Anoniem: 134818

http://www.legionhardware.com/document.php?id=761&p=8
http://www.tomshardware.c...e-pci-express,2095-5.html
Er is een tweaktown review die een hele grote afwijking laat zien. Daar is ook heel veel discussie over geweest.
[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 23-04-2009 13:35 ]
Jawel hoor, maar door alle informatie die je leest zie je af en toe door de bomen het bos niet meer. Waarschijnlijk heb ik wat informatie gelezen over pci-e 1.1 ipv 2.0 en begon daardoor te twijfelen.....
EAX? Sja voor cpu offload hoef je het niet te doen USB verbruik sowieso cpu cycli. Daarbij is EAX ook iets. Onder vista werkt EAX helemaal niet, word het gemuleerd en moet je CPU alsnog het werk doen. Daarbij, lees ed(hier: Edmin in "[BBG Aanschaf] High-end gamesysteem maar..." ) zijn reactie. Qua geluidskwaliteit maakt het weinig uit. Je moet gewoon erg goeie speakers/headsets hebben wil je het verschil horen met een goeie onboard. Moet je een nieuwe kopen? zou ik het gewoon niet doen, is het geld gewoon weg niet waard.KarlMarX schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:13:
Ik gebruik alleen geluid op mijn pc voor games en dan ook alleen met een headset. Vandaar dat ik voor de Creative USB heb gekozen.
Voor slechts 20 euro meer dan de niet usb versie heb ik nu een X-fi usb gluidkaart ingebouwd met EAX ondersteuning. Dat leek me voor games beter geluid geven dan onboard.
Een losse X-fi geluidskaart leek me voor alleen headset gebruik niet veel toevoegen (heb niks aan 7.1 en digital in en out etc).
Klopt dit of zou een losse X-fi geluidskaart van meer dan 60 euro extra echt veel opleveren ten opzichte van de ingebouwde Creative usb versie?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 23-04-2009 13:40 ]
Qua kosten wel, als je deze vergelijkt met een xonar kaartje. Maar ik heb er zulke goeie dingen over gehoord/gelezen dat ik het gewoon wil uitproberenEdmin schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:22:
[...]
tip: koop dan een 2e hands X-fi ExtremeMusic. Ben je voor 3 tientjes ex. verzenden klaar.
En m'n oud beestje ga ik niet meer 'upgraden' (Lees: geld aan uitgeven
GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm
Dan wil ik je toch eens aanraden daar een goede demo van te luisteren. Je zult echt versteld staan.Edmin schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:49:
Je gaat mij niet vertellen dat het met een stereo headset lukt om een glas linksachter je op de grond te horen vallen.
http://www.unoriginal.co.uk/holophonics.html
bijvoorbeeld
[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 23-04-2009 13:58 ]
videobewerken en gamen was het toch? Dit is beter, maar levertijd is wat langer.Woodpecker schreef op donderdag 23 april 2009 @ 12:22:
Even een tussenstand na wat getweak (daar is deze site tenslotte voor)
Dit staat nu op mijn verlanglijstje
Ik ben nog niet zeker over geheugen en harde schijven... Bovendien zal ik de BBG van mei eens afwachten of ik niet op sommige onderdelen over de top ben gegaan. Of kan je al een tipje van de sluier oplichten ED_L?
http://www.azerty.nl/wink...5D=1&product%5B93362%5D=2
Persoonlijk zo ik iets meer geld neer leggen voor dit bord:
http://www.azerty.nl/8-84...power-x58a-moederbor.html
http://www.trustedreviews...ostar-TPower-X58A-v5-0/p1
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 23-04-2009 14:00 ]
Ik hoef geen demo, ik heb het zelf ookBosmonster schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:51:
[...]
Dan wil ik je toch eens aanraden daar een goede demo van te luisteren. Je zult echt versteld staan.
Vergeet niet dat ik zelf een X-fi heb en de BBG speakers, headset en monitor. Ik wil gewoon weten waar ik over praat als ik iets adviseer.
[ Voor 81% gewijzigd door Edmin op 23-04-2009 13:53 ]
Dan snap ik je opmerking niet over dat je niet kunt voorstellen dat het werkt.Edmin schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:52:
[...]
Ik hoef geen demo, ik heb het zelf ook
Vergeet niet dat ik zelf een X-fi heb en de BBG speakers, headset en monitor. Ik wil gewoon weten waar ik over praat als ik iets adviseer.
http://www.unoriginal.co.uk/holophonics.html
Dit is echt creepy bijvoorbeeld. Misschien dat de 3D audio via die geluidskaart niet zo lekker werkt als dit, dat kan natuurlijk. Maar van deze holophonics demo krijg ik echt de rillingen.
Ik vind een losse dure geluidskaart een beetje zonde in mijn nieuwe systeem, aangezien ik dus alleen een headset ga gebruiken.
De Creative headset kwam al overal als zeer goed (en voordelig) uit de bus, en dus dacht ik dat die 20 euro extra voor de USB versie het wel waard zouden zijn (die komt overal ook erg goed uit de reviews).
Dit zou dus wellicht ook een optie voor de BBG kunnen zijn. Voor slechts 20 euro meer (dan de al geadviseerde headset versie) heeft iedereen dan wel X-fi/EAX etc ondersteuning (als je dus geen losse kaart neem).
http://www.trustedreviews...000-USB-Gaming-Headset/p2
http://www.everythingusb....gaming-headset-15106.html
http://www.techtree.com/I...000/551-100330-536-5.html
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2328899,00.asp
Edmin schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:49:
Het enige voordeel dat die USB headset zou kunnen hebben is de 5.1 emulatie. Door cmss 3d te draaien vanuit de drivers zou je 3d geluid kunnen krijgen op stereo speakers/headset. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk gebruik ik het niet op mijn stereo headset, ook omdat sommige geleuidseffecten dan niet lekker klinken. Bovendien blijft een speaker een speaker. Je gaat mij niet vertellen dat het met een stereo headset lukt om een glas linksachter je op de grond te horen vallen.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 23-04-2009 14:54 ]
Ik hoop snel in de praktijk te merken of het een verbetering gaat zijn t.o.v. mijn onboard sound (waarmee ik nooit EAX ondersteuning in games heb kunnen activeren onder Vista).
Ik hoor trouwens al met mijn in-ears en onboard sound een groot verschil met dolby virtual headset of zonder. Dus ik geloof best dat een goede kaart of drivers 3D effect met een normale headset kunnen creëren. Je hebt ook tenslotte 2.1 speakersets die klinken als 5.1.
