Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is dat tegenwoordig, mensen die zonder licht rijden?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Had al een idee dat er hier een topic over was :P vind het soms ook slecht dat mensen zonder licht rijden. Vaak van die donkergrijze autootjes (op donkergrijs asfalt) terwijl het lekker donker is buiten. Ik rij in principe altijd met lichten aan, gewoon het idee dat het mogelijk een aanrijding kan voorkomen vind ik al genoeg. Kost misschien wel wat meer, maar dat maakt me niet uit. Tenzij het echt zomer is en de zon schijnt om 12 uur smiddags ofzo. Dan is het wat anders.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Er is niks mis met XENON. Als je er last van hebt, zijn het gewoon van die VMBO Paupers geweest die die zooi er met immitatie shit in hebben gegooid.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Verwijderd

Er moet fatsoenlijke niveauregeling opzitten. Dan is het prima. Maar dat is met die aftermarket zooi meestal niet.

Sowieso ook met halogeen genoeg lutsers die hun lampen te hoog afregelen 'ja want dan zie ik lekker ver' :X

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2009 16:24 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Naboo schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:21:
Er is niks mis met XENONxenon. Als je er last van hebt, zijn het gewoon van die VMBO Paupersvmbo-paupers geweest die die zooi er met immitatie shitimitatieshit erin hebben gegooid.
Leuk dat je een flauwe opmerking maakt over opleidingsniveau, maar probeer dan tenminste door je taalgebruik te laten overkomen dat je iets verder bent gekomen dan vmbo-niveau ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

VMBO is toch met hoofdletters?

En laat ik het zo zeggen, in mijn directe omgeving zijn het vooral VMBO figuren die deze aanpassingen doen met imitatie setjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Naboo op 05-02-2009 16:34 ]

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:23:
Er moet fatsoenlijke niveauregeling opzitten. Dan is het prima. Maar dat is met die aftermarket zooi meestal niet.

Sowieso ook met halogeen genoeg lutsers die hun lampen te hoog afregelen 'ja want dan zie ik lekker ver' :X
moet zeggen; ik zat er indd ver naast, ik zal wel teveel aan het weekend gedacht hebben tijdens mijn berekening, maar moet zeggen dat jouw houding nou ook niet echt iets is om vrolijk van te worden. Dat van mij mag borrelpraat zijn, maar jouw schreeuwig geroep nodigt ook niet echt uit om jouw argumenten te lezen.

Nog los van of het bespaart of niet; significant rijker worden we er niet van als ze uit staan en het draagt in mijn ogen wel enorm bij aan de veiligheid.

Overigens moeten alle fabriek-af xenon sets 2 extra opties hebben:

1. ruitenwissers voor de koplampen
2. automatisch afstelbare koplampen die zich na starten keer op keer zichzelf opnieuw afstellen.

Ik snap ook niet dat die aftermarket rommel ingebouwd mag worden zonder enige vorm van kennis of bovenstaande eisen (ruitenwisser zie ik het nut nog niet helemaal van in eigenlijk).

Maar terug op de vraag waarom mensen het niet doen; ik denk dat veel mensen het niet in de gaten hebben; als ik even sein gaan ze meteen aan en dus niet opzettelijk; althans die indruk krijg ik niet. Meeste mensen weten niet meer wat autorijden inhoud. Dat is meer dan alleen maar je snelheid in de gaten houden........

T60P Widescreen

Verwijderd

Imitatiesetjes blijft ook 1 woord :P
Aftermarketzooi ook :P

En nogal wiedes dat vooral die lui dat doen .. heb je wel eens gezien welk percentage leerlingen vmbo doet? Dat is statistisch al vanzelfsprekend. Nog los van de gegeneraliseerde voorkeuren van de jeugd op dat niveau.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2009 16:38 ]

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:37:
Imitatiesetjes blijft ook 1 woord :P
Aftermarketzooi ook :P

En nogal wiedes dat vooral die lui dat doen .. heb je wel eens gezien welk percentage leerlingen vmbo doet? Dat is statistisch al vanzelfsprekend. Nog los van de gegeneraliseerde voorkeuren van de jeugd op dat niveau.
ik zou eerder willen zeggen dat de grijze massa van 50+ en huismussen alom zich eraan schuldig maken; dit valt onder de "onschuldige" linksplakkers

T60P Widescreen

Verwijderd

van die verlaagde brommende golfjes met een blauw xenonsetje die een koe achterin de wei nog verlichten en tegelijkertijd de slapende duiven bovenin de boom in het licht zetten _O-

xenon staat ook nog op mijn verlanglijstje maar dan wel met de juiste set koplampen en niet alleen het lampje verwisselen.

Verwijderd

Naboo schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:21:
Er is niks mis met XENON. Als je er last van hebt, zijn het gewoon van die VMBO Paupers geweest die die zooi er met immitatie shit in hebben gegooid.
ik denk dat het meer een geld kwestie is , imitatie is natuurlijk goedkoper (alla heuts setje) dan een professionele set aangezien een goede xenon lamp al snel over de 100 euro gaat

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nope :) http://woordenlijst.org/zoek/?q=vmbo&w=w
En laat ik het zo zeggen, in mijn directe omgeving zijn het vooral VMBO figuren die deze aanpassingen doen met imitatie setjes.
Kijk eens op www.spatiegebruik.nl ;) de woorden zijn vmbo-figuren en imitatiesetjes.

Maargoed, alle gekheid op een stokje, zo over iemands opleidingsniveau praten vind ik nogal denigrerend, dat is toch niet nodig? Net zoals ik enorm loop te zeiken op jouw taalfouten ;) Daarom deed ik het dus ook ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Vlassie1980
  • Laatst online: 21-11 10:55
Naboo schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:33:
VMBO is toch met hoofdletters?

Laat mij me dan ergeren aan personen in Audi's die niet betaalbaar zijn voor de VMBO figuren. Xenon ziet er mooi uit in je autootje maar het is zwaar irritant als je ze als tegenligger tegenkomt of als ze dicht achter je zitten.

Ontopic dan maar weer:
Ik irriteer me ook mateloos aan mensen die hun licht niet aanhebben, het kan natuurlijk altijd wel een keertje per ongeluk gebeuren maar het valt me de laatste tijd inderdaad wel heel veel op.

Je wilt niet weten hoe vaak ik medeweggebruikers op vooral provinciale wegen even moet corrigeren door te seinen dat ze hun lampjes aan moeten doen, als ik dan vervolgens in mijn binnenspiegel kijk constateer ik dat maar 1 op de 3 dan ook echt mijn signaal begrijpt :|

Bij mij is het gewoon een automatisme om mijn lampen aan te zetten, net als mijn gordel om te doen.
Wat mij betreft passen ze elke auto aan zodat het dimlicht altijd brandt wanneer de motor draait.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:59
Het viel mij op (toen ik een kamer in Breda had in 2007) dat vooral in het zuiden van het land veel zonder licht wordt gereden in de schemer. Hier in het Noorden (Drenthe) is dat veel minder het geval.

Iemand met dezelfde ervaring?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Verwijderd

Ik kom niet zo vaak in Drenthe maar hier rijden er wel wat wagens zonder licht rond. Mss is dat de invloed van de landen ten zuiden van hier.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

In België is het trouwens verboden om je dimlicht overdag aan te hebben, tenzij de zichtbaarheid beperkt is.
Je parkeerlicht mag ook nooit aan als je gaat rijden (snapt de helft dan weer niet).

