Toon posts:

Grafische kaart en crossfire vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumbezoekers hier..

Ik ben nieuw op dit forum, een leek in computers maar wat matige ervaring met electronica. Ik heb een tijdje geleden een Dell game-pc (XPS 420) aangeschaft om wat games te kunnen spelen. De pc voldoet prima, maar ik merk met de nieuwste games dat ik langzaam wat tekort begin te komen aan mijn 256mb beeldkaart. Het gaat hier om een ATI Radeon HD 2600 XT. Ik las op de site van ATI dat deze kaart crossfire ready is en na een klein beetje verdiepen op deze site zag ik dat dit mogelijkheden bied voor mij. Als ik het goed begrijp kan ik dus een extra HD 2600 XT kaart van 256mb erbij zetten, deze in crossfire aan mekaar koppelen en zo 512mb grafische mogelijkheden scheppen. Tevens heb ik met deze kaart/combinatie mogelijkheid om DirectX 10 te gebruiken.

Ik zag dat tegenwoordig de HD 2600 XT ook al in een 512mb uitvoering bestaat die ook DirectX 10 ondersteund. Is het nu handiger in mijn geval om een hele nieuwe kaart (512mb) te kopen of om een tweede goedkope ouder model kaart (256mb x2) erbij te steken?

Wellicht denk ik er ook te makkelijk over en zitten er spreekwoordelijke addertjes onder het gras, dus graag jullie hulp hierbij...

Alvast bedankt!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
Jij denkt nog teveel in megabytes. Bij videokaarten moet je eerder kijken naar de gebruikte chipset. Je kunt nu wel een 2600 er bij kopen, maar dat zal absoluut geen 200 procent boost geven. Het verschil tussen een 8800 gt 256 MB en een 2600 256 MB is ook een wereld van verschil. Je bent het beste af met een nieuwe single kaart à la 4850 oid.

http://specs.tweak.to/16567

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:50

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

idd net als skelleniels zegt , geheugen maakt niet (veel) uit , het is meer bling dan echt nuttig , zo kan dus een oude kaart met 1Gb veel slomer zijn dan een nieuwe met 512Mb

Signature

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 19:55

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik zou in jouw geval kiezen voor de wat nieuwere 512mb uitvoering, die zet je in je PC als primaire gfx-kaart. Je oude kaart zou je er dan naast kunnen zetten als secundaire kaart in crossfire.
Aan het geheugen van de secundaire kaart heb je niet zo heel veel aan, want enkel de GPU wordt hierin als extra gebruikt. Het geheugen wordt niet gebruikt, dus kun je beter degene met die grootste geheugencapaciteit voorop zetten. Althans zo heb ik het begrepen hoe dat dit in elkaar zit.

edit:
Maar zoals hierboven idd gezegd wordt. Zolang je budget het toelaat zoek een veel betere kaart op. Check maar wat benchmarks in het grote web. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Zerora op 27-02-2009 11:13 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:49
With ^^.

Kijk even wat je voeding aankan, welk budget je hebt en hoeveel ruimte in de kast. Haal vervolgens een nieuwe kaart om de huidige te vervangen, de huidige kun je dan eventueel nog verkopen (bijvoorbeeld in V&A).

Bepaal je budget, en je eisen en selecteer de kaarten die hieraan voldoen. Zoek vervolgens benchmarks om deze kaarten te vergelijken. Interessante kaarten zijn kaarten uit de ATI HD48** serie.

E.e.a. staat ook duidelijk uitgelegd in **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? overigens ;)

Succes en welkom op GoT!

Specs

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:20
de hele XPS 420 heeft maar 1x PCI-E 16x poortje
en 1x PCI-E 8x geloof ik
1x PCI-E 1x en de rest zijn gewoon PCI sloten.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dit is precies waarom ik toch maar een account heb aangemaakt hier. In ieder geval al bedankt voor de snelle reacties hier. Het komt namelijk dat ik op yougamers.com vaak check wat mijn pc presteert bij bepaalde spellen en vaak zie ik dat de 256mb van mijn kaart mijn prestaties omlaag trekt, vandaar die denkwijze.

