Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
ik heb een probleempje op het werk.

Werkgever heeft in het regelement opgenomen dat er geen usb sticks de werkvloer mogen worden meegenomen.

Nu is het geval dat ik er dus standaard 1 aan mijn sleutelbos heb hangen.
Nu begon de bewaking te zeuren dat ik er dus 1 bij heb, waarna ik heb gemeld dat ik zelf wel uitmaak wat ik aan mijn sleutelbos hang.
Hier waren ze niet blij mee, maar ik ben gewoon weg gegaan naar huis toe.

Nu is mij het nut van deze regel compleet niet duidelijk, en volgens mij niet eens rechtsgeldig??
zijn er meer bedrijven waar dit soort vreemde regelgeving wordt gehandhaafd?
en wat is de reden hiervoor??

Als achtergrond informatie:
Het gaat hier over het sony warehouse in tilburg.
Om het magazijn uit te kunnen moet je door een metaaldetectiepoort vanwege diefstal preventie.
Wat ik ook logisch vind uiteraard, want er zijn veel mensen die proberen iets ongeoorloofd mee te nemen.
Op de kantoren voor in het pand (buiten magazijn) gelden deze regels niet.
De betreffende usb stick is NIET van het merk sony.

omdat het kan!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
Als werknemer heb je je gewoon aan een (enigszins redelijk) huishoudelijk reglement te houden. Een verbod op usb sticks, apparatuur of informatie dragers kan daar prima onder vallen.

Als de bewaking goed geinstrueerd is dan zullen ze dit rapporteren zodat management erop terug kan komen. In het huishoudelijk reglement zal typisch ook staan welke sancties op overtreding staan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:15:
Werkgever heeft in het regelement opgenomen dat er geen usb sticks de werkvloer mogen worden meegenomen.

Nu begon de bewaking te zeuren dat ik er dus 1 bij heb, waarna ik heb gemeld dat ik zelf wel uitmaak wat ik aan mijn sleutelbos hang.
En het bedrijf mag zelf uitmaken wie er op de werkvloer komt. Als er een mes of een camera aan je sleutelbos hangt, mogen ze je dat in jouw opinie ook niet verbieden?
Nu is mij het nut van deze regel compleet niet duidelijk, en volgens mij niet eens rechtsgeldig??
Wat dacht je van bedrijfsspionage, kopieren van bedrijfsgevoelige gegevens en bestanden? Moeten ze elke dag je USB-stick gaan controleren of zo?

Het bedrijf heeft groot gelijk, en je stelt je imo zeer onredelijk op :) .

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 09-03-2009 19:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Als in het reglement staat dat je geen opslag media mee naar binnen mag nemen dan ben ik bang dat je de usb tumbdrive gewoon thuis moet laten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
offtopic:
SG->WI

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Als ik bedrijfsgegevens wil hebben mail ik dat wel door, dus dat is geen goed argument.
en wat betreft de camera's, op onze afdeling liggen tientallen camera's dus die hoef ik niet mee te nemen.

belangrijkste data die op die usb stick staan is eigenlijk alleen contactgegevens voor als ik ooit de sleutels ergens kwijt raak.
dus vandaar ook de vraag, waarom niet??

omdat het kan!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dit is niet iets unieks en iets wat je bij meer bedrijven terugziet.

2 mogelijke redenen zijn dat het met een usb stick makkelijk is om bedrijfsgevoelige data mee te nemen.

andere reden is dat usb stick soms virussen met zich mee dragen die vervolgens het bedrijfsnetwerk besmetten.

Verwijderd

Met de hoeveelheid verloren USB sticks met bedrijfsgegevens vind ik de maatregel eigenlijk helemaal niet zo onduidelijk. Nu heb jij niet de intentie er bedrijfsdata op te zetten, maar wie kent het niet als even iets op een PC van collega gezet moet worden? (Kan gelijk dat virus van thuis daar lekker verder...)

En dat is dan het meest positieve scenario; als jij gegevens mee wil nemen, biedt die USB stick de mogelijkheid. Je zal verbaasd staan hoeveel geld er omgaat in persoonsgegevens.

Maar sowieso, onderaan de streep: wat is je probleem met die USB stick? Je hebt die blijkbaar op geen enkele wijze nodig voor je werk. Lekker thuislaten :)
En al helemaal: Als je dat ding onbewust bij je hebt en je wordt erop aangesproken, waarom dan op zo'n manier reageren? Ik denk niet dat alleen de beveiliging hier niet blij mee gaat zijn - en dan niet zozeer of alleen het feit zelf, maar de houding op zich.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:24:
Als ik bedrijfsgegevens wil hebben mail ik dat wel door, dus dat is geen goed argument.
Als er sprake is van een bedrijfsnetwerk wat via een centrale server gaat, dan kunnen ze mail verkeer makkelijk monitoren, en dus zien dat er data verstuurd is, dus het is wel degelijk een argument.

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
M a r c o schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:24:
Dit is niet iets unieks en iets wat je bij meer bedrijven terugziet.

2 mogelijke redenen zijn dat het met een usb stick makkelijk is om bedrijfsgevoelige data mee te nemen.

andere reden is dat usb stick soms virussen met zich mee dragen die vervolgens het bedrijfsnetwerk besmetten.
De reden van virussen gaat helaas ook niet op.
ten eerste zijn de usb poorten op alle pc's gedisabled, dus die usb stick werkt niet op de workstations.
ten 2e is de regel van de usb sticks niet van toepassing in de kantoorruimtes buiten het magazijn.
Daar mogen ze het wel mee nemen namelijk
En die mensen zitten ook op hetzelfde netwerk.
M a r c o schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:27:
[...]

Als er sprake is van een bedrijfsnetwerk wat via een centrale server gaat, dan kunnen ze mail verkeer makkelijk monitoren, en dus zien dat er data verstuurd is, dus het is wel degelijk een argument.
ik kan ook gewoon in online prive webmail komen. dat kunnen ze niet monitoren.

[ Voor 21% gewijzigd door dodo79 op 09-03-2009 19:29 ]

omdat het kan!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

Dennahz

Life feels like hell should.

Tja, jij maakt er geen misbruik van, maar misschien anderen wel? Ik kan me het wel enigszins voorstellen. Ik denk dat het zelf een reden kan zijn voor ontslag als je telkens de regels blijft negeren en je eigen gang gaat.

Twitter

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op zich mag je werkgever natuurlijk bepalen wat je meeneemt. Alleen lijkt het me lastig te handhaven, de meeste telefoons, mp3spelers, navigatiesystemen, pda's zijn ook een usbstick.

Of verkopen jullie usbsticks? Misschien worden er veel gejat en dan is het personeel meestal de eerste verdachte (en meestal terecht).

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 09-03-2009 19:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
en wat betreft de camera's, op onze afdeling liggen tientallen camera's dus die hoef ik niet mee te nemen.
Je mail & internet kan gemonitored worden. Je USB stick niet. Als er regels zijn heb je je daar aan te houden of je moet wat anders zoeken. Jij werkt ergens en je werkgever bepaalt (binnen de wet) hoe en wat. Niet elke maatregel hoeft jouw instemming of begrip te hebben.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En dat gaat via de servers, en kan getraceerd worden. Jouw USB-stick niet.
belangrijkste data die op die usb stick staan is eigenlijk alleen contactgegevens voor als ik ooit de sleutels ergens kwijt raak.
Daarom ook niet. Er worden in dit topic zat redenen genoemd waarom het niet mag, terwijl je zelf geen enkele reden hebt om het wel te doen. Contactgegevens kan je ook online zetten, of in je mobieltje, etc.

