Ik vind het vermakelijk, interessant en leerzaam om dit soort topic te lezen.
Ik kan me helemaal vinden in de "regel"; nieuwe banden achter. Zo te lezen is dit vooral uit veiligheidsoverwegingen beredeneerd, logisch.
Mijn ervaring:
Mn ouders waren nooit op de hoogte van deze standaardregel. De voorbanden op onze 1400kg auto met voorwielaandrijving verdwenen natuurlijk als sneeuw voor de zon. Logischerwijs was er op de voorwielen het vaakst behoefte aan nieuwe banden.
Dit kun je op verjaardagen ook prima verantwoorden: de voorwielen doen het meeste werk; aandrijving, remmen en sturen. Je doet immers ook je sneeuwkettingen op je voorwielen bij FWD (fout wiel drive betekend dat toch?).
na het lezen van dit topic, weet je dat dat remmen en optrekken niet het belangrijkste, maar de veiligheid in (lange) bochten.
Ik heb met deze combinatie (nieuw voor) nooit last gehad van overstuur... Wel van onderstuur; te hard op het gas gedruk tijdens een bocht: wiel+ophanging krom.
Onlangs heb ik er voor het eerst nieuwe banden achter onder gekomen. Bij de eerste de beste fly-over, had ik opeens een overstuur-verrassing, veroorzaakt door gas te minderen (voorligger kwam in beeld). Door weer gas te geven trek je de auto dan weer recht, omdat de voorwielen wel grip hebben.
Nu is deze laatste ervaring misschien te vergelijken met een "goede banden voor, slechte banden achter situatie". Omdat er voor gebruikte Michelins liggen en achter nieuwe Goodrides...
Nu ik weet wanneer het mogelijke overstuur optreed (powerlift) en hoe er mee om te gaan (prodrive training). Is het eigenlijk wel leuk om in een soort 4-wielsdrift over een breed weggedeelte te rijden (gelijkmatige slijtage over 4 banden

). Maar voor mijn buurvrouwtje zou een boom in de zijkant van de swift een minder leuke ervaring zijn.
Wellicht heb ik zelf 2 fouten gemaakt:
- onderstuur: "je had kunnen weten dat je veel te veel gas gaf in de bocht en dat het erg hard regende"
- overstuur: "je had kunnen weten dat die Goodride banden net nieuw waren en niet meteen beproeft moesten worden"