Anoniem: 177223 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:15:
(Nu weet ik niet helemaal het verschil tussen de 24Hz subtiele judder die de filmmakers hebben bedoeld, en de schokkerige beelden die LCD's altijd wel lijken weer te geven bij bewegende beelden, maar goed...)
[...]
Kortom, stel dat (a) ik de lichtval in mijn kamer kan beheersen, (b) ik verder het gewicht, etc van een plasma niet belangrijk vindt en (c) we aannemen dat een plasma niet inbrandt (ja ik weet dat het kan gebeuren, maar we doen even alsof dat niet gaat gebeuren), is het dan niet altijd beter om een plasma te nemen vanwege de betere motion? Of zal die judder ook op een plasma te zien zijn? (wat dus mijn reden om een plasma te kopen teniet doet)
Er zijn nogal wat subtiele effecten in hoe de mens en zijn hersenen beelden waarneemt. Het is daardoor best moeilijk om bepaalde harde uitspraken te doen over TV kijken op 24Hz. Ik heb zelf geen plasma ervaring, en overigens ook geen 24p ervaring uit het CRT tijdperk. Destijds bij CRT heb ik altijd last gehad van knipperen van een TV bij 50Hz (bij LCD geen issue meer) en compuer monitoren bij 60Hz nog meer. Als TV heb ik dus jarenlang van een 100Hz model genoten en mijn CRT altijd op 75Hz of hoger gedraaid.
Toen ik mij vorig jaar aan het orienteren was op LCD TVs zag ik in een winkel als eerste een LCD TV met een (zeer waarschijnlijk) 24p filmpje. Voor mijn gevoel stotterde dat enorm en was ik bijna per direct gestopt met mijn zoektocht omdat ik dit zoveel slechter vond dan mijn CRT. Echter realiseer ik me inmiddels ook dat dit verschil niet alleen in de CRT/LCD techniek zit, maar ook omdat een 50Hz interlaced signaal sowieso minder juddert dan een 24p signaal.
Inmiddels heb ik na veel experimenteren en gebruik van Natural Motion wel voor mijzelf duidelijk dat, alhoewel ik daar vroeger niet op lette omdat ik niet beter wist, ook op een 50Hz interlaced analoog TV of DVD signaal de judder schokkerigheid kan waarnemen. Dit is vele malen minder dan bij 24p zonder compensatie, maar toch nog waarneembaar. Nu wil ik dan ook alleen al om die reden niet terug naar een CRT zonder NM (naast legio andere redenen natuurlijk).
Ik durf wel te beweren dat als je judder hinderlijk vindt, je dat op CRT, LCD en plasma alle drie zult zien bij 24p materiaal zonder compensatie. Of dit bij alle drie even erg is weet ik niet.
Uiteindelijk dus nog steeds het beste advies als je het echt goed wil hebben: ergens gaan kijken en het zelf ervaren. En als het om knipper/stotter effecten gaat en niet om de beeldkwaliteit, dan kun je volgens mij al redelijk goed bij een gemiddelde winkel gaan kijken, zolang je maar weet of Natural Motion en vergelijkbare technieken aan of uit staan (en wat het bronmateriaal is).