Maar hoe bepaal ik nu welke grafische kaart geschikt is voor mijn pc, dat heeft toch te maken met mijn moederbord neem ik aan? En welke voordelen geeft het dan nog om mijn huidige kaart naast een nieuwe te zetten in crossfire?

Het ging mij in eerste instantie ook erom hoe ik op z'n goedkoopst de mogelijkheden van mijn pc uit kan breiden, het liefst dus met gebruik van oude componenten als dat mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Speedlink schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:17:
de hele XPS 420 heeft maar 1x PCI-E 16x poortje
en 1x PCI-E 8x geloof ik
1x PCI-E 1x en de rest zijn gewoon PCI sloten.
Dat wilt dus zeggen dat ik niet nog een poort vrij heb om een tweede kaart erbij te zetten?

• BGB4rn

BGB4rn

welke processor heb je , aan de hand daarvan kun je bepalen welke kaart wel of geen overkill is ...

Signature

• asfaloth_arwen
1) Je moet kijken of je voeding sterk genoeg is om de graka van voldoende sap te kunnen voorzien
2) Je kunt het beste een nieuwe kaart kopen, en de oude tweedehands proberen te verkopen
3) Crossfire heeft in dit geval weinig meerwaarde, zie hieronder.
Uit de eerder gegeven link:
Q) Wanneer is SLI/Crossfire dan zinnig?
A1) Als twee losse kaarten (of een kaart met twee GPUs) een betere prijs/prestatieverhouding hebben dan een enkele, snellere kaart/GPU in de apps die jij wilt draaien. Dit komt echter zeer weinig voor. Zie trouwens de rest van de aandachtspunten en de nadelen hierboven - reken niet alleen de prijs van de kaart(en), maar ook van de rest van de zaken die je moet kopen om het in orde te krijgen.
A2) Als de snelste kaart op de markt niet snel genoeg is voor je en je -ongeacht prijs- gewoon nog sneller moet hebben. Dan is SLI/Crossfire altijd "zinnig", maar hou er rekening mee dat je dan echt de hoofdprijs betaalt.
De Dell XPS 420 heeft standaard een Q6600 processor als ik me niet vergis. Deze kun je ook vrij eenvoudig overklokken om zo nog wat snelheidswinst te boeken :)

[ Voor 7% gewijzigd door asfaloth_arwen op 27-02-2009 11:24 ]

Specs

• BGB4rn

BGB4rn

daar kun je wel een 4870 of een 9800gtx op loslaten dus..

Signature

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Persoonlijk zou ik ook gaan voor een nieuwe graka, wat je natuurlijk zou kunnen doen is kijken op de dell site welke graka's zij zelf mee kunnen leveren bij jouw configuratie. Misschien krijg je dan ook meer duidelijkheid over de mogelijkheden van je systeem.

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:20:
welke processor heb je , aan de hand daarvan kun je bepalen welke kaart wel of geen overkill is ...
Een Intel Q6600 quad core (2,4 Ghz, 1066 Mhz FSB, 8mb cache)

• BGB4rn

BGB4rn

BGB4rn schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:26:
:)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:21:
1) Je moet kijken of je voeding sterk genoeg is om de graka van voldoende sap te kunnen voorzien

De Dell XPS 420 heeft standaard een Q6600 processor als ik me niet vergis. Deze kun je ook vrij eenvoudig overklokken om zo nog wat snelheidswinst te boeken :)
Om de voeding te checken zal ik de kast moeten open maken lijkt me..? Dat moet ik dan thuis een keer doen (zit nu op me werk). Waar moet ik op letten als het om voedingen gaat.

Inderdaad een Q6600! Wat bedoel je met die kloksnelheid opvoeren? Hoe gaat dat in z'n werk en wat heb ik daar direct aan??
BGB4rn schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:26:
Die 4870 zal een ATI zijn en die 9800 een nVidea. Ben ik vanwege het feit dat ik al een ATI heb niet gebonden om bij dit merk te blijven of is het goed te doen om naar nVidea over te stappen?
scenix_ schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:30:
Persoonlijk zou ik ook gaan voor een nieuwe graka, wat je natuurlijk zou kunnen doen is kijken op de dell site welke graka's zij zelf mee kunnen leveren bij jouw configuratie. Misschien krijg je dan ook meer duidelijkheid over de mogelijkheden van je systeem.
Dat is een mogelijkheid, ware het niet dat mijn pc niet meer verkocht wordt en de nieuwe XPS 430 waarschijnlijk andere componenten heeft en dit niet te vergelijken is met mijn 420, of..???