Hier nog een quote uit één van de reviews:
Maar goed, we hebben wellicht nu al genoeg gediscussieerd over de headset. Zodra ik de mijne heb zal ik wel mijn ervaringen laten weten. Kunnen we het nu weer over belangrijkere zaken hebben als DDR2 vs DDR3 of triple-core vs quad-core.Fatal1ty HS-1000 USB Headset in Vista
Microsoft's decision to remove Direct3D Hardware from Windows Vista changed how games process sound - and gave Creative an opening to push broader acceptance of OpenAL. As a part of that acceptance, all Audigy and X-Fi soundcards support a program called ALchemy, which acts as a translator between Direct3D games and Vista, allowing the programs to use EAX. To test how well ALchemy works with the HS-1000, I installed Call of Duty 2, a Direct3D game compatible with ALchemy.
Much like the HS-1200, the HS-1000 sounds great with ALchemy, reproducing surround signals without the need for additional processing through X-Fi CMSS-3D and on par with anything I had heard while playing games on Windows XP. Getting to that point required a bit of work, however: after several hours spent trying to determine why Vista could not find the HS-1000 driver, I fixed the problem with an update downloaded from Microsoft through Windows Update. Since Creative claims out-of-the-box compatibility with Vista, this problem was more than a little troubling, but its successful resolution makes me feel better about its performance overall.
[ Voor 41% gewijzigd door KarlMarX op 23-04-2009 15:22 . Reden: quote toegevoegd ]
Ik heb de review op tweaktown net gelezen. Wat moet je hier nu van denken? Of is dit niet van toepassing op deze AMD chipsets?Anoniem: 134818 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:29:
Geloof je me niet ofzo?
http://www.legionhardware.com/document.php?id=761&p=8
http://www.tomshardware.c...e-pci-express,2095-5.html
Er is een tweaktown review die een hele grote afwijking laat zien. Daar is ook heel veel discussie over geweest.
[...]
Wellicht dat dit mobo dan voldoet: GA-MA790XT-UD4P Goed lezen is ook een vak...

Volgens mij is het enige verschil dat dit bord 2x 8x ondersteunt, scheelt wel weer 37,-
de verschillen tussen de ud4p en de ud5p zijn
netwerkaansluiting = ud4p 1x ud5p 2x
Serial ATA =ud4p 8x ud5p 10x
xtra sata raidcontr =ud4p 1x ud5p 3x
onboard switches =ud4p geen ud5p 2x reset+cmos
bios profiles =ud4p geen ud5p wel
Think About it
Zoals ik eerder heb gezecht ga ik hem vooral gebruiken om te gamen en af en toe photoshop, zal ik in deze taken veel verschil merken tussen X4 en X3?
Ik begrijp je post niet helemaal. Maar ik denk dat dat voor de meeste mensen geen dingen zijn die 37 euro extra rechtvaardigen. De goedkopere heeft toch nog steeds meer dan voldoende aansluitingen voor 99% van de gebruikers?

Maar misschien bedoel je dat ook juist.
@ huub8
Zoals je o.a. hier kunt zien, maakt X3 of X4 voor gamen praktisch geen verschil.
[ Voor 24% gewijzigd door KarlMarX op 23-04-2009 15:43 ]
Ik betwijfel of je het verschil gaat horen.KarlMarX schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:06:
Helaas kan ik geen test vinden waarin ze direct de non-usb met onboard sound en de usb vergelijken. Wel staat er in de reviews dat de usb versie een nieuwere versie is met net nog wat beter geluidskwaliteit. Dus dan is mijn 20 euro niet helemaal weggegooid.
EAX werkt sowieso niet onder Vista, maar gemuleerd.Ik hoop snel in de praktijk te merken of het een verbetering gaat zijn t.o.v. mijn onboard sound (waarmee ik nooit EAX ondersteuning in games heb kunnen activeren onder Vista).
Oja de Bose 3-2-1Ik hoor trouwens al met mijn in-ears en onboard sound een groot verschil met dolby virtual headset of zonder. Dus ik geloof best dat een goede kaart of drivers 3D effect met een normale headset kunnen creëren. Je hebt ook tenslotte 2.1 speakersets die klinken als 5.1.
http://forums.cnet.com/5208-7596_102-0.html?threadID=191281
Blijkbaar snap je dus niet die wat ed zegt. Die emulatie zorgt er voor dat je dus bij sommige games vervormde geluiden gaat krijgen. Daarbij zegt ie ook dat het niet beter klinkt over zijn Z-5500 vergeleken met zijn onboard. Imho win je dus nog steeds niets.Hier nog een quote uit één van de reviews:
[...]
Maar goed, we hebben wellicht nu al genoeg gediscussieerd over de headset. Zodra ik de mijne heb zal ik wel mijn ervaringen laten weten. Kunnen we het nu weer over belangrijkere zaken hebben als DDR2 vs DDR3 of triple-core vs quad-core.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 23-04-2009 15:58 ]
in hardware beteken dit:
am3 mobo + ddr3 + phenom X3 versus am2 + ddr2 + phenom X4
Ik neig behoorlijk naar dat laatste zodat ik hem later nog kan upgraden naar een betere processor zonder een nieuw mobo te kopen en aangezien je het verschil in games toch bijna niet merkt...
[ Voor 18% gewijzigd door huub8 op 23-04-2009 15:56 ]
Sja tis 2 tegen 1. Ook user ervaringen komen niet over een met tweaktown.Skarloc schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:23:
[...]
Ik heb de review op tweaktown net gelezen. Wat moet je hier nu van denken? Of is dit niet van toepassing op deze AMD chipsets?
Ik vraag me dus af of het beter is een duurdere processor maar dan in een wat minder mobo met wat minder goed geheugen of een goedkopere processor met beter mobo en beter geheugen.
in hardware beteken dit:
Als je later nog wilt upgraden dan kun je beter voor een am3 mobo gaan+ ddr3+ phenom X3. Aangezien het AM3 socket een langere levensduur heeft.huub8 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:51:
Ik vraag me dus af of het beter is een duurdere processor maar dan in een wat minder mobo met wat minder goed geheugen of een goedkopere processor met beter mobo en beter geheugen.
in hardware beteken dit:
Ik neig behoorlijk naar dat laatste zodat ik hem later nog kan upgraden naar een betere processor zonder een nieuw mobo te kopen en aangezien je het verschil in games toch bijna niet merkt...
Bron: http://www.bit-tech.net/h...-black-edition-cpu-am3/12The Phenom II X4 940 is now £168, which is significantly cheaper and doubled with very capable and very inexpensive 1,066MHz DDR2 this setup comes to a shade over £350 - over £50 less than the AM3 setup. But no more Phenom AM2+ CPUs are being released, very few new AM2+ motherboards are being designed and AM2+ CPUs are not forward compatible to AM3: therefore offering no upgrade path. The same could be said for Intel, but at least P45 boards are still being refreshed and released until well into late Q3 or Q4 this year.