Heb je al eens nagevraagd bij het bedrijf, in plaats van zo fel te reageren? Als ik je leidinggevende was, dan zou je zeker een gesprek krijgen met mogelijk een waarschuwing. Als je het ergens niet mee eens bent, dan zijn er genoeg kanalen om dat te bespreken, ipv zelf te beslissen of je je aan de huisregels gaat houden. Die zijn namelijk niet optioneel :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22
gambieter schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:30:
Succes om iets met mijn PGP versteuteld bericht met bedrijfsgegevens te doen...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

robbert schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:33:
Succes om iets met mijn PGP versteuteld bericht met bedrijfsgegevens te doen...
Oh, er zijn vast en zeker methodes. Maar niet iedereen beheerst die, en verder kan je nog steeds zien naar wie het verstuurd is ;)

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:30:
[...]

[...]

Daarom ook niet. Er worden in dit topic zat redenen genoemd waarom het niet mag, terwijl je zelf geen enkele reden hebt om het wel te doen. Contactgegevens kan je ook online zetten, of in je mobieltje, etc.

Heb je al eens nagevraagd bij het bedrijf, in plaats van zo fel te reageren? Als ik je leidinggevende was, dan zou je zeker een gesprek krijgen met mogelijk een waarschuwing. Als je het ergens niet mee eens bent, dan zijn er genoeg kanalen om dat te bespreken, ipv zelf te beslissen of je je aan de huisregels gaat houden. Die zijn namelijk niet optioneel :) .
De leidinggevende mensen op onze afdeling zien ook het nut niet in van deze regels.
Die sjouwen complete laptops mee, en dan is er geen probleem??

contactgegevens online heb je niet zo veel aan, een website past niet aan mijn sleutelbos.
gambieter schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:34:
[...]

Oh, er zijn vast en zeker methodes. Maar niet iedereen beheerst die, en verder kan je nog steeds zien naar wie het verstuurd is ;)
niet als ik het via webmail doe.
dan weten ze niets.

[ Voor 13% gewijzigd door dodo79 op 09-03-2009 19:37 ]

omdat het kan!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:36:
[...]
De leidinggevende mensen op onze afdeling zien ook het nut niet in van deze regels.

contactgegevens online heb je niet zo veel aan, een website past niet aan mijn sleutelbos.
En in je mobieltje? Dat is er voor gemaakt om contactgegevens te bewaren.

/▌

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:37:
[...]

En in je mobieltje? Dat is er voor gemaakt om contactgegevens te bewaren.
met contactgegevens bedoel ik een txt bestand waar op staat met wie contact op te nemen in geval dat ik de sleutelbos kwijt raak.

omdat het kan!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:38:
[...]
met contactgegevens bedoel ik een txt bestand waar op staat met wie contact op te nemen in geval dat ik de sleutelbos kwijt raak.
Handig, weet ik meteen van welk huis ik de sleutels heb....
[/flauw]

Ik snap overigens het probleem niet zo. Er is kennelijk een companypolicy uitgegeven waarin staat dat USB sticks niet toegestaan zijn. 't Is toch een kleine moeite om dan even die USB-stick voordat je naar binnen loopt van je sleutelbos te halen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:38:
Maar dat hoeft dus geen USB-stick te zijn, een standaard sleutelhanger kan dat ook.
Dan nog is het niet aan jou te beslissen dat het onzin is. Klaag dus via de standaard kanalen of pas je aan, maar jij bent niet de baas en beslist niet wat er wel en niet mag. And that's the bottomline :)

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:42:
[...]
Handig, weet ik meteen van welk huis ik de sleutels heb....
[/flauw]

Ik snap overigens het probleem niet zo. Er is kennelijk een companypolicy uitgegeven waarin staat dat USB sticks niet toegestaan zijn. 't Is toch een kleine moeite om dan even die USB-stick voordat je naar binnen loopt van je sleutelbos te halen...
zoals je begrijpt staan er geen adresgegevens op.
alleen mijn gsm nummer en een emailadres.
zo slim was ik dan ook weer wel.
En het is geen companypolicy want op het kantoor mogen ze het WEL meenemen.
En bij andere sony vestigingen (uk, badhoevendorp, duitsland) mag het wel

omdat het kan!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het zal wel een maatregel tegen diefstal zijn als het alleen in het magazijn is. Dat niet iemand zo'n sony geheugenstick pakt en aan zijn sleutelbos hangt.

/▌

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:46:
Het zal wel een maatregel tegen diefstal zijn als het alleen in het magazijn is. Dat niet iemand zo'n sony geheugenstick pakt en aan zijn sleutelbos hangt.
Het is ook geen sony stick.
staat met koeieletters op sandisk dus dat mag het probleem ook niet zijn.

Maar ik ben blij met de reacties van jullie, dat laat mij ook weer eens een andere gedachte hierover zien dan de mijne alleen.

omdat het kan!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@dodo79, wat is nu je echte probleem met het niet mee kunnen nemen van die usb-stick? Want dat ontgaat me nog steeds, een hele usb stick gevuld met wat zal het zijn, 30 bytes voor een telnr en een emailadres. Dat past ook gewoon op een labeltje wat je wel mag dragen.

Sowieso zou ik me een beetje matigen met uitspraken tegenover uitvoerenden van een beleid, algemene beschaafdheid etc.
Qua wetgeving etc mag er best veel zolang het maar redelijk blijft, en bedrijfsspionage en virusinfecties en diefstal zijn best redelijke argumenten om usb-sticks te verbieden.

En eigenlijk zie ik van jouw kanten alleen maar "kulargumenten" komen waarom het verbod nutteloos zou zijn ik zie geen enkel argument waarom je het er niet mee eens zou zijn, het verbod is er nu eenmaal.
Teken er officieel protest tegen aan ( maarja op basis waarvan ) of pas je gewoon aan.

Hopelijk begrijp je na dit topic een beetje dat dit soort regels gewoon rechtsgeldig zijn ( mits binnen redelijke grenzen en dat is dit ) en dat het geen vreemde regelgeving is.

Gewoon usb-sticks toestaan behalve als ze van merk sony en type x,y of z zijn en/of als ze na een uitgebreide dagelijkse controle toch bedrijfsdata blijken te bevatten dat zou pas vreemde regelgeving zijn, omdat het niet na te volgen is.

Argumenten als :
- ik kan het ook mailen ( minimum voor een standaard usb-stick is 256 mb gok ik, dat zie ik je niet zo snel ongemerkt wegmailen )
- Managers met laptops vinden het ook onzin ( niet relevant, hogere functie brengt meer verantwoordelijkheid met zich, blijkbaar wordt er van de managers een bepaalde verantwoordelijkheid verwacht, van jou niet ;) )
- Op kantoor mogen ze het wel ( niet relevant, jij werkt toch niet op kantoor of wel? )
- Alle usb-poorten zijn gedisabled dus kan er geen virus via die weg komen ( 1 keertje 1 verkeerde clone en de usb poort is niet gedisabled, virus op je netwerk. Dan geldt gewoon voorkomen is beter dan genezen )

zijn gewoon niet relevant / steekhoudend zolang je zelf geen goede reden opgeeft waarom je die usb-stick bij je zou moeten hebben ( ipv een labeltje ). Zonder reden is het gewoon voorkomen is beter dan genezen en met reden kan er pas naar gekeken worden.
dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:50:
[...]
Het is ook geen sony stick.
staat met koeieletters op sandisk dus dat mag het probleem ook niet zijn.
Dat mag het probleem wel zijn. Voor een beveiliger wil je de regels zo simpel mogelijk houden, niet aankomen met regels als : De volgende types sony usb-sticks zijn verboden zolang de bezoeker / client geen bewijs van aankoop kan overleggen. Elke usb-stick dient uitgebreid gecontroleerd te worden op stickermateriaal etc wat de merknaam van sony verandert kan hebben in een andere merknaam.

