Ziggo kabel modem icm Speedtouch 716i

Pagina: 1
Acties:

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hallo,

Sinds vandaag is ons TweakDSL abonnement overgezet naar een Ziggo kabel abonnement. De monteur is woensdag langs geweest en heeft het Kabelmodem aangesloten. Als ik mijn laptop direct op het modem aansluit werkt het internet en krijgt mijn laptop het externe IP adres van het modem. Het modem zelf is 192.168.100.1

Ons oude netwerk had een Zyxel router (192.168.1.10) en ik had een Speedtouch 716i (192.168.1.254) ingesteld als Accespoint. Dit werkte perfect.
Omdat sinds vandaag Tweak niet meer werkt probeerde ik de Ziggomodem op mijn Speedtouch aan te sluiten. De Speedtouch moet de DHCP gaan verzorgen en ook het wireless. Eigenlijk moet het dus een DHCP+Switch+accespoint+firewall worden.
Vroeger was de Zyxel de DHCP.

Nu werkt de DHCP prima en wordt alles automatisch in de 192.168.100.* range geleased. Maar het enige wat nog niet lukt is om het internet signaal (van het Ziggomodem, 192.168.100.1) door te sturen naar alle andere poorten + wireless.

Ik heb al de hele middag alle mogelijke instellingen geprobeerd en ook wat oplossingen die op dit forum stonden. Maar niks werkt of ik zie iets stoms over het hoofd.

Weet iemand wat ik precies moet instellen want ik wil liever niet direct op het internet zitten met maar 1 PC zonder firewall. :+ We hebben een stuk of 6 computers thuis + een gros wireless dingen. Dus een DHCP server + firewall is een must. Van de Speedtouch gaan 2 draden naar computers waarvan 1 later nog via een switch naar 2 extra PC's gaan. De rest hangt wireless in het netwerk.

Wie kan misschien mij een zetje in de goede richting helpen? Bedankt! _/-\o_

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-03 22:13
Je weet dat die Speedtouch een ADSL modem is? Dit gaat volgens mij gewoon niet werken ;)

Specs!

• FiXeR.nl
  • Niet online
GoldenBatt schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 19:48:
Je weet dat die Speedtouch een ADSL modem is? Dit gaat volgens mij gewoon niet werken ;)
Bij de oplossingen die ik vind werkt het gewoon. Je kunt namelijk het ADSL gedeelte gewoon uitzetten. ;) En hem dus als DHCP, Firewall en Accespoint laten functioneren. Wat hij daarvoor wel heeft gedaan met daartussen nog een extra Zyxel ADSL router.

Verwijderd

Het is inderdaaad mogelijk om de modem met een WAN-poort in te stellen en dan de
voice mogeljikheden te gebruiken. Dit doet u op de volgende manier.

1. Klik Start .

2. Klik Uitvoeren .

3. Tik in "CMD" en klik OK .

4. Type in : telnet 192.168.1.254 .

5. Nu moet u uw username en password in vullen als u deze bij de eerste configuratie
heet ingevoerd .

6. Type in :
:ppp relay flush
:ppp flush
:eth flush
:atm flush
:atm phonebook flush
:eth bridge ifdelete intf=ethport4
:eth ifadd intf=ethport4
:eth ifconfig intf=ethport4 dest=ethif4 retry=10 group=default
:eth ifattach intf=ethport4
:ip ifadd intf=WAN_Port dest=ethport4
:ip ifconfig intf=WAN_Port hwaddr=00:11:42:0c:65:1d <-- This line is only needed if
you need MAC addres cloning
:dhcp client ifadd intf=WAN_Port
:dhcp client ifconfig hostname=CC45678A <-- This line is only needed if you need to
use a hostname that is provided by the ISP
:dhcp client ifattach intf=WAN_Port
:nat ifconfig intf=WAN_Port translation=enabled
:ip ifattach intf=WAN_Port
:saveall

Nu zal uw poort 4 als wan poort geconfigureerd zijn.

Dit is een quote van dit topic:

ADSL Modem/router achter Kabel Modem/router

• FiXeR.nl
  • Niet online
Dat is me inderdaad vanmiddag gelukt. Maar hoe verder? Ik heb de kabel van het modem in de wan poort gedaan. Maar dan gebeurt er nog niks.

Het modem hangt ook in een ander subnet (192.168.100.*) als de speedtouch (192.168.1.*) Ook als ik de speedtouch instel krijg ik geen connectie. En ik denk ook dat het precies daar mis ga. Want wat moet ik bijvoorbeeld instellen als default gateway en bijvoorbeeld de server (precies, wat bedoelen ze daarmee?)
Moet ik daar dan het modem invullen (.1) of de speedtouch (.254)

• Slashx
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-03 11:53

Slashx

WOT: Mr_Slashx

Je moet niet kijken naar het interne ip van het modem. Ik heb hier het subnet 192.168.1.xxx en het modem is gewoon 192.168.100.1. En ik kan gewoon het modem bereiken op 192.168.100.1.
Je moet er alleen voor zorgen dat een van de routers het externe ip krijgt van het modem.
Ja of dat lukt met de ADSl modem/routers weet ik niet.
Default gateway is de router/server met het externe ip aan de WAN zijde en een interne ip aan de LAN zijde.

