Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-04 16:42
Hey,

Ik heb met een probleempje/vraag.

Ik had een EVGA 8800GTS KO ACS3 die het begeven heeft binnen de garantieperiode. Dus ik denk, mooi, binnen de garantieperiode, dus maar even opsturen voor reparatie/vervanging/vergoeding.

Ik had de originele doos niet meer (de kaart was al 1,5 jaar oud ofzo, de garantie was voor 2 jaar) dus maar veilig ergens anders in verpakt, met alle boekjes/kabeltjes en discjes erbij. Eenmaal ontvangen door de webshop Azerty werd hij al snel defect bevonden en doorgestuurd naar de leverancier voor reparatie. Dit zou 4 tot 8 weken duren en als ik na 6 weken niks had gehoord moest ik nog maar eens informeren.

Na 6 weken niks gehoord te hebben mail ik de RMA afdeling en toen begon het gedonder...

Azerty weet me te melden dat ik, omdat ineens het serienummer van de videokaart is verdwenen, de leverancier geen garantie kan geven "en dus Azerty ook niet"... Als "oplossing" sturen ze de kaart naar EVGA zelf.

(Ondertussen heb ik al een 9800GTX+ gekocht omdat ik niet langer zonder videokaart wilde zitten)

Dan komt Azerty met de boodschap dat ook EVGA niks kan doen omdat ze geen serienummer hebben. Hierna nog wat geergerd mailtjes gewisseld met de RMA afdeling, ook de bedrijfsleider nog gemaild, alles zonder resultaat. Omdat ik geen serienummer kon leveren, konden zij mijn videokaart niet vergoeden...

Dus, de situatie is dus dat ik nu geen garantie krijg omdat er geen nummertje op de videokaart staat. Ik heb nooit stickers verwijderd van apparatuur als videokaarten/geheugen omdat ik weet dat dan de garantie vervalt. Ik ben dus nu genaaid omdat buiten mijn schuld om het serienummer zoek is geraakt... |:(

Heb trouwens op mn garantiebewijs nog een serienummer gevonden van 7 cijfers ofzo, maar deze vonden ze ook niet goed omdat het nummer niet op de kaart stond... :X

Hadden ze bij het testen van de videokaart niet al moeten constateren dat er geen serienummer was en dat ze dus sowieso geen garantie konden geven?

Heeft iemand ervaring met een gelijksoortige situatie en kan misschien tips geven over of ik toch nog stappen kan ondernemen om mn garantie te krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

LucidWaker schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:00:
Alvast bedankt voor de reacties!
Wat een bizar verhaal

Waar had het serienummer op moeten staan dan? Sowieso slaat het nergens op, al haal je alle stickertjes er vanaf, dan nog moeten ze garantie verlenen, aangezien het product kapot is. Dat het serienummer ontbreekt is hun probleem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43

job

Wettelijk gezien heb je niets met de fabrikant en importeur van doen.
Jij hebt de kaart bij de winkel gekocht, je moet dus voldoen aan de voorwaarden van de winkel.
Pak hun voorwaarden erbij en kijk wat daar vermeld is. Dat de winkel geen garantie kan claimen bij hun leverancier mag jouw probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Heb je hem bij aanschaf niet geregistreerd? In dat geval had je hem rechtstreeks naar EVGA kunnen sturen. Even kijken op http://www.evga.com/support/warranty/ en dan de drie dingetjes daar onderin uitklappen. Ik heb vorig jaar een EVGA gekocht bij de computerwinkel op de hoek hier en dat was het eerste wat ze me lieten zien nog voor ik de videokaart gekocht had. Aanmelden bij EVGA en bij problemen direct naar hun opsturen.

Alleen met de zin Removal and or Defacing of Serial/Part number sticker(s) on ANY EVGA products WILL void ALL warranties. zou je dan nu in de problemen komen aangezien er geen sticker meer op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Nou, ik vind het wel een interessante kwestie.

Je hebt garantie bij defect, discussie genoeg daarover in dit forum. Ook over het aantonen van defect en oorzaak genoeg te vinden, maar... Hoe zit het met het aantonen dat het product wat je inlevert ook daadwerkelijk het gekochte product is?

De kaart zal toch op enige wijze te identificeren moeten zijn. Ofwel, moet jij niet 'bewijzen' (of tenminste aannemelijk maken) dat de kaart dezelfde is als toen aageschaft? En wat is dan genoeg om het aannemelijk te maken? Dát je er ooit een gekocht hebt?

Worden serienummers trouwens niet ook gewoon in de kaart zelf opgeslagen zodat die uit te lezen zijn? Minder gezellig als de kaart helemaal niets meer doet (ook geen respons op bus op bv requests tot uitlezen data). Het verhaal wordt m.i. wel wat complexer zonder identificatiemethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ligt er misschien ook niet nog een stickertje op een ander pci-kaartje of op de bodem van je kast?

Misschien dat hij eraf is gevallen door de hitte oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:28
Toevallig heb ik 2 weken geleden ook een kaartje op de bus gedaan naar EVGA voor RMA. Bij mij zat de sticker met het serienummer erop aan de onderkant (smalle zijde) van mijn 9800GX2. Precies over op een plek dat deze verbroken zal moeten worden indien je de koeler af wilt halen en dus je garantie komt te vervallen.

Ik weet niet in hoeverre zo'n sticker rechtsgeldig is om een RMA af te wijzen maar ik meen me te herinneren dat die vlieger niet altijd zomaar op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 11:20
Je hebt als het goed is wel een bewijs dat je een kaart met serienummer hebt gekocht op die datum:
azerty winkel->mijn gegevens->orders facturen->garantiebewijs
Op die pagina staat als het goed is ook het serienr

Maar dat serienummer aan die specifieke fysieke kaart koppelen kan idd alleen met sticker....

[ Voor 12% gewijzigd door JasperE op 09-03-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05 19:43

painkill

Pain(k)(ill)

Ik geloof echt niet dat ze er alleen een sticker op doen om hem te identificeren, die stickers gaan er toch zo af?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44
Moest je bij het aanmaken van de RMA niet een serie nummer opgeven?
Verder zou bij een bedrijf ter grote van azerty ook bij verkoop al intern het bijhorende serie nummer van artikelen genoteerd horen te zijn.

Daarnaast zou als er een sticker op heeft gezeten deze nog in de kast moeten liggen of hij is verdwenen met een grote schoonmaak in je pc.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 23:19
Ik vind het toch een vreemde gang van zaken. Wanneer Azerty het naar hun leverancier zou sturen, hebben ze ook die serienummer nodig omdat er een grote kans bestaat dat de leverancier het anders niet aanneemt.

Omdat de doos er niet is, staat deze serienummer alleen op de kaart en de factuur van Azerty en de leverancier. Als ze (online) de factuur erbij zoeken moeten ze dit altijd eerst controlleren of het wel overeenkomt met de kaart. Wie weet stuurt de klant wel een tweede kaart uit SLI die niet bij hun gekocht is.

Ik zou vragen waarom je geen reactie hebt gekregen nadat het serienummer probleem was vastgesteld. Ook zou je na kunnen vragen of de kaart al bij de leverancier is geweest. Dan kan je hun opwijzen dat er niet goed gecontrolleerd is bij het versturen naar hun leverancier of dat de verdwijning van de serienummer bij hun leverancier is gebeurt nadat het bij Azerty wel door de controlle is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Bedankt voor de snelle replies!

Ik heb dus inderdaad een serienummer op mijn garantiebewijs, en heb dat ook gezegd tegen de RMA afdeling. Zei antwoordden hierop:

"Dat het serienummer op de garantie bon staat weten wij ook, echter moet er een serienummer op het product zelf staan, zonder dit nummer kunnen wij helemaal niets."

Ze hebben zelfs het lef gehad de videokaart alweer naar mij terug te sturen! (Vandaag een mailtje met een verzendbevestiging gekregen)

Ik heb de bedrijfsleider ook gemaild en die wist zichzelf ook snel van het probleem te ontdoen door kort gezegd de verantwoordelijkheid bij mij te leggen, dat ik een serienummer moet leveren. Heb het in mijn mailtje ook een beetje over de vertrouwelijke kant van het verhaal gehad, ik heb al tijden zonder problemen daar gewinkeld, met alle vertrouwen in hun service. Waarom willen ze dan niet geloven dat ik die kaart echt bij hen heb gekocht?

Over de "wettelijke" kan van het verhaal:

In de RMA instructies staat niks over serienummers die verplicht zijn, al begrijp ik dat stickers waarop staat "Warranty void if removed" er natuurlijk op moeten zitten.

Van de site van Azerty:

"Voorwaarden bij retourneren bij Wet op Koop Afstand
Voor alle retourzendingen gelden de volgende richtlijnen ten aanzien van de zending:

Het produkt degelijk verpakt dient te zijn in een andere doos.
Het produkt mag niet beschadigd zijn
Het produkt dient volledig met alle accessoires, kabels, boekjes, etc ingeleverd te worden.
Plak geen stickers, plakband of etiketten op de originele doos
Stuur de produkten altijd gefrankeerd naar Azerty. Ongefrankeerde pakketten of onder rembours opgestuurde pakketten worden niet door ons geaccepteerd."

Heb aan alles voldaan, in een bruine doos verzonden, maar de videokaart zat weer in een klein doosje daarin, had de originele doos niet meer. Maar daar werd geen probleem van gemaakt. Zichtbare schade had de videokaart niet en ik weet zeker dat ik er geen stickers af heb gehaald en dat er geen stickers in mijn computer liggen.

Burgerlijk Wetboek; Boek 7, Titel 1, Afdeling 9a (artikel 46a t/m 46j) gaat over Wet Koop op Afstand. Hoe wordt bijvoorbeeld precies de periode gegeven waarin een consument de koopovereenkomst mag ontbinden? Is dit de garantieperiode? (misschien draaf ik een beetje ver door, maar ik wil eigenlijk wel wat terugzien van een product van 330 euro dat zomaar defect raakt)

Misschien heeft iemand een andere (duidelijke :P) bron met daarop betreffende wetgeving t.o.v. webshops en garantie bij online aankopen? Heb al een beetje ernaar gezocht, maar het komt vaak niet verder dan (vage) beschrijvingen "De klant heeft recht op garantie..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De voorwaarden die je daar noemt zijn bij wet kopen op afstand, maar dat is binnen een x aantal dagen, daar is nu geen sprake van. Garantie hoef je alleen je onderdeel op te sturen waar het om gaat over het algemeen.

Hoe kan je er zeker van zijn dat zij niet per ongeluk een stickertje eraf hebben gehaald of dat die er onderweg af is gevallen?

Waarschijnlijk kom je geen steek verder, maar misschien is het dan een idee om een rechtsbijstand in te schakelen als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Zou je gesprekken die jij met Azerty heb gevoerd willen posten? Dan weten we meer hoe het helemaal gegaan is. Dan kunnen we misschien op een fout wijzen tijdens het RMA process.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
@Hooglander1
Ik heb er zeker weten geen stickers afgehaald. De optie dat de sticker onderweg of in het proces eraf gevallen is, is zeker aanwezig. Hij is namelijk nogal van het kastje naar de muur gestuurd zullen we maar zeggen :P

- van mij naar azerty (uitgepakt en getest)
- van azerty naar de leverancier (daar konden ze niks doen vanwege het missende serienummer)
- van leverancier naar azerty (weet niet wat er dan nog mee gebeurd)
- van azerty naar EVGA (weet niet 100% zeker of de kaart ook daadwerkelijk is opgestuurd of dat hij daar bij voorbaat geweigerd is vanwege het missende serienummer)
- evt van EVGA naar azerty

(dit is de route die ik uit alle mails kan opmaken)

En naja, ik weet niet wat ik verder nog kan doen/opperen naast volhouden dat het niet mijn schuld is (zij leggen stug de bewijslijst bij mij, beetje flauw voor een, naar mijn ervaringen tot nu toe, kwaliteitswebshop). Advocaten inschakelen voor XXXX euro/uur is een beetje onrealistisch voor een product van 330 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

LucidWaker schreef op maandag 09 maart 2009 @ 20:04:
Heb het in mijn mailtje ook een beetje over de vertrouwelijke kant van het verhaal gehad, ik heb al tijden zonder problemen daar gewinkeld, met alle vertrouwen in hun service. Waarom willen ze dan niet geloven dat ik die kaart echt bij hen heb gekocht?
Ik denk dat hierbij het verhaal van de goeie klant moet onder de slechte lijden op gaat, al is dat nog geen excuus in jouw geval.

Stickers die je vaak tegen komt op hardware producten zoals graka's en geheugen etc etc. vind ik sowieso al sterk achterhaald. Laat ze dan een barcode inprinten op de pcb's of een direct nummer plaatsen. Het kan voorkomen dat inderdaad het serienummer stickertje ergens onderweg of bij jou eraf gegaan is maar is nog geen reden om jouw garantie behandeling af te wijzen, aangezien ze zelf een ondeugdelijke manier van registratie hanteren.

