Beetje laat.... maar volgens mij wil de TS gewoon de Speedtouch 716v5 als wireless router gebruiken (dus met NAT enzo)
De UPC (Chello) modem is slechts een modem en geen router, dus gewoon de switch van de speedtouch gebruiken is geen optie, heb je nog geen router, wireless gaat op die manier sowieso niet werken trouwens...
Dit krijg je niet voor elkaar met de web interface (zover ik weet).
Gelukkig hebben speedtouch modems een hele mooie CLI (command line interface) via telnet 192.168.1.254 (zie speedtouch.nl voor een uitgebreide CLI handleiding).
Je moet het zo zien, de poorten zijn gewoon interfaces en toevallig via software zijn er 4 switch poorten, maar je kunt 1 van die poorten ook omconfigureren als WAN poort. Eigenlijk kun je bijna alles wat je kan verzinnen voor elkaar krijgen, de CLI is echt ZEER uitgebreid is doet niet eens echt onder voor profi netwerkapparatuur.
De truc is om Internet via de ATM verbinding weg te gooien (de ADSL verbinding), puur om gedonder te voorkomen en dan vervolgens een ethernet poort uit de bridge te halen. Dan deze poort bv poort 4 als losse ip poort te configureren als zijnde WAN/Internet poort, dan ff DHCP client op de poort zetten zodat ie netjes via het UPC modem een adresje haalt, NAT op de WAN interface enablen en klaar is klara.
Als iemand nog interesse heeft kan ik wel ff uitzoeken wat de CLI commando's ook alweer precies moeten zijn. Bij mij werkt het iig zo, Chello Light met Arris 502B modem met daaracher mijn oude vertrouwde Speedtouch 716v5 als echte wireless NAT router met 3 poorts switch (eentje is WAN poort geworden)
[
Voor 26% gewijzigd door
Verwijderd op 16-02-2007 02:48
]