Waar ik me aan erger zijn voordal de "typische wagens" met enkel mistlichten aan (heb nooit gesnapt wat daar nu zoooo cool aan is).

het hele idee om overdag, klaarlichte dag, met dimlichten te rijden vind ikzelf niet echt super.
mijn argumenten:
1) meer verbruik, dus meer kosten (verwaarloosbaar)
2) 2-3% meer co2 uitstoot per wagen (daar gaan alle inspanningen)
3) veel mindere zichtbaarheid van motors, bromfietsen e.d.
4) vals gevoel van veiligheid (ze zullen me wel zien)

Blog (Linux-related)

• Aikon
  • Niet online
Wat heeft de zichtbaarheid van motors en bromfietsen te maken met het feit of je zelf dimlicht aan hebt staan?

Ik heb overigens altijd m'n lichten aan. 10 Keer beter (en dat is mn argumentatie ja).

• DSK
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

Aikon schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:45:
Wat heeft de zichtbaarheid van motors en bromfietsen te maken met het feit of je zelf dimlicht aan hebt staan?

Ik heb overigens altijd m'n lichten aan. 10 Keer beter (en dat is mn argumentatie ja).
Als iedereen zijn dimlicht aanheeft, is het verschil in zichtbaarheid met een motor een heel stuk kleiner...

Blog (Linux-related)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:58
DSK schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:40:
In België is het trouwens verboden om je dimlicht overdag aan te hebben, tenzij de zichtbaarheid beperkt is.
Je parkeerlicht mag ook nooit aan als je gaat rijden (snapt de helft dan weer niet).
Daar geloof ik dus geen donder van, dat zou betekenen dat alle volvo's hun lampen er overdag maar uit mogen schroeven. Ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord?!

Toevallig een bron?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
hesselbeertje schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:16:
Het viel mij op (toen ik een kamer in Breda had in 2007) dat vooral in het zuiden van het land veel zonder licht wordt gereden in de schemer. Hier in het Noorden (Drenthe) is dat veel minder het geval.

Hier in Friesland rijdt gewoon 25% met een of meerdere kapotte lampen. Ik ben maar gestopt met seinen naar mensen met kapotte lampen, gaat de levensduur van je grootlicht van achteruit ;)
Ook zie ik steeds meer mensen in de schemering zonder licht rijden, maar dat is logisch, een paar weken terug was het rond de tijd dat ik in de auto zit nog gewoon donker.

• Aikon
  • Niet online
DSK schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:48:
[...]

Als iedereen zijn dimlicht aanheeft, is het verschil in zichtbaarheid met een motor een heel stuk kleiner...
Mja wellicht, maar dan moet de motorrijder ook z'n licht aandoen. Vooral motorrijders zijn daarbij gebaat. :)
peugeot206gt schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:12:
[...]

Daar geloof ik dus geen donder van, dat zou betekenen dat alle volvo's hun lampen er overdag maar uit mogen schroeven. Ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord?!

Toevallig een bron?
Niet waar: 1e hit google: lichten verplicht belgie: http://www.knack.be/nieuw...tion24-article11911.html#

• hesselbeertje
Hier in Friesland rijdt gewoon 25% met een of meerdere kapotte lampen
Ja dat is hier ook steeds meer het geval! Heeft misschien te maken met het feit dat je tegenwoordig zo ongeveer gestudeerd moet hebben om een koplamp te vervangen?? Kan me voorstellen dat mensen het dan laten wachten tot ze tijd hebben om naar de garage te gaan...

Ik doelde trouwens op mensen die helemaal zonder licht rijden, of (nog irritanter) met enkel stadslicht.

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 05-02-2009 18:53 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Niet echt. Ik kom eigenlijk regelmatig in zowel het zuiden (woon ik ook), westen en midden van het land en kan geen statistisch significant verschil ontdekken tussen het aantal idioten dat zonder licht rijd en het aantal normale mensen dat mét rijd in die omstandigheden.

Wat mij betreft zou het idd wettelijk verplicht mogen worden om je licht altijd verplicht aan te hebben. Je word er gewoon zó veel beter en vooral éérder zichtbaar van, en zeker bij grijze wagens, dat dat ruimschoots opweegt tegen de verwaarloosbare hoeveelheid brandstof die je meer gebruikt.

Virussen? Scan ze hier!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

hesselbeertje schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:50:
[...]
Ja dat is hier ook steeds meer het geval! Heeft misschien te maken met het feit dat je tegenwoordig zo ongeveer gestudeerd moet hebben om een koplamp te vervangen?? Kan me voorstellen dat mensen het dan laten wachten tot ze tijd hebben om naar de garage te gaan...
Gestudeerd? Je kunt er soms lastig bij. Echter vind ik dat geen excuus om dan maar te wachten totdat de auto weer een keer in de garage komt. Dan rijdt je maar meteen naar de garage. In ieder geval ga je dan geen maanden wachten. Het gaat hier om veiligheid, dan is elk excuus gewoon onacceptabel.

This footer is intentionally left blank

• hesselbeertje
Agree... Maar blijkbaar denken veel medeweggebruikers daar anders over...

• _JGC_
Die vinden het over het algemeen wel wat meevallen. Net zoals dat je geen enkele auto met aanhanger 80km/h op de snelweg ziet rijden, het gros van de aanhangers met verkeerde kabels aan de auto is bevestigd (nee, een ongeremde kar zet je niet vast met een breekkabeltje) of aanhangers met kapotte verlichting. Argumenten die je hoort:
- ik kan wel blijven lampen repareren, 1x met de kruiwagen ertegenaan en het is weer stuk (ja! echt...:|)
- het is maar een kort stukje
- het is mijn kar niet dus het boeit niet

Een kapot remlicht, ach, wat maakt het uit. Je hebt er 3. Kapot achterlicht? maakt ook niks uit, heb je ook 2 van, je zicht wordt er niet minder van. Kapot dimlicht? die heb je toch nooit aan, stadslicht met mistlicht is veel mooier. Richtingaanwijzer? die was toch voor de sier?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Vervoer lijkt me een betere plek voor deze discussie :)

• Roenie
  • Niet online
Vandaag nog geseind naar iemand die in de schemering helemaal niets aan had. En vrolijk terugseinen natuurlijk zonder het licht aan te doen natuurlijk. Ik zag nog net een vaag handje zwaaien bij het passeren. Kennelijk is de intentie die men van origine aan seinen geeft verdwenen.
_JGC_ schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:40:
Hier in Friesland rijdt gewoon 25% met een of meerdere kapotte lampen. Ik ben maar gestopt met seinen naar mensen met kapotte lampen, gaat de levensduur van je grootlicht van achteruit...
En het merendeel daarvan zijn Volkswagens lijkt het wel.

[ Voor 38% gewijzigd door Roenie op 05-02-2009 20:27 ]

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35

Tacoos

i am i

ajhaverkamp schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:06:
[...]

