Als beveiligingsgeinteresseerde wil ik toch nogmaals mijn mening geven aan de moderators nu de testfase geavaleerd word. Een tijd terug zijn zijn er meerdere discussies opgestart welke inderdaad vrij snel weer over waren. Toch was er op dat moment een behoefte om dingen te delen over security (mijn postcount was nog nooit zo hoog in een maand

).
Mijn eerste indruk toen ik dit subforum las was eigenlijk 'ehm,. hier komen de mensen die dus totaal niet weten wat ze doen en voornamelijk de wat is een firewall en help ik heb een virus opgelopen. Dat is jammer want het schrikt de pro's af (denk ik). Als je alleen deze posts al een andere plek zou geven trekt het forum denk ik al meer aan. Verder is zoals eerder aangegeven security heel breed naast de politiek filosofische discussies (denk aan privacy waar nu een discussie in het wetenschapsforum over bezig is)
Voor de voledigheid hier mijn lijstje met dingen die voor zouden moeten kunnen komen op een security forum:
Applicatiebeveiliging (safe coding, code audit, nieuwe applicatie misbruik mogelijkheden (XSRF) )
Beveiliging van OS (linux, windows, host audits)
Netwerk beveiliging (HIDS, arp poisoning, ip6,.. niet mijn specialiteit)
Proces beveiliging (ITIL security managemant cvib iso normeringen, social enginering, audits)
Virussen (opbouw, preventie, wild list etc)
Tools & Frameworks (welke audit tools gebruik je, zelf geschreven tools,)
Tools preventie (Virusscanners HIDS, IDS, fileintegrity scanners truecrypt etc etc)
Cryptografie(PKI, zwakheden ontdekt in md5 tue, algoritmes)
Etics (privacy, tor(bijv. jij anoniem criminelen ook), crypto (bijv. sleutel afgeven))
Politiek (bedrijfspolitiek (hoe zorg je dat mensen je toch aardig blijven vinden als je constant
in projecten dingen verbied), politiek (EPD, privacy, EU, Echelon etc)
Als laatste wil ik mee geven dat er niet een duidelijke moderator poll is over wat wel een niet mag. Sommige dingen die niet mogen (Hack de msn van bla) zijn inhoudelijk super interessant (Backtrack in combinatie met andere audit frameworks en audit technieken). Deze moeten imo besproken kunnen worden. Of een topic over virussen schrijven dat zou zeker op een ban komen te staan. Maar discussies over roterende en replicerende code worden op die manier heel abstract gehouden, de programeurs zullen niet snel mee gaan doen. Het maken van een (duidelijkere) code of disucssion ethics maakt het misschien ook makkelijker om dingen te posten die je nu niet post omdat het misschien net verboden is.