Verder begrijp ik niet zo goed als er sprake is van een goeie klanten relatie dat de computerwinkel jou niet tegemoet komt, ondanks dat EVGA mogelijk moeilijk doet. Ze kunnen je tegemoetkomen door een restwaarde uit te keren en desnoods in een tegoedbion besteedbaar bij hun. Ik zou ze dus aanspreken op coulance :)

Verder bewaar ik zelf altijd de dozen tijdens de garantietermijn en serienummers die ik op hardware aantref plak ik altijd rechtstreeks in de doos, juist om dit soort zaken te voorkomen. Dus spreek ze aan op coulance en formuleer dat netjes. Lijkt me sterk dat ze daar niets mee kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

Heb je een rechtsbijstand?
Inwonenende kinderen hebben vaak dezelfde rechtsbijstand als hun ouders.
CNV (en ik geloof fnv ook) heeft een rechtsbijstand voor leden.\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Ok, hier is mijn mailwisseling met de RMA afdeling (tis een behoorlijke lap, dus aan admins: verwijder maar als het niet mag, kan zo snel even geen andere manier bedenken)

Verloop RMA procedure
14 januari 2009 - Uw RMA 19544 wordt teruggestuurd naar leverancier
Beste Koen H

Uw rma is defect bevonden door onze testafdeling.
Aangezien het produkt niet meer leverbaar is via het normale verkoopkanaal, hebben we uw produkt
teruggestuurd naar de leverancier. We zullen proberen de rma zo spoedig mogelijk af te wikkelen,
echter zijn we hierbij afhankelijk van de fabrikant. De reparatie kan tussen 4 week en 8 weken
duren.

Wanneer u na 6 weken nog niets gehoord heeft van ons, kunt u contact opnemen met retouren@azerty.nl

Met vriendelijke groet,

RMA Afdeling Azerty

1 maart 2009 - RMA 19544
Beste meneer/mevrouw,
Ik heb een kapotte videokaart naar jullie gestuurd die vervolgens werd doorgestuurd naar de fabrikant voor reparatie (RMA 19544). Dit is alweer een aantal weken geleden, ergens half januari is de kaart verzonden. Is er al nieuws over een eventuele oplossing?
Met vriendelijke groet,
Koen H

2 maart 2009 - RE: RMA 19544
Beste heer H,

Wij gaan een status update voor u opvragen bij onze leverancier.
Aangezien wij moeten wachten op een reactie van onze leverancier kan het 3-4 dagen duren voordat wij u een update kunnen doorgeven.
Wanneer wij weet te horen hebben gekregen zullen wij u op de hoogte brengen.
Met vriendelijke groet,
Rma afdeling
Niels van W

2 maart 2009 - RE: RMA 19544
Beste heer H,

Wij hebben nogmaals contact gehad met onze leverancier echter krijgen wij geen garantie op het product aangezien het serienummer van het product niet meer aanwezig is.
Aangezien wij toch willen proberen het voor u af te handelen gaan wij direct contact met EVGA zoeken om het met hun op te lossen.
U hoort meer wanneer wij meer weten.
Met vriendelijke groet,
Rma afdeling
Niels van W

6 maart 2009 - RMA 19544
Beste Koen H,
Wij hebben zojuist de EVGA videokaart retour gekregen, helaas kan onze leverancier noch EVGA de kaart vervangen.
Dit omdat het serienummer van de videokaart ontbreekt.
Heeft u misschien de sticker met daarop het serienummer nog ergens (bijv. los in uw kast, misschien is de sticker door de warmte losgelaten)
Zonder Serienummer sticker kunnen wij de EVGA 8800GTS KO ACS helaas niet vervangen.
Met vriendelijke groet,
Rma afdeling
Niels van W

6 maart 2009 - Re: RMA 19544
Beste meneer van W,
Ik heb geen doos meer van het product, en in de kast bevind zich geen sticker met daarop het serienummer. Er zit volgens mij gewoonlijk een stickertje ergens op de videokaart zelf. Ik heb de videokaart zelf alleen in mijn computerkast bewaard en gebruikt, dus ergens thuis kan het stickertje niet liggen.
Wat is hiervan het gevolg? Ik kan me niet voorstellen dat omdat ik het serienummer niet ken of tot mijn beschikking heb, ik geen garantie zou kunnen krijgen op een product dat binnen de garantietermijn defect is geraakt, dat zou absurd zijn. Is er geen alternatief mogelijk voor vervanging, zoals vergoeding?
Alvast bedankt,
Koen H

6 maart 2009 - RE: RMA 19544
Beste Koen H,
Het is helaas niet mogelijk om ook maar iets te doen met de videokaart (crediteren, repareren of vervangen) als deze geen serienummer bevat.
Wij hebben eerst de normale procedure geprobeerd te volgen, dit liep al vrij snel vast omdat onze leverancier de kaart niet kan accepteren zonder serienummer.
Uit service en om u tegemoet te komen hebben wij geprobeerd de kaart direct via EVGA te retourneren, helaas kunnen zij de kart ook niet innemen zonder serienummer.
Heel cru gezegd, wij, onze leverancier en EVGA kunnen niets voor u doen (tenzij de sticker in uw kast ligt doordat deze is losgelaten door de warmte)
U geeft aan het serienummer niet meer te hebben, het enige wat ik kan doen is de kaart op onze kosten naar u terugsturen.
Met vriendelijke groet,
Rma afdeling
Niels van W

6 maart 2009 - Re: RMA 19544
Beste meneer van W,
Is het bijgeleverde materiaal (een mapje met boekjes en dergelijken) al bekeken of daar geen serienummer bij zit? Is de kaart ook overal goed bekeken, want omdat er een heatsink op de rug van de kaart zit, kan de serienummersticker ook ergens onder de aluminium koelerbehuizing geplaatst zijn.
Ik kan me ook voorstellen dat het serienummer er buiten mijn toezicht om eraf is gekomen. Hij is naar Azerty verzonden, open gemaakt en getest en is daarna doorverzonden naar de leverancier. Toen nog een keertje terug naar Azerty als ik het goed begrepen heb, en vervolgens naar EVGA. Misschien dat ergens onderweg nog het serienummer achterhaald kan worden.
En waarom zou vergoeden niet gaan? Duidelijk bewezen kan worden dat ik een EVGA videokaart heb besteld bij u, deze is in de garantieperiode defect gegaan, er is immers ingestemd met de RMA procedure. De kaart is getest en ook werkelijk defect bevonden door jullie. Hadden ze dan al niet even kunnen kijken naar een serienummer?
Ik vind het echt absurd als er niks gedaan kan worden door een ontbrekend stickertje. Een kwaliteitswebshop hoort gewoon garantie te geven als een kwaliteitsproduct van bijna 350 euro binnen de garantieperiode kapot gaat. Desnoods vergoed Azerty mij iets minder dan het oorspronkelijke aankoopbedrag, ik zou in ieder geval iets moeten terugzien van mijn eigendom, naast dat het volledig defecte product weer thuis op mijn deurmat komt vallen.
Koen H

9 maart 2009 - RE: RMA 19544
Beste heer H,

Helaas is het serienummer niet op te sporen.
Het probleem is dat wanneer het serienummer niet meer aanwezig is dat wij gewoon weg geen garantie meer krijgen van onze leverancier, wij kunnen dit dus ook niet geven aan de klant.
U geeft aan dat e bewezen kan worden dat het product van ons af komt echter is dat niet mogelijk, dit aangezien het serie nummer niet meer aanwezig is.
De videokaart zal vandaag naar u toegezonden worden.
Met vriendelijke groet,
Rma afdeling
Niels van W

--------------------------------------

Dat was het wel. Ik ga de afdeling en/of de bedrijfsleider nog eens mailen voor wat redelijkheid, zie niet wat ik verder nog kan doen... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Je kan ook een klacht plaatsen bij een keurmerk zoals QShops omdat je ontevreden bent over een geleverde dienst. Misschien zijn ze ook lid van een andere keurmerk zoals Thuiswinkel. Zorg er wel voor dat je alle emails meestuurt.

Een opmerking op een van je mails. Je krijgt nooit de oorspronkelijke aankoopbedrag terug. Het is altijd de dagwaarde of een alternatief wat hetzelfde presteert. Anders zouden men telkens gratis gaan upgraden naar een sneller videokaart.

Je kan zou nog steeds die suggestie van mij kunnen proberen dat er tijdens het aanmelden van de videokaart bij hun leverancier wel de serienummer aanwezig was omdat Azerty hem anders menteen had geweigerd.
Wegens het volgende. Ze konden het nooit anders bij hun leverancier aanmelden en het belangrijkste! ze konden anders niet zien dat het product bij hun vandaan komt. Als winkel kijk je vooral naar het laatste.

Omdat de RMA wel accepteerd is betekend dat hij door deze check is gekomen. Dus is er door een RMA medewerker bevestigd dat de kaart bij hun gekocht is.

Azerty heeft eigen garantie stikkers en die plakken ze naar mijn weten alleen op de doos, dus kan het alleen aan de hand van die serial nummer zijn bevestigd dat de kaart bij hun gekocht is omdat de orginele doos er niet bij zat.

[ Voor 46% gewijzigd door THE_FIREFOX op 09-03-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Misschien eens bij hun vragen wat ze hadden gedaan als ze nog wel eentje hadden liggen in het "normale" verkoopkanaal?

*knip* dubieuze suggesties mogen achterwege blijven

Ik kan trouwens niets in je e-mail conversatie vinden over het vinden van het serienummer in je garantieboekje.

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 09-03-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Dat is misschien wel een goed idee, firefox.

En je hebt gelijk wat betreft het terugkrijgen van geld. Maar als ze bijvoorbeeld overgegaan waren op de vervanging van het product (wat dus niet meer leverbaar was) hadden ze een vergelijkbaar product moeten geven. Er waren toen ik het laatst keek alleen nog maar 512MB versies van de 8800GTS beschikbaar, vanaf 200 euro ofzo, maar dat bedrag als geld terug ontvangen lijkt me ook weer veel. Die kaart heeft zijn "straatwaarde" ook al lang verloren (bijvoorbeeld door de 9800gtx+ die ik had gekocht, was maar 150 euro).

Is het een goed idee om zelf een "geringe" vergoeding voor te stellen, of moet ik het wat subtieler brengen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Voor hun is het nu een principekwestie, die paar tientjes verschil gaan ze niet merken.

Misschien ze nog eens op wijzen dat de RMA ge-accepteerd is en dat je een vervangend product verlangt van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
@Hooglander1

Inderdaad, dat mailtje mist, was een van de laatste, vandaag nog verzonden. Zal inderdaad vragen of ik wel wat had gekregen als ze nog zo'n kaart op de plank hadden liggen.

De mail die ik schreef was:

Beste meneer van W,

Ik wilde graag nog een laatste poging doen toch nog garantie te krijgen, ik heb namelijk toch een serienummer weten te achterhalen. Deze stond op het garantiebewijs bij de betreffende order (ordernummer 69462-1).

Het serienummer wat achter de videokaart staat is 258628. Is dit het benodigde serienummer?

Bijgesloten zit het garantiebewijs dat bij de order hoort.

Met vriendelijke groet,
Koen H

Als antwoord:

Beste heer H,

Dat het serienummer op de garantie bon staat weten wij ook, echter moet er een serienummer op het product zelf staan, zonder dit nummer kunnen wij helemaal niets.

Met vriendelijke groet,
Rma afdeling
Niels van W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Hooglander1 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:09:
Voor hun is het nu een principekwestie, die paar tientjes verschil gaan ze niet merken.

Misschien ze nog eens op wijzen dat de RMA ge-accepteerd is en dat je een vervangend product verlangt van ze.
Zie mijn onderbouwing 2 reacties boven je reactie :)

@LucidWaker
Heb je mijn edit nog gezien van m'n vorige post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Goede suggestie, firefox :)

Ik ga nog een mooie mail opstellen naar de RMA afdeling, met daarin de twijfelachtige punten aangestipt... hopelijk wordt het goed ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:23
Wat ik merk van deze stickers is dat deze stickers wel erg makkelijk los gaan soms. Met mijn Ati 9800 pro (nostalgie) had ik al erg snel per ongeluk bij het indoen van de kaart het stickertje eraf gekregen. Ik hield alleen de kaart vast... Bij een Sapphire 3850 Had ik al snel in de gaten dat het stickertje niet echt vast zat die heb ik eraf gehaald en op de koeling geplakt. Bij mijn Sapphire 4450 (volledig passief groot koelblok) vond ik geen sticker. Pas na veel zoeken vond ik een sticker op de pcb verborgen onder het koelblok. Althans het koelblok niet los gehad maar dat leek op lang serienummer sticker.

Die stickers zijn een lastig iets. De lijm droogt door de warmte snel op en dan kleeft het vaak ook maar aan een paar soldeer pinnetjes van enkele mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Je kan het beter gelijk naar jesper AT azerty.nl sturen. Hij is naar mijn weten de contactpersoon bij grote problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hooglander1 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:01:
Misschien eens bij hun vragen wat ze hadden gedaan als ze nog wel eentje hadden liggen in het "normale" verkoopkanaal?

Daarnaast misschien zelf een stickertje printen met het juiste serienummer? Als het niet een heel bijzonder stickertje is, moet dit toch geen probleem zijn? Als hij er ook af gevallen kan zijn? Er is vast wel iemand met een soortgelijke videokaart hier die een foto kan maken van zijn stickertje. Ik kan trouwens niets in je e-mail conversatie vinden over het vinden van het serienummer in je garantieboekje.
En dat noemen ze dus fraude...

