Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 20:32:
Dat klopt inderdaad. De JEDEC standaard schrijft voor dat DDR2 op 1,8V werkt en snel geheugen zoals 1066MHz heeft vaak meer nodig dan dat. De chips kunnen er tegen, alles is getest, alleen voldoet het simpelweg niet aan de standaard. Hoe te verhelpen? Geheugen voltage in de BIOS omhoog schroeven natuurlijk :) Niets vreemds aan.
Stomme vraag: naar welk voltage zou ik het omhoog moeten schroeven? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 13:58
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 00:26:
[...]

Oh dat beantwoord gelijk mijn vraagje over mijn ddr2 probleempje ;) Dank je! :P
Nu de rest van mijn vraagjes nog ...

@DirtyDude: Hangt af van het geheugen dat je wilt gebruiken, in het geval van het geheugen dat ik zelf van plan te gebruiken ben zou dit volgens jouw quote 2.1v worden (OCZ 4gb ddr2-1066 555-Reaper)

Edit: Ik keek even naar jouw setup en zie daar ook 4gb OCZ 1066 Reapers staan... Dit zou best wel eens dezelfde kunnen zijn als die van mij.

[ Voor 12% gewijzigd door DataBass op 06-03-2009 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DataBass schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 00:01:
ik ben redelijk audiofiel met een Z-5500 audioset die hierop aangesloten dient te gaan worden en nu merk ik bij de foxconn een HD-Audio support gemis op. Geen HD-Audio support en geen Optisch of Coaxiale uitgangen op de geluidskaartchip. Dit zal dus resulteren in het feit dat ik hierop dus een Creative X-FI kaartje extra zal moeten pluggen. Ik eis van me nieuwe mobo namelijk wel optische uitgangen met HD-Audio support.
De echte audiofiel kan niet zonder geluidskaart. Voor een gamer als ik is onboard genoeg, daarom gebruik ik het i.c.m. een G51. Maar als je een Z-5500 gebruikt zo ik sowieso een X-fi aanschaffen.
Wel heeft de foxconn een 790GX chip wat inhoudt dat er een onboard IGP aan boord is met HybridCrossfire ondersteuning (Genetx, Hybrid crossfire gebruikt de IGP als deze het af kan en anders de HD4870, dit was een puntje waar we eerder op zaten maar dit doet hij dus daadwerkelijk en zou een behoorlijk gunstige energiebesparing kunnen zijn), de foxconn heeft voor deze IGP ook HDMI, DVI-D en VGA aansluitingen, nu vraag ik me af of het mogelijk zou zijn bijvoorbeeld HD video's af te spelen op de IGP via de HDMI poort naar een 40" 1080p scherm, verder vraag ik mij af of het mogelijk zou zijn een 2de scherm met de IGP aan te sturen voor itunes en teamspeak terwijl je HD4870 de game aanstuurt op het hoofdscherm.
Call me backwards, maar ik de laatste keer dat ik het nakeek was er zeker geen sprake van het uitschakelen van de graka in 2d toepassingen. Hybrid crossfire bestaat niet, het is ofwel Hybrid SLI, of CrossfireX. De IGP kan in crossfire werken met een extra graka, maar niet met een HD4xxx serie. Kijk in het ATI topic voor de exacte CF compatability chart. Wat wel kan is de IGP naast de graka op een tweede scherm hangen.
Verder kwam ik in de vergelijking tussen deze 2 borden gestuit op de memory channel ondersteuning. De foxconn ondersteunt dual channel op het werkgeheugen terwijl de gigabyte dat dus niet ondersteunt, volgens mij zou dual channel een behoorlijke prestatiewinst opleveren tegenover enkel kanaals ? Mijn voorlopige DDR2 geheugen keuze staat daarom voorlopig ook op OCZ reapers met EPP en Dual Channel ondersteuning... (1 probleempje echter, volgens de systembuilder zou dit geheugen door JEDEC standaard conflicten naar 800mhz teruggeclocked worden, hoe komt dit? is dit de zoveelste bug in de plugin? hoe op te lossen?)
BS. de Gigabyte ondersteunt wel dual channel geheugen. Dat doen alle GA planken.
Graag antwoorden hierop dus en een algemene mening op de samenstelling van het systeem ;)
Ik kom er zelf niet meer uit welke van de 2 te nemen. :(

Edit: Bedenk me net dat het scherm natuurlijk het best op Native resolutie draait en dan ben ik met deze GPU best de sjaak op 2084x1152 of niet ? Wat gebeurt er als ik de resolutie bijv. verlaag naar 19xxXxxxx om hogere fps te halen? Dat wordt zeker erg lelijk? Zou het dan beter zijn om voor een scherm met lagere native resolutie te gaan (ook denkend aan de toekomst waar system req's steeds hoger worden op spellen...), Ik merk ook dat veel schermen enkel VGA hebben en geen DVI, hoe belemmerend is dit voor de resolutie?
LCD panelen scghalen kl*te. Omdat er daadwerkelijk stipjes aangestuurd worden itt een CRT, moet een enkele pixel bij het up- of downschalen bijvoorbeeld 0,8 pixels weergeven. Je begrijpt al dat dat erg lelijke effecten kan opleveren. Koop dus een scherm met een resolutie die past. Driver software kan tegenwoordig voor je (of in jouw opdracht) bepalen of het scherm opgerekt moet worden, of dat er sprake moet zijn van pixelmapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Edmin schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 00:40:
[...]

De echte audiofiel kan niet zonder geluidskaart. Voor een gamer als ik is onboard genoeg, daarom gebruik ik het i.c.m. een G51. Maar als je een Z-5500 gebruikt zo ik sowieso een X-fi aanschaffen.

[...]

Call me backwards, maar ik de laatste keer dat ik het nakeek was er zeker geen sprake van het uitschakelen van de graka in 2d toepassingen. Hybrid crossfire bestaat niet, het is ofwel Hybrid SLI, of CrossfireX. De IGP kan in crossfire werken met een extra graka, maar niet met een HD4xxx serie. Kijk in het ATI topic voor de exacte CF compatability chart. Wat wel kan is de IGP naast de graka op een tweede scherm hangen.

[...]

BS. de Gigabyte ondersteunt wel dual channel geheugen. Dat doen alle GA planken.

[...]

LCD panelen scghalen kl*te. Omdat er daadwerkelijk stipjes aangestuurd worden itt een CRT, moet een enkele pixel bij het up- of downschalen bijvoorbeeld 0,8 pixels weergeven. Je begrijpt al dat dat erg lelijke effecten kan opleveren. Koop dus een scherm met een resolutie die past. Driver software kan tegenwoordig voor je (of in jouw opdracht) bepalen of het scherm opgerekt moet worden, of dat er sprake moet zijn van pixelmapping.
Ik heb mijn post lopen aanpassen terwijl jij erop reageerde geloof ik, vandaar dat ik nu graag even zou willen mededelen dat ik er achter kwam dat behalve de Elite Pro versie van de X-FI een Theatron Aggrippa DTS van Club3D de betere keuze zou zijn ;) Mee eens? Of heb ik iets over het hoofd gezien want ik ga nu uit van reviews bij X-Fi's en Agrippa's van gebruikers.

Ben gelijk in dat andere topic gaan kijken idd en daar kwam ook naar voren dat het niet met HD4xxx werkt alleen met HD3xxx ,,, Dat is weer een beetje jammer, Hybrid had een leuke powersaver geweest. Echter dat het mogelijk is een 2de scherm eraan te hangen zodat deze niet de hd4870 belast is wel weer mooi meegenomen. Houd wel nog steeds de vraag open of deze IGP in staat zou zijn een 40" 1080p aan te sturen bij afspelen van films... (GEEN gaming).
Overigens hier het stukje waarmee ik concludeerde dat hij tussen graka's wisselte bij het Hybrid gebeuren:
ATI PowerXpress™ Technology (Available on notebook PCs using Windows Vista® OS)
ATI PowerXpress™ dynamically switches (no reboot required) in real time between an ATI Mobility Radeon™ Premium graphics processor4 and an integrated graphics processor. Experience superior discrete graphics performance while plugged in, or switch to energy efficient integrated graphics when on-the-go to help extend battery life.
wat op de AMD site staat waar ze voordelen van Hybrid Graphics Tech uitleggen. Maar nu ik het nog eens overlees blijkt het alleen te werken voor Mobility GPU's

Mijn excuses dan ivm gigabyte claim dat die geen dual channel ondersteunt, specsheet van dat mobo van gigabyte insinueerde namelijk van niet, weer een minpuntje weg van de gigabyte.

Ok dan ga ik kijken voor een 1080p scherm ipv die vreemde 2048x1152 resolutie, zit te denken aan een ASUS scherm dat er wel mooi uitziet maar die heeft alleen VGA en geen DVI dus ik zit nog steeds met een van mijn vraagjes vast, DVI vs VGA is er een duidelijk zichtbaar verschil ?

[ Voor 12% gewijzigd door DataBass op 06-03-2009 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DataBass schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 00:52:
[...]
Houd wel nog steeds de vraag open of deze IGP in staat zou zijn een 40" 1080p aan te sturen bij afspelen van films... (GEEN gaming).
De grootte van het scherm is daarvoor niet belangrijk, de reso wel. In de HTPC threads lopen de echte experts op het gebied van full HD playback met gebruik van IGP rond, maar de IGP die AMD aan deze chipsets koppelt is daar zeker toe in staat.
Ok dan ga ik kijken voor een 1080p scherm ipv die vreemde 2048x1152 resolutie, zit te denken aan een ASUS scherm dat er wel mooi uitziet maar die heeft alleen VGA en geen DVI dus ik zit nog steeds met een van mijn vraagjes vast, DVI vs VGA is er een duidelijk zichtbaar verschil ?
Er is een duidelijk verschil in beeldkwaliteit. Als je je films al op dat 40" scherm wil kijken, neem dan geen 1800p scherm voor je games, maar een 1920x1200 scherm. Die reso wordt in games beter ondersteund (en van hoge naar lage reso schaalt wel dmv CCC, maar andersom is het lelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Edmin schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 01:02:
[...]

De grootte van het scherm is daarvoor niet belangrijk, de reso wel. In de HTPC threads lopen de echte experts op het gebied van full HD playback met gebruik van IGP rond, maar de IGP die AMD aan deze chipsets koppelt is daar zeker toe in staat.

[...]

