Toon posts:

Digitaal aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik heb mijn Home Cinema set van Pioneer momenteel analoog aangesloten.
Dus daarover heb ik wat vragen.

- Merk je het verschil als je bronbestand een .FLAC bestand is?
- En als het een .MP3 bestand is?
- Hoe duur is een digitaal kabeltje?
- Maakt het uit welke kaart ik koop? (Zelf denk ik van niet aangezien het signaal onaangeraakt word doorgestuurd) (Ik heb alleen nog 1 PCI slot over.)
- Is er nog wat te optimaliseren door bijvoorbeeld bepaalde codecs te gebruiken of speciale instellingen te wijzigen?

Alvast bedankt,
Martijn

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 00:13 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:11:
Met digitaal doel je op een coaxiale aansluiting denk ik?

Daar hoef je geen speciale kabels voor te gebruiken, want dat is gewoon cinch/RCA.

Optisch hoeft ook niet zo duur te zijn

Kijk eens op sites zoals:

www.allekabels.com
www.kabeltje.com

P.S Geloof aub niet in die flauwekul zoals "GoldPlated", "Zuurstofvrij koper" e.d. want dat is de grootste flauwekul die er bestaat.

Oh, en die geluidskaart die je linkt heeft wel een digitale uitgang, maar niet standaard. Er zit wel een printheader op de printplaat, maar je moet nog een losse module erbij kopen geloof ik, zodat je digitale in/uitgangen hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2009 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb digitaal kabeltje niet goed beschreven.
Ik bedoelde zo'n kabeltje dat tussen je geluidskaart en receiver moet.

EDIT: Ik dacht dat je een gewone COAX kabel bedoelde voor tv. (Die zijn toch wel analoog?)
Bedankt voor de tip.
De reden dat cold plated onzin is is toch dat digitaal het 100% of 0% doorgeeft? (Het signaal)

Die geluidskaart paste trouwens niet in mijn pc, excuses daarvoor.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 00:17 ]

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

- Merk je het verschil als je bronbestand een .FLAC bestand is?
Ja als je apparatuur en je gehoord goed genoeg is.
- En als het een .MP3 bestand is?
Ja als je apparatuur en je gehoord goed genoeg is.
€ 5... je moet gewoon een coaxiale kabel of analoge interlink gebruiken, wsl met tulppluggen. Zo niet een optisch toslink kabeltje. Alles doet het in principe, maar gebruik niet de standaard onafgeschermde dropveters.
- Maakt het uit welke kaart ik koop? (Zelf denk ik van niet aangezien het signaal onaangeraakt word doorgestuurd) (Ik heb alleen nog 1 PCI slot over.)
Ja zorg dat je een kaart hebt die ASIO drivers gebruikt, bij mijn weten oa de M-audio 24/96 (75 euro)
- Is er nog wat te optimaliseren door bijvoorbeeld bepaalde codecs te gebruiken of speciale instellingen te wijzigen?
Nee. Alles laten staan zoals het is. Wel foobar2000 gebruiken als speler en niet wmplayer of winamp. Muziek als bron het beste Exact audio copy + FLAC encoding.

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:14:
Ik heb digitaal kabeltje niet goed beschreven.
Ik bedoelde zo'n kabeltje dat tussen je geluidskaart en receiver moet.
Ja, daar heb je 2 opties voor:

Coaxiaal (wat eigenlijk gewoon een cinch/RCA snoertje is):
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/product/1/8/0/180178/img/1/G.jpg

Toslink (dit is glasvezel, en werkt met licht)
Afbeeldingslocatie: http://www.sys-concept.com/toslink_patchcord_files/toslink2.jpg

Het enige verschil tussen coaxiaal en toslink, is dat toslink beter is voor langere afstanden.

• daan08

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:14:
EDIT: Ik dacht dat je een gewone COAX kabel bedoelde voor tv. (Die zijn toch wel analoog?)
Bedankt voor de tip.
De reden dat cold plated onzin is is toch dat digitaal het 100% of 0% doorgeeft? (Het signaal)

