Toon posts:

Lagspikes + wegvallen van Wireless N-netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn probleem in het kort:
Ik heb sinds kort een wireless netwerk, d.m.v. een Sitecom 300N XR gigabit router (WL-306) en een Sitecom 300N PCI kaart (WL-181). Daar de verbinding op zich redelijk is, heb ik (zeker tijdens gamen) erg last van lagspikes en als het wat drukker wordt dan valt hij weg. Opnieuw verbinding maken lukt wel, maar fijn is het niet. Heeft iemand hier ervaring mee en/of een oplossing voor?

Lang verhaal:
Sinds ik ben verhuisd (begin 2009) is het het internet een zorgkindje. Allereerst een situatie schets:
Mijn huis(flat, dus gelijkvloers) is rechthoekig, ongeveer 5x11m. De aansluiting voor telefoon komt in de rechterbovenhoek uit de muur, mijn computer staat in de linkeronderhoek (van boven gezien). Omdat dit nogal een afstand is en ik geen trek had om een UTP kabel van 20+meter door het hele huis heen te trekken heb ik eerst het draadloze aspect van de Wanadoo Livebox geprobeerd. Wanadoo is nu overgenomen door Orange en daarna door Online. Ik heb een 20Mbit abonnement. Dit draadloze netwerk werkte letterlijk voor 50%, de verbindingsterkte fluctueerde voortdurend van 0 naar 80%. Dit was dus geen optie.
Toen heeft iemand mij de highspeed ethernet apparaten van Devolo aanbevolen. Hiermee route je het internet via het stopcontact tot een snelheid van 85Mbps. Alhoewel deze apparaten zeer makkelijk aan te sluiten zijn en voor het dagelijks gebruik goed doen, voldeden ze niet aan mijn eisen. Ik speel namelijk graag een spelletje online (meestal World of Warcraft), en bij drukke situaties (denk aan 25-mans gevechten bij bazen) dan kon de Devolo het niet meer aan en stopte er mee voor een aantal seconden. Daarna werkte het gewoon weer, maar ondertussen was ik 10-15 seconden verder en dus dood toen ik eenmaal weer inlogde. Ik heb daar alles mee geprobeerd, firmware geupdate, Devolo gebeld en volgens hun zouden de apparaten het makkelijk aan moeten kunnen. Uiteindelijk nog geruild voor eenzelfde paar maar daarmee gebeurde precies hetzelfde. Ik heb overigens ook een UTP kabel gebruikt en daar werkt alles prima mee, dus aan de modem of mijn netwerk kaart ligt het niet.
Ten einde raad (dit heeft zo'n 2 weken geduurd) ben ik op aanraden van een vriend gaan zoeken naar Wireless N spullen. Bij de Dynabyte (waar ik ook de Devolo apparaten makkelijk heb kunnen ruilen) heb ik de Sitecom 300N XR gigabit router (WL-306) aangeschaft en een Sitecom 300N PCI kaart (WL-181). De router heb ik in de linkerbovenhoek geplaatst omdat er in de rechter bovenhoek heel veel apparaten staan (tv, versterker, boxen etc.) en er is nu dus een rechte lijn tussen de router en de PC. Als ik de deuren open zet kan ik de router zelfs zien, dus er zitten geen muren in de weg. De verbinding is nu redelijk goed, de Link Quality zwaait tussen de 80 en 100% en de 3 Signal Strengths tussen de 60 en 85%.Het Noise level ligt steady op 26% (low).
Echter, als ik nu WoW ga spelen wordt ik er in semi-drukke situaties af gegooid (ik heb nog geen 25-man dingen gedaan, enkel in een stad rond gelopen) en heb ik regelmatig lagspikes. Als ik mijn router ping (n=100) dan zitten er altijd wel 2 of 3 uitschieters van 1000+ (tot 2000)ms bij.
Ik heb de firmware geupdate maar dit heeft het niet verholpen.
Tevens heb ik in andere topics gekeken (Storing op drdloos netw.door onbev.netw.buren? &Internet connectie valt soms weg met Sitecom Router* bijvoorbeeld) maar nergens een oplossing kunnen vinden.
Ik heb inmiddels wel geleerd dat de meeste hier geen fan zijn van sitecom, maar ik vraag me af: hoe moeilijk kan het zijn om met toch wel redelijk apparatuur één stabiele verbinding te maken.

