Een Panasonic hdready plasma van enkele jaren oud is niet zo mooi in gebruik met vga.
Sluit je pc aan dmv dvi-hdmi.
Nu moet je ff opletten: een Panasonic plasma accepteert via hdmi maar enkele hd resoluties en wel
1280x720 en 1920x1080i/1920x1080p.
Soms geven apparaten zoals xbox360/ps3 of blu-ray speler gewoon een mooier plaatje door wanneer deze op 1080p staan.
Oke, nu ff door met je pc: zet de resolutie van je bureaublad dus op 1280x720 of 1920x1080.
Nu heb je hetvolgende probleem. De oudere plasma's hebben een overscan die niet is uit te schakelen en daarom moet je dit compenseren door het pc beeld aan te passen via de instellingen van de videokaart.
Ik ben alleen bekend met Nvidia, maar ik weet dat ATI precies dezelfde optie heeft met de volgende schuifbalken!
Bij n Nvidia doe je het zo:
zet eerst de resolutie dus op 1280x720 of 1920x1080
- klik met rechter muisknop op t bureaublad en klik op Nvidia control
- bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
- bij Televisie klik je op het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen
Nu verschijnt er n venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk. Hiermee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld naar het juiste formaat.
Zorg dat de pijlen en de rand mooi de rand van het beeld raken.
Daarna druk je op ok en kijk je of alles nu wel mooi in het beeld valt. Eventueel stel je het nog n keertje bij.
Nu past het pc beeld dus precies en zijn de letters haarscherp

Kijk voor de gein s naar de resolutie van de pc, die ligt nu iets onder die van de reso waar je mee bent begonnen. De reso heb je nu iets verlaagt waarna de tv dit weer iets opblaast (overscan).
Je kunt als je wilt zelfs de overscan nog verminderen in het servicemenu, maar dat is alleen nodig wanneer je bijvoorbeeld een blu-ray speler wilt aansluiten en je er aan stoort.
Ik heb de overscan behoorlijk kunnen verminderen, maar helemaal weg gaat dit niet.