Ook al voel je je benadeeld, ga geen fraude plegen. Niet alleen is het verwerpelijk, het is ook strafbaar. Serienummers zijn ongetwijfeld gelinkt aan een productiedatum. Erg vreemd als je een videokaart voor garantie inlevert die geproduceerd is ver nadat je hem gekocht hebt.

Werkelijk, dat er nog mensen zijn die fraude echt geen probleem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 27535 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:31:
[...]
En dat noemen ze dus fraude...

Ook al voel je je benadeeld, ga geen fraude plegen. Niet alleen is het verwerpelijk, het is ook strafbaar. Serienummers zijn ongetwijfeld gelinkt aan een productiedatum. Erg vreemd als je een videokaart voor garantie inlevert die geproduceerd is ver nadat je hem gekocht hebt.

Werkelijk, dat er nog mensen zijn die fraude echt geen probleem vinden.
Ik bedoelde ook met het nummer wat in het garantiebewijs staat wat hij nog heeft gevonden. Dus hij gebruikt zijn eigen serienummer, mits deze overeenkomt met het nummer wat op de kaart zou staan.

Als het probleem alleen het ene niet gecertificeerde stickertje is wat zo snel los laat, dan lijkt mij dat geen fraude. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de vorige niet goed plakte en dat je voor de zekerheid er een andere op hebt geplakt.

Gebruik je een ander nummer dan is het fraude, dit is slechts er voor zorgen dat de zaken niet belemmerd worden door niet relevante zaken als het ontbreken van een lullig stickertje.

offtopic:
Onbegrijpelijk dat mensen nog steeds idioot reageren, terwijl ze zelf niet goed lezen. (Misschien het nieuwe beleid nog eens doorlezen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
@Floppus

Ben het met je eens dat fraude verkeerd is, maar ik blijf het een rare situatie vinden. Ik en zij weten beide het serienummer, maar alleen vanwege het feit dat dat getalletje niet in stickervorm op de videokaart aanwezig is, is al genoeg voor hun om mijn garantie te laten vervallen op toch wel een hoogwaardig product.

"Dat het serienummer op de garantie bon staat weten wij ook, echter moet er een serienummer op het product zelf staan, zonder dit nummer kunnen wij helemaal niets."

Weet iemand of het nummer niet gewoon van de chip te halen is? De videokaart kon nog wel windows draaien, zij het met weirde artefacts/strepen over het beeld (althans, dat kon ie, voordat hij in het "wilde weg" is rondgestuurd :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Met videokaarten is het volgens mij niet mogelijk. Ik zou het via Jesper laten lopen en even af wachten hoe hij reageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Heb JK ook al eens gemaild, de situatie uitgelegd, maar die kwam met dit antwoord:

Beste,

Bedankt voor uw mail.

Uw product valt inderdaad nog binnen de garantie periode, maar wanneer er geen serienummer op het product aanwezig is kunnen wij het product niet herleiden. U geeft aan dat het maar om een simpel stickertje gaat, maar dit simpele stickertje is wel van zeer groot belang. Als er op een product geen serienummer aanwezig is kunnen wij dus nooit controleren of dit wel de videokaart is die bij ons gekocht is en wat de garantieduur is op dit product.

Vergelijk het met een auto. Stel u koopt een auto bij een garagebedrijf. Na verloop van tijd gaat de auto kapot en u claimt uw garantie bij het autobedrijf waar u de auto hebt gekocht. Echter levert u op dat moment de auto in zonder casconummer en zonder kentekenplaten, zij zullen u dan niet helpen (in ieder geval niet onder de noemer garantie) omdat zij niet kunnen herleiden of de auto bij hun vandaan en wanneer deze is aangeschaft.

Ik kan helaas niets voor u betekenen in deze.

Met vriendelijke groet,
JK

Hierop mijn antwoord (misschien wat fel, maar zit nu ook met stress van tentamens :P ):

Beste meneer K,

Maar wat als ik mijn auto met casconummer en kentekenplaten inlever, hij geaccepteerd is in het garantieproces en vervolgens de gegevens buiten mijn schuld om zoek raken? Ik heb nooit een sticker van mijn videokaart verwijderd, dit doe ik nooit met elektronica producten, omdat ik weet dat dan de garantie verloren gaat (vaak staat het er ook op, "Waranty void if removed"). De videokaart is naar Azerty gestuurd, uitgepakt en getest. Vervolgens weer ingepakt en naar de leverancier gestuurd en daar weer uitgepakt. Daarna, als ik het goed heb weer verstuurd naar Azerty, en eventueel weer uitgepakt. Tot slot nog eens helemaal naar EVGA en is daar ook nog eens door een procedure gegaan.

Waarom wordt ik automatisch verantwoordelijk gesteld voor het ontbreken van de gegevens? De kaart is na vaststelling van een defect direct doorgestuurd naar de leverancier, dan had het bij Azerty toch al opgemerkt moeten zijn als het serienummer ontbrak? Waarom is de moeite genomen om hem te testen als, volgens de RMA afdeling, er toch geen garantie gegeven wordt bij het ontbreken van een serienummer? Ik heb 6 weken met, achteraf gezien, valse hoop gewacht en al een tijd dus zonder videokaart gezeten, heb zelf naar de status van de afhandeling moeten vragen, en kreeg uiteindelijk het antwoord dat ik toch buiten de garantie val.

En tevens klopt het principe van uw voorbeeld wel, maar garantie aan een auto is toch een wat andere en een stuk duurdere zaak dan een kapotte videokaart. Ik snap niet waarom er zo'n probleem van wordt gemaakt. Het is ook een zaak van vertrouwen, ik doe bestellingen, en vertrouw erop dat ik de producten daadwerkelijk ontvang en er daarna ook de eventueel bijbehorende service. Waarom is het vertrouwen in de klant er dan niet?

Met vriendelijke groet,
KH

Hierop heb ik nog geen antwoord gekregen (deze was 9 uur geleden verzonden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Goed bezig :) Fel mag best bij Azerty, heeft mij ook een keer €6,20 opgeleverd in een discussie over verzendkosten bij RMA. En geen antwoord binnen een uur had bij mij het resultaat dat ik geld op mijn rekening had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:10
Als die sticker zo cruciaal is dan mag je van de sticker ook verwachten dat hij er niet af kan vallen. Om even bij het aangehaalde voorbeeld van de auto te blijven: wanneer het chassisnummer cruciaal is zal dat niet met waterverf op het schutbord zijn aangebracht.

Verder is het inderdaad nog maar de vraag waar in het traject de sticker is zoekgeraakt. Natuurlijk is het voor de winkel makkelijk om de zaak af te doen met "we kunnen je niet helpen", is alleen wel de meest serviceloze reclame die een bedrijf zich kan wensen.

Ik hoop voor je dat Azerty tot inkeer komt en jou hier niet de dupe van laat worden.

En misschien net zo handig om het defecte produkt te weigeren, scheelt weer verzendkosten om hem bij Azerty te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door coyote1980 op 09-03-2009 22:33 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
coyote1980 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:32:
En misschien net zo handig om het defecte produkt te weigeren, scheelt weer verzendkosten om hem bij Azerty te krijgen.
Coyote ben met je eens en was het vergeten dat het weer terug kwam. Het is wel aardig dat ze voor niks terugsturen maar ik zou hem sowieso weigeren omdat je nooit goedkeuring heb gegeven aan Niels van W (RMA afdeling) voor het terugsturen. Anders geef je hun kans om te zeggen dat de videokaart weer verwisseld is of iets der gelijks waardoor het serienummer niet aanwezig is.

Volgens mij weet Niels van W wel zeker dat er wel een serie nummer op zat. In zijn eerste bericht kan je eruit halen dat de kaart wel bij hun is gekocht omdat het via hun voor garantie naar de leverancier is gestuurd. Je gaat als RMA afdeling van een (web) winkel geen RMA's afhandelen van een andere winkel en/of waar de serienummer ook nog mist |:( . Dan bestaat er een kans dat je administatie kosten moet betalen omdat het product daar niet vandaan komt. Als je dat wel doet ben je gewoon stom bezig en wil je failliet gaan op langer duur. Op dat check je als eerste voor dat je naar de leverancier stuurt (Ik heb in een webwinkel gewerkt).

In zijn laatste reactie geeft hij aan dat het niet meer aan te tonen is dat dat de kaart bij hun gekocht is, echter is die conclussie niet correct. Bij het accepteren van de RMA is door een medewerker wel de conclussie getrokken dat het bij hun gekocht (Waarschijnlijk aan de hand van de serienummer) anders konden ze niet veel anders dan contact opnemen met de klant en weigeren.

Zolang de kaart daar blijft, zitten ze met een kostenstrop/probleem. Zoals ik het ziet is na het accepteren van de RMA, Azerty verantwoordelijk voor de afhandeling. Jij heb niks mee te maken dat er na het accepteren van de RMA het serienummer verloren is gegaan. Het hoort dan hun probleem te zijn en niet jouw probleem.

Mocht het wel zo zijn dat de serienummer voor het accepteren weg was (wat volgens TS niet zo is). En dat er bovenop toch per ongeluk door de check is gekomen, hoort er bij zo blunder een verontschulding naar de klant te komen dat er door hun een fout is gemaakt. Ik zie in geen elke bericht een verontschulding voor de gemaakte fout in de normale RMA procedure en het ongemakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Welkom op GoT, vergeten in mijn vorige reply :)

Ik adviseer je om je tot de feiten te beperken en Azerty daarop aan te spreken. Ze hebben een RMA in behandeling genomen en het produkt doorgestuurd naar de leverancier. Als daar word geconstateerd dat er geen serienummer aanwezig is dan kan dat 3 dingen betekenen. Azerty heeft geen serienummer check uitgevoerd en regelrecht doorgestuurd. In dat geval kan Azerty zichzelf alleen maar verwijten dat ze geen garantieclaim kunnen indienen en dienen zich daarmee gewoon correct naar de client op te stellen.

Verder kan het zijn dat bij de leverancier het serienummer er af is gegaan, gevallen tijdens openen van de inhoud en heeft gedacht, geen garantie dus. Ook in dit geval is het de zaak aan Azerty om zichzelf te vrijwaarden van de serial check.

Anderzijds kan het zijn, in het ergste geval, dat de leverancier het nummer eraf heeft gehaald en geen garantie wil verlenen. In dat geval, waar ik niet van uit ga, is het aan Azerty om te bekijken hoe betrouwbaar hun leverancier is.

Ook de online registratie van het produkt bij EVGA zelf vind ik niet van toepassing zolang dit niet nadrukkelijk word verzocht om te doen via de aankoopbon en dan nog blijft de vraag, blijft de garantie overeind als de graka word ingeleverd zonder serial sticker op de kaart zelf.

Zoals ik al eerder aangaf, spreek Azerty op coulance aan, even uitgebreid, ze hebben bij inname geen serial check gedaan waardoor ze zich nu niet meer kunnen beroepen om garantie te weigeren anders hadden ze dat direct na inname moeten doen.

De 8800 word niet meer gemaakt en bij de kaarten die je online vind word een prijs berekend van 200euro. Een restwaarde van ongeveer 30-50 euro vind ik schappelijk, 2 jaar garantie, anderhalf jaar gebruikt, huidige aanschafprijs gedeeld door 4.

Off-Topic :

Verder vind ik, maar dat is persoonlijk, dat dergelijke geschillen bespreekbaar moeten zijn maar dan zonder naam en toenaam van de winkels en personeel. Daar hebben we hier op GoT de shopsurvey voor om ervaringen te delen, zoals oa. de aftersales en waar leveranciers ook over het algemeen reageren op bepaalde zaken en die mogelijkheid moeten ze blijven behouden, hoor en wederhoor :

http://tweakers.net/shopreview/6703/azerty-hardware.html

Daar kunnen bezoekers bekijken in het algemeen welke shop betrouwbaar is en eventueel goeie service verleend al dan niet en bepalen in hoeverre een leverancier coulant is al dan niet. En ik begrijp best dat mensen gefrusteerd of teleurgesteld zijn wanneer er een geschil op tafel ligt waar beide partijen niet of nog niet uitkomen maar we zijn hier voor de hardware problemen, niet voor geschillen ala consumentenbond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Ik heb nu een uitgebreide mail opgesteld, bedoeld voor meneer K. Ik heb hierin een aantal vragen over het RMA proces gesteld en hoe het serienummer daar precies in past. Ook heb ik hun waarden als webwinkel van de site gehaald en in de mail vermeld, en geprobeerd Azerty er aan te herinneren en gezegd dat op basis van die waarden er eigenlijk geen reden is waarom mij garantie geweigerd zou worden.

- Tevreden klanten,
- Alle afspraken nakomen,
- Gebruik maken van de kennis van klanten en leveranciers,
- Vertrouwen op elkaar.

Deze waarden wekken wel het vertrouwen dat het een goede webshop is, daarom vind ik deze situatie ook zo vreemd...

De laatste mail die ik stuurde naar meneer K is nog niet beantwoord, ik wacht dit antwoord nog even af. Ondertussen zal ik de videokaart weigeren in ontvangst te nemen en na een tijdje toch maar die laatste mail sturen (met daarin de reden waarom ik de videokaart heb geweigerd).

Als ik meer weet zal ik het hier posten.

