GamiQ, de game notes app met game maps!
De formules voor het effect van EC op je AT/PA staan op pagina 17.
Samengevat wordt de EC gewoon 1 op 1 van je AT/PA afgetrokken.
[ Voor 31% gewijzigd door Bosmonster op 17-04-2009 19:33 ]
Maar wel een zware penalty voor encumbrance vind ik.
Als ik die formule lees dan zou het alleen effect hebben op weapon parry en niet op shield parry en niet op attack ...?
Nu heb ik al op diverse fora gelezen dat rond de l8 een betere tijd is om dit gevecht aan te gaan
Bedoel je met die archer de amazone Rhulana ? Heb je haar gedualled naar mage ?Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 12:45:
[...]
Ik heb drakensang een paar dagen geleden uitgespeeld, met een warrior (main), die dwerg zonder baard, Gladys en die elvenarcher. [...] In mijn party was de archer ook de healer/caster.
nee hij bedoelt een ander karakter, deze zul je later in het spel zelf ook tegen komen.-SaveMe- schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 16:59:
[...]
Bedoel je met die archer de amazone Rhulana ? Heb je haar gedualled naar mage ?
Nee, Gwendala. Gwendala is een elven spellweaver en die kom je tegen in Moorbridge Marshes. Om Gwendala aan je party toe te voegen moet je eerst een quest doen, dit is een sidequest en eentje die je zelf op moet zoeken. Je wordt naar Moorbridge gestuurd om de eerste dragon quest te doen.-SaveMe- schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 16:59:
[...]
Bedoel je met die archer de amazone Rhulana ? Heb je haar gedualled naar mage ?
De evil tree opzich is niet zo moeilijk en al helemaal niet als je het van afstand doet.
Gebruik spells of gebruik een bow of crossbow om de evil tree te lijf te gaan. Ben je zelf een warrior, rust dan rhulana uit met een crossbow (wel van te voren eerst leren) Eenmaal dood, ga dan de grot in de evil tree naar binnen en geef de elven ancestor de fluit. Je kunt er ook voor kiezen om die knakker te lijf te gaan. Hierna is dan Gwendala tot je beschikking. Let wel op dat wanneer alles achter de rug is je gwendala dan naar je huis stuurt in Ferdok. Wil je Gwendala gelijk in je team opnemen in Moorbridge, stuur dan voordat je de grot verlaat 1 van de anderen naar je huis.
Wat Gladys betreft; die moet je natuurlijk wel ontwikkelen, maar zoals ik al eerder zei; steek punten in pick locks en pickpocket en vergeet dexterity en agility ook niet om dat te ontwikkelen. Daarnaast is het met pick locks zo om altijd een hairpin of een lockpick te gebruiken, anders krijg je een -10 penalty wanneer je probeert om het zonder te proberen. Hairpins en lockpicks activeer je via de quickbar.
Voor pickpocket bestaat er de fingerblade om dit wat makkelijker te maken. Cano heeft te wel te koop en Cupinez ook wel. In een quest voor de guild of thieves krijg je, als je het goed uitvoert, een paar handschoenen die je een bonus voor dexterity geven (+3 meende ik) Rust verder gladys ook uit met special skills, zoals shield, dodge, master parry, feint, endurance. Geef d'r ook de juiste wapen. Gladys is goed in fencing weapons, dus rapiers, foils, etc. In Moorbridge kun je de beste fencing weapon van het hele spel krijgen. Vergeet ook niet om hier punten in te steken. Focus dus niet alleen op pickpocket en lockpick, maar ook op het aanvallende en defensieve gedeelte.
Verwijderd
Het verhaal van de lockpicks is bekend. Maar kisten met difficulty 15 failen nu nog steeds...In Search of Sunrise schreef op zondag 19 april 2009 @ 04:43:
[...]
Wat Gladys betreft; die moet je natuurlijk wel ontwikkelen, maar zoals ik al eerder zei; steek punten in pick locks en pickpocket en vergeet dexterity en agility ook niet om dat te ontwikkelen. Daarnaast is het met pick locks zo om altijd een hairpin of een lockpick te gebruiken, anders krijg je een -10 penalty wanneer je probeert om het zonder te proberen. Hairpins en lockpicks activeer je via de quickbar.
