Nee, niet met de 607. Ik heb wel de 605 gehoord toen die uitkwam en alhoewel die zeker niet tegenviel voor de prijs is hij onvergelijkbaar met een stereoversterker van die prijsklasse. Maar niet iedereen is even veeleisend. Genoeg mensen die het verschil niet horen. Bovendien maken speakers nog steeds het grootste verschil.
Feit blijft alleen dat bij dergelijke receivers met een mooie prijs/kwaliteit verhouding en veel features je bezuinigt op geluidskwaliteit en een stereoversterker dikwijls beter is. Bij duurdere receivers vind ik het persoonlijk vaak een kwestie van smaak worden, aangezien die vaak al een behoorlijke voeding, voor- en eindversterking hebben en ze geen echte technische beperkingen meer hebben die van dien aard zijn dat ze het geluid daadwerkelijk hoorbaar beperken.
Ik zou gaan luisteren en kijken of de receiver voor jou voldoet. Neem ook andere merken en types mee in je vergelijking, aangezien smaken verschillen. Ik kan niet voor iemand anders beslissen wat het beste geluid voor hem/haar oplevert. Ik vind het alleen zonde om enkele honderden euro's aan een receiver uit te geven als je 90% muziek in stereo luistert en alle functies niet nodig hebt. Heb je die wel nodig, hou dan in ieder geval je oude stereoversterker of koop een mooie tweedehands versterker zodat je die desnoods voor muziek kan gebruiken (eventueel als eindversterker op de pre-out) als de receiver toch tegenvalt.
Grote kans dat de 607/608 voldoet, want het is ook verder een degelijke receiver. Maar voor de kans dat hij toch tegenvalt met muziek: ga eerst luisteren

. Ik had bijna een TX-SR805 voor destijds €1400 gekocht, puur op de specificaties en dat mooie THX Ultra II logo (geeft een minimum kwaliteit aan maar zegt niks over smaak). Tot ik ging luisteren en een Marantz SR8001 voor €1200 een stuk mooier vond klinken.
Hetzelfde kan natuurlijk andersom ook gebeuren en in beide gevallen is het zonde om er achteraf achter te komen.
Nou ja, dat gaat ook een beetje ver. Het geeft in ieder geval een minimum kwaliteit aan, zodat je niet bang hoeft te zijn dat hij de eerste de beste keer in een middelgrote kamer op middelmatig volume in meerkanaals gebruik in de bescherming springt.
Verder ben ik het absoluut met je eens dat je er niet op hoeft te letten, omdat het niks over smaak zegt en niks over de relatieve kwaliteit t.o.v. andere receivers. Bovendien mag je van elke €500+ receiver wel verwachten dat hij aan redelijke eisen voldoet. Je weet met dat THX certificaat alleen zeker dat hij het niveau van een €200 instapreceiver ontstijgt en je niet echt alleen maar features koopt. Dat een Denon of Marantz van gelijke prijs zonder dat certificaat ook aan de eisen van THX voldoet en soms zelfs beter presteert op die punten dan sommige Onkyo's met geeft uiteraard wel weer aan dat je je niet blind moet staren op dat logo, hoe sexy ook

.
Idem met "Burr-Brown DAC's". Burr-Brown verkoopt net als Cirrus Logic, Analog Devices, Wolfson en AKM instap tot high-end DAC's.
Overigens geeft dit mij een beetje bezorgd gevoel: (specs op Onkyo site)
100 W + 100 W (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.08%, 2 channels driven, FTC)
100 W + 100 W (6 ohms, 1 kHz, 0.1%, 2 channels driven, FTC)
Hoewel een goede versterker meer vermogen hoort te geven bij lagere impedanties, blijft het bij de TX-SR608 hetzelfde bij 8 en 6 Ohm en bovendien slechts bij 1 frequentie en bij meer storing bij 6 Ohm zodat je er vanuit mag gaan dat het bij volledig frequentiebereik en 0.08% THD zelfs iets inzakt. Bovendien zeggen ze op de site dat hij niet voor 4 Ohm speakers bedoeld is.
Bij 8 Ohm speakers en op normale volumes is er denk ik geen probleem. Heb je lastige speakers dan is het misschien beter een hoger en ouder model te kopen of door te sparen en een hoger model in de xx8 serie te kopen.
[Voor 50% gewijzigd door mac1987 op 21-03-2010 22:16]