Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-04 08:50
Hallo,

Ik bek al een tijdje opzoek naar een goede tv om op te gamen. Ik heb zelf een PlayStation 3, en moet het nu nog doen op een oude SD-beeldbuis televisie. Tijd voor verandering dacht ik zo. Ik heb nu eindelijk wat geld bij elkaar gesprokkeld, en zit te zoeken naar een betaalbare - het liefst full-HD - televisie, waarop je lekker kan gamen, maar ook goed films (blu-ray via PS3) op kan kijken. Mijn budget ligt rond de 500-600 euro.

Mijn aandacht werd laatst getrokken door de 32LG5700 van LG. In een gebruikersreview op Tweakers was de schrijver er behoorlijk over te spreken, alleen was het nog een beetje onduidelijk voor hem hoe hij de juiste kleurenweergave kon krijgen. Op enkele foto's die hij erbij plaatste was het beeld nogal donker, en niet natuurgetrouw. Nu is mijn vraag: wat is jullie ervaring met deze tv? Zijn de kleuren toch beter te krijgen? En is dit een goede tv voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken (vooral gamen en HD films kijken, maar zo nu en dan ook gewoon dvd-kwaliteit materiaal)?

Als jullie een betaalbaar alternatief zouden weten, dan zou ik dat ook graag horen! Alvast bedankt!

Groetjes,

Morphweasel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Panasonic plasma 37PX80 is onder de 600 euro te verkrijgen :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
Hmm, ziet er uit als een tof toestel, maar het is geen full-HDTV.
Van veel mensen hoor ik dat je het verschil tussen 1080p en 720p onder de 50" nauwelijks ziet, maar voor mijn gevoel is het toch net alsof 720p niet voldoende is. Ik haal immers niet de volledige grafische kracht van spellen en films uit mijn PS3 met een HD-ready tv. Kunnen jullie me overtuigen dat ik echt verkeerd zit te denken? Is het in dit geval toch beter om voor een wat betere HD-ready tv te gaan in plaats van een goedkopere full-HDTV, zoals die Panasonic die jij me nu voorschotelt? Of is voor gaming en films kijken op een 82-94cm tv full-HD toch een pluspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Misschien staan in dit topic (advies aanschaf lcd tv ivm mijn nieuwe ps3) interessante dingen. Volgens mij een mede-tweaker met dezelfde vraag.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:08
Full HD of niet hangt af van de kijkafstand, als de tv in de woonkamer staat op 3 a 4 meter afstand heeft het weinig nut inderdaad (behalve dan gevoelsmatig). Voor de slaapkamer op een meter afstand kan het wel weer leuk zijn.

Verder zou ik gewoon naar wat winkels gaan en vergelijken, voor zover dat kan overigens. Let op donkere beelden, dat deze nog wat detail laten zien, let op bewegingen dat teksten leesbaar blijven etc, check eventueel in de handleiding of je 'overscan' kunt uitzetten zodat de onder en bovenkant niet buiten beeld vallen. Check ook het verschil tussen LCD en plasma, persoonlijk vind ik plasma er niet uitzien (ook niet de nieuwste panasonics), terwijl anderen niets anders willen. Vrij persoonlijk dus allemaal :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
Bedankt allemaal voor de reacties en tips tot dusver!

@Argro: Inderdaad zijn er ook al andere topics over dit onderwerp, maar twee dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk geworden (nu nog steeds niet) en daarom vond ik dit een appart topic waard:

1) Zijn er mensen met ervaring met de 32LG5700 (500 euro) en/of de 37LG5000 (600 euro)? Zo ja, hoe zit het met de kleuren? Zijn die nou zo slecht als ik had gelezen, of kon die reviewer gewoon zijn tv niet goed instellen?

2) Is full-HD echt geen meerwaarde bij een 1080p bron (blu-ray film, PS3, etc.) t.o.v. een HD-ready tv? Zelfs als je het toestel gewoon in de woonkamer hebt staan en er zo'n 2,5-3 meter vanaf zit?