Voor pickpocket bestaat er de fingerblade om dit wat makkelijker te maken. Cano heeft te wel te koop en Cupinez ook wel. In een quest voor de guild of thieves krijg je, als je het goed uitvoert, een paar handschoenen die je een bonus voor dexterity geven (+3 meende ik) Rust verder gladys ook uit met special skills, zoals shield, dodge, master parry, feint, endurance. Geef d'r ook de juiste wapen. Gladys is goed in fencing weapons, dus rapiers, foils, etc. In Moorbridge kun je de beste fencing weapon van het hele spel krijgen. Vergeet ook niet om hier punten in te steken. Focus dus niet alleen op pickpocket en lockpick, maar ook op het aanvallende en defensieve gedeelte.
Toch heb ik besloten om Gladys te nemen ipv Dranor. Dranor is bijzonder zwak in vechten en heeft eigenlijk alleen maar social en thieving skills. Gladys is een beter in attack, heeft ook de thieving skills en ze kan casten, met name balm of healing (helaas nog wel tot max 1 wound).
Eigenlijk heb ik dus een complete party: Forgrimm is een prima attacker/tank, mijn main is een warrior en rhulana is een prima fighter/archer en tevens mijn party's animal lore en plant lore.
Hoe belangrijk is het om een echte caster in je party te hebben. Ik zou dan Gwendala moeten swappen met Rhulana...

Wat ik overigens minder vind is dat je van te voren nooit kunt zien hoe difficult een lock is, zodat je ook je lockpicks gebruikt op easy locks, terwijl een hairpin dan voldoende zou zijn...
Ook minder is dat je niet een deel van je part stil kan laten staan en met een character vooruit kunt. Als je dit namelijk doet volgt de rest namelijk altijd automatisch ....
[ Voor 8% gewijzigd door -SaveMe- op 19-04-2009 13:57 ]
Aan de filmpjes te zien worden casters in Dragonage gelukkig wel meer damage dealers.
edit: Ik zou Gladys ruilen voor een caster, en gewoon je main warrior een hoop lockpick en trap skills geven, hij heeft verder toch niet veel om zijn punten aan te besteden, zo deed ik het tenminste.
[ Voor 25% gewijzigd door DeepSeven op 19-04-2009 16:36 ]
Zie boven. Rhulana krijg je later (wellicht heb je hem al gedaan) een leuke, maar moeilijke voor laag lvl, sidequest van waar je 2 erg gave armor sets van krijgt.-SaveMe- schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:34:
Mja, de vraag is dus of ik rhulana ga in ruilen voor de cater/archer. Rhulana heeft bij mij de animal lore en plant lore skills. Ook moet ik nog een alchemist hebben
Ik heb nog geen rhulana specifieke sidequest gedaan. Ben nu in de swamp bij moorbridge bij de Evil tree.DeepSeven schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:38:
[...]
Zie boven. Rhulana krijg je later (wellicht heb je hem al gedaan) een leuke, maar moeilijke voor laag lvl, sidequest van waar je 2 erg gave armor sets van krijgt.
Rhulana bevalt mij goed, dus die wil ik eigenlijk in de party houden. Alleen dan heb ik dus niet echt een caster in mijn party, op Gladys na dan, die een klein beetje kan casten...
EDIT:
ik vind overigens wel dat je snel geen experience meer krijgt voor monsters. Ik ben voor het eerst in de swamp en de fireflies leveren me al geen exp meer op ...
EDIT2:
Net in moorbridge ...
EDIT3:
Damn!! Ik heb de necromancer omgelegd en nu zou er een inn moeten verschijnen in moorbridge, maar die kan ik dus nergens vinden ?? Weet iemand waar die precies zit, welk gebouw, deur ???
[ Voor 31% gewijzigd door -SaveMe- op 19-04-2009 22:54 ]
Ik denk dat ik rhulana even swap voor Gwendala....
EDIT:
Gwendala is wel nog erg zwak. Wenig armor, en weinig HP en haar willpower moet nog omhoog, maar verder bevalt ze me wel. Net met haar en de rest van mijn level 6 party...
[ Voor 43% gewijzigd door -SaveMe- op 20-04-2009 20:00 ]
Ik vind het erg vermakelijk. Ben op dit moment in Dark Forest/Blood mountain area.
Ik zit alleen nog steeds te twijfelen of ik Gwendala ook alchermist zal maken of dat ik wacht totdat ik een alchemist krijg. Heb nog niet echt potions nodig gehad, maar mijn zakken puilen uit met herbs, etc
Mja, je kunt natuurlijk ook gwendala of iemand anders als alchemist maken. Zo spannend is die Auralia volgens mij niet. Ik heb zelf auralia nog niet uitgeprobeerd.