Die geluidskaart paste trouwens niet in mijn pc, excuses daarvoor.
Het signaal wat erdoor gaat kan onder de noemer analoog vallen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kvraudio.com/wiki/i/internal%253A%252F%252F54407f5eb21099dbcd6d236bdb7fe976.gif
De onderste twee verbindingen zijn voor jou de meest waarschijnlijke.
De "S/PDIF" specificatie staat verschillende typen kabels en connectors toe. De elektrische kabels worden meestal aangeduid met "coaxiaal" en "RCA-connector". De optische variant wordt meestal "optisch" of "TOSLINK" genoemd
Gold plated is onzin om er heel veel meer voor te betalen (hoewel het standaard is bij een kabel >5 €..), omdat het alleen tegen oxidatie van de verbindingen is en niks gaat veranderen aan het geluid.
Digitaal geeft niet alleen 100% of 0% door er bestaan ook digitale storingen (zie jitter) ;)

• daan08

daan08

PEBKAC

ThinkPadd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:18:
[...]Het enige verschil tussen coaxiaal en toslink, is dat toslink beter is voor langere afstanden.
Klopt niet, toslink is juist de 'mindere' van de twee ook voor lange afstand. En er is bovendien meer verschil: toslink is galvanisch gescheiden van je set (er is immers alleen licht door plastic en geen elektrische verbinding), dus er zijn minder problemen met aarding. Aan de andere kant kan toslink voor zover ik weet maar tot 48KHZ aan en SPDIF makkelijk 192KHZ. SPDIF is superieur over toslink.

Verwijderd

Topicstarter
@ThinkPad
Ik moet 1,5 meter overbruggen. (Kan over een maand 3 meter worden)
Welke van de 2 raad jij mij dan aan?

@Bulldoze
Dat wat jij over die kabels verteld snap ik niet, zou je dat kunnen uitleggen?
Is een kaart met ASIO drivers een must? Want als het met een 20 euro kaartje even goed werkt als met een 75 euro kaartje weet ik wat ik kies.

Exact audio copy + FLAC encoding.
Dat zijn de beste formaten neem ik aan?

Sorry voor mijn waarschijnlijk domme vragen, hiervoor zat ik alleen met mijn hoofd in de hardware.
Maar sinds een maand ben ik van muziek gaan houden en aangezien ik het complete overzicht kwijt ben met kabels snap ik dit niet echt. (Hoe je een computer aansluit snap ik wel, maar dat audio kabel gedoe word me wat moeilijk)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:57

mphilipp

Romanes eunt domus

ThinkPadd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:13:
[...]
Met digitaal doel je op een coaxiale aansluiting denk ik?

Daar hoef je geen speciale kabels voor te gebruiken, want dat is gewoon cinch/RCA.
Als je gewoon een 'normaal' kabeltje gebruikt krijg je geen gehoor. Als je denkt dat een digitale coax kabel hetzelfde is als een willekeurig draadje met dezelfde aansluiting ben je ofwel doof of heb je het nog nooit geprobeerd. Je hoeft geen kabel van €1000 te nemen, maar een fatsoenlijk ding die bedoeld is om op die manier te werken is géén overbodige luxe.
En ook tussen optische kabels is een wereld van verschil. Sluit ze maar eens aan op een meetapparaat die het lichtverval meet, dan schrik je je een ongeluk. Echter: hoorbaar verschil is vers 2... ;) Zolang het maar een beetje een stevig kabeltje is. Soms worden er kabels meegeleverd met home cinema sets die nog slapper zijn dan mijn schoenveter, en nog dunner ook. Dát zijn geen goede kabels.
Het enige verschil tussen coaxiaal en toslink, is dat toslink beter is voor langere afstanden.
Nope. Er is meer.
De optische digitale interconnect heeft een soort ontwerpfout waardoor jitter min of meer inherent is aan het ontwerp. Ik heb me laten uitleggen dat dit komt doordat het kloksignaal gewoon in de datastream meereist. Klinkt leuk, maar als er een vertraging optreedt, wordt dat niet gedetecteerd. Zo krijg je jitter. Alle bits komen goed aan, maar niet op het juiste moment.
Sony heeft dit gefixed op de DAT recorders, vandaar dat die dingen onder audiofielen zo populair waren. Ze hebben een externe klokpuls toegevoegd, in feite zoals men ook met iLink deed. Ik had een DVD speler en receiver van Pioneer die dat hadden; je ziet dan als je de apparaten inschakeld, dat ie synchroniseert tussen de 2. Elk een klokje die ervoor zorgt dat jitter zo min mogelijk een rol speelt.
Met de coaxiale aansluiting hebt je daar geen last van, maar die heeft weer meer demping dan een optisch kabeltje. In principe was iLink beter, maar die kan weer niet overweg met de nieuwe HD audio formaten.