PS: Ik woon nu nog thuis bij mijn ouders, maar als ik later op kamers ga, is de kans groot dat de kijk-afstand tot de tv kleiner gaat worden. Dan staat 'ie immers niet meer in een grote woonkamer ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Morphweasel op 15-03-2009 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de games op de ps3 zal het niet zo veel uitmaken de meeste zijn 720 of eronder ze worden geupscaled naar 1080 i als je het hebt, de echte resolutie ligt meestal tussen 540 en 720
Er is zo ver ik weet maar 1 spel (lair) wat echt 1080p doet, kijk maar eens op de achterkant van je hoesjes dan weet je zo of je het kan gebruiken.

Voor mij zelf heb ik wel voor full-hd gekozen (bravia 40" 2 meter kijk afstand) om toch future proof te zijn, maar dit is toch een persoonlijke keus.
Bij 32" denk ik niet echt dat je het verschil ziet (weer persoonlijk de een vind van wel de ander niet) vanaf 42" wordt het pas echt duidelijk.

Geen ervaring met lg.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
@elimuhn8: Toch heb ik al aardig wat games die de volledige 1080p aankunnen (WipEout HD, Flower, Prince of Persia, etc.) en in de toekomst word dit aantal voor de PS3 steeds groter. Dus dat argument gaat voor mij niet op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:26
op 32" maakt Ful HD geen bal uit imho,

al genoeg vergelijkingen gezien hoor, ik sta de hele dag tussen de tv's...
heb om die reden een philips 32pfl703 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Morphweasel schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:55:
2) Is full-HD echt geen meerwaarde bij een 1080p bron (blu-ray film, PS3, etc.) t.o.v. een HD-ready tv? Zelfs als je het toestel gewoon in de woonkamer hebt staan en er zo'n 2,5-3 meter vanaf zit?
Dat is toch snel gevonden? Deze chart staat op tientallen sites. Je zult dus maximaal 1,80 meter van de tv moeten gaan zitten om iets te profiteren van 1080p en pas op 1,20 meter gebruik je de resolutie optimaal.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
@Gizz: Aan die grafiek te zien is het verschil tussen 1080p en 720p dus goed te zien als je zo'n 2 meter van een 37" tv vandaan zit. Dus kan ik beter voor een 37" full-HD gaan (de 37LG5000) dan een 32" full-HD (de 32LG5700), of ben ik nu te voorbarig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Iets te voorbarig denk ik. Het verschil tussen 1080p en 720p begint zichtbaar te worden vanaf 2 meter en vanaf 1,50 is het verschil het duidelijkst.

Ik zou sowieso voor plasma gaan en die heb je niet eens full HD onder de 40" :P Maar over plasma vs. lcd zijn al hele topics volgeschreven en blijkbaar heb je al een keuze gemaakt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
Hehe, ja, ik lees gewoon heel veel toffe dingen over die tv's van LG, en aangezien ik een PS3 heb wil ik daar optimaal gebruik van maken, dus kwam ik al snel uit op een full-HDTV.
Maar het blijft natuurlijk een hele investering, en dan moet je niet te snel een keuze maken. Vandaar dat ik jullie mening er ook over wil weten. ;) En wat HD-ready betreft: ik blijf een beetje met de angst zitten dat ik er spijt van ga krijgen als ik niet voor 1080p zou gaan... Maar zo te zien is voor mijn kijkafstand een 37" dan een goede keuze :)

Dan rest mij alleen nog de vraag over de 37LG5000: hoe zit het met de kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat je niet moet vergeten is dat 720p content er op een Full-HD TV minder goed uitziet dan op een HD-ready TV. Om 720p op 1080p af te beelden moet er immers geschaald worden. Dit kan niet pixelprecies en het beeld zal dus minder scherp worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
HD ready TV's zijn ook niet precies 1280x720 en ook daar zal geschaald moeten worden.

Mijn inziens, liever een grote HD ready dan een kleine full HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:20
Is de 5700 ook zo een Scarlet, puur over uiterlijk sprekend vond ik um bepaald niet mooi, of ben ik in de war met ander model.. Nouja, das ook persoonlijk.

Die 37px80 van Pana, is wel 1024*768 resolutie, voor TV misschien ok, maar ik sprak een maat die had het ook, en was niet zoo te spreken over de Ps3 erop. Had achteraf liever voor een LCD geopteerd, en dan liefst FullHD.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjah op 15-03-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphweasel
@Sjah: Volgens mij is het niet een Scarlet, maar qua design komt hij wel héél dicht in de buurt (scarlet heeft rode zijkant, deze niet.) Ik vind het persoonlijk in ieder geval een erg mooi design, maar dat is inderdaad puur subjectief.