Dat is geen regelgeving meer, regelgeving moet over het algemeen uniform en duidelijk zijn, niet alle excessen met naam en toenaam benoemen indien dit niet nodig is ( en de noodzaak is nog steeds niet genoemd imho )

[ Voor 15% gewijzigd door Gomez12 op 09-03-2009 20:22 ]

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
En daarom dit topic dus.
Altijd het verhaal van meerdere kanten bekijken, en soms kan een ander je dat beter laten zien dan je zelf kan.

omdat het kan!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
overigens is het ook heel erg slim om de naam van je werkgever hier neer te zetten........ 8)7

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
descon schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:25:
overigens is het ook heel erg slim om de naam van je werkgever hier neer te zetten........ 8)7
wat maakt dat uit dan???
ben echt niet de enige die er twijfels bij heeft.
En van mij mag iedereen ook binnen het bedrijf dit zien en lezen.

omdat het kan!

• Gomez12
dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:25:
En daarom dit topic dus.
Altijd het verhaal van meerdere kanten bekijken, en soms kan een ander je dat beter laten zien dan je zelf kan.
Tsja, ik weet het niet hoor, dit klinkt heel wijs etc. Maar ik vind het redelijk conflicteren met je bijdehante opmerking richting de bewaking...

Tip voor de volgende keer, houd je in tegenover de bewaking, vraag dan naar een andere kijk op het verhaal. Die bijdehante opmerking kan je uiteindelijk de volgende dag ook nog maken als het echt moet.

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:57:
[...]

Tsja, ik weet het niet hoor, dit klinkt heel wijs etc. Maar ik vind het redelijk conflicteren met je bijdehante opmerking richting de bewaking...

Tip voor de volgende keer, houd je in tegenover de bewaking, vraag dan naar een andere kijk op het verhaal. Die bijdehante opmerking kan je uiteindelijk de volgende dag ook nog maken als het echt moet.
De betreffende bewaker was toch al niet mijn grootste vriend, en nooit geweest ook.
wel een van de weinige waar ik niet veel mee heb bij de bewaking.
Dus in dit geval zal ik er niet wakker van liggen :)

omdat het kan!

• Gomez12
dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:59:
[...]

De betreffende bewaker was toch al niet mijn grootste vriend, en nooit geweest ook.
wel een van de weinige waar ik niet veel mee heb bij de bewaking.
Dus in dit geval zal ik er niet wakker van liggen :)
Tja, dan zet die bewaker dit dus in het dagelijkse verslag. Zijn supervisor ziet gewoon dat iemand de regels aan zijn laars denkt te kunnen lappen en speelt dit weer door naar HR, HR maakt er een aantekening van en speelt dit weer door naar je directe chef.

Kijk, uiteindelijk moet je het zelf weten, maar dit soort dingen kunnen nog wel eens verkeerd uitpakken omdat je hier gewoon aangeeft dat je je enkel aan het regelement houdt als het jou uitkomt. Komt het jou niet uit dan maak je het zelf wel uit. Kan nog weleens vervelend doorwerken als je om opslag gaat vragen / functioneringsgesprek krijgt etc.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

TS, hoeveel redenen om je niet aan company policy te houden ga je nog verzinnen? Heb je zoveel moeite met autoriteit dat je niet eens de moeite wilt nemen die USB stick van je sleutelbos (nerd-alert!) te halen?

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:05:
[...]

Tja, dan zet die bewaker dit dus in het dagelijkse verslag. Zijn supervisor ziet gewoon dat iemand de regels aan zijn laars denkt te kunnen lappen en speelt dit weer door naar HR, HR maakt er een aantekening van en speelt dit weer door naar je directe chef.

Kijk, uiteindelijk moet je het zelf weten, maar dit soort dingen kunnen nog wel eens verkeerd uitpakken omdat je hier gewoon aangeeft dat je je enkel aan het regelement houdt als het jou uitkomt. Komt het jou niet uit dan maak je het zelf wel uit. Kan nog weleens vervelend doorwerken als je om opslag gaat vragen / functioneringsgesprek krijgt etc.
functioneringsgesprek uitslag is mij al bekend, dat is zeer zeker het probleem niet.
dus daar maak ik me ook geen zorgen over.
salarisverhoging is er niet vanwege "kredietcrisis", dus enige compensatie voor goed werk is er niet.
Edmin schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:09:
TS, hoeveel redenen om je niet aan company policy te houden ga je nog verzinnen? Heb je zoveel moeite met autoriteit dat je niet eens de moeite wilt nemen die USB stick van je sleutelbos (nerd-alert!) te halen?
het is geen company policy, deze regels zijn er voor een bepaalde groep mensen.
Deze regels zijn niet uniform.
Maar dit is niet de enige regel die twijfelachtig is.
Er staat zelfs in de regels voorgeschreven wat voor mes je moet gebruiken om een doos mee open te snijden.
En nu kan ik me goed voor stellen dat er regels moeten zijn om zaken in de hand te kunnen houden, maar in mijn inzicht drijven ze het te ver door voor onbekende vage redenen.

omdat het kan!

• Gomez12
dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:48:
[...]

Company policy kan nog steeds voor een bepaalde groep mensen of een bepaald gebied gelden hoor.
Er staat zelfs in de regels voorgeschreven wat voor mes je moet gebruiken om een doos mee open te snijden.
En nu kan ik me goed voor stellen dat er regels moeten zijn om zaken in de hand te kunnen houden, maar in mijn inzicht drijven ze het te ver door voor onbekende vage redenen.
Tja, moet ik me toch aansluiten bij Ed_L.
Alhoewel je al in dit topic al tig keer uitgelegd is dat dit geen twijfelachtige regel is ga je hier toch nog steeds mee door. En nu kom je opeens met meerdere regels die voor jou blijkbaar twijfelachtig zijn.

De regel die je nu weer noemt is ook gewoon normaal hoor. Is er puur om te voorkomen dat iemand met een vlindermes die dozen opensnijdt en daarmee de inhoud beschadigt, of dat iemand het met zijn handen probeert en daarbij zijn handen openhaalt.
Sowieso is dit mes voor 99% zeker door de baas verstrekt, dan heb je extra regels nodig anders krijg je altijd weer zeurpieten die het begrip mes ruim gaan uitleggen en een zwitsers zakmes met 10.001 opties gaan opeisen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Twijfelachtig in jouw zeer beperkte opinie. Zoals je in dit topic ziet zijn er niet veel mensen die je mening delen :) .
En dat kan in de veiligheidsregels staan.
Redenen die voor jou vaag zijn. Maar jij maakt de regels niet, en het is niet aan jou om ze op zo'n moment te beoordelen. Als je het er niet mee eens bent kun je naar de OR gaan, naar je leidinggevende, etc. Maar tot die tijd moet je je er gewoon aan houden, of je ontslag indienen.

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Het zal wel aan mij liggen dat ik het te simpel zie maar als jou baas vraagt om geen usb sticks mee te nemen, waarom maak je hier een probleem van? Ik snap de hele discussie niet en je mag overigens blij zijn dat ze zo coulant zijn dat ze je niet thuis laten zitten. Kom op zeg als je zelf niet de risico's inziet van een memorystick lijkt mij het des te belangrijker dat je de regels accepteerd. En natuurlijk zijn er talloze manieren om de veiligheid te doorbreken op andere wijzes echter 1 manier willen ze alvast niet, en dat is jou memorystick. Ik vraag me toch erg sterk af wat je wilt bereiken door je zo op te stellen. Mij komt het een beetje lastig en puberaal over om eerlijk te zijn en dit is zeker niet de manier om het ergens te schoppen binnen een bedrijf. Ik zou ook als ik jou was als werknemer zijnde eens goed kijken wat voor contract je hebt, met zo'n instelling kom je je voorlopige fase/halve jaar niet door.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41

Haal die USB stick van je sleutelbos of zoek een andere baan. |:(

Er worden momenteel dagelijks tig mensen ontslagen en jij gaat zeuren over een USB stick. ;(

[ Voor 3% gewijzigd door FicoF op 10-03-2009 00:45 ]

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:31

sanzut

It's always christmas time

Inderdaad, waar maak je je druk om... Had van iemand van 29 jaar(profiel) wel meer inzicht verwacht... Mssn moet je lekker op fok gaan ranten, daar houden ze wel van wat herrie trappen/afzeiken om niets.