Gestudeerd? Je kunt er soms lastig bij. Echter vind ik dat geen excuus om dan maar te wachten totdat de auto weer een keer in de garage komt. Dan rijdt je maar meteen naar de garage. In ieder geval ga je dan geen maanden wachten. Het gaat hier om veiligheid, dan is elk excuus gewoon onacceptabel.
Officiele instructie bij mijn auto:
- open motorkap
- draai twee pinnetjes op de grill een kwartslag en verwijder ze
- verwijder de grill
- trek twee pennen uit de koplamp
- trek stekker van koplamp
- trek de koplamp naar voren uit de auto
- open kap aan achterzijde van koplamp
- maak klem los
- trek lamp eruit
- stop nieuwe erin
- de rest in reverse order
rara wat voor auto rijd ikke :P

Daar wordt de gemiddelde huisvader toch niet vrolijk van en als meneer de garage t niet voor nix doet, moet ie toch al gauw een tientje of twee vragen voor de tijd die ie d'r mee bezig is. Plus dat brave huisvader naar de garage moet, waarvan de meeste juist onder werktijd open zijn.
Dit is misschien toch wel een drempel voor veel mensen?

Oh, mijn huidige auto geeft geen kik als er een lampje stuk is, dus ben ik afhankelijk van signalen van medeweggebruikers :+ . Mijn vorige auto had een waarschuwingslampje daarvoor, zelfs voor nrplaat verlichting behalve bij dimlichtproblemen |:(

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• 418O2
  • Laatst online: 00:12

ik kom uit het noorden (Drenthe, Emmen) en hier hebben idd veel mensen hun licht aan. Ikzelf ook. Heb een weekje met 1 kapotte lamp gereden en daar werd ik wel vaak op gewezen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mister_X schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 15:05:
[...]
Dan ben je vast ook fan van led-fiets-verlichting (zijn effe feller)
Och, het type verlichting maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Zolang je maar begrijpt dat áls je zo'n felle bundel neemt, dat je dan moet zorgen dat die niet hoger dan één meter boven het wegdek straalt. Helaas laten veel mensen dat ding gewoon recht naar voren stralen. En dan kan je zelf inderdaad heel veel zien, maar voor de tegenliggers is het vrij irritant.

Deels is dat ook de schuld van fietsenmakers; als die een fiets met zo'n zoeklicht afleveren moeten ze hem goed instellen en ook aan die mensen duidelijk maken dat ze hem niet omhoog moeten richten.

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Corpii

Le Tostie

Tacoos schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:07:
[...]

Officiele instructie bij mijn auto:
- open motorkap
- draai twee pinnetjes op de grill een kwartslag en verwijder ze
- verwijder de grill
- trek twee pennen uit de koplamp
- trek stekker van koplamp
- trek de koplamp naar voren uit de auto
- open kap aan achterzijde van koplamp
- maak klem los
- trek lamp eruit
- stop nieuwe erin
- de rest in reverse order
rara wat voor auto rijd ikke :P

Daar wordt de gemiddelde huisvader toch niet vrolijk van en als meneer de garage t niet voor nix doet, moet ie toch al gauw een tientje of twee vragen voor de tijd die ie d'r mee bezig is. Plus dat brave huisvader naar de garage moet, waarvan de meeste juist onder werktijd open zijn.
Dit is misschien toch wel een drempel voor veel mensen?

Oh, mijn huidige auto geeft geen kik als er een lampje stuk is, dus ben ik afhankelijk van signalen van medeweggebruikers :+ . Mijn vorige auto had een waarschuwingslampje daarvoor, zelfs voor nrplaat verlichting behalve bij dimlichtproblemen |:(
Die doet me denken aan een aflevering van fifth gear waar ze een poging deden bij een megane een lamp te verwisselen. Daar moesten ze via de wielkasten bij, dus eerst het wiel er af en vervolgens nog flink door priegelen voordat ze een lampje vervangen hadden

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij mijn auto (Seat Ibiza) is het ook een beetje lastig. De rechterkoplamp gaat nog wel (wel erg krap, maar is te doen), maar de linkerkoplamp is zo goed als onmogelijk zonder de accu te demonteren, want die zit er bijna strak tegen aan.

Ik laat het meestal even door de garage doen (na een telefoontje), over het algemeen doet men dit gratis als service.

Virussen? Scan ze hier!

• krietjur
  • Laatst online: 15:57

krietjur

Where am I?

Bij veel auto's inderdaad een drama om een lampje te wisselen.. je zou toch zeggen dat het niet ZO moeilijk is om daar bij het ontwerp rekening mee te houden..

Geloof wel dat fabrikanten verplicht worden om dat beter te gaan doen

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Inderdaad, tegenwoordig kun je bijna niks meer, dus niet zo gek dat mensen langer zonder goede verlichting rijden tot ze bij de garage komen.

Desondanks gevaarlijk en ik moedig het zeker niet aan.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Roenie schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:24:
En het merendeel daarvan zijn Volkswagens lijkt het wel.
Niet zo vreemd als het de meestverkochte auto in Nederland is ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _JGC_
Gunner schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 08:32:
[...]

Niet zo vreemd als het de meestverkochte auto in Nederland is ;)
Peogeot zie je ook veel met kapotte lichten rijden om die reden.
De reden waarom het voornamelijk volkswagens zijn die kapotte lampen hebben is omdat die dingen een iets hogere boordspanning hebben, en in combinatie met de hopeloze kwaliteit van H7 lampjes resulteert dat in vroege sterfte van lampjes.
Overigens vind ik de montage van H7 lampjes ook irritant, tenminste bij de 206 die ik heb. Ik had ze na montage er blijkbaar scheef inzitten waardoor ik met dimlicht meer licht had dan met grootlicht. Ik vond het erg vreemd om 600 meter vantevoren de borden boven de weg al op te lichten. Op een of andere manier laat de H7 uitsparing in mijn 206 ruimte voor scheef plaatsen van een lamp (de lamp zat er wel recht in, maar niet goed blijkbaar). Bij de H4 van mijn vorige auto kon dat ding er maar op 1 manier in en zat ie ook meteen goed op zijn plaats.

• 418O2
  • Laatst online: 00:12
Bij een golfje wil het vervangen nog wel. bij 5th gear hebben ze het getest. Golf5 > 20 seconden Renault Megane > 30 minuten (door wegenwacht-like kerel) omdat hij door de wielkast moest.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

De achterlichten van m'n VW Caddy (nieuw) was een drama. Moest altijd bij een monteur gebeuren.
Voorlampen geen probleem.

Gelukkig rijd ik BMW. Zowel voor als achter heel simpel te vervangen. *O*

(moet je alleen geen spanningsprobleem hebben waardoor je remlicht het niet doet :( )

• The Third Man
  • Laatst online: 23:10

The Third Man

The Third Jellyfish

_JGC_ schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 08:49:
[...]
De reden waarom het voornamelijk volkswagens zijn die kapotte lampen hebben is omdat die dingen een iets hogere boordspanning hebben, en in combinatie met de hopeloze kwaliteit van H7 lampjes resulteert dat in vroege sterfte van lampjes.
Maar vooral de vorige generatie Golfjes, Polo's en Bora's had veel last van kapotte lampjes (vooral achterlichten) die na een klap erop het weer deden. Een kennis van mij met een Bora is zelfs een keer aangehouden omdat allebei z'n achterlichten het niet deden, allebei klap erop -> deden ze het weer, kwam hij er met een waarschuwing vanaf :P Maar dat lijkt me meer slechte kabelaansluitingen dan de lampjes toch? Of kan het ook door de lampjes zelf komen?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Wat ik ook nog wel eens zie, vaak op (wat oudere) franse auto's maar ook europese. Dat men richting aangeeft en de achterlichten mee knipperen. Of het mistlicht oid. Dat de bedrading lekker tegen elkaar aan zit.
Dan vraag ik me af hoe ze dat voor elkaar krijgen, want doorgaans is het best dikke bedrading.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• krietjur
  • Laatst online: 15:57

krietjur

Where am I?

