VGA is beter dan HDMI ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292191

Topicstarter
Heb mijn ACER multimedia computer aangesloten op mijn Panasonic Plasma HD-Ready 42 inch. Omreden ik geen andere kabel had dan alleen mijn VGA kabel, en de tv ook een VGA ingang heeft, had ik inprincipe mooi kwalitatief beeld. Ook de films afgespeeld met PowerDVD 8 in perfecte kwaliteit.

Maar het kan altijd beter, toch? Dus op naar de compuwinkel voor een andere kabel. ( DVI - HDMI )
Ik draai met een NVIDIA GeForce 8600 gt ( 256 mb )
Alles aangesloten en wat verbaast mij !, het beeld is in kwaliteit minder geworden !!!
Zowiezo de browser omgeving is wazig en een film draaien ging ook niet echt lekker. Mijn televisie geeft aan dat hij een resolutie aan kan van >1900*?. Maar als ik dat doe kan ik geen letter meer lezen, dus staat hij op 1280*?.

Is het zo dat door de digitale overdracht de kaart zwaarder moet werken? Of krijgt de TV alleen maar info binnen en wordt de TV zwaarder belast? Heb de NVIDIA software (driver) ge-update en goed ingesteld, maar het blijft dweilen met de kraan open. Ben bang dat ik maar weer terug ga naar VGA aansluiting.

Of wordt het tijd voor een nieuwe andere videokaart? En welke dan? Want er zijn zo veel en zal het zo'n groot verschil uitmaken?

Bedankt voor jullie reactie's

GreetZ Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Dat heeft denk ik meer te maken met de instellingen van de tv, zoals overscan enz. Als je dat eens uitzet en dan nog eens probeert met HDMI, misschien dat het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn televisie geeft aan dat hij een resolutie aan kan van >1900*?. Maar als ik dat doe kan ik geen letter meer lezen, dus staat hij op 1280*?.
Niet zo gek, want je tv heeft een resolutie van 1280x720. Als je daar 1920x1080 heen gaat sturen vallen er delen van je letters weg, want er zijn gewoon niet genoeg pixels om alles weer te geven.

Lekker op 1280x720 zetten, dat zorgt voor de beste beeldkwaliteit. Je benut de pixels optimaal, alles is goed leesbaar en er hoeft niks gerescaled te worden wat voor beeldfoutjes kan zorgen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-07 18:09
als die overscan niets uithaald, of niet werkt, probeer dan je andere hdmi poort, meestal zitten er 2 op je tv, 1 is voor consoles/dvd/blueray andere spelers en de ander is voor je pc, en geloof mij, er zit werkelijk verschil in, raadpleeg je handleiding maar over welke van de 2 poorten voor je pc is.

op het moment dat je hem in de goede poort hebt, kun je ineens wel gebruik maken van bepaalde opties.

1 ding is zeker, HDMI is niet slechter dan VGA

en je resolutie moet op 1280x720 (HD-ready 720p resolutie)

[ Voor 6% gewijzigd door funkeey op 21-02-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:10

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

HD ready? Dat wil volgens mij zeggen 1024x768 in jouw geval (ik heb ook een Panasonic plasma). Als je VGA aansluit krijg je altijd een 1:1 pixelmapping. Via HDMI niet, je PC zal dan 1280x720 instellen als het goed is. Dit mapt niet lekker op die 1024x768 van het scherm. De TV zal dus het beeld schalen, waardoor er kwaliteitsverlies optreedt. Misschien is dat wat je ziet? Bij mij ziet HDMI er best goed uit moet ik zeggen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GE-WEL-DIG !!! Binnen een paar minuten reactie's op mijn probleempje. Ga er aan werken en laat jullie weten wat de resultaten zijn.

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 09:18

WiXX

Kijk uit malloot een...

Geef ook even aan welke Panasonic tv je hebt, want dat maakt verschil. Ik heb de PV-70 en die kan zonder moeite 1280x720 aan terwijl het een 1024x720 tv is. Ook scaled de tv zelf down als er een full hd reso op wordt gegooid.

De PV-60 of 65 (weet niet welk model de voorloper van de pv-70 was) die een vriend van me heeft kan dit niet. Die gaat ineens windows balken half weergeven of andere rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
TH37-PV45 hier (zelfde als PV60) en die kan prima omgaan met een 1280 x 720 signaal op 50 en 60 Hz. Wat ook een vereiste is om überhaupt HD-Ready genoemd te mogen worden.

TS moet gewoon 720p uitsturen naar de tv en in het nVidia control panel evevntueel compenseren voor de overscan. 1:1 pixelmapping is sowieso niet mogelijk dus die correctie kan ook prima door de pc gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WiXX schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 14:55:
Geef ook even aan welke Panasonic tv je hebt, want dat maakt verschil. Ik heb de PV-70 en die kan zonder moeite 1280x720 aan terwijl het een 1024x720 tv is. Ook scaled de tv zelf down als er een full hd reso op wordt gegooid.
Heb de Panasonic TH-42PV700 (is het broertje van PV-70)

• Panel G10 Progressive HD
• Progressive ondersteuning ja
• Aantal pixels 1024×768
• Kleursysteem NTSC/PAL/SECAM/PAL 60 Hz/M-NTSC
• PC signalen XGA (SXGA gecomprimeerd)

• V-Real2
• 1080p Digital processing chip-set
• 1080p Digital re-master processor
• Scanformaat 525 (480)/60i, 525 (480)/60p, 625 (576)/50i, 625 (576)/50p, 750 (720)/50p, 750 (720)/60p, 1125 (1080)/50i, 1125 (1080)/60i, 1250/50i, 1125 (1080)/50p (HDMI), 1125 (1080)/60p (HDMI)
• Aantal kleuren Max. 29 miljard
• Contrastverhouding 10.000:1
• Gradatiestappen 3.072
• 3D Colour Management
• Sub Pixel Control
• Contrast Automatic Tracking System (C.A.T.S.)
• Video Noise Reduction
• 3D Comb Filter
• Picture Mode: Standaard/dynamisch/cinema/auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283150

Kwaliteit is het zelfde alleen bij hdmi, gaat er ook geluid door dezelfde kabel en met vga of dvi niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 15:56

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

• Aantal pixels 1024×768
Dan heb je je antwoord denk ik. Welke resolutie heb je gebruikt toen je je VGA kabel aangesloten had?

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:44
Anoniem: 283150 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 11:18:
Kwaliteit is het zelfde alleen bij hdmi, gaat er ook geluid door dezelfde kabel en met vga of dvi niet!
Niet vergeten dat het grootste verschil nog wel analoog VS digitaal is hè. Weet nog hoe ik schrok toen ik op DVI overging. Dat ik al die jaren naar zulke bagger heb kunnen kijken... :X

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:43

mace

Sapere Aude

Wackoz schreef op zondag 22 februari 2009 @ 11:46:
[...]

Niet vergeten dat het grootste verschil nog wel analoog VS digitaal is hè. Weet nog hoe ik schrok toen ik op DVI overging. Dat ik al die jaren naar zulke bagger heb kunnen kijken... :X
Mwah, VGA kan heel mooi beeld geven, waarschijnlijk had je goedkope flutkabels. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 15:56

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Idd. Plus dat dat erg verschilt per individu. Ik heb iemand he-le-maal uit zijn dak zien gaan van het beeldverschil dat ik zelf met een verglootglas nog niet zag.
Maar da's offtopic :)

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals beloofd zou ik nog een up-date geven, betreft jullie reactie's.

Ik heb alles geprobeerd en ook de bovenstaande tips gebruikt met verschillende resoluties. Ben in mijn bios wezen kijken of daar wat aan/uit stond en kom toch tot de volgende conclusie:

Bij HDMI:

Zwart wordt niet geheel zwart en geeft ruis
Beeld schokt af en toe
Soms loopt geluid en beeld niet synchroon
Browser omgeving is zeer slecht, letters amper te lezen
Bij elke resolutie is mijn scherm buiten beeld, en is ook niet te verhelpen (alleen met zwarte balken rondom)

Bij VGA:

Zwart is zwart
Beeld loopt perfect (ook Blu-Ray)
Beeld en geluid goed
Browser omgeving zeer scherp en helder
Scherm passend in beeld

Heb Benchmark 3D laten lopen en zag bij VGA alleen maar zwart beeld en bij HDMI de test games voorbijkomen. Had een score van 2900.

Ben dus weer terug bij VGA, Ga bij de computer boer een andere videokaart proberen, misschien is dat de oplossing. Hou jullie op de hoogte.

GreetZ Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb gisteren de Sapphire HD4850 geplaatst en hoopte op betere tijden, maar helaas... (snik)

Natuurlijk is de HD4850 veel beter als mijn GF6800 GT en dat was ook wel te merken met GTA 4. Bij de Benchmark 3d had ik nu een score van 13130, dat is idd goed.

Maar het probleem is er nog steeds, dat VGA beter en scherper is dan de DVI-HDMI, vooral in de browser omgeving.
Het voordeel van de Sapphire is de dubbele DVI uitgang zodat ik 1 VGA kabel naar de TV heb lopen en 1 DVI-HDMI kabel en zo dus evt. kan switchen tussen beide.

Heb nog wel even een vraagje betreft bios instellingen, kom namelijk het volgende tegen en weet niet wat wijsheid is. Snap ook niet wat het betekend.

* PEG/onchip VGA control - Auto/peg port/onchip VGA (staat op auto)

* PEG Force Xi - Aan/uit (staat op uit)

* DVNT Mode - Fixed/DVNT (staat op DVNT)

* DVNT/Fixed memsize control - Auto/manual (staat op auto)

* DVNT/Fixed memory size - 128/256/max (staat op max)

Ander tabblad

* PCI/VGA Pallette snoop - staat op disabled

* PCI Express relative items max payload size = 128 ( niet te wijzigen )

Graag jullie reactie, Thanx

GreetZ Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-07 16:27
The_nv40_man schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 15:00:
TS moet gewoon 720p uitsturen naar de tv en in het nVidia control panel evevntueel compenseren voor de overscan. 1:1 pixelmapping is sowieso niet mogelijk dus die correctie kan ook prima door de pc gedaan worden.
Als je via VGA 1024*768 uitstuurt dan heb je toch 1:1 pixelmapping naar je 1024*768 paneel, niet?

En dat is denk ik het antwoord: HDMI is niet gemaakt om die reso te ontvangen, en dus verwacht die ook niet. Gevolg: een hoop scaling die je kwaliteit naar de maan helpt. Met zonoskar in "VGA is beter dan HDMI ?" dus.

Voor deze panasonics is het, imho, dus idd zo dat VGA>HDMI. Voor kleine afstanden en met goeie kabels (deze zijn wel analoog, dus "within reason" maakt kabelkwaliteit wel verschil in tegenstelling tot HDMI).

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het kan natuurlijk ook aan de kabel liggen. Heb de vreemdste dingen gezien met DVI-HDMI kabels. Sommigen sturen zelfs een verkeerd audiosignaal mee, waardoor de TV van een vriend van me keihard ging piepen ipv geluid geven 8)7 .
Bij ATI kaarten is het sowieso verstandig om een HDMI-HDMI kabel te gebruiken, samen met de originele DVI->HDMI plug die bij de videokaart zit. Want dan kan die ook in de juiste kleurwaardes uitzenden. Zonder die plug denkt die dat je tv een gewoon PC scherm is, wat ervoor zorgt dat die gewoon RGB video ernaartoe stuurt, iets wat je TV liever niet heeft, want die heeft het liefst: YCbCr 4:2:2.
In dit formaat staan ook films op Bluray en zul je zien dat vooral de zwarte stukken veeeel meer details hebben. En ook de hele lichte stukken.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 04-03-2009 23:21 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-07 09:03

SgtStrider

Fractal Switchover!