• BGB4rn

BGB4rn

ja als je een pcie slot hebt zou je er in principe zo een andere kaart van een ander merk in kunnen stoppen , ookal is een 4870 sneller dan een 9800gtx

Signature

• asfaloth_arwen
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:35:
[...]

Om de voeding te checken zal ik de kast moeten open maken lijkt me..? Dat moet ik dan thuis een keer doen (zit nu op me werk). Waar moet ik op letten als het om voedingen gaat.
Zie de topicstart in Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 :)
Inderdaad een Q6600! Wat bedoel je met die kloksnelheid opvoeren? Hoe gaat dat in z'n werk en wat heb ik daar direct aan??
Door een processor over te klokken van bijvoorbeeld 2.4 GHz naar 3 of 3.6 GHz krijg je meer prestaties uit dezelfde processor. Dit kun je doen door de FSB te verhogen. Let wel op dat je geheugen en koeling dit aankan. Verder weet ik niet in hoeverre de Dell bios is afgeschermd. Meer informatie is te vinden in Overclocking & Tweaking FAQ
Die 4870 zal een ATI zijn en die 9800 een nVidea. Ben ik vanwege het feit dat ik al een ATI heb niet gebonden om bij dit merk te blijven of is het goed te doen om naar nVidea over te stappen?
Overstappen kan, maar bij ATI blijven bied op drivergebied voordelen (minder rompslomp qua verwijderen/nieuw installeren drivers). Verder is de HD48** serie van ATI momenteel erg goed qua prijs/kwaliteit verhouding
Dat is een mogelijkheid, ware het niet dat mijn pc niet meer verkocht wordt en de nieuwe XPS 430 waarschijnlijk andere componenten heeft en dit niet te vergelijken is met mijn 420, of..???
Niet direct te vergelijken nee. Echter is het niet zo heel spannend. Belangrijk is dat je PCIe hebt, en of je voeding voldoet :)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:40:
Overstappen kan, maar bij ATI blijven bied op drivergebied voordelen (minder rompslomp qua verwijderen/nieuw installeren drivers). Verder is de HD48** serie van ATI momenteel erg goed qua prijs/kwaliteit verhouding

Niet direct te vergelijken nee. Echter is het niet zo heel spannend. Belangrijk is dat je PCIe hebt, en of je voeding voldoet :)
Vanuit m'n gevoel zou ik ook bij ATI blijven.. Ik heb de vermogens bekeken en mijn huidige 2600 XT vraagt 400W en de 4850 vraagt 450W en de 4870 vraagt 500W.. Ik zal ff in mijn pc moeten kijken wat er voor voeding inzit en of dit voldoet om er een nieuwe/zwaardere grafische kaart in te zetten. Die PCIe slot heb ik, maar één stuks, wat het dus niet mogelijk maakt om tweede kaart erbij te zetten maar wel deze te vervangen door een nieuwe..

Ik ben in ieder geval al een hoop wijzer geworden.

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:20
Ik zat met mn XPS 420 met een 8800 GTX al aardig aan de max. En dan bedoel ik, CPU, GPU, 3HDDs en 2 branders. Dat vond de voeding al niet leuk, 1 brander eraf ging nog wel,maar ding werd leoiheet en stinken :S

Ik heb nu een XPS 430 en die trekt mn Q9550 met een 3870 X2 met 4 gig ram, en mn raid array + data HDD nieteens.
Het is leuk, uitbreiden, maar de voeding zal t niet trekken.....dus dat word vervangen vrees ik.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een kleine vraag erbij.. De voeding zal niet alleen voor de beeldkaart zijn neem ik aan? Het is dus niet zo dat ik alleen de voeding en de beeldkaart om elkaar moet afstemmen, ik neem aan dat de andere componenten ook nog een deel van de voeding gebruiken. Hoeveel kan dit zijn, daarmee zou ik dan kunnen bepalen wat mijn voeding nog over heeft en dan kan ik daar de beeldkaart om afstemmen, ik heb namelijk geen zin om ook nog de voeding te gaan vervangen van een redelijk nieuwe computer. Het gaat mij er alleen om dat ik zoveel mogelijk uit mijn computer haal (en de beeldkaart ligt in dit geval achter).