Houd wel in de gaten dat de elke keer als je switch van router (om uit te proberen) het modem (ziggo modem dus) even van de stroom afgehaald moet worden.

If the shit hits the fan everybody get a piece of it

• FiXeR.nl
  • Niet online
Het werkt nu, tenminste het bedrade netwerk werkt (zoals ik het wil, wireless nog niet). Maar ik haal alleen nog k*tsnelheden. 400KB/s terwijl ik direct aan het modem 1.2MB/s haal.

edit: en nu doet alles het prima. In ieder geval bedankt, die telnet commando's waren denk ik de vorige keer fout gegaan. :P

[ Voor 26% gewijzigd door FiXeR.nl op 28-03-2009 13:51 ]

Verwijderd

Ik zit met een identiek probleem.
Van mijn vorige provider had ik nog een ST716v5 over. Bij Ziggo dus geen draadloze router besteld, in de hoop de ST hiervoor te kunnen gebruiken.
Ik heb de cli commando's gebruikt om poort 4 als WAN verbinding in te stellen.
Alles werkt, alleen krijg ik geen IP adres op mijn ST.
Als ik naar de devices kijk, zie ik wel een actieve verbinding op deze poort.
Deze heeft als IP adres 192.168.100.1.
Probeer ik dan te connecten met internet, krijg ik de volgende melding van http://speedtouch.lan.xxxxx
"Your DSL connection is not available". Als ik daarna de ST restart is de situatie gelijk, alleen krijg ik de DSL melding niet meer.

Hang ik de ST in een ander netwerk, dan krijgt het wel een IP toebedeeld op deze poort, maar wel eentje die normaal alleen voor een gateway reserveerd is.

Hang ik mijn pc rechtstreeks aan het kabelmodem, dan heb ik wel een IP (84.x.x.x).

Uiteindelijk nogmaals geconfigureerd met de volgende info en nu werkt het:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1276225

quote:
Misschien handig om gewoon eens te posten hoe dit kan:

ff reset naar factory defaults is het handigste, daarna: telnet 192.168.1.254 of 10.0.0.138

Login met Administrator zonder password en dan:

Haal de interface voor ethernet poort 4 weg van de bridge (LocalNetwork):
eth bridge ifdelete intf=ethport4

Maak hem als algemene ethernet interface aan:
eth ifadd intf=ethport4

Koppelen interface aan fysieke poort:
eth ifconfig intf=ethport4 dest=ethif4

Attachen ethport4 interface:
eth ifattach intf=ethport4

Dan IP interface aanmaken voor WAN gebruik, gebruik maken ethport4:
ip ifadd intf=WAN dest=ethport4

Is als het goed is direct lid van de wan groep, maar anders ff:
ip ifconfig intf=WAN group=wan

Attachen van WAN interface:
ip ifattach intf=WAN

Dan wil je dat ie NAT doet over de WAN interface naar de bridge toe:
nat ifconfig intf=WAN translation=enabled

En met DHCP via je kabelmodem gewoon een IP adres gaat halen:
dhcp client ifadd intf=WAN
dhcp client ifconfig intf=WAN gateway=enabled dns=enabled
dhcp client ifattach intf=WAN

Dit de default connection maken:
system config defaultconnection=WAN

En dan kun je Internet interface (die op de ATM zit) er wel uitgooien:
(weet zo niet of het nodig is, heb het wel gedaan)
ppp ifdelete intf=Internet

Als je echt grondig wilt zijn kun je nog atm en ppp interfaces/relays weggooien:

ppp relay ifdelete intf=ethoa_0_35
ppp relay ifdelete intf=ethoa_8_35
ppp relay ifdelete intf=bridge

eth ifdelete intf=ethoa_0_35
eth ifdelete intf=ethoa_8_35

atm ifdelete intf=atm_0_35
atm ifdelete intf=atm_8_35

atm phonebook delete name=atm_pvc_0_35
atm phonebook delete name=atm_pvc_8_35

En dan nog een mooi naampje geven voor in de webinterface:

env set var=CONF_SERVICE value="Poort 4 is WAN poort"

en niet vergeten om alles op te slaan met:

saveall

De webinterface blijft overigens wel zeuren over dat er geen DSL verbinding is, maar dat maakt niks uit. Je kunt hem verder ook gewoon gebruiken, zolang je maar niet aan de ADSL en Internet settings zit.

Zoals je ziet is de CLI ZEER uitgebreid en kun je zowat alles op netwerk gebied wat je maar kan verzinnen. Zie de aansluitingen op de speedtouch gewoon als interfaces zoals je dat ook in Linux / Windows doet en de software doet de rest. Er zijn dus nog veel meer dingen mogelijk :)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2009 22:35 . Reden: het werkt ]

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 11:06
Ik heb momenteel mijn Arris TM702 modem verbonden met een Speedtouch 716 en alles lijkt te werken. Ik krijg alleen om de zoveel minuten een paar seconden time-outs richting het internet. De Speedtouch is nog te pingen tijdens de time-out, het IP adres van de Arris ook. Volgens de lampjes op de Arris is de verbinding nog steeds up.

Is er via de CLI een manier om te achterhalen op welk punt de verbinding hapert? In de systemlog staan alleen de meldingen die via de webinterface ook uit te lezen zijn en daar kan ik niet uithalen. Modem is overigens ingesteld met onderstaande commando's

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11