Beste tweakers,
Ik heb dit topic voor het grootste gedeelte gelezen en denk dat de 507 (of evt 607) een hele goede
(start voor een)set zal zijn, maar ik wil toch nog een en ander vragen. Het is voor mijn (semi-digitbete) broer, dus ik regel het voor hem.
overige apparaten- PS3 slim
- Sony HDMI DVD speler
- samsung LE40A656 LCD TV (als ik het goed heb)
De huidige receiver is een bejaarde, namelijk de pioneer NS-DV55, welke een leuk uiterlijk heeft (los display, compact) maar het geluid is werkelijk niet om aan te horen. (PS3, optisch, DVDspeler coaxiaal, TV analoog erop)
Dit komt voornamelijk door de bass. Dit is eigenlijk geen bass meer te noemen, maar erg dreunerig en irritant, zonder dat het op bass lijkt. Logisch gezien de specs... (zie hieronder, en anders op deze
URL (picasa))
nu de vraag:
Wat is nou een aan te bevelen upgrade/vervanging? de speakers hangen nu netjes in de kamer en de draden zijn weggewerkt. Ik zat zelf te denken aan een 507.
- Zijn de huidige speakers nog bruikbaar?
- geeft dat met een nieuwe (welke?) subwoofer mooi geluid?
- indien speakers niet bruikbaar zijn, welke speakers zijn dan aan te bevelen?
- hoe kan ik een 507 + nieuwe speakers/sub vergelijken met een HKsetje van ca. 650 euro?
Dan is er nog een probleem. De huidige (té compacte sub) ligt op zijn zijkant onder het wandmeubel. Iedere andere willekeurige subwoofer (behalve logitch X230-achtige subs) passen daar dus niet onder. De sub zal dus aan de andere kant van de kamer moeten komen, hiervoor is een meter of 5-7 aan kabel nodig.
Is dit haalbaar?
Om bovenstaande reden heb ik een teufel + decoderstation niet haalbaar gevonden, want dan moest ik alle kabels van de TV naar de subwoofer voeren en een gedeelte weer terug, wat praktisch niet mogelijk is.
Hoewel het idee was om het budget rond de 300 euro te houden, is het duidelijk dat dit niet mogelijk is. Het gaat in eerste instantie dus om een nette verbetering. Het limiet ligt ongeveer op 650 euro (HK setje)
tot slot, het is voor een eengezinswoning, rijtjeshuis, woonkamer. (voor zover het ertoe doet)
Alvast bedankt voor het lezen, en nog veel meer alvast bedankt voor het antwoorden,
Robert