In aanloop naar een geheel nieuw systeem binnenkort heb ik nu de mogelijkheid een tweede identieke 4770 te kopen voor een redelijke prijs. Momenteel heb ik daar niets aan, maar ik wilde bij mijn upgrade sowieso een moederbord kopen met 2x8 lanes. Dit omdat ik nog wel eens wil aanklooien met videokaarten en het dan fijn is een BIOS te kunnen flashen zonder de kaart zelf voor beeld te hoeven gebruiken en omdat het bij leuk lijkt om eens wat te experimenten met CF óf eventueel een kaart van nVidia om PhysX te draaien. Hoewel ik voor het flashen van de BIOS uiteraard ook de on-board van het moederbord kan gebruiken, is het mij het kleine prijsverschil (in mijn ogen 10-20 euro voor een bord met verder vergelijkbare features) het wel waard om een moederbord te kopen dat in ieder geval die mogelijkheid heeft, los van wat ik er daadwerkelijk mee ga doen. Ik hou van flexibiliteit, ook voor de toekomst.
Nu ben ik benieuwd wat jullie qua upgrades het verstandigst lijkt. Voor mij ziet een tweede 4770 eruit als een heel interessante optie. Ik betaal nu een relatief klein bedrag (zeg tot 80 euro) en krijg performance die dicht in de buurt ligt van een 5850. Het alternatief is de huidige 4770 te verkopen en met wat bijleggen een 5770 te kopen. Dan lever ik volgens mij echter wel in op performance, terwijl ik niet zoveel goedkoper uit ben. Een derde alternatief zou zijn om een 5830 te kopen, maar die vind ik te duur en bovendien vind ik die teveel stroom verbruiken voor wat je er voor krijgt.
Natuurlijk heb je dan nog het verschil tussen DX10 en DX11, maar ik ga sowieso geen EyeFinity gebruiken. Tesselation vind ik wel degelijk interessant, maar daar maken spellen nog nauwelijks gebruik van en tegen de tijd dat ze dat wel doen kan ik een mooie 6xxx kaart kopen. Voor de rest zijn de voordelen volgens mij maar marginaal en niet de extra investering waard.
Wat wel iets is om rekening mee te houden is dat er maar 512 MB beschikbaar blijft, ook met twee kaarten. Dat is momenteel niet echt een gigantisch probleem volgens mij, maar ik vraag me af wat dat in de toekomst gaat doen.
Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van denken
Edit: ik ben geen extreem fervent gamer omdat ik niet veel tijd heb, maar ik hou zeker van een spelletje op zijn tijd. Dan vind ik het ook fijn dat het er mooi uitziet. Ik speel sowieso het liefst met full details en minstens 4xAA en 15xAF. Momenteel speel ik veel Fallout 3, Oblivion en nog wat klein grut, ik zou graag willen gaan spelen Fallout 4, TESC 5, GTA IV (al hoef je met die draak geen specifieke rekening te houden), Pure en nog wat nieuw spul. Momenteel speel ik op 1600x1200 maar dat wordt over niet al te lange tijd 1920x1200, dus ga daar maar van uit.
Of zeggen jullie, die 4770 is voorlopig nog wel even leuk, beter wacht je tot de 6xxx serie uit is (en een 5850 eventueel beter te betalen).
[
Voor 19% gewijzigd door
Verwijderd op 11-05-2010 16:49
]