezig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Soundless
DaMarcus schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:55:
Een Opteron / Xeon is wat dat betreft zwaar overkill tenzij je daar voor een schappelijk bedrag aan kan komen. Met een Atom-based platform kom je al ver, maar gezien je gaat FTP'en (en GBit LAN dan wel zo fijn is) zal jet met een zuinig Athlon X2-systeem een heel eind komen.

W2K8 / W2K3 zal ook prima draaien op een Athlon X2.. W2K8 draaide hier al perfect op een Turion X2 TL-50 wat zeker geen snelle CPU is anno 2009. Zoals aangegeven, je overschat de kracht en snelheid van een CPU.

Trouwens, W2K3 werkt ook prima op een P2 :)
Ja, GBit LAN wil ik er zeker wel op hebben omdat ik hem ook nog wil gebruiken om met een directe verbinding data te verwisselen (dus laptop - server zonder iets ertussen). Verder erg bedankt. En ik had dus echt niet verwacht dat een p2 w2k3 zou kunnen draaien.. Ik heb er echt niet aan gedacht dat cpus zoveel krachtiger waren dan dat ik dacht..
alt-92:
Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat je helemaal niks kan vinden in een topic als [WHS] Windows Home Server ervaringen topic .

Windows Server 2008 - wat wil je ermee doen? WHS is namelijk op basis van 2003 Server.
Als je wat beter je research doet kom je er vanzelf achter dat elke Intel p35 of hoger met bijbehorende C2D of Quad naar keuze, of AMD Phenom je genoeg opties biedt om zelfs je WHS in HyperV te draaien als je echt perse wilt.
Sorry heb eerlijk gezegd niet echt gezocht op de forum zelf. Had ook niet echt inde gaten waar ik naar kon zoeken. Maar dat een C2D het kan draaien snap ik. Maar ik wil het wel goedkoper houden dus iets in de richting van P3/P4/Sempron ofzo..

• Pantagruel

Pantagruel

Soundless schreef op zondag 29 maart 2009 @ 16:50:
Het is echt om te experimenteren. Zelfs het dual-socket ding is om te experimenteren, behalve als dat dus duur wordt qua prijs. En ik wil er graag een w2k8/w2k3 systeem op draaien dus een P2 zal denkk niet voldoen. Wat wel belangrijk is voor mij is dat hij SATA(2) ondersteunt. De rest is dus echt om te experimenteren.
Wandel de pricewatch maar eens door, een dual socket F/604 bordje kost minimaal € 240,-, en een Xeon kost zeker €150 per stuk.
Voor t geld van t moederbord alleen kun je al een leuke thuisserver samenstellen (AMD740G/870G chipset, Athlon 4850e/5050e, 2 GB DDR2) en voor de prijs van de 2 CPU's een deftig array aanleggen.

Een dual Xeon zal ongetwijfeld sneller zijn als t gaat om MySQL queries en dingen als virtualisatie,etc, maar daar hangt dus een prijskaartje aan. Terwijl een Athlon 4050e met 8 GB Win2k3/Win2k8 probleemloos draait.

[ Voor 19% gewijzigd door Pantagruel op 29-03-2009 17:16 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Soundless
Gizz schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:00:
[...]

Wat stel je je daar dan bij voor? Je hebt twee processoren op je moederbord in plaats van één en het maakt 2x zoveel herrie. In je OS merk je echt geen verschil met een dualcore processor.. Dus het enige 'nieuwe' dat je tegenkomt is dat je 2x een processor moet installeren. Joepie :P

[...]

Desnoods zet je er voor een paar euro een simpele SATA2 controller in. Waarom moet het per se onboard?
Nu je het zegt, ja dat zou ook best kunnen. Maar vond het toch wel leuk om te weten of, in de praktijk, het verschil echt te merken is.
Dat je wil experimenteren snap ik wel, maar hou je dan bezig met de software kant (OS, serversoftware). Wat valt er zo leuk te experimenteren met een lomp groot moederbord, extra herrie en extra stroomverbruik? Je bouwt de boel 1x in en daarna ben je alleen met de software bezig.
Dat is juist wat ik wil. Ik dacht dat alsj dus een dual-socket moederbord heb, je dan ook speciale software kan schrijven voor dual-cpus. Niet dat ik denk dat ik dit nog kan, maar daarom de term 'experimenteren'.
Pantagruel schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:08:
[...]