Ik heb het in ieder geval besteld.. bij play.com omdat het daar zo onwijs goedkoop staat, maar wel niet meer voorradig en geen idee wanneer ze opnieuw binnenkomen
Steam/uPlay: EvulKlowne
Ik heb mijn versie ook van play.com en ik heb em nog een keer besteld (voor mijn zus) en die staat inderdaad ook al twee weken in backorder...ambi schreef op donderdag 23 april 2009 @ 08:18:
[...]
Ik heb het in ieder geval besteld.. bij play.com omdat het daar zo onwijs goedkoop staat, maar wel niet meer voorradig en geen idee wanneer ze opnieuw binnenkomen
Het grootste gemis van het spel vind ik wel dat je elke keer 1 keer naar een gebied toe kan en als je er weer weg gaat dan kun je er niet meer naar terug. Maakt het spel erg lineair en doet ook af aan een grote wereld waar je doorheen quest... Maar wel heerlijk om weer eens een paryt-based ad&d achtige rpg te spelen...
Kun je, als je in zo'n gebied aan het questen bent, wel bijv. even terug naar Ferdok om wat alchemy te doen ??In Search of Sunrise schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:02:
Er zijn 3 uitzonderingen van plaatsen die niet gesloten worden en de hele tijd open blijven zodat je er altijd terug kan keren. Dat zijn Ferdok, Tallon en Murolosch. Deze 3 plekken blijven geopend. De rest, zoals Avestrue, Moorbridge, etc, gaat inderdaad op slot zodra je de mainquest gedaan hebt.
Ik heb Blood mountains afgerond en heb nog steeds geen alchemy/bowyer/blacksmith gebruikt! Tot nu toe niet nodig gehad. Jost maak ik de alchemist. Heeft alleen nog wat exp nodig om zijn skill op te krikken ...
Ik heb ook nog nooit healing potions ofzo gebruikt, nog noit nodig gehad tot zover...
[ Voor 21% gewijzigd door -SaveMe- op 24-04-2009 17:56 ]
Nee, want dan wordt de quest beëindigd en krijg je quest failed te zien.-SaveMe- schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 17:54:
[...]
Kun je, als je in zo'n gebied aan het questen bent, wel bijv. even terug naar Ferdok om wat alchemy te doen ??
Ik heb Blood mountains afgerond en heb nog steeds geen alchemy/bowyer/blacksmith gebruikt! Tot nu toe niet nodig gehad. Jost maak ik de alchemist. Heeft alleen nog wat exp nodig om zijn skill op te krikken ...
Ik heb ook nog nooit healing potions ofzo gebruikt, nog noit nodig gehad tot zover...
Zelfde is het geval bij sommige questen in Ferdok wanneer deze geopend zijn. Als je tijdens de quest Murders in Ferdok de eerste ring/amulet hebt en dit gerapporteerd hebt aan die barla borkensmith wordt je meegedeeld om naar de temple of hesinde te gaan om met die archivist te praten. Als je dan naar een ander gebied gaat, ugdan harbor bijvoorbeeld, krijg je ook quest failed.
Wat dus wel kan is dat je sommige questen in Ferdok later kan doen. Bijvoorbeeld de rattenplaag met de gevreesde mother ratzinsky. Na dat je de eerste dragon quest hebt ontvangen staat Salina dan al buiten om je de quest te geven om dranor te redden en daarbij aansluitend dus de rattenplaag. Je kan dit dan gerust later doen, omdat Ferdok toch nooit op slot gaat. Zelf doe ik deze quest pas na de tweede dragon quest.
Ik heb het zelf geprobeerd met level 5 of 6 en toen wilde het niet.
net als die kastan gamblack, ook nogal moeilijk. Ben daarom ook maar overnieuw begonnen en inmiddels weer op het punt aanbeland bij de 2e dragon quest.
Met Kastan had ik ook geen enkele moeite...In Search of Sunrise schreef op maandag 27 april 2009 @ 04:48:
Mja, het kan wel, mits je een sloot aan bandages of andere soort middeltjes bij je hebt.
Ik heb het zelf geprobeerd met level 5 of 6 en toen wilde het niet.
net als die kastan gamblack, ook nogal moeilijk. Ben daarom ook maar overnieuw begonnen en inmiddels weer op het punt aanbeland bij de 2e dragon quest.
Ik kom net terug uit Grimtooth castle en ben er zonder moeite doorheen gerold.Wel ging de eindstrijd langzaam omdat ik met 1h + shield erg weinig damage doe. Maar door mijn max willpower en de shields heb ik nooit meer last van wounds en word ik weinig geraakt!
