Toon posts:

Onlive - Highres games spelen op je Lowend PC

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-11 15:32

Grannd

da Granndest

Topicstarter
http://o.aolcdn.com/gd-media/news/22721/ai_132.jpg

• Wat is Onlive precies?
Onlive is een dienst waarmee je games streamt naar een klein settopboxje wat je op je tv aansluit, of via je webbrowser streamt naar je computer.
Het stelt je in staat om bijvoorbeeld Crysis op 1280*720 te spelen, met alle toeters en bellen eraan, op een laptop of pc die de game niet eens zou kunnen opstarten bij wijze van spreken.
Je hoeft dus geen dure videokaart, snelle processor, etc. te hebben, want de game wordt bij de Onlive servers gedraaid en naar jouw tv, pc of mac gestreamt.

Er zit een technologie achter waar ze 7 jaar aan hebben gewerkt om de input van jouw pc zo snel in de server te verwerken en terug te sturen dat het lijkt alsof je de game gewoon bij jou thuis aan het spelen ben.

• Is dit een grap?
Het is nog geen 1 april, dus ik vermoed van niet. Maar zoals bij alles geldt: eerst zien dan geloven.

Voor wie wat meer informatie wil:
2 interviews met Steve Perlman, de bedenker (en niet de eerste de beste persoon op het gebied van technologie):
http://www.gametrailers.com/game/11029.html

Nog een paar artikels:
http://www.gamedaily.com/...he-end-of-consoles/?biz=1
http://kotaku.com/5181300...ou-play-crysis-on-your-tv
http://uk.pc.ign.com/articles/965/965535p1.html

Demofilmpje:
http://uk.pc.ign.com/dor/...ve_demostream_032309.html

Ik ga dit zeker in de gaten houden, maar ik vraag me ook af of ze het écht zonder lag klaar kunnen spelen, en ik wil weten hoe duur het wordt, want die servers zullen ook niet goedkoop zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Grannd op 24-03-2009 08:59]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:38

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Opzich is dit natuurlijk geen slecht idee. Heb er ooit al eens eerder van gehoord. Stel je zou € 10 of 15 euro per maand vragen voor deze dienst, weegt dit niet eens op tegen de aanschaf van de hardware die je nodig zou hebben om dat thuis te kunnen draaien. Echter vraag ik me dan wel af hoe ze online gaming en het gebruik van serienummers gaan reguleren.

Maar het heeft mijn aandacht.

discogs

Anoniem: 104748

Uiteindelijk zal dit zeker gaan gebeuren, maar of de tijd er al voor is... we zullen zien. :)
Ben iig blij dat er een bedrijf is die de moeite neemt, dat gedoe van al die consoles kopen en onder/naast je tv proppen is zo jaren 90. ;)

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 21:51
Anoniem: 104748 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:49:
Uiteindelijk zal dit zeker gaan gebeuren, maar of de tijd er al voor is... we zullen zien. :)
Ben iig blij dat er een bedrijf is die de moeite neemt, dat gedoe van al die consoles kopen en onder/naast je tv proppen is zo jaren 90. ;)
Maar het werkt wel ;)

Ik denk dat singleplayer nog wel te doen is maar multiplayer lijkt me een heel ander verhaal.

Player <-----> Game Server <-----> Players (huidige situatie)
Player <-----> Onlive server <-----> Game Server <-------> Players

Beetje globaal plaatje maar het idee is duidelijk. Je hebt een extra tussenpunt en misschien nog wel meer als je tegen Onlive players speelt. Tenzij je Onlive server ook functioneert als game server. Dan zou het misschien nog meevallen. Hoeveel vertraging zit er in je controls voordat je resultaat ziet op het scherm?

Natuurlijk is het een geweldig idee en hopelijk gaat het werken, zit er namelijk aan te denken om een console aan te schaffen omdat ik het beu ben om mijn systeem te upgraden voor ieder gaaf spel. Let's wait and see.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-11 09:09
Ziet er veelbelovend uit.. Kan zijn dat ik wat mis maar lijkt me dat er wel een minimum internet verbinding nodig is om zulke shit zonder lag te kunnen streamen? Zal je toch wel minstens 10-15Mb lijntje voor moeten hebben als je op de native resolutie van je scherm wil kunnen gamen of valt dat wel mee? Al die, uiteraard op high, gerenderde textures moeten het iNet op dus...

één is geen, twee is één

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Ze zeggen dat je minstens 5Mbit lijn nodig heb voor 720p en een 1.5Mbit lijn voor 480p, er worden ook allerlei compressietechnieken gebruikt om het klein te houden (maar dat moet weer in miliseconden gebeuren wil je geen vertraging merken natuurlijk).

Anoniem: 104748

• Crusher77
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:53
www.onlive.com

Website is live sinds vannacht :o

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:49
indrukwekkende demonstratie: http://gdc.gamespot.com/video/6206692/

PSN: DutchTrickle PVoutput

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-11 20:38

M2M

medicijnman

misschien dat er wel wat in zit... maar ook in dit geval huur je een game, of eigenlijk huur je ruimte om te gamen. Niets is je eigendom en je krijgt geen schijfje in handen wat echt van jouw is.

Verder ziet het er natuurlijk wel flitsend uit, maar de hardwarebenodigdheden aan de server kant zullen wel enorm zijn. Zo'n custom dongel is natuurlijk noodzakelijk voor snelle decodering van het videosignaal aan de client kant, maar die servers die alles moeten draaien... In feite heb je dus een high-end game systeem nodig die in een server park draait en jouw moves afhandelt. En daar ga je voor betalen. Die dingen moeten ook af en toe vervangen worden en het heel systeem moet worden afgeschreven. Daarnaast de prijs van de games en natuurlijk is het geen non-profit organisatie. Dit zal dus niets zijn voor de zo nu en dan gamer...

En dan de lag issue. Op een server in nederland haal ik minimaal 10 ms. Wil ik dus thuis gamen dan gaat dit natuurlijk uitstekend. 20 ms voordat je muis beweegt valt goed te doen (ongeveer 50 fps). Het leuke aan dit systeem zou dus zijn dat je met je cheap-ass laptop ergens met een HSPDA? verbinding in de trein ook lekker kunt gamen. De lag zal dan zo erg zijn dat je eigenlijk gebonden bent aan een RTS, of turn based game.

Voor de game-makers klinkt deze oplossing natuurlijk wel als muziek in de oren. Piraterij is geen issue meer, waardoor game-uitgevers hier waarschijnlijk wel een aantal dollars in gaan pompen.

[Voor 8% gewijzigd door M2M op 25-03-2009 13:59]

-_-

• fommes
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-11 10:51
ik denk zeker dat er toekomst in zit, het enige wat ik me afvraag is of we er nu al klaar voor zijn, ik zie nog niet hoe het mogelijk moet zijn om beeld te versturen van de server naar de pc zonder vertraging, en dan al helemaal als ik bedenk dat het geluid ook meegezonden zou moeten worden van de server naar de gebruikers pc denk aan burnout paradise waar muziek gespeeld wordt op de achtergrond en zodra je crashed moet het geluid van de crash wel op tijd afgespeeld worden :)

Maar ik hou het zeker in de gaten ben erg benieuwd :)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
KraveN schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:09:
[...]

Maar het werkt wel ;)

Ik denk dat singleplayer nog wel te doen is maar multiplayer lijkt me een heel ander verhaal.

Player <-----> Game Server <-----> Players (huidige situatie)
Player <-----> Onlive server <-----> Game Server <-------> Players
Het zal je verassen hoe goed de server<>server verbinding is van .nl naar .us (mits de datacenters een fatsoenlijke routing hebben). Die trek je gewoon op 1GBit dicht hoor, ping zal je probleem niet zijn :+

Wat betreft de game zelf vraag ik het me maar af... Je zult toch wel redelijk wat bandbreedte vrij moeten hebben, en enige vorm van downloaden tijdens het gamen zou je niet eens aan moeten denken. Maar dan nog lijkt me dat er voor shooters bijvoorbeeld teveel input/output lag is.

En de video, hoeveel artifects van de encoding komen daar in? Ik neem aan dat het als 'gewone' video over het net gaat namelijk...

Ook is het natuurlijk zo dat ze met overboeking gaan werken. Eén server kan prima drie games tegelijk draaien, maar ze nemen per 5 inschrijvingen maar 1 server. Leuk, als dan 'ineens' een paar man beslist ook Crysis te gaan spelen. Krijg je dan net als bij YouTube lag, heel vervelende laadtijden, of gewoon lagere graphics en hogere compressie? Het lijkt me een leuke oplossing voor iemand die 'af en toe' wil gamen, of als je op een evenement 10 games wilt draaien. Maar serieus hier op gamen? Lijkt me niet, je bent veel te afhankelijk.