Verder; policy is policy. Je hebt je er maar aan te houden, of je zoekt maar wat anders.

Verwijderd

Ik vind het idd wel een goede vraag hoe men met andere mediadragers omgaat. Zoals idd mp3-spelers en telefoons. Die dingen zijn allemaal wel als mass storage te gebruiken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 01:07:
Ik vind het idd wel een goede vraag hoe men met andere mediadragers omgaat. Zoals idd mp3-spelers en telefoons. Die dingen zijn allemaal wel als mass storage te gebruiken.
Een goede vraag, maar niet relevant voor het verbod op USB-sticks. Het loopt hoogstens parallel ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vind ook dat je een beetje moeilijk doet. Haal gewoon dat ding van de sleutelbos af, kleine moeite, en problemen opgelost.

Als je dat niet wil, en je wil de bedrijfsregels niet naleven (hoe twijfelachtig je ze ook vind, maar dat is niet relevant) staat het je uiteraard vrij je baan op te zeggen en op zoek te gaan naar een nieuwe baan waar het wel mag.

Daarnaast, je hebt op dat ding info staan voor als je je sleutelbos verliest. Maar dat ding hangt aan je sleutelbos. Ik weet niet hoor, maar als je je sleutelbos verliest ben je dus ook meteen je USB-stick met info kwijt. Beetje rare reden dus, vraag me dan ook wat de werkelijke reden is?

Virussen? Scan ze hier!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
wat is er trouwens mis met zo'n ouderwets plastic kaartje met daarop dat telefoonnummer en een emailadres?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25
[...]

functioneringsgesprek uitslag is mij al bekend, dat is zeer zeker het probleem niet.
dus daar maak ik me ook geen zorgen over.
salarisverhoging is er niet vanwege "kredietcrisis", dus enige compensatie voor goed werk is er niet.

[...]
...
Dus de mening van je leidinggevende verandert niet meer, ook niet nu hij hoort hoe koppig je bent met die USB-stick? Dit kan mensen natuurlijk compleet in het verkeerde keelgat schieten he.
Aangezien je aangeeft dat het een nutteloze regel is, is het misschien wel puur een test om te kijken wie zich aan de regels houdt, hoe dom deze dan ook mogen zijn, en wie niet. Zoals je zelf al aangeeft zitten we met een kredietcrisis, wellicht moeten er wel mensen uit bij je.

En voor wat betreft die compensatie voor goed werk: Ik mag toch aannemen dat je een normaal salaris ontvangt?!? Dan wordt je gecompenseerd voor goed werk, dat salaris is immers afgesproken.
Als jij vind dat je heel veel beter/meer werk verricht dan collega's die hetzelfde verdienen, moet je dat aangeven bij je leidinggevende.
Het lijkt wel alsof iedereen vind dat wanneer ze hun werk goed doen, ze opslag verdienen. Evt. inflatiecorrectie, maar verder is loonsverhoging echt geen standaard hoor.

Systemspecs

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Normaal heb ik niet zo'n hoge pet op van beveiligers, maar ik kies wel mijn 'battles'. En deze lijkt me te onbelangrijk om in het negatieve boekje van een beveiliger te staan.

Ik zou gewoon op hem af stappen en zeggen dat je anders had moeten reageren. Beveiligers vinden dat geweldig, want je geeft ze een gevoel van 'macht' en je kunt daarna weer gewoon verder zonder dat je bij al je acties in de gaten wordt gehouden. Zand in de ogen strooien zo je wilt.

Als je het systeem wilt fucken kun je het beste het systeem nauwgezet volgen. Het blaast zich dan vanzelf op.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wildhagen schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 06:04:
Daarnaast, je hebt op dat ding info staan voor als je je sleutelbos verliest. Maar dat ding hangt aan je sleutelbos. Ik weet niet hoor, maar als je je sleutelbos verliest ben je dus ook meteen je USB-stick met info kwijt. Beetje rare reden dus, vraag me dan ook wat de werkelijke reden is?
Hij gebruikt zijn USBstick ipv een labeltje of zo'n albertheijn bonus ding zodat de vinder weet dat het zijn sleutelbos is. Of het werkt ligt denk ik erg aan de inhoud van de USBstick, misschien dat je je sleutels terug krijgt als je de vinder een grotere usb-stick beloofd maar anders zou ik er weinig hoop in hebben dat het werkt.

/▌

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:25:
En daarom dit topic dus.
Nee. Volgens mij post je dit hier met de gedachte "Als ik meer mensen vindt die me gelijk geven kan ik verder ranten". Dat klopt met de volgende post . Gewoon op fok! verder gaan, daar gaan ze graag mee in dit soort topics.

Overigens kom je zeer bekrompen en egocentrisch over voor iemand van jouw leeftijd. In deze tijden zeuren (want dat is het) om zoiets futiels is vragen om moeilijkheden. My 2 cents

• Roenie
  • Niet online
Een USB stick is nog niet echt ingeburgerd als label, dus ik hoop dat de vinder dit doorheeft en ook nog eens de beschikking over een computer heeft.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:22
Hier heb je ook zo een company policy.

In administratie en R&D mag je geen USB-stick of laptop meebrengen als die niet van het bedrijf zijn. ALLES op de USB/ laptop moet geëncrypteerd zijn (we hebben ze dus wel).
In de productie is tevens ook een gsm en camera verboden. Verder moet je dan een overjas aandoen zonder zakken en mag je enkel een zakdoek bijhebben.
We hebben zo nog tig andere veiligheidsmaatregelen zoals badges, sluis met vingerafdruklezer en weegschaal om naar de productie te gaan,...

Zou echt iets voor jou zijn denk ik >:).

Als het goed is wist je dit op voorrand, anders weet je het nu.
In tijden dat de werkloosheid in een rap tempo omhoog schiet zou ik toch iets temperen en gewoon je usb stickje vervangen door een plaatje met je contactgegevens op.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
sanzut schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 01:02:
Inderdaad, waar maak je je druk om... Had van iemand van 29 jaar(profiel) wel meer inzicht verwacht... Mssn moet je lekker op fok gaan ranten, daar houden ze wel van wat herrie trappen/afzeiken om niets.

Verder; policy is policy. Je hebt je er maar aan te houden, of je zoekt maar wat anders.
WTF!!

Ik had niet naar het profiel gekeken. Dacht echt dat het een ventje van 17/21 was!!!! :D

Dude!!
Hou je vast aan de bedrijfs regels.
Beveiliging bij een oud opdrachtgever van mij was ooit in de parkeer garage een USB stick kwijt geraakt, hierop stond data van hoe laat men zijn ronde moest lopen, het rooster van aankomende maand e.d.

Als bedrijf aangeeft geen media dragers dan geen media dragers. Behandel ook mensen die je niet mag netjes. begroet ze gewoon, door dwars te liggen bij dat soort figuren speel je ze alleen maar in de kaart door zie je wel te roepen tegen andere.

En een USB drive aan je sleutelbos waar je contact gegevens op staan :+
ga naar de bank of de AH. vraag daar om een adres label. doe die om je sleutel bos. Als men je sleutels vind worden deze netjes in de brievenbus gegooit. en de postbode leverd deze netjes bij je af :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• hesselbeertje
  • Laatst online: 19:20
Ik proef hier dat het helemaal niet om het wel of niet bij je dragen van een USB-stick gaat. Volgens mij ben je het niet eens met / denk je anders over het bedrijfsbeleid.