Terug in Ferdok kwam ik de moeilijkste fight tegen tot zover:
Mijn party werd op het einde van de fight l10
Overigens vraag ik het me af of het zinnig is een van mijn chars te speccen voor een 2H weapon. Ik heb nu allemaal 1H + shield en high willpower, dus hoge parry en geen wounds, maar mijn damage output is laag. Mijn main en forgrimm hebben allebij een 1H 1D+6 als wapen en doen daarma zo'n 5-10 DP (dus na aftrek van armor). Special abilities raken soms rond de 20 DP. Ik heb een 2H sword voor mijn main en die doet 3D+2 (!!), dat is dus wel erg veel! Maar als ik die equip dan mis ik natuurlijk de extra parry van een shield.
Zpu endgame te doen zijn met 1h + shield? Ik heb mijn chars zo gespecced omdat me dat het beste leek vanuit defensive oogpunt...
Weet iemand overigens wanneer je hogere special abilities kan leren, zoals shield fighting 2, armor use 2, master marksman, etc? Mijn chars hebben nog maar wenig special abilities... Ik ben net L10 geworden en ik heb nog lots of experience points om te spenderen: Mijn main heeft er nog 4900, Forgrimm nog 4100, gwendala nog 2100 en Gladys nog 4200!! Ik heb combat arts en talents zover mogelijk maxed, dus ik wil die punten graag spenderen aan special abilities.... maar dan moet ik wel trainers ervoor vinden

EDIT:
ik kan dus nu ook Traldar recruiten. Die is wel erg sterk en heeft ook een heftig 2H sword met +50% wounds.
Ik zit er over te denken om Gwendala pick locks te leren, zodat ik dan Gladys kan swappen voor Traldar ....
[ Voor 3% gewijzigd door -SaveMe- op 27-04-2009 20:04 ]
Verwijderd
Het eerste dat ik met Forgrim gedaan heb is hem in 2H maces spec'en en een dikke mace gekocht (ergens in Ferdok kun je een leuke 2H mace kopen voor 20D dus das een leuk begin). Zijn damage is nu echt huge in vergelijking met de rest.-SaveMe- schreef op maandag 27 april 2009 @ 19:00:
[...]
Overigens vraag ik het me af of het zinnig is een van mijn chars te speccen voor een 2H weapon. Ik heb nu allemaal 1H + shield en high willpower, dus hoge parry en geen wounds, maar mijn damage output is laag. Mijn main en forgrimm hebben allebij een 1H 1D+6 als wapen en doen daarma zo'n 5-10 DP (dus na aftrek van armor). Special abilities raken soms rond de 20 DP. Ik heb een 2H sword voor mijn main en die doet 3D+2 (!!), dat is dus wel erg veel! Maar als ik die equip dan mis ik natuurlijk de extra parry van een shield.
Zpu endgame te doen zijn met 1h + shield? Ik heb mijn chars zo gespecced omdat me dat het beste leek vanuit defensive oogpunt...
Mijn eindparty bestond dus uit main (warrior, 1h + shield), Forgrimm (tank, 1h + shield), Gwendala (thief/sorc/archer/lores/healer) en Traldar (heavy hitter, 2H sword). Ik heb echt enorm veel exp points niet gebruikt: Main (nog 11000 !!) , Forgrimm (nog 10.000), Gwendala en Traldar beide nog (7000).
Aan special abilities heb ik niet bijzonder veel gespendeerd. Het meeste heb je imho toch niet veel aan. Voor de drie armor users heb ik armor use 1-3 genomen, shield fighting 1-3 en Endurance 1-3. Verder nog defensive combat 1 en offensive combat 1 (nooit gebruikt alleen) en dan voor Forgrimm en Traldar strike of wrath en voor mijn main, omdat strike of wrath niet beschikbaar is voor 1h swords, een attack dat hij 3x ineens attacked. Voor Gwendala ook armor use 1 en dodge 1-3 en verder defensive combat 1 en natuurlijk master marksman!
IK had dus nog enorm veel attributes kunnen pimpen, maar heb dat niet gedaan om niet te overpowered te worden.
Al met al vond ik het een leuk spel. Het minst leuke is toch wel de lineairiteit van het spel. Telkens naar een gebied, daar alle quest doen en dan nooit meer terug komen. Dat maakt de illusie van een grote fantasie wereld wel wat kapot imho. Verder is de variatie aan of zelfs gebrek aan, vooral magische, wapens wel een gemis. Ook waren er niet echt leuke blacksmith recipies. De Boywer professie is wel leuk en geeft leuke bows en arrows. Ik heb zelfs 50 van die 'Tenobaal' arrows gemaakt, alleen ze nooit gebruikt, net zo min als de fire en poison arrows. Het was gewoon nooit nodig.