[Voor 21% gewijzigd door TheZeroorez op 25-03-2009 22:32]

• KraveN
  • Laatst online: 23-11 21:51
Dus 1 server op 5 clients, dat is best netjes hoewel jou gespeelde games altijd open blijven staan. Want ze gaan verder waar je bent gebleven (tenzij daar een ander truckje voor is) Waarschijnlijk staan alle games toch al open aangezien ik in de demo nooit een loading screen of intro heb gezien bij die spellen. Een ander probleem is misschien de bandbreedte, ik weet niet hoeveel data je verstuurd tijdens het gamen, maar het zal aanzienlijk meer zijn dan normaal. Mensen met een datalimiet worden daar denk ik niet echt vrolijk van.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 15:17

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

En na 20 jaar zijn we weer terug waar we waren, bij een console die alleen beeld toont en een mainframe voor de rekenkracht.

Wel een leuk idee, ik heb geen console, omdat ik er te weinig gebruik van maak en dan weer een PS3-game en dan weer een x-box-game leuk vind. Ik ben wel benieuwd naar de besturing, wii-games, of een x-box 360-controller zijn toch wel proparity-hardware.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Maverick
  • Laatst online: 10:49
KraveN schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:29:
Dus 1 server op 5 clients, dat is best netjes hoewel jou gespeelde games altijd open blijven staan. Want ze gaan verder waar je bent gebleven (tenzij daar een ander truckje voor is) Waarschijnlijk staan alle games toch al open aangezien ik in de demo nooit een loading screen of intro heb gezien bij die spellen. Een ander probleem is misschien de bandbreedte, ik weet niet hoeveel data je verstuurd tijdens het gamen, maar het zal aanzienlijk meer zijn dan normaal. Mensen met een datalimiet worden daar denk ik niet echt vrolijk van.
Als j de demo in mijn post bekijkt dan geven ze op al die dingen antwoord. het verstookt veel minder data dan je zou denken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 19:45

dominic

will code for food

TheZeroorez schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:25:
[...]
Het zal je verassen hoe goed de server<>server verbinding is van .nl naar .us (mits de datacenters een fatsoenlijke routing hebben). Die trek je gewoon op 1GBit dicht hoor, ping zal je probleem niet zijn :+
[...]
Je moet je bij de implementatie van OnLive natuurlijk wel voorstellen dat het meerdere datacenters krijgt in ieder land dat het uitgerold wordt. Waardoor het hele concept alleen nog maar beter wordt.

Download my music on SoundCloud | Stream my music on Spotify

• T-CM11
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-11 18:40
Voor single player games is dit natuurlijk pure DRM.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

T-CM11 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:42:
Voor single player games is dit natuurlijk pure DRM.
Tsja, dat is huren van games/dvd's dan ook. Daarnaast heb je de keus om het zonder DRM te kopen, een groot verschil met de muziekindustrie.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• T-CM11
Tukk schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:44:
[...]

Tsja, dat is huren van games/dvd's dan ook. Daarnaast heb je de keus om het zonder DRM te kopen, een groot verschil met de muziekindustrie.
Ach, ik kan nog steeds al m'n muziek op cd kopen ;) (het voordeel van naar muziek luisteren dat meestal op kleine labels zit zeker)
Bij games zie ik dat minder, kleine ontwikkelaars maken precies meer casual games...

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Onlive blijkt concurenten te hebben: nieuws: Nederlands bedrijf werkt aan OnLive-concurrent

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Ze moeten toch wel hele bijzondere compressietechnieken hebben, OnLive claimt dat ze over een 5 Mbit/s lijn 60 frames van 1280*720 kunnen sturen, samen met 5.1 geluid.

Stel dat je het geluid uit de vergelijking haalt.

5Mbit/s = 625 KB/s

625 KB/s = 60 frames
10.41 KB = 1 frame

Stel dat de compressie van OnLive 2 keer zo goed is als die van JPG voor het beeld, dus dat we screenshots zien die op JPG 20 KB groot zouden zijn.

Dit is een Crysis screenshot van 20 KB, veel plezier met OnLive allemaal.

En daar moet dus ook nog 5.1 geluid uit worden gehaald, dat heb ik niet eens meegeteld.

[Voor 11% gewijzigd door Grannd op 27-03-2009 11:42]

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 23:35

Turismo

Clobberin' time!

Grannd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:42:
Ze moeten toch wel hele bijzondere compressietechnieken hebben, OnLive claimt dat ze over een 5 Mbit/s lijn 60 frames van 1280*720 kunnen sturen, samen met 5.1 geluid.

5Mbit/s = 625 KB/s

625 KB/s = 60 frames
10.41 KB = 1 frame

Stel dat de compressie van OnLive 2 keer zo goed is als die van JPG voor het beeld, dus dat we screenshots zien die op JPG 20 KB groot zouden zijn.

En daar moet dus ook nog 5.1 geluid uit worden gehaald, dat heb ik niet eens meegeteld.
Ik sluit niks uit, jouw uitgangs punt gaat uit van JPG compressie.
Als je die gedachte nou eens loslaat en niet in het binaire stelsel denkt, wie weet wat voor mogelijkheden er zijn.

Wie weet hebben zij een variant van het Sloot Digital Coding System ontwikkeld, als zij met hetzelfde uitgangspunt zijn begonnen zoals Jan Sloot

Zie ook: nieuws: Uitvinder neemt kapitale vondst mee in het graf

Al moet ik zeggen dat zijn techniek zeer omstreden was en nooit is bewezen.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Tja, feit blijft dat ze 10.4 KB per beeldje overhouden en dus een ongelofelijke compressietechniek moeten hebben die óók nog eens binnen een miliseconde de boel in 10.4 KB heeft geperst.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer het mission impossible vindt klinken.

• TheZeroorez
  • Niet online
Grannd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:42:

5Mbit/s = 625 KB/s

625 KB/s = 60 frames
10.41 KB = 1 frame

Je vergelijkt verkeerd, videocompressie en compressie van stilstaande foto's is iets heel anders.
5Mbit is wat ongeveer gebruikt wordt voor x264 compressie op 720p actiefilms met AC3 5.1 geluid. Wanneer je bedenkt dat een film met real-life beelden veel meer kleuren heeft dan welk spel dan ook, kun je gemakkelijk de 60 frames kwijt tegenover de 25 van een film. Ook zal de de audio een hogere compressie hebben, en kun je wel aannemen dat na zeven jaar er een compressiemethode is die wel voor game-beelden geoptimaliseerd is.

Het is wat krapjes, en als ze 5Mbit claimen zal het op high detail pas vanaf 8Mbit oid lekker spelen, maar het moet zeker mogelijk zijn. En niet met 20KB JPEG plaatjes ;)

De snelheid voor de compressie is geen probleem overigens: Da's echt geen probleem.

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 23:17

JapyDooge

NoxiousPluK

Ik heb dit ook gezien @ frontpage ja, lijkt me een erg boeiende techniek :o

Oh en:

Anoniem: 170345

Ik heb hier een paar jaar geleden al wat over gehoord, maar ook na het zien van die demonstratie geloof ik er niet in. De lag zal vast enorm zijn. Ik geloof het pas als ik het zelf speel op mijn eigen PC.

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Voor mij persoonlijk zal het wel ideaal zijn, mocht het goed werken.
Ik speel zelden games, en als ik games speel zijn dat vaak dingen als OpenTTD, FreeCol, enz die op een mobiele telefoon nog vloeiend draaien.
Tot twee jaar terug kon ik me dan ook nog prima redden met een AthlonXP 3000+ met 2x512MB DDR400 en een GeForce 4 Ti4200 64MB.

Toen heb ik een upgrade uitgevoert naar een P4 HT 3.6GHz met 2GB DDR2-533 en een GeForce 8800GT 512MB. Voor de meeste mensen zou dat inmiddels alweer zwaar verouderd zijn, maar ik kan er waarschijnlijk nog een paar jaar mee vooruit en ben 'm nu pas echt gaan gebruiken voor een aantal vrij simpele games (EVE Online bijv. al draait dat op wat mindere instellingen prima op m'n laptop met X300 Mobility Radeon op 1280x800).

De meesten zullen m'n punt al wel zien aankomen: ik upgrade zelden, maar wil zo nu en dan wel eens de nieuwste games spelen, Fallout 3 lijkt me bijvoorbeeld erg gaaf, GTA IV, enz, wat deze pc alweer amper gaat trekken of het moet weer op vrij lage instellingen. Met zoiets als dit zou ik van al dat gezeur af zijn, wat ik ook een van de grote voordelen van consoles vind (al is m'n nieuwste een SEGA MegaDrive en een PSone ;)).