Verwijderd

Topicstarter
Speedlink schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:59:
Ik zat met mn XPS 420 met een 8800 GTX al aardig aan de max. En dan bedoel ik, CPU, GPU, 3HDDs en 2 branders. Dat vond de voeding al niet leuk, 1 brander eraf ging nog wel,maar ding werd leoiheet en stinken :S

Ik heb nu een XPS 430 en die trekt mn Q9550 met een 3870 X2 met 4 gig ram, en mn raid array + data HDD nieteens.
Het is leuk, uitbreiden, maar de voeding zal t niet trekken.....dus dat word vervangen vrees ik.
Ik heb wel maar 1 harddisk (500 GB (7.200 rpm) Seriële ATA/100 harde schijf met 16 MB DataBurst™-cache
) en 1 dvd brander. Maakt dat nog iets uit?

• asfaloth_arwen
De voeding wordt gebruikt voor alle componenten inderdaad. Echter, als een component vervangen wordt door een zwaardere versie die meer vereist van de voeding, kan het zijn dat deze vervangen moet worden. Ook voor een voeding geld dat je indien je deze vervangt de oude tweedehands kunt verhandelen :)

Je kunt de onderdelen van je systeem eens invullen op de volgende site: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp en kijken wat daar voor advies uitkomt :) Verschil tussen een 2600 pro en HD4870 in verbruik (load) is volgens deze calculator bijna 100W.

Verder, een schaamteloze quote uit Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 waar ik al naar had verwezen :)
Output van een voeding
De taak van een voeding is eigenlijk heel simpel; De voeding moet gewoon netstroom (wisselspanning) transformeren naar lagere spanningen (gelijkspanning). Een voeding biedt een aantal voltages gelijkspanning, waar de computer zijn ding mee mag doen, deze zijn +3.3V, +5V, +12V, -5V en -12V. (zie ook tabelletje hierboven). Elke voeding, kan op elk van deze voltlijnen een bepaalde stroom leveren uitgedrukt in ampère (A). Het is dan ook zo, dat hoe meer vermogen een voeding heeft, hoe meer ampère hij zal kunnen leveren. Immers geldt:

Vermogen = Spanning X Stroomsterkte

Nu, een computer heeft niet op elk voltage evenveel stroom nodig! De hoeveelheid stroom die een computer nodig heeft, hangt af van welke onderdelen er in de computer zitten, hoe intensief de computer 'aan het werken' is, ofdat er een/meerdere onderdelen overklokt worden,...
Het kan dus goed zijn dat de ene computer wat meer vermogen nodig heeft op een bepaald voltage, terwijl de andere computer meer vemogen nodig heeft op een ander voltage.
Vandaar dat je niet enkel naar het wattage van een voeding mag kijken, maar ook hoeveel ampere de desbetreffende voeding kan leveren op elk appart voltage !!!
Een minimum van stroomsterkte op elke voeding is zowiezo een vereiste. Daarnaast kan je zelf proberen in te schatten hoeveel ampere je nodig hebt op elk voltage aan de hand van jou computer specifiek, met behulp van ervaringen die hier (en in de vorige delen)gepost zullen worden. Algemeen kan je met deze puntjes rekening houden:

- Een moederbord verbruikt relatief weinig van elk voltage
- Een processor verbruikt veel van de +12V lijn. Als je de CPU gaat overklokken, gaat die nog een pak meer verbruiken. Het verbruik van een CPU is recht evenredig met de frequentie en met het voltage waarop hij werkt (de Vcore).
- Een videokaart verbruikt van alles wel een beetje, maar wel veel van de +12V lijn (zeker de high-end videokaarten die een extra power-connector moeten hebben). Bij intensief gebruik en overklokken: wederom het verbruik zal stijgen.
- Harde schijven en optische stations verbruiken stroom van de +5V en de +12V lijnen. Vooral tijdens spin-ups kunnen ze nogal wat verbruiken van de +12V lijn (tot meer dan 2A per harde schijf). Optische stations verbruiken meer dan harde schijven, floppy drives minder...

