HD4670 512mb vs 1024mb

Pagina: 1
Acties:
  • 1.661 views

• Gonzalioz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05-2021
Beste mensen,

Ik ben de afgelopen dagen me suf aan het staren op alle verschillende grafische kaarten. Want ik wil een niet te goede, niet te dure, niet te trage, niet te grootte en niet te veel watt verbruikende kaart.

Heel wat eisen dus. Ik ben er inmiddels achter komen dat ik het best voor de ati radeon HD4670 kan gaan.

Maar met deze kaart zit ik in twijfel over of ik de 512mb versie moet nemen of de 1024mb.

De specs op een rijtje:

Sapphire 4670 - 89 euro
1024mb GDDR3
gpu: 750mhz
geheugen: 1746mhz

Sapphire HD4670 Ultimate - 79euro
512mb GDDR3
gpu: 750mhz
geheugen: 2000mhz

Waarschijnlijk zien jullie mijn punt al... de 512mb is 10 euro goedkoper en het geheugen is sneller geklokt. Maar de 1024mb kaart heeft dus meer memory.

Wat is nou het belangrijkste en welke is het snelste :S.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Alvast hartelijk bedankt.

edit: De 512mb is passief gekoeld... mooie bonus natuurlijk, en ik ga er 2 monitoren op aansluiten. Misschien telt dat ook nog mee in de beoordeling :/?

[ Voor 7% gewijzigd door Gonzalioz op 17-02-2009 22:07 ]

Verwijderd

Veel video geheugen is vooral handig met een hoge resolutie en veel AA en AF.
Aangezien dit niet echt gaat lukken zonder enorme framedrops, denk ik dat je aan degene met 512MB geheugen genoeg hebt. :)

• Gonzalioz
Tja, nu wordt de keuze nog moeilijker eigenlijk :). Want ik ga 2 19 inch monitoren er op aansluiten met een resolutie van 1680x1050. Best hoog dus.

Nog steeds maar voor de 512 gaan dan?

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Let er ook op dat de Sapphire HD4670 1GB geen GDDR3 gebruikt maar gewoon DDR3.

De performance van DDR3 en GDDR3 is vergelijkbaar bij videokaarten, maar DDR3 is veel goedkoper te produceren nu het gemeengoed aan het worden is. Dus dat staat AMD toe om goedkope 1GB videokaarten te maken.

Aangezien het 1GB geheugen een stuk langzamer is geklokt kan je er van uitgaan dat deze gemiddeld gezien langzamer is dan de 512 GDDR3 versie, tenzij je echt op hele hoge resoluties werkt met hoge AA en AF instellingen. En aangezien een HD4670 daar nou niet echt voor geschikt is (meer voor de 'doorsnee' resolutie van 1280x1024 met 2 of 4xAA/8 of 16xAF) is de 512MB versie dus waarschijnlijk meer dan genoeg. De 512MB versie heeft meer bandbreedte en dat vindt de RV730 core lekkerder dan een grote hoeveelheid geheugen.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Verwijderd

Je gamed dus op alle twee te gelijk of op maar 1 en de andere voor andere dingen.
Denk dat je het beste even reviews kunt lezen van de videokaart en kijken welke spellen je speelt dan maakt nogal veel verschil. Het ene spel zal genoeg hebben aan 512MB terwijl het andere spel niet eens goed te spelen zal zijn.

Maar denk dat de 512MB versie wel genoeg zal zijn en overklokken zou je zelf ook nog wel kunnen doen dus dat moet geen reden zijn. ;)

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:37
Ik zou je adviseren om voor en hd4830 te gaan. Deze presteert beduidend beter dan de hd4670 en kost maar 20 tientjes meer.

• Gonzalioz
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:24:
Je gamed dus op alle twee te gelijk of op maar 1 en de andere voor andere dingen.
Denk dat je het beste even reviews kunt lezen van de videokaart en kijken welke spellen je speelt dan maakt nogal veel verschil. Het ene spel zal genoeg hebben aan 512MB terwijl het andere spel niet eens goed te spelen zal zijn.