Volgens mij is de enige plek om die aan te kaarten de OR of je leidinggevende. Mocht je je echt niet kunnen verenigen met het bedrijfsbeleid, dan lijkt het me tijd om te gaan solliciteren...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Doormailen :D dag later staan ze aan je bureau |:(

Je snapt er blijkbaar helemaal niets van... ALLES wat jij op je pc uitvreet is terug te vinden en te monitoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Trank00l op 10-03-2009 14:11 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Een laptop verlies je idd net zo gemakkelijk als een USB stick 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Charly
  • Laatst online: 14:34
Sowieso... je adres aan je sleutelbos hangen voor het geval je ze verliest?
Het dievengilde zal je dankbaar zijn! d:)b

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Charly schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:18:
Sowieso... je adres aan je sleutelbos hangen voor het geval je ze verliest?
Het dievengilde zal je dankbaar zijn! d:)b
Dat dacht ik ook, maar de TS heeft alleen zo'n telefoonnummer en email adres erop. Dit kan natuurlijk ook gewoon via een sleutelhanger waar je wat op kan schrijven. Denk dat weinig mensen die een sleutelbos met usb stick vinden deze stick gaan uitlezen en het text bestandje bekijken om vervolgens de TS te gaan bellen. Denk dat de meeste mensen denken, handig een gratis USB stick.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

.oisyn schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:14:
[...]

Een laptop verlies je idd net zo gemakkelijk als een USB stick 8)7
Maar een laptop kan sneller van je schouder gerukt worden wanneer je bijvoorbeeld op de trein staat te wachten (er gaan ook verhalen dat ze in een drukke straat gewoon de riem doorsnijden, laptop pakken en er dan als een haas vandoor gaan). USB sticks raken misschien sneller kwijt, maar een laptop is diefstal gevoeliger. Meestal hebben de dieven geen baat bij het lezen van de data op die laptop en gaat het ze vooral om de "handel".

Ik denk dat iemand sneller een auto openbreekt als hij vermoed dat er een laptop in ligt dan dat hij er een open breekt om een usb stick te stelen. De kans dat er alleen vakantie foto's opstaan is vrij groot bij een USB stick :)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Tha_T
  • Nu online
Het gaat er in deze niet om of een laptop makkelijk te stelen is. Het gaat om een USB-key die niet meegenomen mag worden tijdens het werk. Het aangedragen argument "Maar zij mogen dat wel" is natuurlijk niet echt waterdicht.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Een dief steelt de laptop doorgaans voor de hardware, niet voor de contents. Dat de hardware zoek raakt boeit een bedrijf niet, de contents zijn echter veel belangrijker. Ook kun je niet ontkennen dat men veel zuiniger zal zijn op een laptop dan op een USB stick.

Dit natuurlijk nog even naast het feit (als reactie naar de TS) dat Tha_T hierboven aankaart. Je kunt wel slap gaan lullen dat het onzin is dat je geen USB drive mee mag nemen terwijl je wel een laptop mee mag nemen, dan is dat nog altijd geen argument tegen het niet mee mogen nemen van een USB drive, maar juist tegen het wél mee mogen nemen van de laptop. Je wint er dus niets mee, behalve dat je collega's je op een gegeven moment zuur gaan aankijken als zij ook niet meer hun laptop mee mogen nemen omdat je er zo'n punt van gemaakt hebt ;)

[ Voor 42% gewijzigd door .oisyn op 10-03-2009 15:53 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

De werkgever mag regels stellen voor de werkplek in een huishoudelijk reglement. Over de vraag of hij het mag is dus helemaal geen discussie. Het is imo ook een heel redelijke, begrijpelijke regel dat er geen datadragers mee naar binnen mogen worden genomen. Aan een afweging van het belang van de werknemer bij het wél meenemen van die stick kom je imo niet eens toe. En voor zover je daar al wel aan zou toekomen, dan denk ik dat we het er wel over eens zijn dat de stelling 'ja, maar dan vind ik mijn sleutelbos makkelijker terug als ik hem verlies' natuurlijk geen rechtens te respecteren belang van de werknemer is.

Maar als je de discussie aan wilt gaan, doe het vooral, ik garandeer je dat je je tijd verspilt.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Tha_T schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:27:
Het gaat er in deze niet om of een laptop makkelijk te stelen is. Het gaat om een USB-key die niet meegenomen mag worden tijdens het werk. Het aangedragen argument "Maar zij mogen dat wel" is natuurlijk niet echt waterdicht.
Mee eens. Zodra TS de stick niet nodig heeft voor het uitvoeren van zijn functie kan hij wel heel moeilijk gaan doen, maar heeft hij geen poot om op te staan. Ander verhaal zou zijn als hij vaak dingen van de ene naar de andere pc moet zetten (zo heb ik ooit een discussie met een systeembeheerder gehad omdat hij schrijven USB apparaten uit had geschakeld terwijl ik wel een presentatie mee moest nemen naar een klant (die zou waarschijnlijk op een van hun machines getoond worden, maar dan heb ik het dus wel nodig voor mijn werk)).

Als de werkgever bang is voor het uitlekken van persoonsgegevens heeft mag hij de mensen bepaalde dingen verbieden. Ik mag in het pand waar ik werk ook geen foto's maken (camera's zijn verboden op het terrein, maar mobiele telefoons dan weer niet en daar kan je ook mee fotograferen). Er zijn ook bedrijven waar je helemaal niets op de afdeling mag meenemen (bijvoorbeeld cleanrooms, daar mag je alleen je eigen onderbroek meenemen).

TS is ook niet zo heel erg slim om de memorystick in het zicht te hebben wanneer deze door het bedrijf verboden zijn. Als hij hem in in zijn portemonnee had zitten had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid. En je gigantisch afzetten tegen een dergelijke regel zorgt er alleen maar voor dat dat averechts gaat werken, je bent dan verdacht en ze zullen je misschien vaker gaan controleren (als er een verdenking is dan mogen ze ook je mails en internet verkeer tracken).

Het argument: "Mensen op kantoor mogen ..." is ook onzin. Misschien mogen die mensen ook verschoven werkuren draaien terwijl dat mensen aan de lopende band tussen bepaalde tijden moeten werken. Sommige mensen hebben nu eenmaal (terecht of onterecht) bepaalde privileges verworven. Ik ga ook niet zitten mekkeren dat de directeur een gereserveerde parkeerplaats heeft voor de deur en dat als ik een paar uur later kom (door bijvoorbeeld een afspraak) dat ik dan een stuk verder moet lopen. Zo is het leven nu eenmaal..

En dwarsliggen is nu al helemaal gevaarlijk, voor jou 10 anderen

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Frostbite
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Policy = policy klaar.

zo is hier ook het (oude) beleid dat je geen radio mag hebben, dat ze er (overal) staan doet niet af aan het feit dat het niet mag.

Maar goed wij hebben zelf usb sticks met beveiliging verstrekt aan het hele bedrijf.
Lokaal staat alles goed ingesteld dmv virusscanner ed.

Maar goed als het niet mag dan mag het niet, dan moet je daar ook niet moeilijk om doen of je baas moet een uitzonderingsregel hebben voor jullie afdeling.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Tha_T
  • Nu online
.Gertjan. schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:50:
[...]

