Dat dacht ik ook altijd. Maar dat is dus niet zo. Ik heb al die bronnen niet meer bij de hand waar ik toen doorheen gelezen heb, maar het is een beste zoektocht om een beetje normaal verhaal te vinden. Probleem met die audifielen is dat ze doorgaan de realiteitszin zijn verloren, en niet goed weten hoe het werkt. En omdat ik dacht dat een digitale audioverbinding hetzelde zou moeten zijn als bij wijze van spreke de kabel tussen controller en HD, snapte ik niet waarom er verschil zou moeten zijn tussen de verschillende kabels.
De vergelijking met PC kabels blijkt niet op te gaan. Dat is datacommunicatie en die maakt gebruik van foutdetectie en correctie methoden. Bij de digitale audioverbinding maakt men blijkbaar geen gebruik van errordetectie in de zin van dat de receiver 'ziet' dat er een bitje mist en om een resend vraagt. Ik denk (maar dat is mijn conclusie) dat men dat bewust niet doet omdat je anders zeker haperingen in de muziek zou krijgen.
Maar goed, bij een optische verbinding blijkt er dus makkelijker jitter op te treden dan bij coaxiale verbindingen. Jitter is volgens mij nooit helemaal te elimineren, maar dat is op zich niet erg want je hoort het pas als het heel erg is. Je krijgt dan hikjes, klikjes en stotteren van het geluid. Ook als het nog onder die grens zit, kan het invloed hebben op het geluid, maar er is een grens waaronder geen mens het nog kan waarnemen.
Coax kabels moeten een weerstand hebben van 75Ohm en in theorie kun je 'any' kabel met een RCA/tulp stekker gebruiken. Punt is dat de goedkopere standaard audiokabels blijkbaar niet goed genoeg zijn. Ik heb het ooit geprobeerd uit nood, maar het geluid was erbarmelijk slecht. Daarna een goede kabel gekocht en die was een stuk beter. Het verschil was echt heel groot, niet uit te drukken in de standaard vage terminologie van de audiofiel waar je niets mee kunt, maar het was gewoon kut. Totaal geen dynamiek, vlak geluid etc.
Het is niet mijn bedoeling om mee te gaan in een oeverloze discussie over de zin van vd Hul kabels van €500 want dat vind ik ook waanzin. Maar ik denk wel dat als je een 'betere' installatie hebt, en je graag van een lekker muziekje geniet, het helemaal niet zo vreemd of onzinnig is om een wat 'betere' kabel aan te schaffen. Ik geef er echter nooit meer dan een paar tientjes aan uit. Net als met mijn RGB Scart, waarbij ik ook gewoon het verschil met een dropveter gewoon kan laten zien. Maar die verschillen houden een keer op. Meer dan €100 voor zo'n kabel uitgeven levert nauwelijks nog een verbetering op. Probleem met de freaks is dat als ze ergens hebben gehoord of gelezen dat materiaal zus en zo in theorie beter zou zijn, of een bepaalde winding van de kabelvezels een betere 'flow' van de electronen mogelijk maakt, zij meteen concluderen dat
dus de muziek beter moet klinken. Ook al is het verschil nauwelijks te meten, laat staan te horen, maar zolang ze dat geloven, horen ze ook iets. Zou leuk zijn als je stiekem zo'n €1000 kabel vervangt door een ding van Profigold....

Kijken of ze het merken...