Er is een duidelijk verschil in beeldkwaliteit. Als je je films al op dat 40" scherm wil kijken, neem dan geen 1800p scherm voor je games, maar een 1920x1200 scherm. Die reso wordt in games beter ondersteund (en van hoge naar lage reso schaalt wel dmv CCC, maar andersom is het lelijk).
Okay dank je wel! ;)
Dan wordt na al deze vraagjes het systeem alsvolgt:

CPU: AMD PhenomII X4 940BE
GPU: Club3d HD4870 1g Overclocked
ODD: Samsung SH-S223F
LCD: Asus VH222S (21.5" 1080p VGA)
Case: CoolerMaster Centurion 590
PSU: CoolerMaster RealPower M620
HDD: Seagate Barracuda 7200.12 8.5/16/7200 500gb
DDR2: OCZ 4gb DDR2-1066 555 Reaper Kit
Mobo: Foxconn A7DA-S
SFXkaart: Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1
Totale Kosten volgens Alternate: €1031,-

Redenering:
- SFXKaart extra toegevoegd ivm ontbreken HD-Audio support op Mobo
- Mobo keuze foxxcon ipv GA ivm IGP chip voor meerdere schermen zonder extra stress op mainscreen tijdens gaming.
- DDR2 geheugen toch de Reapers van OCZ met cl5 timings op 1066mhz, JEDEC waarschuwing te negeren en zelf voltage aanpassen in BIOS.
- LCD scherm voorlopig de keuze op de ASUS VH222S maar ik weet niet hoeveel invloed die VGA eigenlijk heeft in vergelijking met DVI... Scherm oogt fysiek wel mooi... In ieder geval het 2k+ resolutie scherm eruit gehaald wat positieve invloed had op de prijs van het totale pakket gezien deze asus veel goedkoper is maar geen DVI heeft dus alsnog de vraag wat eigenlijk het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
Wat ik nu niet snap is waarom die IGP wel op de foxconn werkt en niet op de GA ( heb de specs dr niet bij gehad). Of zit dr op dat mobo wat je van GA had geen IGP? Dan kan je natuurlijk ook voor de Gigabyte GA-MA790GP-DS4H gaan, welke ik zelf volgende week ga halen. Maar deze is wel duurder, ook heb je de Gigabyte GA-MA790GP-UD4P als ik het goed heb, maar die is ook nog weer wat duurder. Maar allebei dus ook met IGP. En weet niet wat voor gebruiker jij bent en of je fanatiek wil gaan overkloppen maar anders lijkt mij ddr2-800 geheugen ook snel zat, en bespaar je ook nog 20euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Tinussje schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 01:31:
Wat ik nu niet snap is waarom die IGP wel op de foxconn werkt en niet op de GA ( heb de specs dr niet bij gehad). Of zit dr op dat mobo wat je van GA had geen IGP? Dan kan je natuurlijk ook voor de Gigabyte GA-MA790GP-DS4H gaan, welke ik zelf volgende week ga halen. Maar deze is wel duurder, ook heb je de Gigabyte GA-MA790GP-UD4P als ik het goed heb, maar die is ook nog weer wat duurder. Maar allebei dus ook met IGP. En weet niet wat voor gebruiker jij bent en of je fanatiek wil gaan overkloppen maar anders lijkt mij ddr2-800 geheugen ook snel zat, en bespaar je ook nog 20euro
Dat GA bord die de andere keuze was ipv het Foxconn bord heeft idd geen IGP en heeft een 790X chipset ipv een 790GX chipset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Ok, wat ik al dacht dus. Maar de 790GX set is volgens mij sowieso wel beter, maar ik zou eens kijken naar die andere twee mobo's die ik zei. Wel wat duurder, maar als je meer GA georienteerd bent zoals ik en meerdere hier heb je dr wel een goede aan.
Heb zelf ook tijdje nagedacht over die Foxconn, maar uiteindelijk toch besloten voor die GA te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Tinussje schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 01:38:
Ok, wat ik al dacht dus. Maar de 790GX set is volgens mij sowieso wel beter, maar ik zou eens kijken naar die andere twee mobo's die ik zei. Wel wat duurder, maar als je meer GA georienteerd bent zoals ik en meerdere hier heb je dr wel een goede aan.
Heb zelf ook tijdje nagedacht over die Foxconn, maar uiteindelijk toch besloten voor die GA te gaan.
Die gigabytes die jij opnoemt hebben idd wel 790GX chips en bovendien ook nog eens HD audio onboard ondersteuning waardoor die Agrippa mischien weer niet meer nodig is wat weer een beetje een gat in het budget opent voor duurdere mobo's ...
Nu is het toch wel weer moeilijk, moet eigenlijk even die Agrippa horen en het geluid van de GigaByte onboard van die 2 mobo's die jij noemt...
Gezien ik er een Logitech Z-5500 op aan ga sluiten toch een belangrijk punt... De agrippa ondersteunt 7.1 terwijl de z-5500 een 5.1 is, beetje overkill dus waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
DataBass schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 01:47:
[...]

Die gigabytes die jij opnoemt hebben idd wel 790GX chips en bovendien ook nog eens HD audio onboard ondersteuning waardoor die Agrippa mischien weer niet meer nodig is wat weer een beetje een gat in het budget opent voor duurdere mobo's ...
Nu is het toch wel weer moeilijk, moet eigenlijk even die Agrippa horen en het geluid van de GigaByte onboard van die 2 mobo's die jij noemt...
Gezien ik er een Logitech Z-5500 op aan ga sluiten toch een belangrijk punt... De agrippa ondersteunt 7.1 terwijl de z-5500 een 5.1 is, beetje overkill dus waarschijnlijk.
Daarnaast ondersteunen die mobo's ook 7.1 ;) Maar ligt dr helemaal aan wat je zelf wil natuurlijk. Ik las dat je wel beetje audiofiel bent, dan is miss een aparte geluidskaart een goed idee. Weet niet wat die Agrippa kost, maar ene X-Fi Titanium is 70euro ofzo. Wat je ook kan doen natuurlijk is het mobo aanschaffen, het geluid testen, bevalt het niet, kan je altijd dr nog een geluidskaart inprikken. Dat is zo gebeurd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Tinussje schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 01:52:
[...]

Daarnaast ondersteunen die mobo's ook 7.1 ;) Maar ligt dr helemaal aan wat je zelf wil natuurlijk. Ik las dat je wel beetje audiofiel bent, dan is miss een aparte geluidskaart een goed idee. Weet niet wat die Agrippa kost, maar ene X-Fi Titanium is 70euro ofzo. Wat je ook kan doen natuurlijk is het mobo aanschaffen, het geluid testen, bevalt het niet, kan je altijd dr nog een geluidskaart inprikken. Dat is zo gebeurd natuurlijk.
Die agrippa is 65 euro ;)
Het punt is wel dat in mijn ogen grootste voordeel van die GigaBytes van jou is dat ze onboard HD-Audio ondersteunen (ondersteunen ze eigenlijk ook wel Deneb CPU's ? volgens de specs op Alternate niet...).
Als ik de foxconn neem komt er zowieso die agrippa erbij maar bij die GigaByte zou het grootste voordeel tegenover de foxconn zijn dat het HD-audio support zonder dat die agrippa nodig is wat de extra kostprijs zou rechtvaardigen binnen mijn budget. Wat zijn nog meer goede redenen om voor GigaByte te gaan ipv voor de Foxconn + Agrippa ? (is er overigens mischien een audiophiel aanwezig die het verschil weet tussen de GA onboard en de Agrippa wat betreft geluidsweergave? als die te nihiel is hoeft er geen agrippa op de GA en dan is de vergelijking wat reëler...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Als je zelf even op PW die mobo's had opgezocht had je gezien dat dit ook gewoon AM2+ sockets zijn. Zoals ik zelf al zei, ik ga dr volgende week een bestellen en heb al een P2 x4 liggen. Dus past prima;)
Voor zover ik weet zijn de kaarten redelijk aan elkaar gelijk, alleen heeft GigaByte een betere naam, en wat ik ook zag een dualBios(weet eigenlijk niet wat dat inhoudt, maar schijnt goed te zijn;)) En in de hoop dat GigaByte iets betere onderdelen gebruikt neem ik deze in verband met de toekomst, omdat ik hoop nog tijdje met deze te kunnen doen.
Ben nu super audiofiel, wel beetje, maar heb de Agrippa zelf nog nooit gehoord. Maar denk wel dat er verschil tussen zit, Anders zou het nu van losse geluidskaarten beetje overbodig worden he. Maar zelf ben ik toch meer van de X-Fi, omdat dit echt een aparte chip is, en hiervan duidelijk het verschil te horen is met 'normaal' geluid. (staat item op gamekings.tv) Weet niet hoe dit bij die Agrippa zit, maar van X-Fi is dus in ieder geval bewezen dat het altijd voller geluid geeft, wat voor mobo je ook hebt ( zoals ik al zei, anders zouden geluidskaarten beetje overbodig zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Tinussje schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 02:09:
Als je zelf even op PW die mobo's had opgezocht had je gezien dat dit ook gewoon AM2+ sockets zijn. Zoals ik zelf al zei, ik ga dr volgende week een bestellen en heb al een P2 x4 liggen. Dus past prima;)
Voor zover ik weet zijn de kaarten redelijk aan elkaar gelijk, alleen heeft GigaByte een betere naam, en wat ik ook zag een dualBios(weet eigenlijk niet wat dat inhoudt, maar schijnt goed te zijn;)) En in de hoop dat GigaByte iets betere onderdelen gebruikt neem ik deze in verband met de toekomst, omdat ik hoop nog tijdje met deze te kunnen doen.
Ben nu super audiofiel, wel beetje, maar heb de Agrippa zelf nog nooit gehoord. Maar denk wel dat er verschil tussen zit, Anders zou het nu van losse geluidskaarten beetje overbodig worden he. Maar zelf ben ik toch meer van de X-Fi, omdat dit echt een aparte chip is, en hiervan duidelijk het verschil te horen is met 'normaal' geluid. (staat item op gamekings.tv) Weet niet hoe dit bij die Agrippa zit, maar van X-Fi is dus in ieder geval bewezen dat het altijd voller geluid geeft, wat voor mobo je ook hebt ( zoals ik al zei, anders zouden geluidskaarten beetje overbodig zijn)
Volgens user reviews zou die agrippa beter zijn dan de X-Fi's (vooral opmerkbaar bij de lagere frequenties, de BASS dus) tenzij je Elite Pro's neemt van over de 200 euro ... (betaal je dus ook voor) dus deze zou dan al helemaal zeker beter geluid geven dan de onboard .. Volledige naam is overigens Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 en hier is een linkje naar de webpage ervan: Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 WebPage

Dubbel BIOS, ja ik snap daar het nut ook niet van eigenlijk, de onderdelen van GA komen bij Foxconn vandaan toch ? Of iets in die richting was het volgens mij.
Ik heb die mobo's overigens wel degelijk opgezocht en wist dus idd ook wel dat het AM2+'s zijn maar in de supported CPU list staat dan vervolgens de Deneb en Heka niet tussen vandaar dat ik dan beetje bang wordt :P

Edit: moest zo nodig de code van me linkje slopen:P fixed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hé nachtwerkers! :w . Ed_L probeert zo te zien punten te verdienen om de achterstand op Reinman en mij terug te dringen :+
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 00:26:
[...]

