Club3D HD4830

Pagina: 1
Acties:
  • 758 views

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
Hallo mensen,

Ik heb vorige week zaterdag een Asus Radeon HD4670 gekocht. Deze ga ik weer terug brengen en wil graag een Club3D HD4830 kopen. De prijzen zijn hetzelfde en heb gehoord/gelezen dan de HD4830 beter is.
Nu heb ik een voeding van Enlight, 450 watt. Ben benieuwd of mijn voeding deze kaart trekt?

Speciaficaties:

Intel Pentium 4
250 GB harddisk
2 GB DDR intern werkgeheugen
Enlight 450 Watt voeding

Ook ben ik benieuwd welke kaart nou beter is? Mijn huidige HD4670 heeft 512 MB DDR geheugen, terwijl de HD4830 512 MB GDDR3 heeft.. Het verschil ertussen snap ik ook niet echt helemaal.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Hakan

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je voeding gaat de kaart wel trekken, maar je pc gaat hem wel tegenhouden, want die is een enorme bottleneck

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• turkeyhakan
Nedernakker,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga ook geen gekke dingen doen met de videokaart.
Meestal word het Call of Duty 4: Modern Warfare spelen.

Nu weet ik nog steeds niet welke kaart beter is. :'(

Dit zijn de specificaties van de 4830:

http://www.club3d.nl/index.php/products/graphics/item/365

Deze van de 4670:

http://www.ewiz.com/detail.php?name=AS-4670_51

Ook heb ik hier op deze site gekeken en die zeggen dat de 4830 de winnaar is:

http://www.haasonline.com...ajcj04angcnnehjpm8ksbifa0

Verwijderd

.... um ja... de HD4830 is sneller. Kan je toch ook op maken uit de naam?

HD4830: Core 575mhz. Spu's, TMU's en Rops 640(128x5):32:12
HD4670: Core 750 mhz. Spu's, TMU's en Rops 320(64x5):32:8

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 10:10 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aangaande de voeding, zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 21.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• turkeyhakan
Gambieter,

Bedankt voor de link. Volgens mij kan mijn voeding het wel aan, 400 Watt was volgens mij het minimum.

• turkeyhakan
Reinman,

Is de 4830 nu sneller? Ik snap de Core e.d. niet helemaal.

Verwijderd

De cijfertjes zijn toch hoger van de serie naam? Zelfde serie, hogere cijfers, betekend sneller. Wat SPU's, TMU's en ROP's zijn kan je bijvoorbeeld hier lezen:
http://www.bit-tech.net/h...870-architecture-review/1
Of je googled het gewoon.

• turkeyhakan
Bedankt Reinman. Ik heb heel erg lang gegoogled, maar niets zinvol gevonden.
Het word dus de 4830 en hopelijk kan mijn voeding hem aan.. anders breng ik hem terug.

[ Voor 36% gewijzigd door turkeyhakan op 24-02-2009 10:30 ]

Verwijderd

Beste Hakan,

Je moet je niet zo laten beinvloeden door vage mensen op tweakers.net die denken dat als er een nieuwe generatie videokaart uitkomt dat je dan meteen een 800W voeding nodig hebt.( vaak verbruiken nieuwe generatie midrange kaarten minder dan de vorige generatie ;) )
Zelfs met een goede 350W A-merk voeding (zie wat is een goede voeding topic) kun je het systeem stabiel laten draaien.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

turkeyhakan schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:11:
Gambieter,

Bedankt voor de link. Volgens mij kan mijn voeding het wel aan, 400 Watt was volgens mij het minimum.
Je zult toch dat topic moeten doorkijken. Een A-merk voeding van 400W is namelijk iets heel anders dan een B- of C-merk voeding van 400W. Maak geen aannames, maar verdiep je erin.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• turkeyhakan
Ik heb een A merk voeding.(Enlight) Ik heb het topic doorgekeken.
Ik denk dat mijn voeding de kaart wel moet kunnen draaien.

• turkeyhakan
Zijn er nog meer mensen die mij informatie over de Club3D HD4830 kunnen geven?
Bijvoorbeeld hoeveel fps ik gemiddeld met Call of Duty 4: Modern Warfare kan spelen.
Op een resoluite van 1680 x 1050. (20" breedbeeld)

Ik heb een Intel Pentium 4
2.93 GHZ (vergeten te melden)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36
Ik denk niet dat iemand daar een nauwkeurig antwoord op kan geven. Immers zijn er een aantal factoren die absoluut niet inschatbaar zijn. Bijvoorbeeld:
hoe groot is de bottleneck van de pentium 4 / hoe hard steunt het spel op de CPU
(is het uberhaupt een dual core?)
hoe groot is de invloed van de kwaliteit/details die je wilt gebruiken op de fps van het spel
welke programma's zullen op de achtergrond draaien
welk besturingssysteem gebruik je (voor Vista heb je meer nodig)