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 21:30:
Sja zou ik niet doen. Je moet bedenken dat we over 2 jaar echt al weer een heel stuk verder zijn. Wie weet heeft intel dan weer de beste cpu voor je geld. Gewoon nu goed doen en upgraden laten voor wat het is. Verder is AM3 gewoon backwardscompatible met AM2+.
BS, AM3 CPU's kunnen gewoon op AM2+. Dat er geen nieuwe voor worden gemaakt is irrelevant. Je bent dus gewoon een stuk goedkoper uit met AM2+ en je kan er later gewoon een AM3 op zetten. Daarbij is PC8500 DDR2 niet zo heel duur. Terwijl de prestatie niet veel verder weg ligt van DDR3.But no more Phenom AM2+ CPUs are being released, very few new AM2+ motherboards are being designed and AM2+ CPUs are not forward compatible to AM3: therefore offering no upgrade path.
Verder is de X3 gewoon met een core minder. Wat juist voor de toekomst wel lekker is om te hebben. Zeker nu steeds meer games het ook gaan ondersteunen.
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 23-04-2009 19:08 ]
Ga ik dat verschil echt merken?
http://www.trustedreviews...I-X4-810-and-X3-720-BE/p3
http://www.bit-tech.net/h...20-810-720-710-am3-cpus/7
http://www.pcgameshardwar...ew-with-15-CPUs/Practice/
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 23-04-2009 19:56 ]
Voor het prijsverschil zou ik het niet laten iig.
edit: Ik meen op Tom's te hebben gelezen dat het bijna niets uitmaakte, maar ik begin de laatste tijd aan die site te twijfelen.
[ Voor 23% gewijzigd door Edmin op 23-04-2009 20:06 ]
Overigens zie je in de link s die je geeft weinig verschil tuusen de X4 en X3 in Crysis en HL2. In FC2 scheelt het bijna 10% en onder HAWX ook iets in die richting. Begrijp me niet verkeerd, de tijd voor quads is nu en het verschil zal de komende tijd oplopen. Op dit moment is het verschil echter niet wereldschokkend.
* Edmin heeft zelf ook een quad
met andere woorden ik vind dat het waard. Ieder voor zich wat dat betreft.
[ Voor 47% gewijzigd door Edmin op 23-04-2009 20:44 ]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition | € 178,76 | € 178,76 |
1 | Antec Three Hundred Zwart | € 49,94 | € 49,94 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 64,- | € 64,- |
1 | Corsair XMS 2 TWIN2X4096-8500C5 G | € 49,50 | € 49,50 |
1 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | € 73,80 | € 73,80 |
1 | Samsung SH-S223F | € 17,17 | € 17,17 |
1 | Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E | € 168,90 | € 168,90 |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB | € 49,71 | € 49,71 |
Importeren | Totaal | € 651,78 |
Wat vinden jullie ervan?
edit: anders had ik ^^ niet gepost... toch?
[ Voor 48% gewijzigd door Edmin op 23-04-2009 20:55 ]
Dus ook het moederbord en het geheugen zijn goed?
Edit: wilde het gewoon echt zeker weten
[ Voor 48% gewijzigd door huub8 op 23-04-2009 21:10 ]
Geen problemen op google tegen gekomen dus gewoon doen.
Succes!
41 0f 47 FPS min bij Hawk ?
Nu, ik feliciteer diegene die in "de blinde test" vlekkeloos de machine met 47-min FPS aanwijst.
De verschillen zijn marginaal en meestal onbeduidend. Wil je het beste uit de kan, neem je de X4. Maar schroom zeker niet de aanschaf van de X3, die prijs/prestatie gezien de absolute winnaar is en in veel spellen gewoon net zo snel is en bij een handvol spellen iets langzamer dan de X4(maar nog steeds rap genoeg).
1 | AMD Phenom II X3 720 Black Edition | € 126,95 | € 126,95 |
1 | Antec Three Hundred Zwart | € 49,94 | € 49,94 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 64,- | € 64,- |
1 | Corsair XMS 2 TWIN2X4096-8500C5 G | € 49,50 | € 49,50 |
1 | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | € 73,80 | € 73,80 |
1 | Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E | € 204,- | € 204,- |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB | € 49,71 | € 49,71 |
Importeren | Totaal | € 635,07 |
De X3 erin en omdat we nu geld overhouden, gelijk een HD4890. GPU-power doet er wat mij betreft meer toe dan een vierde cpu-core. Alhoewel het verschil tussen de HD4870 en HD4890 ook niet wereldschokkend is. De X3 met een HD4870 is ook gewoon een lekker koppel en je houd nog geld over ook!~
[ Voor 72% gewijzigd door Madrox op 23-04-2009 21:28 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Heb je ervaring met meer spellen, of is het vooral HawK?
En heb je dat vergeleken met de X3 vs X4, of eas het soms een dual-core ervaring ? (of een tragere quad?)
ps: PCgameshardware Hier zie je wat de videokaart voor verschil maakt. De 10% die je mist met de X4, maak je helemaal goed met de HD4890; denk je ook niet ?
Het voordeel van de HD4890 tov. de X4 is, dat de X4 alleen maar profijt geeft met games die optimaal meerder cpu-cores ondersteunen. De HD4890 geeft altijd winst, de engine van het spel doet er niet. Mijn vuistregel geldt nog altijd; je bent beter af met een snellere GPU icm. een ietwat tragere CPU dan andersom.
[ Voor 81% gewijzigd door Madrox op 23-04-2009 21:41 ]
(update: Reinman; zie je dat de min FPS regelmatig 20% beter is van de HD4890 vs de HD4870!)
Beide blijven leuke machinens, laat dat voorop staan. Maar als je het om FPS te doen is, vind ik de combo X3/HD4890 beter dan de X4/HD4870. De reviews staven dat.
Voorbeeldje:
http://www.bit-tech.net/h...4890-vs-geforce-gtx-275/6
[ Voor 22% gewijzigd door Madrox op 23-04-2009 22:13 ]
De stap naar een 4890 is inderdaad goedkoper dan die naar een X4. Aan de andere kant blijkt wel dat mensen eerder geneigd zijn hun graka te vervangen bij een nieuwe generatie, dan de CPU. Over een jaar is de aanschaf van een andere CPU weliicht niet erg nuttig (let op: koffiedik!), maar een nieuwe GPU juist wel. CPU's zijn door de bank genomen meer een lange termijn investering dan GPU's.
Wat iemand in de regel doet, hou ik buiten beschouwing. Er is altijd wel een neefje te vinden die dat voor je kan doen. De CPU is net zo houdbaar/levensvatbaar als de ambities van de eigenaar. Zo ga ik amper langer dan twee jaar mee met een CPU, datzelfde geldt voor de grafische kaart. Ik ben echt geen uitzondering, die net zo vaak zijn CPU als grafsiche kaart vervangt.
(en ja, nu had ik ook kunnen zeggen: dat was/is de vraag niet)
De vraag was:
Maar is het 50 euro op de nu 700 waard?
Nu, het is ondertussen 60 euro. Mijn voorstel bespaart hem nu 30 euro, en levert meestal hogere FPS op.
Maat wat gaat hij precies met de PC doen, dat is de vraag.
Als ik dit lees zie ik enkele reden waarom hij niet genoeg zou hebben aan een X3 720 (of wat voor hem de meerwaarde van de X4 is).(Huub)Ik ga hem gebruiken om zo nu en dan een spel als farcry 2 of fallout 3 te spelen, maar dan hoeft heus niet alles op ultra high (moet er natuurlijk wel echt goed blijven uitzien).
Verder ga ik hem gebruiken voor programma's als photoshop, ik doe dit alles op een 22" scherm.
[ Voor 44% gewijzigd door Madrox op 23-04-2009 22:07 ]
Als het al uitmaakt dan komt dat ook nog eens gedeeltelijk omdat de X4's die ze testen vaak ook nog de 3Ghz of hogere versie is en de X3 720 standaard op 2,8 draait. Als je die ook op 3Ghz zet dat zullen de verschillen nog kleiner zijn.
De X3's hebben ook weer meer cache dan de X4 800 serie en hoeven die cache ook nog eens met een core minder te delen.
Alleen hebben de pro-X4 gasten hier natuurlijk wel gelijk dat een X4 meer toekomst voorbereid is en toekomstige spellen er meer voordeel uit gaan halen. Maar zo lang ga ik toch niet met een CPU doen en al helemaal niet met een grafische kaart. Die 60 euro die ik nu bespaar met een X3 gebruik ik om over een jaar een nieuwere generatie grafische kaart te kunnen kopen (60 + opbrengst van de kaart die ik nu koop). Dat gaat dan veel meer fps'en uitmaken dan het verschil tussen een X3 en een X4 denk ik (zo niet, dan grade ik tegen die tijd ook naar een X4 of X6 up).
met mijn eerste poging een x4 940 met een amd-3 te laten samen smelten

Dus heb ik mijn systeem aangepast;
AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3.20 GHz € 235.00
Asus M4A78T-E € 124.00
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (2stuks) € 104.00
GeIL Ultra Dual Channel 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, € 63.00
Sapphire Radeon HD 4890 1024 MB € 218.95
Scythe Mugen 2 € 38.95
Cooler Master Real Power M 700 € 100.00
totaal € 893,88 (inc. verzenden)
Het moederbord heb ik voornamelijk gekozen omdat ik er al heel lang gebruik maak en erg goed bevallen is. Msi, Gigabyte en Asus ontlopen elkaar niet zo veel qua prijs en mogelijkheden volgens mij.
De voeding heb juist wat zwaarder gekozen vanwege +/- 4 hdd's ,o.c. en upgrade van de gpu in een later stadium.Als dit als nog overkill is hoor ik dit graag!
Ik zal er de nodige games op spelen zoals CoD 4&5, Unreal Tournement III.
Overige Hardware die ik al heb zijn;
Antec 900
Samsung Syncmaster 225bw
X-fi gamer
Logitech X-540
Micrsoft Reclusa
Logitec muis (welke nog een opvolger krijgt tzt)
plus 2 bestaande hdd's
Als jullie nog opmerkingen of aanbevelingen hebben hoor ik dit graag.
Alvast bedankt .
Madrox schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:55:
Maar is het 50 euro op de nu 700 waard?
Nu, het is ondertussen 60 euro.
1 | AMD Phenom II X3 720 Black Edition | € 126,95 | € 126,95 |
1 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition | € 178,76 | € 178,76 |
Importeren | Totaal | € 305,71 |
Net iets meer dan 5 tientjes.
Dat doet verder niets af aan je betoog hoor, maar ik blijf erbij dat als het binnen je budget past, het nut heeft. Daarbij moet ik toegeven dat ik initieel niet doorhad dat het tegelijkertijd om een 4870 ging, ipv 4890. Naast de vraag die jij stelt moet ik er dan nog een plaatsen: wat is het budget (of heb ik daar weer eens overheen gelezen)? Wellicht sluit de een de ander namelijk niet uit.
De WD Caviar Black is door de bank genomen iets sneller.Sithlord76 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:44:
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (2stuks) € 104.00
Een zwaardere voeding voor 4 HDD's is niet nodig. Ik draai een OC Q9550, 4870 (4890 is onderweg), 3HDD's, X-fi en WC op 550W. Wat versta jij onder een GPU upgrade? Koop je een 2e 4890 voor CF of vervang je de huidige kaart? In het eerste geval doe je er goed aan om voor de Corsair TX750W te gaan. In het laatste geval kan je ook prima met een M620 af.De voeding heb juist wat zwaarder gekozen vanwege +/- 4 hdd's ,o.c. en upgrade van de gpu in een later stadium.Als dit als nog overkill is hoor ik dit graag!
edit: dit had in mijn bovenstaande post gezet moeten worden. Sorry!
[ Voor 4% gewijzigd door Edmin op 23-04-2009 22:59 ]
Dan is het duidelijk en de X4 een goede keus.huub8 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:41:
wellicht handig om mee te wegen, ik wil wel zo'n 2,5 a 3 jaar met mijn proc en mobo doen, videokaart zie ik mijzelf eerder vervangen. Daarna koop ik dan een mooi ddr3 mobo denk ik
Ed, dank je. Schaar me trouwens 100% achter je laatste post ;-)
rofl
1 | Antec Performance One P183 Zwart | € 122,99 | € 122,99 |
1 | Corsair TX650W | € 83,25 | € 83,25 |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD4P | € 211,95 | € 211,95 |
1 | Intel Core i7 920 | € 248,- | € 248,- |
1 | LG GGC-H20L | € 85,- | € 85,- |
1 | OCZ Platinum XTC OCZ3P1600LV6GK | € 86,50 | € 86,50 |
2 | Samsung SH-S223F | € 17,17 | € 34,34 |
1 | Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 | € 32,24 | € 32,24 |
2 | Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB | € 89,92 | € 179,84 |
1 | Sparkle Geforce GTX260 core 216 - 55nm | € 159,- | € 159,- |
Importeren | Totaal | € 1.243,11 |
Keuze voor i7 is momenteel even omdat de benchmarks (inclusief de AMD x4 955) tot nu toe nog steeds qua prestatie de intel-chip hoger inschatten. En aangezien ik er ook mee wil monteren en opmaken deze opzet
Hoe dan ook, deze setting Is alleen over budget heen. Waar kan ik nog wat afsnoepen? (waarschijnlijk de kast...

Wellicht is een 500GB harde schijf ook goed.
Verder zou ik niet te veel afsnoepen aangezien je toch dure (en goede) conponenten hebt gekozen en je weinig heb aan een core i7 met allemaal flut componenten waardoor je hem niet tot zijn volle capaciteit kunt gebruiken.
Een goed core i7 systeem kost helaas al heel snel 1000+ euro.
[ Voor 8% gewijzigd door huub8 op 24-04-2009 08:53 ]
Waarom trouwens niet voor dat geld een systeem met een X4 955 die:
- een hogere prijs- / prestatieratio heeft
- stuk betaalbaarder is
- niet veel achterloopt op de i920
[ Voor 22% gewijzigd door DaMarcus op 24-04-2009 09:04 ]
Weet niet precies wat je bedoelingen zijn, als je ver wil gaan océn bijv. ben je beter af met het 1600mhz geheugen, wil je gewoon een beetje overklokken; is 1333Mhz meer als voldoende (tot >> 3.8ghz). Hou er wel rekening mee dat de Core i7 een heethoofd is:Woodpecker schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 03:56:
Keuze voor i7 is momenteel even omdat de benchmarks (inclusief de AMD x4 955) tot nu toe nog steeds qua prestatie de intel-chip hoger inschatten. En aangezien ik er ook mee wil monteren en opmaken deze opzet
Hoe dan ook, deze setting Is alleen over budget heen. Waar kan ik nog wat afsnoepen? (waarschijnlijk de kast...)
We were able to boot at 4 GHz and run fairly stable at 3.9 GHz. However, even at the 3.8 GHz setting on which we eventually settled, we saw load temperatures peaking at 85 degrees Celsius. For day-to-day usage, that’s plenty aggressive, thank you very much. Our final settings were a 20x CPU multiplier, 190 MHz Bclk, and stock voltages all of the way around. Dit, met 1600mhz geheugen en een TRUE luchtkoeler.
Heb de videokaart vervangen door een HD4850, met DVI+HDMI.Er zijn natuurlijk ook 2x DVI uitvoeringen. De Hd4850 zal niet veel minder presteren als de GTX260. Verder heb ik de voeding vervangen door een 550watter van Corsair; ruim voldoende voor zo'n config.
Voor Océn is er nog genoeg reserve over. En het goede nieuws ? De kast blijft ;-)
1 | Antec Performance One P183 Zwart | € 122,99 | € 122,99 |
1 | Corsair VX550W | € 73,75 | € 73,75 |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD4P | € 211,95 | € 211,95 |
1 | Intel Core i7 920 | € 248,- | € 248,- |
1 | LG GGC-H20L | € 85,- | € 85,- |
1 | OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK | € 71,89 | € 71,89 |
2 | Samsung SH-S223F | € 17,17 | € 34,34 |
1 | Sapphire HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E | € 134,40 | € 134,40 |
2 | Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB | € 89,92 | € 179,84 |
Importeren | Totaal | € 1.194,40 |
[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 24-04-2009 10:38 ]
Met een kleine overclock haalt die GTX280 scores.
Ik heb al gemerkt dat bijna iedereen op GoT tegenwoordig nogal fanatieke Ati aanhangers zijn, maar een GTX260 core 216 55nm is toch echt een prima kaart voor praktisch alle moderne games.
Tuurlijk is ook hier het verhaal net als bij de X3 vs X4 zo dat hoe sneller de grafische kaart, hoe langer je ermee kan doen.
Maar over anderhalf jaar is een 4890 net zo verouderd als een GTX260 voor de dan nieuwste games en ga je het verschil tussen deze kaarten niet meer merken. En op dit moment ook nauwelijks (als je niet hoger dan 1920x1600 gaat).
Sja, voor videokaarten reken ik vaak op een afschrijving van ander half jaar. Dan zit je 2 generaties verder. Dan is het vaak wel lekker om een nieuwe kaart te kopen, met nieuwe technieken die veel sneller is. Zeker als je gewoon lower high end koopt. Voor CPU's zit je op ongeveer 3 jaar dan is je CPU oud en kan ie vervangen worden. Dit is allemaal om een beetje bij te blijven met de techniek en niet constant te upgraden.KarlMarX schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:12:
Tuurlijk is ook hier het verhaal net als bij de X3 vs X4 zo dat hoe sneller de grafische kaart, hoe langer je ermee kan doen.
Maar over anderhalf jaar is een 4890 net zo verouderd als een GTX260 voor de dan nieuwste games en ga je het verschil tussen deze kaarten niet meer merken. En op dit moment ook nauwelijks (als je niet hoger dan 1920x1600 gaat).
Wij zijn geen ati fan, we willen gewoon heel veel waar voor onze geld en helaas voor nvidia, zij vergelijkbare kaarten vaak duurder.
fan schman, zeg ik. prijs/performance ftw.
Overigens sluit ik op het moment de aanschaf van een NV kaart volledig voor mij persoonlijk uit. De reden is dat de heren drivermakers (in beide kampen?) het bijkans onmogelijk hebben gemaakt van merk te wisselen zonder volledig nieuwe Windows installatie. Het zou me overigens niets verbazen als daar opzet bij in het spel is.
September kocht ik mij een HD4850.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 24-04-2009 13:23 ]
Ik heb straks een onboard Ati met een losse nVidia, die zou ik dan ook niet eventueel gelijktijdig kunnen gebruiken?
Ik neig momenteel naar de i7-kant. Ik heb het idee dat ik met een i7-bord wel een aantal jaren mee kan, en er over een paar jaar een snellere cpu op kan prikken. En een snellere videokaart. en sneller (en meer) geheugen...Edmin schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:59:
Uhm... hij geeft zelf aan dat het systeem dat hij gebouwd heeft te duur is. Dan moet er ergens ruimte gemaakt worden. De 4850 is goedkoper en trager. De vraag is dan wat het belangrijkste is in dit systeem: gamen (X4 + GTX275 / 4890) of videobewerking (i7 + GTS250 / 4850)?
En ik ben geen hardcore gamer, ik gebruik mijn compu ook voor mijn werk en voor videobewerking en voor alles eigenlijk. Hij moet voornamelijk goed zijn in meerdere programma's tegelijk. Ik heb de aanpassingen van Madrox doorgevoerd (1333-geheugen en de HD4850). Ik denk dat ik aan de 4850 voorlopig wel genoeg heb en anders knoop ik er over een jaar een extra als crossfire bij, dat red ik nog wel met die 550 Watt
Er komen hier regelmatig mensen voorbij (op GoT) die van merk wisselen (meestal van NV naar Ati) maar die alleen maar crashes en BSODs hebben. Blijkt dan een driverconflict te zijn dat ook met drivercleaner niet is op te lossen. Pas wanneer er een volledig nieuwe installatie van Windows is geweest werkt alles naar behoren. Dat is toch best opmerkelijk.KarlMarX schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:35:
Een nieuwe Windows installatie? Leg dat eens uit s.v.p.?
Ik heb straks een onboard Ati met een losse nVidia, die zou ik dan ook niet eventueel gelijktijdig kunnen gebruiken?
Anoniem: 225597
Vroeger, toen ik klein was
Na enig opzoekwerk ben ik tot volgend resultaat gekomen:
(ik hoop dat ik me aan de regels hou met dit te posten)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| AMD Phenom II X4 940 BE € 179 Antec Three Hundred Zwart € 49,94 Cooler Master Real Power M520 € 64 Foxconn A7DA-S € 85 OCZ Alchemy Elixir € 17,95 Samsung SH-S223F € 17,17 OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK € 53,70 Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E € 204 Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB € 49 Totaal € 705 |
Wat het systeem ontbreekt is een CPU cooler? Of zit er een stock cooler bij? Ik denk dat de voeding wel snor zit voor zo'n systeem, of toch nog iets hoger? Over het moederbord bestaat de grootste twijfel, op de vorige pagina zag ik gelijkaardige systemen met een gigabyte mobo. Is dit Foxconn bordje de meerprijs wel waard?
Qua prestaties denk ik wel dat het systeem snor zit voor het volgende gaming jaar? Zou er in de toekomst bijvoorbeeld nog een HD4890 bijkunnen?
Reken maar dat ik toch nog wel wat opzoek werk zal verrichten rondom de huidige hardware, een bevestiging van jullie (specialisten) zet me toch al met wat meer zekerheid op weg
Alvast Bedankt!
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 225597 op 24-04-2009 17:21 ]
Anoniem: 225597
wow.. bedankt voor de snelle reply! Ik was men post nog een beetje aan het editten. lol. Dus ik vervang best het mobo en de HDD. 1TB is idd wel wat meer storage voor een aangename meerprijs.Edmin schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 17:20:
Er zit een stock koeler bij de CPU. Het foxconn bordje is de vorige BBG ingeslopen vanwege de prijs, maar mijn voor keur gaat nog altijd uit naar het (inmiddels even dure) Gigabyte bord. De voeding is voldoende voor dit systeem. Wel zou ik een andere HDD nemen. De WD Caviar Black is iets sneller, maar voor slechts 2 tientjes extra heb je een Samsung F1 DT van 1TB... dat is een behoorlijke value for money.
Is een Mugen als koeler aangeraden? Of gaat die stock koeler toch wel alles kunnen trekken?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 225597 op 24-04-2009 17:29 ]
Ik neig ook naar de Intel kant, maar vind het stom dat de opvolger van Core i7 (Core i5) een andere socket zal hebben. Dan is het weer de hele basis die aan de beurt komt bij een upgrade ipv enkel cpu en videokaart. 'k Denk dat ik dus misschien maar beter wacht op de Lynnfield (Core i5) in Q3 2009Woodpecker schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:58:
[...]
Ik neig momenteel naar de i7-kant. Ik heb het idee dat ik met een i7-bord wel een aantal jaren mee kan, en er over een paar jaar een snellere cpu op kan prikken. En een snellere videokaart. en sneller (en meer) geheugen...

Steam/uPlay: EvulKlowne
Het verschillen tussen genoemde series is dat de Core i5 slecht 2 van de 3 geheugenkanalen tot z'n beschikking heeft en vermoedelijk beperkter cachegeheugen. Bovendien is er een Quickpath-interface aanwezig, maar zal dit worden opgevangen door de geïntegreerde PCI-Express-controller.
ik ben eens op zoek gegaan voor wat nieuwe onderdelen...
Ik wil puur en alleen de volgende zaken upgraden:
- Mobo
- Proc
- Videokaart
- Geheugen
- Voeding
De randapparaten zoals dvd-speler, harde schijf en andere zaken wil ik
behouden. Simpel om het feit dat ik ongeveer 700,- eurie te besteden heb
en toch een leuk high end gamers iets wil creeren. Harde schijf kan over
een paar maand ook nog wel.
Wat ik nu heb:
Mobo: A7N8X-X
Proc: AMD Athlon XP 2000+
Video: Gforce 6600GT 128 MB
Geheugen: 1.5 Gb DDR2 (?) meende ik
Dvdspeler: Geen id
Writer: Plexwriter 8/4/32A
Schijf: 120 Gieg van iets
Ik weet dat het een jaar of 3 oud is, maar wegens prive omstandigheden
(huis gekocht, vriendin, ed) heb ik al lange tijd niets meer geupdate.
Daarom wil ik ook de belangrijkste zaken voor een gamer verbeteren.
Proc, Mobo, Video, Geheugen, Koeling, Voeding.
Dus mijn keuze is nu gevallen op de volgende zaken:
AMD Phenom II X4 920 AM2+ € 195,00
Asus M4A78-E € 127,50
Point VGA GTX275 896MB PCIe € 292,50
Crucial DDR3 1333MHz 4GB Kit € 64,50
Cooler Master Real Power M520 € 77,00
Totaal: 756.50
Iemand een op of aanmerking hierover??? Want ik weet wel iets van pc's,
maar lang niet alles.
Grtz, Whistler
L3 cache zou hetzelfde blijven (8MB) en performance verschil tussen dual en triple channel memory mode blijkt vrij miniem. 'k Denk dat die i5's een hele mooie prijs/prestatie zullen leveren.DaMarcus schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 18:26:
Het verschillen tussen genoemde series is dat de Core i5 slecht 2 van de 3 geheugenkanalen tot z'n beschikking heeft en vermoedelijk beperkter cachegeheugen. Bovendien is er een Quickpath-interface aanwezig, maar zal dit worden opgevangen door de geïntegreerde PCI-Express-controller.
edit: Langzaamste i5 zou idd "slechts" 6MB cache hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door ambi op 24-04-2009 18:56 ]
Steam/uPlay: EvulKlowne
Heb de HD4850 zelf ook, icm met 24inch monitor (1920x1200) en ik speel er alles prima mee. Bij mij staat gameplay voorop fancy stuff, ik lig er dan ook helemaal niet wakker van als ik iets met minder AA ofzo moet spelen.Woodpecker schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:58:
[...]
Ik neig momenteel naar de i7-kant. Ik heb het idee dat ik met een i7-bord wel een aantal jaren mee kan, en er over een paar jaar een snellere cpu op kan prikken. En een snellere videokaart. en sneller (en meer) geheugen...
En ik ben geen hardcore gamer, ik gebruik mijn compu ook voor mijn werk en voor videobewerking en voor alles eigenlijk. Hij moet voornamelijk goed zijn in meerdere programma's tegelijk. Ik heb de aanpassingen van Madrox doorgevoerd (1333-geheugen en de HD4850). Ik denk dat ik aan de 4850 voorlopig wel genoeg heb en anders knoop ik er over een jaar een extra als crossfire bij, dat red ik nog wel met die 550 WattIs er overigens een reden waarom je de gold-versie van OCZ hebt gekozen?