Maar denk dat de 512MB versie wel genoeg zal zijn en overklokken zou je zelf ook nog wel kunnen doen dus dat moet geen reden zijn. ;)
Gamen zal ik doen op 1 scherm, maar ik ben niet echt zo'n fantieke gamer dus het is meer voor het leuk. Overclocken is altijd een optie ja haha :).
karakedi schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:31:
Ik zou je adviseren om voor en hd4830 te gaan. Deze presteert beduidend beter dan de hd4670 en kost maar 20 tientjes meer.
Inderdaad, ik heb ook naar deze kaarten gekeken en het zou de logische keuze zijn, maar het probleem is dat ik zelf een kleine behuizing heb gemaakt van hout, die makkelijk overal heen te slepen is.

En het leuke..(eigenlijk niet leuk) is dat mijn kast te kort is voor die lange kaarten :).

In iedergeval bedankt voor de reacties tot dusver. Ik wacht nog met bestellen tot over 2 dagen zo ongeveer. Maar ga waarschijnlijk voor de 512 dan.

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Let er trouwens ook op dat Sapphire twee versies heeft van de 512MB versie van de HD4670.

1) HD4670 512MB GDDR3 (1000Mhz GDDR3 -> 2000Mhz effectief)
2) HD4670 512MB GDDR4 (1100Mhz GDDR4 -> 2200Mhz effectief)

Alleen de GDDR3 versie is er in de Ultimate uitvoering voor zover ik weet.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 18:49

Bolletje

Moderator Harde Waren
Daarnaast is de Ultimate versie, die je voorsteld, passief gekoeld. Kan een pluspunt zijn, maar ook een minpunt omdat je niet zoveel ruimte hebt in je behuizing. Deze passieve koeling is namelijk groter dan de actieve.
Ook heeft de Ultimate versie niet 2 x DVI (voor je schermen), maar 1 x DVI, VGA en HDMI. Ik denk dat hij o.a. door deze redenen al afvalt. Veel airflow zal er denk ik ook niet zijn in zo'n kleine behuizing.

Ik zou dus gewoon voor de Sapphire HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E gaan. Die is ook nog eens goedkoper en voldoet aan je eisen.

[ Voor 51% gewijzigd door Bolletje op 18-02-2009 02:02 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Afgezien daarvan... De HD4670 is 128-bit met GDDR3-geheugen. Op zich geen ramp en de kaart an sich is wel vrij vlot, maar ik zou me afvragen in hoeverre 1024MB vidmem nut heeft op deze videokaart. Wil je echt verschillen zien, dan zal je toch naar producten met een 256+-bit bus moeten kijken.

• Bardirella
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-01-2023

Bardirella

What! Are you crazy?

is je aankoop dringend Gonzalioz?

Indien niet, dan zou ik nog even geduld opbrengen en meteen een RV740 aanschaffen, de opvolger van de RV730...

Zie hiervoor de nieuwpost van deze morgen...

Als je dringend een kaartje zoekt zou ik ook voor de keuze Bolletje92 gaan: zeker geen miskoop, integendeel!

E7200-Asus-HD 4670 OC compo-640 HD Spinpoint-4Gb DDR2 800 OCZ-Antec Sonata Plus 550W

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 15:11
Hierbij mijn ervaringen met de 4670 van mijn vriendin. Ik heb deze kaart voor haar gekocht omdat ik een duidelijk budget had gesteld, de Club3d was toen om wat voor reden mijn keuze geworden. Hier heb ik geen moment spijt van gehad. Ik weet namelijk niet hoeveel waarde je hecht aan een stille koeler, maar deze kaart deed m'n mond open vallen van verbazing. Ik heb gecheckt of de fan het uberhaupt deed, hij was gewoon extreem stil voor een kleine fan waar je normaal een suizend kabaal van mag verwachten.

Ik weet alleen niet zeker in hoeverre de snelheid regelbaar is er van, dit was voor haar niet relevant omdat het geluid niet boven de Intel C2D stock cooler (e4400) uitkwam, zelfs niet wanneer die op 900RPM draaide. Misschien het overwegen waard, ik weet namelijk niet hoe de Sapphire klinkt.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Cid Highwind schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:07:
Hierbij mijn ervaringen met de 4670 van mijn vriendin. Ik heb deze kaart voor haar gekocht omdat ik een duidelijk budget had gesteld, de Club3d was toen om wat voor reden mijn keuze geworden. Hier heb ik geen moment spijt van gehad. Ik weet namelijk niet hoeveel waarde je hecht aan een stille koeler, maar deze kaart deed m'n mond open vallen van verbazing. Ik heb gecheckt of de fan het uberhaupt deed, hij was gewoon extreem stil voor een kleine fan waar je normaal een suizend kabaal van mag verwachten.