@Parabellum
Bedankt, heb me ook niet echt voorgesteld, doe ik misschien later nog wel... :P

En als ik vandaag nog niet verder ben gekomen in de procedure zal ik inderdaad mijn probleem bij een shopsurvey zetten. Misschien dat ik daar dan nog een tegemoetkoming door krijg van Azerty. En zo niet, staat er toch maar weer een mooi verhaal ter overweging van toekomstige Azertyklanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Enerzijds is het heel begrijpelijk dat de verkoper bewijs wil zien van jouw stelling dat je de kaart daadwerkelijk bij hem gekocht hebt. Anderzijds zou naar mijn mening een bon daarvoor voldoende moeten zijn. De wet geeft voor deze situatie geen rechtstreekse regels. Wel is er het algemene beginsel dat degene die een claim tegen de verkoper in wil stellen onder de garantie, moet stellen en bewijzen dat hij het product daar gekocht heeft en dat het defect binnen de garantieperiode is opgetreden. Dus in dat kader zou de verkoper best mogen vragen om bewijs dat híj de garantieplichtige is, bijvoorbeeld door een bon.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

nare man schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 09:42:
Enerzijds is het heel begrijpelijk dat de verkoper bewijs wil zien van jouw stelling dat je de kaart daadwerkelijk bij hem gekocht hebt. Anderzijds zou naar mijn mening een bon daarvoor voldoende moeten zijn. De wet geeft voor deze situatie geen rechtstreekse regels. Wel is er het algemene beginsel dat degene die een claim tegen de verkoper in wil stellen onder de garantie, moet stellen en bewijzen dat hij het product daar gekocht heeft en dat het defect binnen de garantieperiode is opgetreden. Dus in dat kader zou de verkoper best mogen vragen om bewijs dat híj de garantieplichtige is, bijvoorbeeld door een bon.
Bij mijn weten is het zo dat de wetgever niet van de consumenten verwacht dat die een sluitende administratie heeft. Van een professional (de verkoper) verwacht de wetgever dit wél. De consument hoeft dus niet zelf aan te tonen dat hij díe videokaart bij de verkoper heeft gekocht, sterker nog, hij hoeft niet eens aan te tonen dat hij een dergelijke videokaart bij de verkoper heeft gekocht. Dit doet namelijk niets af aan het feit dat hier sprake is van een ondeugdelijk product; het is kapot in de garantieperiode. Ook is door de verkoper niet aan te tonen dat er opzettelijk schade is toegebracht door de consument, dus ook van die kant kan hij er niet onder uit.

Kijk ook eens op www.consuwijzer.nl. Het wel of niet aanwezig zijn van een serienummer kan géén invloed hebben op het defect en daarom moet er gewoon garantie verleend worden. En Azerty moet aantonen dat jij die kaart níet bij hen hebt gekocht, i.p.v. andersom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:32
nare man schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 09:42:
Het komt wel eens voor dat een consument een produkt bij webshop X heeft gekocht, wat vervolgens defect raakt. Omdat het lastig is om je garantie via de webshop te krijgen (om wat voor reden dan ook) koopt hij vervolgens een identiek produkt bij een normale winkel. Een dag later gaat hij met het defecte exemplaar terug naar die winkel en vraagt daarna zijn geld terug.... Daarom is iedereen zo gebrand op serienummers tegenwoordig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelburg
  • Laatst online: 17-02 11:51
Ik zou het internetbedrijf voordragen voor een koude douche:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=286&no_cache=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

dominator schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:27:
[...]

Het komt wel eens voor dat een consument een produkt bij webshop X heeft gekocht, wat vervolgens defect raakt. Omdat het lastig is om je garantie via de webshop te krijgen (om wat voor reden dan ook) koopt hij vervolgens een identiek produkt bij een normale winkel. Een dag later gaat hij met het defecte exemplaar terug naar die winkel en vraagt daarna zijn geld terug.... Daarom is iedereen zo gebrand op serienummers tegenwoordig. :)
Dan moet 'iedereen' ook maar zorgen dat het serienummer ingegraveerd oid wordt; dan loop je niet het risico dat deze niet meer te lezen/achterhalen is zonder dat de consument dit moedwillig heeft verwijderd!
Zolang dat niet het geval is... gewoon garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
woelders schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:12:
[...]

Bij mijn weten is het zo dat de wetgever niet van de consumenten verwacht dat die een sluitende administratie heeft. Van een professional (de verkoper) verwacht de wetgever dit wél. De consument hoeft dus niet zelf aan te tonen dat hij díe videokaart bij de verkoper heeft gekocht, sterker nog, hij hoeft niet eens aan te tonen dat hij een dergelijke videokaart bij de verkoper heeft gekocht. Dit doet namelijk niets af aan het feit dat hier sprake is van een ondeugdelijk product; het is kapot in de garantieperiode. Ook is door de verkoper niet aan te tonen dat er opzettelijk schade is toegebracht door de consument, dus ook van die kant kan hij er niet onder uit.

Kijk ook eens op www.consuwijzer.nl. Het wel of niet aanwezig zijn van een serienummer kan géén invloed hebben op het defect en daarom moet er gewoon garantie verleend worden. En Azerty moet aantonen dat jij die kaart níet bij hen hebt gekocht, i.p.v. andersom!
Ik begrijp werkelijk niet hoe je hierbij komt. Het is op zich juist dat de wetgever van consumenten niet verwacht dat die een sluitende administratie voeren (zoals de artt. 2:10 en 3:15j BW dat bijv. wel van rechtspersonen, beroepsbeoefenaren et cetera verwachten, op straffe van aansprakelijkheid). Maar dat is iets heel anders dan de vraag of je kunt aantonen dat jij het product hebt gekocht bij die betreffende verkoper. Dat is namelijk een vraag die helemaal niks met administratie te maken heeft, maar gewoon met bewijsrecht.

Jij stelt letterlijk: 'De consument hoeft dus niet zelf aan te tonen dat hij díe videokaart bij de verkoper heeft gekocht, sterker nog, hij hoeft niet eens aan te tonen dat hij een dergelijke videokaart bij de verkoper heeft gekocht.' Dat is werkelijk nonsens en ik raad je aan de wet eens te lezen. Bij de gewone overeenkomst van koop en verkoop gelden de gewone regels van bewijsrecht, dus degene die de rechtsgevolgen van bepaalde feiten inroept, moet die feiten stellen en zonodig (bij voldoende betwisting) bewijzen. Bij de consumentenkoop is dat alleen anders in die zin, dat bij een defect in de eerste zes maanden een bewijsvermoeden ontstaat dat het product al defect is geleverd. Maar de consument moet dan nog steeds wél stellen en bewijzen dát hij het product gekocht heeft bij die verkoper en dát het product defect is gegaan binnen zes maanden na aanschaf.

Gezien je verwijzing naar ConsuWijzer denk ik dat we eigenlijk te maken hebben met een babylonische spraakverwarring. Ik beweer namelijk niet dat er door het ontbreken van een serienummer geen recht meer is op garantie. Dat recht bestaat inderdaad onafhankelijk van de vraag of je nog kunt bewijzen dat je dat product daadwerkelijk bij die verkoper hebt gekocht. Maar dat is gewoon een andere vraag. Dit is puur een vraag van bewijsrecht. Overigens is het volstrekt logisch dat de verkoper zijn garantieverplichtingen (die hij op zich wel heeft) opschort zolang hij niet zeker weet of de persoon met het product die voor hem staat, wel daadwerkelijk gerechtigd is tot de garantie (kijk bijv. ook eens in artikel 6:37 BW).

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 10-03-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Maar wat dus het onduidelijke is in dit verhaal is wanneer er (door mij en/of mijn videokaart) niet meer bewezen kon worden of ik hem wel of niet bij Azerty had gekocht, aangezien de kaart al getest is en dus het garantieproces volgens mij al heeft betreden.

Echt hard bewijzen gaat nu denk ik niet meer, zowel door mij als door Azerty, maar ik vind dat Azerty wel redelijk mag zijn en mij vertrouwen, zoals ze in hun waarden zeggen.

Ik heb een uurtje terug de videokaart aan de deur geweigerd en ik hoop vandaag nog van meneer K te horen wat zijn antwoord is op dat ene mailtje wat ik nog verzonden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
LucidWaker schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:39:
Maar wat dus het onduidelijke is in dit verhaal is wanneer er (door mij en/of mijn videokaart) niet meer bewezen kon worden of ik hem wel of niet bij Azerty had gekocht, aangezien de kaart al getest is en dus het garantieproces volgens mij al heeft betreden.
Dat klopt. Ik vind daarom ook dat je best kunt stellen dat zij al erkend hebben de garantieplichtige te zijn. Kennelijk twijfelden ze niet aan hun verplichting om aan jóu op díe kaart garantie te verlenen, want ze namen 'm in en hebben 'm in het RMA-proces ingevoerd. Dan hadden ze zich maar moeten beroepen op een opschortingsrecht als ze niet zeker waren of jouw kaart wel de kaart was die bij de bon hoorde.

Goed, zij zullen dan natuurlijk roepen dat het standaard is dat elke kaart éérst wordt ingenomen en in het RMA-proces wordt ingevoerd, dat pas láter blijkt dat ze niet kunnen beoordelen of jij wel de garantiegerechtigde bent, zodat ze niets hebben erkend ofzo.
Echt hard bewijzen gaat nu denk ik niet meer, zowel door mij als door Azerty, maar ik vind dat Azerty wel redelijk mag zijn en mij vertrouwen, zoals ze in hun waarden zeggen.
Klopt. Overigens heb je wel degelijk recht op garantie, realiseer je dat wel goed. Je hebt alleen een bewijsprobleem omdat niet meer met zekerheid is vast te stellen dat het wel díe kaart is die bij Azerty gekocht is. Maar dat laat je garantierechten onverlet. Blijf dus wel gewoon stellen dat je de kaart bij hun gekocht hebt en dat je gewoon recht hebt op reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 27535 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:12:
Worden serienummers trouwens niet ook gewoon in de kaart zelf opgeslagen zodat die uit te lezen zijn? Minder gezellig als de kaart helemaal niets meer doet (ook geen respons op bus op bv requests tot uitlezen data). Het verhaal wordt m.i. wel wat complexer zonder identificatiemethode.
Nee, deze staan altijd op de kaart zelf gekleefd. Zonder serienummer kan niet aangetoond worden dat je de kaart bij Azerty gekocht hebt.
Omdat de doos er niet is, staat deze serienummer alleen op de kaart en de factuur van Azerty en de leverancier. Als ze (online) de factuur erbij zoeken moeten ze dit altijd eerst controlleren of het wel overeenkomt met de kaart. Wie weet stuurt de klant wel een tweede kaart uit SLI die niet bij hun gekocht is.
En dat bedoel ik dus.
Ik heb dus inderdaad een serienummer op mijn garantiebewijs, en heb dat ook gezegd tegen de RMA afdeling. Zei antwoordden hierop:
Serienummer op het garantiebewijs wil niet zeggen dat het om dezelfde kaart gaat.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

LucidWaker schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:39:
Ik heb een uurtje terug de videokaart aan de deur geweigerd.
Dat is natuurlijk niet slim. Je had hem rustig aan kunnen nemen en je argumenten door kunnen zetten. Nu blijft hij waarschijnlijk een tijd bij TNT hangen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelburg
  • Laatst online: 17-02 11:51
Je zult het moeten hebben van coulance.

Een soortgelijk geval lostte Wehkamp, al was het met moeite wel op: http://forum.trosradar.nl...047ba04e85b16cdc581241ed2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
@Cyberpope

Had gekund, maar ten eerste is er niet echt haast bij, en ten tweede, zei stuurden hem terug als teken dat de RMA procedure afgelopen was. Als ik de kaart had aangenomen, had ik dit geaccepteerd, maar sinds ik dit niet doe, heb ik hem aan de deur geweigerd.

Dit zeiden ze in een van de laatste mails:

"Beste heer H,

Helaas is het serienummer niet op te sporen.

Het probleem is dat wanneer het serienummer niet meer aanwezig is dat wij gewoon weg geen garantie meer krijgen van onze leverancier, wij kunnen dit dus ook niet geven aan de klant.

U geeft aan dat e bewezen kan worden dat het product van ons af komt echter is dat niet mogelijk, dit aangezien het serie nummer niet meer aanwezig is.

De videokaart zal vandaag naar u toegezonden worden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Heb ondertussen een reactie gekregen van de heer JK. Hij heeft lucht gekregen van dit topic maar blijft tot nog toe helaas bij het standpunt dat Azerty geen garantieplicht meer zou hebben bij mij.

Heb mijn voorlopig laatste mail naar de bedrijfsleider van azerty verstuurd, en ik zal binnenkort nog wel contact opnemen met de consumentenbond o.i.d.

Al met al zeer jammer als het zo zou moeten eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 08:40

paQ

Ik zou ze terugmailen met een linkje naar dat spotje van dat jongetje die zijn speelgoedauto terug komt brengen en zelfs geen bon meer heeft, maar wel een afschrift.