Wat ook altijd fijn is.. mensen met een aanhanger die de bekabeling niet voor elkaar hebben.. variërend van 's avonds laat op de weg zonder enige verlichting op de aanhanger, tot rechter knipperlicht bij naar links gaan en andersom.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

GreenSky schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:52:
Wat ik ook nog wel eens zie, vaak op (wat oudere) franse auto's maar ook europese. Dat men richting aangeeft en de achterlichten mee knipperen. Of het mistlicht oid. Dat de bedrading lekker tegen elkaar aan zit.
Dan vraag ik me af hoe ze dat voor elkaar krijgen, want doorgaans is het best dikke bedrading.
Fiatjes en andere Italiaanse wagens hebben hier ook een handje van. Zelfs bij nieuwe auto's zie ik het ook nog wel een enkele keer. Snap uberhaupt niet dat die dingen elke keer door de APK komen.

Zeker bij Jet Cars wat geregeld :')

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
Bij Amerikaanse (geimporteerde) auto's is dit by design :)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
Ik zet mijn lichten nooit op, daarvoor heb ik de optie automatische lichten.
Ik heb ze weleens niet opgehad omdat de garagist ze op "off" had gezet tijdens een onderhoud van de wagen.
Omdat de dashboardverlichting altijd aanstaat had ik het niet onmiddelijk door (was tijdens schemering).

De sensor is overigens een beetje gevoelig en mijn lampen floepen regelmatig aan als ik onder een brug rijd, tot grote ergenis van het achteropkomend verkeer.

Voor kapotte lampen is er ook een oplossing, mijn boordcomputer checkt alle lampen en laat bijvoorbeeld het achterlicht de functie van knipperlicht overnemen moest deze stuk zijn. Verder geeft hij een melding op de display.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08

DinX

Motormuis

Ik heb enkele weken m'n automatische verlichting net laten omzetten naar "Scandinavische" verlichting. Normaal gaan ze aan naar gelang het licht of donker is buiten, nu gaan ze aan als de motor draait en uit als de motor stopt. Ik rij dus altijd met licht aan.
Die paar % verbruik kan me echt niet veel schelen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• !null
Henk schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:14:
[...]

Bij Amerikaanse (geimporteerde) auto's is dit by design :)
Nee dat is het niet. Bij die Amerikaanse auto's hoort het, en het is de domste uitvinding ooit.
Maar er gebeuren rare dingen bij de auto's waar ik het over heb. Oranje lampje gaat wel branden, en dan achterlicht juist niet, of het gaat half aan, flikkerend en ellende.

• The Third Man
  • Laatst online: 23:10

The Third Man

The Third Jellyfish

Uit wegmisbruikers topic:
Lekkere Kwal schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:41:
[...]
Dat zie ik ook vaak, dan is de aarding van de remlichten slecht (of gewoon niet meer aanwezig), waardoor die via de knipperlichten gaat die op dat moment naar aarde getrokken zijn door het knipperlichtrelais. Komt eigenlijk alleen maar voor bij auto's waarbij de lichten achterin de auto weer via dezelfde kabelboom geaard zijn, dus pas weer bij de motor. De meeste garages lossen dit op door een bout in het chassis te schroeven naast de lampunit en ze daar op te aarden :P

• _JGC_
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:39:
[...]
Maar vooral de vorige generatie Golfjes, Polo's en Bora's had veel last van kapotte lampjes (vooral achterlichten) die na een klap erop het weer deden. Een kennis van mij met een Bora is zelfs een keer aangehouden omdat allebei z'n achterlichten het niet deden, allebei klap erop -> deden ze het weer, kwam hij er met een waarschuwing vanaf :P Maar dat lijkt me meer slechte kabelaansluitingen dan de lampjes toch? Of kan het ook door de lampjes zelf komen?
Lampen zijn rare dingen. Ik was gisteren bij iemand met een Peugeot 607. Monteur kwam dat ding terugbrengen en zei daarbij:
"Ik heb beide stadslichtpitjes maar vervangen. Volgens de boordcomputer was er een stuk, maar ik zou niet weten welke. Toen ik met mijn vinger tegen het lampje tikte ging ie uit"

Een gloeilampje kan nog net contact maken en daarbij branden, maar bij een hobbeltje kan het ineens over zijn. Slaan op de lampen om ze weer tijdelijk te laten werken vind ik niet echt een goede oplossing wat dat betreft. Wie zegt dat over een kilometer die lampen het nog steeds doen?

• _JGC_
Heb dat ook gehad, zwevende massa. Richtingaanwijzer die het vaak op de gekste momenten niet goed deed en relais die uiteindelijk gewoon niet meer tikte. Ben er 2x voor naar de garage geweest. Eerste keer konden ze niks vinden, 2e keer hebben ze het relais vervangen. Uiteindelijk zelf het probleem gevonden toen ik in het donker op een kruising afkwam: bij het remmen lichten beide pijlen in het dashboard op.
Bij de Golf III loopt er een kabelboom met gedeelde massa naar de linkerunit. Vanaf de linkerunit loopt er weer een kabelboom naar de rechterunit. Laat nou net die linkerunit volledig doorgerot zijn in de stekkerverbinding.

• !null
Ok duidelijk, dus een massa of aarding die met elkaar in contact komt.
Wel vreemd dat een kabelboom of stekkerverbinding door kan rotten, moet wel aardig wat voor gebeuren lijkt me.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Ben ook een groot voorstander van altijd de dimlichten aan. Het onderwerp is bij wegmisbruikers ook wel eens besproken, en volgens Kooos Spee was de reden dat het niet wettelijk verplicht werd ondanks aantoonbaar minder ongelukken dat het brandstofverbruik toenam en het dus minder mileuvriendelijk was. Dat is zo gigantisch dubbel want heel Nederland wordt wel volgekwakt met drempels e.d. tbv de verkeersveiligheid, en die zullen door dat gerem en opgetrek ook niet echt bijdragen aan 't mileu. Verder geven veel mensen aan in dit topic dat ze bij goed zicht geen lampen aanhebben. Maar ook op zonnige dagen kan het de zichtbaarheid vergroten omdat je dan vaak een zonnebril ophebt. Als je dan ook nog vaak op wat donkere weggetjes onder de bomen rijd leer je het wel waarderen.

• Roenie
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 08:32:Niet zo vreemd als het de meestverkochte auto in Nederland is ;)
Relatief gezien ook.

Verwijderd

Mister_X schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 09:25:
Vaker en vaker zie ik s'ochtends mensen zonder licht rijden in de auto (in mijn geval tussen 8 en 9).
Knip
Affijn het valt me de laatste maanden gewoon ontzettend op dat je steeds vaker mensen zonder licht zie rijden, en het zijn echt niet alleen de oudere schrale autotjes hoor, nee ook de wat duurdere, waarvan je zou denken; als je die auto kan betalen wat loop je dan te mierenneuken over dat extra beetje verbruik dat je denkbeeldig bespaard door je licht uit te laten...
Tja, men stapt in en men ziet alles...waarom dan iets doen?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:02

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als mijn klokkenpaneel iets te donker wordt naar mijn zin, dan gaan de lichten aan.

De Nederbelg !

• Master__R
  • Laatst online: 21-11 11:10
Bij mercedes is het zo dat als bijvoorbeeld je knipperlicht voor stuk is, dab neemt je mistlamp het over.

Dan gaat dus je mistlamp knipperen.

Wat ik trouwens ook vreemd vind in mijn auto (Opel Astra uit 2008), is dat mijn dashboardverlichting altijd brand als de motor draait. Hierdoor valt het mij ook niet echt op dat mijn lampen niet aan staan (overdag).
Mijn vorige auto (Renault Megane) had gewoon altijd z'n lichten aan (gingen uit met het contact), of automatisch aan als het donker werd.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 20:28

Deathchant

Don't intend. Do!

ik rij meestal ook met de lichten aan ja.
Nou ja, je kunt je zelfs niet met licht altijd even veilig voelen. Mijn vriendin fietste een keer op een lange weg waar NIKS kwam. Ze had een reflecterend vest aan (zo'n geel verkeersvest), ze had alle lichten op de fiets aan en NOG werd ze door een auto aangereden.
De vrouw achter het stuur claimde haar te laat gezien te hebben 8)7.

En guess what, mijn vriendin moest naar het politiebureau binnen 1 week om de fiets te laten controleren 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 07-02-2009 13:29 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DSK schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:40:

Waar ik me aan erger zijn voordal de "typische wagens" met enkel mistlichten aan (heb nooit gesnapt wat daar nu zoooo cool aan is).

het hele idee om overdag, klaarlichte dag, met dimlichten te rijden vind ikzelf niet echt super.
mijn argumenten:
1) meer verbruik, dus meer kosten (verwaarloosbaar)
2) 2-3% meer co2 uitstoot per wagen (daar gaan alle inspanningen)
3) veel mindere zichtbaarheid van motors, bromfietsen e.d.
4) vals gevoel van veiligheid (ze zullen me wel zien)
Motors en bromfietsen kunnen ook gewoon hun licht overdag aandoen. Voor gewone fietsers kan ik het me nog voorstellen dat ze het niet doen aangezien die continu batterijen moeten verwisselen of harder moeten trappen. Voor hun wordt het contrast met het verkeer dat wel hun verlichting aan heeft dan wel groter wat ze minder zichtbaar kan maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• _JGC_
Deathchant schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:28:
ik rij meestal ook met de lichten aan ja.
Nou ja, je kunt je zelfs niet met licht altijd even veilig voelen. Mijn vriendin fietste een keer op een lange weg waar NIKS kwam. Ze had een reflecterend vest aan (zo'n geel verkeersvest), ze had alle lichten op de fiets aan en NOG werd ze door een auto aangereden.
De vrouw achter het stuur claimde haar te laat gezien te hebben 8)7.

En guess what, mijn vriendin moest naar het politiebureau binnen 1 week om de fiets te laten controleren 8)7
Als je op een verlaten weg een fietser met reflecterend vest en verlichting niet ziet aankomen, zit je of totaal niet op te letten, of voer je zelf geen verlichting als automobilist. Ik vind het dan ook zeer raar dat zo'n mevrouw gewoon niet toegeeft dat ze in de makeupbinnenspiegel zat te kijken.

Ik heb gisteren ook even een stukje verlaten weg gereden waar geen verlichting aanwezig was behalve mijn eigen verlichting. Ik zag ver van te voren een reflectortje zwalken: een fietser zonder licht. Ik heb grootlicht aangezet zodat ik fatsoenlijk kon zien waar dit zwalkende reflectortje zich bevond en ben eromheen gegaan.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:50:
Voor gewone fietsers kan ik het me nog voorstellen dat ze het niet doen aangezien die continu batterijen moeten verwisselen of harder moeten trappen.
Batterijloze, moeiteloze fietsverlichting is vandaag de dag gewoon mogelijk dankzij hi-power LED's. Daarvoor hoef je geen naaf- of trapasdynamo in te bouwen, een paar magneten op de wielen is al voldoende (zoals bij Reelight). Technisch is het makkelijk te doen, en het hoeft niet duur te wezen.

Het enige wat nog nodig is, is dat de overheid zulke altijd-aan verlichting pusht, en daar ook duidelijke kwaliteitseisen aan stelt: het moet een aantal jaren kunnen functioneren onder alle denkbare omstandigheden (regen, vorst, valpartijen). Ook zou de politiek zich nog een keer moeten buigen over het verbod op knipperende verlichting. Voor kleine LED lichtjes die door magneten op de spaken worden gevoed zijn eenvoudiger, efficiëntere ontwerpen (met veel betere herkenbaarheid van afstand) mogelijk als het licht mag knipperen.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

GreenSky schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 12:44:
Ok duidelijk, dus een massa of aarding die met elkaar in contact komt.
Wel vreemd dat een kabelboom of stekkerverbinding door kan rotten, moet wel aardig wat voor gebeuren lijkt me.
De massakabel zit vaak alleen maar met een ringetje aan het chassis vastgeschroeft. Is dat ringetje roestig dan maakt ie al geen massa meer en krijg je dit soort effecten.

Verwijderd

Dus frans is niet europees?
Ontopic:
Dat komt niet door het doorslijten van bedrading, maar een slecht (gecorrodeerd) massapunt bij zo'n velichtingsunit, daardoor gaat de niet in gebruik zijnde verlichting als massa fungeren.....

Opgelost.

Verwijderd

Wii4all schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 09:51:
Ik snap de autofabrikanten eigenlijk niet. Ze zouden het licht op de motor van de auto (ofzoiets) moeten aansluiten. Als jeje motor start dat dan meteen het licht aangaat.
Volvo doet dat, In Scandinavie is het ook verpicht.

De bste oplossing voor onze streken is IMO een sensor die automatisch het dimlicht aanzet, waarbij wel alles handmatig bedienbaar moet zijn.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Nou, afgelopen vrijdag nog in dit topic gepost, en guess what? Linkerdimlicht kapot :')

Najah, lampje was het niet, zekering ook niet, dus wss iets met de bedrading maar kan het niet vinden. Moet morgenochtend toch echt van R-dam naar Ehv dus daarna maar naar de garage.

Verwijderd

TommyGun schreef op zondag 08 februari 2009 @ 14:58:
Nou, afgelopen vrijdag nog in dit topic gepost, en guess what? Linkerdimlicht kapot :')

Najah, lampje was het niet, zekering ook niet, dus wss iets met de bedrading maar kan het niet vinden. Moet morgenochtend toch echt van R-dam naar Ehv dus daarna maar naar de garage.
Ik geloofde het eerst niet maar je bewijst het: mensen de voor een lampje naar de garage gaan, bestaan.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:22:
[...]

Ik geloofde het eerst niet maar je bewijst het: mensen de voor een lampje naar de garage gaan, bestaan.
Jij denkt dat ik zelf de hele kabelboom eruit ga rossen om het probleem te vinden met alle risico's van dien? ;(

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

benoni schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:23:
[...]

Batterijloze, moeiteloze fietsverlichting is vandaag de dag gewoon mogelijk dankzij hi-power LED's. Daarvoor hoef je geen naaf- of trapasdynamo in te bouwen, een paar magneten op de wielen is al voldoende (zoals bij Reelight). Technisch is het makkelijk te doen, en het hoeft niet duur te wezen.

