Toon posts:

vragen waar meisjes te weinig vanaf weten -

Pagina: 1
Acties:
  • 1.034 views

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste camcorder-expert,

Ik ben op dit moment bezig met mijn scriptie. Binnen mijn onderzoek zal ik verschillende interviews houden, maar ook (binnen)evenementen bezoeken. Ik zal over een deel van mijn onderzoek dan ook verslag doen via film. De camera die ik zoek hoeft niet super-pro te zijn (ook i.v.b met het budget) maar ik zou hem wel graag willen gebruiken om korte documentaires mee te maken die ik kan vertonen zonder dat het lijkt alsof ik een home-video vertoon. Daarnaast ben ik het meest te spreken over camera's waaraan ik in toekomst extra's kan toevoegen als een microfoon of een betere lamp.

Ik vind het zelf lastig om in te schatten of HD camera's het meest geschikt voor mij zijn, gezien het feit dat ik bang ben dat de bestanden zo groot worden dat ik er amper mee kan werken. Ik beschik namelijk op dit moment alleen nog maar over een apple laptop. Een camera waarbij ik al enig monteerwerk (door bepaalde scenes vooraf al te deleten) op de camera zelf kan uitvoeren zou daarom ook ideaal zijn.

Als ik het goed heb begrepen zijn de beste merken Canon en Panasonic? De camera Panasonic hdc-sd9 komt goed uit de consumentenbond test van 2008 en is heeft daarnaast meerdere prijzen gewonnen. Echter scoort de camera minder goed volgens de camcorder.com website.

Mijn budget zit rond de 600, maar als het voor minder kan terwijl de kwaliteit amper verschilt, is dat heel fijn!

Alvast bedankt voor alle tips!

Lieve groet,

Verdwaald meisje

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

is een 2e handsje niet iets? bijvoorbeeld canon xl1 .

traktor scratch!

Verwijderd

Wat voor documentaires wil je gaan maken en wil je je materiaal in high-def hebben of is standard-def ook goed? Ik ben namelijk van mening dat je moet mikken op wat je wilt en dat later pas vanwege budget bijstellen.

Gezien je vraag naar professionaliteit, je budget en je voorkeur voor opties zou ik zelf voor een Canon HVx0 gaan. Het huidige model (op het randje, de HV40 is onderweg) doet bij kieskeurig 680 euro (HV30). Via de Canon outlet kun je refurbished modellen kopen. Deze zijn nagekeken en zijn dus goed. Het kan alleen zijn dat er een krasje op de camera zit of dat de doos er niet meer netjes uitziet! Deze modellen gaan voor rond de 350 euro. Je hebt dan ruimte in je budget voor extra's.

Tenzij je rare dingen gaat doen denk ik dat je als minimum een statief en een mic nodig hebt. Kijk voor een leuk statief van het merk Velbon (koop een aluminium statief) en koop een Rode Videomic (voor het interviewen van mensen) of een Rode Stereo Videomic (voor andere zaken) microfoon erbij (de Canons laten nogal eens een brom horen tijdens de opname).

De voordelen van deze camera's:
-het betreft HDV materiaal (13 GB / uur) hetgeen ook met een laptop prima is te editten/ bekijken
-de grote sensor is lichtsterk en levert een beperktere dof op (ziet er professioneler uit)
-mic-ingang
-high def

Nadelen:
-miniDV bandjes
-brom tijdens opname in een stille omgeving zonder gebruik te maken van een externe mic

Deze mogelijkheid wint het met gemak van de Panasonic SD9 (die denk ik moeilijk verkrijgbaar is)!

(zonder groeten, want aangezien we dat continu doen hoeven we het volgens de policy niet meer onder aan iedere post te doen ;) )

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:08
Die Canon HV30 (HDV-tape) is trouwens in de aanbieding bij MediaMarkt Rijswijk voor €600 :) Of het de juiste keuze is weet ik niet, maar ik zag toevallig deze aanbieding. Ik begreep wel dat de camera's met DV-tape minder last hebben om snel bewegende beelden te filmen dan degene die naar stick en ik dacht ook naar hard disk wegschrijven. Monteren op de camera gaat met een bandje dan weer niet, maar je hebt wel alvast een backup op tape :)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:15

Mad_Demon

de dokter

Canon HV30 is een topper. Wordt veel gebruikt en de beeldsensor is een pareltje. Wordt daarom ook veel gebruikt i.c.m. 35mm systemen en is eindeloos uit te breiden. Beschikt ook over een 25P modus (25fps) waardoor je filmpjes een film-look krijgen. (Bioscoopfilms zijn vaak 24P, 24 progressieve frames per seconde).

Mijn opstelling, een HV30 met een Raynox 6600 groothoeklens.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dE1xQ8fskrnwEToAHvDtjtNW/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XGmo1npaASgz7B9FRoGyvgEg/thumb.jpg

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:49
Lief verdwaald meisje,

Dit soort vragen kunnen uitstekend in
Het grote digitale video camera topic deel II of
Betaalbare HD Videocameras - Deel 2 terecht. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.