Het valt mee als nieuwe user, alleen vergeleken met het 'oude' spel is het anders. Het is zo gebleven dat oudere users een hogere rank hebben vaak, maar daar is nog best snel naartoe te groeien, zelfs zonder gold. Het enige probleem is inderdaad dat er een strategie is dat je met het aankopen van gold sneller kan groeien (het blijft een bedrijf dus echt gek is het niet).
Als beginnende user is de community vooral leuk + alles eromheen. In het spel zelf kan je vooral veel doen door lid te worden van het leger en daar te groeien. Intussen kan je dan sparen voor een bedrijf om self-sufficient te worden en langzaam betere bedrijven te krijgen. Het komt wel vaker voor dat er acties zijn dat upgrade bijvoorbeeld nog maar 50% kost. Ook is het mogelijk om via het forum een subsidie aan te vragen.
Battle awards gaat tegenwoordig als nieuwe speler nog best aardig vanwege bazooka's. Vecht een tijdje, spaar healthbars en bazooka parts, kies een battle uit die minder belangrijk is -> profit

Zelf heb ik geen medals want ik vind het trainen in battle-rank even belangrijker. Om deze reden zit ik ook tijdelijk in het leger van USA.