Het enige wat nog nodig is, is dat de overheid zulke altijd-aan verlichting pusht, en daar ook duidelijke kwaliteitseisen aan stelt: het moet een aantal jaren kunnen functioneren onder alle denkbare omstandigheden (regen, vorst, valpartijen). Ook zou de politiek zich nog een keer moeten buigen over het verbod op knipperende verlichting. Voor kleine LED lichtjes die door magneten op de spaken worden gevoed zijn eenvoudiger, efficiëntere ontwerpen (met veel betere herkenbaarheid van afstand) mogelijk als het licht mag knipperen.
Het lijkt me lastig af te dwingen. Er zullen veel mensen zijn die het er niet mee eens zijn dat ze op kosten worden gejaagd terwijl ze nu ook verlichting hebben die aan de wet voldoet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 08 februari 2009 @ 21:51:
Het lijkt me lastig af te dwingen. Er zullen veel mensen zijn die het er niet mee eens zijn dat ze op kosten worden gejaagd terwijl ze nu ook verlichting hebben die aan de wet voldoet.
Mwah... een jaar of 25 geleden hebben ze ook in ineens wielreflectie verplicht gesteld. Toen moest iedereen banden met reflectorlint kopen of van die reflectieringen tussen de spaken steken. Helaas bleek het meeste spul binnen een paar jaar vuil en versleten en bleef er van de effectiviteit niet veel over. Volgens mij is het nu ook niet meer verplicht met de Europese regels.

Het beste lijkt me eerst een verplichte invoering voor de nieuwe fietsen die aangeboden worden, zodat de markt daarmee kan wennen. Er is nu ook nog te weinig keuze van kwalitatief goede materialen, dus het eisenpakket zal ruim van te voren moeten worden aangekondigd zodat de fabrikanten erop kunnen inspelen. Van de Reelights waar ik het over had bleek de elektronica van de eerste serie ook problemen te hebben met vochtige omstandigheden. Ook heb ik al eens een naafdynamo aan gort gereden (te lang met hoge snelheid gereden waarschijnlijk) dus die zijn ook niet voor iedereen een oplossing. Zowat alle soorten lichtjes, stekkertjes en dynamo's heb ik wel op m'n fietsen gehad, maar eigenlijk blijkt er van wat er door de fietsenhandel wordt aangeboden (of voorgemonteerd) geen enkel product echt betrouwbaar genoeg om zonder gezeur minstens drie seizoenen te functioneren, ook het duurdere spul niet.

Ik heb eigenlijk het idee dat als de overheid een regelgeving in zou voeren die er vooral op hamert (pun intended) dat alleen fietsverlichting mag worden verkocht die het ook echt altijd doet, dus met een slagvaste en waterdichte behuizing met robuuste snoeren en stekkers, dat het de consument op termijn juist geld uitspaart.

• Roenie
  • Niet online
Wat is daarvan het probleem dan? Dat moet iedereen toch zelf weten? De ene is beter met zijn handen, de ander met zijn hersens? Mooi toch!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Flits flits schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:22:
Daar komt bij; probeer bij een Stilo maar eens het lampje zonder garage te verwisselen; je hebt meer dan een schroevendraaier en 5 minuten tijdn odig......waar-de-loos als je het mij vraagt.

T60P Widescreen

Verwijderd

Ik heb er de afgelopen dagen eens op gelet. Ik rij eigenlijk best veel zonder licht. Nog een gewoonte van mijn vorige auto denk ik. Maar ik vind het ook vaak gewoon niet nodig. Ik rij een kanariebanaanknalgele auto. Die zie je echt veel beter dan een grijze. Daarnet nog .. op de parkeerplaats van de lokale supermarkt. Stampvol auto's .. allemaal zwart, grijs of donkerblauw. En dan 1 knalbananariegeel ding. Jawel. De mijne.

Als het regent of het is schemer .. ja dan wel. Maar zo met een beetje grauw weer maar droog en niet donker.. neuh. Op lange ritten snelweg dan weer wel. Maar de kleine ritjes .. meh.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 16:43 ]

• !null
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:24:
Op lange ritten snelweg dan weer wel. Maar de kleine ritjes .. meh.
Wat is dan het verschil?

Verwijderd

Dat mensen eerder opzij gaan als ik licht voer denk ik :+ }>

Vooral psychologisch waarschijnlijk. Maar ik heb het idee dat op lange ritten de accu ook beter laadt, en de auto goed warm wordt, waardoor het minder uitmaakt. Op de korte ritjes waarbij het blok koud blijft en de auto niet in de open cyclus komt, wil ik de accu ontlasten. Ik rij vooral korte stukjes en ik heb al 1 keer zonder juice gestaan. Bij -15 weliswaar maar toch.

• !null
Klinkt niet echt als de goede oplossing (of als een goede auto) :P
Ik weet niet wat je bedoelt met de open cyclus, en hoe kort die stukken van jou zijn, maar misschien is een goede accu (van een goed merk) een echte oplossing.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:40:
Dat mensen eerder opzij gaan als ik licht voer denk ik :+ }>
Xenon met 30km bereik? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08

DinX

Motormuis

[...]

Al eens geprobeerd een lamp te wisselen bij sommige recente auto's :?

Je moet net niet de halve motor eruit halen soms :+
Als ik moet kiezen tussen 30 min pielen en vloeken in een veel te kleine ruimte met m'n lompe worstenvingers of 10 min wachten met een gratis bakje koffie bij de dealer waar ik toch in de buurt ben ... :P

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:47

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik heb mn verlichting eigenlijk altijd op 'automatisch' staan... Zodra het flink bewolkt wordt of donkerder springen de lampen aan. Dus ook bij regen / mist / schemer e.d.

Ik ga er vanuit dat bij de fabricage en het testen van de automatische verlichting, uitgegaan wordt van goed zicht = niet de verlichting aan, zodra iets minder goed zicht = verlichting aan...
DinX schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:59:
[...]

Al eens geprobeerd een lamp te wisselen bij sommige recente auto's :?

Je moet net niet de halve motor eruit halen soms :+
Als ik moet kiezen tussen 30 min pielen en vloeken in een veel te kleine ruimte met m'n lompe worstenvingers of 10 min wachten met een gratis bakje koffie bij de dealer waar ik toch in de buurt ben ... :P
Ik ben er zo een trouwens, die er voor naar de garage gaat :P Waarom zelf moeilijk doen als een ander daartoe opgeleid is, ik er dagelijks langs kom (of binnen een straal van 5 km van een dealer kom) en het me toch niets kost?

[ Voor 48% gewijzigd door AllSeeyinEye op 09-02-2009 17:15 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• _JGC_
GreenSky schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:49:
Klinkt niet echt als de goede oplossing (of als een goede auto) :P
Ik weet niet wat je bedoelt met de open cyclus, en hoe kort die stukken van jou zijn, maar misschien is een goede accu (van een goed merk) een echte oplossing.
Je accu kan nog zo goed zijn, maar als je laadinrichting minimaal is en je korte ritje niet voldoende is om de aanslag die de startmotor op je accu maakt teniet te doen, gaat je accu alsnog leeg.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

En waarom niet? Ik heb geen zin om als ik mijn linkerkoplamp moet vervangen eerst de hele accu te gaan verwijderen. Want dat is nodig, anders kom ik er écht niet bij. Al is het maar omdat ik het gereedschap en de kennis ervoor niet heb.