Fijn om te weten dat die Panama toch niet zo goed is voor PS3 gaming, ik zat toch nog een beetje te twijfelen. Mijn voorkeur lijkt nu helemaal naar de 37LG5000 te gaan :P Ik zal in de winkel dat toestel eens flink gaan vergelijken met anderen, voor zover dat kan dan. Vaak is het toch een baggere kwaliteit bron waarmee de tv's zijn verbonden in showrooms.. -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Morphweasel schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:17:
Fijn om te weten dat die Panama toch niet zo goed is voor PS3 gaming, ik zat toch nog een beetje te twijfelen.
Hoho, dat is de mening van één persoon he, geen feit :P

En met alleen 'niet over te spreken' weet je ook niks. Waren de kleuren niet mooi, had hij last van retentie, kreeg hij het niet goed ingesteld?
ShittyOldMan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 13:57:
HD ready TV's zijn ook niet precies 1280x720 en ook daar zal geschaald moeten worden.
Verschilt toch gewoon per tv? Volgens de gegevens van de pricewatch is een LG 37LG2000 bijvoorbeeld gewoon native 1280x720 pixels. Dan komt er geen scaling aan te pas.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 15-03-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ShittyOldMan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 13:57:
Dan zouden de producenten zichzelf behoorlijk in de vingers snijden. Juist wanneer je net niet de juiste resolutie te pakken hebt is de verstoring erg groot. Kijk alleen maar eens naar hoe lelijk het beeld is bij veel mensen die hun 1280x1024 TFT ingeteld hebben op 1024x768 'omdat de lettertjes anders zo klein worden'.

Wanneer de resolutie niet precies 720p is zal een slimme producent er voor zorgen dat er een zwart balkje komt of een stukje van het beeld afgeknipt is. Herschalen zou de doodsteek van de kwaliteit zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:20
Gizz schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:23:
[...]

En met alleen 'niet over te spreken' weet je ook niks. Waren de kleuren niet mooi, had hij last van retentie, kreeg hij het niet goed ingesteld?
Dan weet je genoeg, ik had het over de magere resolutie. Dus ja, hij klaagde over de scherpte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Janoz schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:48:
[...]

Dan zouden de producenten zichzelf behoorlijk in de vingers snijden. Juist wanneer je net niet de juiste resolutie te pakken hebt is de verstoring erg groot. Kijk alleen maar eens naar hoe lelijk het beeld is bij veel mensen die hun 1280x1024 TFT ingeteld hebben op 1024x768 'omdat de lettertjes anders zo klein worden'.

Wanneer de resolutie niet precies 720p is zal een slimme producent er voor zorgen dat er een zwart balkje komt of een stukje van het beeld afgeknipt is. Herschalen zou de doodsteek van de kwaliteit zijn.
Gizz schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:23:
Verschilt toch gewoon per tv? Volgens de gegevens van de pricewatch is een LG 37LG2000 bijvoorbeeld gewoon native 1280x720 pixels. Dan komt er geen scaling aan te pas.
Het verschilt inderdaad per TV, maar de meeste zijn 1366x768. Als de pricewatch klopt geldt dat voor 114 van de 120 HD ready TV's. 6 stuks, waaronder die LF2000 zijn werkelijk 1280x720. En dan kun je ook nog te maken krijgen met overscan, waarbij er een randje vanaf wordt gesneden en het restant alsnog opgeschaald wordt, dat is ook niet altijd uit te schakelen.

Ik denk overigens dat er meer klachten zullen komen over een zwart balkje dan over scaling artifacts.

[ Voor 3% gewijzigd door ShittyOldMan op 15-03-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04
Om scaling artifacts te zien zul je toch bijna met je neus op het scherm moeten zitten. Een vergelijking met een desktopscherm trekken is niet zo zinvol omdat je daar op ca. 50cm vanaf zit naar overwegend stilstaand beeld te kijken. TV's tonen continu bewegend beeld waar je enkele meters vanaf zit.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort topics zijn niet helemaal de bedoeling. Waarom ga je niet zelf eerst eens actie ondernemen? GoT is niet bedoeld om je handje vast te houden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.