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Net "even" de demonstratie op GDC bekeken en ik moet zeggen dat ze dat even goed verkopen zeg :) .. Elevator pitch ten top.

Er zijn alleen aantal dingen waar dit op gaat leunen:

1. Compressietechniek moet super zijn, maar hier heb ik wel vertrouwen in en daardoor geloof ik ook zeker dat zoals in het vraag gedeelte van de demonstratie werd gezegd dat 4/5 mbit alleen maar een nodig is voor een maximale piek. 100 a 200 KB/s moet al voldoende zijn (ja voor 720p60 inderdaad).

Als deze compressietechniek zo werkt als zij beloven, dan zal het inderdaad mogelijk zijn om de lag op te vangen met hun aparte techniek daarvoor. (Van te voren voorspellen wat het volgende frame is, gaven ze aan)

2. XBOX/PC's games. Het lijstje wat ze lieten zien waren een XBOX of PC game. Dit zal alles te maken hebben met de inrichting van de servers van het park. PS3 only games (met alleen CELL processor ondersteuning) hoeven we denk ik niet te verwachten.

Ook begrijp ik hier uit dat ze van Publishers/Game Developers een gepoorte versie naar ONLIVE verwachten te maken. Het is niet zo dat zij even de volledige XBOX games collectie via deze stream kunnen gaan aanbieden.

3. Het OS van de servers in het datacenter. Dit zal een Windows versie moeten zijn om de comptabiliteit te kunnen bieden aangaande de games van de publishers die hierdoor een niet al te grootte port moeten verrichten via de SDK van ONLIVE.

Geeft in mijn ogen gelijk aan hoe ze de games gaan pauzeren. Pauze knop van een virtuele machine is daar denk ik best geschikt voor.

4. Single-point of failure. Net als elk mainframe.. als het niet bereikbaar is ben gelijk de hele dienst kwijt. Wat gaan ze doen met de uurtjes die dan niet gebruikt kunnen worden door de gamers. Wordt er korting opgebouwd? etcetra

5. Pricing. Hoe duur gaat deze service worden. Ik zelf zit al te denken richting de 50 euro per maand. De prijs van 1 game per maand, maar dan wel met gratis ONLIVE boxje voor aan de tv.

Ik vind het een mooi concept en geloof ook echt dat ze het waar kunnen maken. Maar zoals ook op de demonstratie werd gezegd zullen ze zich eerst richten alleen op Amerika. Zodra ze daar genoeg aanhang hebben en het concept heeft zich bewezen, kunnen ze andere datacenters op bouwen. Want de maximale afstand naar een datacenter mag 1500 mile zijn volgens de heren. (om geen last van lag te hebben).

Google onder de gameindustrie zeg maar ;)

"You never come second by putting other people first"

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Oeh, in jou punten kan ik me wel vinden inderdaad. Als ik zo de filmpjes en de website zag kun je games ook 'kopen' bij hun, dus ik denk dat de pricing met credits werkt die je moet kopen of zoals steam, je betaald per game die je in bezit hebt.
Zou mooi zijn als dit aan Steam bijv. is de koppelen, hoef je een hoop games niet opnieuw te kopen.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Alleen het kijken naar wat er op dit moment gegamed wordt en daar ala minuut als spectator mee kunnen kijken en zo de game direct kunnen beoordelen of het wat is is al het beste selling point wat ze kunnen hebben.

Graphics... tuurlijk ziet het er wellicht iets minder uit, maar dat zie je na een paar minuten echt niet meer. Ik denk wel dat ze het redden, mits ze het goed aanpakken en niet miljoenen mensen tegelijk toelaten.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-11 08:12

Raphaelo

boeiend!!

Dit is toch eigenlijk gewoon Streammygame?

Ik heb dat zelf een tijdje geprobeert op mijn 100mbit lan, maar dat viel toch best tegen... zowel qua kwaliteit als lag. Via het internet lijkt me dus al helemaal niet te doen.

originele signatures zijn top!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Raphaelo schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 23:28:
Dit is toch eigenlijk gewoon Streammygame?

Ik heb dat zelf een tijdje geprobeert op mijn 100mbit lan, maar dat viel toch best tegen... zowel qua kwaliteit als lag. Via het internet lijkt me dus al helemaal niet te doen.
Ik kan met mijn PSP ook PSX games streamen vanaf mijn PS3, werkt eigenlijk ook een beetje hetzelfde, maar alleen games als Final Fantasy werkten daar degelijk mee omdat daar niet zo veel op je reactiesnelheid geleund wordt, Crash Bandicoot waar je echt je sprongen moet timen gaat al een stuk lastiger. En dan deed ik dat al alleen via mijn thuisnetwerk (dus PS3 -> router -> PSP), heb het nooit over het internet zelfs maar aan de praat gekregen (PS3 -> router -> internet -> acces point -> PSP).

Ik geloof trouwens dat ze met Onlive zoiezo alleen PC games gaan brengen, uiteindelijk zitten daar ook Xbox games tussen omdat de meeste grote titels uiteindelijk geport worden naar PC maar het zullen alleen PC games zijn.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 17:48

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Grannd schreef op zondag 29 maart 2009 @ 13:01:
[...]
Ik geloof trouwens dat ze met Onlive zoiezo alleen PC games gaan brengen, uiteindelijk zitten daar ook Xbox games tussen omdat de meeste grote titels uiteindelijk geport worden naar PC maar het zullen alleen PC games zijn.
Waarom?

Ik vraag me wel erg af in hoeverre dit uberhaupt mogelijk is, vooral HD gaming met minimaal 30fps levert zo'n gigantische bak aan video op dat dan realtime ontzettend gecomprimeert moet worden en <1ms bij de client moet zijn.

Anoniem: 297163

Wat trouwens ook een factor is, stel jij en je vrienden hebben allemaal onlive, die servers staan naast elkaar, Ze kunnen gewoon via een lan verbinding gamen. geen lag in multiplayer, je hoeft alleen rekening te houden met de stream latency

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Klopt. Ze lieten ook weten in de demonstratie dat het je alleen kunt gamen tegen andere Onlive gebruikers.

Dit was gelijk ook het minpunt van deze dienst die ik bij GDC aan de kaak had willen stellen bij de 2 heren. Want je bent natuurlijk wel heel erg afhankelijk van het aantal gebruikers van Onlive en die dan ook nog het zelfde spel hebben gekocht.

Nog iets wat ik mij bedacht. Als ik het spel nu voor de pc of XBOX heb gekocht is het dan ook mogelijk om een vrijwaring te krijgen voor deze game in Onlive van de behorende Publisher. Dat zou natuurlijk heel erg coulant zijn! Guess not :)

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10 08:33
@Falcon
Dat zou raar zijn, ze bieden jou namelijk een monstercomputer aan waarop je dan jouw game kan spelen. Je betaald dan natuurlijk nog altijd voor die monstercomputer.. =)

www.maartenlangelo.nl

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ja/nee.. ik denk dat je betaald voor hun dienst (toegang to onlive, hardware).. daarnaast heb je de mogelijkheid om een game te kopen of te huren van de Publishers

Dit was 1 van de voordelen van de Publishers. Ze kunnen via Onlive voor meer geld hun games verkopen.

Natuurlijk ga je naar toegang te hebben tot Onlive acties krijgen met speel 2 maanden Crysis voor niks etcetra.

[Voor 20% gewijzigd door Falcon op 31-03-2009 16:04]

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 16:36
Wat ik me ook net bedenk, dit zou betekenen dat ik kan gamen op linux! Eindelijk :D

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ze hebben nog geen plugin voor Linux aangekondigd.. helaas :)

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 16:36
Tja, dat lijkt me een kwestie van tijd als het van de grond komt. Zo ingewikkeld kan het nooit zijn, zal een minimale investering zijn. Het feit dat ze meteen windows en mac aankondigen geeft voor mij iig aan dat ze er over nadenken.

Anoniem: 2557

Ik heb de demonstratie gezien, en het is een heel interessant concept en ze zijn op sommige vlakken vooruitstrevend aan het denken. Ik wil daar wel bij waarschuwen dat zover ik kan beoordelen OnLive zowel technologisch gezien als commercieel gezien voor geen meter kan waarmaken wat er beloofd wordt.

Imho zouden ze namelijk:
(1) Compressie technieken moeten hebben die 20-30 keer beter zijn dan de aller-aller-allerbeste compressie technieken van dit moment, de encoder zou op 1000FPS moeten lopen om te kunnen wat ze beweren. Ik las al ergens een mooie vergelijking: "that's like Ford saying the new Fiesta can cruise at the speed of sound"

(2) IP Lag zien te voorkomen onafhankelijk van het dataverkeer dat nodig is om 720p video te streamen naar duizenden spelers (tegelijk) op 60fps (want dat garanderen ze). Dat is met de huidige infrastructuur praktisch niet werkbaar.

3) Ze zouden het equivalent van een Dual Core met 9800GT kaart moeten hebben voor ELKE OnLive connectie die via die servers speelt. Dat maakt de datacenters die nodig zijn om te doen wat ze beloven ongelooflijk duur.

Als Onlive ook maar in de buurt komt van wat ze schetsen, zeg 720p op 30 FPS met lag onder de 150ms dan zou ik het al superknap vinden. Om te kunnen doen wat ze zeggen zouden ze technologisch gezien 5+ jaar voorlopen op de rest van de wereld.

Anoniem: 297591

Dit is mijn theorie :)

Ik zag net dat je extra hardware op de client nodig hebt. Stel dat hierin het equivalent van een 8800GT zit (lijkt me voldoende voor 1280 bij 720).

I.p.v. een videostream zou je nu directx operaties over het netwerk kunnen streamen + texturedata. De server kan dan een virtuele videokaart gebruiken (alleen een driver) die de directx operaties van het spel naar de client stuurt. De client hardware kan de stream decoderen en de beelden renderen.

Hiermee los je denk ik de bandbreedte en scalability problemen grotendeels op. Hou je alleen de latency nog over...

Dan zou elk spel volledig herschreven moeten worden om daar mee te kunnen werken, of er moet een shell omheen komen die de directx instructies los 'uitleest' en op de een of andere manier de textures uit het geheugen vist om deze daarna naar de client te sturen die op een bepaalde magische manier weet hoe deze gerenderd moet worden. Met alleen een reeks textures en wat render instructies bouw je de complexe werelden van tegenwoordig niet hoor. Hoe zit het met de scene data, de geometrie, de normal maps, lightmaps, bumpmaps, physics, portals, LOD modellen, 2D overlay data...dat moet je dan ook allemaal gaan meesturen. Dan is de video streaming nog reeëler :)

Anoniem: 297591

Die 'shell' is er al: de directX api. Zolang een spel netjes die api gebruikt voor alle toegang tot de videohardware hoeft er dus ook niets aangepast te worden.

Op de server draait dan een virtuele video kaart die de gegevens 1 op 1 door stuurt naar de fysieke videokaart bij de gebruiker. Als een spel zijn meeste textures kwijt kan in het videogeheugen (inclusief shading maps, overlays etc) zou daarna de benodigde bandbreedte niet zo groot moeten zijn lijkt me.

Scene data, modellen etc worden gewoon op de server bewaard. Ik moet bekennen dat ik niet zo heel er op de hoogte ben van wat de videohardware tegenwoordig allemaal doet. Voor mijn verhaal ga ik er vanuit dat deze de polygonen rendert inclusief alle shading en z buffering.

Anoniem: 196208

Anoniem: 297591 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:54:
Die 'shell' is er al: de directX api. Zolang een spel netjes die api gebruikt voor alle toegang tot de videohardware hoeft er dus ook niets aangepast te worden.

Op de server draait dan een virtuele video kaart die de gegevens 1 op 1 door stuurt naar de fysieke videokaart bij de gebruiker. Als een spel zijn meeste textures kwijt kan in het videogeheugen (inclusief shading maps, overlays etc) zou daarna de benodigde bandbreedte niet zo groot moeten zijn lijkt me.

Scene data, modellen etc worden gewoon op de server bewaard. Ik moet bekennen dat ik niet zo heel er op de hoogte ben van wat de videohardware tegenwoordig allemaal doet. Voor mijn verhaal ga ik er vanuit dat deze de polygonen rendert inclusief alle shading en z buffering.
Het doel was toch dat je het zelfs met een bout pc zonder videokaart kon spelen? Als thuispc dan alsnog moet aan renderen is het hele doel weg. Modellen opslaan op de server is zinloos, want HDD-ruimte is niet het probleem, maar grafische rekenkracht.

Overigens, 1ms * 3e5km/s = 300 km bereik met 1ms latency. Dan zou je dus overal servers moeten hebben met hele goede (en dus dure) videokaarten. Ik geloof er niet zo in, maar ben wel benieuwd hoe ze zich eruit gaan redden. :)

• SinergyX
  • Laatst online: 11:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik blijft er gewoon erg sceptisch over, hoofdzakelijk vanuit eigen ervaring. Je direct server ping wordt nu dus opgesplits in (nagenoeg altijd) hogere ping.
Zat je eerst:
PC - 50ms - Server
Dat wordt dan (in ideale omstandigheden):
PC - 20ms - Onlive NL - 50ms Server.

Daarbij wordt, in tegenstelling tot client-side gamen, je input dus ook vertraagt. Iedereen met een Philips televisie weet hoe een 30-50ms voelt :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-11 16:01
Toch wel grappig dat bijna niemand hier vertrouwen heeft in Onlive, ze zijn er al 7(!) jaar mee bezig om dit tot een bruikbaar product te maken, denken jullie dan dat ze in die 7 jaar nooit hebben gedacht 'He jongens, dit gaat niet werken, laten we maar wat anders doen' ?

Ze hadden tijdens die demonstratie ook al laten zien dat het in ieder geval werkt met 50 kilometer (of miles, ik lette daar niet zo goed op) afstand tot de server, en dat ze ook al bij veel mensen thuis zijn wezen testen of het te doen is met de bandbreedte daar beschikbaar.

Ze gaven zelf ook toe trouwens dat de servers ontzettend duur en custom-built waren, daar zullen ze ook wel rekening mee hebben gehouden in hun business model denk ik.

Kortom, ik heb tot nu toe nog geen reden om te twijfelen of het überhaupt kan, ik vraag me meer af hoeveel ik zal moeten gaan betalen hiervoor, en of dat op zal wegen tegen wat ik nu betaal.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

SinergyX schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:41:
Ik blijft er gewoon erg sceptisch over, hoofdzakelijk vanuit eigen ervaring. Je direct server ping wordt nu dus opgesplits in (nagenoeg altijd) hogere ping.
Zat je eerst:
PC - 50ms - Server
Dat wordt dan (in ideale omstandigheden):
PC - 20ms - Onlive NL - 50ms Server.

Daarbij wordt, in tegenstelling tot client-side gamen, je input dus ook vertraagt. Iedereen met een Philips televisie weet hoe een 30-50ms voelt :P
Zoals je had kunnen horen, kun je alleen gamen tegen andere Onlive players.

• megazinetom
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11-2018
Hopelijk wordt dit meer dan een geniaal concept dat alleen op een glasvezel verbinding draait. Lijkt me toch wel zwaar dope als het mogelijk is dat ik mijn games zo maar stream van een server in Genève of wherever. Persoonlijk ben ik nooit een console-man geweest, maar dit zou mij toch wel eens het zetje kunnen geven om er een te worden. Ik speel liever met muis en toetsenbord namelijk.
Daarbij is het ook nog eens handig dat je spelen kunt huren, en daarna ook nog kunt kopen, geen gedoe met naar de winkel gaan etc.
Duur zal het denk ik ook niet worden, het lijkt me dat je maandelijks een vast bedrag van 10-20 euro moet betalen, dat los van de games. Demo's worden waarschijnlijk gratis met een "gold" achtig account dat 5 euro in de maand extra kost. En games zullen ook wel iets lager geprijst zijn dan in de winkel (steam achtig?)
Maar dat is ook maar een beetje wat ik denk, opzich, met een normale console doe je +-2 jaar totdat de volgende "generatie" er is, console kost je meestal nieuw iets van 300 euro, dit dingetje kost je op den duur 480 euro voor dezelfde periode, als mijn schattingen correct zijn. Dus wat dat betreft heb je er niet veel voordeel aan, tenzij je geen snelle PC hebt, waar je al wel snel 1200 euro voor kwijt bent.

D3 Profile -

TrekDude101 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:54:
Toch wel grappig dat bijna niemand hier vertrouwen heeft in Onlive, ze zijn er al 7(!) jaar mee bezig om dit tot een bruikbaar product te maken, denken jullie dan dat ze in die 7 jaar nooit hebben gedacht 'He jongens, dit gaat niet werken, laten we maar wat anders doen' ?
Nee ik denk dat ze een goed idee hebben maar nu maar wat lullen en een onmogelijk goede demo geven om investeerders aan te trekken. Zeven jaar lang iets ontwikkelen wat technisch gezien niet kan gaan werken is een duur geintje. Hoe lang waren ze ook al weer met de Phantom bezig geweest? Zouden ze in die tijd nooit gedacht hebben dat het niet zou gaan werken?

Voorspelling: als OnLive uitkomt en de kwaliteit haalt die ze beweren, zal Duke Nukem Forever het eerste spel zijn dat er op te spelen is :P
Ze hadden tijdens die demonstratie ook al laten zien dat het in ieder geval werkt met 50 kilometer (of miles, ik lette daar niet zo goed op) afstand tot de server, en dat ze ook al bij veel mensen thuis zijn wezen testen of het te doen is met de bandbreedte daar beschikbaar.
Ze hebben tijdens de demonstratie GEZEGD dat de servers op 50 miles afstand stonden, ik kan dat niet controleren. Dan nog hebben ze het gedaan in een ideale situatie: onbetaalbare custom hardware, speciaal ingerichte clients en een speciaal aangelegde internet verbinding met 5-6 keer meer bandbreedte dan de 5MB die ze nodig hadden. In een gecontroleerde omgeving kun je prima vooruitstrevende techniek laten zien, het toepasbaar maken is wat anders, en zoals ik al eerder heb aangegeven: volslagen onmogelijk.
Ze gaven zelf ook toe trouwens dat de servers ontzettend duur en custom-built waren, daar zullen ze ook wel rekening mee hebben gehouden in hun business model denk ik.

Kortom, ik heb tot nu toe nog geen reden om te twijfelen of het überhaupt kan, ik vraag me meer af hoeveel ik zal moeten gaan betalen hiervoor, en of dat op zal wegen tegen wat ik nu betaal.
Zoals de techniek er nu voorstaat zou je (om winstgevend te zijn) veel meer moeten gaan betalen dan nu voor een veel mindere kwaliteit.
OnLive overlord Steve Perlmen has said that the latency introduced by the encoder is 1ms. Think about that; he's saying that the OnLive encoder runs at 1000fps. It's one of the most astonishing claims I've ever heard. It's like Ford saying that the new Fiesta's cruising speed is in excess of the speed of sound. To give some idea of the kind of leap OnLive reckons it is delivering, I consulted one of the world's leading specialists in high-end video encoding, and his response to OnLive's claims included such gems as "Bulls***" and "Hahahahaha!" along with a more measured, "I have the feeling that somebody is not telling the entire story here." This is a man whose know-how has helped YouTube make the jump to HD, and whose software is used in video compression applications around the world.
En over wat OnLive zou moeten presteren om hun claims waar te maken:
• 1. OnLive has mastered video compression that outstrips the best that current technologies can achieve by a vast margin. In short, it has outsmarted the smartest compressionists in the world, and not only that, it's doing it in real-time.
• 2. OnLive's unparalleled grasp of psychophysics means that it has all but eliminated the concept of IP lag during its seven years of "stealth development", succeeding where the best minds in the business have only met with limited success.
• 3. OnLive has developed a range of affordable PC-compatible super-computers and hardware video encoders that are generations beyond anything on the market at the moment.
ps. Ik zou het graag mis hebben hoor, maar iedereen die de techniek een beetje kent zal zijn zeer zware bedenkingen hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:57
Het schijnt dat er op dit moment gemiddeld aan lag van 20-40ms is. Dat is nog meer dan mn wireless muis :P Voor de console games misschien niet zon groot probleem maar voor PC shooters is dit denk ik niet te realiseren.

8700k | 3070

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 170074
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik vraag me af of dit gaat aanslaan bij de massa.

En ik vermoed dat áls het gaat werken, dat het een vrij dure dienst wordt om de hardware kosten te dekken...

Nou, ALS het gaat werken zal het zéker aanslaan. Sterker nog, dan is het de onvermijdelijke toekomst, want wie wil dat nou niet? In Amsterdam wordt trouwens aan een vergelijkbare dienst (Gaikai) gewerkt die volgens guru David Perry wel zou moeten kunnen wat Onlive niet gaat kunnen. Nu ken ik David goed en heb ik veel respect voor de man, maar zijn claims geloof ik vooralsnog ook niet...het blijft toch afwachten, de wereld zit heel wat lastiger in elkaar dan dat soms lijkt :)

Interview met David Perry hierover:
http://www.gamesindustry.biz/articles/head-in-the-cloud

(ze zitten in Amsterdam trouwens, das dan wel weer leuk)

• bogy
  • Laatst online: 30-10 13:34

bogy

Show me what u got!

ik heb er zelf ook over geschreven op m'n blog. Het lijkt mij inderdaad vooral een goed systeem voor de mensen die geen geld hebben om een nieuwe console of highend pc te kopen, natuurlijk heeft het ook z'n beperkingen door onder andere de extra lag die je genereert. Normaal staat de pc die het spel speelt naast je, en worden de beelden dus van je pc naar de monitor gestuurd.
Nu staat de pc die het spel verwerkt op een andere locatie, en krijgt jouw pc enkel maar de 'video-output' voor z'n kiezen, wat dus wel betekent dat er een enorme afstand overbrugd moet worden die er eerder niet was, waardoor bepaalde soorten games onspeelpaar worden (zoals de meeste beat'm up's)

het artikel dat ik geschreven heb kan je trouwens op via de volgende link lezen:
http://dcnet.be/praten/21...eeltijd-voor-videospellen

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:38

loewie1984

music addict! pizza monster!!

kreeg vanochtend mailtje in de bus om me te registereren voor pre-registration met als resultaat een jaar gratis inschrijving. Na de registratie ontving ik het volgende mailtje:

Thank you from OnLive! This message serves as a receipt; please keep for future reference. Here is a description of your order:

By completing registration to become an OnLive Founding Member, your Player Tag has been reserved and you've secured your spot in our exclusive launch community.
At launch, we'll be ramping up the number of active accounts starting with Founding Members. You'll receive an email when your account is activated, along with a coupon code for one FREE game. Remember, you'll need to log into the OnLive Game Service by July 4, 2010 and redeem the coupon within 30 days. Terms and conditions apply

Vervolgens kreeg ik op de site de volgende mededeling:
Thanks for completing your reservation for access to the OnLive Game Service!
OnLive will begin activating member accounts on or shortly after June 17th 2010, based on OnLive service availability.
We look forward to seeing you soon

Registratie ging goed, kon alleen aangeven dat ik in Amerika woonde op het adres, postcode en telefoonnummer. Werd verder nergens aan gecontroleerd. Nadeel vond ik wel het opgeven van mijn credit kaart nummer.

17 Juni dus, we gaan het mee maken, we gaan OnLive 8)

discogs

Anoniem: 321332

Waarschijnlijk is dit een domme vraag maar ik stel hem toch maar. Sony en Microsoft kunnen hiermee toch nooit akkoord gaan? Als OnLive geintroduceerd wordt hoeft er toch niemand meer een console te kopen, aangezien je feitelijk een apparaat hebt dat elke game ongeacht het platform kan afspelen. Dit zou betekenen dat de verkopen van Playstations en Xboxen zullen dalen toch? Misschien mis ik iets maar kan iemand me dit uitleggen?

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Anoniem: 321332 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:21:
Waarschijnlijk is dit een domme vraag maar ik stel hem toch maar. Sony en Microsoft kunnen hiermee toch nooit akkoord gaan? Als OnLive geintroduceerd wordt hoeft er toch niemand meer een console te kopen, aangezien je feitelijk een apparaat hebt dat elke game ongeacht het platform kan afspelen. Dit zou betekenen dat de verkopen van Playstations en Xboxen zullen dalen toch? Misschien mis ik iets maar kan iemand me dit uitleggen?
Jij gaat ervan uit dat er veel mensen onlive WILLEN spelen? In plaats van eenmalig 40-50 euro te betalen, betaal je abonnementsgeld. Ongeacht voor hoe lang je dit doet: Zodra je stopt met betalen ben je al je games kwijt. Daarbovenop krijg je ALTIJD met lag te maken, ben je 100% afhankelijk van een kwalitatieve internetverbinding en ga je zelden tot nooit de resoluties kunnen halen die je bij normale games wel haalt.

Wat je ook vergeet is dat dit ding enkel met pc-games werkt, en 90% van de AAA titels zijn tegenwoordig console-exclusive.

Dat los van het feit dat OnLive NOOIT zijn beloftes kan waarmaken, tenzij ze over werkelijk legendarische videocompressietechnieken beschikken die tientallen keren sneller zijn dan wat er nu op de markt is (720p @ 60 fps? Dat met slechts 1 ms extra lag? Ja hoor 8)7, dan waren ze nu wel schatrijk ipv geheimzinnig te moeten doen met een online gaming service), daarbij laten we even de netwerkgerelateerde latency issues achterwege.

[Voor 16% gewijzigd door boe2 op 02-06-2010 09:59]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:10

Player1S

Formerly known as L1nt

In de kleine lettertjes zal wel zoiets staan als "Gaming experience may be different depending on internet connection"

Player1s Twitch

Boeboe schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:51:
[...]

Jij gaat ervan uit dat er veel mensen onlive WILLEN spelen? In plaats van eenmalig 40-50 euro te betalen, betaal je abonnementsgeld. Ongeacht voor hoe lang je dit doet: Zodra je stopt met betalen ben je al je games kwijt. Daarbovenop krijg je ALTIJD met lag te maken, ben je 100% afhankelijk van een kwalitatieve internetverbinding en ga je zelden tot nooit de resoluties kunnen halen die je bij normale games wel haalt.

Wat je ook vergeet is dat dit ding enkel met pc-games werkt, en 90% van de AAA titels zijn tegenwoordig console-exclusive.

Dat los van het feit dat OnLive NOOIT zijn beloftes kan waarmaken, tenzij ze over werkelijk legendarische videocompressietechnieken beschikken die tientallen keren sneller zijn dan wat er nu op de markt is (720p @ 60 fps? Dat met slechts 1 ms extra lag? Ja hoor 8)7, dan waren ze nu wel schatrijk ipv geheimzinnig te moeten doen met een online gaming service), daarbij laten we even de netwerkgerelateerde latency issues achterwege.
Ik kon toch zweren dat er beweerd werd dat je er ook console games op kon spelen...
Maar goed, ik had ook al m'n twijfels bij hun beloftes. Zoals je zegt, ze beloven dingen die wel heel far-fetched klinken. En met de piraterij van tegenwoordig hebben de meeste mensen liever een 'gratis' game die bagger loopt op hun verouderde pc dan een console waar je maandelijks geld voor uitgeeft en je feitelijk geen enkel spel bezit, en dan hebben we het nog niet eens over de onvermijdelijke lag.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 21:45
Anoniem: 321332 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 09:21:
Dan moet ik dus weer spelletjes gaan spelen achter mijn PC? No thanks.. geen On Live voor mij, of ze moeten het op de XBOX360 uitbrengen :Y) Denk dat de meeste console-eigenaren er zo over denken.

• Waffle
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 23:40
Uh weet je wel wat onlive is dan? Het gemak van onlive zou nog groter moeten zijn dan een console. Dus ik denk dat juist console eigenaren over zouden stappen.

• Willybubba
  • Laatst online: 11:51

Willybubba

Nut up or shut up.

Ik vind 't nog altijd leuk om een fysiek iets te bezitten, in plaats van 'slechts' de rechten op een stuk software.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 21:45
Waffle schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 23:11:
Uh weet je wel wat onlive is dan? Het gemak van onlive zou nog groter moeten zijn dan een console. Dus ik denk dat juist console eigenaren over zouden stappen.
Consolegamen gaat voor de meesten om het op de bank zitten, lekker ontspannen achter een grote tv... ik kruip niet meer achter de PC voor ontspanning hoor.

• heuveltje
  • Laatst online: 10:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Willybubba schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 23:15:
Ik vind 't nog altijd leuk om een fysiek iets te bezitten, in plaats van 'slechts' de rechten op een stuk software.
Sja smaken verschillen.
* heuveltje kijkt naar de bergen te verstoffen dvd's games cd's en andere media.

Heb heel de cod,moh en BF series gekocht, maar speel alleen de laatste nog af en toe.
Dito met de meeste andere spellen, en die 100 cd's, sja 1 keer naar mp3 geript en toen nooit meer aangeraakt.
En nu met spotify kunnen die ook al weg :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Waffle
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 23:40
Xtuv schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 23:20:
[...]

Consolegamen gaat voor de meesten om het op de bank zitten, lekker ontspannen achter een grote tv... ik kruip niet meer achter de PC voor ontspanning hoor.
Onlive is onder andere een bakje aan je tv koppelen en vanaf de bank lekker ontspannen high res games spelen voor weinig geld.

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

heuveltje schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 23:24:
[...]

Sja smaken verschillen.
* heuveltje kijkt naar de bergen te verstoffen dvd's games cd's en andere media.

Heb heel de cod,moh en BF series gekocht, maar speel alleen de laatste nog af en toe.
Dito met de meeste andere spellen, en die 100 cd's, sja 1 keer naar mp3 geript en toen nooit meer aangeraakt.
En nu met spotify kunnen die ook al weg :)
Tot spotify uit de lucht gaat, daar gaan je vele maanden aan abonnementsgeld :z.
Niets anders met OnLive.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Boeboe schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 00:01:
[...]
Tot spotify uit de lucht gaat, daar gaan je vele maanden aan abonnementsgeld :z.
Niets anders met OnLive.
Hoezo dan, terwijl je heb betaald voor Spotify heb je er toch gebruik van kunnen maken?
Als het uit de lucht gaat zal er vanzelf een ander vergelijkbaar product op de markt komen, en dan kan je het geld wat je eerst voor een Spotify abonnement gebruikte daar weer voor gebruiken.

Zal met Onlive precies hetzelfde gaan (áls het aanslaat).

• Willybubba
  • Laatst online: 11:51

Willybubba

Nut up or shut up.

Maar als OnLive uit de lucht gaat, ben je wel al "jouw" games en savegames kwijt.

Ik zie 't technisch ook niet voor me overigens, miljoenen gebruikers op minimaal 720p. Zeker niet bij eenw ereldwijde launch van bijvoorbeeld een Call of Duty. Dat KAN bijna niet lagloos.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Willybubba schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:37:
Maar als OnLive uit de lucht gaat, ben je wel al "jouw" games en savegames kwijt.

Ik zie 't technisch ook niet voor me overigens, miljoenen gebruikers op minimaal 720p. Zeker niet bij eenw ereldwijde launch van bijvoorbeeld een Call of Duty. Dat KAN bijna niet lagloos.
720p kan je ook spelen met alle eye-candy uit, dan heb je een stuk minder resources nodig dan met alles (AA/FSAA whatever) maximaal. 720p is niet meer dan een resolutie, zegt bar weinig over de ingame kwaliteit/settings zelf.

Pak maar een willekeurige game, zet hem op een 720 resolutie en alle settings minimaal. Kan je makkelijk op 1 bak virtueel een game of 2-3 laten draaien.

[Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 03-06-2010 09:43]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Het gaat dan ook niet over de rendermogelijkheden. Het gaat erom dat ze 720p aan 60 fps claimen te kunnen doorsturen. Daar gaat het bullshit alarm toch heel luid af.

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

SinergyX schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:41:

Pak maar een willekeurige game, zet hem op een 720 resolutie en alle settings minimaal. Kan je makkelijk op 1 bak virtueel een game of 2-3 laten draaien.
Zet er een goede industrial size server neer en je haalt misschien wel 20-30 virtual machines die hem zelfs op 720 met alle eyecandy draaien. Maar de echte bottleneck wordt de lijn van hun datacentres naar hun klanten.

Player1s Twitch

L1nt schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 10:11:
[...]

Zet er een goede industrial size server neer en je haalt misschien wel 20-30 virtual machines die hem zelfs op 720 met alle eyecandy draaien. Maar de echte bottleneck wordt de lijn van hun datacentres naar hun klanten.
Ik neem aan dat degelijke indrustrial sized server een flinke duit kost en als je daar dan alleen maar 20 tot 30 gebruikers op kunt hebben gaat dat een zéér duur grapje worden. Ga er maar van uit dat er op de launch dag minstens 500.000 gebruikers tegelijk online gaan, dus dan zijn er ongeveer 16000 servers nodig. Lijkt me nou niet bepaald haalbaar.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ach, we gaan het zien. 17 juni was de grote dag, ik heb mijn eigen PC en PS3, dus ik maak me niet zo druk.

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
Willybubba schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:37:

Ja goed, stel dat de dienst het 10 jaar volhoud, heb jij al je (save)games van je Nintendo 64 nog?

Wat dacht je van al die PSN en Xbox Arcade games, die hebben waarschijnlijk ook net zoveel houdbaarheid als de console zelf, als er binnen 5 jaar een nieuwe Xbox uit is speel je al die games ook niet meer.

En 'miljoenen' gebruikers, of zelfs 500.000 gebruikers...
Ik denk dat jullie de groep hardcore (PC) gamers in de wereld toch wel behoorlijk overschatten. Ja een game als Call of Duty verkoopt miljoenen keren, maar lang niet iedereen die één keer 60 euro voor een game uit geeft is bereid om maandelijks een bedrag te gaan betalen om te gamen.

Ik denk dat het aantal abonnee's bij launch max 50.000 zal zijn, en dat is al behoorlijk positief.
Ze beginnen op 17 juni ook alleen maar in de VS, en Alaska en Hawaiï zijn uitgesloten, ze houden de afstand tot de servers dus ook beperkt.

[Voor 5% gewijzigd door Grannd op 03-06-2010 11:41]

• Player1S

Player1S

Formerly known as L1nt

Anoniem: 321332 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:05:
[...]

Ik neem aan dat degelijke indrustrial sized server een flinke duit kost en als je daar dan alleen maar 20 tot 30 gebruikers op kunt hebben gaat dat een zéér duur grapje worden. Ga er maar van uit dat er op de launch dag minstens 500.000 gebruikers tegelijk online gaan, dus dan zijn er ongeveer 16000 servers nodig. Lijkt me nou niet bepaald haalbaar.
en wat voor een lijn moet er wel niet liggen voor die 500.000 man? ;)

Player1s Twitch

• PannenkoekenNL
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik krijg hier zeker lagg mee met een 1.5 mps(150 kbs) verbinding.

• M2M

M2M

medicijnman

Ik ben in ieder geval niet van plan om terug te stappen van 1080P gaming, naar 720 of zelfs SD qualiteit. Dat zou betekenen dat ik al een flinke internet verbinding nodig heb om dat signaal binnen te kunnen hengelen, laat staan de server capaciteit die nodig is om een game te draaien best wel groot moet zijn. BC2, full HD met alle eye candy op de hoge stand heb je een flinke videokaart voor nodig. Dat kun je met een stel virtual machines niet even rechttrekken, zelfs niet met een dikke server.

Dus nee, ik denk niet dat dit een geweldig aanslaande oplossing gaat zijn.

-_-

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 21:23
Weet iemand een site/forum waar er impressies te lezen zijn hierover?
Aangezien de service vandaag zkr start in de VS?

nvm: http://onlivefans.com/

[Voor 13% gewijzigd door Asgaro op 18-06-2010 10:26]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Naast dat ik liever spellen bezit, fysiek, lijkt me me al helemaal niets om afhankelijk te zijn van mijn Internet-verbinding. Als er ook maar iets met het lijntje is zul je dit gaan merken, nee bedankt.

Ik verwacht ook niet dat ze dit technisch zo op orde kunnen krijgen.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uitrol in belgie? :? Wat is dat nu weer voor een keuze? Lijkt me dat de gamemarkt in Duitsland (die krijgen subsidie van de overheid afaik) of Frankrijk vele malen groter is, en beter te testen op langere afstanden (1600km max).

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Tja, het heeft waarschijnlijk te maken met beperkte risico's :P

• Ibidem
  • Laatst online: 25-11 21:53
SinergyX schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:03:
Uitrol in belgie? :? Wat is dat nu weer voor een keuze? Lijkt me dat de gamemarkt in Duitsland (die krijgen subsidie van de overheid afaik) of Frankrijk vele malen groter is, en beter te testen op langere afstanden (1600km max).
Komt omdat Belgacom een exclusief contract met OnLive heeft afgesloten.

Zie : nieuws: Belgacom gaat OnLive met abonnementen bundelen

..::System Specs::..

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Grannd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:32:
[...]

Ja goed, stel dat de dienst het 10 jaar volhoud, heb jij al je (save)games van je Nintendo 64 nog?
Uh... ja. Is dat zo vreemd? Zelfs mijn stokoude Zelda 1 cardridge bevat nog steeds de savegames van vroeger (tenminste, vorig jaar nog wel, toen ik voor het laatst keek :P) terwijl er in de handleiding toch echt stond dat de batterij maar 10 jaar mee zou gaan en we zijn nu zo'n 20 jaar verder.

Xbox360 gamerprofile

• DefLite
  • Laatst online: 29-11 15:26

DefLite

Why so serious?

Ik vond deze video/review over OnLive. Eigenlijk werkt het wel maar de kwaliteit is nog veel te laag en hij heeft met o.a. Borderlands een veel te lage FPS om echt fatsoenlijk te gamen imo.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=i529HQ9HM7Q]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En pak daarbij de prijzen:
nieuws: OnLive maakt prijzen bekend

Succes zou ik zeggen, maar a) nooit 'eigendom' van een spel, b) best duur voor paar daagjes mogen spelen (een MMO is goedkoper), c) zeker de wat 'mindere' games zijn mogelijk op een simpele PC alsnog beter te spelen dan op dit systeem.

• heuveltje
  • Laatst online: 10:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Valt me een beetje tegen eerlijk gezegd, had meer op een systeem gehoopt. waarbij je BV 1 uur kan spelen voor een euro, ongeacht welke game je speelt.

Maar we zullen wel zien hoe het loopt :)

* heuveltje vind het jammer dat ze niet een speelbare demo hebben.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• deregtx
  • Laatst online: 29-11 14:05
Metaboli £12.95 per maand 250+ games en elke week nieuwe titels ;)

Veel goedkoper dan dit Onlive

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-11 13:56
1 euro per uur gaat hard hoor, dat is echt alleen zinvol voor heel casual gamers.

15 euro per maand + de volle prijs voor spellen + de kosten die je zeker gaat maken aan bandwidth (1-2GB per uur gamen ga je zeker rekeningen voor krijgen van je provider, zeg maar dag tegen je fair-use-policy) is plenty om elke 4 jaar een nieuwe pc te kopen en dan meer spellen te kopen (grabbelbak, etc). Of 3 consoles.

15 euro * 12 maanden * 4 jaar = 720 euro. En dan komt daar nog de prijs van de mini-console of een simpele pc die OnLive kan draaien bij.

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-11 23:07
Hoe kom je aan die 15 euro per maand?

• M2M

M2M

medicijnman

en een fair use policy is in Nederland in ieder geval zeer ruim.

Maar als je de handson review bekijkt, is het eigenlijk een belabberde kwaliteit. 720P... kom op zeg. Blurry meuk over mijn scherm.

-_-

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-11 13:56
juulie19 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:13:
Hoe kom je aan die 15 euro per maand?
Die abonnementsprijs is eerder wel bekend gemaakt http://www.industrygamers...goes-online-june-17-2010/

Dat men die op dit moment stil houdt is niet zo gek, tenslotte is het essentieel dat men nu een grote installbase opbouwt. Zo groot dat er uitgevers te verleiden zijn tot een OnLive exclusive of twee, vanaf dat moment verkoopt het product zichzelf.

In mijn ogen is OnLive ook enkel bedoeld voor uitgevers. De voordelen voor consumenten zijn erg beperkt, maar die voor uitgevers zijn enorm. Op de lange termijn zelfs zodanig, dat het systeem voor consumenten slechter zou kunnen zijn dan het huidige (geen eigendom meer, alles is gehuurd voor bepaalde tijd, afhankelijk van een internetverbinding, etc). Het is nu dus kwestie voor alle commerciële partijen om dit zo snel mogelijk bij de consument door de strot te duwen en vooral de indruk te geven dat wij er beter van worden.
M2M schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 19:34:
en een fair use policy is in Nederland in ieder geval zeer ruim.

Maar als je de handson review bekijkt, is het eigenlijk een belabberde kwaliteit. 720P... kom op zeg. Blurry meuk over mijn scherm.
Fair-use is ruim, maar de vraag is of je met een 2-3 uur gamen = 2-6GB data per dag * 30 dagen = 60-180GB per maand je provider een plezier doet. Je zult ook niet zo gauw binnen de fair-use policy aangesproken worden, maar ik denk wel dat de abonnement weer bemeten zullen gaan worden.

Als PC-gamer is 720p inderdaad niet best. Als je daarentegen een console gewend bent is het verschil niet zo groot. Hooguit is de compressie nog vervelend, maar wat ik van dat filmpje gezien heb vielen de artifacts mij eerlijk gezegd mee. Ik ben nog steeds benieuwd naar de input-lag, al lijkt het in dat filmpje wel te gaan, ik heb er mijn twijfels bij.

[Voor 31% gewijzigd door mtsr op 22-06-2010 20:40]

• T-CM11
In mijn ogen is OnLive ook enkel bedoeld voor uitgevers. De voordelen voor consumenten zijn erg beperkt, maar die voor uitgevers zijn enorm. Op de lange termijn zelfs zodanig, dat het systeem voor consumenten slechter zou kunnen zijn dan het huidige (geen eigendom meer, alles is gehuurd voor bepaalde tijd, afhankelijk van een internetverbinding, etc). Het is nu dus kwestie voor alle commerciële partijen om dit zo snel mogelijk bij de consument door de strot te duwen en vooral de indruk te geven dat wij er beter van worden.
Idem mijn mening.
En als je van games toch maar een gebruikslicentie hebt (ipv bezit, dat beweren alle uitgevers-van-alles-dat-software-is toch maar zo graag), dan zou je bvb Assassin's Creed 2 (OnLive Edition) gratis moeten krijgen (naast het abonnement) als je de PC- of consoleversie al hebt.

Bende hypocriete geldwolven :(

Anoniem: 325725

mtsr schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:36:
wow, je heb zojuist een critical hit op de spijker zijn kop geraakt... damn, precies wat er kan gebeuren en wat voor 'hunnie' gunstig is.

• Grannd

Grannd

da Granndest

Topicstarter
mtsr schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:36:
[...]
Er zijn talloze voordelen hoor, veel minder bugs (game is geoptimaliseerd voor de serverhardware), geen gedoe met drivers, je kan geen games kwijtraken of laten beschadigen, meekijken met de game van een vriend, geen nood om je pc om de zoveel tijd up te graden, je kan op elke PC inloggen met je account en je heb al je eigen games tot je beschikking, je hoeft games niet meer te installeren, als je hem koopt kan je binnen 3 seconden spelen...

Ik vind het argument dat je op de lange termijn je games weer kwijt raakt zo oubollig, ik heb op mijn zolder ook nog 2 dozen met PSX, N64 en PS2 games, en alleen bij hoge uitzondering speel ik daar eens wat van uit nostalgische overwegingen.
Daarnaast moet ik ook toegeven dat ik een aantal games al meerdere keren heb gekocht, voor een schijntje op GoG.com/Steam of PSN.
Steam bewijst dat een direct download-service niet duur hoeft te zijn, natuurlijk is DRM-vrij beter, maar ik denk dat de voordelen van Onlive voor een grote gebruikersgroep echt niet tegen die nadelen op gaan wegen.

• T-CM11
Grannd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:09:
[...]
Ik vind het argument dat je op de lange termijn je games weer kwijt raakt zo oubollig
edit:
Er zijn mensen die iets verzamelen en andere mensen die consumeren-en-wegwerpen. Waarom is dat eerste oubollig?

Iets niet willen kwijtraken wil zeggen dat je er waarde aan hecht. En waarom zit ik dit eigenlijk uit te leggen aan jou?

[Voor 16% gewijzigd door T-CM11 op 24-06-2010 10:24]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
T-CM11 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 13:41:
[...]

Idem mijn mening.
En als je van games toch maar een gebruikslicentie hebt (ipv bezit, dat beweren alle uitgevers-van-alles-dat-software-is toch maar zo graag), dan zou je bvb Assassin's Creed 2 (OnLive Edition) gratis moeten krijgen (naast het abonnement) als je de PC- of consoleversie al hebt.

Bende hypocriete geldwolven :(
Wat een waardeloze argumenten. Als je vroeger Mortal Kombat had gekocht voor je SNES mocht je toch ook niet gratis spelen in de arcadehal? dat is e-x-a-c-t hetzelfde. Onlive is in dit geval hetzelfde als de arcadekast. De content is misschien hetzelfde, het systeem of de software waarmee je het vervolgens speelt is anders. Bij muziek, DVD's, Blu-Rays allemaal niet anders. Het is uiteindelijk een utopie om te denken dat je voor 1 stuk content maar 1 keer hoeft te betalen om het vervolgens op alles wat je wil te kunnen bekijken/luisteren/spelen.

Het zou de industrie sieren als beide opties met nieuwe games op schijf worden meegeleverd, net zoals sommige games nu (niet verplicht) geregistreerd kunnen worden op Steam zodat je er daar óók beschikking over hebt. Dat wil ik je dan wel weer toegeven :)

• T-CM11
rodie83 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:29:
[...]

Wat een waardeloze argumenten. Als je vroeger Mortal Kombat had gekocht voor je SNES mocht je toch ook niet gratis spelen in de arcadehal? dat is e-x-a-c-t hetzelfde. Onlive is in dit geval hetzelfde als de arcadekast. De content is misschien hetzelfde, het systeem of de software waarmee je het vervolgens speelt is anders. Bij muziek, DVD's, Blu-Rays allemaal niet anders. Het is uiteindelijk een utopie om te denken dat je voor 1 stuk content maar 1 keer hoeft te betalen om het vervolgens op alles wat je wil te kunnen bekijken/luisteren/spelen.
1. Wat een slecht voorbeeld... die arcadehal moet ook uitgebaat worden hoor. Moest je niet betalen voor de games zelf, dan moest er nog zeker betaald worden voor de hal zelf, de hardware, het personeel, ....

2. Het is het een of het ander: ofwel is het ons bezit en kunnen we ermee doen wat we willen, ofwel is het een licentie, en zoals alle licenties moet je er per persoon maar 1x voor betalen. Wat zijn mijn waardeloze argumenten?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
T-CM11 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:02:
[...]

1. Wat een slecht voorbeeld... die arcadehal moet ook uitgebaat worden hoor. Moest je niet betalen voor de games zelf, dan moest er nog zeker betaald worden voor de hal zelf, de hardware, het personeel, ....
Daar gaat het dus niet om. Onlive moet gebouwd worden, moet gehost worden enzovoorts. Same for Steam. Jij vind dat je je jouw bezit/licentie (lees hieronder) schijnbaar kan spelen op elke willekeurige dienst. Je kan met je Pathe kaartje ook niet naar dezelfde film in een andere bioscoop. Same story, de film is immers niet anders, hoe en door wie die geleverd wordt wel. Je koopt een spel, dat spel kan je installeren op je eigen PC en je kan spelen. Iets anders wordt ook niet beloofd.
2. Het is het een of het ander: ofwel is het ons bezit en kunnen we ermee doen wat we willen, ofwel is het een licentie, en zoals alle licenties moet je er per persoon maar 1x voor betalen. Wat zijn mijn waardeloze argumenten?
Echt, hoe simpel denk je te kunnen redeneren?. Het schijfje is jouw bezit. Daarmee mag je doen wat je zelf wil. Gebruik als onderzetter bijvoorbeeld. Het digitale product wat er op staat niet. Daar neem je dus inderdaad een "licentie" op af. En die licentie voorziet niet in het gebruik van het product op diensten van derden, behalve als dat expliciet wordt vermeld. Net zoals Mortal Kombat op de SNES jou enkel de licentie geeft het spel te spelen op de SNES. En dus niet in een arcadehal.

• T-CM11
rodie83 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:17:
[...]

Daar gaat het dus niet om. Onlive moet gebouwd worden, moet gehost worden enzovoorts. Same for Steam. Jij vind dat je je jouw bezit/licentie (lees hieronder) schijnbaar kan spelen op elke willekeurige dienst. Je kan met je Pathe kaartje ook niet naar dezelfde film in een andere bioscoop. Same story, de film is immers niet anders, hoe en door wie die geleverd wordt wel. Je koopt een spel, dat spel kan je installeren op je eigen PC en je kan spelen. Iets anders wordt ook niet beloofd.

[...]

Echt, hoe simpel denk je te kunnen redeneren?. Het schijfje is jouw bezit. Daarmee mag je doen wat je zelf wil. Gebruik als onderzetter bijvoorbeeld. Het digitale product wat er op staat niet. Daar neem je dus inderdaad een "licentie" op af. En die licentie voorziet niet in het gebruik van het product op diensten van derden, behalve als dat expliciet wordt vermeld. Net zoals Mortal Kombat op de SNES jou enkel de licentie geeft het spel te spelen op de SNES. En dus niet in een arcadehal.
Ik heb nergens beweerd dat je niet hoeft te betalen voor de dienst of faciliteit. Daarmee dat ik ook zei dat je voor de hal en het personeel van de arcadehal ook moet betalen. Waarom herhaal je gewoon wat ik al zei en doe je dan of ik fout was en jij juist??

Als ik een film op DVD koop, en op de digitale content heb ik enkel de licentie, dan zou ik JUIST DEZELFDE film op Blu-ray moeten kunnen krijgen. LEES DIT STUK GOED: Voor alle uren die er in de omzetting kropen, schijfje, verpakking, extra bonuscontent, etc. (het FYSIEKE verschil dus) hoor je natuurlijk WEL voor te betalen.
Pagina: 1 2 Laatste

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee