Toon posts:

HDMI beeld lelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik in een topic over een ander probleem ben gewezen op het feit dat aansluiten met D-Sub een minder goed beeld zou moeten geven dan HDMI wil ik gaan proberen mijn mediacenter via HDMI aan mijn tv te koppelen. Dit geeft echter geen mooi beeld. Wat direct opvalt is dat het lijkt alsof er 16 bits (of nog minder) worden gebruikt in plaats van 32. Dit zie je bij stilstaande beelden, maar ook bij video.

Het mediacenter heeft een Gigabyte ma78gm-s2h met onboard ATI 3200HD en de tv betreft een panasonic th-37pv70 plasma. Ik heb de laatste Ati driver.

Wie komt dit bekend voor? Wie kan mij helpen?

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 17:39
Ben zelf ook eigenaar van een "70" reeks panasonic. Wat mij opviel is dat er in de handleiding niet van een mogelijkheid om input via HDMI te doen, wordt gesproken. Eerste vraag: welke exacte instellingen gebruik je?

Ikzelf sluit mijn laptop (alleen D-SUB out) aan via D-SUB maar moet dan 1024*768 kiezen als reso om schermvullend te kunnen zijn (raar genoeg, maar dat is een eignheidje van deze reeks). Ik weet niet of er een specifiek probleem is om een pc met HDMI aan te sluiten (zou eigenlijk niet mogen, als je maar een EXACT 720p signaal stuurt).

Welke reso kies jij om naar je pv70 te sturen via HDMI? En welke overige instellingen?

En kan je ergens in je instellingen je "color mode" instellen?

[ Voor 4% gewijzigd door DexterBelgium op 04-03-2009 09:08 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

Topicstarter
In mijn handleiding wordt wel gesproken over HDMI, vrij duidelijk zelfs (misschien kun je hier een nieuwe versie downloaden).

Ik verschillende resoluties geprobeerd, maar dat maakt allemaal niets uit voor de beeldkwaliteit. Color mode (in Ati catalyst) staat op 32 bit.

Verder heb ik nog geen instelling gewijzigd in Catalyst, omdat direct opvalt dat het beeld niet goed is. Heb natuurlijk wel her en der een paar vinkjes aan en weer uitgezet.

Verwijderd

Wellicht zou je eens kunnen proberen met een VGA kabel, denk dat er een VGA aansluiting op de Pana zit.
Heb de zelfde problemen een beetje... zie mijn topic VGA is beter dan HDMI ?

Verwijderd

Topicstarter
Met D-sub bedoelde ik eigenlijk VGA. Ik heb mijn Mediacenter nu aangesloten via VGA/D-Sub en het beeld bevalt op zich heel goed, maar ik werd er in een ander topic op gewezen dat VGA (D-Sub) "waardeloos is qua bandbreedte en niet bedoelt voor mijn doeleinde". Dat was voor mij een reden om eens te gaan kijken of het beter kan met HDMI.

• DexterBelgium
  • Laatst online: 28-04 17:39
Bedoelde specifiek over de input van PC via HDMI (uiteraard wordt er wel wat gezegd over input via HDMI in het algemeen, maar niet over dvi-hdmi).

Btw: dat van "waardeloos en niet bedoeld voor doeleinde" is ferm overdreven; hetgeen je binnenstuurt via VGA (1024*768) is de native reso van de tv, en is ZEKER makkelijk binnen de mogelijkheden van een goeie VGA kabel.

Hoewel digitaal "in principe" altijd beter is, denk ik dat het verschil in dit geval verwaarloosbaar zal zijn. Maar als je er toch voor wil gaan: zet de color mode (van het scherm, niet de kleurdiepte van de desktop) eens op "automatic" of zoiets (als daar een aparte instelling voor is)?

EDIT: bijkomend punt; de tv verwacht op HDMI helemaal geen signaal met zijn native reso (verwacht daar "tv resoluties") dus het zou me niet verbazen dat er op je HDMI ingang véél meer scaling, beeldverwerking ("verbetering") en andere zooi door de tv wordt toegepast dan op je PC ingang @ native reso. (hetgeen zonoskar in "VGA is beter dan HDMI ?" zegt dus). Ik heb altijd geleerd: 1:1 pixelmapping > digitale overdracht (zeker voor een kort stukje met goede kabels).

[ Voor 27% gewijzigd door DexterBelgium op 04-03-2009 10:49 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog even proberen iets met die color mode te gaan doen, maar als ik het zo eens een beetje lees kan ik helemaal geen extreme verbetering verwachten. Ik ga er dan ook niet al teveel tijd meer insteken. Toch bedankt voor de tips!

• Ferry34
  • Nu online
Een Panasonic hdready plasma van enkele jaren oud is niet zo mooi in gebruik met vga.

Sluit je pc aan dmv dvi-hdmi.

Nu moet je ff opletten: een Panasonic plasma accepteert via hdmi maar enkele hd resoluties en wel
1280x720 en 1920x1080i/1920x1080p.
Soms geven apparaten zoals xbox360/ps3 of blu-ray speler gewoon een mooier plaatje door wanneer deze op 1080p staan.

Oke, nu ff door met je pc: zet de resolutie van je bureaublad dus op 1280x720 of 1920x1080.

Nu heb je hetvolgende probleem. De oudere plasma's hebben een overscan die niet is uit te schakelen en daarom moet je dit compenseren door het pc beeld aan te passen via de instellingen van de videokaart.

Ik ben alleen bekend met Nvidia, maar ik weet dat ATI precies dezelfde optie heeft met de volgende schuifbalken!

Bij n Nvidia doe je het zo:

zet eerst de resolutie dus op 1280x720 of 1920x1080

- klik met rechter muisknop op t bureaublad en klik op Nvidia control
- bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
- bij Televisie klik je op het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen

Nu verschijnt er n venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk. Hiermee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld naar het juiste formaat.
Zorg dat de pijlen en de rand mooi de rand van het beeld raken.
Daarna druk je op ok en kijk je of alles nu wel mooi in het beeld valt. Eventueel stel je het nog n keertje bij.

Nu past het pc beeld dus precies en zijn de letters haarscherp :)
Kijk voor de gein s naar de resolutie van de pc, die ligt nu iets onder die van de reso waar je mee bent begonnen. De reso heb je nu iets verlaagt waarna de tv dit weer iets opblaast (overscan).

Je kunt als je wilt zelfs de overscan nog verminderen in het servicemenu, maar dat is alleen nodig wanneer je bijvoorbeeld een blu-ray speler wilt aansluiten en je er aan stoort.
Ik heb de overscan behoorlijk kunnen verminderen, maar helemaal weg gaat dit niet.
Pagina: 1