Stom antwoord: Het voltage van je geheugen natuulijk. Nee, je hoeft Nuon niet te bellen dat je graag 250V ~ uit je stopcontact wil :P

@ DataBass:
Over het scherm: Er is al het een en ander uitgelegd, om alles maar even helder te maken:

CRT: Hier worden elektronen afgevuurd van achteruit de beeldbuis. Middels magneten wordt deze van baan veranderd en naar de juiste porsitie geschoten op het scherm. Daar knalt hij tegen het scherm aan en geeft licht. Dit verklaard oa de strepen die je ziet als je een TV filmt, het beeld wordt pixel voor pixel opgebouwd. Aangezien de magneet van sterkte kan veranderen kan elke elektron naar de jusite positie worden gebracht. Vergelijk de pixels met een tabel: Bij een CRT kun je het aantal rijen en cellen aanpassen. Elke cel (pixel) wordt dan met een kleur gevuld.

TFT/LCD: Hier zit geen magneet in en hier worden geen elektronen afgevuurd. Vooraf is de resolutie (tabel) bepaald. Elke pixel kan dus 1 kleur aannemen. Ook die cellen kleur je dus net als bij de CRT hierboven om beeld te krijgen. Op de native resolutie krijg je dus mooi scherp beeld. Datzelfde heb je bijvoorbeeld als je de pixels in de lengte en breedte halveert. Van 1280x800 -> 640x400 bijvoorbeeld. Dan kun je dus 4 cellen in 1 keer een kleur geven. Echter schroef je niet zo ver terug en dan krijg je dus dat je de cellen (pixels) niet mooi kan verdedelen. Je wilt namelijk 2 kleuren in 1 cel stoppen en dat gaat niet lukken. Het gevolg is dat de cellen een gemiddelde kleur aannemen van deze 2 kleuren waardoor het beeld vager wordt. Als de ene pixel zwart moet zijn en de ander wit dan krijg je, wanneer je deze in 1 ce moet combineren, dus grijs.

Dan over PowerXpress: Dat is dus - weet ik dat ook weer - nog steeds alleen voor laptops beschikbaar. Een beetje jammer want AMD heeft de techniek en kennis wel in huis. Ik hoop dat ze met de 800-series dit wel naar de desktop brengen. Zou goed zijn voor het milieu...

Last but not least de geluidskaart: Ik zou dan inderdaad maar een losse nemen. Onboard laat ook wel te wensen over. Dan de keuze tussen de Club3D en X-Fi... De Club3D kende ik nog niet en klinkt interessant. enkele dingen om rekening mee te houden:
1. Waarmee klonk de bas beter, was dat op het analoge signaal of digitaal?
2. De X-Fi Titanium heeft PCIe waardoor deze later ook nog goed te recyclen is mocht PCI eindelijk van het toneel verdwijnen.
3. De X-Fi heeft X-RAM waardoor er wat extra prestaties uitkomen met gamen
4. De CLub3D heeft van huis uit DD Live, dat is wel weer een voordeel. De X-Fi kan dat overigens met eeen hack bemachtigen naar het schijnt.

Lastige keuze. Ik wilde voor mijn Z-5450 ook wel een geluidskaart. De digitale output doet het goed genoeg, maar in games mis ik die weer wel als ik 5.1 wil door het gebrek aan DD Live. Zal me binnenkort ook maar verdiepen. De X-Fi chip heeft een naam, maar is weer overpriced. De Club3D heeft wel van huis uit meer features, maar die zijn op de X-FI wel weer te krijgen... 2 zeer aan elkaar gewaagde kaarten, zowel qua prijs als specs met beide pro's en con's.

Edit:
Ohja, wild ehet ook nog over DualBIOS hebben. Normaal heb je daar in principe niets aan nee. De kans is klein dat een BIOS update mislukt. Echter, mocht dat wel het geval zijn dan kun je je Foxconn bord praktisch in de kliko gooien terwijl de GigaByte zich zal herstellen om een nieuwe poging te doen. Maar dat rechtvaardigd het prijsverschil niet :) . Vind het overigens wel opmerkelijk dat de foxconn geen digitale output heeft wb muziek :X . Ze zitten dik onder de concurrentie, maar met 10 euro extra hadden ze hem net zo vaak verkocht en zoveel extr akosten die outputs ook niet lijkt me |:(

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 06-03-2009 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DataBass schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 01:19:
[...]

- LCD scherm voorlopig de keuze op de ASUS VH222S maar ik weet niet hoeveel invloed die VGA eigenlijk heeft in vergelijking met DVI... Scherm oogt fysiek wel mooi... In ieder geval het 2k+ resolutie scherm eruit gehaald wat positieve invloed had op de prijs van het totale pakket gezien deze asus veel goedkoper is maar geen DVI heeft dus alsnog de vraag wat eigenlijk het verschil is.
Het is het verschil tussen een analoog en een digitaal signaal. DVI is veel scherper. Als je de twee naast elkaar hebt gezien begrijp je waarom alleen low-budget schermen nog van (goedkopere) VGA aansluitingen worden voorzien. Verder is Asus natuurlijk ook niet een merk met een grote reputatie op TFT gebied. Kies dan eerder voor de grotere merken.

en GENETX, met na-ijlen win je die punten niet terug! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 06-03-2009 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voelt zich net een condensator nu :X. Ben overigens door het slapen wel opgeladen en zeer scherp nu *O*

Maar ik zou inderdaad voor een DVI scherm gaan. Het verschil is idd analoog vs digitaal waarbij digitaal gewoon een stuk beter is. Met een dergelijk budget en systeem is er eigenlijk geen keuze: DVI nemen. Een scherm kun je altijd hergebruiken bij een volgende PC en het is dan ook zonde om een goedkoop scherm te nemen zonder DVI. Doe dan liever een maatje kleiner, maar betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog ff terug komend op de geluidskaart van Club3d. Deze bevat een van de betere Cmedia chipsets. Welke voor geluid vaak iets beter zijn dan de X-Fi. De X-Fi is iets meer geschikt voor gamen. Al kan ik creative niet uit staan en zal ik ook never nooit een X-Fi kopen.
De Club3D is volgens deze review niet veel meer dan een rebrand van de Auzentech Explosion. Auzentech is imho een beter merk dan Creative op het gebied van audio.
http://www.xsreviews.co.u...club-3d-theatron-agrippa/

De Asus Xonar D1 is trouwens ook een van de beteren:
http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_xonar_d1/10.htm
http://www.bigbruin.com/2008/asusxonard1_6

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Om het ff over die Dual BIOS te hebben, die is wel degelijk handig, tijdens het gebruik van @BIOS kreeg ik de eerste keer toen ik de F4 versie erop zette een error waardoor ie rechtstreeks naar de backup ging en een herstel deed.
En aangezien je de backup niet kan aanpassen ben je altijd zeker dat ie factory settings heeft erna.

Wat betreft er gezegd werd over de Coolermaster Ultimate 900W dat het overkill was, gisteren nieuws op Tweakers over een testsysteem wat ze intern gebruiken, guess wat erin zit :+ O-).
Ultimate series zouden extra circuit beveiliging hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Graviton12 op 06-03-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat tweakers.net een overkill voeding nodig heeft wanneer ze ooit eens ATI QuadFire willen testen? Dan kan ik me best voorstellen dat je een dikke voeding hebt liggen zodat je niet op het laatste moment nog 1 moet scoren en wellicht een brakke review krijgt omdat het zaakje naar de volgende reviewer moet.

Bij t.net is het gewoon niet zeker wat er binnenkomt. Evengoed hangt men er een 4 CPU serverboard aan... Bij jou als consument liggen de eisen aan upgradeability zo ongeveer vast, als hardware review site weet je niet wat je binnen krijgt en moet je op alles voorbereid zijn. Imho een goede keuze van tweakers.net waar die van jou valt te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Maar echt informatie over of hij, los van de geluidsopties, voor het mobo van Foxconn of GigaByte moet gaan hebben jullie niet? Ben zelf ook nog wel geinteresseerd in deze info;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mijn verwachting is dat Gigabyte wat vlotter zou kunnen zijn met BIOS releases, maar ook zij zijn erg trrraaaagggg met het reageren op customer support zaken. Verder zie ik geen verschil. Lees ook de review die ik in de BBG op de fp heb gepost (heb hier het linkje niet bij de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag aan het begin van dit topic een discussie over AM2 vs AM3. Wat is het kwalitatieve verschil en wat zijn de voor- en nadelen als ik de BBG AM2-configuratie vervang door een AM3? Qua prijs zijn de sets even duur.

Processor AMD Phenom II X4 940 Black Edition
Moederbord Foxconn A7DA-S
Geheugen OCZ 4 GB DDR2-1000 Kit
Grafische kaart (PCIe) Sapphire HD4870 X2

vs

Processor AMD Phenom II X4 810
Moederbord GigaByte GA-MA790XT-UD4P
Geheugen Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1066 Kit
Grafische kaart (PCIe) Sapphire HD4870 X2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Systeem 1 wint, waarom? Omdat de CPU al het bottleneck is en als je van 940 -> 810 gaat dan zal dat alleen nog maar een grote bottleneck worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graviton12 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:02:
Wat betreft er gezegd werd over de Coolermaster Ultimate 900W dat het overkill was, gisteren nieuws op Tweakers over een testsysteem wat ze intern gebruiken, guess wat erin zit :+ O-).
Ultimate series zouden extra circuit beveiliging hebben.
En dat onderschrijf jouw punt omdat? Ik zie nog steeds geen cijfertjes die dat bewijzen. Mijn punt blijft dus keihard staan: Die voeding is totaal niet nodig voor dat systeem en zal dus inefficiënter zijn en ook nog duurder. Ik wil zelfs wel zo ver gaan om te zeggen dat het voor dat systeem een slechte koop zou zijn.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb een beetje het gevoel dat je last hebt van cognitieve dissonantie.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Aha ok dank je wel voor al de feedback :D

Ik ga dus toch maar eens zoeken naar een DVI scherm dan ;) Hoe zijn LG schermen ?
En na het lezen van die review over de Agrippa ben ik toch weer een beetje gaan twijfelen, bij hoge volumesettings zou de kaart niet voldoende power hebben en zodoende bass dropouts krijgen echter mijn z-5500 is een speakerset met eigen power natuurlijk dus dat zou ik waarschijnlijk niet eens merken ... Toch denk ik dat ik beter even dieper kan gaan met vergelijken van de PCIe Creative X-Fi Titanium en de Club3D Theatron Agrippa DTS ... zo en zo wordt het geen X-Fi Extreme Audio of Extreme Gamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DataBass schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:25:
Aha ok dank je wel voor al de feedback :D

Ik ga dus toch maar eens zoeken naar een DVI scherm dan ;) Hoe zijn LG schermen ?
Geen idee, we hebben een (analoog :P ) LG TFT schermpje aan de PC hangen beneden en dat is prima voor wat officewerk. De andere 17" CRT LG was bij ons ook prima (met plat scherm ipv ronding *O* ). Zelf heb ik nu een Samsung en die zijn ook best goed. Tsja, kijk gewoon maar eens naar de schermen, des noods in de media markt waar ze naast elkaar staan. Voor dit budget haal je natuurlijk toch ook geen high-end fotobewerkings schermen in huis. Denk ook niet dat er veel verschil in zit. Je zou wel makkelijk responsetime, contrast en lichtopbrengst kunnen vergelijken tussen schermen in dezelfde klasse.
En na het lezen van die review over de Agrippa ben ik toch weer een beetje gaan twijfelen, bij hoge volumesettings zou de kaart niet voldoende power hebben en zodoende bass dropouts krijgen echter mijn z-5500 is een speakerset met eigen power natuurlijk dus dat zou ik waarschijnlijk niet eens merken ... Toch denk ik dat ik beter even dieper kan gaan met vergelijken van de PCIe Creative X-Fi Titanium en de Club3D Theatron Agrippa DTS ... zo en zo wordt het geen X-Fi Extreme Audio of Extreme Gamer...
Dan doet me denken dat die test op het analoge kanaal is :X . Met je Z-5500 zet je hem toch op digitaal en dan zou de kaart niet de boosdoener zijn... Je kan dan ook het best letten om vergelijkingen op digitaal gebied. De chip op de kaart zorgt wel voor het geluid en de afstelling, echter zorgt je Z-5500 voor het omzetten naar analoog (speakers) en volume. In dat laatste heb jij geen invloed, in de keuze van je kaart nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:49:
[...]