GTA IV, Oblivion, Call of Duty WOW ; het draait gewoon lekker. Dat, met een op 9x400mhz geklokte E8400.
MAW: zijn je eisen niet te hoog kan je met deze videokaart zeker een poos vooruit. Zet je er eentje bij rek je de levensduur nog langer, en dat voor een relatief scherpe prijs.
OCZ gebruik ik zelf alweer een poosje, in meerdere systemen, bevalt me goed. De Gold versie is de goedkoopste met heatspreaders, vandaar.
Dan neem ik de WD Caviar Black.Edmin schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:58:
[...]
De WD Caviar Black is door de bank genomen iets sneller.
Ik zal over een jaar of 2 een nieuwe kaart kopen om deze dan te vervangen.Dus word het M620.Edmin schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:58:
[...]
Een zwaardere voeding voor 4 HDD's is niet nodig. Ik draai een OC Q9550, 4870 (4890 is onderweg), 3HDD's, X-fi en WC op 550W. Wat versta jij onder een GPU upgrade? Koop je een 2e 4890 voor CF of vervang je de huidige kaart? In het eerste geval doe je er goed aan om voor de Corsair TX750W te gaan. In het laatste geval kan je ook prima met een M620 af.
edit: dit had in mijn bovenstaande post gezet moeten worden. Sorry!
Erg bedankt voor alle hulp en info.
Denk dat je ook blijer word met een niewe harddisk, groter en sneller.Whissie schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 18:32:
Beste mensen,
ik ben eens op zoek gegaan voor wat nieuwe onderdelen...
Ik wil puur en alleen de volgende zaken upgraden:
- Mobo
- Proc
- Videokaart
- Geheugen
- Voeding
Als dat je budget is, zou ik de X4 laten vallen voor de X3 II 720 en met het geld wat je dan overhoud een 500/640GB harddisk erbij doen.Dus mijn keuze is nu gevallen op de volgende zaken:
AMD Phenom II X4 920 AM2+ € 195,00
Asus M4A78-E € 127,50
Point VGA GTX275 896MB PCIe € 292,50
Crucial DDR3 1333MHz 4GB Kit € 64,50
Cooler Master Real Power M520 € 77,00
Totaal: 756.50
Iemand een op of aanmerking hierover??? Want ik weet wel iets van pc's,
maar lang niet alles.
Grtz, Whistler

[ Voor 85% gewijzigd door Madrox op 24-04-2009 20:29 ]
Voor mij geen probleem, maar voor anderen wellicht wel...
Ben bezig m'n mobo vast te zetten, maar het volgende viel mij op: er zitten soldeerpuntjes om de gaten waarmee je je mobo vastzet aan de kast. Ik neem aan dat dit een soort check is van mobo? Om te zien of het wel goed vast gezet is?
Heb wel vaker een systeem inelkaar gezet, maar dat is ook alweer een tijdje geleden
Hier kun je zien wat ik bedoel: http://www.techzine.nl/uploaded/158588_891adcab.jpg (1280×1522)
Gaat dus om die 9 gaten met soldeerpuntjes eromheen.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Ik zal eens zien of ik ergens nog wat geld uit een spaarvarken kan knijpen...Madrox schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 20:23:
[...]
Denk dat je ook blijer word met een niewe harddisk, groter en sneller.
[...]
Als dat je budget is, zou ik de X4 laten vallen voor de X3 II 720 en met het geld wat je dan overhoud een 500/640GB harddisk erbij doen.
Nee hoor... Is normaal uit beveiliging om je mobo te beschermen. Vergeet verder niet de afstandsbuisjes!Scipionyx schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 20:51:
Over moederborden gesproken..
Ben bezig m'n mobo vast te zetten, maar het volgende viel mij op: er zitten soldeerpuntjes om de gaten waarmee je je mobo vastzet aan de kast. Ik neem aan dat dit een soort check is van mobo? Om te zien of het wel goed vast gezet is?![]()
Heb wel vaker een systeem inelkaar gezet, maar dat is ook alweer een tijdje geleden![]()
Hier kun je zien wat ik bedoel: http://www.techzine.nl/uploaded/158588_891adcab.jpg (1280×1522)
Gaat dus om die 9 gaten met soldeerpuntjes eromheen.
1 | AMD Phenom II X4 955 | € 230,74 | € 230,74 |
2 | Asus EAH4890 TOP/HTDI/1GD5 | € 235,- | € 470,- |
1 | Corsair TX750W | € 106,70 | € 106,70 |
1 | Creative Fatal1ty Gaming Headset | € 26,- | € 26,- |
1 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | € 156,10 | € 156,10 |
1 | Lian Li CR-35B Cardreader (3.5" Bay, USB 2.0, Zwart) | € 23,95 | € 23,95 |
1 | Logitech G11 Gaming Keyboard | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Logitech MX518 | € 29,- | € 29,- |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 NL OEM | € 97,76 | € 97,76 |
1 | OCZ Platinum OCZ3P1600EB4GK | € 66,82 | € 66,82 |
1 | Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB | € 68,45 | € 68,45 |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 253,47 | € 253,47 |
Importeren | Totaal | € 1.633,35 |
Denk dat ie dit gaat worden. Heb zelf nog een Lian Li PC-65 kast, die zal nog ruimschoots voldoen lijkt me! Voorziet iemand nog problemen met deze setup? En heeft het nog zin om een Creatice X Fi erbij te zetten? Ik gebruik eigenlijk alleen maar een headset, dus mij leek van niet.Opmerkingen zijn welkom.
Geen soldeerpuntjes dus.. om iets te monitoren..? Vond het al zo vreemd.GENETX schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 21:26:
[...]
Nee hoor... Is normaal uit beveiliging om je mobo te beschermen.
Huh, wasda..?Vergeet verder niet de afstandsbuisjes!
