Toon posts:

pc voor semi prof. fotobewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bedoeling is om een desktop aan te schaffen, voornamelijk voor fotobewerking.

Ben in het bezit van een acer x243w 24" beeldscherm.
Deze bevalt goed.

Nu is mij het volgende geadviseerd:

Intel Core2Quad Q9550 2,66Ghz /12MB
4GB Werkgeheugen
1000GB Hardeschijf
On-board graphics (shared)
DualLayer DVD-Rewriter
Interne cardreader
USB voor en achter
5.1 Audio
Microsoft Windows Vista Home Premium

+ een losse videokaart (ATI Radeon HD4550 / 512MB)

Van foto's bewerken heb ik redelijk wat verstand maar van computers niet zoveel.
Zou dit geschikt zijn?

Het probleem waar ik met mijn oude pc tegenaan loop is dat het traag is, werkschijven vol zitten tijdens bewerkingen.

Het is overigens niet de bedoeling om er mee te gamen.

Enkel een beetje internetten, website bouwen en natuurlijk foto's bewerken.

Is er iemand die mij een goed advies kan geven?

Uiteraard heb ik al enige zoekacties op google gedaan, maar wat ik zeg, heb er niet zo heel veel kaas van gegeten ;)

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Wat voor software wil je gaan draaien om foto's mee te bewerken? Dat is namelijk wel redelijk belangrijk om te weten. Photoshop met een hoop plugins is natuurlijk wel wat zwaarder dan gewoon Paint :P

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zou eerder investeren in een beter scherm. Het scherm dat je nu hebt heeft een 6-bit TN paneel, wat nou niet echt geschikt is voor fotobewerking.

Post ook de specs eens van je oude machine. Mogelijk is de traagheid en de volle schijf grotendeels op te lossen met een reinstall en een grotere disk.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De advies is ruim voldoende voor je behoeften.

Maar ik denk dat zo'n vraag-topic niet hier welkom is. Je hebt niet veel huiswerk gedaan.
Even paar punten:

1. Lees eerst speciale BBG topics. Die geven de beste configuraties aan, aan de basis van prijs-prestatie verhouding en testresultaten onderdelen.
2. Kies een configuratie dat IN je budget past. Hoeveel geef je graag uit?
3. Voor fotografie is C2D configuratie al te doen, en 3D videokaart is niet strict nodig aangezien je niet aangeeft of je echt wil mee gamen. Onboard werkt ook.
4. Serieuze fotobewerking vraagt andere punt: een goede monitor. Want als je met kleuren werkt, moet de monitor wel goede kleuren weergeven. Acer monitoren zijn niet zo bekend om met goede kleuren, tenzij je een calibratie middel hebt. Geef dus geld uit aan een goede monitor met S-IPS techniek en niet TN-paneel.
Voldoet je monitor aan je kleur eisen?
5. Nogmaals, eerst BBG lezen, en je kan dáár ook vragen stellen. Een aparte topic alleen voor jouw kan eigenlijk niet. Heb je niet gezien dat soortgelijke topics hier snel op slot gaan?

Ik verwacht dat moderator deze topic binnenkort zal sluiten.

En succes met de keuze van de computer (en betere monitor) :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33
Welkom op GoT!

Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral Aanschafadvies eens door te nemen.

Je kan advies vragen in [BBG Aanschaf] Workstation januari 2009 of [BBG Aanschaf] Multimediasysteem januari 2009. De eerste is speciaal opgesteld voor de door jou genoemde doeleinden, maar ver over je budget zoals ik dat zie. Het multimedia systeem is ook meer dan genoeg. Probeer echter eerst wel te onderzoeken hoe de componenten presteren en of er niet iets beters is. www.tomshardware.com/charts biedt een groot overzicht van allerlei componenten (met name CPU en videokaart) waar deze worden vergeleken met benchmarks.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

Dit topic is gesloten.