Combined power : Dit is het vermogen dat 2 verschillende voltage lijnen samen in het totaal kunnen leveren. De combined power waarde, is altijd lager, dan de som van de 2 (3) vermogens die de desbetreffende voltlijnen appart kunnen leveren.
Dit is dus eigenlijk een nadeel, en je moet dan ook oppassen wanneer deze combined power waarde een héél pak lager ligt dan de som van het vemogen van de apparte voltlijnen. Het streefdoel is dan ook, dat de combined power waarde zo fel mogelijk deze som-waarde benaderd
Combined power komt altijd voor als volgt:
- Combined power tussen +3.3V en +5V
- Combined power tussen +3.3V en +5V en +12V
- Combined power tussen +12V1 en +12V2

Voorbeeldje hiervan a.d.h. van de Enermax Noisetaker 600W:

+12V1 = 18A
+12V2 = 18A
De som is dus 18A + 18A = 36A
De combined power tussen +12V1 en +12V2 = 34A
-> zoals je kan zien, bevindt de combined power waarde zich amper onder de som-waarde. Dit is dus een heel wenselijke situatie. Minder wenselijk was bijvoorbeeld geweest: 28A...

[ Voor 3% gewijzigd door asfaloth_arwen op 27-02-2009 12:10 ]

Specs

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

niet te veel fixeren op die 4870, 4850 voldoet denk ik ook wel voor hem.
en die is wat minder qua stroom neem ik aan ?

www_un4given_nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog even gecheckt en ik kom er niet onderuit om mijn voeding uit te breiden als ik zo'n fancy beeldkaart wil. Ik denk dat ik het beste, als ik mijn beeldkaart wil matchen aan de rest van mijn computer, in de HD2*** reeks kan blijven, dan houd m'n voeding het wel. Ik zie zelf toch het verwschil niet tussen zo 4850 en 2600 PRO of XT. Ik loop in ieder geval niet het risico meer dat ik dalijk een nieuw spel niet meer kan spelen omdat de systeemeisen het niet halen... En het is ook nog een stuk goedkoper.. :)

Of heb ik het nu nog niet goed begrepen.. ;)

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:17
Investeren in een 2e kaart uit de HD2xxx reeks lijkt me niet slim. Die kaartjes zijn zo langzamer hand alweer bejaard. De HD2600 is de middenmoot van die reeks en 2 van die kaartjes in crossfire zullen niet eens in de buurt komen van een 4850 ;)

Als je zou kunnen uitzoeken wat voor voeding er in je dell pc zit dan ben je al een eind op weg. Mijn ervaring met Dell is dat ze vaak best aardige voedingen in hun pc's hebben hangen. Een 4850 met jouw Q6600 kunnen prima overweg met een A-merk voeding van ~430 watt ;) Voor meer voeding hulp moet ik toch even linken naar Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

Als je nu op een hoge resolutie speelt, of eventueel later een groter scherm koopt (=hogere resolutie) dan is het erg handig als je voldoende video-geheugen hebt. Als je bijvoorbeeld van plan bent om (ik noem maar wat) een dergelijke game als GTA4 te gaan spelen dan zeg ik direct 1Gb. Zulke spellen vreten video geheugen.

Let wel op, wanneer je 2 kaarten in Crossfire gaat draaien (in jouw geval dus bijvoorbeeld 2 x HD2600 256mb) dan heb je alsnog maar 256mb video geheugen. Dit komt omdat beide kaarten het beeld moeten verwerken en niet 1 grote kaart worden oid. En aangezien 256mb compleet outdated is, lijkt me dat een 2e reden om geen Crossfire opstelling met je HD2600 te gaan maken :)

één is geen, twee is één

Pagina: 1