Dat is volgens de overheid voldoende, laat staan dat je zelfs een bon MET serienummer hebt.
(wat een stijfkopperij zeg, bah)

Overigens in de mailwisseling (laatste mail van de lijst) beroept Azerty zich op geen garantieplicht OMDAT ZIJ geen garantie krijgen van de leverancier.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 10-03-2009 14:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
@paQ

Ja, vind ik nou ook, heb ik ook al eens gevraagd. Wat heb ik met de relatie tussen Azerty en de leverancier te maken? Helemaal niks volgens mij.

En de garantiebewijs MET serienummer is ook al niet genoeg, terwijl de naam het al zegt; "garantie-bewijs"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

wat EVGA doet maakt voor jou niet uit. Jij hebt het product bij azerty gekocht, niet bij EVGA. Azerty moet het maar op zien te lossen.

Zou een mooie boel worden, voor je het weet zit je in china bij de producent, "ja eeh als Jing X van de inpakafdeling de stikker er niet op plakt moet je niet bij mij zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-05 06:08

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

@paQ
Het probleem is hier niet dat TS zijn bonnetje kwijt zou zijn, Azerty roept dat zij, in verband met een op dit moment ontbrekend stickertje waarop het serienummer van de kaart zou moeten staan, niet kunnen verifieren dat de ingezonden kaart daadwerkelijk de kaart is die bij hen gekocht is.

Waar Azerty aan voorbij gaat is dat zij wel de kaart, nadat deze als RMA teruggezonden is, ontvangen hebben, geopend hebben, op dat moment gecontroleerd hebben of het betreffende product al dan niet het beoogd te ontvangen product is, waarna ze hem zelf zijn gaan testen op het opgegeven gebrek.
Je gaat immers geen kaart testen en opsturen naar de leverancier omdat je constateert dat deze inderdaad defect is als je bij voorbaat weet dat er een (in casu) stickertje ontbreekt.

Azerty krijgt vervolgens nul op request van de leverancier én de producent. Dit is iets waar TS als consument geheel buiten staat. Azerty is zijn contractspartner. Azerty heeft de RMA geaccepteerd én getest én geconcludeerd dat TS een terechte RMA aangevraagd heeft. Azerty dient derhalve voor een vervangend product te zorgen.
Dat Azerty dan met een schadepost blijft zitten / met een geschil met leverancier / producent, is niet van belang voor TS.

Kortgezegd dient Azerty zijn verplichtingen uit de overeenkomst met TS na te komen.

edit: Wat TS mijns inziens op dit moment nog te doen staat:

1. Indien TS over een rechtsbijstand verzekering beschikt, dan die van deze kwestie op de hoogte brengen en hen vragen de zaak namens TS af te wikkelen. Heb je geen rechtsbijstand dan kan je:

2. Een aangetekend schrijven aan Azerty sturen waarin je hen aanspreekt op het niet nakomen van hun verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst (de aanschaf van de kaart en de garantie). Gaan ze hier niet mee akkoord dan zou je (voor een videokaart :s) een gang naar de rechter kunnen overwegen. Ten slotte kan je

3. Juridisch Loket of Consumentenbond vragen deze zaak voor je op te pakken.

Dreigen met Radar / Kassa is m.i. geen goed plan daar dit kwaad bloed zet bij Azerty en als je eenmaal niet meer met elkaar kan praten dan zal ieder traject moeizaam verlopen. Een koude douche is daarentegen een heel ander verhaal, maar ook dat kan pas na beeindiging van het volledige traject.

[ Voor 26% gewijzigd door AllSeeyinEye op 10-03-2009 15:08 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

AllSeeyinEye schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:03:
@paQ
Het probleem is hier niet dat TS zijn bonnetje kwijt zou zijn, Azerty roept dat zij, in verband met een op dit moment ontbrekend stickertje waarop het serienummer van de kaart zou moeten staan, niet kunnen verifieren dat de ingezonden kaart daadwerkelijk de kaart is die bij hen gekocht is.
Dat begrijp ik dat Azerty dat doet (lees: daar op uit is), maar dat doet niet terzake.

De mevrouw uit de reclame kan ook niet verifiëren dat precies díe speelgoedauto die nu kapot is de auto is die uit haar winkel komt. Het gaat erom dat het jongetje aannemelijk maakt dát het die auto is.

Verder ben ik het gewoon met je eens. De RMA is aangenomen, gaat de molen in, en na 6 weken beroept Azerty zich plotsklaps met terugwerkende kracht op een ongeldige RMA. 8)7
(wat een bedrijf is het toch ook zeg... Ik weet dat deze topics zich niet lenen voor basherijen, maar dit soort tenenkrommende verhalen maken dat érg moeilijk :+)
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:03:
Dreigen met Radar / Kassa is m.i. geen goed plan daar dit kwaad bloed zet bij Azerty en als je eenmaal niet meer met elkaar kan praten dan zal ieder traject moeizaam verlopen. Een koude douche is daarentegen een heel ander verhaal, maar ook dat kan pas na beeindiging van het volledige traject.
Topics als deze kosten m.i. veel meer dan die hele klerekaart waard is (terecht overigens)

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 10-03-2009 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Probleem voor azerty is nu wel dat als ze overstag gaan en service verlenen dit als rode lap voor andere klanten werkt. Open een topic op tweakers, laat daarin iedereen flink tekeer gaan en voila.... Ze doen alles voor je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het allemaal maar vreemd vind... :P

De site van Azerty staat dan wel vol met betuigingen dat ze de kwaliteit en klanttevredenheid belangrijk vinden, en over zichzelf zeggen dat ze op kieskeurig.nl en tweakers.net hoog aangeschreven staan... Maak dit dan ook waar zou ik zeggen. Pure zonde als ze dit niet zouden doen, ik heb voorheen altijd met plezier daar gewinkeld en de service was uitstekend, tot nu toe dan.

Zou het een goed idee zijn een schriftelijke klacht in te dienen bij de directie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
LucidWaker schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:28:
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het allemaal maar vreemd vind... :P

De site van Azerty staat dan wel vol met betuigingen dat ze de kwaliteit en klanttevredenheid belangrijk vinden, en over zichzelf zeggen dat ze op kieskeurig.nl en tweakers.net hoog aangeschreven staan... Maak dit dan ook waar zou ik zeggen. Pure zonde als ze dit niet zouden doen, ik heb voorheen altijd met plezier daar gewinkeld en de service was uitstekend, tot nu toe dan.

Zou het een goed idee zijn een schriftelijke klacht in te dienen bij de directie?
Ik denk dat die nu ook wel onderhand op de hoogte is. Mocht je hem direct willen spreken kan je zijn nummer vinden op deze pagina http://www.azerty.nl/algemeen/content/20/inleiding.html. Aan het email adres kan je zien wie de directeur is ;)

Heb je al een klacht geplaatst bij Qshops.org ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:08
Het klopt wel wat Azerty zegt; Geen S/N is geen garantie van de fabrikant en dit is bij elke fabrikant bijna het geval.

Maar aan de andere kant vindt ik het raar dat ze hem wel naar de fabrikant hebben opgestuurt. Mijn ervaringen met RMA's maar danwel direct van mij naar fabrikant is dat ik een serienummer van het produkt moet invoeren, moet Azerty dit ook doen of geldt dit niet voor Webshops ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
console schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:56:
Maar aan de andere kant vindt ik het raar dat ze hem wel naar de fabrikant hebben opgestuurt. Mijn ervaringen met RMA's maar danwel direct van mij naar fabrikant is dat ik een serienummer van het produkt moet invoeren, moet Azerty dit ook doen of geldt dit niet voor Webshops ?
Dat geldt voor iedereen. Zelfs naar levaranciers verwachten ze je dat je een kopie van de inkoopfactuur + klachtomschrijving meestuurt.

Bij een paar merken zoals OCZ hoef je geen nummer in te voeren omdat ze levenslang garantie bieden, echter moet de serienummer wel (onbeschadigd) aanwezig zijn omdat ze hem anders bij binnenkomst weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Op zich is het bekend van een bedrijf als Azerty dat die alles doet om onder haar ondernemersrisico uit te komen en elk risico daarvan bij de klant te leggen. Net zoals in dit geval. Die stickers vallen er in een warme kast vanzelf af. En op zich dient Azerty nog steeds garantie te verlenen tenzij zij aannemelijk kunnen maken dat jij dit kaart daar niet gekocht hebt of dat jij opzettelijk het serienummer verwijderd hebt. Dat zal niet lukken.

Volgens mij heeft Jeroen zelf nog wel eens in een ShopSurvey toegegeven dat hij zich niet helemaal aan de wet hield (zoals instemmen met RMA voorwaarden, wat onzin is want ik kan er niet voor kiezen mijn garantie bij een ander bedrijf te claimen of het rekenen van verzendkosten bij retour van garantie en nog vele dingen) tenzij mensen hem daartoe dwongen. Echter zijn zakenmodel is bewezen erg succesvol. Want hoeveel tweakers dit topic ook lezen, de meesten gaan toch voor de lage prijs en komen dan ook bij hem uit. Het loont dan om soms een klant te schofferen,als je daarmee lage prijzen kunt behalen.

ik wens je veel succes bij het behalen van je recht, maar geef je erg weinig kans. NIet omdat je het gelijk niet aan je zijde hebt, maar omdat het tegen elke economisch logica is om je recht te halen. De kosten wegen nergens op tegen de baten.

Ik zou graag zien dat er een gemakkelijk toegankelijk rechtskanaal zou komen en bij voorkeur nog ook een een boetecausule van 10x de waarde van het product als het bedrijf dergelijke geintjes flikt. Helaas zal beiden niet op korte termijn gebeuren, waardoor dit soort van zakendoen altijd winstgevend zal blijven.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Valt dit niet onder dat 45-EUR-griffierechten-systeem?
Ben benieuwd wie er eerder afhaakt dan namelijk ;)
En als je wint kost het de TS niets.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 11-03-2009 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Wat is het 45-EUR-griffierechten-systeem?

En wat is mijn kans op winnen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 22:10

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik weet het niet precies, maar volgens mij betekent het dit:

Je kan bepaalde zaken voor een rechter laten komen (alleen civiel) waarbij je alleen griffierechten betaalt en die zijn vastgesteld op 45 euro.

Dus: verlies je de zaak, kost het je 45 euro, win je de zaak, kost het niets.

Ik weet niet precies waar jij en je zaak aan moeten voldoen om hiervoor in aanmerking te komen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Zag het toevallig weer bij Kassa afgelopen weekend.
Over de soms absurde verhogingen WOZ.
Gemeente luisterde niet naar bezwaren, zaak ingediend voor 45 euro, en 'plots' schikte de gemeente.
De jurist had daar een leuke term voor, maar die ben ik even vergeten.
De gemeente zag de bui al hangen, en als het komt tot een rechtzaak lopen de kosten voor de verliezende partij enkel op.

Het is je die 45 euro (of 0 ) wellicht wel waard.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 11-03-2009 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:28
Ik zie veel voorbij komen dat de TS niks met EVGA van doen heeft maar enkel zaken heeft met Azerty. Nou weet ik dat dit zo is. Maar ik vraag mij wel af hoe ver dat gaat. Dat zijn zaken enkel via Azerty gaan wil toch niet per definitie zeggen dat hij ook niet aan de voorwaarden van EVGA moet voldoen? Of staat dat wel ergens zwart-op-wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als Azerty hem 2 jaar garantie heeft gegeven, moet hij bij Azerty wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:00
Als de kaart nog beeld geeft, is het dan niet mogelijk om met een tooltje het serienummer uit te lezen en daar dan een screenshotje van te maken? Neem tenminste aan dat net als bij moederborden het serienummer ergens uit te lezen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tjongejonge... Ongeacht of dit wel of niet netjes is, het is ook welbekend dat jij nogal biassed bent als het om bepaalde shops gaat. Om eerlijk te zijn vind ik daardoor jouw woorden totaal geen toegevoegde waarde als advies; je neemt gewoon geen objectief standpunt in - en let wel, dit niet alleen in dit topic maar overal waar bepaalde webshops voorkomen, en ongeacht of iets wat een winkel doet wel of niet netjes is, komt er telkens weer een relaas over hoe slecht een winkel is.

Laat gewoon de ShR zijn werk doen - als dit geval is afgerond kan er gewoon een review geplaatst worden, en kunnen mensen zelf op basis van alle ervaringen een keuze maken voor een winkel.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 11-03-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Nou ik zal iig geen product meer kopen bij Azerty na het lezen van dit topic. Voorheen wel gedaan (heb volgens mij zelfs nog een garantie periode lopen bij ze) maar hierna niet meer.

Waarom?
1. Die stickertjes laten belachelijk snel los. Daar kun je als klant niks tegen doen. Ik heb het ook gemerkt bij twee mp3 spelers. Beide spelers hadden een dermate 'zacht' stickertje op zitten op een dermate onhandige plek (noem me een cynist maar ik vermoed expres) dat die er na 3-6 maanden normaal gebruik in jaszak al afgesleten was. Gelukkig toen de garantie niet nodig gehad. (Later wel, product opgestuurd en nooit meer iets teruggekregen of gehoord, was bekend probleem, ik koop nooit meer een iRiver mp3 speler)

2. Mede om reden 1 is het wel erg lastig voor de klant om het nu te gaan bewijzen dat dat product dat specifieke product is. Maar wie zegt dat dat stickertje er niet bij Azerty is afgevallen? Dat kan toch net zo goed? Dat gecombineerd met het feit dat de kaart al door de RMA van Azerty heengegaan is doet mij vinden dat Azerty hier een passende oplossing moet aanbieden. Misschien heeft Azerty zelf niet 100% schuld, maar ik vind toch dat het aan hen is om dit goed op te lossen. En dat kan ook door bv 33% van de prijs terug te storten.