Zitten er uiteraard al tussen
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Zercom:
- AMD Phenom II X4 940 Black Edition
- Gigabyte GA-MA790X-UD4
- Corsair 4GB, DDR2, XMS2-8500, 2x240 DIMM, CL5
- Scythe Mugen 2
- Zotac GTX260² 896MB
- Western digital Caviar Black 640GB | WD6401AALS
- Cooler Master CM 690
- CoolerMaster Real Power 620W Modular
- LG Electronics DVD RW LG22x Black | GH22NS30/AUAR10B
- Creative Labs Fatal1ty Gaming
- Logitech Media Keyboard
- Razer Goliathus Speed Omega
- Assemblage
4Launch:
- LG TFT Monitor W2261V-PF 22"
- Microsoft Windows Vista Home Prem. SP1 NL 1u 64bit OEM
- Razer Muis Diamondback 3G (blauw)
Kom ik op een totaal van € 1193,00. Nog op- en aanmerkingen? Ik heb toch maar voor de phenom II 940 gekozen omdat dit toch z'on € 70,00-€ 90,00 scheelt. En wanneer ik over bijvoorbeeld 4 jaar wil gaan upgraden, ben ik waarschijnlijk beter af door gelijk een nieuwe CPU, mobo en geheugen te bestellen. En ik denk dat ik met dit systeem al zeer blij zal gaan, aangezien ik van een AMD3000+ kom. Ik heb gekozen voor de M620 omdat ik wil gaan experimenteren met overclocken en later eventueel nog een keer de videokaart wil upgraden. Is dit moederbord één van de betere keuzes? Goed voor een leuke overclock, en een degelijk moederbord? Ben niet zo thuis in de AMD moederborden. Daarnaast twijfel ik nog of de monitor? Aangezien hij Full HD en een resolutie van 1920x1080 is hij zeer geschikt voor films en als ik mijn xbox360 erop wil aansluiten. Mijn vraag is alleen: ga ik door de 16:9 verhouding verschil merken met het normale PC gamen?
De keus voor de Fatalty gamer X-Fi beprijp ik echter niet, het heeft vrijwel 0,0% meerwaarde tov van de standaard X-Fi. Zelf zou ik de Titanium X-Fi nemen, met PCIe x1. PCI gaat er denk ik langzaamaan uit, als je later gaat upgraden zou het toch sneu zijn als je je PCI-geluidskaart niet meer over kan zetten
Dit zijn ze:
Maxtor 250gb en een WDC 250gb
In de afgelopen BBG is de Seagate 7200.12 aangeraden, maar is dit nog steeds de beste keus? plus Ed_L heeft me aan het twijfelen gebracht
De WD Black heeft volgens mij geen 500gb platters, plus wat ik aan benchmarks heb gezien was die eerder langzamer.Edmin schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:58:
De WD Caviar Black is door de bank genomen iets sneller.
Om tot mijn vraag te komen wat is op dit moment de beste keuze qua HDD's, ik ben van plan om 1tb te kopen en zal op mijn huidige mobo geen RAID draaien (in de toekomst zal dit misschien veranderen). Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor games, downloaden en surfen. Dus een snellere opstarttijd en niet ,zoals ik nu heb, soms haperingen in mijn muziek vanwege de downloads, is wat ik zoek.
Zal ik dan voor:
2 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB | € 53,50 | € 107,- |
Importeren | Totaal | € 107,- |
2 | Western Digital Caviar Black WD5001AALS, 500GB | € 57,39 | € 114,78 |
Importeren | Totaal | € 114,78 |
Of vanwege de prijs toch een F1 1tb maar zal ik dit merken in snelheid door de lagere dichtheid, en het maar 1 HDD is?
1 | Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB | € 71,40 | € 71,40 |
Importeren | Totaal | € 71,40 |
Of zijn er misschien nog andere alternatieven?
Bovendien 5 jaar garantie (zelfs rechtsreeks) en zeer goede ervaringen met WD (heb nu een WD Scorpio Black in mijn laptop en een externe WD).
Uit eindelijk zal het niet veel schelen denk ik met de andere opties en moet je ook gewoon een goed gevoel bij een merk hebben.
Was deze reactie voor mij bedoeld? Aangezien ik geen geluidskaart aanschaf maar een headset: Creative Fatal1ty gaming.Madrox schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 20:24:
Op je laatste vraag; nee. Je zal gewoon 1920x1080 kunnen spelen met je spellen.
De keus voor de Fatalty gamer X-Fi beprijp ik echter niet, het heeft vrijwel 0,0% meerwaarde tov van de standaard X-Fi. Zelf zou ik de Titanium X-Fi nemen, met PCIe x1. PCI gaat er denk ik langzaamaan uit, als je later gaat upgraden zou het toch sneu zijn als je je PCI-geluidskaart niet meer over kan zetten
Natuurlijk, duidelijkKereltje88 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 21:08:
[...]
Was deze reactie voor mij bedoeld? Aangezien ik geen geluidskaart aanschaf maar een headset: Creative Fatal1ty gaming.

(heb je nog een antwoord over waar je wel wat aan hebt
[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 25-04-2009 22:16 ]
1 | Cooler Master CM 690 Zwart | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Cooler Master Silent Pro M600 | € 60,- | € 60,- |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD3R | € 185,- | € 185,- |
1 | Iiyama ProLite B2409HDS-1 | € 226,- | € 226,- |
1 | Intel Core i7 920 | € 246,85 | € 246,85 |
1 | Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E | € 164,90 | € 164,90 |
Importeren | Totaal | € 1.106,11 |
Aangezien ik geen overdreven duur moederbord wil aanschaffen twijfel ik tussen deze gigabyte, de asus p6tse en de msi x58 pro. Wellicht dat iemand iets over deze configuratie kan zeggen.
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
Heeft alleen geen sli, maar je neemt nu toch een ati-kaart. (en volgens mij kan je sli met een bios-update activeren)
1 | MSI X58 Pro | € 176,- | € 176,- |
Importeren | Totaal | € 1.097,11 |
edit:
Het prijsverschil is 100 euro.
1 | AMD Phenom II X4 955 | € 227,57 | € 227,57 |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 113,90 | € 113,90 |
1 | OCZ Platinum OCZ3P13334GK | € 57,01 | € 57,01 |
Importeren | Totaal | € 1.000,85 |
[ Voor 32% gewijzigd door Quacka op 26-04-2009 10:54 ]
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Deze plankjes ontlopen elkaar niet zoveel, verschillen zie je wellicht bij extreem overklokken maar of dat voor jou belangrijk is weet ik niet.
Voor de rest ziet je config er goed uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 26-04-2009 10:51 ]
In reviews van de msi x58 pro werd gezegd dat de layout niet zo handig is in vergelijking met andere moederboarden. Aangezien ik voor het eerst een pc ga bouwen wil ik het zo 'simpel' mogelijk houden. Ik heb tot nu toe alleen asus moederboarden gehad en daar nooit problemen mee gehad. Dus wellicht dat ik dan toch voor de asus p6tse ga. Wat nu echt de onderlinge verschillen tussen de goedkopere x58 moederboarden zijn is mij niet echt duidelijk. Een die hard overclocker ben ik niet en meerdere videokaarten zal ik er ook niet insteken. Belangrijkste is de betrouwbaarheid en de prestaties.
Maakt het nog wat uit of ik voor kingston valueram kies of voor ocz?
1 | Asus P6T SE | € 186,32 | € 186,32 |
Importeren | Totaal | € 1.107,43 |
[ Voor 74% gewijzigd door drernie op 26-04-2009 12:02 ]
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
Dit topic is gesloten.