Alhoewel draadloos nu mijn voorkeur heeft, sta ik ook open voor andere alternatieven, dus schroom niet om ze te spuien.

Als er nog meer info nodig is dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Update 1: Ik heb inSSIDer gerunned en toen bleek er 1 ander draadloos netwerk aanwezig te zijn, en die zat op hetzelfde kanaal als ik (ch 11). Ik heb ch 1 geprobeerd maar daarmee was verbinding heel slecht, dus nu zit ik op ch. 6 maar de bovenstaande problemen doen zich nog steeds voor.

Update2: Een plaatje om het probleem te verduidelijken:
[img]ttp://s587.photobucket.com/albums/ss319/Born180/th_ping_sitecom.jpg[/img]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou dit toch nog even onder de aandacht willen brengen. Excuses als dit niet mag volgens het beleid (Ik heb het niet kunnen vinden in de NT Beleid topic).

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar een update:
Ik heb inmiddels Vista-Anti-Lag geprobeerd maar dit verhelpt het probleem niet. Ook WLAN Optimizer werkt niet. XP drivers voor mijn PCI kaart kan ik niet vinden.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:35
tja, dit is eigenlijk typerend voor wireless, als je het echt compleet lagloos wil hebben en stabiel zit je naar mijn ervaring gewoon vast aan een UTP kabel.

ik heb altijd precies dezelfde problemen gehad met spul van linksys tot d-link en het is altijd het zelfde gezeur.

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03 10:24
!GN!T!ON schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:34:
tja, dit is eigenlijk typerend voor wireless, als je het echt compleet lagloos wil hebben en stabiel zit je naar mijn ervaring gewoon vast aan een UTP kabel.

ik heb altijd precies dezelfde problemen gehad met spul van linksys tot d-link en het is altijd het zelfde gezeur.
Draadloos gamen is een ramp....

Ik heb zelf de producten van Linksys voor Ethernet via mijn stroomnetwerk, en heb absoluut geen enkel probleem in welke situatie dan ook. Ik speel ook WoW, and verlies zelfs geen verbinding in Lake Wintergrasp.

[ Voor 22% gewijzigd door ActualFantasy op 11-02-2009 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels alweer de hele dag bezig geweest en heb tientallen gevallen gevonden met dezelfde problemen. Het is een vista probleem en er is gewoon nog geen sluitende oplossing voor. Helaas, jammer en vervelend. Vrijdag maar wéér terug naar de winkels om de Devolo kastjes te halen.
Wel raar overigens dat je geen verbinding verliest tijdens WoW.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03 16:19
Ikzelf wow ook draadloos. Ligt erg aan router tot router, veel worden gewoon te warm bij het routeren van complexe (en veel) verbindingen.

Ik heb héél slechte ervaringen met Linksys routers, maar werk nu reeds maanden naar volle tevredenheid met een D-Link 855 op de 5Ghz band (speel ook WoW, geen lag, geen spikes, geen disconnects). Het blijft toch tricky om wireless goed aan de praat te krijgen, maar het is niet onmogelijk. (maar dan kost het vaak wel wat).

EDIT: vergeten te zeggen: zit ook op Vista (x64)

[ Voor 5% gewijzigd door DexterBelgium op 11-02-2009 17:06 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:25
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:59:
Update 1: Ik heb inSSIDer gerunned en toen bleek er 1 ander draadloos netwerk aanwezig te zijn, en die zat op hetzelfde kanaal als ik (ch 11). Ik heb ch 1 geprobeerd maar daarmee was verbinding heel slecht, dus nu zit ik op ch. 6 maar de bovenstaande problemen doen zich nog steeds voor.
Klinkt alsof je 802.11g gebruikt. Waarom niet 802.11n?

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat nu op B+G+N.
Is dit erg? Ik gebruik nu ook wireless op mijn laptop en wii, zou dat ook met enkel N kunnen?

Ik heb overigens Vista eraf gehaald en een oude XP er op gezet...alles werkt nu, soms hele kleine lag spikejes maar het mag geen naam hebben. Zelfs raiden kan nu draadloos!
Pagina: 1