Vandaar dat HDMI nu gebruikt wordt. En wat schetst mijn verbazing: HDMI heeft geen externe klok...de geschiedenis herhaalt zich...men wíl blijkbaar niet dat er 100% kopieën van muziek gemaakt wordt...

[ Voor 39% gewijzigd door mphilipp op 15-03-2009 00:39 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• ThinkPad
  • Nu online
mphilipp schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:32:
[...]

Als je gewoon een 'normaal' kabeltje gebruikt krijg je geen gehoor. Als je denkt dat een digitale coax kabel hetzelfde is als een willekeurig draadje met dezelfde aansluiting ben je ofwel doof of heb je het nog nooit geprobeerd. Je hoeft geen kabel van €1000 te nemen, maar een fatsoenlijk ding die bedoeld is om op die manier te werken is géén overbodige luxe.
Dat van die glasvezel (eigenlijk kunststof) geloof ik nog wel, maar dat er verschil zit tussen een coaxiale kabel en een normale cinch geloof ik eigenlijk niet.

Ik kan het helaas niet bewjizen aangezien ik niks heb om het mee na te meten (op een multimeter na dan) maar het is toch digitaal? Dus je hebt toch 1'en en 0'en? En ik heb het hier thuis gewoon op die manier aangesloten en het klinkt goed hoor.

En ik ben op m'n 17e echt nog niet doof.

Maar laten we niet uitbarsten in een discussie, daar schiet de TS niks mee op :)

[ Voor 198% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2009 00:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
--

[ Voor 184% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 00:45 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:35:
[...]

En dat is een S/PDIF aansluiting?
Van hoge kwaliteit?
Nee, dat is een doodnormale cinch kabel.

Dit is een digitale coaxiale kabel:

http://www.bol.com/nl/p/e...index.html#product_images

Met die kabel heb je het aangesloten op de manier zoals het zou moeten.

Ik heb het thuis gewoon met zo'n ander draadje aangesloten, maar of jij dat ook doet moet je zelf beslissen :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:57

mphilipp

Romanes eunt domus

ThinkPadd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:33:
[...]
Dat van die glasvezel (eigenlijk kunststof) geloof ik nog wel, maar dat er verschil zit tussen een coaxiale kabel en een normale cinch geloof ik eigenlijk niet.
Hij moet een bepaalde impedantie hebben. Ik kan verder niet zoveel met jouw ervaring. Ik heb het zelf uitgeprobeerd, en het verschil was enorm. Ik weet niet wat voor apparatuur je hebt, want dat kan ook nog erg veel schelen. Ook de muziek waar je naar luistert (soort, bron, crappy mp3's) kan een rol spelen.
Ik had het op een redelijk audiofiele installatie uitgetest en ik kon het heel goed horen.

En nee...ik ben geen doorgedraaide audiofiel die elk bitje verschil claimt te kunnen horen. Ik heb dit soort dingen juist uitgevogeld om een einde te maken aan het doorgaans slap en ongefundeerd geleuter van die lui. Meestal praten ze elkaar alleen maar na zonder enige notie van de werkelijke techniek te hebben.

En met een multimeter ga je niets kunnen meten natuurlijk. Je zult minimaal een oscilloscoop moeten hebben en een frequentiegenerator oid om verschillen te kunnen meten. Er zijn wel degelijk verschillen tussen verschillende kabels/connectoren. Daarvoor hoef je geen audiofiel te zijn. Maar op een gegeven moment houdt het op. Kabels van honderden euro's per meter zijn gewoon idioot, maar sommige kabels van een paar tientjes zijn de moeite waard. Maar dan moet je natuurlijk geen Bose speakers op je Akai setje hebben, want dan is een nat stukje touw ook genoeg denk ik... ;) of een stuk electriciteitssnoer...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar dit gesprek heeft mij meer vragen dan antwoorden gegeven.
Als ik het goed heb:
Maakt het niet uit welke geluidskaart ik koop.
Zijn er 2 standaarden voor digitaal overdragen van geluidssignaal.
Voor mijn digitale ingang op mijn receiver zit een klepje waarnaast staat: Optical In.

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:46:

Voor mijn digitale ingang op mijn receiver zit een klepje waarnaast staat: Optical In.
Optical = optisch.

Je moet dan dus een optische kabel hebben. Vraag gewoon naar een optische kabel bij een zaak bij je in de buurt :)

P.S mphilipp, mag ik je uitnodigen om hier verder te praten: Verschil tussen Digitale Coaxiale kabel en Cinch/RCA kabel? :) ?

