Dit vraagt om een update.
Het hoger beroep is 7 januari 2010 geweest. Daar had de kantonrechter de foto's bij de hand. Die had ik zelf niet opgevraagd, want ik wist immers zelf al dat ik geflitst was. En goh, verrassing, ik stond op die foto's, zelfs wel een meter over de stopstreep. Het leek er dus even op dat het bewijs geleverd was dat ik door rood was gereden; de zaak was al bijna gesloten.
Na mijn verhaal te hebben gedaan keek de rechter nog eens naar de meetgegevens. Volgens de meetgegevens had ik de duizelingwekkende snelheid van 0 km/h tijdens het maken van de foto's. Met andere woorden, als ik al bewoog, dan was het niet eens meetbaar.
Vervolgens vroeg de rechter de mening van de griffier.
Na wat vinnige opmerkingen van de griffier over "het frustreren van het rechtssysteem" en "het niet kennen van de verkeersregels" (

Daar was ik dus niet van gediend

) konden ze er uiteindelijk niet omheen dat ik wel degelijk stilstond. Daardoor is de overtreding aangepast van "niet stoppen voor rood licht" naar "niet stoppen voor de stopstreep." De boete hiervoor is € 60,-
Het te veel betaalde krijg ik zo spoedig mogelijk teruggestuurd. Vorige week kreeg ik hier schriftelijk de bevestiging van. Dus als de trend zich zo voortzet kan ik ergens in 2011 de te veel betaalde 90 euro tegemoet zien.