Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo allen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe TV en heb zelf natuurlijk al het e.e.a. hierover uitgezocht. Helaas is het één op één vergelijken van de alternatieven vaak nog niet zo makkelijk (dan wel niet beiden opgesteld in een winkel, dan wel slecht aangesloten).

Momenteel heb ik een Panasonic TX-28PX10. Dit ding werkt nog prima en geeft voor een CRT TV eigenlijk prachtig beeld. Buiten dat het geen HD is, ziet het er vaak nog beter uit dan wat "oudere" LCD tv's.

Ik ben echter toch op zoek naar een nieuwe TV, voornamelijk omdat hij kwa grootte (lees: diepte) niet mee kan met de verhuizing. Daarnaast maak ik steeds meer gebruik van beeldmateriaal vanaf de HTPC, wat via s-video niet bepaald optimaal is. Een goede reden dus om een nieuwe TV te halen.

De TV moet wat mij betreft aan de volgende eisen voldoen:
-optical out voor geluid (ivm receiver)
-max. 37" (ivm kijkafstand van 2-4 m, afhankelijk van zitplaats)
-prijs +/- 500 euro.
-min. 2* HDMI in
-min. 1* component in.

Wat ik er vooral mee doe is:
-"gewone TV kijken" (ik zal een decoder aanschaffen en deze via HDMI aansluiten)
- DVD kijken (SD, evt. via HTPC, via HDMI)
- beeldmateriaal via de HTPC (verschillende Resoluties afh. van aanbod; SD/720/1080, via HDMI).
- Gamecube (via component)

Ik heb zelf in deze prijscatogrie twee mogelijke kanditaten (voor meer suggesties sta ik open). De eerste is de panasonic 37PX81 (de link gaat naar de 37PX80, maar deze is volgens mij kwa specificaties hetzelfde, echter is de 37PX81 iets goedkoper te verkrijgen). Prijs: € 577,00
Specs: Plasma TV
Diagonaal: 37"
Resolutie: HD Ready (1024 * 720)
100hz: Ja
contrast: 15.000:1

De andere optie is de LG 32LG5700. Prijs: € 464,00
Specs: LCD TV
Diagonaal: 32"
resolutie: Full HD (1920 * 1080)
100 Hz: nee
Contrast: 50.000:1 (dynamisch)

Nu lees ik vooral dat ik het verschil tussen Full HD en HD ready op deze afstanden en diagonalen niet (of bijzonder weinig) zal merken. Toch lijkt de resolutie van de 37PX80 mij een rare; is 720p niet 1280 *720 ? (Wikipedia maakt het niet bijzonder veel duidelijker).
Wat betreft het verschil tussen plasma en LCD zijn al topics volgeschreven en volgens mij worden bij beide technieken de nadelen steeds kleiner. Het is voor mij dan ook niet duidelijk of de voordelen van Plasma nog steeds zo groot zijn t.o.v. van moderne LCD's of dat de nadelen van beide technieken nog wel zo groot zijn t.o.v. elkaar (inbranden, contrast, ghosting).

De 37PX80 is natuurlijk zo'n €100,00 duurder, wat ook mee speelt. Rechtvaardigen de (eventuele) voordelen dit verschil?

Kortom, ik zou graag advies willen welke van deze TV's (of andere suggesties) het beste bij mij zou passen.

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-04 08:50
Ik ben zelf ook opzoek naar een goede HDTV: in mijn topic zijn al een aantal vragen beantwoord die jij ook stelt.
Zelf zit ik nu vooral te azen op de 37LG5000, dus één maatje groter dan die jij noemt. Hij is voor zo'n 600 euro te koop (via webwinkels kan dit goedkoper!) en doordat hij 37" is, zul je meer aan de full-HD functies van de tv hebben (ik zal hem vooral icm met PS3 gebruiken). Als ik er zo over lees op het web, dan vinden veel gebruikers dat hij ook een goed SD-beeld weergeeft. Misschien ook iets voor jou?

Wat de resolutie betreft:
1024x720, 1080x720, 1280x768; Het komt allemaal voor, en wordt (vaak) allemaal 720p genoemd. Als ik de eerste regel van deze wikipedia-pagina mag geloven, worden de meeste HD-ready films in 1280x720 overgedragen naar het scherm. Heeft het scherm een ander aantal pixels, dan wordt het beeld dus heel lichtelijk "uitgerekt" of "ingetrokken". In dat geval heb je dus geen 1:1 pixelmapping. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Panasonic plasma is met afstand het best in die prijsklasse. Zie zo ongeveer elk van de 100.000 andere topics over dit onderwerp, waaronder deze:

budget lcd/plasma rond 5 - 600 euro 37" - 42"

En nee, het is geen Full HD. Tenzij je hem fulltime als PC monitor (verslagen tikken enzo) gaat gebruiken, is dit ongeveer altijd de beste keus in die klasse. Met enige afstand ook.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de vraag welke tv het beste voor jou is kan je perfect zelf uitzoeken :). De echte eisen kan je zo vinden, en of de beeldkwaliteit goed genoeg voor je is kan alleen jij zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey TS!

De LG 32 LG 5700 (FULL HD) is een prima TV. Zeker omdat hij 3 HDMI-aansluitingen heeft om je XBOX360 / Playstation 3 of een Blu Ray-speler erop aan te sluiten.

Ik, als verkoper bij een TV/Fotografie winkel, heb deze TV al meerdere malen verkocht aan mijn klanten en heb ze zelfs nog erover gesproken wat ze ervan vonden! Uiteraard waren ze er enorm tevreden mee!

Als je deze TV wilt aanschaffen dan moet je echt wel snel zijn, in mijn systeem is het al een uitlopend model en krijgen we deze heel moeilijk leverbaar!

specs

• Full HD
• 50.000:1 Dynamische Contrast Ratio
• 6ms Reactiesnelheid
• 3x HDMI versie 1.3
• 60000 Branduren
• Invisible Speakers (Tuned by Mr. Mark levinson)
• Moving LED

Afbeeldingslocatie: http://be.lge.com/ne/download/product/ETC/32LG5700/32lg5700_1223374017276_l.jpg