Geen Azerty meer voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 09:02
Heb het hele topic doorgelezen.
Snap je helemaal en zou voor mij ook een principekwestie zijn geworden om mijn gelijk te halen.
Jammer dat het een webshop betreft, ik ga meestal bij een gewone winkel stampij maken en om dan geen gezichtsverlies te maken bij de in de shop aanwezige klanten, geven de winkeliers vaak wel toe ;-)

Juridische stappen kost meer dan dat het opleverd imho want een EVGA ACS3 volgens mij 2ehands nu nog maar €60 en een 8800GTS512 rond de 85
Blijf het wel vreemd vinden dat ze er zolaat pas mee komen want zoals je aangeeft is de rma al geaccepteerd.

Ik zou lekker negatieve feedback geven op jouw aftersales ervaring, kost Azerty waarschijnlijk meer aan geld dan dat ze aan een voor jou vervangende kaart hadden gegeven.

En volgens mij staat er bij EVGA geen warranty if void op want bij EVGA's mag je gewoon een aftermarket koeler plaatsen! Bij RMA moet je wel de originele terugzetten,

[ Voor 10% gewijzigd door wimpie007 op 11-03-2009 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
In mijn laatste mail aan de bedrijfsleider heb ik ook al geopperd dat een geringe vergoeding al voldoende is. Had er nog bij kunnen vermelden dat het wat mij betreft zelfs een tegoedbon mag zijn, maar dat kan ik misschien nog opperen nadat ik antwoord heb gekregen.

Ik zal in ieder geval waarschijnlijk geen spullen meer aanschaffen bij Azerty, tenzij ze uiteindelijk nog met een extreem goede oplossing komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Cyberpope schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 18:45:
Op zich is het bekend van een bedrijf als Azerty dat die alles doet om onder haar ondernemersrisico uit te komen en elk risico daarvan bij de klant te leggen. Net zoals in dit geval. 1. Die stickers vallen er in een warme kast vanzelf af. 2. En op zich dient Azerty nog steeds garantie te verlenen tenzij zij aannemelijk kunnen maken dat jij dit kaart daar niet gekocht hebt of dat jij opzettelijk het serienummer verwijderd hebt. Dat zal niet lukken.
1. Dat is echt niet het geval (en daarbij, dan zou de sticker in de case moeten liggen). Ofwel hangt de sticker aan de onderzijde van de kaart -> in de case hangt de kaart met de onderzijde naar boven. Ofwel kleeft de sticker langs de zijkant. Ik heb hier een VGA kaart naast mij, en je moet zo'n sticker er af krabben om deze weg te krijgen. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat deze er zomaar kan af vallen.

2. Dat kunnen ze dus, geen serienummer = niet kunnen bewijzen dat deze bij hun gekocht is. En dan nog, zonder serienummer kan het evengoed een kaart buiten garantie zijn. Geloof me, er zijn altijd mensen die op deze manier nog garantie willen claimen.
Volgens mij heeft Jeroen zelf nog wel eens in een ShopSurvey toegegeven dat hij zich niet helemaal aan de wet hield (zoals instemmen met RMA voorwaarden, wat onzin is want ik kan er niet voor kiezen mijn garantie bij een ander bedrijf te claimen of het rekenen van verzendkosten bij retour van garantie en nog vele dingen) tenzij mensen hem daartoe dwongen. Echter zijn zakenmodel is bewezen erg succesvol. Want hoeveel tweakers dit topic ook lezen, de meesten gaan toch voor de lage prijs en komen dan ook bij hem uit. Het loont dan om soms een klant te schofferen,als je daarmee lage prijzen kunt behalen.
Em, ja? Dit voegt niks toe aan de discussie. Alle shops willen serienummers zien bij een RMA, Azerty is hier geen uitzondering in. Wij hadden eens een defecte MSI 8400, zonder serienummer. MSI weigert deze kaarten gewoon.
k zou graag zien dat er een gemakkelijk toegankelijk rechtskanaal zou komen en bij voorkeur nog ook een een boetecausule van 10x de waarde van het product als het bedrijf dergelijke geintjes flikt. Helaas zal beiden niet op korte termijn gebeuren, waardoor dit soort van zakendoen altijd winstgevend zal blijven.
En wat ga je doen met mensen die opzettelijk de serienummers verwijderen om op een oneerlijke manier garantie te claimen? Geloof me, zo lopen er ook rond.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

maar hoe de garantie afhandeling tussen distri / fabrikant en dealer lopen doet er niet toe.
Als TS aannemelijk zat maakt dat het deze kaart betreft, dan heeft ie recht op garantie.

Zo helder ligt het toch? (of niet? :? )
en alle mist die Azerty opwerpt rondom de afhandeling doen niet terzake

Ik blijf erbij dat het er heel erg op lijkt (!) dat Azerty er alles aan gelegen is het verhaal met terugwerkende kracht voor hen gunstig uit te laten pakken nu ze bot hebben gevangen omtrent de (interne) vergoeding. En dat alles ten koste van de klant.

Als die stickertjes er bij normaal gebruik afgaan, dan is dat niet de TS zijn schuld en mag hij omwille van dat probleem nooit beperkt worden in zijn garantierecht. Net als met die termische kassabonnetjes die na 6 maanden onleesbaar zijn. Dat ontslaat de Praxis niet van hun garantieplicht.
De SN stickers onder mijn ASUS EEE zijn volstrekt onleesbaar na 1,5 maanden gebruik; 1 is helemaal zwart uitgeslagen (termisch) de ander volledig afgesleten van op mijn 'lap' liggen.

[ Voor 59% gewijzigd door paQ op 11-03-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hacku schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:33:
1. Dat is echt niet het geval (en daarbij, dan zou de sticker in de case moeten liggen). Ofwel hangt de sticker aan de onderzijde van de kaart -> in de case hangt de kaart met de onderzijde naar boven. Ofwel kleeft de sticker langs de zijkant. Ik heb hier een VGA kaart naast mij, en je moet zo'n sticker er af krabben om deze weg te krijgen. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat deze er zomaar kan af vallen.
Ik heb het zelf meerdere keren gehad dat ik onderin kasten stickertjes vond die er afgevallen waren. Waarschijnlijk slechte lijm in combinatie met hitte. En dat is wel meer als 1 keer gebeurd. Vele keren.
2. Dat kunnen ze dus, geen serienummer = niet kunnen bewijzen dat deze bij hun gekocht is. En dan nog, zonder serienummer kan het evengoed een kaart buiten garantie zijn. Geloof me, er zijn altijd mensen die op deze manier nog garantie willen claimen.
Je draait het om, het is aannemelijk dat deze kaart bij Azerty gekocht is gezien de bon en dat Azerty de RMA heeft aangenomen. Dus is het aan Azerty om aan te tonen dat dit NIET dezelfde kaart is als die bij hen gekocht is.
Em, ja? Dit voegt niks toe aan de discussie. Alle shops willen serienummers zien bij een RMA, Azerty is hier geen uitzondering in. Wij hadden eens een defecte MSI 8400, zonder serienummer. MSI weigert deze kaarten gewoon.
Dit eerst is zeker niet het geval er zijn genoeg voorbeelden van zaken die dat niet doen en in elke geval niet zo moeilijk. En het is wel relevant omdat je bij een shop als Azerty (maar voor het geval dat ik bevooroordeeld ben wil ik hier ook wel Zercom, Salland, die toko in Ridderkerk waarvan ik de naam kwijt ben noemen) er een is die een zakenmodel hanteren dat deels gebaseerd is om bepaalde service niet te verlenen. Daarmee kunnen ze een stuk goedkoper zijn als concurrenten. Je weet dat als je daarmee zaken doet. Daar is genoeg over op T.net te vinden en dankzij topic's als dit nog wel meer.
En wat ga je doen met mensen die opzettelijk de serienummers verwijderen om op een oneerlijke manier garantie te claimen? Geloof me, zo lopen er ook rond.
Ja die zijn er, net zo goed als er ondernemers zijn die de boel oplichten, winkels die producten verkopen die niet aan de volledige spec's voldoen en ander ongein. Dat een percentage van klanten dat doen is onvermijdelijk en daartoe dien je het zo te maken dat serienummers erg lastig tot niet te verwijderen zijn.

Kan Azerty hard maken dat het ONMOGELIJK is om de sticker zonder gebruik van geweld of chemicalien te verwijderen is, dan heeft zij gelijk en heeft de TS een probleem. Maar in mijn ervaring, komen die stickers er vaak erg gemakkelijk af. Azerty kan dan onverkort de zijde van de fabrikant overnemen (die had zij eerst niet, want de RMA werd geaccepteerd), maar zij kan ook naar de klant kijken.
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:06:
[...]

Tjongejonge... Ongeacht of dit wel of niet netjes is, het is ook welbekend dat jij nogal biassed bent als het om bepaalde shops gaat. Om eerlijk te zijn vind ik daardoor jouw woorden totaal geen toegevoegde waarde als advies; je neemt gewoon geen objectief standpunt in - en let wel, dit niet alleen in dit topic maar overal waar bepaalde webshops voorkomen, en ongeacht of iets wat een winkel doet wel of niet netjes is, komt er telkens weer een relaas over hoe slecht een winkel is.

Laat gewoon de ShR zijn werk doen - als dit geval is afgerond kan er gewoon een review geplaatst worden, en kunnen mensen zelf op basis van alle ervaringen een keuze maken voor een winkel.
Tja en ik kan hier weer de opmerking maken dat jij wellicht wel erg coulant naar winkels en de ShR wel erg veel ruimte geeft, terwijl die nooit echt waterdicht is zoals je zelf ook wel eens hebt aangegeven. (waarbij ik hierbij nogmaals rustig wil erkennen dat die van T.net een van de betere wellicht beste op i.net is. Maar dat doet niets aan de kwetsbaarheid af)

Verder mag jij de reactie al dan niet relevant vinden vanuit jou optiek, relevant is hij zeker. Je hebt winkels die er een zakenmodel van gemaakt hebben om elk ondernemersrisico op de klant af te wentelen. (En ja, dat zijn er meerdere) en dat mag van mij wel vaker gezegd worden en niet met de mantel van 95% van de bestellingen die wel goed gaan(wat kan er mis gaan aan aan de meeste bestellingen??) bedekt worden (waardoor een fundamenteel slechte beoordeling, die wijst op een systematisch fout handelen van een winkel binnen no-time uit de ShR verdwenen is). En dat zijn een aantal winkels die daarin met name te noemen zijn.

Voor de TS is dat relevant om te weten omdat hij in die gevallen beter het geld in zijn zak kan houden ipv er nog verdere energie in te stoppen omdat het betreffende manier van zakendoen gewoon te lonend is, zodat de winkel toch niet zal veranderen. Hoogstens kan hij een principe zaak van maken en wellicht dat ze dan door de knieën gaan, maar reken er maar niet op. En laat helemaal het geloof vallen dat door jou acties de winkel wel zal veranderen, want dat doen ze toch niet.

Echter de handelswijze van deze winkel (maar het zijn er wel meer) is fundamenteel fout en dat heeft dus niets te maken met een enkele slechte ShR en mag van mij ook veel fundamenteler aan de kaak gesteld worden. Zaken als
- Kosten bij terugsturen onder garantie
- Voorwaarden omtrent pixelgarantie
- Voorwaarden voor RMA
- Bewijs last bij klant leggen
- Niets voor klant doen onder verwijzing naar fabrikant

En ja er zijn veel meer zaken die dit fout doen. Echter sommige zaken (wellicht ook groter) staan meer in het licht en worden daardoor meer benoemd. Omdat Greenpeace Shell benoemd wil dat niet zeggen dat Q8 dan wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
paQ schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 09:11:
(...)

En als je wint kost het de TS niets.
Hoezo? Je moet altijd de kosten van je eigen juridische bijstand betalen, ook als je wint. Die krijg je niet terug als proceskostenveroordeling. Je kunt bij de sector kanton in persoon procederen, maar dat is over het algemeen niet aan te raden, omdat de kans dat je wint daarmee echt heel erg klein wordt. Azerty zal waarschijnlijk wel juridische bijstand hebben en dan wordt er gehakt van je gemaakt als zelfstandig procederende consument.

Zet dat af tegen de kosten van een tweedehands kaart en je begrijpt dat het gewoon niet uitkan om voor zoiets te procederen. Zuur, maar helaas. De enige mogelijkheid om je te verzetten is gewoon 'stemmen met de voeten' (niet meer bij de bewuste shop kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maar als de feiten allemaal heel helder liggen zou je er in weze toch voor kunnen kiezen dit zelf uit te zetten op papier?
Ik vraag me namelijk af of Azerty in dit specifieke geval zou zeggen: OK... tot over 5 weken bij de kantonrechter.
Ik denk namelijk dat ze denken... hmm... shit

maw: voor 45 euro een dergelijke 'procedure' starten moet je natuurlijk binnen alle proporties houden. Daar komt een duur betaalde advocaat niet in voor ;) Je hebt echter niets te verliezen behalve die 45 euro, die kaart ben je toch al kwijt.
En je kan het ook zien als de bluf naar Azerty.