Ik weet alleen niet zeker in hoeverre de snelheid regelbaar is er van, dit was voor haar niet relevant omdat het geluid niet boven de Intel C2D stock cooler (e4400) uitkwam, zelfs niet wanneer die op 900RPM draaide. Misschien het overwegen waard, ik weet namelijk niet hoe de Sapphire klinkt.
De fan die op zo'n Club3D zit lijkt op er een van Xilence (qua bladen). Die zijn over het algemeen erg stil (ik heb zelf een 80 mm exemplaar).

Volgens mij is die Sapphire ook wel stil.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ik ga ook een hd 4670 halen, had voor dit bericht al besloten om een 512mb te halen aangezien die meer snelheid heeft.

maar er zijn nog veel dingen waar ik vragen over heb:

- je hebt veel merken die deze chip hebben (asus, msi, sapphire, club3d, powercolor). wat is nou echt het beste? want ik weet dat het meeste gewoon merk betaling is

bv: hier heb je een asus die is goedkoper dan deze: MSI. het geheugen is hier ook minder van de msi. dus maakt het een wereld van verschil uit?

hier op Salland ook resultaten, wat is aanraadbaar? liefst zsm en zo goedkoop mogelijk ;) pci-2 of 16x en actieve koeling

salland zoekresultaten

EDIT: zie al dat MSi 1 gb heeft drm duurder en langzamer dus dat verklaart duurder

[ Voor 4% gewijzigd door ByteMe_ op 19-02-2009 12:16 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Rollo
  • Laatst online: 21-01 15:50
RonaldDesigns schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 12:07:
ik ga ook een hd 4670 halen, had voor dit bericht al besloten om een 512mb te halen aangezien die meer snelheid heeft.
[..]
EDIT: zie al dat MSi 1 gb heeft drm duurder en langzamer dus dat verklaart duurder
Als jij je druk wil maken over die 3 euro verschil die tussen de prijzen van verschillende merken met 512 mb, tja :9

In principe maakt het niks uit en zijn ze eigenlijk allemaal even snel. Die 1024 is niks extra waard zoals je al gezien heb in dit topic.

Ik denk dat je de keuze makkelijk zelf kan maken en is het een kwestie van persoonlijke voorkeur welk merk je doet.

[ Voor 31% gewijzigd door Rollo op 19-02-2009 12:19 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De Asus versie van de 4670 512MB heeft geheugen dat op 2008MHz is geklokt maar daar zal je niet veel van merken. Wel is de standaardkoeler zéér luid aangezien hij elke vorm van ventilatorsturing ontbreekt. Koelen doet hij wel goed.

Overigens heb ik wel heel af en toe last van een BSOD bij het uit slaapstand komen die verwijst naar de videokaart (meestal). Ook heel af en toe artifacts bij het in slaapstand gaan maar bij games geen probleem. Ik denk dus aan een driverprobleem hoewel ik het al vanaf catalyst 8.11 heb. Alle onderdelen buiten de grafische kaart zijn ook al vervangen dus daar kan het zeker niet aan liggen.

• ByteMe_
  • Niet online
@ peugeot106

die 3 euro maakt me geen moer uit, gaat me alleen om dat ik de snelste heb maar soms zie ik dan wel 30 euro verschil en wil weten wat dat dan heeft te betekenen.

zag op youtube nml leuke videos van mensen die de kaart getest hebben, maar als het niks uitmaakt in die merken vind ik het prima. Haal ik wat uit de buurt

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zou dan zeggen: bestel hem bij Komplett. Daar is die het goedkoopst en de verzendkosten van 7,95 vallen ook nog wel mee. Dan kom je op ~74 euro inc. verzenden, een prijs die veel webshops als gewone prijs hebben (dus ex verzenden). Dan hoef je je ook niet meer zelf naar een winkel toe te gaan.

Komplett is volgens mij ook een goede, betrouwbare winkel.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 11:03

DaWaN

'r you wicked ??