En dat onderschrijf jouw punt omdat? Ik zie nog steeds geen cijfertjes die dat bewijzen. Mijn punt blijft dus keihard staan: Die voeding is totaal niet nodig voor dat systeem en zal dus inefficiënter zijn en ook nog duurder. Ik wil zelfs wel zo ver gaan om te zeggen dat het voor dat systeem een slechte koop zou zijn.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb een beetje het gevoel dat je last hebt van cognitieve dissonantie.
Dan zou ik jou aanraden van wat ik schrijf, inclusief de emoticons te lezen ... zie de :+
Voor zover ik weet wordt dit gebruikt om aan te geven dat het voor te lachen is???

Maar goed, je hoeft zelfs niet te reageren op deze reply, have fun, heb het zo ongeveer wel gehad hier.
Ik ben niet achterlijk, er bestaat een techniek waarmee men kan achterhalen wat de persoon "eigenlijk" bedoelt, en boy, jouw opmerking is zelfs zo overduidelijk dat ik hem niet hoef te ontleden...
Bye bye, have fun, zal me wel bezighouden met belangrijkere dingen dan dit vertier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ben een game/3d systeem aan het samenstellen. Heb de BBG van januari erbij gepakt om ideeën op te doen, aangezien ik een i7 920 CPU in m'n systeem wil hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ENGTX295/2DI/1792MD3€ 462,50€ 462,50
1Cooler Master Centurion 590 Zwart€ 59,80€ 59,80
1Cooler Master Silent Pro M600€ 84,20€ 84,20
1Corsair XMS3 TR3X6G1333C9€ 101,21€ 101,21
1Gigabyte GA-EX58-UD5€ 248,85€ 248,85
1Intel Core i7 920€ 259,90€ 259,90
1Logitech Illuminated Keyboard€ 64,84€ 64,84
1Logitech Z-4€ 59,-€ 59,-
1Samsung SH-S223F€ 16,74€ 16,74
1Scythe Mugen 2 - SCMG-2000€ 32,30€ 32,30
ImporterenTotaal€ 1.389,34

Doel is om het systeem licht te overklokken, maar ook zo stil mogelijk houden.
Wat onderbouwingen:
  • Waarom i7? Omdat ik vaak bezig ben met 3d(s Max).
  • (Waarom ik dan geen Quadro kaart in me systeem heb? Omdat een (high-end) gaming kaart ook voldoet voor mijn mate van 3d. :))
  • CPU Cooler - Momenteel een Mugen2, maar dat is zo'n groot en zwaar ding! :D Ben nog aan het rondkijken naar een waardig alternatief. Tips?
    Ik ga de Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT nog ff onderzoeken. Deze zag ik staan in de Core i7 special in de BBG van januari.
  • Heb de discussie over de GTX295 vs 4870x2 gevolgd in deze thread en op basis daarvan (en andere reviews) besloten om voor de 295 te gaan.. momenteel dan.. ben nog steeds een beetje aan t twijfelen :D
    Wat me vooral aansprak van de 295, is dat ie op 2560x1600 meestal sneller is en zowel onder load als idle stiller en zuiniger is. Dit weegt vrij zwaar voor mij. En nog een klein voordeel, maar op dit moment niet noemenswaardig nog: nVidia Physx. Dit zou van pas kunnen komen wanneer ik werk met dynamics in 3d.
  • HD mist, deze is reeds aangeschaft (Samsung F1 750GB).
  • Voeding - eigenlijk op de gok genomen, sta open voor betere alternatieven. Review @ T.net
  • Een scherm komt later (óf 24", óf 30"), hier moet ik apart voor gaan werken/sparen :D
  • Verder ben ik niet van plan om later upgrades te doen (dus geen SLI / CF. Misschien evt 6GB erbij prikken, maar dat zien we dan later wel weer)
Bedoeling is wel dat de pc minimaal 3 á 4 jaar meegaat. Aangezien me huidige ook alweer zo'n 7 jaar ofzo meegaat.. P IV 2,26Ghz, 1Gig RAM, 9700Pro :*) )

Zoals jullie zien zijn er nog wat dingen (zoals geheugen en voeding) wat ik nog moet uitzoeken, maar ik zou heel graag jullie mening willen horen. Vooral dus over de cpu-koeler, RAM, voeding (en evt DVD-brander). :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In principe ziet het er goed uit. Zelf zou ik echter toch een andere videokaart nemen. Waarom? Omdat een videokaart het nooit langer dan 3 jaar gaat volhouden. Zoveel geld daarin steken is zonde. Beter koop je een wat tragere kaart zoals de GTX280 die nu zeer voordelig is (voor zover deze nog leverbaar is!).

DX11 is de volgende generatie en Physics is ook nog niet zo ver. Daarnaast zou je je oude DX10 kaart voor Physics kunnen inzetten en de nieuwe voor grafisch geweld. Beter koop je nu dus een wat mindere kaart en over anderhalf jaar een dikke DX11 kaart. 460 euro in alleen een videokaart steken is zonde.

ik bedenk me net dat je voor de 460 euro zelfs een heuze laptop koopt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is het eens met Genetx.

Die GTX 280 kan je nu voor een zeer aantrekkelijke prijs krijgen. Al dat geld wat je over houd kan je er over een jaar weer in steken en dan ga je er wss meer op voor uit dan met een GTX 295 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ohla, interessant topic om even op terug te komen :), hd4870x2 is dus ook too much? Jullie voorstel is dus een gtx280 en binnen jaar een ander kaartje erbij prikken?

presteert de hd4870 1gb dan niet evengoed bijna als de gtx280 (als je voor een ati kaartje kiest) voor nog veel minder geld....en de hd4890, als hij 20 % sneller is dan de hd4870, komt in de buurt van de gtx285,
--> kan je misschien beter nog even wachten tot april en dan een hd4890 erin prikken, die evenveel kost als de gtx280 nu (ongeveer, is beetje gokje :) ) en veel beter presteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat de prijs performance van een HD4870 1GB gigantisch goed is(zeker met dr prijs drop naar 170 waar je ze nu voor kan krijgen). Alleen is de GTX 280 gewoon een stukkie sneller, ja iets duurder. Wel zo veel duurder dat het te verantwoorden is. Het probleem is dat de HD4870 1GB niet in alle games bij komt.

RV790 is speculeren wat het gaat worden. Wachten tot april kan zeker, maar dat is meer aan hem zelf. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
GENETX schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:53:
In principe ziet het er goed uit. Zelf zou ik echter toch een andere videokaart nemen. Waarom? Omdat een videokaart het nooit langer dan 3 jaar gaat volhouden.
Mwah, ligt er maar net aan waar je 'm voor wil gaan gebruiken. Ben zelf geen die-hard gamer. Zoals ik zei wil ik dat mijn systeem gewoon minimaal 3 á 4 jaar meegaat, of ik nou game of bezig ben met 3d.
ik bedenk me net dat je voor de 460 euro zelfs een heuze laptop koopt :X
Laptop heb ik al ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:29:
Ohla, interessant topic om even op terug te komen :), hd4870x2 is dus ook too much? Jullie voorstel is dus een gtx280 en binnen jaar een ander kaartje erbij prikken?
Prijsverschil tussen de 4870x2 en de 295 is respectievelijk € 389,- en € 459,25. Scheelt dus zo'n €70,-. Persoonlijk heb ik die €70,- er wel voor over voor een kaart wat nieuwer, stiller, zuiniger en (iets) sneller is. Zoals ik zei in mijn vorige post weegt het geluid en energieconsumptie van een videokaart vrij zwaar voor mij.
--> kan je misschien beter nog even wachten tot april en dan een hd4890 erin prikken, die evenveel kost als de gtx280 nu (ongeveer, is beetje gokje :) ) en veel beter presteert?
Ben op zich best bereid om te wachten, maar op een gegeven moment moet ik de knoop doorhakken natuurlijk. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:32:
Ik moet zeggen dat de prijs performance van een HD4870 1GB gigantisch goed is(zeker met dr prijs drop naar 170 waar je ze nu voor kan krijgen). Alleen is de GTX 280 gewoon een stukkie sneller, ja iets duurder. Wel zo veel duurder dat het te verantwoorden is. Het probleem is dat de HD4870 1GB niet in alle games bij komt.

RV790 is speculeren wat het gaat worden. Wachten tot april kan zeker, maar dat is meer aan hem zelf. :P
Tja, moet eerst maar 's zien wanneer ik mijn geld binnenkrijg.. :P Had vorig jaar een voorschotje gekregen en bijna een compleet systeem besteld toen. Te beginnen met een hd dus.. :P
Maar vanuit financieel oogpunt gezien toch maar uitgesteld toen.

Zoals ik zei, ben op zich best bereid om te wachten. Intussen blijf ik deze en andere threads volgen en kan ik mooi op zoek naar reviews van CPU coolers ;)

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scipionyx schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:54:
Mwah, ligt er maar net aan waar je 'm voor wil gaan gebruiken. Ben zelf geen die-hard gamer. Zoals ik zei wil ik dat mijn systeem gewoon minimaal 3 á 4 jaar meegaat, of ik nou game of bezig ben met 3d.
Maar gamen ga je, zeker op die resolutie, niet 3 jaar volhouden zonder upgrade, ook niet met de snelste kaart die je nu koopt.
Laptop heb ik al ;)
Was dan ook als indicatie om aan te geven hoeveel je voor 1 videokaart wel niet betaald

@ Thombose:
Videokaart hangt ook weer af van de situatie. De HD4870X2 is een zeer leuke kaart, de GTX280 ook en de HD4870. Zoals ik het zie:

HD 4870X2: Als je niet snel gaat upgraden en wel een groot budget hebt
GTX280: Als je ook veel te besteden hebt, maar zo slim bent om deze als tussenkaart te nemen om straks voor DX11 te gaan

HD 4870: Leuke kaart voor zn geld bij een beperkter budget.