Mee eens. Zodra TS de stick niet nodig heeft voor het uitvoeren van zijn functie kan hij wel heel moeilijk gaan doen, maar heeft hij geen poot om op te staan.
Correct en dat is het het geval lijkt het (Understatement :+) :)
- kloppend verhaal -
Eensch :) d:)b

• Roenie
  • Niet online
Policy is policy vind ik dan weer wat te kort door de bocht. Ik vind het je plicht als werknemer om kritisch tegenover het beleid te staan. Daarmee kun je het alleen maar verbeteren. De manier waarop je er echter wat van zegt is bepalend voor welke invloed dit heeft. Blindelings aannemen wat anderen voorschrijven lijkt me ook niet altijd gezond.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Sc0rPi0N schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:50:
Maar goed als het niet mag dan mag het niet, dan moet je daar ook niet moeilijk om doen of je baas moet een uitzonderingsregel hebben voor jullie afdeling.
Zelfs dan is het geen probleem. Je mag per afdeling gewoon regels opstellen (net als bijvoorbeeld kledingvoorschriften wanneer je op de afdeling bent) en ik denk dat dat zelfs nog zou kunnen per "functie". Ander verhaal wordt het als alleen TS het niet mag. Maar als hij zich zo opstelt loopt hij de kans dat andere "overtredingen" die bij anderen door de vingers gezien worden hem wel aangerekend worden.

Soms heb je in de bewaking hele gemene machtsbeluste mannetjes/vrouwtjes zitten. Die zullen je zomaar een klem geven of wegslepen als je net met je wiel over de streep van de parkeerplaats heen staat terwijl je buurman net zo scheef staat. >:)

• Frostbite
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Roenie schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:06:
Policy is policy vind ik dan weer wat te kort door de bocht. Ik vind het je plicht als werknemer om kritisch tegenover het beleid te staan. Daarmee kun je het alleen maar verbeteren. De manier waarop je er echter wat van zegt is bepalend voor welke invloed dit heeft. Blindelings aannemen wat anderen voorschrijven lijkt me ook niet altijd gezond.
Ben ik niet met je eens.

Een beleid wordt opgesteld om zaken te voorkomen om welke reden dan ook. Het is niet voor piet snot opgesteld omdat iedereen dan toch er tegen aan gaat schoppen.
Tuurlijk kan er van het beleid worden afgeweken, maar dat ligt er gewoon aan hoe streng het bedrijf de regels hanteert.

Al moet het bedrijf wel regelmatig nagaan of het beleid nog past bij het bedrijf en natuurlijk gezien de actualiteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Frostbite op 10-03-2009 16:17 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Blindelings aannemen wat anderen voorschrijven lijkt me ook niet altijd gezond.
offtopic:
Dan kunnen we de verkeersregels ook meteen afschaffen, de persoon met de grootste mond heeft dan altijd gelijk. En we kunnen dan meteen ook alle wetten afschaffen.

Regels worden opgesteld en daar teken je meestal voor (in je contract ga je akkoord met de regels en voorschriften van het bedrijf). Als je het niet met de regels eens bent teken je ze niet of je gaat direct in discussie. Niet later zodra je een keer tegen een beperking aanloopt van een regel. Je kunt het er dan misschien over hebben, maar om je asociaal te gedragen tegen de mensen die de regels hanteren is gewoon onbeschoft en niet nodig. Die man/vrouw doet gewoon zijn werk en zit er niet op te wachten door jou uitgekafferd te worden, jij vind het denk ik ook niet fijn als klanten/opdrachtgever/baas tegen jou begint te kafferen terwijl jij alleen doet wat je opgedragen is.

[ Voor 1% gewijzigd door .Gertjan. op 10-03-2009 16:23 . Reden: Niet alles is offtopic :) ]

Verwijderd

zoals al reeds door meerderen is aangegeven. Zo'n beleid is er niet voor niets.
Deze kan voor kantoor anders zijn dan voor een magazijn (veiligheidsschoenen dragen verplicht en dat soort ongein). Om maar eens iets aan te geven waarvoor je geen usb stick bij je mag dragen in een magazijn zijn bijvoorbeeld transport schema's, met het oog op het leeghalen van trailers.USB sticks zijn gewoon niet te achterhalen. Email (via web of een client) is te monitoren.Als deze huisregels niet worden opgevolgt zullen er sancties volgen. Denk bijvoorbeeld aan gesprek met de directe leidinggevende, leidinggevende van de locatie of zelfs verantwoording afleggen aan de directie. Zelfs ontslag op staande voet is zelfs mogelijk...

Met andere woorden, volg gewoon die regels op, en doe niet zo moeilijk.

• Roenie
  • Niet online
.Gertjan. schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:19:
[...]
offtopic:
Dan kunnen we de verkeersregels ook meteen afschaffen, de persoon met de grootste mond heeft dan altijd gelijk. En we kunnen dan meteen ook alle wetten afschaffen.

Regels worden opgesteld en daar teken je meestal voor (in je contract ga je akkoord met de regels en voorschriften van het bedrijf). Als je het niet met de regels eens bent teken je ze niet of je gaat direct in discussie. Niet later zodra je een keer tegen een beperking aanloopt van een regel. Je kunt het er dan misschien over hebben, maar om je asociaal te gedragen tegen de mensen die de regels hanteren is gewoon onbeschoft en niet nodig. Die man/vrouw doet gewoon zijn werk en zit er niet op te wachten door jou uitgekafferd te worden, jij vind het denk ik ook niet fijn als klanten/opdrachtgever/baas tegen jou begint te kafferen terwijl jij alleen doet wat je opgedragen is.
Ik vraag me serieus af of je mijn posting wel hebt gelezen. En dan bedoel ik niet na de eerste zin al stoppen en een reply schrijven.

• Gomez12
Groot gelijk. Maar wel met mate.

Van mij mag je kritisch zijn op elke regel zolang je maar een goede reden hebt om kritisch op die regel te zijn.
Gewoon schoppen om het schoppen is gewoon kinderachtig.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Klopt, maar klagen of aankaarten heeft geen opschortend effect, dus totdat je voorstel/klacht is behandeld (of je tijdelijke ontheffing hebt gekregen) heb je je dan toch aan die huisregels te houden :) .

Ik heb me aan allerlei onzinnige regels te houden aangaande biologische veiligheid, welke helaas lang niet altijd zijn opgesteld door mensen met enig verstand van zaken. Toch moet ik me er aan houden terwijl men mijn verzoek tot ontheffing bestudeerd.

Verwijderd

Hoezo is dat je plicht? Je hebt als werknemer de plicht om je als goed werknemer te gedragen, dát is je plicht. Het is niet je plicht om een soort van morele inquisitie te gaan uithangen tegenover elke regel die de werkgever opstelt. Dan is het heel snel afgelopen met je loopbaan kan ik je garanderen. Jij bedoelt kritisch evalueren denk ik, dat is iets heel anders dan gewoon structureel overal over zeuren. Iedereen met een klein beetje common sense moet toch wel inzien dat dit een heel redelijke regel is. Daar hoef je geen sterk(er) ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel voor te hebben.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:43:Hoezo is dat je plicht? Je hebt als werknemer de plicht om je als goed werknemer te gedragen, dát is je plicht. Het is niet je plicht om een soort van morele inquisitie te gaan uithangen tegenover elke regel die de werkgever opstelt. Dan is het heel snel afgelopen met je loopbaan kan ik je garanderen. Jij bedoelt kritisch evalueren denk ik, dat is iets heel anders dan gewoon structureel overal over zeuren. Iedereen met een klein beetje common sense moet toch wel inzien dat dit een heel redelijke regel is. Daar hoef je geen sterk(er) ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel voor te hebben.
Als ik het woord 'staan' zou vervangen door 'blijven' kan het dan je goedkeuring krijgen?

Edit: Ik verbaas me erover hoe mensen uitersten opzoeken in het reageren op bepaalde meningen. Als het niet in het straatje past, dan wordt er een heel erg ver doorgevoerd voorbeeld aangehaald om het 'gelijk' te krijgen. Het leven is niet zo zwart wit dat ik gelijk de verkeersregels wil afschaffen.

[ Voor 16% gewijzigd door Roenie op 10-03-2009 18:25 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Roenie schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:01:
[...]
Ik vraag me serieus af of je mijn posting wel hebt gelezen. En dan bedoel ik niet na de eerste zin al stoppen en een reply schrijven.
Ik heb jouw reply volledig gelezen en daaruit concludeer ik (weliswaar kort door de bocht en offtopic) dat je dan net zo goed alle regels en wetten kan afschaffen of op zijn minst aan de kaart kan stellen. Zou een beetje een rommel worden als iedere automobilist besluit om de 120km/uur limit op de snelweg niet zomaar blindelings aan te nemen.

