Toon posts:

Keuze grafische kaart op merk.

Pagina: 1
Acties:
  • 728 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe grafische kaart gaan kopen en ik dacht aan de 4870. Maar er zijn een aantal verschillende merken zoals ASUS, Club3D, Peak en Sapphire. Ik heb naar de verschillen gekeken:

ASUS:
218 euro
GPU snelheid: 750 mhz
Geheugen snelheid 3.6 Ghz

Club3D:
219 euro
GPU: 770 mhz
G.s: 3.6 ghz

PEAK:
199 euro
GPU:775 mhz
G.s: 2 Ghz

Sapphire:
180 euro
GPU:750 mhz
G.s: 900 mhz

Om eerlijk te zijn ben ik nogal een leek met dit soort dingen maar ik vroeg me af welk merk nou het beste zou zijn en waar je nou naar moet kijken als je een grafische kaart koopt.

Alvast bedankt

EDIT: Heb een 22" inch beeldscherm
intel core 2duo E6850 @ 3.0 Ghz
2GB RAM
Asus P5K SE motherboard
NZXT Hush Kast

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 21:37 ]

Verwijderd

Lees dit eens VB FAQ

Verwijderd

Topicstarter
Om eerlijk te zijn is het niet zon topic van: Raad mij is een video kaart aan.
Ik wilde gewoon weten wat en waarom er verschil zit in merken van video kaarten.
Die van Sapphire is gewoon veel goedkoper maar ook minder snel. Nu heb ik als leek geen idee of dat snelheids verschil veel uit maakt of niet. Uiteindelijk vraag ik daarom welke kaart beter is maar ik heb zelf ook al onderzoek ernaar gedaan ik kom er gewoon niet verder mee...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die paar MHz'en kan je er zelf natuurlijk ook prima bij klokken. Wat dat betreft kan je gewoon voor de goedkoopste gaan.

Verder zitten de verschillen vaak in de gebruikte koeler en de extra's die in de doos zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 28-02-2009 21:47 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 21:42:
Om eerlijk te zijn is het niet zon topic van: Raad mij is een video kaart aan.
Toch wel ;) . Je wilt namelijk koopadvies. Ga gewoon naar reviews en benchmarks zoeken :) .
Ik wilde gewoon weten wat en waarom er verschil zit in merken van video kaarten.
Die van Sapphire is gewoon veel goedkoper maar ook minder snel. Nu heb ik als leek geen idee of dat snelheids verschil veel uit maakt of niet. Uiteindelijk vraag ik daarom welke kaart beter is maar ik heb zelf ook al onderzoek ernaar gedaan ik kom er gewoon niet verder mee...
Soms volgen merken het basisontwerp van de chipfabrikant, soms niet. Dat zul je uit de reviews moeten halen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Als het allemaal om reference-ontwerpen gaat, dan is er sprake van dat elke fabrikant dezelfde kaart bouwt met dezelfde onderdelen. De ene bundelt er wat games bij, de ander een iets grotere maar stillere heatsink. Peak, is goedkoper omdat hun drastisch bezuinigen op componenten, dus ook het geheugen. Je denkt dat je een high-end 4870 in huis haalt, maar in feite heb je een kaart die veel langzamer geheugen heeft dan de andere.

Het ligt maar net waar je wensen liggen. Over het algemeen leveren Sapphire, Asus, MSI, Club3D enzovoorts prima degelijke kaarten. Goedkopere merken zou ik liever vermijden omdat niet alleen op de chips is bezuinigd maar ook op de Filters voor 2D enzovoorts.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 21:46:
[...]

Toch wel ;) . Je wilt namelijk koopadvies. Ga gewoon naar reviews en benchmarks zoeken :) .

[...]

Soms volgen merken het basisontwerp van de chipfabrikant, soms niet. Dat zul je uit de reviews moeten halen :) .
Ik heb naar benchmarks gekeken maar om eerlijk te zijn wordt ik daar niet wijzer van eveneens kon ik geen review vinden waarbij de zelfde kaart maar dan met een ander merk vergeleken werd. Er wordt meestal met een ander type of met Nvidia vergeleken

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 21:51:
Ik heb naar benchmarks gekeken maar om eerlijk te zijn wordt ik daar niet wijzer van eveneens kon ik geen review vinden waarbij de zelfde kaart maar dan met een ander merk vergeleken werd. Er wordt meestal met een ander type of met Nvidia vergeleken
Dat het je niet gemakkelijk wordt gemaakt is duidelijk, maar je kan dat ook niet verwachten. Kijk wat de verschillen zijn met de gezamenlijke kaart, en je kunt je antwoord deduceren.