Wilde eerste eigenlijk een HD 4870X2 neerzetten in die post, maar bedacht me dat het prijsverschil nog steeds niet zo groot was vergeleken met de GTX295 en beter nog wat meer kon worden bespaard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
GENETX schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:01:
[...]

Maar gamen ga je, zeker op die resolutie, niet 3 jaar volhouden zonder upgrade, ook niet met de snelste kaart die je nu koopt.

[...]
Daar heb je een goed punt idd.
Was dan ook als indicatie om aan te geven hoeveel je voor 1 videokaart wel niet betaald
Weet ik. Het is aan de ene kant idd veel geld, maar aan de andere kant denk ik: als je het doet, doe het dan goed. Zo dacht ik er ook over toen ik mijn huidige systeem kocht. En sommige spellen draaien idd niet meer zo soepel als ik het had gewild (NFS MW gaat nog..).

Het klinkt misschien alsof ik tóch meer naar de 295 neig, maar dat is zeker niet zo. ;)
Het blijft gewoon lastig om geld uit te geven :+
GTX280: Als je ook veel te besteden hebt, maar zo slim bent om deze als tussenkaart te nemen om straks voor DX11 te gaan
Zojuist wat (user)reviews gelezen en lijkt een aardige kaart.
Gaming wise, I honestly don't game MUCH... but when I do, I want it to look like Christ himself rendered it, and at my full resolution of 2560x1600.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
Jah geen idee dus, alle reviews die ik weet te vinden zijn met analoge verbindingen gedaan en dan zou hij onderdoen voor de X-Fi's die ook al geen toslink ondersteunen (waarschijnlijk de reden waarom al die reviewers stug geen toslinks gebruiken, anders vervalt de vergelijking?)...
De z-5500 is een THX, DD, DTS set met coax ingang, 6channel ingang en een toslink ingang dus ik wil eigenlijk wel de toslink gebruiken welke naar mijn mening toch de beste geluidsweergave zou moeten geven.
Eigenlijk zou ik ergens een test setup moeten zien te vinden waar 2 geluidskaarten op dezelfde geluidsset aangesloten staan (liefst de z-5500 ? :P), de Agrippa via toslink met DTS enabled en de F-Fi met analoog 6channel. Maar zie dat maar eens te vinden :P

Ook zag ik al in een paar reviews staan dat de drivers van Club3D op de Agrippa niet zo lekker zijn maar gezien het inprincipe gewoon een reseller is van Auzentech (wat een kaarten hebben hun toch!) kan je gewoon auzentech drivers gebruiken welke, volgens de users die het meldden, vele malen beter zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stale
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 18:35
Ik heb zelf de agrippa icm z-5500 verbonden dmv coax. Werkt prima behalve dat soms de z-5500 set uitvalt doordat de geluidskaart alleen signaal geeft wanneer er geluid is, anders staat er geen input. Verder tijdens games films is er geen probleem en alleen mooi geluid. Ik gebruik btw ook de drivers van auzentech.

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
stale schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 17:18:
Ik heb zelf de agrippa icm z-5500 verbonden dmv coax. Werkt prima behalve dat soms de z-5500 set uitvalt doordat de geluidskaart alleen signaal geeft wanneer er geluid is, anders staat er geen input. Verder tijdens games films is er geen probleem en alleen mooi geluid. Ik gebruik btw ook de drivers van auzentech.
Jah dat die geluidsset dan uitvalt kan ik de agrippa niet kwalijk nemen, mijn eigen z-5500 viel ook nog wel eens uit door datzelfde voorval destijds op mijn vorige laptop (een Acer 5920g ... acer ja ... schiet mij maar lek) wanneer deze geen signaal uitstuurde over de onboard SPDIF waar me z-5500 op aangesloten stond...
Ik weet niet of dit een powersavingsfunctie van logitech is of dat het een bug is ofzo maar echt hinderlijk kan ik het niet noemen ;) Naar mijn verwachting zou de z-5500 bij een zelfde situatie hetzelfde reageren aangesloten op X-FI Toslinks (welke dus niet mogelijk zijn op xtreme gamer en xtreme audio...).
Mag ik overigens vragen waarom je hem op coax hebt aangesloten met je z-5500 en niet via toslink ?

Dat van die Auzentech drivers klopt dus, gezien jij het nu net ook weer meldt ;)

Ik las net ook nog ergens dat de optische uitgangen en heel DTS niet werkt onder Vista, klopt dit? Of heeft de reviewer in kwestie iets fout gedaan (verkeerde drivers... onboard nog ingeschakeld... you name it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Laatst online: 13:10
Zo :) Aan de hand van de BBG!

Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/Foto0112.jpg
Aangeschaft. Iets duurder dan uit de PW maar nu heb ik het ook gelijk thuis.

Ik lees her en der wat over bios update bij het foxcon moederbordje icm Phenoms. Kan iemand dit bevestigen?

Waar ik me beetje zorgen over maak, is dat de 4 pins voeding, die normaal op mijn moederborden zaten.. vervangen is door een 8 pins aansluiting..

not EPS12V/ ‘P8’ ready.. Shit..

[ Voor 29% gewijzigd door Tomino op 06-03-2009 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi! Kunnen we weer een fabel uit de wereld helpen *O*

Denk je dat het ook maar iets uitmaakt of je Toslink hebt of gewoon coax? Waar zou volgens jou het verschil zitten? In het signaal? Wat verwacht je, ruis? Bij digitaal? :N

Digitaal is zoals de meesten wel zullen weten een spel tussen 1 en 0. Wel of niet. Aan of uit. Daar zit geen mogelijkheid tussen. Het is wel of niet. Misschien, bijna, zo goed als niet is niet mogelijk. Gewoon wel of niet! En daar zit het hem ook in. Of je nou toslink of coax pakt, hij stuurt 1 of 0 door. Uiteraard is het medium (de kabel) wel analoog en daar kan ruis op staan. Echter, een 0 varieert van 0-2V en een 1 is 3-5V (coax) of wel of geen licht (toslink), Zolang je geen extreem lange kabel gebruikt heeft een coax echt geen nadeel. Tussen 1 en 0 zit genoeg speling zodat de storing geen invloed heeft.

Die 1-en en 0-en komen binnen op je Z-5500 en tussen toslink en coax zit hier dus geen verschil in. De Z-5500 zet dit vervolgens om in een analoog signaal naar de speakers. Vervorming is dan ook niet mogelijk zoals bij analoog (let op, dit gaat over het signaal van PC -> Z-5500 decoder). Hooguit ga je eens bits missen, dat gebeurt bv wel eens op een (gebrande) DVD waar een aantal bits verkeerd zijn en daardoor zo'n blokje in het beeld hebt wat afwijkt. Dat hoor je dan ook snel genoeg in het geluid. Maar zoals gezegd, dat komt niet snel voor wanneer je geen tientallen meters hoeft te overbruggen.

Het verschil met analoog is dat analoog dus niet met 1 of 0 werkt, maar van 0-100% met de kans dat hij zelfs over de 100% schiet. Het is niks, een beetje, iets meer, minder dan de helft... veel, meer dan veel, bijna volledig, volledig... Je begrijpt dat wanneer er een beetje ruis is het digitale signaal van 4,5V naar 4V varieert bijvoorbeeld, echter is dit beide als 1 gedefinieerd en zal als 1 worden behandeld. Bij analoog is dat echter gewoon een verschil van 0,5V en daarmee dan ook echt een ander signaal en vervorming.

Op mijn Z-5450 (ook digitaal) merk ik geen enkel verschil tussen toslink van mijn laptop en de een coax kabeltje dat ik nog had voor video (echt geen speciaal audio kabeltje met zgn vergulde contacten omdat dat verschil zou maken, ja bij analoog, niet bij digitaal). Beide wel op een integrated chipje dus, maar ach klinkt in principe prima en er waren destijds geen interessante geluidskaarten waar ik het geld voor over had.

* GENETX schopt nog eens tegen de fabel. Ga naar het ouderwetse analoge tijdperk, dit is 2009 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
GENETX schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 18:41:

Denk je dat het ook maar iets uitmaakt of je Toslink hebt of gewoon coax? Waar zou volgens jou het verschil zitten? In het signaal? Wat verwacht je, ruis? Bij digitaal? :N

Digitaal is zoals de meesten wel zullen weten een spel tussen 1 en 0. Wel of niet. Aan of uit. Daar zit geen mogelijkheid tussen. Het is wel of niet. Misschien, bijna, zo goed als niet is niet mogelijk. Gewoon wel of niet! En daar zit het hem ook in. Of je nou toslink of coax pakt, hij stuurt 1 of 0 door. Uiteraard is het medium (de kabel) wel analoog en daar kan ruis op staan. Echter, een 0 varieert van 0-2V en een 1 is 3-5V (coax) of wel of geen licht (toslink), Zolang je geen extreem lange kabel gebruikt heeft een coax echt geen nadeel. Tussen 1 en 0 zit genoeg speling zodat de storing geen invloed heeft.

Die 1-en en 0-en komen binnen op je Z-5500 en tussen toslink en coax zit hier dus geen verschil in. De Z-5500 zet dit vervolgens om in een analoog signaal naar de speakers. Vervorming is dan ook niet mogelijk zoals bij analoog (let op, dit gaat over het signaal van PC -> Z-5500 decoder). Hooguit ga je eens bits missen, dat gebeurt bv wel eens op een (gebrande) DVD waar een aantal bits verkeerd zijn en daardoor zo'n blokje in het beeld hebt wat afwijkt. Dat hoor je dan ook snel genoeg in het geluid. Maar zoals gezegd, dat komt niet snel voor wanneer je geen tientallen meters hoeft te overbruggen.

Het verschil met analoog is dat analoog dus niet met 1 of 0 werkt, maar van 0-100% met de kans dat hij zelfs over de 100% schiet. Het is niks, een beetje, iets meer, minder dan de helft... veel, meer dan veel, bijna volledig, volledig... Je begrijpt dat wanneer er een beetje ruis is het digitale signaal van 4,5V naar 4V varieert bijvoorbeeld, echter is dit beide als 1 gedefinieerd en zal als 1 worden behandeld. Bij analoog is dat echter gewoon een verschil van 0,5V en daarmee dan ook echt een ander signaal en vervorming.

Op mijn Z-5450 (ook digitaal) merk ik geen enkel verschil tussen toslink van mijn laptop en de een coax kabeltje dat ik nog had voor video (echt geen speciaal audio kabeltje met zgn vergulde contacten omdat dat verschil zou maken, ja bij analoog, niet bij digitaal). Beide wel op een integrated chipje dus, maar ach klinkt in principe prima en er waren destijds geen interessante geluidskaarten waar ik het geld voor over had.

* GENETX schopt nog eens tegen de fabel. Ga naar het ouderwetse analoge tijdperk, dit is 2009 *O*
Ja geen idee eigenlijk :P Maakt niet uit dus volgens jou of het TOSLINK of CoaX is :P dan vervalt mijn vraag ;).
Dank je :P
Wel stom dat reviewers de kaarten op analoog reviewen terwijl het sterke punt hem juist in de digitale IO zit ...
Wel blijft staan dat ik graag zou willen weten of de digitale outputs en DTS het nog doen bij hem onder Vista, ik kan namelijk niet ruiken of hij vista of nog op xp zit :)

Ik heb trouwens een lijst erbij gepakt voor widescreen gaming en de verschillen die je krijgt zijn over het algemeen juist in je voordeel met meer zichtsveld op 16:9 tegenover 16:10... Wel moet ik zeggen dat oudere games (wc3 bijv) vervormd zodra je dit in 16:9 tracht te runnen of ze knippen verticaal een beetje maar over het algemeen resulteert het in horizontaal extra gezichtsveld.
1920x1200 zijn grote en dure schermen dus voor mij is de keuze eigenlijk 1920x1080 vs 1680x1050 schermen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Tomino schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 17:32:
Zo :) Aan de hand van de BBG!

[afbeelding]
Aangeschaft. Iets duurder dan uit de PW maar nu heb ik het ook gelijk thuis.

Ik lees her en der wat over bios update bij het foxcon moederbordje icm Phenoms. Kan iemand dit bevestigen?
Waarom koop je een x3, zoals ik op het plaatje zie, en dan met een AM2+ mobo, waarom niet een x4, of als je dan toch een x3 heb geen AM3 mobo, beetje krom als je het mij vraagt. Maar hoe bevalt het mobo zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DataBass schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:00:
[...]

Ja geen idee eigenlijk :P Maakt niet uit dus volgens jou of het TOSLINK of CoaX is :P dan vervalt mijn vraag ;).
Dank je :P
Wel stom dat reviewers de kaarten op analoog reviewen terwijl het sterke punt hem juist in de digitale IO zit ...
Wel blijft staan dat ik graag zou willen weten of de digitale outputs en DTS het nog doen bij hem onder Vista, ik kan namelijk niet ruiken of hij vista of nog op xp zit :)
Zolang je geen meterslange kabels hebt zal het inderdaad niets uitmaken. Zolang er iets is dat 1 of 0 kan doorsturen met genoeg bandbreedte maakt het bij digitaal geen donder uit, zelfs al zouden het rookwolken zijn bij wijze van spreken. DTS werkt gewoon onder Vista, net als digitale outputs. In ieder geval wel met mijn Realtek ALC889 :+

Het is ook niet vreemd dat men op analoog test trouwens, volgens mij is dat juist waar je verschil kunt merken. Digitaal zal niet snel een verschil maken aangezien je voor een bepaalde toon toch een bepaald aantal 1en en 0en doorstuurt. Het enige wat daar kan variëren is het verbeteren van het geluid door equalizers.
Ik heb trouwens een lijst erbij gepakt voor widescreen gaming en de verschillen die je krijgt zijn over het algemeen juist in je voordeel met meer zichtsveld op 16:9 tegenover 16:10... Wel moet ik zeggen dat oudere games (wc3 bijv) vervormd zodra je dit in 16:9 tracht te runnen of ze knippen verticaal een beetje maar over het algemeen resulteert het in horizontaal extra gezichtsveld.
1920x1200 zijn grote en dure schermen dus voor mij is de keuze eigenlijk 1920x1080 vs 1680x1050 schermen ...
Mja, 6:10 is alweer een vooruitgang op 4:3 ;) en je zou altijd nog je FOV waarde kunnen aanpassen 8) . De ondersteuning voor 16:9 is echter toch iets minder. Omdat het nog zo pril is zou ik gewoon 16:10 nemen, weet je zeker dat het goed werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 06-03-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Tinussje schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:05:
[...]

Waarom koop je een x3, zoals ik op het plaatje zie, en dan met een AM2+ mobo, waarom niet een x4, of als je dan toch een x3 heb geen AM3 mobo, beetje krom als je het mij vraagt. Maar hoe bevalt het mobo zelf?
Simpel. Omdat ik gewoon niet meer er aan uit wilde geven dan 300 euro.
333 kwam het uit, en hoger ging ik écht niet! :)

Bordje is nu nog in de doos, maandag inbouwen.
vind het nu al gaaf dat je hem ook op het moederbord aan kan zetten zonder schroevendraaier oid, zit gewoon knopje op. Hoe tof O+

+ het feit dat ik hier ook veel in het topic hoor dat ik op dit moment, ook kijkend naar mn budget, net zo goed voor goedkoop ddr2 kon gaan. Lees wat rond hier en dan zie je dat ik niet de enige ben die er zo over denkt;)

[ Voor 31% gewijzigd door Tomino op 07-03-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Laat even weten als je m ingebouwd hebt en hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:05

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Tomino schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:27:
[...]

Simpel. Omdat ik gewoon niet meer er aan uit wilde geven dan 300 euro.
333 kwam het uit, en hoger ging ik écht niet! :)

Bordje is nu nog in de doos, maandag inbouwen.
vind het nu al gaaf dat je hem ook op het moederbord aan kan zetten zonder schroevendraaier oid, zit gewoon knopje op. Hoe tof O+
Ja laat het ons weten, doormiddel van een product review?

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dontmind
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik heb alles zowat doorgenomen en mijn best gedaan om
de belangrijke zaken te verstaan (omdat ik er weing vanaf weet).
Ik zou graag een computer willen bestellen (al dan niet bij azerty.nl, al kom ik uit België)
voor het bedrag van 2000 euro maar kan geen keuze maken uit wat ik hier lees.
Misschien kan iemand mij helpen of misschien ga ik toch beter gewoon simpelweg voor de BBG game systeem van deze maand??
Of wacht ik beter af? Hier stond ergens geschreven nog tot April te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
XTREEMRaGE schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 23:33:
[...]

Ja laat het ons weten, doormiddel van een product review?
Ik zal er wat tijd voor vrijmaken. Echter zal dat mijn eerste review zijn. Ik doe m'n best.
Als je wat punten wilt weten die je erin terug wilt zien, stuur me een DM. Heb ik een beetje houvast etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Tomino schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 13:34:
[...]

Ik zal er wat tijd voor vrijmaken. Echter zal dat mijn eerste review zijn. Ik doe m'n best.
Als je wat punten wilt weten die je erin terug wilt zien, stuur me een DM. Heb ik een beetje houvast etc. :)
Ben je ook van plan te gaan overclocken? Wil graag weten hoe dit mobo zich daarbij houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

GENETX schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 18:41:

etc..etc..
Je vergeet een niet onbelangrijk feit. Met optische verbindingen kun je een galvanische scheiding tussen je apparatuur bereiken, wat de kans op storingen door verkeerd lopende stromen verminderd.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Tinussje schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 14:05:
[...]

Ben je ook van plan te gaan overclocken? Wil graag weten hoe dit mobo zich daarbij houdt.
Nein, ik heb een maand zonder desktop gezeten door al de probs bij elkaar. Als hij het doet, vind ik het prima :P

Is er ergens een overzicht met alle 720's en tot hoever ze oc'ed zijn?
Zelf op te zoeken ;)

Ik begin nu wel te twijfelen over mn bios update die ik wss uit moet voeren.. maar dat vogel ik wel uit :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tomino op 07-03-2009 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
Is het een BE die je aangeschaft hebt? Dan is ie natuurlijk makkelijk over te clocken:)
Denk dat je gewoon even moet googlen, dan vind je wel wat:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Scipionyx schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:41:
• Heb de discussie over de GTX295 vs 4870x2 gevolgd in deze thread en op basis daarvan (en andere reviews) besloten om voor de 295 te gaan.. momenteel dan.. ben nog steeds een beetje aan t twijfelen :D
Wat me vooral aansprak van de 295, is dat ie op 2560x1600 meestal sneller is en zowel onder load als idle stiller en zuiniger is. Dit weegt vrij zwaar voor mij. En nog een klein voordeel, maar op dit moment niet noemenswaardig nog: nVidia Physx. Dit zou van pas kunnen komen wanneer ik werk met dynamics in 3d.
Deze review bij Guru 3D toont dat de GTX295 regelmatige flink sneller is dan de HD4870 x2, op 2560x1600 is er echter wel een cpu-bottleneck. Je zal een zeer krachtige cpu nodig hebben om het verschil te maken met een HD4870 x2.
http://www.guru3d.com/art...0-review-water-cooling/11

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zer0 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:40:
[...]

Je vergeet een niet onbelangrijk feit. Met optische verbindingen kun je een galvanische scheiding tussen je apparatuur bereiken, wat de kans op storingen door verkeerd lopende stromen verminderd.
Thx, dat is inderdaad wel waar natuurlijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Laatst online: 18-09 20:22

artificial_sun

Mazda Rx7

Als ik deze discusie hier bekijk ben ik blij dat ik niet met spoed een nieuw systeem nodig heb. Ik wacht nog lekker wat maanden tot AM3(en dan niet die X3's of trage X4's) en misschien wel i5 in de winkels liggen. Voor de heb, heb ik al wel een E-ATX case besteld. De Tacens Sagitta II Tower met 400mm fan in de zijkant. Dat is denk ik een goede case als je veel air-flow nodig hebt. Reviews komen (weet alleen niet waar want in de PW staat hij nog niet) Ik heb hem zelf toegevoegd aan de PW

[ Voor 4% gewijzigd door artificial_sun op 09-03-2009 09:55 . Reden: Onderzoekje naar PW ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Laatst online: 19-09 08:49
Madrox schreef op zondag 08 maart 2009 @ 09:22:
[...]

Deze review bij Guru 3D toont dat de GTX295 regelmatige flink sneller is dan de HD4870 x2, op 2560x1600 is er echter wel een cpu-bottleneck. Je zal een zeer krachtige cpu nodig hebben om het verschil te maken met een HD4870 x2.
http://www.guru3d.com/art...0-review-water-cooling/11
Dat kaartje was volgens de review een water gekoelde uitvoering van 800 USD. Goedemorgen zeg.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
mhindrik schreef op maandag 09 maart 2009 @ 08:38:
[...]

Dat kaartje was volgens de review een water gekoelde uitvoering van 800 USD. Goedemorgen zeg.
Ja zo kan ik ook een fabrikant beter uit de test laten komen hahaha
Ik twijfel er niet aan dat de veel duurdere 295 beter is dan een 4870x2 ... maar om dan met watercooling te proberen hem zo overweldigend beter te zijn wat hij had moeten zijn om de meerprijs te rechtvaardigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
ff voor de duidelijkheid, de geteste GTX295 is dus niet overclocked:
Now since the GTX is 100% clocked similar to other GTX 295 cards we tested earlier, we did not include any other GTX 295 card as the results would be identical. Closest to the GTX 295 competition wise is obviously the Radeon HD 4870 X2, which is included. We also include the fastest single-GPU based solution, the GTX 285, and to show you performance scaling and the level of raw power we are playing with, the very value rich GeForce 9800 GTX+.

The results above, a very competitive chart, with the BFG H2O in leading position. At 2560x1600 it however drops in performance, as it has less video memory available (per GPU) than the X2 and GTX 285.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition€ 197,94€ 197,94
1Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 179,90€ 179,90
ImporterenTotaal€ xxx

Vraagje over deze 2: de overclocked club3d versie is bij alternate 199E en de sapphire 239E, is het dus logisch om voor de club3d te gaan?
(koop bij alternate omdat ik daar met defecte producten makkelijk langs kan gaan en er goede ervaringen mee heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah, die is goedkoper, dus waarom zou je daar niet voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

maar voor 2 tientjes meer heb je dan wel weer een betere koeler op die 4870 :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo slecht is de club 3d koeler nu ook weer niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Laatst online: 18-09 20:22

artificial_sun

Mazda Rx7

Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:36:
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition€ 197,94€ 197,94
1Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 179,90€ 179,90
ImporterenTotaal€ xxx

Vraagje over deze 2: de overclocked club3d versie is bij alternate 199E en de sapphire 239E, is het dus logisch om voor de club3d te gaan?
(koop bij alternate omdat ik daar met defecte producten makkelijk langs kan gaan en er goede ervaringen mee heb)
Zoals je zelf kunt zien is alles maar tijdelijk nu is de Sapphire weeer een betere keuze met zijn 180 e'tjes

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
  • Laatst online: 26-09-2021
Mijn budget is wat lager, dus heb ik geprobeerd zelf wat moois samen te stellen voor €1000, ik wil het vooral gebruiken om te gamen. Dit is het geworden:

Nvidia Geforce 9800GTX+ 512MB videokaart

Foxconn G43MX moederbord

Kingston 4 GB DDR2-800 Kit

Intel® Core 2 Duo E7500 (2.93GHz, 3MB L2 cache)

Samsung Spinpoint F1 750GB SATA harde schijf (32MB buffer)

Microsoft Windows Vista Home Premium 64 bit

Tacens Prior M

450 Watt voeding met PCI-express aansluiting en gescheiden 12-volt lijnen

Logitech Deluxe 660 Cordless Desktop (800dpi muis)

LG Flatron W2252TQ (22 inch monitormet DVI-aansl. 2ms reactietijd, dynamisch contrast 10.000:1, helderheid 300cd/m²)

Samsung SH-S222A (22-speed DVD-brander)

Het kost een kleine €1000, is dat het waard of kan ik beter voor zoiets gaan: Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/03/08/1236539820-090.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Rienk333 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:22:
Mijn budget is wat lager, dus heb ik geprobeerd zelf wat moois samen te stellen voor €1000, ik wil het vooral gebruiken om te gamen. Dit is het geworden:

[knip]

Het kost een kleine €1000, is dat het waard of kan ik beter voor zoiets gaan:
Dat zou ik in zijn levensdagen niet betalen voor die configuratie! Ik zal eens een €1000 systeem uit de PW trekken, momentje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rienk, dat AMD systeem is een stuk beter, ik neem aan dat het een Phenom II X3 720 2,8Ghz betreft gezien de naam en prijs. verder kan dat systeem binnen je budget nog wel beter. HD4870 er in een een Phenom II 940 en nog blijf je onder je budget. Dan hoef je alleen nog een scherm als ik het zo zie?

We wachten op Ed_L, ik ben toch al te laat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition€ 139,-€ 139,-
1Antec Sonata III 500 Zwart€ 102,79€ 102,79
1Foxconn A7DA-S€ 85,-€ 85,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 35,28€ 35,28
1Logitech MX518€ 29,-€ 29,-
1Microsoft Windows Vista Home Basic€ 85,25€ 85,25
1OCZ Alchemy Elixir€ 17,95€ 17,95
1Samsung SH-S223F€ 16,74€ 16,74
1Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB€ 88,49€ 88,49
1Samsung Syncmaster 2243BW€ 179,-€ 179,-
1Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E€ 149,90€ 149,90
1Scythe Mugen 2 - SCMG-2000€ 32,30€ 32,30
ImporterenTotaal€ 960,70

Zo, inclusief OS en met ruimte voor de verzendkosten bij twee verschillende shops.

edit: GENETX, met OS en monitor krijg ik er geen 940 in. Maar met dit budget zou ik inderdaad TS adviseren om net een paar tientjes extra neer te leggen voor een quad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Het is idd de X3 720, was sowieso al van plan om nog even te wachten totdat de videokaart in prijs gedaald is en dan zal het waarschijnlijk de HD4870 worden ja. Scherm+toetsenbord+muis+OS moet ik nog.

Klein vraagje, wat betekent het als er X2 achter de videokaart staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan is het een kaart met dubbele grafische processor. Hetzelfde als twee HD4870 kaarten in crossfire, maar dan op 1 kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je doelt op de HD4870X2 zeker, dat betekend dat je eigenlijk 2x een HD 4870 hebt (crossfire) maar dan op 1 kaart ipv over 2 kaarten.

/traag

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 09-03-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Dat zag ik daar idd een keer achter staan.
Die paar extra tientjes gaan als het goed is over max. een maand van de videokaart af toch? Dus dat is sowieso geen probleem. Alleen die behuizing vind ik wel duur, is dat nodig?

[ Voor 11% gewijzigd door Rienk333 op 09-03-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar die is wel inclusief voeding ;)

Daarnaast zou ik Home Premium nemen, niet Home Basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Grote verschil daartussen is?

edit: Die Samsung Spinpoint 1TB kan ik die ook vervangen voor een 640GB, want 1 TB krijg ik nooit vol. Maar heb pas gelezen dat de HD ook van invloed is op de prestaties?

[ Voor 75% gewijzigd door Rienk333 op 09-03-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, vind het niet heel goed. Ik zou die sonata 3 niet nemen. Cooler Master elite 330 + 520M is net wat goedkoper en heb je een stille modulaire voeding. Ook geen deurtje voor de kast.

Home basic heb je eigenlijk vrij weinig aan. Alle features die Vista net wat beter maken, zitten daar niet in. Ook is Home Premium X64 een paar tientjes duurder(OEM) maar dat wel waard.

Tobo kan ook nog wel iets goedkopere simpele ram plank. Ook kan je nog wat op de monitor besparen(zie basis systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waartussen? De videokaarten? Windows? Voeding in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die behuizing heeft een goede voeding aan boord. Een losse A-merk 500W voeding kost al gauw een tientje of vijf, dus aan het einde van de rit is die kast niet zo duur. Verder was het maar een voorbeeld, want het uiterlijk van de kast telt ook en dat is heel persoonlijk. Als je op de kast wilt bezuinigen is dat prima, maar zorg altijd dat je een goede (en dus wat duurdere) voeding neemt. Dat betekent in jouw geval dat je op zoek moet naar een kast onder de €50 zonder voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
GENETX schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:50:
Waartussen? De videokaarten? Windows? Voeding in de kast?
Sorry, tussen Basic en Premium bedoelde ik, maar denk dat die vraag ondertussen beantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:49:
Hmmm, vind het niet heel goed. Ik zou die sonata 3 niet nemen. Cooler Master elite 330 + 520M is net wat goedkoper en heb je een stille modulaire voeding. Ook geen deurtje voor de kast.
Deurtje Schmeurtje. Dat deurtje zit ook op een p180 en ik vind het wel mooi. Verder geldt het commentaar dat ik hierboven ook al schreef. Eigenlijk probeer ik advies over kasten te vermijden, want het uiterlijk is te persoonlijk. Als er maar een goede voeding in zit, is het prima.
Home basic heb je eigenlijk vrij weinig aan. Alle features die Vista net wat beter maken, zitten daar niet in. Ook is Home Premium X64 een paar tientjes duurder(OEM) maar dat wel waard.
Ik vind de Aero interface erg leuk, maar bijv. de Media Centre features gebruik ik nooit. Ook hier geld, kijk wat de extra features zijn en of je het extra geld waard vind. De belangrijkste feature voor de gamer is Dx10 (en later dit jaar Dx11) en daar voldoet HB prima voor.
Tobo kan ook nog wel iets goedkopere simpele ram plank. Ook kan je nog wat op de monitor besparen(zie basis systeem).
Ik heb het eerder al gezegd: bezuinig niet teveel op de randapparatuur! Natuurlijk kan het goedkoper, maar je doet af van je game-ervaring. Het tobo kost nog geen €20... als je daar nog op moet bezuinigen door een cordless 110 setje te nemen (heb er zelf ook een op de storthoop liggen!), dan sla je de plank mis (pun intended ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:56:
[...]
Deurtje Schmeurtje. Dat deurtje zit ook op een p180 en ik vind het wel mooi. Verder geldt het commentaar dat ik hierboven ook al schreef. Eigenlijk probeer ik advies over kasten te vermijden, want het uiterlijk is te persoonlijk. Als er maar een goede voeding in zit, is het prima.
Sja, ik en met mij, zijn er bulten mensen met een hekel aan deurtjes voor je kast :P. Vandaar dat ik die kast ook niet aanraad omdat het en goedkoper kan met een betere voeding en niet zon deurtje hebt waar veel mensen een hekel aan hebben.
Ik vind de Aero interface erg leuk, maar bijv. de Media Centre features gebruik ik nooit. Ook hier geld, kijk wat de extra features zijn en of je het extra geld waard vind. De belangrijkste feature voor de gamer is Dx10 (en later dit jaar Dx11) en daar voldoet HB prima voor.
Sja voor een paar 10tjes(90 kost ie OEM) heb je een bult extra dingen er bij.
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2068721,00.asp
Ik heb het eerder al gezegd: bezuinig niet teveel op de randapparatuur! Natuurlijk kan het goedkoper, maar je doet af van je game-ervaring. Het tobo kost nog geen €20... als je daar nog op moet bezuinigen door een cordless 110 setje te nemen (heb er zelf ook een op de storthoop liggen!), dan sla je de plank mis (pun intended ;)).
Ik heb hier een ultra flat, die koste me een 10tje en is echt een heerlijke ramplank :P. En de monitor van het basis systeem is niets mis mee en doet ook niet af aan de ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Moet trouwens ook nog geluidsset+assemblage bij en dan kom ik ong. uit op €1100 dat vind ik eigenlijk iets te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Laatst online: 19-09 08:49
Rienk333 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:01:
Moet trouwens ook nog geluidsset+assemblage bij en dan kom ik ong. uit op €1100 dat vind ik eigenlijk iets te veel.
Als je het aandurft is zelf assemblage nog altijd het goedkoopst.