Waarom zou ik dan moeilijk gaan doen als ik gratis en bijna altijd direct bij de garage langs kan die het binnen een paar minuutjes voor me fixen :?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:40:
[...]

En waarom niet? Ik heb geen zin om als ik mijn linkerkoplamp moet vervangen eerst de hele accu te gaan verwijderen. Want dat is nodig, anders kom ik er écht niet bij. Al is het maar omdat ik het gereedschap en de kennis ervoor niet heb.

Waarom zou ik dan moeilijk gaan doen als ik gratis en bijna altijd direct bij de garage langs kan die het binnen een paar minuutjes voor me fixen :?
En ben je altijd in de buurt van je gratis garage?

Ik geef toe dat ik in dit soort dingen nogal afwijk van de doorsnee medelander.
Ik ga helemaal nooit voor wat dan ook naar een garage (ik heb de kennis enzovoor wel) en ben dus feitelijk onafhankelijk van het otoproletendom, geeft me een heel fijn gevoel.

PS, een accu verwijderen is meestal niet meer dan 1 klemmetje lossen met dopje 10 en de polen loshalen.
Bij moderne, elektronisch hoogontwikkelde auto's overigens niet geheel zonder risico's...
Ik rij dus ook in een 13 jaar oude auto geheel vrij van dit soort narigheid.

Verwijderd

Ik reed een 23 jaar oude auto en wilde ik de accu er uit hebben dan moest ik een zijpaneel van de auto demonteren :+

De koplampen daarentegen .. schroevendraaier .. kap er af .. ompluggen .. done.
Dat waren dan wel sealed beams dus de hele lichtunit is dan nieuw, en niet slechts een peertje.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 21:48 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:20
Wat nog veel vervelender is als er iemand je tegemoet komt gereden, met 1 lamp waar hij waarschijnlijk de boomtoppen mee wilt bekijken oid....echt mensen, dat MERK je toch? Waarom geven ze die allemaal geen boete, kom het zooooooo vaak tegen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:43:
[...]
Ik rij dus ook in een 13 jaar oude auto geheel vrij van dit soort narigheid.
Jij en ik rijden misschien in autos van 13 jaar oud, waarbij het makkelijk gaat, maar dan nog is niet iedereen even handig met het verwisselen van lampjes.

En als het dan een auto van >10 jaar oud is en niet een redelijk nieuwe (lease)auto, dan gaan ze echt niet zomaar even naar de dure merkdealer.
Die merkdealer wil namelijk bij een klant die daar toch voor al zijn beurten komt nog wel even dat lampje in orde maken, maar de beunhaas hier om de hoek die ik alleen eenmaal per jaar nodig heb om mijn auto fijn even door de APK te helpen heeft daar geen tijd voor en doet dat zeker niet gratis.

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 09-02-2009 21:53 ]

Punctuality is the politeness of kings

• !null
Vandaag zag ik kermis verlichting op een Golf 3, die hebben er volgens mij wel vaak last van. De achterlichten, remlichten en knipperlichten waren allemaal met elkaar verbonden. Meneer had knipperlicht aan, weet niet welke kant op, maar beide knipperden incl achterlichten. Meneer remde, knipperlichten lichte op. pffff.

• _JGC_
Typisch Golf III kwaaltje ja. Als de lampjes niet stuk zijn is er wel iets aan de hand met de bedrading. Mocht dat ook niet het geval zijn, dan is de achterklep zo smerig dat kentekenplaat en verlichting niet meer opvallen :X

Overigens heb ik voor heel wat mensen lampjes verwisseld in mijn leven. Gewoon als service bij de automaterialenzaak waar mensen aanklopten voor een lampje. Het is inmiddels al weer 4 jaar geleden dat ik daar werkte, maar in die tijd was het nog goed te doen, zelfs bij nieuwe auto's. Ik heb in die paar jaar nog maar 1x een auto gehad waarbij het me niet lukte, en dat was bij zo'n Mazda met klaplampen waarbij de halve lichtunit verroest was.

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Als het nou wet zou worden dat licht altijd automatisch aanstaat (zoals bij nieuwe Volvo's, want die wet bestaat in Zweden) zijn we over een paar jaar vanzelf van het probleem af.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:43:
[...]

En ben je altijd in de buurt van je gratis garage?
Mwah, die garage ligt op 2 kilometer van mijn huis waar ik dagelijks kom. Dus ja, ik ben dagelijks wel in de buurt van die garage ;)
PS, een accu verwijderen is meestal niet meer dan 1 klemmetje lossen met dopje 10 en de polen loshalen.
Nou, iets meer bij de mijne iig. Ten eerste zitten er twee "beugels" over de accu (voor de bescherming denk ik), die elk met één (normale) schroef aan elke kant vast zitten, dat zijn 4 stuks. De accu zelf heeft ook 2 schroeven, van die stervormige (weet niet hoe die heten), dus aan een gewone schroevendraaier heb je al niks.

En hij moet er toch echt uit, want er zit misschien net 2-3 centimeter ruimte tussen de accu en koplamp-huis.

Virussen? Scan ze hier!

• Engineer Stewie
Als ze nu alle auto's uitrusten met automatische koplampen zijn we over een decennia er toch vanaf (zo goed als dan toch).
Dat mensen deze optie nu niet nemen snap ik niet, niets zo gemakkelijk als dat.
Vanaf dat het wat donker wordt of het regent zodat de (automatische) ruitenwissers continue wissen gaan de lichten aan. Zelfde als je in een tunnel rijdt, lichten gaan aan en als je eruit rijdt gaan ze weer mooi uit.
Dan moeten ze in de garage tijdens het onderhoud ze wel niet op "off" zetten zoals ze bij mij deden. Duurde toch eventjes eer ik het doorhad omdat het dashboard altijd oplicht bij mijn wagen.
Tot nu toe werkte het goed bij citroen, peugeot, opel en bmw.

Overigens om de lampjes te vervangen ga ik altijd naar de garage, auto is van het bedrijf + ik moet toch ergens dat lampje vandaan halen, kunnen ze het er net zogoed insteken. Ieder zijn job he.

• !null
wildhagen schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 05:57:
Nou, iets meer bij de mijne iig. Ten eerste zitten er twee "beugels" over de accu (voor de bescherming denk ik), die elk met één (normale) schroef aan elke kant vast zitten, dat zijn 4 stuks. De accu zelf heeft ook 2 schroeven, van die stervormige (weet niet hoe die heten), dus aan een gewone schroevendraaier heb je al niks.
koplamp-huis.
Torx schroeven? Heb je een Opel zeker?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Engineer Stewie schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 07:50:
Als ze nu alle auto's uitrusten met automatische koplampen zijn we over een decennia er toch vanaf (zo goed als dan toch).
Dat mensen deze optie nu niet nemen snap ik niet, niets zo gemakkelijk als dat.
Ik zou het niet nemen, ik heb mijn lichten altijd aan, ook bij een zonnige dag.
Vanaf dat het wat donker wordt of het regent zodat de (automatische) ruitenwissers continue wissen gaan de lichten aan. Zelfde als je in een tunnel rijdt, lichten gaan aan en als je eruit rijdt gaan ze weer mooi uit.
Levensgevaarlijk, de lichten moeten aan vóór de tunnel, niet als je er in rijdt. Dan lijkt het alsof je remt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dat heeft weinig met de bedrading te maken, en meer met de spanningsval. Kan als de accu wat zwak is, of er te sterke lampjes inzitten

• !null
frickY schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:16:
[...]