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:57:
[...]

Optical = optisch.

Je moet dan dus een optische kabel hebben. Vraag gewoon naar een optische kabel bij een zaak bij je in de buurt :)

P.S mphilipp, mag ik je uitnodigen om hier verder te praten: Verschil tussen Digitale Coaxiale kabel en Cinch/RCA kabel? :) ?
Maar wat is dan het verschil tussen optisch en digitaal? (Het technische)
En is het geluidsverschil te merken tussen gewoon een tullip stekkertje naar 3,5 mm tussen mijn receiver en mijn pc, en een optische aansluiting?
En verstuurt optisch het signaal wel onaangeraakt?

En volgens een andere site geeft een optische aansluiting hetzelfde signaal als een digitale aansluiting.

Kan iemand mij helpen met de verschillen tussen, analoog digitaal en optisch?

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 01:10 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 08:24
Optisch is digitaal, dus daar tussenin kun je geen verschil maken. Wel kun je een verschil maken tussen digitaal optisch en digitaal electrisch. Bij digitaal optisch moet het signaal eerst naar licht worden omgezet, en daarna weer terug naar een electrisch signaal. Bij digitaal electrisch sla je die stap over. Tevens is er een verschil in bekabeling. Digitaal optisch gebruikt een fiber of kunststof kabel met toslink pluggen, digitaal electrisch een koperen 75 ohm coaxiale kabel met cinch pluggen.

Als je enkel een digitale optische ingang hebt op de receiver dan moet je dus een toslink kabel kopen. Of het een verschil uitmaakt met een analoge aansluiting moet je zelf proberen. Het verschil is dat het digitale signaal ergens moet worden omgezet naar analoog. Met de optische verbinding gebeurt dat in de receiver, met de huidige verbinding gebeurt dat in je computer.

Analoge audiokabels zijn overigens ook coaxiaal opgebouwd, met eveneens een rca stekker. Echter heb je dus een optische kabel nodig.

Wat betreft het kloksignaal, dit is geen eigenschap van een optische verbinding, maar een eigenschap van spdif. Het bestaat uit een zogeheten "Biphase mark code", een signaal dat constant wisselt ook als de bitjes alleen maar nullen of alleen maar enen zijn, daardoor kun je voor iedere bit de klok weer herleiden. Of het electrische (coax) signaal stabieler is, is een tweede. Maar beide hebben dit klok ontwerp.

Maar mensen, we hebben het over 1,5 meter van pc naar home cinema set, een beetje relativering is op z'n plek. Haal een optische kabel voor een paar euro en klaar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:10
bulldoze schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:25:
[...]
Klopt niet, toslink is juist de 'mindere' van de twee ook voor lange afstand. En er is bovendien meer verschil: toslink is galvanisch gescheiden van je set (er is immers alleen licht door plastic en geen elektrische verbinding), dus er zijn minder problemen met aarding. Aan de andere kant kan toslink voor zover ik weet maar tot 48KHZ aan en SPDIF makkelijk 192KHZ. SPDIF is superieur over toslink.
Voor de volledigheid: dat galvanisch gescheiden is natuurlijk juist een voordeel. En optisch is niet beperkt tot 48Khz. Origineel wel zo 'ontworpen' maar later niet meer. Je kunt geen DTS-HD en Dolby TrueHD doorgeven, maar dat kan met coxiaal ook niet.
En het heet allebei S/PDIF, zowel optisch als coxiaal heet dus S/PDIF. S/PDIF staat (alleen maar) voor Sony Philips Digital Interface.
S/PDIF komt dus in 2 smaken: coxiaal/elektrisch en optisch/toslink
Digital audio bitstream.
Originally limited to 48 kHz at 20 bits. Extended to support all modern formats, except Dolby Digital Plus, TrueHD and DTS HD audio streams.
En ik herhaal het hier ook nog maar even, voor (relatief) kleine afstanden zal de keuze voor een coaxiale kabel niet zo veel uitmaken. Tuurlijk is een 'chte' 75Ohms beter, maar bij kleine afstanden zal je het verschil niet horen.

Verwijderd

Topicstarter
En hoe weet ik dat er een toslink en geen digitale uitgang op de geluidskaart zitten?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 08:24
Door te kijken.
Afbeeldingslocatie: http://img.tfd.com/cde/_TOSLINK.JPG
(beide naast elkaar)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:11:

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 01:00:
[...]