Uiteraard moet je soms kritisch zijn, maar je hoe je dat doet kan op verschillende manieren. Mijn reply is dan ook niet alleen op jou gericht mocht je dat denken (de opmerking over moeilijk doen is niet alleen op jouw reply gericht maar in het algemeen dus laten we elkaar geen verwijten maken).

Je kritisch opstellen is goed, maar in sommige gevallen zijn regels nou eenmaal regels. Als er geen reden is om er van af te wijken (en ik heb in dit topic nog geen enkele reden gezien waarom het bedrijf TS zijn usb stick toe moet laten staan) moet je als werknemer gewoon je verlies nemen en niet dwars gaan liggen, want dan delf je in dit geval gewoon het onderspit. Zeker als die bewaker zijn baan veilig wil stellen, want dan verlinkt hij de TS gewoon onder het mom van: "kijk mij eens goed opletten".

offtopic:
Als je trouwens goed naar mijn quote kijkt heb ik je reply helemaal moeten lezen, want ik quote de laatste zin, dat kan niet als ik na de eerste regel al stop om een reply te typen :+

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:08

Wootlock

Evilution

Hier waren ze niet blij mee, maar ik ben gewoon weg gegaan naar huis toe.

zijn er meer bedrijven waar dit soort vreemde regelgeving wordt gehandhaafd?
en wat is de reden hiervoor??

Als achtergrond informatie:
Het gaat hier over het sony warehouse in tilburg.
Om het magazijn uit te kunnen moet je door een metaaldetectiepoort vanwege diefstal preventie.
Wat ik ook logisch vind uiteraard, want er zijn veel mensen die proberen iets ongeoorloofd mee te nemen.
Op de kantoren voor in het pand (buiten magazijn) gelden deze regels niet.
De betreffende usb stick is NIET van het merk sony.
Ik heb afgelopen jaar stage gelopen bij ICT bij het Sony warehouse te tilburg.
Deze policy is ingevoerd vannuit het oogpunt dat ze niet kunnen monitoren wat jij daarop zet en/of mee naar binnen brengt.

Maar waarom wil je een USB stick meenemen terwijl je deze niet kan/mag gebruiken ?
quote: dodo79
En het is geen companypolicy want op het kantoor mogen ze het WEL meenemen.
En bij andere sony vestigingen (uk, badhoevendorp, duitsland) mag het wel
Nee ook daar mag het niet, tenzij het medium is uitgeven door Sony zelf.
En met laptops het warehouse in: op de badge kan je 2 tekentje hebben staan: een telefoon en een laptop.
Als je die erop hebt staan mag je met een laptop/telefoon het warehouse in ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Wootlock op 11-03-2009 10:14 ]

"Don't let your dreams be memes"

• Tha_T
  • Nu online
Heeft ie toch gezegd? Hij wil dat mensen die stick gebruiken om hem te bellen. Logisch toch? :Y)

:')

• BartS12
  • Laatst online: 19-11 23:31
Policy is policy vind ik dan weer wat te kort door de bocht. Ik vind het je plicht als werknemer om kritisch tegenover het beleid te staan. Daarmee kun je het alleen maar verbeteren.
Prima. Zo denkt de wetgever er ook over. En daarom hebben we zoiets als een OR, of een personeelsvertegenwoordiging. Die mag meedenken over dit soort zaken.

Als de OR zich meldt bij de directie met vragen/opmerkingen/opbouwende(!) kritiek over een policy, zal daar over het algemeen best naar geluisterd worden. Afhankelijk van het onderwerp is dat soms zelfs verplicht.

Kortom - meldt je bij de OR (of stel je verkiesbaar bij de volgende verkiezingen).

• Noork
  • Niet online
Het is wel handig dat je inbrekers ook voorziet van contactgegevens.

Wat is er trouwens mis met zoiets, met b.v. je telefoonnummer er op?

[ Voor 19% gewijzigd door Noork op 11-03-2009 10:47 ]

• Gomez12
BartS12 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:16:
[...]
Prima. Zo denkt de wetgever er ook over. En daarom hebben we zoiets als een OR, of een personeelsvertegenwoordiging. Die mag meedenken over dit soort zaken.
Heb je wel gelezen waar het topic over gaat? Als de OR zich bezig gaat houden met onzindingen dan worden ze op een gegeven moment niet meer serieus genomen.

Zolang er nog geen goede reden is gegeven voor het wel dragen van een usb-stick en er vele redenen zijn gegeven voor het niet dragen van een usb-stick houdt een OR zich hier echt niet mee bezig hoor.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je hebt in deze zelf niets uit te maken, hooguit je verkering, het licht, een open haardvuur e.d.

Het is kennelijk een bedrijfspolicy en het doet helemaal niet ter zake of andere afdelingen wel een usb-stick bij zich mogen dragen.

Zo simpel is het en er is geen enkel feit aan te dragen waarom jij een uitzondering op de regel moet zijn.

offtopic:
Ik vind "dat maak ik toch lekker zelf uit opmerkingen" vrijwel altijd fout. Het zou een zooitje worden als dat acceptabel wordt.

ARME AOW’er

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Noork schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:33:
[...]

Het is wel handig dat je inbrekers ook voorziet van contactgegevens.
God zeg anders roep je iets wat al 4x eerder is gezegd 8)7

[ Voor 255% gewijzigd door .oisyn op 11-03-2009 11:15 ]

• Noork
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:02:
[...]
God zeg anders roep je iets wat al 4x eerder is gezegd 8)7
mmh ja okay, heb niet alles gelezen B)

• descon
  • Laatst online: 12-11 22:20
Gomez12 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:45:
[...]

Heb je wel gelezen waar het topic over gaat? Als de OR zich bezig gaat houden met onzindingen dan worden ze op een gegeven moment niet meer serieus genomen.

Zolang er nog geen goede reden is gegeven voor het wel dragen van een usb-stick en er vele redenen zijn gegeven voor het niet dragen van een usb-stick houdt een OR zich hier echt niet mee bezig hoor.
De reden van TS waarom hij een usb stick mee neemt lijkt me niet iets wat alleen op een usb stick kan....

Overigens is het motto "wie betaald,bepaald" ook wel van toepassing, ben je het hier niet mee eens zoek je toch ander werk.

Wat een gezeik over het meenemen van een usb stick........waar een mens zich al niet druk om kan maken

• jant
  • Niet online
Samenvattend:
Als je werkgever het reglement van toepassing heeft verklaard, en als er in je arbeidsovereenkomst is opgenomen dat het reglement gewijzigd kan worden, dan kan de werkgever het reglement wijzigen indien er sprake is van een zwaarwegend belang voor de werkgever.

Indien niet is overeengekomen dat het reglement gewijzigd kan worden, kan de werkgever in uitzonderlijke gevallen het reglement wijzigen. Als je het er niet mee eens bent en niet onderling uit komt, kun je de gang naar de kantorrechter maken.

P.S.:
Het is trouwens de vraag of je de relatie met je werkgever op het spel wilt zetten voor een USB-stick.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

jant schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:27:
[...]

P.S.:
Het is trouwens de vraag of je de relatie met je werkgever op het spel wilt zetten voor een USB-stick.
Daar was hij in mijn ogen al mee bezig door vervelend te doen tegen de bewaking onder het mom van: "Dat maak ik zelf wel uit". Maar TS heeft niet echt meer gereageerd hier, zou zijn baas hem inmiddels ook zijn computer ontnomen hebben, misschien had hij die ook al aan zijn sleutelbos gehangen om te provoceren 8)

• BartS12
  • Laatst online: 19-11 23:31
Graag even niet al te selectief qouten:
Ik zeg niet dat een OR zich met dit soort zaken bezig *moet* houden; alleen dat ze dat zouden mogen, als ze de noodzaak zouden zien.