Wandel de pricewatch maar eens door, een dual socket F/604 bordje kost minimaal € 240,-, en een Xeon kost zeker €150 per stuk.
Voor t geld van t moederbord alleen kun je al een leuke thuisserver samenstellen (AMD740G/870G chipset, Athlon 4850e/5050e, 2 GB DDR2) en voor de prijs van de 2 CPU's een deftig array aanleggen.

Een dual Xeon zal ongetwijfeld sneller zijn als t gaat om MySQL queries en dingen als virtualisatie,etc, maar daar hangt dus een prijskaartje aan. Terwijl een Athlon 4050e met 8 GB Win2k3/Win2k8 probleemloos draait
Ja, maar dat zijn dan wel nieuwe onderdelen. Ik dacht eerder aan een 2dehands mobo. Ik zie bv op marktplaats een Tyan Thunder K7 S2468 (dual socket A) staan voor 30 euro

Ook wil ik dit wss alleen als er ook non-server cpus in kunnen. Ik weet namelijk dat Xeons alles behalve goedkoop zijn..

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:37
Heb nog een Asus PCH-DL moederbord liggen, 2x Intel Xeon 2.66Ghz...mag hij zo op komen halen voor 2 kratten bier.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Soundless schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:13:
Dat is juist wat ik wil. Ik dacht dat alsj dus een dual-socket moederbord heb, je dan ook speciale software kan schrijven voor dual-cpus. Niet dat ik denk dat ik dit nog kan, maar daarom de term 'experimenteren'.
Maar daar hoef je niet fysiek meerdere processoren voor te hebben! Als je maar meerdere cores hebt, zoals elke moderne processor :)

Als je een AMD Athlon 64 X2 4400 neemt (nieuw €39) dan heb je ook gewoon twee cores. Of een Atom 330 inclusief moederbord voor €75 (dan heb je zelfs bijna 4 cores door HT). Tweedehands kan het natuurlijk allemaal nog goedkoper.

Let ook eens op het stroomverbruik. Grote moederborden hebben over het algemeen meer nodig dan een ITX bordje. En een P4 loopt ook altijd lekker te stoken, of hij nou flink aan het werk is of niet. Leuk als je ergens een lomp moederbord plus dikke P4's of Xeons kan krijgen, maar als dat je per jaar €200 aan stroom kost had je toch beter voor bovenstaande Atom kunnen gaan of een enkele sempron.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 29-03-2009 17:20 ]

• Pantagruel

Pantagruel

pizzaboertje schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:16:
Heb nog een Asus PCH-DL moederbord liggen, 2x Intel Xeon 2.66Ghz...mag hij zo op komen halen voor 2 kratten bier.
"Lekkere" prijs ;)

V&A doorpluizen kan je wellicht wat leuks opleveren, bijv: V&A aangeboden: Compaq Proliant ML 530

• Soundless
pizzaboertje schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:16:
Echt ? :P
Gizz schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:18:
[...]

Maar daar hoef je niet fysiek meerdere processoren voor te hebben! Als je maar meerdere cores hebt, zoals elke moderne processor :)

Als je een AMD Athlon 64 X2 4400 neemt (nieuw €39) dan heb je ook gewoon twee cores. Of een Atom 330 inclusief moederbord voor €75 (dan heb je zelfs bijna 4 cores door HT). Tweedehands kan het natuurlijk allemaal nog goedkoper.
Nooit gedacht dat 2 cpus (software-matig) werkten als 1 multi-core cpu. Had altijd gedacht dat het totaal anders geprogrammeerd moest worden. bedankt!

@Pantagruel dat zal ik zeker wel doen, bedankt voor de link!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sorry heb eerlijk gezegd niet echt gezocht op de forum zelf.
Dan is dit topic voorbarig. We verwachten dat je zelf op zoek gaat voor je een topic opent :o

Kom je er niet uit, dan mag je altijd een topic openen, maar neem dan de moeite om te melden waar je dan wel gezocht hebt, op welke zoektermen, wat je toen vond (links!) en wat dan exact onduidelijk blijft.

Dat doe je hier allemaal niet, waardoor je topicstart nogal overkomt als boodschappenlijstje - sowieso kunnen we zo niet met je meedenken, dus gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.