En zetten ze wel door en je krijgt alsnog gelijk, dan is dat een HEEL mooi topic einde en een zeer slecht bericht voor Azerty (en andere winkels) wanneer bij elke volgende gelijk gevalletje naar die beslissing wordt verwezen.

Dit is mijns inziens namelijk puur een gevalletje 'langste adem'

Edit:
Dat hele 45 euro griffiekosten is JUIST in het leven geroepen om voor consumenten de rechtsgang laagdrempelig te maken. Dat hele principe haal je omzeep als er een advocaat mee 'moet'.

Het geval zoals bij Kassa met het bezwaar op de WOZ waarde is daarvan een mooi voorbeeld:
Aanslag, bezwaar, gemeente wijst bezwaar af, mevrouw vindt van niet en maakt 45 euro over naar de griffie.
Gemeente kijkt nog eens een week van te voren en denkt.. sja... we maken geen kans. en schikt met de mevrouw.

Je kunt over dat soort zaken heel nuchter zijn. De rechter laat ook scheten en heeft een vrouw die graag roddelt bij de buurvrouw op de koffie. De rechter ziet ook in dit soort gevallen (en in geval van afwezigheid van een advocaat) dat de TS gewoon netjes een bon heeft, zich aan de RMA procedure heeft gehouden, die RMA is geaccepteerd en na 6 weken leuren plots met terugwerkende kracht wordt afgewezen, omdat.....enz enz.

Ik begrijp heel goed (Nare man en StevenK) dat het in jullie dagelijkse werkzaamheden net wat anders aan toegaat, maar hoeveel mensen hebben jullie bijgestaan over een garantieafhandeling van een product van 92 euro 26? Jullie zitten volgens mij op een totaal ander niveau van rechtbijstand... toch?

[ Voor 94% gewijzigd door paQ op 11-03-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
paQ schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:39:
Maar als de feiten allemaal heel helder liggen zou je er in weze toch voor kunnen kiezen dit zelf uit te zetten op papier?
Ik vraag me namelijk af of Azerty in dit specifieke geval zou zeggen: OK... tot over 5 weken bij de kantonrechter.
Ik denk namelijk dat ze denken... hmm... shit

maw: voor 45 euro een dergelijke 'procedure' starten moet je natuurlijk binnen alle proporties houden. Daar komt een duur betaalde advocaat niet in voor ;) Je hebt echter niets te verliezen behalve die 45 euro, die kaart ben je toch al kwijt.
En je kan het ook zien als de bluf naar Azerty.

En zetten ze wel door en je krijgt alsnog gelijk, dan is dat een HEEL mooi topic einde en een zeer slecht bericht voor Azerty (en andere winkels) wanneer bij elke volgende gelijk gevalletje naar die beslissing wordt verwezen.

Dit is mijns inziens namelijk puur een gevalletje 'langste adem'

Edit:
Dat hele 45 euro griffiekosten is JUIST in het leven geroepen om voor consumenten de rechtsgang laagdrempelig te maken. Dat hele principe haal je omzeep als er een advocaat mee 'moet'.

Het geval zoals bij Kassa met het bezwaar op de WOZ waarde is daarvan een mooi voorbeeld:
Aanslag, bezwaar, gemeente wijst bezwaar af, mevrouw vindt van niet en maakt 45 euro over naar de griffie.
Gemeente kijkt nog eens een week van te voren en denkt.. sja... we maken geen kans. en schikt met de mevrouw.

Je kunt over dat soort zaken heel nuchter zijn. De rechter laat ook scheten en heeft een vrouw die graag roddelt bij de buurvrouw op de koffie. De rechter ziet ook in dit soort gevallen (en in geval van afwezigheid van een advocaat) dat de TS gewoon netjes een bon heeft, zich aan de RMA procedure heeft gehouden, die RMA is geaccepteerd en na 6 weken leuren plots met terugwerkende kracht wordt afgewezen, omdat.....enz enz.

Ik begrijp heel goed (Nare man en StevenK) dat het in jullie dagelijkse werkzaamheden net wat anders aan toegaat, maar hoeveel mensen hebben jullie bijgestaan over een garantieafhandeling van een product van 92 euro 26? Jullie zitten volgens mij op een totaal ander niveau van rechtbijstand... toch?
Ik denk dat je dit toch niet helemaal juist ziet. Er komt toch nog wel behoorlijk wat bij kijken.

Geen advocaat nemen bespaart kosten, maar de kansen op het winnen van de zaak nemen sterk af. Ik heb genoeg voorbeelden gezien (zowel in mijn eigen praktijk als op dit forum) van mensen die voor solo gingen en dat loopt over het algemeen slecht af. Ook als die kantonrechter heel welwillend is. Hij mag immers niet zelf de feiten aanvullen. Als er aan de andere kant een advocaat staat dan krijg je gewoon teveel tegenwind.

De feiten liggen overigens nooit 'glashelder'. Zoals je aan mijn post ook wel kunt zien, zijn er gewoon best wel wat juridische vragen die spelen, over de vraag wie nu wat moet bewijzen, wat je nu van zo'n RMA-procedure mag verwachten et cetera. En ook al zouden er weinig vragen zijn, dan kun je erop rekenen dat de advocaat van de wederpartij er wel lastige vragen van máákt, en zie daar als consument maar eens tegenwicht aan te bieden.

Maar goed, stel dat je je advocaat thuislaat en de wederpartij neemt wel zijn advocaat mee en je verlist de zaak. Dan moet je wel wat méér betalen dan dat griffierecht. Je moet dan nl. wel de proceskosten betalen en dat is (over het algemeen) toch al snel tweehonderd euro.

Je moet het geval van een gemeente die bezwaar afwijst ook wel goed onderscheiden van een civiel geding zoals hier. In het bestuursrecht (daar ging het om in dat Kassa-geval) is het toch wel een hele andere rechtsgang, veel meer gericht op bescherming van de burger. Het zijn geen gelijkwaardige partijen. In een civiel geding zoals hier heb je toch wel te maken met hele andere regels, met stelplicht en bewijslast, met erkenning en referte, met lijdelijkheid van de rechter, met de grenzen van de rechtsstrijd en het verbod van aanvullen van feitelijke gronden, om maar wat te noemen. Die kantonrechter kan ook zelf niet zijn nek tever uitsteken, dat mag hij niet, hij is niet een actieve bestuursrechter, hij is afhankelijk van wat partijen aandragen.

Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kán, maar je moet wel écht van heel goeden huize komen wil je als individuele consument het in een civiel geding winnen van een wederpartij die wél zijn advocaat meeneemt.

Realiseer je overigens ook dat - zelfs in het meest eenvoudige geval - een civiele procedure altijd moet bestaan uit een dagvaarding, een antwoord en een mondelinge behandeling (hetzij een comparitie, hetzij een pleidooi). Daartussen wordt vaak nog diverse malen uitstel verleend van de gewone termijn van steeds zes weken voor het verrichten van een proceshandeling. En dan moet er nog vonnis gewezen worden.

Voor een beetje procedure, óók voor de sector kanton, ben je zomaar een half á driekwart jaar kwijt, en dat is echt al uitzonderlijk snel (komt zelden voor). Dat kost je dus gewoon heel veel tijd. Het blijft ook maar spelen, het levert stress op, het is vervelend, je moet er steeds rekening mee houden, je moet het in de gaten houden et cetera. Dat moet je ook niet onderschatten.

Persoonlijk, als je het mij vraagt, als ik voor zeven of acht tientjes een nieuwe kaart zou kunnen kopen die gelijkwaardig is aan mijn kapotte, geweigerde kaart, dan zou ik dat zonder enige aarzeling doen. Kost je even een paar centen, maar dan ben je er ook gewoon vanaf, en dan kun je verder van Azerty denken wat je wilt.

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 11-03-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nare man schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:34:
Persoonlijk, als je het mij vraagt, als ik voor zeven of acht tientjes een nieuwe kaart zou kunnen kopen die gelijkwaardig is aan mijn kapotte, geweigerde kaart, dan zou ik dat zonder enige aarzeling doen. Kost je even een paar centen, maar dan ben je er ook gewoon vanaf, en dan kun je verder van Azerty denken wat je wilt.
Lijkt me verreweg de beste optie. Of je moet erg veel geld wilden besteden aan een principe, die nog iets oplost, want dergelijke zakenmodelen zijn te winstgevend om los te laten. Zelfs als ze paar keer in het jaar een dergelijk zaak verliezen als ze voor de rechter staan. Maar denk zelfs niet dat ze voor de rechter komen en dat weten ze zelf ook heel goed (zie respons van Digitalstreet in het topic over hun garantie). Rechtsbijstand verzekeringen doen in dergelijke gevallen ook niets of betalen slechts jou schade bedrag uit. Geen probleem voor de shop.

Dit gedrag is dus straffeloos mogelijk en winstgevend. Los van de loze kreten de gemiddelde verkoper op zijn site zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Hij heeft al een andere videokaart (9800GTX+) gekocht. Het gaat volgens mij meer om het idee hoe Azerty dit heeft afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 20:25
Misschien is dit een rare vraag / opmerking, maar staat er niet iets van een serienummer in de kaart geflashed? In de firmware bedoel ik dan? Als dat het geval is zou je alsnog kunnen bewijzen dat het die kaart betreft.

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Cyberpope schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:44:
[...]

Lijkt me verreweg de beste optie. Of je moet erg veel geld wilden besteden aan een principe, die nog iets oplost, want dergelijke zakenmodelen zijn te winstgevend om los te laten. Zelfs als ze paar keer in het jaar een dergelijk zaak verliezen als ze voor de rechter staan. Maar denk zelfs niet dat ze voor de rechter komen en dat weten ze zelf ook heel goed (zie respons van Digitalstreet in het topic over hun garantie). Rechtsbijstand verzekeringen doen in dergelijke gevallen ook niets of betalen slechts jou schade bedrag uit. Geen probleem voor de shop.

Dit gedrag is dus straffeloos mogelijk en winstgevend. Los van de loze kreten de gemiddelde verkoper op zijn site zet.
Yup. En webshops zijn echt niet de enigen die dat doen. Overal in de economie zie je dat er gewoon een afweging wordt gemaakt tussen de kosten van 'service' en de kosten van een procedure. Hell, zelfs in de wetenschap (de rechtseconomie) wordt wel verdedigd dat het in sommige gevallen beter is om maar wanprestatie te plegen.

Een simpel sommetje: als wanprestatie een schade(vergoedingsplicht) van 10 oplevert en een boete van 2, terwijl nakomen van het contract jou 15 kost, dan ga je toch niet nakomen? Heel simpel, gewoon een kosten-batenanalyse. In de rechtseconomie kan het dus perfect verdedigbaar zijn om wanprestatie te plegen (wat overigens ook meteen de reden is dat de 'echte' juristen deze methode bekritiseren, omdat ze alles reduceert tot een kostenprincipe en het gewone recht ook nog wel iets van rechtvaardigheid probeert na te streven).

Iedereen kent wel het voorbeeld van de exploderende auto's van Ford ('can burst into flames at a low-speed collision') waar deze zelfde afweging ook gewoon werd gemaakt. In dat geval, vanwege de ernstige verwijtbaarheid van Ford, besloot een jury echter tot oplegging van zgn. punitive damages (een privaatrechtelijke boete met het karakter van een 'echte' straf) (die overigens later door de rechter zelf wel aanzienlijk is verlaagd). Maar dat kennen we in Nederland niet (echt).

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 11-03-2009 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

THE_FIREFOX schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 16:55:
Hij heeft al een andere videokaart (9800GTX+) gekocht. Het gaat volgens mij meer om het idee hoe Azerty dit heeft afgehandeld.
Ik vind het knap hoor. Ik juich het enorm toe als iemand zo voor zijn rechten opkomt. Zolang hij zijn rechtvaardigheidsgevoel niet aan laat tasten om er achter te komen dat je linksom of rechtsom machteloos staat, hoezeer je het recht ook aan je zijde hebt.

Dan is beter om de illusie het houden dat je er zelf voor gekozen hebt om er geen zaak van te maken, als dit wel toe doen en te merken dat je overal de deksel op je neus krijgt en als je wel wint het blijkt dat je 10 kaarten van dat geld zou hebben kunnen kopen en in het volgende topic leest dat ze vrolijk hetzelfde geintje flikken bij de volgende.
nare man schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 17:07:
[...]

Yup. En webshops zijn echt niet de enigen die dat doen. Overal in de economie zie je dat er gewoon een afweging wordt gemaakt tussen de kosten van 'service' en de kosten van een procedure. Hell, zelfs in de wetenschap (de rechtseconomie) wordt wel verdedigd dat het in sommige gevallen beter is om maar wanprestatie te plegen.

Een simpel sommetje: als wanprestatie een schade(vergoedingsplicht) van 10 oplevert en een boete van 2, terwijl nakomen van het contract jou 15 kost, dan ga je toch niet nakomen? Heel simpel, gewoon een kosten-batenanalyse. In de rechtseconomie kan het dus perfect verdedigbaar zijn om wanprestatie te plegen (wat overigens ook meteen de reden is dat de 'echte' juristen deze methode bekritiseren, omdat ze alles reduceert tot een kostenprincipe en het gewone recht ook nog wel iets van rechtvaardigheid probeert na te streven).