Waarom je niet wijzer wordt van benchmarks begrijp ik niet; die geven je de gegevens, je moet ze alleen zelf interpreteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik zal je eens wat verklappen ze zijn als ik het zo 1 twee drie bekijk allemaal even snel, behalve die peak die zou ik vermijden, alleen de ene schrijft de geheugensnelheid quad pumped op en de andere gewoon. 900 maal 4 is 3600 :D
De kaartenmakers verschillen van elkaar in prijs, garantieregelingen en soms zit er een betere koeling op. Ik zou zeggen neem de goedkoopste of eentje met een eigen koeling als je een stillere wilt. Gainward maakt meestal mooie kaarten met hogere clocks en custom cooling.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 22:21 ]

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:30
Ander groot verschil waar j op moet letten:

bij de een gaat het om een 4870 1GB, bij de ander om een 4870 512 MB...

dus de eerste vraag die je moet beantwoorden is of je aan 512 MB voldoende hebt. Vervolgens kun je liever eentje met een beetje goede koeler nemen; die zijn stiller en koelen beter, en het is wel zo makkelijk daar tijdens de aankoop meteen op te letten dan achteraf een koeler op te zetten.

Ik weet niet waarom anderen je adviseren om PEAK te vermijden, maar dat advies kan best gegrond zijn dus extra googelen kan geen kwaad.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lijkt mij dat de Club3D het snelste is.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 21:31

Patriek

edit koning

Je vergeet 1 heel belangrijk aspect; koeling. Ookal zijn de meeste stock cooler crap, er zit nog aardig wat verschil in. Vooral het geluidsniveau is bij veel merken om te huilen, zeker na een jaar gebruik. Sommige speciale OC edities hebben wel een fatsoenlijke koeling.

Je kunt natuurlijk altijd een after market cooler overwegen, maar dan heb je kans dat je je garantie verliest of dat 't toch net niet lekker past. Heb 't overigens zelf wel gedaan, want 't scheelt meteen de helft in hitte puur door een beter materiaal/ontwerp heatsink.

[ Voor 6% gewijzigd door Patriek op 01-03-2009 03:43 ]

Verwijderd

Ik zou gaan voor de hd4870 1gb van sapphire toxic edition. Deze heeft zeer goede koeling (vapor chamber) en is niet eens zo heel veel duurder.

Hd 4870's worden erg heet vooral de oc versies. Sapphire is gewoon een goed merk en de vapor chamber koeling werkt heel goed. Zo goed zelfs dat ati het binnekort op al hun high-end gpu's gaat zetten.

Verwijderd

http://www.tomshardware.c...deon-4870-palit,2096.html

deze link vergelijkt 2 bedrijven spijtig dat er ni meer zo reviews zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties het heeft me echt geholpen.
Ik had dan nu alleen nog een vraag, hoe herken ik een goede koeler...

Ik heb voor die kaarten gekeken en er staat dan bijv: active cooling of helemaal niks!

Zoals bij de Asus EAH4870 512MB DDR5 (PCI-e D-Sub 2xDVI-D HTDI) EAH4870⁄HTDI⁄512M⁄A

* Model EAH4870⁄HTDI⁄512M
* Graphics Engine Radeon HD 4870
* Bus Standard PCI Express 2.0
* Video Memory 512MB DDR5
* Engine Clock 750 MHz
* Memory Clock 3.6GHz (900MHz DDR5)
* Memory Interface 256-bit
* DVI Max. Resolution 2560 * 1600
* D-Sub Output Yes x 1 (via DVI to D-Sub adaptor x 1 )
* DVI Output Yes x 2 (DVI-I)
* HDTV Output(YPbPr) YES, via HDTV Out cable
* HDCP compliant Yes
* HDMI Output Yes, via DVI to HDMI adaptor
* 1 x DVI-to-D-Sub adapter
* Adaptor⁄Cable Bundled 1 x HDTV-out cable
* 1 x DVI-to-HDMI adaptor
* Software Bundled ASUS Utilities & Driver
* Note: The card size is 4.376 inches x 9.5 inches

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Op merk kijken is - zoals beschreven - vrij zinloos. Je moet gewoon per kaart kijken. Dat geldt ook voor de koeling, of dat goed koelt of niet en of het herrie maakt of niet haal je niet uit de specs, dat kun je in goede reviews terugvinden. En dan maakt het niet uit of alledrie de kaarten niet in dezelfde review voorkomen of niet. 55dBa is 55dBa...

Aangezien je zelf niet naar reviews gekeken lijkt te hebben (of niet de moeite neemt om hier links te geven naar waar je wel geweest bent) gaat dit topic dicht wegens gebrekkige eigen inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.