Meer in het algemeen reageer ik hierop:
Policy is policy vind ik dan weer wat te kort door de bocht. Ik vind het je plicht als werknemer om kritisch tegenover het beleid te staan. Daarmee kun je het alleen maar verbeteren.
Policy's in het algemeen gaat de OR wel degelijk over. Als iemand vindt dat een bedrijfspolicy / reglement /etc niet zinnig is of beter kan, dan is de OR zeker een geschikt kanaal om het aan te kaarten. Echter, de OR zal zelf een oordeel vormen of een willekeurig onderwerp naar de directie wordt doorgespeeld. Ik heb zo'n idee dat dat hier niet het geval zal zijn....

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is TS al ontslagen? Hij heeft al 2 pagina's niet meer gereageerd :o

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Wouser schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:14:
Is TS al ontslagen? Hij heeft al 2 pagina's niet meer gereageerd :o
nee hoor, niet ontslagen.
Druk geweest met werk vanwege gasten over de vloer.(werk gaat gewoon door)

moet wel zeggen dat de bewaking niet heel consequent bezig is geweest.
aangezien 1 van mijn collega's zijn usb stick wel mocht meenemen, en nee die heeft geen ontheffing.

Heb dit verhaal nog eens aangekaart bij het hoofd van de bewaking en de eigen manager.
Hoofd van bewaking gaf mij de indruk dat het hem niet interesseerde, en de manager wuifde het weg als onzinnigheid van het regelement.

dus ja, wat moet je ermee???

omdat het kan!

Verwijderd

Van je meerdere zwart op wit krijgen dat het mag. En dat hij de verantwoording draagt bij ongeregeldheden.

Dat, of je stick thuislaten.

• Gomez12
Simplistisch gezegd, het is blijkbaar een regeling die wel bestaat, maar die redelijk door de vingers gezien word.

Oftewel, officieel mag het niet, dus elke keer dat een bewaker de avond ervoor geen seks heeft gehad krijg je gezeur ( zou ik zelf niet zo tegen die bewaker zeggen maar ok ;) ). Dit gezeur is 100% volgens de regelementen en daar kan jij weinig tegen doen zolang die regel bestaat.

Je manager en hoofd bewaking vinden het blijkbaar ook geen noodzaak om dit aanhangig te maken ( ik vermoed dat ze het misschien een overbodige regel vinden, maar ook niet de zakelijke noodzaak zien om die regel aan te vechten, mensen kunnen toch ook gewoon zonder usb-stick het pand betreden ).

Je kan proberen bij je manager jouw absolute zakelijke noodzaak uit te leggen ( ben benieuwd wat dat zal zijn ) waardoor deze je of een vrijwaring op papier kan geven of de regel in twijfel kan trekken bij de directie.
Of gewoon je stick thuis / in je jas laten.

Voor de rest ben je gewoon afhankelijk van de willekeur van de beveiliging die de regels aan hun kant hebben staan.

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:01
Dat is niet alleen wat voor de TS (A)
Enkel even kijken of we er een winkel / shop voor kunnen vinden.
shop gevonden maar doen die ook verzenden naar Nederland?

Iets anders valt dat microSD kaartje er niet uit? Bedoel als je da flash demotje ziet, dan lijkt het gewoon "open" te zijn.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Deze is ook wel leuk, handig voor de vrijdagmiddagen op het werk ;)
http://www.engadget.com/2...doubles-as-bottle-opener/

/▌

• Xander
  • Laatst online: 19:00
nsa1984 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 13:23:
[...]

Dat is niet alleen wat voor de TS (A)
Enkel even kijken of we er een winkel / shop voor kunnen vinden.
shop gevonden maar doen die ook verzenden naar Nederland?
Anders kijk je bij de nederlandse lacie store? ;)

http://www.lacie.com/nl/products/range.htm?id=10052

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:01
Tjah me moet gewoon wat verder kijken dan me neus lang is. Blijft wel dat deze "stickies" het probleem van de TS niet oplossen. Omdat je blijft breken met een regel van de werkgever. En dat is denk ik gewoon een probleem wat werknemer met werkgever moet oplossen.
Of die handig is licht denk ik aan de eigenaar. Ik drink bijvoorbeeld geen bier, dus een flessen opener is voor mij een beetje overbodig.

Ondanks dat blijft het grappig om te zien wat er allemaal als usb stick behuizing gebruikt word en kan worden.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dodo79 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:14:

Heb dit verhaal nog eens aangekaart bij het hoofd van de bewaking en de eigen manager.
Hoofd van bewaking gaf mij de indruk dat het hem niet interesseerde, en de manager wuifde het weg als onzinnigheid van het regelement.

dus ja, wat moet je ermee???
Wat staat er precies in het regelement ? Usb stick? Neem dan een mp3 musiek speler met usb aansluting mee. Of een camera(met usb aansluiting) en neem vooral een foto van de bewaker.

of deze dingen in je portemonee: (memorycard + usb)
Afbeeldingslocatie: http://www.livingroom.org.au/photolog/sandisk-USB-tm.jpg

PS, Tenslotte overleiden ook usb stickies aansleutelhangers. Het is een zwaar leven daar aan in die broekzak.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
dodo79 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:28:
[...]

De reden van virussen gaat helaas ook niet op.
ten eerste zijn de usb poorten op alle pc's gedisabled, dus die usb stick werkt niet op de workstations.
ten 2e is de regel van de usb sticks niet van toepassing in de kantoorruimtes buiten het magazijn.
Daar mogen ze het wel mee nemen namelijk
En die mensen zitten ook op hetzelfde netwerk.
Waarom gaat die virus reden niet op dan?

Je hebt het dus schijnbaar wel geprobeert met je stickje. Dan lijkt het me een prima maatregel.

Iedereen kan wel met allerlei smoezen aanzetten maar dat gaat niet werken in de praktijk.

Accepteer ook gewoon dat voor andere collega's andere regels gelden. Ik mag ook meer dan mijn collega's omdat ik nu eenmaal ICT beheerder ben.
[...]

ik kan ook gewoon in online prive webmail komen. dat kunnen ze niet monitoren.
Mwah, daar zul je nog versteld van staan.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het probleem met regels zijn onder andere de definities van de begrippen die er in gebruikt worden. Card-readers worden niet genoemd, is het wel?

Een "Micro-SD Memory Card Reader" is iets anders dan een "USB-Stick". Dus tenzij men het begrip USB-stick heeft gedefinieerd op een manier dat deze er ook onder vallen...

Ach ja... regels.

8)

• Gomez12
Tja, in mijn ervaring werkt mierenneuken over definities alleen maar tegen je.

Als er geen dringende reden is om bijv telefoons / camera's op de werkplek te hebben is er een redelijke kans dat er gewoon een nieuwe regel komt die zegt dat er geen goederen met een usb-aansluiting meer zonder toestemming meegenomen mogen worden.

• Roenie
  • Niet online
Je kunt je sleutelbos ook in je broekzak doen. Alles beter dan aan je 'riemlusje' laten bungelen :X In je zak weten ze toch niet wat je bij je hebt?

• Xander
  • Laatst online: 19:00
Roenie schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 17:03:
Je kunt je sleutelbos ook in je broekzak doen. Alles beter dan aan je 'riemlusje' laten bungelen :X In je zak weten ze toch niet wat je bij je hebt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Ik heb eerder het gevoel dat het systeembeheer daar eens wat beter hun best moet gaan doen....

HOWTO: Use Group Policy to disable USB, CD-ROM, Floppy Disk and LS-120 drivers

Xbox360 gamerprofile

Pagina: 1 2 Laatste