Maar wat is dan het verschil tussen optisch en digitaal? (Het technische)
[...]
Kan iemand mij helpen met de verschillen tussen, analoog digitaal en optisch?
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 13:10:
En hoe weet ik dat er een toslink en geen digitale uitgang op de geluidskaart zitten?
Kom kom. ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar met alle respect, dit zijn wel erg basic vraagjes die makkelijk gegoogled kunnen worden. Dat is toch niet teveel gevraagd?

Wel ben ik positief gestemd over het geduld en de behulpzaamheid van tweakers :)

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de basic vraagjes, maar ik snapte het echt niet meer, ik dacht dat er maar 1 digitale overdragen was.
Iedereen bedankt voor alle hulp :)
Het is gelukt.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 19:37
Voor je pc is coax wel handig, ik merkte (met een profesionele geluidskaart) dat het geluid digitaal net ff strakker was en geen storingen meer had van electromagnetische velden (harde schijf,fans etc). Overigens hingen daar wel goede speakers aan.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
De kaart maakt het grootste verschil. Zorg dat je een kaart heb die niks met het bron signaal doet en 44.1khz digitaal out heeft (bitperfect). Veel oudere kaarten kunnen dit NIET. Creative is erg bekend, maar zeker niet heilig. Alle kaarten voor de X-fi kunnen geen 44.1khz uitspugen en het geluid zal daarop dus altijd vervormd zijn.

ASIO is zeker geen must. Daarnaast zijn er kaarten met zeer slechte ASIO ondersteuning (Creative, sommige oudere Terratec heb ik meegemaakt), dus dat garandeerd ook geen perfect geluid.

Instellingen kunnen verschil maken. Welke instelling, ligt helemaal aan de kaart en drivers. Bij sommige kaarten werkt waveout/directsound al perfect. Bij andere kaarten werkt Kernel Streaming of ASIO beter. Dat is een kwestie van proberen.

Als je een receiver hebt met DTS of Dolby Digital kan je het testen met een 44.1.khz DTS of Dolby Digital bestand. Als dit werkt dan heb je een bitperfect geluidskaart.
Hier kan je testbestandjes vinden: http://www.kellyindustries.com/sounds.html

• kaajee
Kaart ja, maar driver is net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker. In beginsel kunnen alle kaarten bitperfect uitsturen (denk ik). Die chips op de kaarten zijn hiertoe in staat. Maar meestal laten de driver het niet toe.
Er is een gozer die een/de bitperfect driver voor kaarten met een Cmedia chip heeft geschreven. Werkt perfect! (Helaas) dus alleen voor C-Media 8738 / 8768 chips.
Wellicht een 2e hands kaartje op de kop tikken.
Bijkomend voordeel van deze driver is dat je onder Vista ook meteen (weer, net als onder XP) digitaal en analoog kunt uitsturen.

• daan08

daan08

PEBKAC

kaajee schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:08:
Kaart ja, maar driver is net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker. In beginsel kunnen alle kaarten bitperfect uitsturen (denk ik). Die chips op de kaarten zijn hiertoe in staat. Maar meestal laten de driver het niet toe.
Er is een gozer die een/de bitperfect driver voor kaarten met een Cmedia chip heeft geschreven. Werkt perfect! (Helaas) dus alleen voor C-Media 8738 / 8768 chips.
Wellicht een 2e hands kaartje op de kop tikken.
Bijkomend voordeel van deze driver is dat je onder Vista ook meteen (weer, net als onder XP) digitaal en analoog kunt uitsturen.
Ik heb ook een kaart met Cmedia 8738 en krijg de driver maar niet aan de praat. Zal hier dus nog wat op moeten vinden, daar ik ook bitperfect output wil hebben (draai nu tijdelijk op de spdif out van een onboard Realtek chipje)..

• kaajee
Ik heb gewoon die kaart er in gedaan, die exe uitgevoerd en klaar was/is klara........

• daan08

daan08

PEBKAC

Dat ook gedaan + alle settings geprobeerd.. niks op SPDIF wel op analoog. Kaart is nonbranded.. chipje wel degelijk een CMI8738. Ga het nog eens proberen met een ander kaartje.

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb die driver ook geprobeerd, in combinatie met een Trust (ja... Trust :') ) SC-5250

Werkt super!

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2009 18:58 ]

Pagina: 1