Durf je het niet aan, kijk dan even op vraag en aanbod voor een van die gratis pc's. Trek die uit elkaar. Zet em opnieuw in elkaar. Bouw je wat ervaring op. :)

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
In principe kan je dus met handleidingen op internet het gewoon helemaal zelf doen? Heb pas wel zoiets gelezen hier maar dat kwam uit 2000 meen ik, nu zijn er toch wel een aantal dingen anders?

Iemand nog een reactie op mijn edit van paar posts geleden? Samsung Spinpoint 640GB i.p.v. 1TB?

[ Voor 20% gewijzigd door Rienk333 op 09-03-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hoor. Zolang je niet vergeet de pinnetjes tussen moederbord en plank te bevestigen kan er weinig mis gaan/. Het past of het past niet. en als het past dan werkt het doorgaans ook gelijk. gewoon zorgen dat je geheugen in de goede bankjes gaat (zie handleiding mobo) en dat je de videokaart in het bovenste 16x slot steekt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linkje met systeem bij Azerty. 909 Dus er is nog wat over 8) .

Met alles(OS en Geluid ook) er bij behalve assemblage :).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2009 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Oke, btw is dit het moederbord wat je bedoelde die ik er beter in kan zetten: pricewatch: AMD Phenom II X4 940 BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het is allemaal niet zo moeilijk en nog leuk om te doen ook. Zeker als je er wat meer van wilt begrijpen, is het zeer leerzaam. Ook in 2000 moest je CPU en RAM plaatsen, maar wellicht zijn er wat aansluitingen gewijzigd (PCI-e ipv AGP, SATA ipv IDE). Een stekkertje is en blijft een stekkertje en kan er in dit geval meestal ook maar op 1 manier in.

@ Reinman. Ik denk niet dat de HP editie binnen zijn budget past.
Fancy Aero "Glass" UI
Scheduled backup.
"Premium" Games
Media Center (with HDTV/cablecard support)
Windows Movie Maker (with HD support)
Tablet PC Functionality
SideShow
... whooptiedoo!.. Maar goed, ieder z'n meug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Bedankt voor jullie hulp trouwens.

Over de koeler en kast, bij beide systemen €100, verschil in prestaties is er amper? ( modulaire voeding? ) Dus die keuze gaat vooral om uiterlijk toch?

Moederbord, dat maakt sowieso eigenlijk niks uit toch? Als alles erop past is het goed, of zit daar ook nog iets anders in?

OS, denk dat ik toch maar voor Basic ga en dan die betere processor ( pricewatch: AMD Phenom II X4 940 BE Is dat degene die jullie bedoelde? ) en evt. het Samsung scherm i.p.v. Acer.

edit: Reinman, in jouw voorstel zit 32-bit Vista, dan gebruik je toch niet al het geheugen?

[ Voor 10% gewijzigd door Rienk333 op 09-03-2009 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Rienk333 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:29:
Bedankt voor jullie hulp trouwens.

Over de koeler en kast, bij beide systemen €100, verschil in prestaties is er amper? ( modulaire voeding? ) Dus die keuze gaat vooral om uiterlijk toch?
Modulaire voeding betekent dat je de kabels die je niet gebruikt ook niet aan de voeding hoeft aan te sluiten. Bij niet-modulaire voedingen kan dat niet en heb je gewoon alle kabels vast op de PSU. Verder is het verschil in de twee voedingen erg klein. Als je een kast vind die je aanstaat, maar geen voeding heeft: neem dan het ding dat Reinman aandraagt.
Moederbord, dat maakt sowieso eigenlijk niks uit toch? Als alles erop past is het goed, of zit daar ook nog iets anders in?
Het zit net even wat anders. De socket is inderdaad wel de basis. Je processor moet immers passen! Maar daarnaast heeft een mobo ook een specifieke chipset. Voor de PhenomII processors kun je het beste voor de combinatie SB750 en 790GX gaan. Dat zegt je weinig, maar het komt erop neer dat die foxconn A7DA-S dan de goedkoopste keuze is. Verder spelen er altijd zaken als: hoeveel SATA, USB, audio, etc. aansluitingen heb je nodig, maar dat is allemaal redelijk in de hand met dit bordje.
OS, denk dat ik toch maar voor Basic ga en dan die betere processor ( pricewatch: AMD Phenom II X4 940 BE Is dat degene die jullie bedoelde? )
Dat is hem idd.
en evt. het Samsung scherm i.p.v. Acer.
Zal ongetwijfeld niet veel mis mee zijn. Let er wel op dat je dan de versie met DVI aansluiting koopt (staat in specs). Er is ook een versie met alleen VGA aansluiting en dan merk je weldegelijk verschil in beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataBass
artificial_sun schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:06:
[...]

Zoals je zelf kunt zien is alles maar tijdelijk nu is de Sapphire weeer een betere keuze met zijn 180 e'tjes
ben ik het niet met je eens gezien de club3d overclocked is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Poging 2 aangezien ik eerst in het verkeerde topic zat :)

Wie o wie kan mijn config even checken. Ik ben al dagenlang een beetje aan het orienteren. Ik wil een ultra highend systeem hebben op basis van Core i7. Ik ben tot de volgende componenten gekomen. Besturingsystseem gaat uiteraard XP64 of Vista64 worden.

Wat vinden jullie van onderstaande config?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P6T Deluxe V2€ 259,-€ 259,-
1Intel Core i7 920€ 259,95€ 259,95
2OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK€ 120,-€ 240,-
1Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E€ 389,-€ 389,-
1Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 225,25€ 225,25
2Western Digital Velociraptor WD1500BLFS, 150GB€ 155,10€ 310,20
1Zalman Z-Machine GT1000 Zwart€ 309,-€ 309,-
1Zalman ZM850-HP€ 141,80€ 141,80
ImporterenTotaal€ 2.134,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Te duur. Vooral die kast. Als je toch met geld smijt, kan je nu 2x een GTX 280 voor een redelijke prijs op de kop tikken. Dat is sneller dan een X2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Dan zou het zo worden: http://azerty.nl/winkelma...72197]=1&product[61389]=1

Hier zit trouwens geen koeler bij en in dat andere systeem wel? En ik heb 64-bit nodig toch, die kan ik niet vinden?

Iemand een idee waarom die link niet werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Rienk333 op 09-03-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:50:
Te duur. Vooral die kast. Als je toch met geld smijt, kan je nu 2x een GTX 280 voor een redelijke prijs op de kop tikken. Dat is sneller dan een X2.
Ja maar ik heb gehoord dat je met een SLI opstelling in de problemen komt met dual monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mkools24 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:47:
Poging 2 aangezien ik eerst in het verkeerde topic zat :)

Wie o wie kan mijn config even checken. Ik ben al dagenlang een beetje aan het orienteren. Ik wil een ultra highend systeem hebben op basis van Core i7. Ik ben tot de volgende componenten gekomen. Besturingsystseem gaat uiteraard XP64 of Vista64 worden.
Ultra High-end... check... maar XP64? Dx10 en Dx11 zullen nooit voor XP uitkomen. Vista of even op een houtje bijten en Win7.
Wat vinden jullie van onderstaande config?
Vooral duur! ;)
Maar serieus: waarom 12GB? Neem er nu 6, prik er nog 6 bij over een jaar of anderhalf. Nu ga je het verschil niet merken en is het reteduur.
Je storage vind ik ook vreemd. Als je het geld uit wil geven aan 2 Velociraptors en 1 2TB schijf, zou ik eens naar een duurdere SSD kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rienk333 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:51:
Dan zou het zo worden: http://azerty.nl/winkelma...elmandje/?legen=1&product\[91546]=1&product\[35577]=1&product\[11518]=1&product\[101158]=1&product\[112821]=1&product\[59299]=1&product\[80745]=1&product\[42864]=1&product\[41715]=1&product\[79085]=1&product\[192555]=1&product\[72197]=1&product\[61389]=1

Hier zit trouwens geen koeler bij en in dat andere systeem wel? En ik heb 64-bit nodig toch, die kan ik niet vinden?
http://azerty.nl/0-979-89...windows-vista-home-b.html. Deze heeft een boxed koeler. Je heb nog budget over om er een betere op te zetten(Mugen 2).
mkools24 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:51:
[...]

Ja maar ik heb gehoord dat je met een SLI opstelling in de problemen komt met dual monitor?
Volgens mij is dat tegenwoordig gewoon goed.
Edmin schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:54:
[...]

Link klopt niet. Ik kan immers niet in je winkelmandje kijken... ;)
Hij escaped de blokken. Moet ff echt in een link dus zo.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2009 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Link klopt niet. Ik kan immers niet in je winkelmandje kijken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
Edmin schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:52:
[...]

Ultra High-end... check... maar XP64? Dx10 en Dx11 zullen nooit voor XP uitkomen. Vista of even op een houtje bijten en Win7.

[...]

Vooral duur! ;)
Maar serieus: waarom 12GB? Neem er nu 6, prik er nog 6 bij over een jaar of anderhalf. Nu ga je het verschil niet merken en is het reteduur.
Je storage vind ik ook vreemd. Als je het geld uit wil geven aan 2 Velociraptors en 1 2TB schijf, zou ik eens naar een duurdere SSD kijken.
Thx ;)

Maar is een single SSD nu zoveel sneller dan 2 velociraptors in RAID0 opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienk333
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:53:
[...]

http://azerty.nl/0-979-89...windows-vista-home-b.html. Deze heeft een boxed koeler. Je heb nog budget over om er een betere op te zetten(Mugen 2).

[...]
Thnx, en die koeler kan altijd nog?

Dan nog een vraag over de Samsung Spinpoint, Reinman kiest voor de 640GB versie en Ed_L voor 1TB. Naast dat de 1TB meer ruimte heeft, bevordert die harde schijf ook de prestaties?

[ Voor 28% gewijzigd door Rienk333 op 09-03-2009 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 10:04
Ik heb zojuist ook een PC samengesteld op basis van de BBG, maar dan de Core i7 variant.

Intel Core i7 920
Scythe Mugen 2
ECS X58B-A
6GB Kingston 1333MHz DDR3
Seagate Barracuda 1TB
Creative X-Fi Titanium
Samsung DVD-RW
Card Reader
Cooler Master Real Power 700W
Nexus Caterpillar case

Inclusief assemblage en verzending komt dit neer op €1015.

Hierin plaats ik dan nog mijn "oude" 8800GTX, waar ik eventueel later nog een tweedehands 8800GTX bij kan plaatsen voor SLI.
Mijns inziens een prima upgrade, toch? (zie sig voor huidige specs)

[ Voor 3% gewijzigd door DeadKennedy op 09-03-2009 17:42 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Pagina: 1 ... 3 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.