Ook het systeem van wounds had wat beter uitgewerkt kunnen worden. Vanaf l5 heb ik zelf eigenlijk geen last meer gehad van wounds omdat ik gewoon zsm willpower gemaxed heb. Maar andersom zijn de meeste grote monsters en bossed allemaal immune to wounds, dus weapons met 50% wounds hebben dan ineens weinig nut. Daarom heb ik Traldar ook een 2H sword met 3D+5 gegeven ipv het sword wat hij bij zich had, 2D + 6 en 50% wounds....
http://forum.dtp-entertai...ewtopic.php?f=191&t=12484
Dat maakt alles net even wat pittiger om te spelen.
Ik ben nu bezig om met een solo character er doorheen te gaan, samen met die mod.
Dan wordt het al pittig als je drie wolven om je heen hebt
Mja, buiten dat ik een game graag 'vanilla' speel, speel ik games doorgaans maar 1x. DS is wat mij betreft te lineair om nog een tweede run leuk te maken. Dan ga ik liever over op wat nieuwsFireAge schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:08:
Ik kan je aanraden om deze mod te installeren:
http://forum.dtp-entertai...ewtopic.php?f=191&t=12484
Dat maakt alles net even wat pittiger om te spelen.
Ik ben nu bezig om met een solo character er doorheen te gaan, samen met die mod.
Dan wordt het al pittig als je drie wolven om je heen hebt
Bovendien als ik de 1.6 specs bekijk:
Special abilities zijn goedkoper geworden en je krijgt meer XP! En ik had al zoveel XP over aan het einde. Ik ben gefinished als L16, dus ik zie ook niet in waar een verhoging van de level cap goed voor is. Ik heb alle quest gedaan en alle monsters verslagen...v1.6
- Miscellaneous bug fixes
- Pick Lock items talent bonuses changed *3)
- Monsters: +25% vitality (ex. 400 -> 500)
- NPCs: +25% to attack value (AT)
- NPCS: +20% to parry and dodge values (PA/DV)
- NPCS: +10% to magic resistance (MR)
- Level cap increased to 25
- More experience points, +15%
- Witch trees will have additional parry per round
[ Voor 35% gewijzigd door -SaveMe- op 06-05-2009 17:01 ]
Klopt, maar dat zit erin omdat het te moeilijk werd.-SaveMe- schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:49:
Special abilities zijn goedkoper geworden en je krijgt meer XP! En ik had al zoveel XP over aan het einde. Ik ben gefinished als L16, dus ik zie ook niet in waar een verhoging van de level cap goed voor is. Ik heb alle quest gedaan en alle monsters verslagen...
Alle monsters hebben 25% meer hp, damage etc.
Alle regeneration rates (endurance, astral energy etc) zijn gehalveerd.
Alle skills van alle classes zijn met een paar punten naar beneden gebracht waardoor je lagere maximums zult hebben.
etc. etc.
Dat in combinatie met: - Major changes to special abilities' XP costs *7)
Zorgt dat je gewoon veel meer experience nodig hebt.
Maar ik snap je punt over opnieuw spelen, het is een nogal lineair spel
Het spel had gewoon meer open moeten zijn, met wat meer speciale (mini) bosses in de verschillende regionen, met de mogelijkheid eerst elders exp te verdienen en dan nog eens terug te gaan voor dat speciale monster. Eigenlijk is het gevecht met Ratzinsky het enige in het spel wat aan deze voorwaarde voldoet....FireAge schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 18:01:
[...]
Klopt, maar dat zit erin omdat het te moeilijk werd.
Alle monsters hebben 25% meer hp, damage etc.
Alle regeneration rates (endurance, astral energy etc) zijn gehalveerd.
Alle skills van alle classes zijn met een paar punten naar beneden gebracht waardoor je lagere maximums zult hebben.
etc. etc.
Dat in combinatie met: - Major changes to special abilities' XP costs *7)
Zorgt dat je gewoon veel meer experience nodig hebt.
Maar ik snap je punt over opnieuw spelen, het is een nogal lineair spel
Ga hierheen, doe dit, kill dat, kom terug, ga naar volgende zone, repeat.
Ik ben nu bezig mij te vermaken met een nieuwe class te ontwikkelen, een temple robber. Die ga ik baseren op de charlatan, maar dan iets beter opgebouwd. Het leuke aan de mysql opbouw van het spel is dat je zo makkelijk kunt modden. Het nadeel is dat er weinig gemod wordt omdat het spel niet boeiend genoeg is.