Dat heeft weinig met de bedrading te maken, en meer met de spanningsval. Kan als de accu wat zwak is, of er te sterke lampjes inzitten
Het is nu al een paar keer uitgelegd, ligt aan bedrading en/of slechte aarding.
Lijkt me ook sterk dat een slechte accu er voor zorgt dat ie de schakeling er anders door gaat.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

nog even een toevoeging over de stadslichten. Behalve dat ze verplicht zijn buiten de BBK als je parkeerd met slecht zicht vervullen ze ook nog een andere functie. Namelijk als het dimlicht stuk is dan vergist tegemoedkomend verkeer zich niet zo snel in de breedte van je voertuig (motorrijden, truck het kan allemaal).

Zelf rij ik altijd met licht aan. Gewoonte is er ingebakken tijdens mijn rijlessen. Ik voer werkelijk altijd verlichting ook in Italie bij 35 graden. Vroeg (5 jaar geleden) kreeg ik daar meer lichtsignaal-reacties op dan tegenwoordig. men lijkt zich daar ook meer bewust te zijn van het nut.

Wat mij betreft volgt heel Europa het voorbeeld van Oostenrijk, Zweden, Noorwegen etc. dimlicht of 'echte' dagrijverlichting, die is in mijn optiek net zo goed zichtbaar.

Gisteren ook op de A12 pikdonker 's ochtendvroeg een Altea van een jaartje oud. Achter 1 werkende lamp en voor 1 werkende verkeerd afgestelde koplamp en geen werkend stadslicht meer. Zo'n morderne auto laat toch allerlei toeters en bellen zien als je verlichting stuk is? althans mijn recente Skoda doet dat wel. Echt ergelijk zulke mensen. Passerend van tegenovergestelde richting attendeer ik mensen nog wel eens op het gebrek aan verlihting maar kneuzen op de snelweg die je inhaalt/gaat inhalen signaleren dat hun verlichting compleet(!) uitstaat is vaak zinloos, die mensen zijn complete zombies die geconcentreerd het wegdek bestuderen in die o zo donkere nacht.....

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• _JGC_
Had vanmorgen een donkerblauwe passat in de schemering tijdens sneeuwval die na 1x seinen met grootlicht op de snelweg meteen zijn dimlicht aandeed. Dat zulke mensen hersenloos proberen de weg te volgen in het donker en verder niet om zich heen kijken is niet waar.

Overigens vanmorgen nogal wat auto's gezien waarbij naast een kapot dimlicht ook stadslicht totaal niks meer deed. Ik heb ook ooit met kapot stadslicht gereden, als je dimlicht het altijd doet valt dat niet op. Toen bij mijn auto het 2e lampje het begaf merkte ik het meteen bij mijn Golf III: bij het uitzetten van de motor gaat het licht automatisch over van dimlicht naar stadslicht. Als je dan compleet in het donker staat weet je dat je lampjes mag gaan vervangen.

• Engineer Stewie
Gonadan schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 09:10:
[...]

Levensgevaarlijk, de lichten moeten aan vóór de tunnel, niet als je er in rijdt. Dan lijkt het alsof je remt.
Dat is een nadeel, dit kan ook al optreden als je onder een brug rijdt. Er zijn er idd al een paar geweest die kort achter me hangen en vol in de ankers gaan omdat mijn lampen even aanfloepen. Maar dat is een goede truck om het bumperkleven af te leren.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Engineer Stewie schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:33:
[...]

Dat is een nadeel, dit kan ook al optreden als je onder een brug rijdt. Er zijn er idd al een paar geweest die kort achter me hangen en vol in de ankers gaan omdat mijn lampen even aanfloepen. Maar dat is een goede truck om het bumperkleven af te leren.
Er zijn mensen gestorven met zo'n 'goede truc'. De persoon die die 'goede truc' heeft uitgehaald kreeg doodslag aan z'n broek. Ik weet niet meer in welk tv-programma dat was, anders zou ik het voor je opzoeken.

Ik heb ook een grafhekel aan bumperkleven (ja sorry er is maar een rijstrook en ik rijd al de maximumsnelheid do you mind), maar dit soort acties kan echt levensgevaarlijk zijn.

Verwijderd

kenneth schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:43:
Er zijn mensen gestorven met zo'n 'goede truc'. De persoon die die 'goede truc' heeft uitgehaald kreeg doodslag aan z'n broek. Ik weet niet meer in welk tv-programma dat was, anders zou ik het voor je opzoeken.

Ik heb ook een grafhekel aan bumperkleven (ja sorry er is maar een rijstrook en ik rijd al de maximumsnelheid do you mind), maar dit soort acties kan echt levensgevaarlijk zijn.
Mja, maar mijn lichten doen dit toch helemaal automagisch. En als iemand een ongeluk krijgt omdat mijn lichten aangaan (wat lijkt op remmen, maar het niet is), dan heb je toch echt iets niet goed gedaan. Wat als ik nou echt moest remmen? Of als ik mijn rem aantik zonder daadwerkelijk te remmen, omdat er voor me iets gebeurt?

• !null
Ik moet zeggen dat ik me lang niet altijd oriënteer op de rem/achterlichten van een ander. Best veel mensen gaan vaak al heel lichtjes remmen, waardoor de boel oplicht, zonder dat je echt van vertraging kan spreken. Meestal kijk ik dan wat de auto doet, en ik kijk natuurlijk ook door of langs de auto heen om te kijken wat ik kan verwachten.

Verwijderd

Exact, dat is bij mij ook van toepassing. Alleen heb ik dan vaak al wel de 'hand op de knop' (of in dit geval dus voet op het pedaal) reactie. Wat in sommige gevallen misschien inderdaad tot gevolg heeft dat de lichten gaan branden, terwijl ik niet rem. :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:56:
[...]

Mja, maar mijn lichten doen dit toch helemaal automagisch. En als iemand een ongeluk krijgt omdat mijn lichten aangaan (wat lijkt op remmen, maar het niet is), dan heb je toch echt iets niet goed gedaan. Wat als ik nou echt moest remmen? Of als ik mijn rem aantik zonder daadwerkelijk te remmen, omdat er voor me iets gebeurt?
Oh, dat heb ik gemist, dat het automagisch gaat :) Dat kan dan wel tricky zijn ja, zonder dat je er iets aan kan doen. Maar remmen (of de schijn wekken te remmen) zonder noodzaak kan een strafbaar feit zijn, en in dat ene geval zelfs een misdrijf.
GreenSky schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:59:
Ik moet zeggen dat ik me lang niet altijd oriënteer op de rem/achterlichten van een ander. Best veel mensen gaan vaak al heel lichtjes remmen, waardoor de boel oplicht, zonder dat je echt van vertraging kan spreken. Meestal kijk ik dan wat de auto doet, en ik kijk natuurlijk ook door of langs de auto heen om te kijken wat ik kan verwachten.
Het grote voordeel van afstand houden _o_ Lekker anticiperen, zonder gestresst van gaspedaal naar rempedaal heen en weer te springen. Als het moet, gas terug; als het echt moet, gas los; dan pas remmen.

• !null
Ja ik denk dan graag dat ik de voet boven het rempedaal heb hangen als ik twijfel, maar ik sluit niet uit dat ik em dan lichtjes aanraak. Wat juist het gedrag is wat ik probeer te voorkomen :P

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 10-02-2009 14:20 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste