Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MKV haperingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik op mijn mediacenter 720p MKV bestanden probeer af te spelen m.b.v. ffdshow codecs zie ik vrij forse haperingen op een deel van mijn tv. Het betreft een panasonic th-37pv70 plasma welke is aangesloten om mijn mediacenter met ma78gm-s2h moederboard. ATI is ingesteld op 60HZ.
Vrijwel alle mkv bestanden speel ik af met de powerdvd codec, waarbij alles soepel verloopt. Tot nu toe ben ik echter één bestand tegen gekomen (Gladiator) wat niet dmv powerdvd codec afgespeeld kan worden. Hiervoor probeer ik de ffdshow codec te gebruiken. Bij snelle acties en vooral bij snel "pannen" van de camera lijkt het als of het bovenste (ongeveer 1/4) deel van het scherm achter of voor loopt ten opzichte van de rest van het scherm.
Overigens treedt dit verschijnsel niet alleen bij dit ene bestand voor, maar bij iedere mkv film.
Ik heb proberen te zoeken waardoor dit nu komt maar kan niet veel vinden. Over judder is wel één en ander te vinden, maar volgens mij is dit geen judder. Ik heb overigens wel al een beetje lopen spelen met de frequentie van ATI, maar dat heeft niets geholpen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand hoe het op te lossen is of hoe dit verschijnsel heet? Die zou ik heel erg dankbaar zijn.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:56
Ben wel benieuwd heb hier ongeveer een vergelijkbaar probleem met hetzelfde bordje en mediaportal (ook op mijn pana tv TH50Py700). Mijn MKV's (zowel 1080 als 720) haperen terwijl DVD's geen problemen geven. Ben benieuwd naar de reacties.

codecs:

FDD SHOW
PowerDVD
CoreAVC

[ Voor 9% gewijzigd door Operations op 21-07-2008 11:47 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• polson
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:52
Heb hetzelfde moederbord, maar geen problemen met afspelen icm CoreAVC.
(processor is een AMD Athlon X2 4850e, en 2 gieg geheugen. )
Verder gebruik ik Mediaportal op Vista.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook CoreAVC geïnstalleerd en in Mediaportal aangegeven dat CoreAVC gebruikt moet worden voor HD films en ik ben het haperende beeld kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Na een nieuwe installatie van mijn mediacenter heb ik (weer) last van haperingen bij het afspelen van 720p mkv bestanden. Bij snelle acties en vooral bij snel "pannen" van de camera lijkt het als of het bovenste (ongeveer 1/5) deel van het scherm achter of voor loopt ten opzichte van de rest van het scherm. Bij normale scenes lijkt het alsof het beeld schokkerig wordt afgespeeld. Het beeld is in ieder geval minder prettig om naar te kijken als voor dat het voor de installatie was...
De vorige keer heb ik hetzelfde probleem (na tips) opgelost door CoreAVC in te stellen als codec. Uiteraard heb ik dit nu weer gedaan, maar zonder resultaat. De processorbelasting is zo'n 30-40%, en dit lijkt mij niet overdreven hoog. Graphedit en mpc geeft aan dat CoreAVC codec wordt gebruikt.
Het betreft een panasonic th-37pv70 plasma welke is aangesloten om mijn mediacenter met ma78gm-s2h moederboard. OS is Vista. Ook gebruik ik (net als de vorige keer) K-Lite codec pack.
Ik heb al gespeeld met resoluties en frequenties, maar alles zonder resultaat.
Komt dit probleem bekend voor of weet iemand hoe dit gedrag genoemd wordt (volgens mij geen judder?).

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik zie geen enkele reden om een nieuw topic te starten; dus ik heb je nieuwe topic gemerged :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, dat kan natuurlijk ook... 8)7

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 20:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb geen Media Center, maar had dit probleem ook op mijn ATi kaat met XP.
Bij mij hielp het om de HDMI kabel op de 2e aansluiting van mijn Samsung TV te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
HDMI kabel heb ik ook geprobeerd, maar dat helpt niet. Tevens is het beeld dan minder mooi (het lijkt wel of het dan 16 bits kleuren ipv 32 heeft).
Overigens gebruik ik niet Media Center van Windows, maar is het de bedoeling om Mediaportal te gebruiken. Om makkelijker deze fout op te lossen gebruik ik even MPC ipv MP.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 12:31:
HDMI kabel heb ik ook geprobeerd, maar dat helpt niet. Tevens is het beeld dan minder mooi (het lijkt wel of het dan 16 bits kleuren ipv 32 heeft).
Overigens gebruik ik niet Media Center van Windows, maar is het de bedoeling om Mediaportal te gebruiken. Om makkelijker deze fout op te lossen gebruik ik even MPC ipv MP.
Maar op wat voor scherm is jouw PC dan aangesloten?
Hoeveel HDMI aansluitingen heb je op dat scherm en gebruik je een HDMI kabel?

Verwijderd

Topicstarter
Op een Panasonic th-37pv70 plasma. Normaal gesproken heb ik mijn mediacenter dmv D-sub gekoppeld met de TV.

Voor test-doeleinden heb ik mijn mediacenter een keer aangesloten met HDMI, maar zoals gezegd is dat geen mooi beeld. (overigens is het HDMI issue niet het probleem waarvoor ik het topic heb geopend. Daarnaast lost het gebruik van HDMI kabel het probleem niet op)
Oh ja, heb 2 HDMI aansluitingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 14:31 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Het gaat er niet zozeer om dat je een andere HDMI kabel moet gebruiken, maar dat bij bepaalde TV's niet elke aansluiting volledig geschikt is op de DVI/HDMI aansluiting zoals bv op de ATi kaarten. Ik had namelijk exact hetzelfde probleem en las daarna in de manual van mijn TV dat wanneer de videokaart een vorm van DVI gebruikt een andere port gebruikt moet worden.

Wanneer jouw beeld via 1 van de 2 HDMI porten niet een tearing achtig beeld oplevert, zit je al blijkbaar in de goede richting en kan je kijken naar de instellingen van jouw TV waarom het beeld slecht is. Want ook dit klopt niet.

Heb je al eens een andere TV aangesloten op jouw PC?
Overigens is D-Sub waardeloos qua bandbreedte en niet bedoelt voor jouw doeleinde.

Verwijderd

Topicstarter
Het tearing-achtige beeld is bij D-sub en op beide HDMI kanalen.

Ik geloof graag dat D-sub niet geschikt is, maar voor de her-installatie was de tv ook dmv D-sub met het mediacenter verbonden en het beeld was prima. Ik zoek de oplossing zelf dan ook meer in de software dan in de hardware. De software is immers gewijzigd (andere versies enzo), terwijl de hardware hetzelfde is gebleven.

Als de boel weer soepel draait ga ik wel kijken of ik nog meer kan verbeteren door via HDMI aan te sluiten, bedankt voor de tip!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zou dan eens testen door eerst de ATi drivers op de juiste wijze te verwijderen, herinstallatie van de meest recente standaard ATi drivers.

Windos Media Player Classic Home, laatste versie installeren en daarbij CORE AVC en deze als preferred codec in WMP CH in te stellen.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Als je WMP CH installeert heb je in principe CoreAVC niet nodig, omdat wmp al dxva codecs heeft voor h.264 eb VC-1.

Het probleem klinkt inderdaad als tearing. In één van de laatste versies van WMP CH zit een anti-tearing optie en een tearing test (waarbij een verticale lijn van links naar rechts op je scherm beweegt, zodat je kunt zien of tearing het probleem is).

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Core AVC werkt vele malen beter en minder CPU intensief, dus gewoon installeren.
HD bestanden zien er vaak niet vloeiend uit zonder Core AVC (op meerdere PC's geconstateerd die verder goed ingericht waren met genoeg processor capaciteit).

Verwijderd

Topicstarter
Over CoreAVC was ik zeer tevreden dus die wil ik zeker weer gaan gebruiken. Om te testen of het daadwerkelijk tearing is zal ik in MPC Classic home de anti tearing optie eens gebruiken.

Als ik een beetje google blijkt dat tearing opgelost zou kunnen worden door V-sync te gebruiken. Weet iemand waar ik dit kan instellen?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 13:20:
Over CoreAVC was ik zeer tevreden dus die wil ik zeker weer gaan gebruiken. Om te testen of het daadwerkelijk tearing is zal ik in MPC Classic home de anti tearing optie eens gebruiken.

Als ik een beetje google blijkt dat tearing opgelost zou kunnen worden door V-sync te gebruiken. Weet iemand waar ik dit kan instellen?
Je hoeft enkel dan hem op direct3D in te stellen in MPC
En in de videokaart moet je dan wel Vsync aanzetten. Beter om dit gecorceerd in te stellen (alleen gaming met Vsync always on vind ik persoonlijk een ramp).

Properties van de videokaart via de control center opvragen en bij 3D kiezen en daar de instellingen nalopen.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Gebruik Mediaplayer Classic Homecinema met de interne decoder die DXVA ondersteund. (Dus geen WMP CH/WMP en weet ik veel hoe het hier allemaal genoemd werd).

CoreAVC is een redelijke softwaredecoder, maar omdat nu met heel veel bestanden de MPC Video Decoder wel gebruik kan maken van DXVA en maar een beetje meer CPU-load vraagt in software-modus zou ik CoreAVC meer als goede tweede keus zien.

Zorg dat de Rendermode (in te stellen bij output in de opties van MPC Homecinema) in het geval van XP op VMR9 Renderless staat en in het geval van Vista op EVR Custom Pres. De EVR render staat er om bekend heel weinig last te hebben van tearing. Het activeren van de extra direct3d optie is dan ook normaal gesproken niet nodig. Ik heb in ieder geval nog geen hardware gevonden (zowel nVidia als ATI) waarbij dat in Vista met de genoemde Rendermode nodig is.

Zorg dat je de levels van zowel je video-materiaal en de totale output naar de tv goed hebt ingesteld. Zie daarvoor de langlopende discussie daarover in het Mediaportal topic.

Verwijderd

Topicstarter
In MPC HC werkt alles prima, zonder tearing, bedankt! Of ik nu de interne decoder gebruik of CoreAVC maakt voor het beeld niet veel uit, maar er is in ieder geval geen tearing meer.

Nu wil ik natuurlijk ook nog dat de boel in Mediaportal ook zo mooi zonder tearing wordt weergegeven. Ik had daarvoor de standalone MPCVideoDec gedownload, geinstalleerd en in Mediaportal config aangegeven dat deze codec gebruikt moet worden, maar dit helpt niet. Helaas weer tearing.

Kan iemand mij helpen om het ook in Mediaportal goed te krijgen?

• The_nv40_man
Tearing komt niet door de decoder maar door de rendermode. In de Mediaportal Configuration kun je bij "Directshow Filter Control" selecteren welke rendermode je wil gebruiken. Kies in het geval van Vista voor EVR.

Verwijderd

Topicstarter
Die staat geselecteerd, maar dat helpt helaas niet.
Google zegt ook dat AERO aan moet staan. Maar dat kan ik nergens (in de mediaportal config) vinden...

• The_nv40_man
Aero is die gebruikersinterface in Vista met extra effecten zoals doorzichtige vensters etc. Dat kun je aanzetten door in je configuratiescherm ergens bij de thema instellingen Aero te selecteren.

In de Mediaportal Configuratie zal je een optie om Aero aan of uit te zetten inderdaad tevergeefs zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, we zijn er... Ik heb in vista dat AERO gedoe aangezet en in Mediaportal is de tearing weg. Wunderbar! Bedankt allen!
Pagina: 1