Iedereen kent wel het voorbeeld van de exploderende auto's van Ford ('can burst into flames at a low-speed collision') waar deze zelfde afweging ook gewoon werd gemaakt. In dat geval, vanwege de ernstige verwijtbaarheid van Ford, besloot een jury echter tot oplegging van zgn. punitive damages (een privaatrechtelijke boete met het karakter van een 'echte' straf) (die overigens later door de rechter zelf wel aanzienlijk is verlaagd). Maar dat kennen we in Nederland niet (echt).
Tel hierbij de fundamentele ongelijkheid tussen de consument en de winkel en het circus ik compleet. Er is enige tijd iets mogelijk geweest via internet om daarmee toch een stukje feedback te realiseren wat dat veld iets gelijker maakte, maar die funktie is nu ook volledig verdwenen doordat
- Feedback sites commerciëler zijn geworden (en dus hun eigen belangen hebben)
- Feedback sites juridisch worden aangepakt (en dus afschrikt worden)
- Feedback sites zo veelvuldig en chaotisch zijn geworden dat ze geen zeggenschap meer hebben. (en niet meer te modereren zijn, te veel onderhoud vergen)
- Feedback te gemakkelijk is (zodat elke gek het geeft en meteen alleen zeer goed of zeer slecht, nuance is verdwenen)

Zoals ik al aangaf, zou er automatisch een verdubbeling van het schade bedrag moeten plaatsvinden bij de boete. Niet zozeer naar de andere partij toe, maar naar een overheid toe uit het feit van rechtvaardigheid.

[ Voor 58% gewijzigd door Cyberpope op 11-03-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkii
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 16:08
Zelfde verhaal hier. Door het ontbreken van een serienummer op de videokaart, kan ik ook geen garantie krijgen, Op een 8800GTS G92. Alleen is deze bij Dollarshops gekocht. Van sparkle. Hier ontbreekt de sticker van, mogen ze zoiets als reden gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
okkii schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 17:14:
Zelfde verhaal hier. Door het ontbreken van een serienummer op de videokaart, kan ik ook geen garantie krijgen, Op een 8800GTS G92. Alleen is deze bij Dollarshops gekocht. Van sparkle. Hier ontbreekt de sticker van, mogen ze zoiets als reden gebruiken ?
Uhm, lees even de vorige vier pagina's van het topic zou ik zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Dat mogen ze als reden gebruiken omdat de winkel niet kan herkennen of het product bij hun vandaan komt. Alleen is dit bij de TS een heel ander geval omdat de kaart wel de serie nummer had en is herkend als een productie die bij hun is gekocht. Jammer genoeg is die serie nummer ergens tussen het verzenden van winkel naar leverancier spoorloos geraakt waardoor Azerty weigert garantie/vervanging of vergoeding te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:48
THE_FIREFOX schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 17:58:
[...]

Dat mogen ze als reden gebruiken omdat de winkel niet kan herkennen of het product bij hun vandaan komt. Alleen is dit bij de TS een heel ander geval omdat de kaart wel de serie nummer had en is herkend als een productie die bij hun is gekocht. Jammer genoeg is die serie nummer ergens tussen het verzenden van winkel naar leverancier spoorloos geraakt waardoor Azerty weigert garantie/vervanging of vergoeding te geven.
Dat is één van de mogelijkheden... waarom breng je het nu als een feit? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Hmmm. Lijkt er op dat als een shop/leverancier geen zin heeft om de schade te dragen van het geven van garantie, dat hij/zij/het zich er makkelijk van af kan maken door het serienummer stickertje er af te maken.
Als je iets opstuurd altijd een foto en print van die foto met serienummer op de kaart meezender? is ook niet waterdicht waarschijnlijk.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Xander schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:01:
[...]

Dat is één van de mogelijkheden... waarom breng je het nu als een feit? :P
Dat is het meest waarschijnlijke :) omdat een winkel geen RMA aanneemt zonder SN op het product waar het normaal wel op hoort te zitten. Het probleem dat de SN niet meer is, is ontstaat nadat het naar de leverancier is gestuurd. Daar stelde ze vast dat het spoorloos was. Dus is dat het meest waarschijnlijke dat het daar tussen in is gebeurt.

Kan nog iets leuks van Alternate herinneren met een RMA afhandeling. Wij hadden bij hun via de reseller program allemaal netwerkkabels besteld. Echt waren die connectoren niet goed. De draad einden raakte de klemmen van de connectoren niet waardoor je ze niet kon gebruiken. Dit was met alle kabels die wij van hun gekocht hebben. Dus de hele zooi gelijk voor RMA samen met wat andere onderdelen zoals een dode processor (ook bij Alternate vandaan). Duidelijk vermeld met facturen wat er mis mee was.

Krijgen we een paar dagen later alles terug. Ze konden de fouten niet vast stellen |:( Telefoontje naar onze contact persoon en we konden het gelijk retour zenden. Toen werd de fouten wel vastgesteld en kon het gelijk gecrediteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:10
THE_FIREFOX schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:09:
omdat een winkel geen RMA aanneemt zonder SN op het product waar het normaal wel op hoort te zitten.
Wel erg kort door de bocht om je hele pleidooi hierop te baseren. Of het doorsturen naar de fabrikant voor garantie aangeeft dat het s/n label bij de RMA afdeling gezien is vraag ik mij af. Een drukke RMA afdeling zal ingediend materiaal wellicht z.s.m. doorsturen naar de fabrikant en afwachten wat de conclusie van de fabrikant is.

Stel dat de TS moedwillig de kaart vernield heeft en de winkel stuurt hem 1 op 1 door naar de fabrikant, maakt dat de winkel dan verplicht de moedwillig vernielde kaart onder garantie te vervangen wanneer de fabrikant aangeeft geen garantie op moedwillige vernieling te zullen verlenen?

Vergezocht misschien, maar er worden nogal vaak lichtvoetig aanname's gedaan waar ook nog eens keiharde conclusies getrokken worden, dat gaat mij gewoon te ver.

Staat in deze zaak wel tegenover dat het mijn mening is dat je als winkel deze garantie-aanvraag niet kunt weigeren omdat het s/n label er niet op zit. Ten eerste zal de TS er op de een of andere manier op gewezen moeten zijn dat het s/n label aanwezig moet zijn bij het retourneren, ten tweede weet ook Azerty dat dit soort labels er nog wel eens vanaf willen vallen omdat de lijm uitdroogt. Echt jammer dat Azerty zich zo opstelt, ik kocht er nog wel eens wat, maar blijf (in elk geval voorlopig) uit principe weg.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
coyote1980 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:14:
[...]
Wel erg kort door de bocht om je hele pleidooi hierop te baseren. Of het doorsturen naar de fabrikant voor garantie aangeeft dat het s/n label bij de RMA afdeling gezien is vraag ik mij af. Een drukke RMA afdeling zal ingediend materiaal wellicht z.s.m. doorsturen naar de fabrikant en afwachten wat de conclusie van de fabrikant is.
Geloof mij maar, ik heb bij een webshop op de RMA afdeling gewerkt. Er word naar de serienummer gekeken omdat er meerdere leveranciers kunnen zijn die hetzelfde product aanbieden. Denk maar aan harde schijven die vrijwel elke leverancier aanbied. Je wilt het sowieso niet naar de verkeerde leverancier opsturen omdat die dan geen garantie geven + een kans dat je administratie kosten moet betalen omdat het product niet bij hun is gekocht.

Boven op, wanneer het onderdeel niet bij een inkoopfactuur hoort gaat het RMA feestje naar een leverancier ook niet door (product is dan niet door de winkel ingekocht).

Als ik niet vergist was er een leverancier (dacht ECL, is nu failliet) die geen serienummers deden bijhouden wat het RMA'en een stuk makkelijker maakte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 19:28

superwashandje

grofheid alom

nare man schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 17:07:
[...]

maar word in deze berekening ook de negatieve reclame meegewogen? ik was namelijk van plan om mijn volgende pc zoveel mogelijk bij azerty te bestellen. nu blijkt dat ze zo moeilijk doen over zoiets kleins denk ik dat ik wel even verder kijk. scheelt weer +/- €1500 omzet.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
superwashandje schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:52:
[...]

maar word in deze berekening ook de negatieve reclame meegewogen? ik was namelijk van plan om mijn volgende pc zoveel mogelijk bij azerty te bestellen. nu blijkt dat ze zo moeilijk doen over zoiets kleins denk ik dat ik wel even verder kijk. scheelt weer +/- €1500 omzet.
Kijk, het is natuurlijk niet de meest uitgebreide berekening :) Het gaat even om het inzicht. Je kunt het model natuurlijk zo complex maken als je zelf wilt en allerlei variabelen nog invoegen, zoals kosten van negatieve reclame, et cetera. Ik had niet het idee om een uitputtende berekening te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ach, en dan koop je nu niet bij azerty door dit topic maar ga je naar 1 van de andere bekende goedkope aanbieders (zal geen namen noemen ;) ). Vervolgens komt over die aanbieder weer een of ander gods-drama naar boven en zijn we dit topic allang weer vergeten en bestellen we weer vrolijk bij azerty. Als prijs niet zo verdomd belangrijk was geweest, waren ze allang op de fles mensen.... Vergeet dat nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ach, dit kan volgens mij voorkomen bij alle shops, online en offline, goedkoop of wat duurder. Het is gewoon een kwestie van het ontbreken van inzicht in de rechten en plichten van de verkoper. Het argument 'ja, maar er is X mee gebeurd, dus dan krijg ik ook geen garantie meer van mijn leverancier' hoor je vaak genoeg in offline winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 19:28

superwashandje

grofheid alom

nou ik ben best bereid om iets meer te betalen als ze niet lullig gaan doen over dit soort dingen, het probleem is alleen dat je dit nooit van tevoren weet en er maar op moet vertrouwen (na de feedback/shopreviews hier te hebben gelezen:P)

en ik begrijp ook wel dat die berekening voor het inzicht bedoeld was maar ik vind dit toch wel een belangrijk iets om er in mee te nemen, vooral nu ze daar blijkbaar op de hoogte zijn van dit topic.
Ik denk bij zoiets altijd dat ik het dan beter zou doen en gewoon een andere kaart zou leveren maar misschien is dat dan wel weer te simpel gedacht ofzo. erg jammer in ieder geval

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
nare man schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:37:
Ach, dit kan volgens mij voorkomen bij alle shops, online en offline, goedkoop of wat duurder. Het is gewoon een kwestie van het ontbreken van inzicht in de rechten en plichten van de verkoper. Het argument 'ja, maar er is X mee gebeurd, dus dan krijg ik ook geen garantie meer van mijn leverancier' hoor je vaak genoeg in offline winkels.
Uiteraard, bij de een alleen wat meer als de ander. ;) Een en ander is denk ik een direct gevolg van een compleet vern**kte markt met flinterdunne marges. Mag geen excuus zijn, dat mag bekend zijn... Maar mag zeker als oorzaak genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nare man schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:37:
Ja en nee. Er zijn bedrijven die hier echt hun businessmodel van gemaakt hebben. Voornamelijk grotere en zeer goedkope webshop. Namen zijn al eerder hier genoemd, die dat tot beleid verheven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucidWaker
Nou, de RMA procedure is nu afgerond. Ik ben er met de bedrijfsleider uitgekomen. Deze deed eerst een aanbod mij korting te geven op een videokaart uit het assortiment. Deze korting is op mijn verzoek uitgekeerd als tegoedbon, aangezien ik al een vervangende videokaart had gekocht.

Er is mij gevraagd ook Azerty's kant van het verhaal duidelijk te maken:

"Wij zijn inderdaad op het punt van controle de fout ingegaan, wij hadden direct moeten zien dat op uw videokaart geen serienummer aanwezig was en dit direct naar u moeten communiceren. Dan had u veel sneller duidelijkheid gehad en had het niet nog eens ruim een maand doorgelopen. Zoals eerder uitgelegd is moet er dus een serienummer op het product aanwezig zijn om deze bij ons en bij de leverancier in behandeling te kunnen nemen. Nu rijst bij u inderdaad de vraag waarom was dit toentertijd niet direct naar u toe gecommuniceerd was en denkt u dat wellicht bij ons het serienummer nog aanwezig was op uw product en deze dus later van het product is afgeraakt."

Daarnaast hanteren ze ook automatisch de voorwaarden van de fabrikant (http://www.evga.com/support/warranty) waarbij vooral van belang was:

"Removal and or Defacing of Serial/Part number sticker(s) on ANY EVGA products WILL void ALL warranties."

Nu begrijp ik hun punt wel, en ik begrijp het belang van serienummers ook wel, maar ik ging er als gemiddelde consument eigenlijk automatisch van uit dat ik zonder (al te veel) problemen mijn garantie wel zou krijgen. En uiteindelijk heb ik na wat overhandelen toch nog een vorm van garantie gezien. Dus, de aanhouder wint, en de RMA procedure is nu netjes afgerond, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden. Ik ga in ieder geval beter op mijn serienummers letten vanaf nu :+
Pagina: 1 2 Laatste