Ik denk het wel. Kijk ook maar naar de reactie van
MBV:
Als mijn werknemer zo ondankbaar is dat ik hem een mooie auto geef om in te rijden, brandstof en verzekering betaal, en dan nog eens gaat drammen om vergoeding van het schoonmaken, dan zou ik hem bijna door het raam heen gooien In elk geval de sleutel afpakken en zeggen dat hij dan vanaf nu €0.17/km krijgt, en dat hij het verder zelf maar uitzoekt.
Mijn werkgever is ook niet de makkelijkste in dat opzicht. Noem me hypocriet dat ik zijn "regels" cq gedrag momenteel nog accepteer omdat ik er nog geen last van heb, maar wat dacht je van een verbod om "langs de snelweg te tanken" of 'n "eervolle" vermelding in ons maandelijkse blaadje voor de 4 personen met de hoogste en de laagste boetes. Die eerste is in veel gevallen nutteloos hinderlijk (maar goed, die discussie ben ik al 'ns aangegaan hier, niet de bedoeling die opnieuw aan te gaan), die tweede is m.i. een overtreding van de wet op de privacy. Ook het wettelijke recht dat je 5 jaar lang je vakantiedagen onbeperkt mag meenemen is een regeld die door zeer veel werkgevers met voeten getreden wordt, en ook door de mijne.
Op alle drie de regels heb ik mijn werkgever al ruimschoots aangesproken en hij is gewoon niet voor rede vatbaar. Ik heb hem wel gemeld dat als hij mij van plan is te vermelden i.v.m. de boetes, dat ik daartegen stappen zal ondernemen.
Overigens heb ik er vrij weinig op tegen als werknemers akkoord gaan met krenterige of oneerlijke/onredelijke werkgevers, die afweging moet ieder voor zichzelf maken. Maar ik heb er wel wat tegen als werkgevers de wet overtreden. En in geval van TS lijkt het mij dat TS een dienstopdracht krijgt, en dat de werkgever dus gewoon aansprakelijk is voor de kosten die daaruit voortkomt.
Dus ja, er zijn werkgevers die niet voor rede vatbaar zijn en het ziet er naar uit dat de werkgever van TS daaronder valt. TS: iets om te vermelden in 'n ervaringentopic met je werkgever zodat ook anderen weten waar ze voor kiezen?
edit:
Aanvulling: overigens gaat de vergelijking van de WC niet op: werkgever is verplicht om sanitair beschikbaar te stellen aan de werknemer. En voor gratis koffie moet inderdaad in principe koffiegeld betaald worden, anders is het loon in natura waarover de werknemer loonbelasting moet betalen. Dat dat in veel bedrijven niet gebeurd, doet daar niets aan af.
[
Voor 7% gewijzigd door
Ardana op 12-02-2009 08:18
]