Op tomshardware.com halen ze op 1680x1050 zonder AA maar op high quality en trilinear filtering met een Ati Radeon HD 4670 al 73 fps. Je kan bijvoorbeeld deze settings nabootsen met jou 4670 en dan eens
bekijken hoeveel minder fps je haalt.
Het aantal fps van de 4830 staat echter niet in hun charts.
Ik kan je wel vertellen dat een 4670 480 gigaflops doet, en een 4830 bijna 50% meer: 740 gigaflops.
Een 4850 doet 1 teraflops (dus ongeveer 1000 gigaflops) en haalt zo in CoD 4 120 fps.
Een 4830 zal dus ongeveer 100 fps geven in CoD (dus op 1680x1050 zonder AA, met high quality en trilinear filtering).
Dus dan is het nog aan jou om de bottleneck te 'meten' met jou 4670 en in te schatten hoeveel fps een 4830 zal geven. Natuurlijk zal de bottleneck nog groter zijn voor deze kaart, maar een betere manier om het in te schatten is er denk ik niet.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• turkeyhakan
Beste Malantur,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb op de allerlaagste settings proberen te spelen + een hoge resolutie van 1680 x 1050, in een server van 44 mensen. Ik kreeg toen een fps van 30-50. Daarna ging ik een server in van 10 spelers en het fps ging naar de 100-125.. (maxfps = 125, ingesteld in cod4) Ik heb een single core, pc is 3-4 jaar oud.
Ik weet niet wat gigaflops zijn, misschien zou je dat uit kunnen leggen?

Wat is een bottleneck?

Ik gebruik Windows XP.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Hakan

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:17
In dit geval is jouw processor de bottleneck, aangezien het de rest van jouw onderdelen tegen zal houden om het uiterste te geven. Dit klinkt misschien raar, maar kort gezegd betekend het dus dat je processor je toekomstige 4830 niet bij gaat benen. Tuurlijk zal het draaien en je zal er wel op vooruit gaan, maar de kaart kan nooit het uiterste geven omdat de processor daar te langzaam voor is :)

Je zou kunnen kijken of je moederbord nog nieuwere P4's ondersteund maar ik denk dat het een verloren zaak is om die nog te gaan upgraden. Je weet wel heel zeker dat jouw moederbord beschikt over een pci-e x16 slot (mocht je je kast nog niet open gehad hebben)? Wat voor videokaart zit er momenteel in?

Mocht je moederbord wel gewoon beschikken over een pci-e x16 slot dan kan je de 4830 gewoon gebruiken en eventueel later een grotere upgrade doen (bijvoorbeeld een ander moederbord en processor + geheugen) ;)

één is geen, twee is één

• Malantur
De metingen van tomshardware.com zijn op high quality, niet op het allerlaagste...
Dus zet eens op 1680x1050, trilinair filtering en high quality (en anti aliasing op 0).

Een bottleneck letterlijk vertaald is een flessenhals, de beperkende factor dus.
Uitleg van wikipedia:
een onderdeel of programma dat de performance van het netwerk in belangrijke mate doet afnemen.
Het gaat hier over een netwerk, maar het is natuurlijk ook van toepassing op alles in de informatica. In dit geval is het de traagste component in je computer.
Stel dat je processor de bottleneck is (dus wat hier het geval is) dan maakt het niet uit of je nu een videokaart van €100 of €500 koopt, de processor is gewoon te traag in het aanleveren van data aan de videokaart. De videokaart zit dan gewoon wat te wachten met als resultaat dat je geen/weinig extra fps krijgt bij een upgrade.

De uitleg voor flops van wikipedia:
FLOPS is een afkorting die staat voor floating point operations per second (drijvende-komma-bewerkingen per seconde). Dit is een eenheid die wordt gebruikt om de rekenkracht van CPU's aan te duiden.
Ook hier weer: ze gebruiken CPU's, maar dit is ook van toepassing op GPU's.
Een 4670 doet 480 gigaflops en haalt 73 fps.
Een 4850 doet ongeveer 1000 gigaflops en haalt 120 fps.
Als een 4830 740 gigaflops doet, dan weet je dat hij ongeveer tussen de 73 en 120 fps zal halen. In dit geval kom ik uit rond de 95-100 (niet helemaal correct, maar het geeft wel een indicatie).

Offtopic: Op GoT moet je niet groeten aan het begin en het einde van je post.
Uit Het algemeen beleid:
We doen elkaar op GoT permanent de groeten. Het is dus niet nodig om "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je alsnog graag iedereen de groeten doet kun je daar je signature voor gebruiken.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

maar, de 4670 is weer de bottleneck van je systeem als je die houd..
(want hij is gewoon echt traag, mn mid-low end kaart van 4 jaar oud loopt er nog rondjes omheen in benchmarks.. dat was de hd 4630, maargoed, traag is traag, zeker als je em om kan ruilen voor een snellere)

en ddr3 = goed, dat is vele malen sneller dan ddr.

[ Voor 17% gewijzigd door AlexanderB op 24-02-2009 19:57 ]

• Malantur
De 4670 en de 4830 hebben beide GDDR3, enkel een 4670 van MSI en Asus hebben normaal DDR3.
Het prestatieverschil hiertussen is niet groot.