No offence maar voor GTA IV is 1GB wel nuttig, met 1GB videogeheugen kun je het spel prima spelen met de textures op high, met 512MB gaat dat niet echt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
GTA IV... daar noem je ook iets.. Het verschil in performance op een highend systeem met een HD4870X2 of een middelmoot systeem met enkele HD4850 is minimaal. Daaruit kan je opmaken dat het wel een erg slechte port is die ook nog eens last heeft van texture leaks (nieuwe textures konden op een gegeven moment niet meer geladen worden)... daarnaast zijn de textures die gebruikt worden abnormaal groot en absoluut niet geoptimaliseerd voor PC gebruik...

In de gemiddelde game is 512MB voldoende op de resolutie die de TS gebruikt.

offtopic:
Was er in GTA IV overigens niet een -norestriction graphicsengine workaround om toch op textures = high te spelen wanneer je 512MB had?

• spNk
  • Laatst online: 05-05 21:38
GTAIV is meer cpu dan gpu afhankelijk iig.

Verder zou ik gewoon voor de 512mb versie gaan, ben persoonlijk wel fan van sapphire, die staan ook het dichtst bij ATi als partner als ik me niet vergis.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Enige verschil kan zijn dat Club3D ook een 512MB versie heeft met trager geheugen. Dat is wel iets om voor op te letten!

• ByteMe_
  • Niet online
nog een vraag:

ik heb 17A op de 12v rail (420 watt voeding)

heb gemaild naar de pcboer en die zegge dat je minimaal 24A nodig hebt om de hd4670 te voeden en dat ze dan niet kunnen garanderen dat het zonder problemen zal verlopen, en ze gaven een link naar een nieuwe voeding van 500 watt :s

verkoopgeouwehoer of is dit een echt probleem?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:09
Welk merk 420 watt voeding heb je?
De voeding zal het wel aankunnen, maar als je een B-merk voeding hebt is het misschien handig om toch een nieuwe voeding te halen.
Meer info vind je in het Welke voeding heb ik nodig? Deel 21 :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• ByteMe_
  • Niet online
om het heel makkelijk te maken

link voeding

vast een b

[ Voor 6% gewijzigd door ByteMe_ op 19-02-2009 16:54 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 15:11
Verkoopgeouwehoer lijkt mij, die kaart heeft geen enkele extra aansluiting op de voeding nodig, en zal waarschijnlijk zo rond de 60W trekken. Hij blijft ook heerlijk koel daarom. Ik had hem draaien op een 400W M-Tek die ik nog had liggen, heb er nog nooit problemen mee geconstateerd. Ik weet niet hoeveel A hij op de 12V had, waarschijnlijk 18 ofzo. Het zou wel helpen als je je overige specificaties even geeft, en het merk van je voeding.

Overigens ben ik nu dus wél nieuwsgierig naar die twee versies die Club3d heeft, is er een snelle en makkelijke manier dat te constateren?

Verwijderd

Ik heb zelf de Asus 4670 en deze maakt idd veel lawaai, vergelijkbaar met een Xbox360 :(
De Club3D schijnt wèl een regelbare fan te hebben en daarnaast is er nu een passieve kaart van Sapphire die net zo duur is.
pricewatch: Sapphire Ultimate HD 4670 512MB GDDR3 PCI-E

Ik gebruik zelf een 350 Watt voeding met 15A op 12Volt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2009 17:05 ]

• ByteMe_
  • Niet online
@pinobot: heb wel amd 6000x2 processor en die verbruikt 125 watt :(

dus dan blijft er nog 75 watt over maximaal (12x17=204watt)

en weet niet wat er nog meer op de 12V hangt ??

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Met B-merk voedingen weet je het nooit. Als het ding daadwerkelijk 17A kan leveren is het geen enkel punt.
Het probleem met B-merk voedingen is dat je nooit weet of die specs op de zeikant kloppen (er zijn voedingen daar staat rustig 15A op de zeikant terwijl de laatste recertifier het al bij 12A op z'n absolute maximum zit |:( ) En als ze het wel leveren is het ook maar de vraag hoe stabiel die spanning is en als die dat niet is is het maar de vraag of je systeem daardoor stabiel is.

Overigens zijn zo'n beetje alle verbruikers in een moderne PC aangesloten op de 12V rail. Wat je simpelweg kunt doen is het verwachte verbruik van je PC delen door 12 en dan weet je wat voor stroom je 12V rail aan moet kunnen. Met een HD4670 blijft het verbruik van je PC totaal vast wel onder de 200W dus dan zit je met een 17A rail wel goed.

Edit:
RonaldDesigns schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 17:08:
@pinobot: heb wel amd 6000x2 processor en die verbruikt 125 watt :(

dus dan blijft er nog 75 watt over maximaal (12x17=204watt)

en weet niet wat er nog meer op de 12V hangt ??
Met een Athlon X2 wordt het inderdaad wel krap op zo'n onbetrouwbaar B-merk ding. Een kwaliteitsvoeding hoeft niet duur te zijn zie hier:
pricewatch: be quiet! Pure Power 300W
Die kan op 12V combined 21A aan wat dus overeen komt met 252W, dat moet ruim voldoende zijn.
Bovendien is het ding van goede kwaliteit dus hij is stil en de spanningen die eruit komen zijn stabiel

[ Voor 25% gewijzigd door DaWaN op 19-02-2009 17:14 ]

Verwijderd

Ja dan gaat 't hard, heb zelf een Intel E5200.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36

KneoK

Not in a million lightyears

CJ schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 14:19:
GTA IV... daar noem je ook iets.. Het verschil in performance op een highend systeem met een HD4870X2 of een middelmoot systeem met enkele HD4850 is minimaal. Daaruit kan je opmaken dat het wel een erg slechte port is die ook nog eens last heeft van texture leaks (nieuwe textures konden op een gegeven moment niet meer geladen worden)... daarnaast zijn de textures die gebruikt worden abnormaal groot en absoluut niet geoptimaliseerd voor PC gebruik...

In de gemiddelde game is 512MB voldoende op de resolutie die de TS gebruikt.

offtopic:
Was er in GTA IV overigens niet een -norestriction graphicsengine workaround om toch op textures = high te spelen wanneer je 512MB had?
Je mag gemiddeld best wegstrepen en daarvan maken "elk spel behalve GTA IV" ;) Zelfs op 1920x1200 heb ik aan 512MB nog voldoende om een spel als Fallout 3 met 12xAA/Quality Adaptive AA en 8xAF te spelen (toegegeven, ik draai Crossfire met betere kaarten, maar het gaat om het geheugenverbruik).

Als ik in GTA IV overigens die -norestrictions truc toepas dan kaait het spel na een kwartiertje spelen gewoon vast, of ik mijn verbruik nu met 20 of 200MB overschrijdt.

• ByteMe_
  • Niet online
ik zal straks nog eens t draadje volgen en alle aangesloten zaken bijtellen

dan weet ik het precies

een nieuwe voeding erbij zit ik nog niet op te wachten wil ik pas over een poos doen

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

RonaldDesigns schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 17:14:
ik zal straks nog eens t draadje volgen en alle aangesloten zaken bijtellen

dan weet ik het precies

een nieuwe voeding erbij zit ik nog niet op te wachten wil ik pas over een poos doen
Voeding hoeft niet duur te zijn, zie mijn post hierboven die heb ik even aangepast.
Let wel op dat als je voeding plof doet dat hij veel hardware mee kan nemen in zijn graf, dan is die 35 euro ineens heel goedkoop :)

• ByteMe_
  • Niet online
ja die voeding ziet er wel goed uit

ik hou me voorlopig nog dan afzijdig van de videokaart, heb niet alle tijd om te prutsen aan de pc, laat liever dan alles aan de winkel over die het voor me 'installeerd'.

Verwijderd

Als ik in CCC kijk dan zie ik een totaal van 1279 MB geheugen, dit is echter HyperMemory (vergelijkbaar met TurboCache), dus de 512 MB kaartjes kunnen ook 1 GB gebruiken maar zijn is dan natuurlijk langzamer.

• ByteMe_
  • Niet online
desondanks is de pc niet oud: pc uit augustus 2007

alleen ja van een duits bedrijf voor een heel goedkoop prijssie.

had een firewire kaart erin geprikt en dat vond de voeding niet leuk.. overleed ook kort daarna, kreeg dus daarna nieuw moederboard van hun + deze mobo

sindsdien ben ik voorzichtiger met het plaatsen van hardware

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Het verschil in prestaties tussen deze twee mogelijkheden kun je in 1001 reviews lezen. Het verschil qua prijs lees je in Pricewatch. Het enige wat overblijft is beslissen wat *voor jou* de meerwaarde qua performance waard is. Hier is geen topic voor nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.