Wat Dexter zegt slaat precies de spijker op zijn kop. Wellicht kan je proberen via Catalyst Control Panel een HD resolutie uit te sturen ala 1920x1080 of 1280x720 (via panelconfiguratie). HDMI draait vaak niet of niet lekker op 1024x768, VGA wel.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:10

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

SgtStrider schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 09:59:
Wat Dexter zegt slaat precies de spijker op zijn kop. Wellicht kan je proberen via Catalyst Control Panel een HD resolutie uit te sturen ala 1920x1080 of 1280x720 (via panelconfiguratie). HDMI draait vaak niet of niet lekker op 1024x768, VGA wel.
Aan de andere kant zijn zijn klachten niet echt te verklaren met bovenstaande.
Zwart wordt niet geheel zwart en geeft ruis
Beeld schokt af en toe
Soms loopt geluid en beeld niet synchroon
Browser omgeving is zeer slecht, letters amper te lezen
Bij elke resolutie is mijn scherm buiten beeld, en is ook niet te verhelpen (alleen met zwarte balken rondom)
Ik zie op mijn Panasonic 42PV70 geen enkel verschil tussen 1280x720 op VGA of op HDMI, zeker geen slecht/ruiserig zwart of extra schokkend beeld of slecht contrast (neem aan dat dit het probleem is voor je browser). Dit kan ook maar gedeeltelijk verklaart worden door slechte kabels (alleen de klachten over de ruis in zwarte kleur). TS heeft ook al een andere videokaart gebruikt, dus misschien ligt het wel aan de TV.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:24
Je zit heel de tijd op je PC te kijken en te veranderen, maar heb je ook al in de instellingen van de TV zelf zitten spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-07 14:58
Ik ken die zwarte balken rondom het scherm wel ,maar doormiddel in de tv een instelling te zetten op zoiets dat Just Scan heet. De hertzen van het signaal niet op 60 maar 30 hertz naar d tv te sturen zijn ze weg en komt er mooi strak beeld uit. Dit is een samsung tv dus misschien heb jij die instelling niet.

Maar je zou kunnen proberen om het 1280 x 720 op 30 hertz te kunnen aansluiten dat losde voor mij het probleem eigenlijk op.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 10:32
Misschien heb ik het fout, maar werkt HDMI niet beter met hogere resoluties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik lees het probleem nu pas, maar ik kan er wel een antwoord op geven hoor. Was ik het maar eerder tegen gekomen, dan had ik je kunnen helpen.
Ik heb zelf 2 Pana hdready plasma's en mn PV70 is zó goed met dvi-hdmi dat ik mn pc monitor heb weggegeven. Haarscherp en geen overscan meer.

2 dingen:
Ten eerste: een Panasonic plasma accepteert via hdmi alleen de volgende hd resoluties:
1280x720, 1920x1080i en 1920x1080p.

Dus absoluut geen 1024x768 via hdmi sturen!

Ten tweede: de PV70/700 hebben een overscan die niet is uit te zetten. Daarom valt je taakbalk van je pc buiten beeld en zijn de letters minder scherp!
Dit kan je echter oplossen door de overscan te compenseren via de instellingen van je videokaart.

Bij een Nvidia doe je hetvolgende:

Zet de resolutie van je pc op 1280x720 (1920x1080 mag ook)

- klik met rechter muisknop op t bureaublad en klik op Nvidia control
- bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
- bij Televisie klik je op het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen (verschijnt alleen bij aansluiting dvi-hdmi!)

Nu verschijnt er n venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk. Hiermee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld naar het juiste formaat.
Zorg dat de pijlen en de rand mooi de rand van het beeld raken.
Daarna druk je op ok en kijk je of alles nu wel mooi in het beeld valt. Eventueel stel je het nog n keertje bij.

Dat is alles. Nu is het beeld perfect passend en zijn de letters haarscherp.
Mooi beeld heb je nu hè? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ferry34 op 05-05-2009 01:02 ]

Pagina: 1