Je maakt me wel benieuwd over welke kaart je het hebt.
Een Nvidia GeForce 7900 GTX doet 200 Gigaflops, en dat is een high end kaart van 3 jaar geleden.
De Ati Radeon HD 4670 doet echter 480 Gigaflops.
In CoD haalt de 7900 GTX ook maar 31 fps, waar de 4670 er 73 haalt...

Edit:
Een 4630 bestaat niet, volgens mij bedoel je de Ati Radeon HD 4550...
Dan is het wel mogelijk, die haalt maar 96 Gigaflops.

[ Voor 13% gewijzigd door Malantur op 24-02-2009 20:07 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

euh, ja die.
en ik doelde hierop:
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 09:51:
Mijn huidige HD4670 heeft 512 MB DDR geheugen, terwijl de HD4830 512 MB GDDR3 heeft..
maargoed, laat maar zitten ;)

• Malantur
Ik dacht wel dat je daarop doelde :)
Het is echter een schrijffout van turkeyhekan, een versie met DDR geheugen bestaat niet.
Je zou wel gelijk hebben als dit wel bestond, het zou immens trager zijn (maar het bestaat toch niet :+).

• turkeyhakan
Wackoz, er zit nu een Asus Radeon HD4670 in. Ik heb inderdaad PCI-E X16

Malantur, ik weet dat mijn computer mijn videokaart tegenhoud, maar in de toekomst kan ik hem er nog altijd uithalen en in de nieuwe stoppen. En op mijn doos staat echt DDR3 512 MB (bij de HD4670).

Bedankt voor alle reacties.

• Malantur
Ja dat kan, dan heb je een versie van Asus of MSI.
Je had in je beginpost echter geschreven dat je een DDR versie had, die bestaat niet en zou vreselijk traag zijn.

Maar als je weet dat je op dit moment niet veel aan de upgrade hebt en dat hardware snel veroudert (in snelheid en prijs), dan best wel kunnen dat je bij de volgende upgrade best ook een nieuwe videokaart koopt...

• turkeyhakan
Oh, oke. Ik heb nu inderdaad een versie van Asus. Sorry dat ik DDR had geschreven.
Ik heb heel veel aan de upgrade.. Met mijn oude kaart Ati Radeon X600, liep hij heel vaak vast als ik Call of Duty 4 zat te spelen. Nu is dat niet het geval. Ook kan ik later nog deze kaart eruit halen en dan in mijn nieuwe pc stoppen.

Toch?

• Malantur
Ik doelde op de upgrade van een 4670 naar 4830. Het prestatieverschil zal niet zo groot zijn door de bottleneck van je processor.
Ja kan nu wel upgraden naar de 4830 -slechter zal je er niet van worden- maar het aantal tientjes dat je nu niet uitgeeft kan je natuurlijk bijhouden en bij de volgende upgrade investeren in de Ati 5xxx serie oid.
Immers zal de 4830 bij de volgende upgrade weer veroudert zijn en misschien wel de bottleneck van de toekomstige processor...
In ieder geval: ik heb geen kristallen bol, geen inzicht in jou budget, geen idee hoe de volgende generatie videokaarten en processors er gaan presteren, hoe lang we nog PCI-e sloten op een moederbord zullen vinden of op welke termijn dat je de volgende upgrade eigenlijk wilt uitvoeren.

Uiteindelijk ligt de beslissing bij jou.

• turkeyhakan
Malantur, ik kan voordezelfde prijs een 4830 krijgen. Ook dat is een reden om de 4670 terug te brengen.. :)

• Malantur
Dan vervallen een deel van mijn argumenten.
Waar het dan op neerkomt is dit:
De 4830 is beter dan de 4670.
Je moet je processor upgraden om veel prestatiewinst te krijgen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De 4830 is beter dan de 4670.
Voor de zoveelste keer, "beter" bestaat niet. Puur naar prestaties gekeken zal in de meeste gevallen de 4830 beduidend hoger scoren dan de 4670, maar mbt stroomverbruik (en dus ook hitte/lawaai) doet de 4830 ook het dubbele van de 4670.

Kortom, "beter" hangt puur af van je eisen. In een HTPC zou een (passief gekoelde) HD4670 een beter idee zijn, voor een pure gamebak de HD4830. Dus doe geen boude outspraken als "X is beter dan Y" zonder exact te vermelden waarin :o

Los daarvan, de relatieve prestatie van kaarten kun je in willekeurig welke review zien. Kijk eens op de grote reviewsites als Xbitlabs. Daar heb je geen topic voor nodig. Bovendien is het een beetje lame om van je wettelijke bescherming als consument gebruik te maken omdat je zelf niet van tevoren onderzoek gedaan hebt. Maar dat laatste is puur een persoonlijke mening van me. Reden voor het slotje is simpelweg dat je deze vraag met minimale inzet zelf kunt beantwoorden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.