Nounounou... wat een defaitisme.
Als ik dus geen boodschappen doe bij de lokale super, geen brandstof koop bij de lokale pomp, geen aardappels bij de boer om de hoek haal, benadeel ik ze niet? Je snapt toch wel dat die redenatie geen hout snijdt. Investeren is investeren, of het nu centen of miljoenen is.
Ik zal je nog eens iets uitleggen: die vaste kosten die je noemt, heeft die pomphouder toch al. Elke klant is er één die mogelijk het verschil kan maken tussen quite spelen en iets verdienen.
Verder snap je blijkbaar niet hoe het op een dorp gaat: iedereen kent iedereen. Als ik dus tank bij de pomp hier, ziet men dat, en vindt men dat positief.
Even iets anders:
We weten al lang dat oliemaatschappijen zakkenvullers zijn die ook nog eens veeeel te weinig investeren in het overschakelen op alternatieve energiebronnen (Shell onlangs nog -
http://www.nu.nl/auto/193...randstof-aan-de-kant.html). Is het niemand ooit opgevallen dat al die concurrerende multinationals allemaal miljarden winst draaien? Dat betekent dus dat er géén concurrentie is. Of in ieder geval te weinig. Winst is zoals men weet de opbrengst na aftrek van alle kosten, wat je overhoudt dus. Eigenlijk zou één van die maatschappijen géén winst moeten draaien. Of meerdere. Dan zouden we weten dat er concurrentie is. En de prijzen liggen ook vrijwel gelijk bij alle maatschappijen. Ook een teken dat er te weinig concurrentie is. We betalen te veel voor onze brandstof! Ik zou het OK vinden als ze de volledige winst zouden investeren in een omschakeling op CO2-neutrale energiebronnen, maar dat doen ze niet.
Uiteindelijk voor mij geldt dat - afgezien van het lokale pomphoudertje - het misschien nog wel het beste is Shell te tanken. Als het allemaal zakkenvullers zijn, liever een zakkenvuller die via een omweg ook de staatskas spekt. En dat is Shell met de staat als grootaandeelhouder. (Algemeen bekend, maar kan er weinig over vinden.)
Wat lopen er hier toch een wijsneuzen rond die er heel goed in zijn met verve één aspect van het verhaal uit te vergroten en de rest gemakshalve te vergeten. (Oh, het is Wildhagen... had ik toch niet verwacht.)
[
Voor 38% gewijzigd door
pinockio op 24-03-2009 17:34
]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.